صفحه 1:
PC) ee BY OL a Case - Control Studies

صفحه 2:
منابع انتخاب مورد ها و شاهدها را فراگیرید. با اصول اندازه گیری مواجهه آشنا شوید. هدف از همسان سازی و روشهای انجام آن را در مطالعات مورد-شاهدی فرا گیرید. منابع عمده سوگرایی در اين مطالعات را باد بگیرید مزایا و معایب مطالعات مورد-شاهدی را شرح دهید. بتوانید شانس و نسبت شانس را در مطالعات مورد-شاهدی محاسبه و تفسیر نمایید. قادر به نقد مطالعات انجام گرفته در اين زمینه شوید. بتوانید یک مطالعه - مورد شاهدی را طراحی نمایید. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 3:
مهمترین تلاش‌های تاریخی زیربنایی در توسعه علم اپیدمیولوژی مطالعات مورد شاهدی جدید از سال ۱۹۲۶ ارتباط بین عوامل باروری و سرطان پستان را نشان داد. ریچار دال (1912-2005 ,اا۳0 ‎(Richard‏ و همکارانش در سال ۱۹۵۰ مطالعه مورد-شاهدی را برروی تاثیر مصرف سیگار بر سرطان ریه انجام دادند. آنها دریافتند که در رخداد بیماری ها عواملی وجود دارند که الزاما باعث بیماری نمی شوند بلکه شانس و احتمال بیماری را در گروهی که‌با آن عوامل مواجهه دایند افزلیش می دهند که می توان به آنها عوامل خطرزا 8310۲ 151 گفت. تلاش های دال و همکارانش طی حدود ۶ دهه باعث ایجاد و توسعه اپیدمیولوژی سرطان در جهان شد. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 4:
مطالعات مورد - شاهدی ۳ در لین نوع مطالعه سابقه تماس‌با عامل خطر(6(6۳05۱۸۲۵) بین گروهی از اشخاص که دارای بیماری(گروه 6856) هستند و آنهلیی که فلقد بیماری(گروه 60۲۵۱) هستند. می گردد. همانند بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک دیگر. هدف از لین مطالعات. شناسایی عوامل خطر وییا عوامل محافظت کننده در برابر بیماریها وبه کارگیری نتلیج حاصل در جهت پیشگیری و کنترل بیماریها می باشد. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 5:
مطالعات مورد - شاهدی ۳ 7" جهت این مطالعات از بیماری به سمت عامل خطر است.به عبارت دیگر نمونه ای از بیماران و نمونه ای از افراد فاقد بیماری انتخاب شده و سپسی پژوهشگر سابقه مواجهه با عامل خطر را در دوگروه بررسی و با یکدیگر مقایسه می کند. مطالعات مور -شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 6:
مطالعات مورد - شاهدی با مطالعه های مورد - شاهدی نمی‌توان بروز یا شیوع یک بیماری را برآورد کرد زیرا نسبت افراد تحت مطالعه که مبتلابه بیماری هستند(گروه مورد) بوسیله اينکه پژوهشگر چه تعداد مورد و چه تعداد شاهد برای نمونه انتخاب کرده. تعیین می‌شود.بنابراین نسبت بیماری مورد نظر در جمعیت مشخص نیست. آنچه مطالعه های مورد - شاهدی انجام می‌دهند لین است که قدری اطلاعات توصیفی در مورد ویزگی های موارد فراهم می‌کنند و مهمتر اينکه برآوردی از قدرت ارتباط بین هر یک از غیرهای مستقل و وجودیا فقدان بیماری فراهم می‌کنند. لین بر آوردهابه شکل نسبت شانس مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 7:
مطالعات مورد - شاهدی ‎٩,‏ (+) بیماری مواجهه با عامل خطر 2 )-( بیماری مواجهه با عامل خطر ?—______@ زمان حال مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی Investigator گذشته

صفحه 8:
مراحل انجام مطالعه مورد-شاهدی ‎١‏ خاب موردها براساس تعریف و معیارهای ورود و خروج ‎gle vals Glas!‏ مناسب براساس معيارهاى ورود و خروج و همسان سازى ‎٠‏ اندازه كيرى مواجهه در دوكروه ‏+ تحليل اطلاعات ‏+ تفسیر نتایج ‏مطالعات مور -شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 9:
لنتخاب موردها ۱ نمونهگیری در مطالعات مورد- شاهدی با جمعآوری موردها آغاز می‌شود. وجود معیارهای دقیق برای تعریف یک مورد (6856) اساسی است. لین معیارها می تواند بر اساس یافته های بالینی یا آزمایشگاهی باشد. علاوه بر تعریف دقیق مورد. لازم است که معیارهای ورودبه مطالعه تعیین شود.یکی از موارد مهم در لین خصوص. محدود کردن نمونه های مورد مطالعه به افرادی است که به طور بالقوه در معرض خطر مواجهه باشند. جه عنوان مثال فرض کنید محققی به دنبال بررسی را بطه مصرف قرصهای ضد بارداری خوراکیبا لوپوس منتشر میباشد.در لین مطالعه زنان یائسه نبلید وارد مطالعه شوند ‎be‏ که این دودسته از زنان اصلااز قرصهای ضد بارداری خوراکی استفاده نمی کنند و بنابر اين در معرض خطرمواجهه نیستند. نکته مهم آن است که معیارهای ورود و خروج در هردو گروه مورد و شاهد بلید یکسان باشند. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 10:
انتخاب موردها ۲ افراد گروه مورد را می توان به دو صورت انتخاب نمود: موارد موجود ‎(prevalent Cases)‏ ‎٠‏ موارد جدید(8565) ‎ident‏ انتخاب موارد جدید بر موارد موجود به چند دلیل ارجحیت دارد : ۱.تعمیم پذیری نتلیج: عنوان مثال در موردیک بیماری که کشندگی آن بالاست. تعداد زیادی از افراد ممکن است مدت کوتاهی پس از ابتلا فوت نمایند.در نتيجه اگر به جای موارد جدید بیماری. موارد موجود را مورد بررسی قرار دهیم.نمونه ما تنها شلمل افرادی خواهد شد که زنده مانده لذد ویا عمر طولانی تری داشته لند و در ولقع بیمارانیکه بهبود یافته لند و یا فوت نموده لند وارد نمونه ما نخواهند شد.در نتيجه بیمارانیکه مورد مطالعه ما قرار ‎oo‏ گیرند. معرف تمام بیماران مبتلابه بیماری مورد نظر نخواهند بود وبه همین نسبت نتایج حاصل از مطالعه ما قابل تعمیم به کل بیماران مبتلا به بیماری مورد نظر نخواهد شد. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 11:
انتخاب موردها ۳ ۲.خطا: اگر عامل مواجهه مورد بررسی بر بقای بیماران تاثیر بگذارد. در لين صورت حاصل مطالعه برروی موارد موجودلبه جای موارد جسید) همراه‌با خطا خواهد بود.به عنوان مثال فرض کنید مابه دنبال بررسی رابطه سیگار و سرطان ریه باشیم و از طرفی مرگ و مير حاصل از سرطان در سیگاریها بیشتر باشد.در لین حالت بیشتر موارد مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد سیگاری رخ خواهد داد و بنابر اين در صورت انتخاب موارد موجود. تنها کسانیکه زنده مانده لند( و احتمالا کمتر سیگار مصرف می کنند) وارد مطالعه ما خواهند شد و این منجر به کم بر آورد اثر سیگار در سرطان ریه شده و منجر به خطا می شود. ۳سبه باد آوری مواجهه: معمولا افرادیکه جدیدالبه یک بیماری مبتلا شده لند. یاد آوری وقایع گذشته و از جمله مواجهه در آنهابا دقت بیشتری صورت عی گیرد.علاوه بر لين کسانیکه مدت زمان کمی از تشخیص آنها می گذرد کمتر احتمال دارد که رفتارها و سبک زندگی خود و مواجهه را در خود تفییر داده باشند. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 12:
منابع انتخاب موردها 7-““*_ا8#988#88989995]56ه8988 ة]ه8]ة8-_] - “12 11 دو منبع عمده انتخاب موارد: كلينيك ابيمارستان ‎clinic/hospital based‏ جمعیت 0856۵0 :و۴۵0 به عنوان مثال مراکز ثبت بیمارهای(۴۲60156۲165)از جمله ثبت سرطان: زیج حیاتی روستاهاء پوشش بیمه های درمانی و .... مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 13:
انتخاب شاهدها ‎١‏ قسمت مشکل تصمیم‌گیری در هر مطالعه مورد-شاهدی. انتخاب شاهدهای مناسب است. هدف اصلی در انتخاب شاهدها, نمونهگیری از جمعیت در معرض خطر است که از همه جهات. بجز وجود بیماری. مشایه گروه موردها باشد (هرچند می‌بایست مراقب بیش همسان سازی نیز باشیم). مهم‌ترین و بحث انگیزترین مقوله در مطالعات مورد- شاهدی نحوه انتخاب شاهدها و قابل مقایسه بودن آنها با موردها است. بهترین شکل انتخاب شاهد ها داشتن یک شاهد در مقلبل یک مورد است. اما میتوان تعداد شاهد انتخاب کرد. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 14:
انتخاب شاهدها ۲ ۳ شرط کلی در انتخاب شاهدها: گروه شاهد باید از بین افرادی انتخاب شود که عاری از بیماری تحت مطالعه باشد. معرف جمعیت در معرض خطر بیماری مورد نظر باشد. برای مثال زنلنی که رحم آنها برداشته شده است نبلید.به عنوان شاهد در مطالعهای مربوط‌به سرطان مخاط رحم انتخاب شوند زیرا که اصلا در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم نیستند. انتخاب آنها مستتقل از مواجهه مورد نظر باشدبه عنوان مثال در مطالعه ای که هدف آن بررسی ارتباط مصرف 5 15/01]0با سرطان کولور کتال است. انتخاب گروه شاهد از بخش روماتولوژی میتولند منجربه سوگرایی شود زیرا بیماران مبتلا به بیماریهای روماتیسمی به دلیل دردهای روماتیسمی پیشتر از جمعیت عادی 5 امصرف می کنند.عکس لین حللت می تولند با انتخاب گروه کنترل از بخش گوارش رخ دهد که در هردو حالت شاهدهای نامناسبی می باشند. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 15:
انتخاب شاهدها۳ گروه شاهد مورد مطالعه را می توان به روشهای زیر انتخاب نمود: شاهد های بیمارستانی 5 شاهدهای جمعیتی 7" شماره تلفنهای تصادفی 7 نقشه سرشماری ‎ "‏ همسایگان دوستان خويشاوندان

صفحه 16:
شاهدهای بیمارستانی| عوامل تأثيركذار زیادی وجود دارد که بیماران. کلینیک یا بیمارستان خاصی را جهت معالجه انتخاب میکنند. پارهای از این عوامل عبارتند از وضع مالی. منطقه مسکونی. قومیت و وابستگی مذهبی مشابه با موردها. این اسر اثر عوامل تأثیرگذار را تا حدود زیادی خنشی اینکه شناسائی لین افراد آسان بوده و براحتی وبه تعداد کلفی در دسترس هستند. بنابرلین مخارج مطالعه و کارهای عملی که باید انجام گیرد به حداقل میرسد. دوم اينکه چون لین افراد در بیمارستان بستری هستند بیشتر از افراد سالم تملیل دارند که از سابقه مواجهه یا پیشامدهای گذشته با اطلاع باشند. به لین ترتیب تشلبه بین دو گروه برای گزارش اطلاعات باعث کاهش تورش یا دآوری ميشود. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 17:
شاهدهای بیمارستانی ۲ ل لسلس سي ال lie ‏سوم آتکه استفاده از بیماران بستري در بیمارستان که به‎ ‏علت‌هاي دیگر تحت معالجه هستند» به اين معني است كه بين اين‎ ‏كروه و موردهاي تحت مطالعه تشابهاتي وجود داشته كه باعث‎ ‏شده به يك كلينيك يا بيمارستان خاص مراجعه كنند.‎ جهارم آنكه كروه شاهد بيمارستاني همانند كروه موردها تمايل بيشتري نسبت به افراد سالم براي همكاري نشان میدهند» بنابراین تورش ناشي از پاسخ ندادن و همكاري نکردن کاهش مي‌پابد. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 18:
شاهدهای بیمارستانی ۳ معایب مهم‌ترین عیب استفاده از گروه شاهد بیمارستانی لین است که بر طبق تعریف. لین افراد بیمار هستند و لذا با افراد معمولی متفاوت هستند بنابراین وضعیت این بیماران ممکن است نماینده مناسبی برای بررسی شیوع عوامل خطر در جمعیتی که گروه مورد از لن گرفته شده است نباشد. در انتخاب شاهدهای بیمارستانی دقت بسیاری بلید لحاظ نمود چرا که عدم انتخاب شاهد مناسب می تولند منجر به سوگرایی در انتخاب(0135 61661100)گردد.به عنوان مثال فرض کنید محققی جه دنبال بررسی ارتباط بین مصرف الکل و سرطان سینه است.انتخاب شاهد ها از بخش ارتویدی و سوانح حی تولند منجربه سوگرایی انتخاب شود زیرا در این افراد مصرف الکل بیشتر از جمعیت عمومی است که مورد ها از آن آمده اند. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 19:
شاهدهای جمعیتی| دوست مزیت انتخاب دوست موردها به عنوان شاهد /ان است که از بسیاری از جهات از جمله وضعیت اقتصادی- اجتماعی و تحصیلات شبیه آنها هستند.هرچند ممکن است افراد به دلیل پرستیژ دوستانی را معرفی کنند که اجتماعی تر و با پرستیژ ترند و این مساله میتواند منجر به سوگرایی در انتخاب شود. خویشاوندان انتخاب خویشاوندان افراد مورد به عنوان کنترل به ویژه زمانی اهمیت دارد که عوامل ژنتیکی نقش مخدوش کننده داشته باشند.زمانی که خواهر و برادر فرد به عنوان کنترل انتخاب شوند. بسیاری از عوامل دیگر از جمله رژیم غذایی, وضعیت اقتصادی-اجتماعی . عوامل محیطی و سبک زندگی نیز در آنها یکسان خواهد بود. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 20:
شماره تلفنهای تصادفی يك روش نمونه كيرى تصادفى محسوب مى شود اما ممكن است همه افراد به لفن دسترسی نداشته باشند ازطرفی برخی از افراد ممکن است بیش از یک خط تلفن باشند.امروزه با افزايش دسترسی به تلفن همراه و امکانات جدید تلفنها از جمله پیغام گیر و ....پاسخگویی افراد به تلفن کمتر شده است. همسایه ها در اين روش پژوهشگر بر اساس قواعد از قبل تعریف شده ای شروع به نمونه گیری شاهد ها در منطقه محل سکونت مورد ها می کند. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 21:
(Matching) 6 jlv ‏همسان‎ همسان‌سازی یکی از شیوه‌های ساده و موّثر برای قابل مقلیسه کردن گروه موردها و شاهدها است. در این روش عوامل مهم مرتبط با بیماری. که محقق مایل به بررسی اثر آن بر بیماری نیست در دوگروه. برای مثال عوامل و بیماری‌های زیادی با سن و جنس مرتبط هستند. به همین علت. مقایسه دو گروه در حالیکه از نظر سن و جنس قابل مقایسه نیستند. چندان منطقی به نظر نمیرسد. یکی از روش‌ها برای اجتناب از این مسأله. همسان کردن شاهدها و موردها از لحاظ سن و جنس است. بنابر این انجام همسان سازی با دو هدف صورت می گیرد: قابل مقایسه شدن گروه مورد و گروه شاهد حذف اثر متغیرهای مخدوش کننده مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 22:
انواع روشهای همسان سازی همسان سازی فردی ‎ual/Paired Matching)‏ در این روش یک يا چند شاهد به ازای هر مورد که از نظر متغیر مورد نظر شبیه مورد است انتخاب می شوند.به عنوان مثال فرض کنید محققی قصد انجام همسان سازی سن و جنس را در دوگروه مورد و شاهد دارد.اگراولین فرد از گروه مورد خانمی ۴۵ ساله باشد. در گروه شاهد هم خانمی با همین محدوده سنی که فاقد بیماری مورد نظر است انتخاب می شود. Group OR frecuency Matching)) ‏همسان سازی گروهی‎ در این روش افراد گروه مورد و شاهد دو به دو باهم همسان سازی نمی شوند بلکه کافیست که متغیرهای مورد نظر نسبت مشابهی در دوگروه باشند.به عنوان مثال اگر ۸۳۵ گروه مورد را زنان ۶۵-۴۵ سال تشکیل میدهند لازمست که در گروه شاهد هم همین نسبت رعایت شود. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 23:
نکاتی مهم در استفاده از همسان سازی۱ در مطالعات مورد شاهدی نمی توان اثر متغیری را که برای همسان سازی استفاده می شود بررسی کرد. برای مثال اگر متغیر جنسیت در دو گروه همسان شوند اثر جنسی در مطالعه قابل بررسی نخواهد بود (اما برهمکنش آن با سایر متغیرهای مستقل دیگر قابل بررسی است). تعداد متغیرهایی که برای همسان سازی انتخاب می شوند باید در حداقل تعداد لازم باشند. زیاد شدن متغیرها برای همسان سازی باعث می شود عملا فرد مناسبی برای انتخاب در گروه شاهد انتخاب نشود و بسیاری از شاهدهای مناسب از مطالعه حذف شوند. در نتيجه مدت مطالعه زیاد و اجرای آ سخت می شود. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 24:
اندازه گیری مواجهه۱ پس از انتخاب مورد ها و شاهد ها نوبت به بررسی سابقه مواجهه با عامل خطر مورد نظر در دوگروه می رسد.در اين خصوص باید موارد زیر را درنظر گرفت: مواجهه های مختلف چگونه با یکدیگر در تعاملند؟ چگونه می توان سطحی از مواجههبترشولد)را تعریف نمود که کمتر از آن اثری وجود نداشته باشد؟ تاثیر یک مواجهه در یک جمعیت چگونه در طی زمان مى کند؟ دوره القا( 06۲1۵0 ۵6609 ۱0 قدر است؟ فاصله بین شروع مواجهه تا ایجاد بیماری) چه مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 25:
اندازه گیری مواجهه ۲ مواجهه اهمیت بسزایی در مطالعات مورد-شاهدی دارد.در اب زیر را لحاظ نمود: مدت زمان مواجهه شدت و مقدار مواجهه 7 روش اندازه گیری مواجهه: بیولوژیک. پاتولوژیک, سوابق بیمار سوابق شغلی مصاحبه, پرسشنامه و .... مطالعات مور -شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 26:
برخی تعاریف در تجزیه و تحلیل مطالعات مورد-شاهدی ۱ سس لكا ‎(Odd) (its‏ 7" نسبت تعداد افرادیکه با یک عامل مواجهه داشته به کسانیکه با آن عامل مواجهه نداشته اند شاهد مورد: ‎(a) (b)‏ مواجهه یافته ‎(d)‏ 60 مواجهه نيافته a b Odds= — OR — ۶ Cc d مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 27:
برخی تعاریف در تجزیه و تحلیل مطالعات مورد-شاهدی ۲ ۳ نسبت شانس ‎Odds Ratio (OR)‏ شاهد مورد ‎(b)‏ 50 (ج) 75 .| مواجهه یافته نسبت شانس عبارت است از شانس مولجهه در بیماران به شلنس مواجهه ‎(c) 50 (d)‏ 25 مواجهه نيافته در افراد سالم ‎a 100 100‏ ‎x50‏ 75 < ‎wt x‏ - ‎OR = 7 SS =3‏ ‎bo be 0‏ ‎d‏ 11777 ااال یواوه تیان

صفحه 28:
برخی تعاریف در تجزیه و تحلیل مطالعات مورد-شاهدی ۳ سل سس اي بر 08 ۱ - 08): شلنس وقوع بیامد در گروه مواجهه یافته برابرجا گروه مواجهه نیافته است يا عدم وجود رابطه ۱ >: شلنس وقوع پیامد در گروه مواجهه يافته 19 برابر گروه مواجهه نیافته است. مواجهه یک عامل خطر در بروز بیماری است. ۱ < مواجهه یک عامل محافظت کننده در برابر ابتلا به پیامد است. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 29:
امتبازات مطالعات مورد-شاهدی مطالعات مورد- شاهدی ارزانتر و سریعتر از مطالعاتی هستند که مبتنی بر پیگیری هستند. زيرا هیچ زمان انتظاری برای ایجاد بیماری صرف نمیشود. عوامل خطر زیادی به طور هم‌زمان در اين مطالعه قابل بررسی است این مطالعات روش نسبتاً مناسبی برای بررسی عوامل خطر در بیماری‌های نادر هستند. نیاز به حجم نمونه بسیار کمتری نسبت به مطالعات هم گروهی مشابه دارند. مناسب برای آزمون مقدماتی فرضیات دارای رویکرد نسبتا اخلاقی: بیماری قبلا رخ داده است. مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

صفحه 30:
محدودیتهای مطالعات مورد-شاهدی ناكافى بودن اطلاعات مربوط به مواجهه یافتگی در گذشته در مطالعات مورد- شاهدی منابع تورش بالقوه بسیار وسیع هستند. تنها یک بیماری را بعنوان بررسی میکند. اطلاعاتی در مورد میزان های شیوع یا بروز ارایه نمیدهد. بنابراین با این مطالعات نمیتوان میزان شیوع یا میزان بروز بیماری را تعیین کرد. در مطالعات مورد- شاهدی قادر به بر آورد خطر نخواهیم بود خطر نسبی قابل محاسبه است. در موارد خاصی تقریبی از مطالعات مورد-شاهدی دکتر آرمیتا شاه اسماعیلی

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
35,000 تومان