صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
Tehran Museum of
Contemporary Art
صفحه 4:
صفحه 5:
نحوه به کارگیری این عوامل آتار دیبا را به فرهنگ بومی
نزدیک و مرتبط می سازد. دیبا بیشترین توجهش به ذات
اتتزاعی و عملکرد معماری است که حضور آن را در معماری
کوچه و خيابان و ابنيه غير رسمی جستجو می کند.
بیشتر آرایش ساختمان های وی توسط دیوار است و مهمتر,
و معروف ترین ساختمان های او ؛
صفحه 6:
موقعیت و قرارگیری موزه .
موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های شهر تهران است.
اين موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار
فرح پهلوی در گوشه غربی پارک لاله و در زمینی به
مساحت ۲۰۰۰ متر مربع ( به جز باغ تندیس ها ) بنا شد.
معماری
معماری موزه مجموعهای است از سنت. مدرنیسم و
انديشه فلسفى كه به دست معمار ایرانی کامران دیبا
طراحی شدهاست. هشتی, چهارسو و گذرگاهها از
جمله عناصر چشمنواز اين مجموعه بديع به شمار میرود.
بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح
ست. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر
نسبت oy هم بنا شدهاند. بیننده را در مسیری چرخشی
صفحه 7:
معماری :
معماری منحصر به فرد و مدرن این موزه با
استفاده از طاقهایی مرسوم روستایی و
دیدگاه مورد بررسی طراحی موزه
۱-در محوطه اطراف موزه یعنی بوستان لاله که
ای لل لا و 1
صفحه 8:
ii موزه هنرهای معاصر ته
صفحه 9:
شاخص کردن ورودی
ای
صفحه 10:
8 5 ۱ 9 تهر ان
برسيكتيو موزه هنرهاى معاصر تهران
tee هد
1
jad
برش موزه هنرهای معاصر تهران
صفحه 11:
Galleys و
29 Galleys
و کی Gallery
rept AM Galley 4
ی 090 Galley 5
صفحه 12:
وب
واس ريط من دا |
idee
Sede toh
وا سیدبانک
باه تیک
صفحه 13:
درباره موزه :
ساختمان موزه که یکی از نمونههای با ارزش و کم همتای
معماری نوین ایران است . با الهام از معماریسنتی ايران و
مفاهيم فلسفى آن بنا 3
١ - هشتى
۲- چهارسو
۳- معبر وي we
۴- گذرگاه
اینها از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنندگان
هنر دوست را به تأمل در آستانه تاريخ شکوهمند هنر و
فرهنك ايران زمين وا مىدارتد .
صفحه 14:
مساحت .
۵۰ مترمربع. مساحت کل دیوارهای موزه بالغ بر ۲۵۰۰
مترمربع.
تفکیک این بنا از پارک و خیابان اصل
نردههایی به صورتهایی ساده و فرمدار که توجه بیننده
را جلب میکند بین موزه هنرهای معاصر و موژه فرش
(شمال موزه) فضای سبز با تعداد کمی درخت از نوع کاج و
پوشیده از چمن وجود دارد که در آن تعدادی تندیس
(مجسمه) قرار دارد. اين قسمت باغ مجسمه نام دارد
این مجسمه هنگام احداث بنا (۱۳۵۵) از هنرمندان خارج
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
0
ورودی موزه هنرهای معاصر ای
صفحه 18:
نقد و تحلیل موزه هنرهای معاصر
کار را از ورودی آتن آغاز میکنیم ؛ دیبا برای تعریف
ورودی از آسمانهای پست مدرن استفاده کرده که شاید
به خویی توانسته یک ورودی را القاء کند.
از ورودی که رد شویم , هنوز رد نشده که نگاه ما به نما و
به تلفیق بتن و سنگ میافتد که به شکل واقعا زیبایی در
کنار هم حل شدهاند و قدرت معمار ملموستر میشود و
انسان را وادار میکند تا به دور مجموعه بچرخد ضمن این
كه نبايد فراموش شود كه كليه دسترسىها همان طو
که مشخص Cowl تعریف شده و همگی نشان دهنده
مب اه تکته است که قلمف بر کاغذ بناده شده است .
صفحه 19:
صفحه 20:
مصالح استخاده شده در بنای موزه
۱- سنگ (لاشه جنسیت آن توف به رنگ سبز آذرین درونی)
۲- بتن (عنصری صاف منظم و انعطافپذیر)
GIQILIS 049) ylgac Oy yuo) j1S —Y 494 « 02987 | بر ای بازشوها
۴- شیشه (سکوریت دودی)
فلز استفاده شده در بنا
صفحه 21:
صفحه 22:
نضاهای موجود در موزه :
۱- نگارخانه : تعداد ٩ عدد نگارخانه کوچک و بزرگ وجود
دارد.
—p کتابخانه : ۴۰۰۰ عنوان کتاب غیر فارسی و ۳۰۰۰
کتاب فارسی
س۳- فروشگاه کتاب : فروش نشریات . انتشارات موزه
پروشورها و ...
۴- رستوران : رستوران نسبتا بزرگ که با شیشه دوجدا
از هم جدا و مجاور با فضای سبز بیرون و باغ مجسه است.
۵- سازمان موزه : شامل امور هنری .امور اداری روا
عموی, : سم و نصري : مر اقيبر» » حر است و ...
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
موزه فرش ایران از مهم ترین و معتبر ترین موزه های فرش
جهان است که به دستور فرح پهلوی در بهمن ۱۳۵۶ افتتاح
شد. ساختمان موزه فرش ایران معماری جالب. شکیل و
چشمگیری دارد و نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است.
سطح نمایشی موزه مساحتی برابر ۰ ۳۴۰ مترمربع است که
شامل دو تالار بزرگ جهت نمایش انواع قالی های دست بافت
و گلیم است. طبقه. همکف این موزه برای نمایش
صفحه 32:
قرار گیری کلی موزه ملی فر
۳
Bo,
صفحه 33:
معرفی سایت مجموعه.
وجود آبنماهایی در پیاده روی مجاور سایت.
فضای اصلی محوطه. موزه را از فضای خیابان
مجزا میکند.
صفحه 34:
صفحه 35:
این نمازخانه بعلت نیاز کارگران هنگام ساخت
ن مجموعه با دید معمار و مجری بنا ساخته
شده است.
سادگی اين نماز خانه که به شکل ۲ مربع در هم
خیده است.خلوص نماز خواندن را به ذهن
صفحه 36:
صفحه 37:
3
3
ورودی از محوطه به مجموعه
GPP ؟ ۳۶ ۴
صفحه 38:
بلیط فروشی
اداری
$e
کتابخانه سرویس
نمایشگاه
وه
‘ وه
OOOO
صفحه 39:
در ساختمان این موزه به صورت کلی از نور
مصنوعی استفاده شده
صفحه 40:
میرسد هیچ دلیلی برای اين گردش وجود ندارد و تنها 0
ورودی مجموعه تا زمانی که در مقابل آن نایستیم قابل LG
ورودی آمفی تثاتر تنها از داخل موزه تأمین می شود که
آلودگی صوتی بیش از حد در لحظه اتمام جلسات می شود.
صفحه 41:
با توجه به گستردگی سطح در
قسمت نمایشگاه هیچ فضای
تشیهنی بزای این قسعت در نطر
گرفته نشده است که باعث
ناراحتی بازدید کنندگان است.
تاسیسات در کنار کتابخانه قرار
دارد که با ایجاد مشکل در این
بخش همراه است
گالری موقت در طبقه بالا تأمین
شده ولی برای روزهای تعطیلی
این قسمت موردی پ بینی
نشده است و در روزهای تعطیلی
این قسمت انباری وسایل به نظر
می رسد که با توجه به دید
مستقیم لابی به این قسمت نا
مناسب است.
در خود فضای نمایشگاه سیر
صفحه 42:
#
العم ا
پا ند بر
پلان طبقه زیر زمین
صفحه 43:
در بنای موزه فرش یک لابی
مرکزی بعنوان فضای مکت
در نظر گرفته شده است.
ورودی گالریها از اين فضا
تامین می شود و ورود
خروج از یک قسمت caw!
در اطراف اين ee مرکزی
فضاهاى خدماتى قرار
دارداین eo پایینتر از
سطح راهروها است و خود
را از راهروی ارتباطی جدا
می کند در گوشه ای از اين
فضا میزی برای فروش
صفحه 44:
نمایشگاه: -دائم -موقت
نمایشگاه دائم: در طبقه همکف واقع شده ومساحت ان
درحدود1500مترمی باشد.
درابتدای نمایشگاه نقشه ای از ایران دیده می شود که در آن
مراکزیافت قالی مشخص شده است.
ذر كنار آن ذو ويترين وجو ذاردكه دزيكى ابزارقالى يافى
ودردیگری مواد بشکیل دهنده ی قالي دیده من شود
مسیرگزدش نمایشگاه از سس راست. مین باشد:
کف پوش نمایشگاه موکت است که دارای معایب ومحاسنی می
باشد محاسن: -جذب رطوبت اضافی فضای
نمایشگاه
-کاهش سروصدای حاصل ازرقت وآمد بازدیدکنندگان
-انعکاس نورازسطح زمین وکف
معایب: حلن بزای تجمع گزدوخاک موجوددروهمچنین محیظی
مناسب برای رشد وتکثیرحشرات موزی وعوامل بیولوژیکی
مخزب می باشد.
-گرچه اين نوع کفپوش تاحدودی ضدحریق است اماجهت
اظمینان بیشترمی توان ازائواع کفپوشهای مناسبتزبهره چست.
صفحه 45:
صفحه 46:
کتابخانه:
كتانخانه اين موزه همزمان باافتتاح آن
به عنوان یک منیع علمی -هنری-
فرهنگی دردسترس پژوهشگران
وعلاقمندان قرارگرفت.
-سیستم قفسه بندی کتابخانه سیستم
قفسه بازاست .
جع گیری اند به سور
رایگان بوده وتلاش مسئولین کتابخانه
موزه اینست که قشرجوان علاقمندبه
فرهنگ غنی وهنرهای سنتی ازکتابخانه
استفاده نمایند.
-ازجمله مشکلات وکمبودهای کتابخانه
ی این موزه نداشتن ارتباط
بامراکزعلمی وفرهنگی دنیا به وسیله
شبکه اینترنت می باشد .درحال
حاضراین مرکز به وسیله مکاتبه
بامراکزفرهنگی دنیاارتباط برقرارمی
کند:
یکی دیگزاژمشکلات مهم این
صفحه 47:
بخش موزه داری:
-ازجمله فعاليتهاى مهم بخش موزه دارى مستندسازى ا
آثارموجوددرموزه می باشد. و
4
-دربخش معرفی و آموزش بعدازمستندسازی آثارآنچه دارای 8۳
اهمیت است معرفی ونمایش گنجینه است که درگرداوری
شده برای نیل به نتیجه پرباروغنی بخش موزه داری
باکادرمجرب عهده داراریه اطلاعات شفاهی وکتبی
بازدیدکنندگان علاقمندگردیده است.
-پژوهش ازدیگروظایف موزه است که درغالب نمایشگاهها
مختلف -برپایی سخنرانی های متعدد-ترجمه کتب تخصصی
جمع اوری اطلاعات وارائه مقالات مختلف...
-از نمایشگاههای جانبی که جدیدا دراین موزه برگزارشده
نمایشگاه موقت مخصوص نابینایان می باشد .تعدادی ازآثار
موزه که دارای طرح های برجسته هستند مجموعه این 4
نمایشگاه راتشکیل می دهدودیگرتهیه بروشوروتشکیل
کلاسهای آموزش بافندگی برای نابینایان.
بخش مرمت:
به منظورنگهداری آثارمعمولا تفیزکردن دزمان و مرمت
ضروری است.به منظور تحقق این هدف موزه دارای بخش
و
صفحه 48:
سالن سمعی بصری :
درکناردیگرفعالیتها وسرویس دهی هاسالن اجتماعات
ونماش نیزباداشتن تعدادوحدودی از فیلمهای آموزشی
در زمینه صنایع دستی مختلف از دیگر بخشهای فعال
موزه است که علاوه بر نمایش فیلم محل برگزاری
سخنرانی های تخصصی فرش و سمینارهای مربوط به
آن ميباشد. 1
كنجايش اين سالن به تعداد 100 نفر ميباشد و داراى
ویژگیهای خاصی مانند:
دیوارهای آکوستیک و استفاده از کفپوش موکت برای
چلوگیری از ایجاد سروصدا هنگام رفت آمد وجود پرده
اکران متحرک در مواقعی که فیلم پخش میشود هشت "
عدد بلندگو در طرفین پرده برای پخش صدا استفاده از ل
دستگاه پخش فیلم16میلیمتر با عناوین مختلف .
همچنین این سالن مجهز به سیستم ترجمه زبان
هفزمان می باشد.
سیستم پخش صدای موسیقی ورادیو درفضای داخلی
هورّة نیز ازطریق دسنتگاهی دزسالن آمقی تتاتر کتترل
فيشود.
صفحه 49:
اتاق کنترل سیستم حفاظتن:
یر این قتمبت آن موزه یسصعهای آختیی وتاظتن بح
کنترل قرارمي گیرند که شامل sla gaye? مدار بسته
متحرک وثابت برای کنترل رفت وآمدها
تم آلکترویکی سبيستم اطفا خرییزسشیستم برق
مخزن آثار :
تانبار تخش مهتی آزهزموره یه شفازمی زود که آنآزهبرق
نمایش گذاشته شده در آنجا نگهداری می شود .که نگهداری
ازقالیها در اين انبار شیوه خاص خودرادارد.
-باید توجه داشت که فضای انبار موزه به منزله نمایشگاه
دیگری است که باید مسائل ایمنی وحفاظتی ازقبیل -نوز
- درچه حرارت
- رطویت
وحشرات موزی در آنهارعایت شود.
-قضاى داخل انبارمورة هردوماة يكبارسم ياشى ميشودكة
برجسب:ضرورزت این زمان: متفیراست:
صفحه 50:
اداری
صفحه 51:
۳
4
آ
0 ال
ى 9
3 2
ا"
صفحه 52:
ریچاد مر ووورسال1934 در
نیوجرسی به نيا |مد.
او مدرک لیسانس خود را از
دانشكاه اثل بدست آأورد
و در سال 1963 دفتر
Is تاسيس كرد.
او وت ١ #/#ثلفت جايزه
يريتيكز درا لال ١©إشده
أست.
علاقه مندى هاى اين
lass .اس آذه ار فرم هائ
بره ای سل ماندهی شفایی
bliss ale Saw
صفحه 53:
صفحه 54:
این موزه در سال 1905 به:عنوان
انجمن هنر آتلانتا تاسیس شد:در
سال 1962 هواپیمایی که
مسافرانش توسط شهردازی آتلانت
دعوت شده بودند در پاریس سقوط
کرده و 130تن از اين افراد کشته
شدند.
برای ادای احترام به اين کشته
شدگاه مسابقه ای برای طراحی
موتهايدكزإن شوزكوردساهاب 11983
بوچلیی0 290000 یلار زمینی به
متراژ12500.متر مربع ساخته شد
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
Ld
es
4
صفحه 59:
و هوا
تابش1
سایت به علت قرار گرفتن در نیم کره شمالی ,
جنوب در معرض تابش قرار دارد
صفحه 60:
میزانب اندگی پ وششگیاهی2
این منطقه دارای آب و هوای مرطوب نیمه گرمسیری luo
ای سرد و جابستان های گرم
ان سنطفّه در تمام طول سال:بازندگن:دازد و جزو:متاطو
مجیبوت میشود.آن:دیگ ونزگیهاي طبیعن این منطقه
هدن این منطقه است.
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
ee و وم
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
مرکز نیمه جدید و نیمه قديمي برلین و <
الندت:. قف انس
صفحه 97:
چارلز جنکز از این سبك به نامهاي معماري
يرش كيهاني و معماري غير خطي نيز نام
مي برد.
منبع الهام در اين سبك علم و فلسفه جديد
توجه به نشانههاي كيهاني-علم بيجيدكي-
خودسازماندهي-مشابهت خودي-پرش-
فا ما هه کی Bhat هت ها ای
صفحه 98:
* سه ایده اصلي در ذهن داشتم که پروژه بر اساس آنها
شکل گرفت:
٠ اول:عدم امكان درك تاريخ برلين بدون درک سهم بزرگ
فرهنكي ,اقتصادي ,معنوي,شهروندان يهودي برلين.
دوم «ضرورت بیان اثر جسمي و روهي فت در
صفحه 99:
يكي از این خطوط 0 ا
یک bé صاف Ley ۹
است.اما به تكه ۱/7
Glo زيادي تقسیم 7
شد.ديكري يك خط 4 ۳
شكسته است اما
به طور عجيبي
ادامه ييدا كرد.
صفحه 100:
بنای موزه بر امتداد bd شکستهای شکل گرفته است که بیان
سرگذشت یهودیان در طول تاریخ است. می توان در هم
ریختن ستاره داوود را در خرم کلی این موزه دید و خوانش های
متفاوتی از آن داشت.
صفحه 101:
* سه راه زيرزميني دسترسي وجود دارد که هر کدام
داستان برنامه ريزي شده جداكانه اي دارد. اولين
و بلندترین به پلکان اصلي. منتهي ميشود به
عنوان ادامه تاریخ برلین و نمایش فضاها در
موزه يهود .
* راه دوم به بيرون جريان بيدا ميكند و در نهار
به باغ 11011131111 .2.1.8 كه نمايش تدب
یهودیان ازآلمان است ختم ميشود.
* سومین محور به وید هللو کاست و اینستا
ان ختهم مي لللود.
صفحه 102:
راه زیرزميني دسترسي
۰ ۱
صفحه 103:
صفحه 104:
صفحه 105:
صفحه 106:
صفحه 107:
مسیر ویرانی به
برج هولوکاست
منتهی می نود
که از دیگر اجزای
ساختمان
جداست. کف
اين قسمت ير
است از صورتک
های چدنی که
بازدید کنندگان
بايد از رويشان
عبور ده وبايا
eee
Se
يب سح
یی
صفحه 108:
دیوارهای سیاه و
نا اشناء
فضاهايى كه به
بن بست
مىرسند.تاريكى
هراس آور و نور
کوچکی که با
زاویهای شکسته
از گوشهای به
درون میتاید....
صفحه 109:
نشان دهنده محله های بهودی نشین و خیابان Glo
است که در آنها اتفاق یا حادثه ای مهم و تاریخی مبتبط
با یهودیان روی داده است.
صفحه 110:
سبک کار ( 2 bane
موزه بهود به سبك فولدینگ توسط این
معمارطراحي ميشود (فولد يعني چین sau
در این فلسفه:هيج آندیشهای بر ديگري.
ازججیت ندازد و منطی 2 ارزشی:را
فیکانستراکت:میکنة واکقرت. و نباینبرا
جایگزین ميکند. عمود گرايي را مردود میداند
و افقي گرايي را مطرح ميکند و همه چیز را
هتتتطح هم ميداند. هبه چیزبه دون آنکة
ماهیت خود را از دست بدهند با هم به صورت
نرم و منعطف درهم ميآمیزند بطوری که
تفاوت آنها از هم حفظ ميشود.)
بعدهاهم با بوجود آمدن معماري پرش کيهاني
عدهاي این معماري: راب زاساس:طراحن
غبرخطي: دانستند: و آنرا جز اين معماريبمه
حساب,آوردند (تر این معماري فرم تابع دیتگا
جهاني است به اين سبك ميتوان ارگانيك كفت
ما ان .داه نت اف SN ات کف
صفحه 111:
موزهای است که برای اولین بار پس از جنک جهانی اول»
تاریخ آلمان و انعکاس آن هالوکاست را به تمامیت نشان
یخ اجتماعی» سیاسی فرهنگی بهودیان را
در برلین از قرن ۴ تاکنون را نشان میدهد
میدهد. موزه نا
0 ped
بز وكفكروولقتمادوو فرهكيكه توسط شهروندان
.بهوشوبسر ليزبو جود آمسصلست
فسیاز بسه تسمام کرشننمعنیچسمیو روحوچلل کاستر-2
ضمیر و خاطر شهر سرلین
فقطاز طري قكسهلنثولطلاعلتراز ميب اكشدك3
بسهودیاراز برلیواسنکه تلریخ بسرلينو اروباصق ولند
اس
صفحه 112:
1- ستاره نامرئي و مرتبط که در فقدان نوري
ميدرخشد.
2-بريدهاي از صفحه دوم موسي و هارون که
تكميل بودن موسيقي را ترتيب ميدهد.
3- بعد حضور هميشكي برلينيهاي رانده و كم
شده.
4-مکاشفه دروني والتر بنيامین در طول خیابان
یک طرفه است.
ch ol نقشه از برلین گرفت و روي آن نقشه
خانههاي بهودیان معروف که سنت بهودیان را با
فرهنگ آلماني متصل ساخته بودند علامت گذار:
کرد. اين نامها دو به دو به هم متصل شدند و
ks بین آنها کشیده شد: محل تقاطع این
خطوط به محل قرارگيري دیوارها کمك کرد.
أبن ساقفمان از 2 خط اصلي شكل گرفنه. بل
صفحه 113:
صفحه 114:
اجه
صفحه 115:
ساختمان قديمي : ۱۵۱6
house
راه ورودي به موزه برلین است. يك
پلکان سیاه که بازدیدکنندگان را به
طرف پایین و به داخل ساختمان
كيند هدایت ميکند. اين ساختمان براي
سکونت اهل پروژن ساخته شد اما
صفحه 116:
صفحه 117: