پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

مصرف دارو در دوران بارداری

Maternal-and-Child-Health

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
24 اسلاید-درجه خطر داروهای مصرفی در دوران بارداری،تمامی داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران بارداری
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1340 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مصرف دارو در دوران بارداری”

مصرف دارو در دوران بارداری

اسلاید 1: Maternal & Child Health (MCH)بهداشت مادرو کودک 1

اسلاید 2: 2داروها برحسب خطر آنها در بارداری براساس تقسيم بندی سامان غذا و داروی آمريکا ( FDA) به 5 دسته تقسيم می شود:گروه A :مطالعات کافی در زنان باردار خطری برای جنين طی 3 ماهه اول حاملگی نشان نداده است و شواهدی از زیانبار بودن آن در 3 ماهه دوم وسوم حاملگی وجود ندارد.دربرخی ويتامينها مانند اسيد فوليک در اين دسته قرار می گيرند.گروه B :در اين دسته داروهايي قرار دارند كه شواهدي در مورد خطرناك بودن آنها درانسان وجود ندارد. حتي اگر اين داروها روي حيوانات خطري را نشان داده باشند روي انسان خطري وجود ندارد. برخي از آنتي بيوتيكها مانند پني سيلين و آموكسي سيلين، سفيكسيم و سفالكسين از اين دسته اند.

اسلاید 3: 3گروه : C مطالعه در حيوانات یا انجام نشده یا اگر هم شده دلالت بر ایجاد عوارض جانبی روی جنين دارد.ولی مطالعه کافی در انسان ها انجام نشده و خطر احتمالی هم قابل رد کردن نيست . در مورد اين داروها بايد فوايد را در برابر مضرات سنجيد و بعد آنها را برای خانمهای باردار تجويز نمود.گروه D : اين گروه شامل داروهايي است كه شواهدي از بروز خطر به دنبال مصرف آن در انسان گزارش شده است. داده هاي به دست آمده از پژوهشها پس از به بازار آمدن اين داروها بروز خطراتي را در جنين نشان داده است. در عين حال در شرايط خاصي منافع استفاده از اين داروها به مضرات آن برتري دارد. و اگر بيماري خطرناك باشد و داروي كم خطرتري وجود نداشته باشد بهتر است اين داروها مور د استفاده قرار گيرند.

اسلاید 4: 4گروه X :اين داروها در بارداری به طور کلی منع مصرف دارند و مطالعات انجام شده روی انسان و حيوان نشاندهنده بروز خطرات جدی است. گروه ; NR (Not rated) هنوز جز اين 5 گروه طبقه بندي نشده اند

اسلاید 5: 5آنتی بیوتیک هاپنی سیلین هامشتقات پنی سیلین (آموکسی سیلین و آمپی سیلین ) در دوران بارداری بی خطر هستند. مصرف پنی سیلین ها در دوران شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند.سفالوسپورینهااین داروها در بارداری بدون خطر هستند.مترونیدازولمترونیدازول برای انسانها کارسینوژن نیست وسبب اختلالات جنین نمی شود. ولی برخی اعتقاد دارند که بهتر است از مترونیدازول بعد از سه ماهه اول بارداری استفاده شود. مترونیدازول در شیردهی بدون خطر است. البته توصیه می شود که به دنبال تجویز دوز ۲ گرمی دارو ، شیردهی برای ۲۴ – ۱۲ ساعت قطع شود.

اسلاید 6: 6آنتی بیوتیک هاآمینوگلیکوزیدهاتجویز این داروها به مادر با افزایش خطر اتوتوکسیسیته در جنین همراه است ، بنابراین بهتر است در عفونتهای گرم منفی شدید از آن استفاده شود. آمینوگلیکوزیدها در دوران شیردهی منع مصرف ندارند.کوتریموکسازولتماس با این دارو در سه ماهه اول بارداری مختصری بر خطر ایجاد نقایص هنگام تولد ( بویژه نقایص قلبی عروقی ) می افزاید. برخی مطالعات بر افزایش خطر ابتلا جنین به نقایص لوله عصبی خبر داده اند. بهتر است این دارو در سه ماهه اول بارداری استفاده نشود. در نوزادان این دارو می تواند باعث افزایش هیپر بیلیروبینمی شود. بنابراین بهتر است نزدیک به زمان وضع حمل استفاده نشود. در دوران شیردهی این دارو مشکلی ایجاد نمی کند.

اسلاید 7: بهداشت مادر و کودک 7

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید