سایرتحقیق و پژوهش

مطالعات شرقشناسی در فرانسه

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
براسّاس نظر ژان شیبلنی» شاعر معروف یونلنی برای اولین بار واه شرق رابه کار برده‌است او ‎O‏ ‏یک قرن بعد از میلاد عیسی می‌زیسته‌است. منظور از شرق سرزمین‌هایی است که در جهت طلوع خورشید قرار گرفته‌اند خلنم نسیم سرآمد براساس همین تعریف یونانیان باستان جهان رابه دو قسمت آسیا و اروپا تقسیم کرده‌لند که مراد از شرق سرزمین‌هایی است دراقوآد, زبان» مین و روش زندگی باهم تفاوت دارند اما دارای اشتراکلتی نیز هستند تعریف دیگری از 2 شرق‌شناسی:نظم و نسخ بخشیدن و حاکمیت استعماری است. نظر عمربن ابراهیم رضوان دربارْ شرق‌شناسی؛ مطالعه غربی‌ها پیرامون باورها تاریخ آداب و ديكر امور شرق است. 9

صفحه 5:
7 لاز نقطه شروع شرق‌شناسی را آواخر قرن ۱۸در نظر بگیریم؛ شرق‌شناسی محنای امردز | ۰ راپیدا کرده‌است. شرق‌شناسی بلید به عنوان یک نهاد وبت شده و دارای تشخص مورد بررسى 0 قرار گرفته گیرد که با شرق سرو کار دارد.سرو کار داشتن با شرق به معنای نظر دادن درباره موضوع لن و به رسمیت بخشیدن به نظرات گوناگون و تنظیم و داوری کردن درباره آن است.در پایان شرق‌شناسی نوعی سبک غربی در ارتباط با ایجاد بنیادهای سلطه»و تجدیدساختار کردن و امریت و اقتدار است. نكرش وى از شرق شناسى استحصال رابطه نوين 0 بين شرق و غرب است. شرقشناسى غربى يعنى انكليسى؛ فرانسوی و آمریکایی بر مبنای 3 قدرت و غلبه كردن سياسى و عقيدتى غرب بر شرق است؛ كه نوعى اراده معطوف به قدرت . ۲ نیچه‌ای است. ۱

صفحه 6:
ابقهمطالعات شرقشناسی در فرانسه به دوره ناپلئون می رسد . در این دوره با سفر ناپلئون به مصرء شماری از محققین فیلولویٌی و زبان شناسی و مطالعات سامی به مطالعات عرب شناسی و اسلام شناسی اهتمام ورزیدند .شماری از آنان در مصر با ناپلتون همکاری کردند . حاصل لین امر انتشار کتابهایی درباره خاور نزدیک ۰ مصر و اسلام بود . تنی چند از همین مورخین بعدا تمرکز بیشتری نسبت به مطالعات اسلامی پیدا کردند . از همه مهمتر در اين ميان بايد از سيلوستر دو ساسى نام برد . وی حتی درباره موضوعات شیعی و فرقه ای , فیالمثل فرقه دروز تحقیقاتی را عرضه کرد. بدین ترتیبهکتب شرقشناسی فرانسه به طور فعال درباره موضوعات اسلام و ایران و جهان عرب مطالعلتی را عرضه کرد . در دوره محمد على ياشا در مصر وبا سفر شماری از دانشجویان و محصلان مصری به فرانسه ارتباط فرهنگی جهان عرب با فرانسه عمیقتر شد و مسلمانان آشنایی بیشتری با غرب و بویژه با فرانسه پیدا کردند .

صفحه 7:
* در لین میان بلید از شیخ رفاعه رافع طهطاوی یاد کرد که کتابهای درباره فرانسه و" تجّدد نوشت که از اهمیت بنیادی در روند تجدد جهان اسلام برخوردار است . در 0 قرن نوزدهم این مطالعات همچنان در محدوده شیوه فیلولویی بود . بسیاری از مت عربی و بعضا فارسی در همین قرن توسط مستشرقین فرانسوی منتشر شد و پابه فرانسه ترجمه گردید .به دلیل حضور استعماری فرانسه در قرن نوزدهم در برخی از کشورهای اسلامی و از حمله در شمال آفریقا . مطالعات مرمطو» اقا ۱ قوميتها و فرقه كرايى هاى مذهبى و صوفيانه در راس اهتمامات مستشرقين قرار 3 كرفت 9

صفحه 8:
* بدین ترتیب نخستین تحقیقات در زمینه فرق اسلامی عموما به زبان فرانسه استه: در لین قرن تصوف به عنوان یکی از شعب مطالعاتی مستشرقین فرانسوی مطرح بود . همچنین کشورهای الجزایر و مغرب و مسائل این دو کشور در شمار مهمترین ‎se‏ ‏اولویتهای مطالعاتی فرانسه در قرن نوزدهم بودند . البته مطالعات ایرانشناسی در لين ميان جاى خود را نيز بيدا كرد . در اين زمينه اهتمام بيشتر بر روی ایران پیش | ل ا ا ار 0 شعب علوم تاريخى و انترويولوزيك بوده است .

صفحه 9:
he * در اين قرن همجنين نوع ديكرى از مطالعات درباره اسلام يى كيرى شد كهةان ار سوى ليبرالهاى فرانسوى دنبال مى شد. مطالعات ارنست رنان درباره ‎Abel‏ اسلامى و دين اسلام در شمار تحقيقاتى بود كه دامنه تاثير آن به جهان اسلام هم فو رسيد . اين دامنه تاثير يكى هم به دليل نفوذ فرانسوى ها در ميان مسيحيان مارونی عرب زبان لبنان بود که آراء و افکار فرانسوی ها را درباره اسلام و عرب و تجدد به زبان عربی منتقل می کردند . از این ميان سيد جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده به عنوان دو مصلح و روشنفکر مسلمان مدتی در پاریس‌نبا جو فکری آزادبخواهی و لیبرالیزم و مدرنیته فرانسه آشنایی یافتند و کوشیدند اسلام را با برخی از این مفاهیم هماهنگ ‎ALS‏ 0

صفحه 10:
* اما با این وصف سید جمال الدین ناچار شد با ارنست رنان به مجادله فلمتی بپردازد و تصورات او را از اسلام مورد بررسی نقادانه خود قرار دهد . برخی از تحقیقات مربوط به جهان اسلام در فرانسه در قرن نوزدهم از سوی کشیشان کاتولیک صورت می گرفت که به ویّه از محیط بیروت برای انتشار کتابهای خود بهره می گرفتند . در لین میان کسانی مانند کشیش لامنس درباره اسلام و تشیع مطالعات مهم يا دست کم تأثیر گذاری عرضه کردند .

صفحه 11:
‘aah ee Les ‏در قرن‎ y 0 * در نيمه اول قرن بيستم با امتداد و كسترش نفوذ و حضور استعمارى فرانسه در وهای اسلامی و بويقه در خاور يله لل ‎SERIE Seales SUN‏ کسترش قلبل توجهى بيدا كرد . از يك سو در مورد ايران شناسى مى دانيم كه حضور جننا دهه علامه مرحوم میرزا محمد خان قزوبنی در پاریس فرصتی را فراهم کرد تا = مستشرقان فرانسوی و دانشمندان ایرانی با یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کرده و 1 متون و تحفیقات متعددی درباره ایران و زبان فارسی منتشر شود . وجود بخش غنی ننخه های خطی شرقی ‎yo‏ کتابخانه ملی پاریسن از اسباب مهم اين کار بود.

صفحه 12:
* در حوزه مطالعات اسلام شناسی مستشرقین بزرگی به کار و تحقیق درباره , اسلام روی آوردند و مجلات متعددی و از جمله مهمترین آنها مجله آسیایی ۳ بلج لن تیعات را مره بر ارس ی ی ۳۳ باید از شارل پلا نام برد . هانری لائوست اسلام شناس مشهور فرانسوی به تحقیقات فرقه شناسی و از جمله حنبلی شناسی و شیعه شناسی اهتمام ورزید وه ‎ee aN ee ee is ee aes era)‏ 020 عرضه کرد . 0

صفحه 13:
*امابی تردید پر نفوذ ترین اسلام شناس فرانسوی در سده بیستم لویی ماسینیون است که تحقیقات او درباره تصوف اسلامی و از جمله درباره حسین بن منصور " حلاج بسیار شناخته شده است . او شماری از تحقیقات بنیادی درباره اسلام و قرلن را در فرانسه پلیه ریزی کرد و شاگردان متعددی را تربیت نمود . از جمله شاگردان او پل نویا درباره تفسیر عرفلنی قرّن کتاب بسیار مهمی را الیف کرد . امابی تردید مهمترین خلف او هانری کوربن بود که زندگی خود را وقف مطالعات شیعی و فلسفی و تصوف ایرلنی و اسلامی کرد . مهمترین کتاب او,در چهار جلد تحت عنوان اسلام ایرلنی به بحث درباره زوایای مختلف اندیشه فلسفی و شیعی و توافت ی توا تم رد ند

صفحه 14:
*او متون مختلفی را درباره اسلام . تشیع . فلسفه و اسماعیلیه منتشر کرد و برخیعٌ از لین متون رابه فرانسه ترجمه نمود . در نیمه دوم قرن بیستم همچنین باید از مطالعات حصصوا ی حعوص اسلام ۰ علم کلام و مذاهت ساره 99722 0 توسط جورج مقدسی , لویی گارده و جورج قنولتی انجام گرفته است . در همین دوره بايد از کتابها و مطالعات ماکسیم رودنسون یاد کرد که به دلیل گرایشات مارکسیستی درصدد تفسیری چپ از اسلام بود و کتاب مهم او در چللش با ماكس وبر بسيار معروف است . 8

صفحه 15:
ی وضعیت کنوني لو گحطالعات ایران شناسی و اسلام شناسی در فرانسه به دلایل مختلف از کم کن۳۳ا ذشته خود برخوردار نیست . در مورد ابران شعن إلا ‎Petes! ply cls (le‏ یافته و ازباینرو تحت تاثیر مسائل روز سیاسی قرار می گیرد . کرسی های ایران شناسی در فرانسه جندان قوی نیستتند و این امر تا اندازه ای به دولتی بودن دانشگاهها در فرانسه بازم ی 9#کد و سبب شده است کرسی های دانشگاهی متکی به دولت ایران و یا ثروتمندان اپرلنی در این کشور . 7 فعال نباشند . با این وصف هنوز شماری از شاگردان هانری کوربن مانند استادان کریستیان ژامبه ۰ 7 محمد على امير معزى و يى ير لورى كه هر سه در تحقيقات شیعی و یا فلسفی و صوفیانه مقام‌ر برجنیته ای در میان محققان غربی دارند , مطالعات مهمی درباره تشیع ۰ تصوف و فلسفه اسلافى , 9 وایرانی عرضه می کنند. ‎re ry‏ 21

صفحه 16:
آخرین کتاب ژامبه درباره ملاصدرا بود و آخرین کتاب امیر معزی درباره چیستتی تشیع . لوری هم در سالهای اخیر کتلبی در موضوع تعبیر خواب در اسلام نوشته است . کرسی شیعه شناسی کوربن در مدرسه عللی سوربن همچنان فعال است و زیر نظر پروفسور امیر معزی اداره می شود . در حوزه مطالعات اسلام شناسی و به ویثه مطالعه در زمینه تاریخ علم کلام » دانیل ژیماره بهترین تحقیقات و متون را 1007 شورهاى غربى با شيوه تحليل نقادى تاريخى عرضه مى شود و كسانئ جون كلود زيليو و راكلين شابى درباره تاريخ قرآن از اين منظر مطالعات مهمى را عرضه كرده اند .

صفحه 17:
كآنجه بيش از همه درباره اسلام و جهان عرب قلبل ملاحظه است ‎٠‏ مطالعاتى ‎2.١‏ لق مجر که در فرانسه با رویکردی تا اندازه ای ژورنالیستی در این باره عرضه می شود كه ‎ae nm‏ بیشتر درباره مسائل کنونی اسلام و ایران و جهان عرب است و دامنه لن حتی به اه هارهم می کشد دنه نع برد که درباره اسلام سیاسی مطالعات مهمی را انجام داده اند .

صفحه 18:
؟۴ در زمینه مطالعات تاریخ علم در اسلام در فرانسه, با تلاش و سرپرستی بر وت رشدی راشد از چند دهه پیش کارهای تحقیقاتی ارزشمندی منتشر شده و تاکنون ‎oem oS abl gs‏ ملی تحقیقات علمی فرانسه‌شاما كك ۱59۱ استاد راشد ) در این زمینه است که تاکنون متون و تحقیقات مهمی را درباره مهمترین دانشمندان ایران و اسلام در زمینه علوم دقيقه منتشر کرده و اقدام به برگزاری کنفرانسهای علمی در این زمینه می کند .

صفحه 19:
* فرانسه از دهها سال پیش مراکز مطالعلتی متعددی در کشورهای مختلف اسلامقق لشيس کرده که شاید قدیمترین ن مرکز مطالعات فرانسوی در قاهره ۰ تمونه های دیگر اين مراکز در سوریه و لبنان و یمن و ایران و آسیای مرکزی وجود دارد و لین موسسات در انتشار متون و کتابها و مقالاتی درباره اسلام » ایران . شیع و جفرافیای اسلامی فعال هستند . در لين مراکز و در خود فرانسه مجلات. تخصصی متعددی درباره اسلام و ایرآن و يا جغرافیای اسلامی منتشر می شود و برخی از اینها بعد از حدود صد و پنجاه سال تا کنون نیز همچنان فعالانه به انتشار مقالات و تحقیقات می پردازند . 0

صفحه 20:
اعراب مقیم فرانسه و حوزه مطالعات اسلامي 9و ‎ee usw)‏ *در فرانسه در کنار متخصصین اسلام شناس و ایرانشناس فرانسوی . شماری از متفکوان نو اندیش مسلمان هم زندگی مي کنند که با استفاده از فضای آزاد بحشها و مطبوعات » به انديشه ورزی درباره اسلام و تجدد می پردازند . شماری از این متفکران در سرتاسر جهان اسلام نفوذ قکری دارند ( مانند محمد ارکون ) و آراء آنان به زبانهای مختلف منتشر شده است .به طور مخال محمد ارکون با بهره گیری از گم تحقیقات اسلام شناسان غربی و نیز با بهره گیری از فلسفه و دانشهای پست مدرن به تفسیر اسلام و قرآن می پردازد .

صفحه 21:
* وى در اين مسير از مكتب تاريخ نگاری فرانسوی آنال و روبکرد تحلیلی میشل فوکو 3 ۱ فیلسوف فرانسوی بهره می گیرد . مطالعات جامعه شناختی جامعه شناسان معاصر لک قوّانسوی که برخی از آنان بویئُه درباره جوامع مسلمان و از جمله جوامع شمال 0 آفريقا تحقيقات مهمى را عرضه كرده اند » دست مايه محمد اركون در تفسير نوینش از اسلام است . همچنین باید از حضور شاعر بزرگ و آوانگارد عرب علی احمد سعید ادونیس در پاریس اد کرد که از رویکردی انتقادی نسبت به تفسیرهای کلاسیک و سنتی اسلام برخوردار است و کتاب او درباره" ثابت و ‎a‏ ‏متحول در اسلام" سالها ييش منتشر شده است . 5

صفحه 22:
گر فرانسه مراکر دانشگاهی و آکاد‌میک و نیر موسسات متعددی در۳ مطالعات عربی به فعالیت می پردازند . مهمترین مرکز عرب شناسی > یواست که کتایخانه سیصد هزار جلدی ۰ ۱ دهها کنفرانس و نشست برگزار می کند و به عنوان مرکز آشنایی با جهان عرب در اروپا شناخته می شود . لين انيستيتو بيشتر با هزینه دولت فرانسه به فالت مشئول ات #د دلشگاه سوریس وی کر سل فتات ۱ فرانسه دپارتمانهای مختلفی درباره زبان و ادبیات و فرهنگ عربی به فعالیت مشغول هستند و در سوربن جدید ( بخش دنیای عرب ) دانشجویان زیادی در این رشته ها تحصیل می کنند . انجمنها و مراکز تحقیقاتی وابسته به کشورهای عربی نیز به اشکال مختلف در فرانسه فعال هستند .

صفحه 23:
oll ‏با سپاس از همراهی شما چ ا‎ ‏عزیزان‎ 1

10,000 تومان