مطالعه موردی موزه ها
اسلاید 1: عنوان:مطالعه موردی موزه هااستاد:
اسلاید 2: مطالعات موردی موزه هنرهای معاصر ایرانTehran Museum of Contemporary Art
اسلاید 3: درباره معمار موزه کامران دیبا و همکار آقای نادر اردلان متولد سال 1317 تهران فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد واشنگتن 1963آثار معمار در ایران : موزه هنرهای معاصرفرهنگسرای نیاورانپارک شفق یا به گفته خود وی پارک یوسف آبادبرخی از بناهای دانشگاه جندی شاپور شهرجدید شوشتر
اسلاید 4: عناصر موجود در کارهای کامران دیبا :آب : نمادی از زندگی و صفا دیوار : یک نوع حجاب و پوششحیاط : ریه و تنفس دروازه : اعلام یک آغاز نحوه به کارگیری این عوامل آثار دیبا را به فرهنگ بومــی نـــزدیــک و مــرتبــط می سازد. دیبا بیشترین توجهش به ذات انتزاعی و عملکرد معماری است که حضور آن را در معماری کوچه و خیابان و ابنیه غیر رسمی جستجو می کند.بیشتر آرایش ساختمان های وی توسط دیوار است و مهمترین و معروف ترین ساختمان های او ، موزه هنرهای معاصر ایران است.
اسلاید 5: موقعیت و قرارگیری موزه : موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های شهر تهران است. این موزه در سال 1356 خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربـی پارک لاله و در زمینی به مساحت 2000 متر مربع ( به جز باغ تندیس ها ) بنا شد.معماری معماری موزه مجموعهای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شدهاست. هشتی، چهارسو و گذرگاهها از جمله عناصر چشمنواز این مجموعه بدیع به شمار میرود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شـدهاند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه میگردانند؛ این مسیر به گونهای طراحی شدهاست که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز میگردد.
اسلاید 6: معماری :معماری منحصر به فرد و مدرن این موزه با استفاده از طاقهایی مرسوم روستایی و نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویری طراحی و طرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند. دیدگاه مورد بررسی طراحی موزه :1-در محوطه اطراف موزه یعنی بوستان لاله که فضایی نسبتاً بزرگ است2- مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله است
اسلاید 7: خیابان کارگرموزه هنرهای معاصر تهران
اسلاید 8: شاخص کردن ورودیسایت پلان و موقعیت موزه
اسلاید 9: پرسپکتیو موزه هنرهای معاصر تهران برش موزه هنرهای معاصر تهران
اسلاید 10: پلان طبقه هم کف موزه هنرهای معاصر تهران
اسلاید 11: پلان طبقه زیرین
اسلاید 12: درباره موزه :ساختمان موزه که یکی از نمونههای با ارزش و کـــم همتـای معماری نوین ایران است ، با الهام از معماریسنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است .1- هشتی 2- چهارسو 3- معبر 4- گذرگاه اینها از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنندگان هنر دوست را به تأمل در آستانه تاریخ شکوهمند هنر و فرهنگ ایران زمیـن وا میدارند .همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است که با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنـا شده است.
اسلاید 13: مساحت : 8500 مترمربع. مساحت كل ديوارهاي موزه بالغ بر 2500 مترمربع.تفكيك اين بنا از پارك و خيابان اصلنردههايي به صورتهايي ساده و فرمدار كه توجــــه بيننــــده را جلب ميكند بين موزه هنرهاي معاصر و موزه فرش (شمال موزه) فضاي سبز با تعداد كمي درخت از نوع كاج و پوشيده از چمن وجود دارد كه در آن تعدادي تنديس (مجسمه) قرار دارد. اين قسمت بــاغ مجسمــه نــــام دارد. اين مجسمه هنگام احداث بنا (1355) از هنرمندان خارجي خريـــداري شده و در محل باغ مجسمه نصب شده. فقط يك تنديس ساخته هنرمند ايـــراني پرويز تناولي در باغ موجود است.
اسلاید 14: نرده های جدا کننده موزه هنر از موزه فرش
اسلاید 15: یک نمونه از تندیس های موجود در محوطه موزه
اسلاید 16: ورودی موزه هنرهای معاصر ایران
اسلاید 17: نقد و تحلیل موزه هنرهای معاصرکار را از ورودی آن آغاز میکنیم ، دیبا برای تعریـــف ورودی از آسمانهای پست مدرن استفاده کرده که شاید به خوبی توانسته یـک ورودی را القاء کند. از ورودی که رد شویم ، هنوز رد نشده که نگاه ما به نمـا و به تلفیق بتن و سنگ میافتد که به شکل واقعاً زیبایی در کنار هم حل شدهاند و قدرت معمار ملموستر میشود و انسان را وادار میکند تا به دور مجموعه بچرخد ضمن این که نباید فراموش شود که کلیه دسترسیها همان طـــــور کــه مشخص است تعریف شده و همگی نشان دهنده و مبین این نکته است که قلمی بر کاغذ پیاده شده است .
اسلاید 18: خط آسمان
اسلاید 19: مصالح استفاده شده در بنای موزه1- سنگ (لاشه جنسيت آن توف به رنگ سبز آذرين دروني) 2- بتن (عنصري صاف منظم و انعطافپذير) 3- فلز (مس به عنوان رويه كانالهاي نـور ، تهويه و آلومينيــوم براي بازشوها 4- شيشه (سكوريت دودي)فلز استفاده شده در بنا
اسلاید 20: سنگبتنشیشه
اسلاید 21: فضاهای موجود در موزه :1- نگارخانه : تعداد 9 عدد نگارخانه کوچک و بزرگ وجود دارد.2- کتابخانه : 4000 عنوان کتاب غیر فارسی و 3000 کتاب فارسی 3- فروشگاه کتاب : فروش نشریات ، انتشارات موزه ، بروشورها و ...4- رستوران : رستوران نسبتاً بزرگ که با شیشه دوجــداره از هم جدا و مجاور با فضای سبز بیرون و باغ مجسه است.5- سازمان موزه : شامل امور هنری ،امور اداری ،روابط عمومـی ، سمعی و بصری ، مراقبین ، حراست و ... 6- باغ مجسمه : مجموعه دائم از تندیس های زیبا و کم نظیر که نظر دوستداران به هنر مجسمه سازی را به خود جلب می کند.
اسلاید 22: سیرکلاسیون و مسیر های حرکتی
اسلاید 23: ورودیگالریگالریگالریگالریگالریگالریگالریحوض روغنهندسه پلان ـ کانسپت
اسلاید 24: درون گرایی مجموعه موزه هنرهای معاصر
اسلاید 25: ایجاد یک بافت تا یک ساختمان
اسلاید 26:
اسلاید 27: گالری ها
اسلاید 28: مــــــــــــــــــوزه فــــــــــــــــــــــرشـــــــــــــــــــــــــــــــــ... ایــــــــــــــــــــــــــــرانــــــــــــــــــــ...Carpet Museum of Iran
اسلاید 29: بیوگرافی معمار مجموعه موزه فرش ایران : • عبدالعزيز فرمانفرمائيان متولد سال ۱۲۹۹ تهران. • دانش آموخته رشته معمارى از دانشكده هنرهاى زيباپاريس (بوزار) • بنيانگذار نخستين دفتر «مهندسين مشاور» در مقياسى ملى و بين المللى ۱۳۳۳. • تدريس كوتاه مدت در دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران دهه ۳۰. • طراحى و اجراى بسيارى از بناهاى معروف و ماندگار معمارى معاصر به تنهايى يا با همكارى معماران و ديگر دفاتر معمارى ايرانى و خارجى. • يكى از پل هاى اصلى ارتباط معماران ايرانى وخارجى. • شهرسازى در كرج، كرمان، اصفهان وتهران. • تهيه نقشه طرح جامع شهر تهران با همكارى «ويكتور گروئن» آمريكايى با نظر به تأمين يك نظام توسعه عناصر جديد متناسب با فرهنگ ايرانى، حل مشكلات موجود با پیش بینی ۵ میلیون نفر جمعیت. • طراح موزه فرش تهران، كاخ نياوران، كاخ مادر سعدآباد، مسجد دانشگاه تهران و • عرضه و معرفى فناورى پيشرفته در بلندمرتبه سازى با روش هاى ضد زلزله • اداره همزمان دو دفتر معمارى و شهرسازى درايران و يونان (تهران و آتن) • فعاليت گسترده در زمينه ساختمانهاى ادارى، مسكونى، بهداشتى و درمانى، فرودگاهى، مذهبى، صنعتى، فرهنگى، تجارى و تأسيسات شهرى.
اسلاید 30: درباره موزه :موزه فرش ایران از مهم ترین و معتبر ترین موزه های فرش جهـان است که به دستور فرح پهلوی در بهمن 1356 افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران معماری جالب، شكیل و چشمگیری دارد و نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع است كه شامل دو تالار بزرگ جهت نمایش انواع قالی های دست بافت و گلیم است. طبقهء همکف این موزه برای نمایش دایمی 150 قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاههای موقت و فصلی گلیم و قالی در نظر گرفته شده است.
اسلاید 31: قرار گیری کلی موزه ملی فرش ایران: خیابان دکتر فاطمیخیابان کارگر شمالیموزه هنرهای معاصرورودی اصلی محوطهء موزهمجتمع تجاری لاله- پارکینگ لالهفروشگاه سپهپارک لاله
اسلاید 32: معرفی سایت مجموعه:وجود آبنماهایی در پیاده روی مجاور سایت، فضای اصلی محوطهء موزه را از فضای خیابان مجزا میکند.تصویری از ورودی اصلی مجموعه،از درون سایت.
اسلاید 33: محوطه سازی مجموعه:اصلی ترین و پررنگ ترین عنصر سایت این مجموعه نماز خانهء نجیب و چشم گیری است که در سمت راست مسیر ورودی اصلی قرار دارد.
اسلاید 34: این نمازخانه بعلت نیاز کارگران هنگام ساخت این مجموعه با دید معمار و مجری بنا ساخته شده است.سادگی این نماز خانه که به شکل 2 مربع در هم چرخیده است،خلوص نماز خواندن را به ذهن القا میکند. با استفاده از فرم خالص مربع ورودی مشخص و در عین حال نکته قابل توجهی در طرح است.
اسلاید 35: تصاویری از سایت مجموعه:
اسلاید 36: راهروی ورودی مجموعهکیوسک بلیط و اطلاعاتواحد اداری مجموعهسرویس بهداشتیکتابخانه تخصصیراهروی کتابخانه- راه پله طبقه دوملابی و فضای انتظارچایخانهمحوطه نمایشگاه دائمیورودی از محوطه به مجموعهدیاگرام ارتباط فضایی طبقه همکف:آمفی تئاتر
اسلاید 37: ماتریس ارتباط فضایی فضاهای داخلی موزه:ورودیلابیسرویسنمایشگاهکتابخانهاداریبلیط فروشیورودیلابیسرویسنمایشگاهکتابخانهاداریبلیط فروشیر
اسلاید 38: در ساختمان این موزه به صورت کلی از نورگیری مصنوعی استفاده شدهولیدر بعضی از قسمت های مجموعه مثل لابی و نمایشگاه موقت از نور گیری سقفی استفاده شده است.نور گیری طبیعی- سقفینورگیری مصنوعی
اسلاید 39: برای رسیدن به مجموعه باید ساختمان را دور زد اما درجبهه ورودی مجموعه اتفاق خاصی رخ نمی دهد در حالی که بازدید کننده انتظار دیگری دارد در واقع به نظر میرسد هیچ دلیلی برای این گردش وجود ندارد و تنها مسیــری طی شده است. ورودی مجموعه تا زمانی که در مقابل آن نایستیم قابل تشخیص نیست. ورودی آمفی تئاتر تنها از داخل موزه تأمین می شود که باعث افزایش تراکم و آلودگی صوتی بیش از حد در لحظه اتمام جلسات می شود.معایب
اسلاید 40: با توجه به گستردگی سطح در قسمت نمایشگاه هیچ فضای نشیمنی برای این قسمت در نظر گرفته نشده است که باعث ناراحتی بازدید کنندگان است. تإسیسات در کنار کتابخانه قرار دارد که با ایجاد مشکل در این بخش همراه است گالری موقت در طبقه بالا تأمین شده ولی برای روزهای تعطیلی این قسمت موردی پیش بینی نشده است و در روزهای تعطیلی این قسمت انباری وسایل به نظر می رسد که با توجه به دید مستقیم لابی به این قسمت نا مناسب است. در خود فضای نمایشگاه سیر کولاسیون خاصی در نظر گرفته نشده است. و بازدید کننده دچار سردرگمی میشود فضا کاملاً یک تکه است و تنها چند فرورفتگی برای نمایش افقی فرشها وجود دارد.
اسلاید 41: معرفی بنا: پلان طبقه همکفپلان طبقه زیر زمین
اسلاید 42: در بنای موزه فرش یک لابی مرکزی بعنوان فضای مکث در نظر گرفته شده است. ورودی گالریها از این فضا تأمین می شود و ورود خروج از یک قسمت است در اطراف این مربع مرکزی فضاهای خدماتی قرار دارداین مربع پایینتر از سطح راهروها است و خود را از راهروی ارتباطی جدا می کند در گوشه ای از این فضا میزی برای فروش نشریات وابسته در نظر گرفته شده است که در طرح اضافه شده است .
اسلاید 43: نمایشگاه: -دائم -موقتنمایشگاه دائم: در طبفه همکف واقع شده ومساحت ان درحدود1500مترمی باشد.درابتدای نمایشگاه نقشه ای از ایران دیده می شود که در آن مراکزبافت قالی مشخص شده است.در کنار آن دو ویترین وجود داردکه دریکی ابزارقالی بافی ودردیگری مواد تشکیل دهنده ی قالی دیده می شود.مسیرگردش نمایشگاه از سمت راست می باشد.کف پوش نمایشگاه موکت است که دارای معایب ومحاسنی می باشد. محاسن: -جذب رطوبت اضافی فضای نمایشگاه-کاهش سروصدای حاصل ازرفت وآمد بازدیدکنندگان-انعکاس نورازسطح زمین وکفمعایب: حلی برای تجمع گردوخاک موجوددروهمچنین محیطی مناسب برای رشد وتکثیرحشرات موزی وعوامل بیولوژیکی مخرب می باشد.-گرچه این نوع کفپوش تاحدودی ضدحریق است اماجهت اطمینان بیشترمی توان ازانواع کفپوشهای مناسبتربهره جست.
اسلاید 44: به منظور استراحت بازدیدکنندگان درحین دیدن نمایشگاه درفواصل معینی ازسالن تعدادی صندلی قارداده اند.درسالن نمایشگاه ازسقف کاذب استفاده شده که ازجنس فلز می باشد و به شکل مربعهای پروخالی است.این مربعهش که با اختلاف سطح درکناریکدیگرقرارگرفته اندعلاوه براینکه به زیبایی فضای سالن می افزاید پوشش مناسبی برای تاسیسات داخل نمایشگاه هستند.
اسلاید 45: کتابخانه:کتانخانه این موزه همزمان باافتتاح آن به عنوان یک منبع علمی –هنری-فرهنگی دردسترس پژوهشگران وعلاقمندان قرارگرفت.-سیستم قفسه بندی کتابخانه سیستم قفسه بازاست .-سیستم عضوگیری کتابخانه به صورت رایگان بوده وتلاش مسئولین کتابخانه موزه اینست که قشرجوان علاقمندبه فرهنگ غنی وهنرهای سنتی ازکتابخانه استفاده نمایند.-ازجمله مشکلات وکمبودهای کتابخانه ی این موزه نداشتن ارتباط بامراکزعلمی وفرهنگی دنیا به وسیله شبکه اینترنت می باشد .درحال حاضراین مرکز به وسیله مکاتبه بامراکزفرهنگی دنیاارتباط برقرارمی کند.-یکی دیگرازمشکلات مهم این مرکزنبوددستگاه زیراکس برای مراجعه کنندگان است.
اسلاید 46: بخش موزه داری:-ازجمله فعالیتهای مهم بخش موزه داری مستندسازی آثارموجوددرموزه می باشد.-دربخش معرفی و آموزش بعدازمستندسازی آثارآنچه دارای اهمیت است معرفی ونمایش گنجینه است که درگرداوری شده برای نیل به نتیجه پرباروغنی بخش موزه داری باکادرمجرب عهده داراریه اطلاعات شفاهی وکتبی بازدیدکنندگان علاقمندگردیده است.-پژوهش ازدیگروظایف موزه است که درغالب نمایشگاههای مختلف -برپایی سخنرانی های متعدد-ترجمه کتب تخصصی –جمع اوری اطلاعات وارائه مقالات مختلف.....-از نمایشگاههای جانبی که جدیدا دراین موزه برگزارشده نمایشگاه موقت مخصوص نابینایان می باشد .تعدادی ازآثار موزه که دارای طرح های برجسته هستند مجموعه این نمایشگاه راتشکیل می دهدودیگرتهیه بروشوروتشکیل کلاسهای آموزش بافندگی برای نابینایان. بخش مرمت:به منظورنگهداری آثارمعمولا تمیزکردن درمان و مرمت ضروری است.به منظور تحقق این هدف موزه دارای بخش ویژه ای به نام کارگاه مرمت است.
اسلاید 47: سالن سمعی بصری :درکناردیگرفعالیتها وسرویس دهی هاسالن اجتماعات ونماش نیزباداشتن تعدادوحدودی از فیلمهای آموزشی در زمینه صنایع دستی مختلف از دیگر بخشهای فعال موزه است که علاوه بر نمایش فیلم محل برگزاری سخنرانی های تخصصی فرش و سمینارهای مربوط به آن میباشد.گنجایش این سالن به تعداد 100 نفر میباشد و دارای ویژگیهای خاصی مانند: دیوارهای آکوستیک و استفاده از کفپوش موکت برای جلوگیری از ایجاد سروصدا هنگام رفت آمد وجود پرده اکران متحرک در مواقعی که فیلم پخش میشود هشت عدد بلندگو در طرفین پرده برای پخش صدا استفاده از دستگاه پخش فیلم16میلیمتر با عناوین مختلف . همچنین این سالن مجهز به سیستم ترجمه زبان همزمان می باشد.سیستم پخش صدای موسیقی ورادیو درفضای داخلی موزه نیز ازطریق دستگاهی درسالن آمفی تئاتر کنترل میشود.
اسلاید 48: اتاق کنترل سیستم حفاظتی:-در این قسمت از موزه سیستمهای امنیتی وحفاظتی تحت کنترل قرارمی گیرند که شامل دوربین های مدار بسته متحرک وثابت برای کنترل رفت وآمدها –چشم الکترونیکی -سیستم اطفا حریق سیستم برق مخزن آثار :-انبار بخش مهمی ازهرموزه به شمارمی رود که اثارهنری نمایش گذاشته شده در آنجا نگهداری می شود .که نگهداری ازقالیها در این انبار شیوه خاص خودرادارد.-باید توجه داشت که فضای انبار موزه به منزله نمایشگاه دیگری است که باید مسائل ایمنی وحفاظتی ازقبیل -نور - درجه حرارت - رطوبت -وحشرات موزی در آنهارعایت شود.-فضای داخل انبارموزه هردوماه یکبارسم پاشی میشودکه برحسب ضرورت این زمان متغیراست.
اسلاید 49: ÷اداریآموزشی
اسلاید 50: موزه هنرهای عالی آتلانتاHigh Museum of Art Atlanta
اسلاید 51: ریچاد میر در سال1934 در نیوجرسی به دنیا آمد.او مدرک لیسانس خود را از دانشگاه کورنل بدست آورد و در سال 1963 دفتر کارش را تاسیس کرد.او موفق به دریافت جایزه پریتیکز در سال1984 شده است.علاقه مندی های این معمار ،استفاده ار فرم های دایره ای،سازماندهی شعایی و سبک سفید میباشد.معمار
اسلاید 52: سبک او در معماری سبک سفید است
اسلاید 53: تاریخچهاین موزه در سال 1905 به عنوان انجمن هنر آتلانتا تاسیس شد.در سال 1962 هواپیمایی که مسافرانش توسط شهرداری آتلانتا دعوت شده بودند در پاریس سقوط کرده و 130تن از این افراد کشته شدند.برای ادای احترام به این کشته شدگاه مسابقه ای برای طراحی موزه برگزار شد .که در نهایت طرح ریچارد مایر انتخاب شد.در نهایت این موزه در سال 1983با بودجه7900000 دلار در زمینی به متراژ12500 متر مربع ساخته شد
اسلاید 54: موقعیت جغرافیایی
اسلاید 55:
اسلاید 56:
اسلاید 57: نحوه دسترسی به سایت
اسلاید 58: آب و هوا1-تابشسایت به علت قرار گرفتن در نیم کره شمالی ،از طرف جنوب در معرض تابش قرار دارد
اسلاید 59: 2-میزان بارندگی ،پوشش گیاهیاین منطقه دارای آب و هوای مرطوب نیمه گرمسیری میباشد،زمستان های سرد و تابستان های گرم.این منطقه در تمام طول سال بارندگی دارد و جزو مناطق پر باران محسوب میشود.از دیگر ویژگی های طبیعی این منطقه طوفان خیز بودن این منطقه است.
اسلاید 60: برسی کلی سایت
اسلاید 61:
اسلاید 62: برسی طرح
اسلاید 63: سبکسبک بنا ،سبک سفید است
اسلاید 64: عملکردفضای موزه برای نمایش تابلو های نقاشی و عکاسی و آثار مجسمه سازی مورد استفاده قرار میگیرد
اسلاید 65: کانسبت
اسلاید 66: سازماندهی
اسلاید 67:
اسلاید 68:
اسلاید 69:
اسلاید 70: نقشه ها
اسلاید 71:
اسلاید 72:
اسلاید 73:
اسلاید 74: عرصه ها
اسلاید 75:
اسلاید 76:
اسلاید 77:
اسلاید 78: دسترسی به بنا
اسلاید 79: دسترسی داخلی
اسلاید 80:
اسلاید 81:
اسلاید 82:
اسلاید 83:
اسلاید 84: فـــــرم بنا
اسلاید 85: نمای ساختمان
اسلاید 86: نمای داخلی
اسلاید 87: نور
اسلاید 88:
اسلاید 89:
اسلاید 90:
اسلاید 91:
اسلاید 92: نما
اسلاید 93: Jewish Museum Berlin یـــــهــــود بـــرلـــیـــن مــــــوزه
اسلاید 94: دانیل لیبسکیند لیبسکیند در 12می1946 در لودز لهستان به دنیا امده وملیت وی امریکای است.وی دردانشکده معماری امريكا تحصيل كرده و ساكن برلين ميباشد. اين موزه اولين طراحي او براي ساخت است. ودرسال 1989شروع ودر1999 کامل شد ودر2001افتتاح گردید.معماري او تاكنون فقط به صورت تئوري و بر روي كاغذ بوده است. او در خانوادهاي به دنيا آمده كه قرباني حادثه هالوكاست شدند.
اسلاید 95: .سایت موزه یهود در برلین مركز نيمه جديد و نيمه قديمي برلين و خيابان ليندس ترانس
اسلاید 96: سبك پيدايش كيهاني يا پرش كيهانيچارلز جنكز از اين سبك به نامهاي معماري پرش كيهاني و معماري غير خطي نيز نام ميبرد.منبع الهام در اين سبك علم و فلسفه جديد است.لغات كليدي سبك:توجه به نشانههاي كيهاني-علم پيچيدگي-خودسازماندهي-مشابهت خودي-پرش-فراكتال-آشفتگي-منطق مخدوش-عدم قطعيت-گسترش غيرخطي- اثر پروانه
اسلاید 97: يادداشتهايي از دانيل ليبسكيندسه ايده اصلي در ذهن داشتم که پروژه بر اساس آنها شکل گرفت:اول:عدم امکان درک تاريخ برلين بدون درک سهم بزرگ فرهنگي ,اقتصادي ,معنوي,شهروندان يهودي برلين.دوم:ضرورت بيان اثر جسمي و روحي هالوکاست در خاطره شهر.سوم : از ميان به رسميت شناختن هالوکاست و سهم يهوديان در برلين تاريخ اروپا و برلين استخراج ميشود.
اسلاید 98: يکي از اين خطوط يک خط صاف است.اما به تکه هاي زيادي تقسيم شد.ديگري يک خط شکسته است اما به طور عجيبي ادامه پيدا کرد.
اسلاید 99: بنای موزه بر امتداد خط شکستهای شکل گرفته است که بيان سرگذشت يهوديان در طول تاريخ است. می توان در هم ريختن ستاره داوود را در فرم کلی اين موزه ديد و خوانش های متفاوتی از آن داشت.
اسلاید 100: راههاي دسترسيسه راه زيرزميني دسترسي وجود دارد که هر کدام داستان برنامه ريزي شده جداگانه اي دارد. اولين و بلندترين به پلکان اصلي منتهي ميشود به عنوان ادامه تاريخ برلين و نمايش فضاها در موزه يهود . راه دوم به بيرون جريان پيدا ميکند و در نهايت به باغE.T.A. Hoffmann که نمايش تبعيد يهوديان ازآلمان است ختم ميشود.سومين محور به ويد هالو کاست و اينستاليشن آن ختم ميشود.
اسلاید 101: راه زيرزميني دسترسي
اسلاید 102: اولين و بلندترين راه كه به پلکان اصلي منتهي ميشود به عنوان ادامه تاريخ برلين و نمايش فضاها در موزه يهود .(مسير وجود)
اسلاید 103: راه دوم به بيرون جريان پيدا ميکند و در نهايت به باغE.T.A. Hoffmann که نمايش تبعيد يهوديان ازآلمان است ختم ميشود.(مسير سرگرداني)
اسلاید 104: باغE.T.A. Hoffmann
اسلاید 105: باغ معلق کنار موزه
اسلاید 106: مسير ويرانی به برج هولوکاست منتهی می شود که از ديگر اجزای ساختمان جداست. کف اين قسمت پر است از صورتک های چدنی که بازديد کنندگان بايد از رويشان عبور کنند و با پا گذاشتن روی آنها صدايی شبيه جيغ انسان شنيده می شود.
اسلاید 107: ديوارهای سياه و نا آشنا، فضاهايی که به بن بست میرسند.تاريکی هراس آور و نور کوچکی که با زاويهای شکسته از گوشهای به درون میتابد….
اسلاید 108: خطوط روی بنا هم نشأت گرفته از نقشه شهر برلين و نشان دهنده محله های يهودی نشين و خيابان هايی است که در آنها اتفاق يا حادثه ای مهم و تاريخی مرتبط با يهوديان روی داده است.
اسلاید 109: موزه يهود به سبك فولدينگ توسط اين معمارطراحي ميشود (فولد يعني چين ولايه، در اين فلسفه هيچ انديشهاي بر ديگري ارجحيت ندارد و منطق2 ارزشي را ديكانستراكت ميكند و كثرت و تباين را جايگزين ميكند، عمود گرايي را مردود ميداند و افقي گرايي را مطرح ميكند و همه چيز را همسطح هم ميداند. همه چيز به دون آنكه ماهيت خود را از دست بدهند با هم به صورت نرم و منعطف درهم ميآميزند بطوری که تفاوت آنها از هم حفظ ميشود.) بعدهاهم با بوجود آمدن معماري پرش كيهاني عدهاي اين معماري رابراساس طراحي غيرخطي دانستند و آنرا جز اين معماري به حساب آوردند (در اين معماري فرم تابع ديدگاه جهاني است به اين سبك ميتوان ارگانيك گفت زيرا براساس پيدايش در يك كيهان ارگانيك استوار است و داراي 8 ضابطه است.)سبك كار (فولدينگ):
اسلاید 110: معرفي موزه يهود : موزهاي است كه براي اولين بار پس از جنگ جهاني اول، تاريخ آلمان و انعكاس آن هالوكاست را به تماميت نشان ميدهد. موزه تاريخ اجتماعي، سياسي فرهنگي يهوديان را در برلين از قرن 4 تاكنون را نشان ميدهد.ايده اصلي طراحي موزه يهود :1-غيرممكن بودن فهم تاريخ برلين بدون توجه به سهم بزرگ فكري و اقتصادي و فرهنگي كه توسط شهروندان يهودي برلين بوجود آمده است.2-نياز به تمام كردن معني جسمي و روحي هالوكاست در ضمير و خاطر شهر برلين.3-فقط از طريق كسب دانش و اطلاعاتي از اين پاك شدگي يهوديان از برلين است كه تاريخ برلين و اروپا ميتواند آينده انساني داشته باشد.
اسلاید 111: اين ساختار داراي 4 لايه است : 1- ستاره نامرئي و مرتبط كه در فقدان نوري ميدرخشد.2-بريدهاي از صفحه دوم موسي و هارون كه تكميل بودن موسيقي را ترتيب ميدهد.3- بعد حضور هميشگي برلينيهاي رانده و گم شده. 4-مكاشفه دروني والتر بنيامين در طول خيابان یک طرفه است.او يك نقشه از برلين گرفت و روي آن نقشه خانههاي يهوديان معروف كه سنت يهوديان را با فرهنگ آلماني متصل ساخته بودند علامت گذاري كرد. اين نامها دو به دو به هم متصل شدند و خطي بين آنها كشيده شد. محل تقاطع اين خطوط به محل قرارگيري ديوارها كمك كرد. اين ساختمان از 2 خط اصلي شكل گرفته يك خط مارپيچ و نامحدود كه نماد مبادله فرهنگ بين يهودي و غير يهودي است و خط دوم شكسته است كه درطول ساختمان به عنوان خط ويد حركت ميكند.
اسلاید 112: پلان
اسلاید 113: برش داخلی موزه:
اسلاید 114: ساختمان قديمي : Kelen house راه ورودي به موزه برلين است. يك پلكان سياه كه بازديدكنندگان را به طرف پايين و به داخل ساختمان ليبس كیند هدايت ميكند. اين ساختمان براي سكونت اهل پروژن ساخته شد اما ديوارهاي بيروني آن در جنگ جهاني دوم خراب شد و درسال 1963 دوباره ساخته شد و به عنوان موزه شهر برلين استفاده شد. ساختمان قدیمی
اسلاید 115:
اسلاید 116: مـرسـیـ... از صبــر و شـکیـبـای تـان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.