علوم مهندسی مهندسی شهرسازی

مطالعات اقلیمی شهر صدرا

shahre_jadid_sadra

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۹ اسلاید شناخت عمومی شهر جدید صدرا بررسی روند تکامل سازمان فضایی شهر صدرا بررسی عناصر کلیدی در سازمان فضایی شهر صدرا بستر طبیعی • شیب • لایه¬های ارتفاعی بستر کالبدی شهر صدرا • پهنه های سبز • توده های ساختمانی • معابر و دسترسی ها بستر اجتماعی شهر صدرا
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1961 بازدید, 14 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مطالعات اقلیمی شهر صدرا”

مطالعات اقلیمی شهر صدرا

اسلاید 1: شناخت عمومی شهر جدید صدراشهرهای جدید مجموعه­های زیستي از پیش اندیشیده و برنامه­ریزی شده­ای هستند که آگاهانه در پاسخ به نیاز انسان امروز و اهداف از قبل تعیین شده، احداث مي­گردند و رویکردی منطقي به حل مشکلات رو به افزایش شهرنشیني در دوران معاصر هستند. شهر جدید صدرا نیز با چنین رویکردی در 15 کیلومتری شمال غرب شیراز که بیش از 300 متر مرتفع­تر از شیراز است، واقع گشته است.متعاقب نیاز به ایجاد یک شهر جدید در نزدیکي شیراز، در مکانیابی شهر جدید علاوه بر نزدیکي به شهر شیراز، امکان دسترسي به مراکز صنعتي و کشاورزی شهرهای مجاور از جمله مرودشت، زرقان و بیضا نیز حائز اهمیت بوده است. لذا مکان فعلی شهر صدرا که از سمت جنوب و از طریق دو مسیر تنگ جلاب و تنگ قره پیری به شهر شیراز و مراکز صنعتي صنایع الکترونیک، از سمت شرق و از طریق باجگاه به جاده شیراز - مرودشت و به مناطق کشاورزی باجگاه و همچنین به مراکز صنعتي پالایشگاه، پتروشیمي، کارخانجات آزمایش و قند مرودشت، از سمت شمال به اراضي کشاورزی بیضا و از سمت غرب به جاده شیراز- سپیدان و مناطق کشاورزی قصر قمشه و دوکوهک گویم و قلات مرتبط مي­شود؛ انتخاب شده است.

اسلاید 2: مکانیابي و مطالعات برنامه­ریزی و طراحي شهر جدید صدرا در فروردین 1368 در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت. نهایتاً طرح جامع شهر در بهمن ماه سال 1374 به تصویب شورای عالي شهرسازی و معماری کشور رسید و به موازات اجرای عملیات آماده­سازی اراضي طرح تفصیلي تهیه و در سال 1375 به تصویب رسیده است. محدوده قانوني شهر در گستره­ای به مساحت 5000 هکتار و حوزه استحفاظي آن بر اساس مصوبه شورایعالي شهرسازی و معماری ایران 18000 هکتار و با تراکم ناخالص 100 نفر در هکتار و با جمعیت مصوب 230000 نفر به تصویب رسیده و جمعیت مورد تاکید افق طرح در آستانه دوم جمعیت نهایي 500000 نفر پیش­بیني شده است. در حال حاضر مناطق مسکوني شهر جدید صدرا به دو فاز یک و دو تقسیم شده است که فاز یک در قسمت شرقي و فاز دو مسکوني در قسمت غرب قرار گرفته است.

اسلاید 3: بررسی روند تکامل سازمان فضایی شهر صدراسازمان فضایی شهر صدرا در طرح اولیه به عنوان شهری خطی مطرح گردیده است که وجود ارتفاعات در شمال و حریم گاز در جنوب شهر بیش­ترین نقش را در شکل­گیری این الگوی خطی ایفا کرده است. مطابق با این الگو در بدو امر صدرا شهری خطی دارای یک ثقل خدماتی در قلب آن و بدنه اصلی شهر در دو پهنه و دو ناحیه مختلط سکونتی در دو سمت آن طراحی شده است (تصویر 3-3). لیکن در ادامه روند شکل­گیری شهر فرصت شکل­گیری قلب شهر از دست رفته و عملا سازمان فضایی اولیه شهر را دچار دگرگونی نموده است. مهم­تر از همه آن که سقف برنامه جمعیتی در مجوزهای توسعه رعایت نشده و روند ساخت و ساز با تراکم های جمعیتی بمراتب بیش از پیش­بینی­های اولیه شکل گرفته است .لذا جمعیت شهر دو برابر شده و قاعدتا مساحت مورد نیاز خدمات مرکز شهر نیز می­بایستی دو برابر مساحت اولیه گردد، برغم این موضوع تنها فضای واقع در ثقل مکانی شهر بگونه­­ای غیرمسئولانه به احداث مسکن مهر و کاربری­های تخصصی قابل استقرار در حریم شهر شیراز واگذار گردیده است. تحولات مذکور باعث تغییر الگوی سازمان فضایی در صدرا گشته است. (مهندسین مشاور پارهاس و همکاران ، 1394، 37-40)

اسلاید 4: سازمان فضایی اولیه شهر صدرا (منبع: مهندسین مشاور پارهاس و همکاران، 1394)اولین تجدید نظر در سازمان فضایی مرکز شهر در طرح جامع حریم صورت گرفته که در این طرح تاکید ویژه­ای به دروازه دو کوهک جهت برخورد با نیازهای مرکز شهر صورت پذیرفته است. لیکن در طرح مذکور مرکز اولیه در ثقل شهر نیز کماکان مد نظر بوده است.سازمان فضایی مرکز شهر در طرح تجدید نظر از چیدمان ترکیبی برخوردار است، بطوریکه محور مجهز شهری که از قلب مناطق عبور می کند با تاکید خدمات در مرکز منطقه­ها کماکان عنصر کلیدی سازمان فضایی باشد. (مهندسین مشاور پارهاس و همکاران ، 1394، 37-40)

اسلاید 5: پس از حذف مرکز اصلی در ثقل شهر، دو پهنه موجود در تلاقی ورودی­های دو گانه شهر (تنگ جلاب و دو کوهک) پهنه­های فعال خدماتی مرکز شهر را تشکیل می­دهند. مرکز 1 (پهنه شرقی)، که پارک مرکز شهر در آن قرار گرفته با چیدمان مراکز گردشگری و پذیرایی، همچنین مراکز فرهنگی مذهبی هویت فرهنگی گردشگری پیدا نموده است. مرکز 2 (پهنه غربی)  شامل فضاهای خدماتی کلیدی مانند مراکز آموز عالی و پارک­های موضوعی است که تاکید خدماتی دارد. (مهندسین مشاور پارهاس و همکاران ، 1394، 37-40) با توجه به اهمیت محیط طبیعی و هویت اکولوژیکی مرکز شهر صدرا تپه جنوبی و در ادامه تپه­های غربی که ورودی دو کوهک را ایجاد نموده به عنوان عنصر کلیه سازمان فضایی مرکز شهر تلقی می­گردند. به ویژه که محور خطی پیرامون حریم گاز به عنوان یک پهنه خطی غلبه سبز در تداوم محورهای سریع ارتباطی نیز از عناصر سازمان مرکزی مرکز شهر تلقی می­گردند. با توجه به مراتب فوق سازمان فضایی مرکز شهر تلفیقی از محور مجهز شهر و پهنه مرکز 1و 2 و در ترکیب با تپه اکولوژیک می­باشد (تصویر 3-4). (مهندسین مشاور پارهاس و همکاران ، 1394، 37-40)

اسلاید 6: الگوی سازمان فضایی شهر صدرا (منبع: مهندسین مشاور پارهاس و همکاران، 1394)

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید