پزشکی و سلامت تغذیه

مصرف صحیح روغن

masrafe_sahihe_roghan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مصرف صحیح روغن”

مصرف صحیح روغن

اسلاید 1: بنام خدا

اسلاید 2: با مصرف صحیح روغن ؛ در حفظ سلامت خود و خانواده مان بکوشیم مرکز بهداشت شهرستان تبریز واحد بهبود تغذیه

اسلاید 3: امروزه در کشور ما از هر 800 نفری که روزانه فوت میکنند متاسفانه 300 نفر آنها بعلت بیماریهای قلبی عروقی است .بر اساس نظرات متخصصین تغذیه و قلب یکی از عوامل بسیار مهم در بروز این بیماری ؛ نوع و میزان مصرف روغنهای خوراکی است .مصرف سرانه چربی در استان ما روزانه 49 گرم است ؛درحالیکه میانگین مصرف کشوری 46 گرم در روز گزارش شده است .

اسلاید 4: مقایسه این وضعیت با بار بیماریهای قلبی عروقی در کشور و استان؛ آینده نگران کننده ای را ترسیم میکند . بنابراین انجام مداخلات آمو زشی ؛ بهداشتی و اطلاع رسانی ؛ اصلاح باورها و تغییر رفتار یک ضرورت است .

اسلاید 5: نقش چربيها در بدن:1- منبع انرژي هستند.2- سير كننده هستند .3- حلال ويتامين هاي محلول در چربي ( A.D.E.K)هستند.4- به غذا طعم و مزه ميدهند .5- باعث رشد ميشوند .6- موجب افزایش اشتها میشوند .7-تامین اسیدهای چرب ضروری بدن8- و کلسترول که در حد معینی برای انجام اعمال حیاتی بدن لازم است توسط چربی به بدن میرسد و یا در کبد از چربی ساخته میشود .

اسلاید 6: كلسترول خون چيست :كلسترول بطور طبيعي در بدن به اندازه 2 گرم به ازای یک کیلو گرم وزن وجود دارد ضرورت وجود كلسترول:براي ساخته شدن هورمون ها و نمك هاي صفراوي و سلول هامنابع كلسترول: زرده تخم مرغ و گوشت و روغنها ي حیوانی و جامد هيدروژنه و امعاء و احشاء

اسلاید 7: انواع كلسترول :كلسترول بد یاLDL كلسترول خوب یا HDLبالا بودن كلسترول بد موجب سخت شدن عروق ؛ افزایش فشار خون و سكته قلبي خواهد شد .

اسلاید 8: انواع مختلف چربی در رژیم غذایی ما وجود دارد ؛ بخاطر داشته باشیم که تمام انواع چربیها ؛پر کالری هستند .انواع چربیها :حيواني ( چربیهای اشباع) گياهي ( چربیهای اشباع و غیر اشباع)

اسلاید 9: چربیهای اشباع :این نوع چربیها در دمای اتاق جامدند و این خاصیت موجب انتخاب روغنهای جامد از سوی اکثر مردم میشود .اما بخاطر بسپارید این چربیها باعث افزایش کلسترول بد خواهد شد . از منابع این چربیها میتوان از محصولات لبنی و گوشت های پر چرب وروغنهای نارگیل و روغن نخل نام برد .

اسلاید 10: چربیهای غیر اشباع :این چربیها در دمای اتاق بصورت مایع است و از انواع آن روغن هسته انگور ؛کانولا؛ آفتابگردان و زیتون را میتوان نام بردگروه دیگری از چربی های غیر اشباع ؛ چربی های ترانس هستند که بصورت طبیعی وجود ندارد و در حین تبدیل روغنهای مایع به جامد بوجود میایند .چربی های ترانس در بدن تبدیل به کلسترول شده موجب افزایش بروز بیماری های قلبی عروقی میگردند و نیز خطر ابتلا به انواع سرطانها را افزایش میدهد .

اسلاید 11: چربی های امگا 3 و امگا 6 :هر دوی این چربیها از نوع غیر اشباع هستندمنابع اسيد هاي چرب امگا 3 : ماهي هاي چرب مثل شاه ماهی و ساردین و قزل آ لای دریاییمنابع اسيد هاي چرب امگا 6 : آفتابگردان و ذرت و سو يا

اسلاید 12: نقش امگا 3 در سلامتي :اين چربیها در پيشگيري از بيماريها ي قلبي عروقي؛ کاهش چربی خون و مرگ ومیر نقش بسيار مهمي دارند و از سایركمبودهای اين ماده ؛اختلال رشد – لاغري- آسيب در بينايي و توانايي ياد گيري – تغييرات رفتاري – افزايش فشار خون – ادم – خشكي پوست را میتوان نام برد .

اسلاید 13: عوارض كمبود امگا 6 : اگزما – ريزش مو – مشكلات كبدي و كليوي – افزايش ابتلا به عفونت ها – دير التيام يافتن زخم ها ولیچربیها ی امگا -6 هر چند باعث کاهش سطح کلسترول بد میشود چون در کنار آن کلسترول خوب را نیز کاهش میدهد باید به میزان متوسطی مصرف گردد

اسلاید 14:

اسلاید 15:

اسلاید 16: نکات اساسی در تهیه روغنها :1- از تهیه و خرید روغنهای جامد خودداری کنید .2 – الگوی مصرفی روغن های خوراکی مورد نیاز از روغن های مایع باشد .3- در خرید روغن به برچسب مشخصات روغن از جمله : تاریخ تولید و انقضا ؛ پروانه ساخت ؛و علامت استاندارد توجه گردد .

اسلاید 17: مصرف روغنها:1- از مصرف افراطي هر نوع روغن و چربی اجتناب گردد2- اثرات زیانبار مصرف بی رویه چربی از زمان کودکی آغاز میگردد به این نکته توجه شود .3- در مصرف روغنها از حرارت بالا استفاده نكنيد4- از استفاده مجدد روغن مصرف شده بپرهيزيد.5- برای حفظ کیفیت مواد غذایی از سرخ کردن آنها پرهیز شود 6- در صورت تمایل به سرخ کردن مواد غذایی؛ به نکات زیر توجه شود :

اسلاید 18: - هر نوع روغنی برای کار برد خاصی تهیه شده است از روغنهای مایع برای مصارف پخت و به عنوان روغن سالاد؛ و از روغن مخصوص سرخ کردنی برای مصارف سرخ کردن در دستگاه سرخ کن استفاده شود .از روغن های مخصوص سرخ کردنی در طول 24 ساعت و بتعداد 3 الی 4 بار استفاده و در پایان؛ روغن دور ریخته شود - در صورتی که از روغنهای مخصوص سرخ کردنی استفاده میشود نباید روغن آن به غذا اضافه گردد .

اسلاید 19: نگهداری روغنها :روغن مایع باید خارج از یخچال ؛ دور از نور ؛ رطوبت ؛ هوا و در محیط خنک و ظرف در بسته نگهداری شود .

اسلاید 20: با امید به اینکه در اثر تلاش و جدیت شما عزیزان حذف روغن های جامد گیاهی به آرامی تا در صد آخر ادامه پیدا کند به گونه ای که روغن های نباتی هیدروژنه جامد جایگاهی در میان روغنهای مصرفی کشور و بخصوص استان ما نداشته باشد .

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید