کسب و کار سرمایه‌گذاری و بورس

معرفی بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی

moarefiye_bankha_va_sandoogh_haye_hemayati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معرفی بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی”

معرفی بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی

اسلاید 1: معرفي بانكها و صندوق هاي حمايتي

اسلاید 2: اطلاعاتي از جنس پول!اگر بقدر كافي پول داريد، اصلاً لازم نيست در اين جلسه بمانيد. آدم پولدار هيچ وقت خودش را اسير جوركردن وثيقه هاي سنگين بانك و پركردن فرم هاي طولاني درخواست وام از صندوق هاي دولتي نمي كند. اما اگر جزو اين گروه نيستيد و تصميم گرفته ايد اين جلسه را بمانيد (مثل اون همكارايي كه چندبار چندبار و با چندين طرح قراره وام بگيرن)، بايد همين اول كار به شما يادآوري كنم كه گاهي اوقات گرفتن وام در ايران از انجام دادن طرحهايتان سخت تر مي شود و بيشتر“طول مي‌كشد! (حالا چه جوري سر كلاس نگهتون دارم؟!)در اين جلسه(نه روز!)، من به دنبال اين هستم كه شما را با دو منبع مهم پرداخت وام و تسهيلات در ايران يعني ” بانكها“ و ”صندوق هاي حمايتي“ آشنا كنم.

اسلاید 3: 1. انواع وام ها و تسهيلات بانكي اگر وام بانك‌ها نبود، خيلي از شركتهاي كوچك اصلاً نمي‌توانستند تشكيل شوند. البته بانك ها هم براي همين كارها به وجود آمده اند. يعني اگر بانك‌ها نتوانند از پس انداز مردم به شركت ها و توليدكنندگان وام بدهند و در سود آن شريك شوند، فرقي با صندوق پول (گاوصندوق باباها) نخواهند داشت!

اسلاید 4: 1. وام قرض الحسنه وام قرض الحسنه بهترين و كمياب ترين نوع وام است.(چند سالي است اين موجود انقراض نسل پيدا كرده) بانك در قبال وثيقه، پولي را به شما مي دهد و طي چندين قسط يا پس از مدت مشخصي كه در قرارداد بين شما و بانك معين مي شود، از شما پس مي گيرد. البته مطابق قوانين سيستم بانكي حداكثر وام قرض الحسنه بانك ها براي شركتهاي توليدي، پانصد هزار تومان است كه حداكثر ظرف مدت 5 سال بايد برگردانده شود.معمولاً بانك ها اين نوع وام ها را در موارد زير مي دهند:كمك به شركتهاي تعاوني توليدي و خدماتيكمك به واحدهي توليدي كشاورزي و صنعتيبراي رفع نيازهاي اضطراري افراد

اسلاید 5: 2. مضاربه اگر دنبال كار توليدي هستيد كه هيچ؛اما اگر دنبال خريد و فروش و بازرگاني هستيد، مهم ترين راهي كه از طريق آن مي توانيد از بانك پول بگيريد، اين نوع قرارداد است. در اين روش بانك به شما يا شركتتان پولي مي دهد تا با آن تجارت كنيد و سودش را به بانك برگردانيد. البته بانك با شما قرارداد محكمي مي بندد و وثيقه هاي سنگيني مي گيرد كه مطابق آن مي توانيد پول را به روشي كه بانك مشخص مي كند، صرف كنيد.حواستان باشد كه اگر پاي قرارداد مضاربه را امضا كرديد، ديگر راه برگشت نداريد و حتي اگر روز بعد از امضاي قرارداد، پيشيمان شويد، بايد اصل پول و سود نوشته شده را به بانك پرداخت كنيد.

اسلاید 6: 3. مشاركت مدنييكي از مهم ترين انواع تسهيلات از نظر بانكي ها، مشاركت مدني است. در اين روش شما بايد حداقل 20% كل پولي را كه براي راه انداختن شركت يا كارگاه و كارخانه خود لازم داريد،به حساب بانك بريزيد و بانك هم بقيه آن را به همان حساب واريز مي كند. در اين مرحله، بانك مدير پول هاي موجود در آن حساب مي شود و شما بايد زير نظر ناظران بانك آن پول را براي راه اندازي يا توسعه كارتان استفاده كنيد، طبق معمول، بانك از شما سود مي خواهد و براي اين كار هم آنقدر از شما وثيقه گرفته كه اگر كار خراب شد، نه تنها ضرر نكند، بلكه بتواند اصل پول و سود مشخص شده در قرارداد را از شما بگيرد. زمان اين نوع تسهيلات معمولاً يك ساله است. البته اگر موضوع مشاركت، كار خدماتي نباشد و شما پول را براي فعاليت هاي توليدي، صنعتي و يا كشاورزي بخواهيد، ممكن است بتوانيد درخواست كنيد دوره بازپرداخت سه ساله باشد.

اسلاید 7: 4. مشاركت حقوقياين نوع تسهيلات فقط به درد شركت هاي سهامي مي خورد. چون در اين روش بانك ها تعدادي از سهام شركتهاي جديد يا موجود را مي خرند و به اين تربيب، هم پول به دست صاحبان و مديران شركت مي رسد و هم بانك تبديل به سهامدار و شريك مي شود. بديهي است كه بانك ها در شرايط عادي فقط سهام شركتهايي را مي خرند كه از سودآوري آن مطمئن باشند. البته در اين روش بانك ها نمي توانند بيشتر از 49 درصد سهام شركت را بخرند و بقيه آن بايد توسط صاحبان شركت و يا اشخاص ديگر تامين شود. ضمناً بانك مي تواند هر زمان كه خواست سهام خود را به ديگران بفروشد و پولش را بيرون بكشد. اگر شركت سهامي داشته باشيد و بتوانيد بانك را براي خريد سهامتان راضي كنيد، برد كرده ايد، چون لازم نيست پولي را نقداً به بانك برگردانيد و از دردسرهاي مربوط به تهيه وثيقه و پس دادن سود و قسط و ... راحت هستيد.

اسلاید 8: 5. جعالهدر قرارداد جعاله، شما پولي را از بانك مي گيريد تا آن را براي كارهاي خودتان مصرف كنيد و ظرف مدت دو سال يا كم تر پول را با سودش به بانك برگردانيد. در اين روش، دست شما خيلي بازتر از حالت“ مضاربه“ است و مي توانيد با پولي كه به دست مي آوريد، كارهاي مختلف توليدي،خدماتي،بازرگاني و ... بكنيد. مهم اين است كه پول و سود بانك را سرموقع برگردانيد تا وثيقه هايتان را به اجرا نگذاريد. در اين روش بانك ها مي توانند بخشي از پول را به صورت پيش پرداخت از خود شما دريافت كنند.

اسلاید 9: 6. اجاره به شرط تمليكدر اين روش، بانك چيزهايي مثل ساختمان،دفتركار،جنس يا تجهيزات آن را با قيمتي بيشتر و البته به صورت قسطي به شما اجاره مي دهد. شما فقط زماني كه همه اقساطتان را بدهيد مالك آنها مي شويد. براي استفاده از از اين روش، شما بايد مشخصات جنس يا شي موردنظر و قيمت آن را (معمولاً از طريق پيش فاكتور) به بانك اعلام كنيد و بعد از كسب موافقت رئيس بانك و دادن وثيقه هاي معتبر و امضاي قرارداد، پول موردنياز را براي خريد آن بگيريد. البته شما در همان اول كار بايد بيست درصد قيمت كالاي موردنظر را به حساب بانك بريزيد و بقيه را وام بگيريد. لازم است بدانيد كه بانك ها اين وام را براي خريد چيزهايي مي دهند كه عمر مفيد آنها كمتر از دوسال نباشد. بنابراين شما براي خريد اجناس مصرفي كه به سرعت مستهلك مي شوند، نمي توانيد از اين روش استفاده كنيد و بهتر است وقتي مي خواهيد دفتر كار (يا ساختمان و منزل) ماشين، ابزار و ماشين آلات توليدي و ... بخريد، به اين راه فكر كنيد.

اسلاید 10: 7. فروش اقساطيدر اين روش شما به بانك اعلام مي كنيد كه من مي خواهم فلان چيز را با اين قيمت بخرم. اگر بانك حاضر بود به شما كمك كند،با شما قراردادي امضا مي كند كه قيمت چيزي را كه مي خواهيد بخريد،بپردازيد. درواقع، بانك آن چيز را براي شما مي خرد و شما هم متعهد مي شويد كه معادل قيمت آنچه كه خريده ايد و سودي را كه بانك در نظرگرفته، به آن برگردانيد، البته به صورت قسطي، اين روش با روش اجاره به شرط تمليك فرق هايي دارد كه مهم ترين آنها عبارتنداز: شما از همان ابتدا مالك جنس هستيد و لازم نيست صبر كنيد تا اقساطتتان تمام شده و بعد سند آن به نام شما شود!در اين روش مي توانيد چيزهايي بخريد كه عمر كمتر از دو سال دارند و حتي مصرفي هستند. معمولاً از اين روش براي خريد مواد اوليه، لوازم يدكي، ابزار كار و ماشين آلات گرانقيمت استفاده مي شود . معمولاً زمان اين نوع تسهيلات كوتاه مدت و يك ساله است و در بعضي موارد تا دو سال هم طول مي كشد.

اسلاید 11: 2-1. بانك هاي تخصصيبانك كشاورزيبانك كشاورزي فقط وام مي دهد. آنهم به كساني كه در ايران يا كشورهاي ديگر در رشته كشاورزي درس خوانده باشند و طرحشان هم در همين زمينه باشد. اولويت دريافت تسهيلات اين بانك با فارغ التحصيلاني است كه بيشتر از 5 سال از زمان فارغ التحصيلي آنان (بدون لحاظ كردن مدت خدمت سربازي) نگذشته باشد. اگر شركت داريد و مي خواهيد از اين بانك تقاضاي وام كنيد، اول به رشته تحصيلي و شغل سهامدارانتان دقت كنيد زيرا حداقل 50 درصداز سهامداران شركت بايد فارغ التحصيل رشته هاي كشاورزي و فاقد مشاغل دولتي و غيردولتي باشند. حداكثر وام قابل پرداخت به هر شخص حقيقي 20 ميليون تومان و به هر شخص حقوقي در قالب شركتهاي سهامي خاص و شركتهاي تعاوني به ازاي هر فرد واجد شرايط عضو شركت 20 ميليون تومان مي باشد. اين بانك حداكثر وامي كه ميدهد، 80 درصد كل سرمايه گذاري ثابت يك طرح است و حداقل 20 درصد سرمايه گذاري ثابت را بايد شخص متقاضي تامين كند. استفاده كنندگان مي توانند سهم الشركه خود را بتدريج و متناسب با اقساط دريافتي از بانك درمحل اجراي طرح هزينه نمايند.اغلب وام هاي بانك كشاورزي به معرفي سازمان هاي كشاورزي احتياج دارد و معرفي نمايندگان مجلس، مي تواند نقش تسريع و تسهيل كننده اي در اعطاي وام داشته باشد. بانك كشاورزي طرحهاي ديگري هم دارد. مثلاً ”بند ب تبصره 29“ ”تبصره 3“،“اعتبارات غيرتبصره اي بانك“ و ”طرح طوبي“ كه براي اطلاع از شرايط اين طرح ها مي توانيد به شعب اين بانك يا سايت آن مراجعه كنيد.

اسلاید 12: بانك صنعت و معدناين بانك به طرحهاي معدني و صنعتي وام مي دهد و گام تا 85 درصد هزينه ها را به صورت تسهيلات تامين مي كند. وام هاي ارزي اين بانك هم كه از صندوق ذخيره ارزي پرداخت مي شود، نرخ سود مناسبي دارد. نكته جالب توجه اين است كه گاهي اين بانك، وام ها را به صورت اقساط پرداخت مي كند ولي به صورت يكجا آنها را دريافت مي كند. در ادامه سه نوع از تسهيلات اين بانك را با هم مرور مي كنيم:تسهيلات كوتاه مدت: تسهيلات كوتاه مدت سرمايه در گردش يكي از انواع خدمات بانك صنعت و معدن است كه جهت خريد و تهيه مواد اوليه، قطعات، لوازم يدكي و بسته بندي در زمينه هاي صنعتي،معدني و خدماتي ذي ربط به متقاضيان واجد شرايط به صورت يكساله ارائه مي شود.تسهيلات بلند مدت: به منظور تامين منابع مالي بخشي از هزينه هاي سرمايه گذاري جهت ايجاد يا توسعه واحدهاي صنعتي، معدني و گردشگري و يا تامين شرايط لازم جهت بهره برداري مطلوب از اين واحدها، بانك تسهيلاتي را به صورت ارزي و ريالي اعطاء مي كند. اين تسهيلات تنها به طرح هايي اعطاء مي شود كه توجيه فني،مالي و اقتصادي لازم را داشته باشند. اعطاي تسهيلات به اشخاص حقيقي تا سقف يك ميليارد ريال مجاز و ممكن است و پرداخت تسهيلات بيش از اين مبلغ منحصر به اشخاص حقوقي است. يانك معمولاً حداكثر 60 درصد سرمايه گذاري ثابت و سرمايه در گردش بايد از طرف متقاضي و به صورت سرمايه پرداخت شده شركت تامين شود. متقاضي موظف است گزارش توجيهي طرح خود را از طريق مشاوران منتخب واجد شرايط بانك ارايه و در طول معمول حداكثر5 سال است و تغيير اين دوران متناسب با وضعيت طرح ها نيز از جمله اختيارات بانك مي باشد.

اسلاید 13: اعتبارات اسنادي: اعتبار اسنادي نوعي شيوه پرداخت است كه بانك بنا به درخواست خريدار جهت خريد يا سفارش كالا و خدمات، به وي ارائه مي كند. اين اعتبارات دو نوع است:“ گشايش اعتبارات اسنادي داخلي – ريالي“ و ”گشايش اعتبارات اسنادي خارجي –ارزي“بانك توسعه صادرات ايران: بانك توسعه صادرات ايران، بانك تخصصي صادرات و واردات كشور است و تسهيلات مختلفي را در زمينه صادرات و واردات به متقاضيان واجد شرايط ارائه مي كند. بعضي از خدمات ارائه شده توسط اين بانك عبارتند از:طرح هاي تامين مالي، اعطاي تسهيلات، اعتبار اسنادي، خدمات بانكي، خدمات كارت بانك و خريد و فروش اينترنتي سهام.همچنين اين بانك به افراد تحصيل كرده اي كه شركتهاي كوچكي تاسيس كرده باشند، براي تهيه، تدارك و صادرات كالا و خدمات غيرنفتي تسهيلات ريالي كوتاه مدت پرداخت مي كند. شركت متقاضي بايد از نوع سهامي خاص، سهامي عام،تعاوني و يا تضامني باشد. سرمايه پرداخت شده شركت بايد حداقل 50 ميليارد ريال و موضوع فعاليت شركت در زمينه صادرات كالاهاي غيرنفتي و تجارت خارجي باشد. حداقل تعداد سهامداران نيز بايد 5نفر، و تحصيلات اعضاي هيات مديره ليسانس و بالاتر باشد. حداقل يكي از مديران شركت هم بايد داراي مدرك ليسانس حسابداري و ناظر بر امور مالي شركت باشد. براي اطلاع از ديگر شرايط تسهيلات قابل پرداخت به سايت اين بانك مراجعه كنيد.

اسلاید 14: 2-2. بانك هاي عمومي بانك ملي ايران بانك ملي ايران تسهيلات مختلفي ارائه مي كند تسهيلات مشاركت حقوقي از جمله تسهيلاتي است كه براي تامين قسمتي از سرمايه واحدهاي توليدي، بازرگاني و خدماتي در شرف تاسيس و يا فعال ارائه مي شود. اعطاي اين تسهيلات فقط به شركت هاي سهامي (عام و خاص) مجاز است و شرايط آن به تفصيل در سايت بانك وجود دارد.براي خريد محل كار هم مي توانيد از وام هاي اجاره به شرط تمليك بانك ملي استفاده كنيد اين بانك همچنين با برخي توليد كنندگان قرارداد مي بندد تا امكان خريد اقساطي محصولات آنها را فراهم كند. بانك ملي وام هاي قرض الحسنه متنوعي هم دارد كه وام ايجاد كار يا شركتهاي تعاوني از جمله آنها است.

اسلاید 15: بانك صادراتاين بانك تسهيلات مختلفي را درخصوص صادرات، بازرگاني، صنعت و كشاورزي اعطا مي كند يكي از مهم ترين تسهيلات اين بانك، تامين سرمايه نقدي امور بازرگاني در قالب عقد مضاربه است كه در آن بانك به عنوان مالك، فقط نقش تامين كننده سرمايه (به صورت نقدي) را به عهده دارد و شريك به عنوان عامل، با سرمايه مزبور تجارت كرده و در نهايت در سود حاصله به نسبت از پيش توافق شده با يكديگر شريك مي شوند. مدت بازپرداخت اين نوع وام داكثر يك سال و نرخ كارمزد آن معادل نرخ بخش بازرگاني است. وثيقه هاي مورد نياز اين وام بنا به تشخيص بانك و معادل كل تعهدات مالي متقاضي (شامل اصل تسهيلات و سود مورد انتظار بانك) تعيين مي شود. دارندگان حساب جاري در بانك صادرات و دارندگان مجوز فعاليت در بخش بازرگاني، اشخاص واجد شرايط استفاده از اين نو تسهيلات هستند. ”ارائه فاكتور ويا پيش فاكتور“ و نيز ”ارائه بيمه نام كالاي خريداري شده“ از ديگر شرايط دريافت اين وام است.

اسلاید 16: بانك سپه بانك سپه قديمي ترين بانك ايران است كه وام هاي مختلفي پرداخت مي كند. مضاربه بازرگاني داخلي،صادرات، واردات،مشاركت مدني بازرگاني، توليدي، صادراتي ، مسكن و ساختمان، فروش اقساطي مواد اوليه و ماشين آلات، اجاره به شرط تمليك و جعاله از جمله اين وام هاست. از مهم ترين وام هاي اين بانك وام فروش اقساطي (مواد اوليه، ماشين آلات، محل كار ) است. بانك رفاه كارگرانبانك رفاه كارگران كه اخيراً به بانك رفاه تغيير نام داده است. وام هاي مختلفي پرداخت مي كند كه ” تسهيلات ارزي از محل صندوق ذخيره ارزي“ يكي از آنهاست. اين تسهيلات در امور توليدات صنعتي و واردات ماشين آلات و تاسيساتي ك مشابه آن در كشور معدود بوده و يا جزو كالاهاي سرمايه اي باشند، قابل پرداخت است.

اسلاید 17: بانك تجارتاز بانك تجارت هم مي توانيد وام هاي مختلفي بگيريد. همين طور ضمانت نامه هاي اين بانك مي تواند براي شركت در مزايدات و مناقصات و نيز ساير مواردكاري، كارگشا باشد. بدين شكل كه بانك تجارت يا صدور ضمانتنامه يانكي تعهد مي كند در صورتي كه شما (متعهد) تعهدات پيش بيني شده موضوع ضمانت نامه را در موعد معين نپردازيد و يا اينكه از انجام صحيح و بموقع تعهدات خود به هر علت خودداري كنيد، به محض اعلام ذي نفع (شخص و يا سازماني كه ضمانت نامه براي او صادر مي شود) قبل از انقضاي سررسيد، مبلغ قيدشده در ضمانت نامه را به ذي نفع بپردازد.برخي از انواع ضمانت نامه هاي بانك تجارت عبارتند از:ضمانت نامه شركت در مناقصه يا مزايدهضمانت نامه حسن انجام تعهداتضمانت نامه حسن انجام كارضمانت نامه پيش پرداخت يا تعهد پرداختضمانت نامه گمركي البته اين كار خيلي هم كم خرج نيست و همزمان با امضاي قرارداد، وثيقه هاي لازم براي صدور ضمانت نامه(و كارمزد صدور ضمانت نامه برحسب نوع وثيقه آن ) از مشتري دريافت مي شود.

اسلاید 18: پست بانك ايران پست بانك هم تسهيلات مختلفي را به مشتريان خود مي دهد. يكي از اين تسهيلات ”اجاره به شرط تمليك“ است. از جمله شرايط اين وام تامين حداقل 20% درصد قيمت تمام شده اموال توسط خود شماست. مدت قرارداد متناسب با طول عمر مفيد مورد اجاره است كه نبايد از دو سال كمتر باشد. ارائه پيش فاكتور يا فاكتور خريد اموال موضوع معامله و نيز اصل و تصوير جواز كسب (يا كارت شناسايي كارگاه، اجازه اشتغال و پروانه موقت) از ديگر شرايط اصلي پرداخت اين وام استبانك مسكناكثر مردم فكر مي كنند كه وام هاي بانك مسكن فقط براي خريد خانه پرداخت شده و كمتر به شركت ها مربوط مي شوند. اما شايد برايتان جالب باشد بدانيد اين بانك هم مثل خيلي از بانك هاي ديگر، مي تواند خدمات و وام هاي مختلفي را براي امور تجاري به شركت ها بدهد. مثلاً براي شركت در مزايدات و مناقصات به شما ضمانت نامه بدهد، يا حتي براي صادرات و واردات. همينطور بعضي از خدمات بين المللي بانك مسكن عبارتند از :اعتبارات اسنادريضمانت نامه هاي ارزي (مثلاً ضمانت نامه شركت در مناقصه و مزايده بين المللي )حساب ها و حواله هاي ارزيتسهيلات ارزي به صادركنندگان و واردكنندگان

اسلاید 19: 2-3. بانك هاي خصوصيبانك پارسيان اين بانك در كنار تسهيلات مختلف خود امي از نوع ” اجاره به شرط تمليك“ را با عنوان ”تسهيلات خريد محل كار“ و با چنين شرايطي اعطا مي كند:نرخ سود: 25 درصد در سال و مدت بازپرداخت حداكثر 10 سالمبلغ تسهيلات: حداكثر 70 درصد ارزش ارزيابي ملك توسط كارشناس رسمي دادگستريقدمت ملك: حداكثر ده سال (مبنا تاريخ اخذ پايان كار اوليه خواهد بود)نرخ كارمزد: كارمزد دريافتي بابت اين نوع تسهيلات از مشتريان، معادل 6/0 درصد در سال است كه يكجا و يك ماه پس از انعقاد قرارداد از مشتري دريافت مي شود.كاربري: اداريحداقل سن متقاضي (خريدار)18 سال تمام و حداكثر 65 سال تمام.

اسلاید 20: بانك اقتصاد نويناين بانك به شما وام مي دهد تا سهام بخريد. حداقل تسهيلات در اين بخش 4 ميليون تومان است. اقتصادنوين تا 15 ميليون تومان براي خريد خودرو نيز وام ميد هد. همچنين به سه گروه كاركنان دولت، شاغلان در شركت هاي خصوصي معتبر و كسبه هم وام مسكن مي دهد. شما مي توانيد با استفاده از تسهيلات سرمايه در گردش اين بانك براي خريد مواد اوليه و تامين ساير اقلام سرمايه در گردش انجام واردات و تامين مالي صادرات، تسهيلات كوتاه مدت دريافت كنيد.همچنين اگر مايليد بلافاصله و بدون سپرده از تسهيلات خريدمسكن و دفاتر كسب و كار استفاده كنيد. مي توانيد با نرخ سود 28 درصد در سال از تسهيلات اين بانك استفاده كنيد. اما از قبل مطمئن شويد كه مي توانيد اقساط ماهانه آن را بپردازيد. اين بانك صندوقي به نام صندوق مسكن نوين (تسهيلات خريد دفاتر كسب و كار به شرط سپرده گذاري) دارد كه شرايط استفاده از آن در سايت بانك آمده است.

اسلاید 21: بانك كارآفرينانواع تسهيلات اعطايي اين بانك عبارتند از:انواع تسهيلات مشاركت مدني جهت گسترش انواع فعاليت هاي توليدي،بازرگاني و خدماتيتامين سرمايه در گردش موردنياز واحدهاي توليدي(صنعتي،كشاورزي) از طريق خريد محصولات توليدي آنها تامين مواد اوليه موردنياز واحدهاي توليدي و همچنين تامين وسائل و ابزار كار در قالب فروش اقساطيخريد و واگذاري اموال منقول و غيرمنقول موردنياز واحدهاي خدماتي به صورت اجاره به شرط تمليكاعطاي تسهيلات به منظور تعميرات اساسي واحدهاي مسكوني در قالب عقد جعالهصدور انواع ضمانت نامه از جمله شركت در مناقصه و مزايده حسن اجراي تعهدات، پيش پرداخت،استرداد كسور وه الضمان، تعهدپرداخت و ساير ضمانت نامه ها (به صورت ريالي و ارزي)قبول وجوه اداره شده اشخاص حقيقي و حقوقي جهت اعطاي تسهيلات طبق نظر و دستور واگذارنده وجوده برحسب مقررات مربوط

اسلاید 22: بانك سامانبانك سامان 80درصد منابع بانك و سرمايه سپرده گذاران را به صورت انواع تسهيلات اعتباري در اختيار بخش صنعت –بويژه صنايع كوچك و اشتغال زا قرار مي دهد. واحدهاي بخش خدمات وبازرگاني نيز مي توانند از 20درصد منايع بانك به صورت تسهيلات اعتباري بهره مند شوند. همچنين اين بانك قراردادهايي با تعاوني ها، شركت ها و سازمان ها جهت ارائه تسهيلاتي مانند تجهيز دفاتر اداري و يا خريد كامپيوتر منعقد مي كند.در هر حال، بانك سامان بك بانك خصوصي است، به اين معنا كه با تشريفات اداري كمتري وام ميدهد، ولي نرخ سود آن بالاتر از بانك هاي دولتي است.

اسلاید 23: 3. صندوق ها و موسسات حمايتي ماليمثل بقيه كشورها، در ايران هم سازمان هاي مخصوصي وجود دارند كه به شركتهاي نوپا و افراد خلاق كمك مي كند. اين كمك ها گاهي به صورت بلاعوض، گاهي در قالب وام با نرخ بهره پايين يا با بازپرداخت بلندمدت است و گاهي به صورتهاي ديگر. نكته مهم اينجاست كه معمولاً اين موسسانت نسبت به بانك ها با شرايط بهتري به شما پول مي دهند، آن هم در موقعيتي كه سرمايه گذاران خصوصي حاضر به سرمايه گذاري نيستند.با اين حال اين سازمان ها نيز فقط از طرحهاي خاصي كه در حوزه كاري و اولويت هايشان باشد، حمايت مي كنند. البته زمان زيادي هم صرف بررسي شرايط طرح و طراحان مي كنند. بيشتر اين صندوق ها و موسسات حمايتي نيز وثيقه هاي محكمي از شما مي گيرند تا مجبور شويد – چه طرحتان موفق به چه ناموفق باشد – اقساط را به همراه كارمزد احتمالي آن برگردانيد.

اسلاید 24: 3-1 صندوق مهر رضا (ع)صندوق مهر رضا (ع) از تركيب سه صندوق مرتبط با خوداشتغالي، ازدواج ومسكن به وجود آمده است. وامهاي اشتغالزايي اين صندوق است كه حاصل تركيب وامهاي سه صندوق ” حمايت از فرصت هاي شغلي، توسعه اشتغال روستايي و اشتغال جوانان“ است. اين صندوق در همه استانها و شهرستانها تشكيل شده و در هر شهرستان به صورت مستقل اداره مي شود. اين امر باعث مي شود تا شما در هر كجاي ايران پهناور كه باشيد بتوانيد از تسهيلات آن استفاده كنيد به ويژه آنكه بيشتر تسهيلات اين صندوق از طريق پست پرداخت مي شود و پست هم كه همه جا هست! ويژگي مهم اين صندوق اين است كه حتي متقاضيان خوداشتغالي كه طرحهاي ساده و گاه حتي تكراري اما اشتغالزا دارند هم مي توانند از وامهاي آن استفاده كنند. با توجه به تازه تاسيس بودن اين صندوق اطلاعات دقيقي در مورد تسهيلات آن در دست نيست و در بسياري از موارد تنها با مراجعه حضوري به دست مي آيد. به همين خاطر توصيه مي كنم اگر براي شروع كار يك ايده نه چندان نوآورانه را انتخاب كرده ايد و با يك وام نه چندان زياد هم كارتان راه مي افتاد، حتماً براي مراجعه به اين صندوق وقت بگذاريد، بعيد است دست خالي برگرديد!3-2. وزارت تعاونسقف تسهيلات مالي اين وزارتخانه براي افراد بيكر و جوياي كار در قالب يك شركت تعاوني با حداقل 7 نفر عضو، به ازاي هر نفر حداكثر 6 ميليون تومان است. شرايط دريافت تسهيلات از اين وزارتخانه را مي توانيد در دستورالعمل ها و آيين نامه هاي مربوط به تبصره 3 قانون بودجه هر سال ببينيد. اما به شرطي كه يك شركت تعاوني ثبت كرده باشيد.

اسلاید 25: 3-3. صندوق تعاون كشورهدف اين صندوق، اين است كه زمينه مناسبي براي فعاليت تعاوني ها فراهم سازد. بويژه اگر شما جزو جوانان و فارغ التحصيلان دانشگاهي جوياي كار باشيد و با وجود تخصص و دانش كافي، امكانات و سرمايه لازم را براي شروع كار نداشته باشيد، مي توانيد به كمك هاي اين صندوق دل ببنديد. نرخ سود تسهيلات اعتباري صندوق تعاون در بخش كشاورزي براي سرمايه گذاري ثابت 12 درصد و براي سرمايه گذاري جاري 13 درصد؛ در بخش خدمات 16درصد، در بخش صادرات 16 درصد، و در بخش بازرگاني 18 درصد است.همچنين اين صندوق وام قرض الحسنه را با كارمزد 4 درصد پرداخت مي كند. براي دريافت اين تسهيلات، به يكي از شعب صندوق تعاون مستقر در استان محل زندگي خود مراجعه كرده و بعد از افتتاح حساب و فعال نمودن آن از متصدي صندوق بخواهيد كه براي شما پرونده وام و تسهيلات تشكيل دهد. از اين به آنها شما را راهنمايي خواهند كرد. زيرا اين صندوق براي هر يك از بخش هاي توليدي، كشاورزي،بازرگاني، مسكن و ... مقررات خاص خود را دارد كه توضيح آنها يك كتاب جداگانه خواهد شد. ولي اگر در شرف تاسيس كارتان هستيد و هنوز شركت خود را ثبت نكرده ايد، حتماً سري به شعبات اين صندوق بزنيد، شايد تصميم گرفتيد به جاي ثبت شركت سهامي خاص يا عام يك ” شركت تعاوني“ بزنيد.

اسلاید 26: 3-4 . سازمان همياري اشتغال جهاددانشگاهي (طرح اعطاي وام به فارغ التحصيلان) اين سازمان به هر فارغ التحصيلي كه بتواند طرح مناسبي ارائه كند، وام مي دهد. مبلغ اين وام معمولاً سالانه افزايش يافته و آخرين ميزان آن 3 ميليون تومان براي هر فارغ التحصيلان بوده است. اگر شما جزو فارغ التحصيلان دانشگاه ها هستيد، مي توانيد دفترچه طرح اعطاي وام را از هر يك از واحدهاي جهاد دانشگاهي استان خودتان و يا دفتر سازمان همياري اشتغال تهران تهيه كنيد و طرح خود را در قالب پرسشنامه دفترچه بنويسيد. اگر طرحتان به تصويب برسد، براي دريافت تسهيلات به بانك عامل طرح (بانك رفاه) معرفي مي شويد.اين سازمان بيشتر دنبال طرحهاي زودبازده اي است كه نياز به سرمايه كمي هم داشته باشند! (البته اگر از اين طرحها داشته باشيد، خيلي ها حاضر به سرمايه گذاري خواهند بود) اين سازمان تاكيد دارد كه خود شما (يا يك سازمان و شركت ديگر) هم در طرح سرمايه گذاري كرده باشيد.

اسلاید 27: 3-5. دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري كمك هاي اين دفتر مي تواند در حد چند صد ميليون تومان و حتي بيشتر هم باشد. البته از وام شما 17 درصد سود براي سرمايه ثابت و 19 درصد براي سرمايه درگردش دريافت مي شود كه نسبت به كارمزدهي رايج پايين تر است . از شما براي بازپرداخت اقساط (اصل و فرع وجه) تضمين هايي مثل چك، سفته و سند نيز گرفته مي شود.اگر جزو فارغ التحصيلان ممتاز دانشگاه ها هستيد و يا يك شركت غيردولتي داريد كه حداقل 33 درصد مالكيت آن در اختيار فارغ التحصيلان ممتا دانشگاه هاست، مي توانيد از طريق تكميل پرسشنامه، طرح خود را ارائه كنيد. طرح شما بايد داراي توجيه اقتصادي بوده و در آن نيروي انساني متخصص نقش محوري داشته باشد. معيارهاي اصلي موردنظر كميته داوري طرح ها عبارتند از :توجيه اقتصادي طرحماهيت تخصصي مشاغل طرحنوآوري و به كارگيري تكنولوژي هاي پيشرفته و جديدهمچنين اولويت هايي مثل ايجاد مشاغل جديد زمان كوتاه تر بهره برداري توجه به مناطق محروم، مالكيت ايثارگران در طرح و نظير آن نيز وجود دارد. اگر طرحي با اين شرايط و اولويت ها داريد، حتماً سري به اين دفتر بزنيد.

اسلاید 28: 3-6. دبيرخانه شوراي اطلاع رسانياين دبيرخانه به شركتهاي نوپاي فعال در حوزه تكنولوژي اطلاعات وارتباطات وام مي دهد. شركتهايي مي توانند درخواست خود را به اين دبيرخانه بفرستند كه :ثبت شده باشند و كد انفورماتيك داشته باشند.حداقل يك سال سابقه كار داشته باشند.بتوانند طرح تجاري مناسبي براي توسعه شركت خود ارائه كنند.طرحهاي ارسالي توسط اين دبيرخانه ارزيابي مي شوند و همه چيز به نتيجه اين ارزيابي بستگي دارد. مثلاً مقدار وام، نرخ كارمزد، دوره بازپرداخت

اسلاید 29: 3-7. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايرانشهركهاي صنعتي بهترين مكان براي تاسيس يك واحد صنعتي و توليدي هستند. در اين شهرك ها امكانات اوليه موردنياز واحد توليدي شما (مثل زمين، مصالح، آب، برق، مخابرات، گاز طبيعي و ..) براحتي و با هزينه كم در اختيارتان گذاشته مي شود و از وام ها و كمك هاي مالي و معافيت هاي مالياتي برخوردار خواهيد شد و مي توانيد خيلي از هزينه ها را به صورت اقساطي بپردازيد.براي دريافت زمين در شهركهاي صنعتي بايد با در دست داشتن مجوز صنعتي به دفتر شهركهاي صنعتي استان مربوط به خودتان مراجعه كنيد. يك حسن بزرگ ديگر اين شهركها اين است كه با استقرار در آنها ديگر نيازي به دريافت مجوزهاي جداگانه از ادارات مختلف نخواهيد داشت.در سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي، تسهيلات مختلفي هم به صاحبان صنايع كوچك كه در شهركها ساكن نيستند.اعطا مي شود.

اسلاید 30: 3-8. وام نمونه سازي (تبصره 49 قانون بودجه)اگر در حوزه كاري وزارت صنايع به دنبال نوآوري و توليد محصولات جديد يا بهبود محصولات فعلي هستيد و طرحتان هم در مرحله نمون سازي است. مي توانيد از اين وام استفاده كنيد(البته بجز صنايع خودروسازي). ساخت خط توليد هم مي تواند طرح نمونه سازي محسوب شده و مشمول اين وام شود.براي پذيرش درخواست شما، طرح پيشنهادي تان بايد زودبازده باشد. يعني ظرف مدت 2 تا حداكثر 4 سال به بهره دهي برسد و باعث ايجاد و ارتقاي دانش فني، ارزش افزوده و صرفه جويي ارزي شود. براي درخواست اين تسهيلات بايد از وزارت صنايع يا ادارات كل آن، يكي از مجوزهاي توليدي را گرفته باشيد؛ توانايي علمي و فني و امكانات متناسب با طرح پيشنهادي را داشته باشيد و علاوه بر تامين حداقل 30 درصداز هزينه ها توسط خودتان، ضمانت هايي لازم را نيز ارائه كنيد.چنين به نظر مي رسد كه گرفتن اين وام چندان آسان نباشد.

اسلاید 31: 3-9. طرح توسعه شركت هاي نوپاي مركز تحقيقات گسترش سازمان گسترش و نوسازي صنايعهدف طرح توسعه شركت هاي نوپا، كمك مالي براي به مرحله توليد رساندن طرح هايي است كه توجيه فني و اقتصادي دارند و د ر زمان كوتاه (حداكثر تا سه سال) قابل اجرا هستند. اگر در يكي از زمين هاي كاري زير طرحي داريد به گرفتن اين تسهيلات اميدوار باشيد:توسعه تكنولوژي اطلاعاتبيوتكنولوژي مواد جديدصنايع الكترونيك و كامپيوتر (نرم افزار و سخت افزار)توسعه ماشين آلات،تجهيزات، قطعات و مجموعه هاي تكنولوژي گرا در صنايعالبته طرح شما از نظر اقتصادي بودن و توان شما در بازپرداخت وام و گذاشتن وثيقه بررسي خواهد شد. وام شما اگر زير ده ميليون تومان باشد، كارمزد آن 4 درصد و اگر بالاي ده ميليون باشد، كارمزد آن 12 درصد خواهد بود و بايد ظرف مدت حداكثر 3 سال پول را برگردانيد.

اسلاید 32: 3-10. تسهيلات طرح خودرواگر در زمينه طراحي و توليد قطعات خودرو كار مي كنيد و مي توانيد محصولات جديدي توليد يا نمونه سازي كنيد، سراغ اين طرح برويد.تسهيلات اعطايي طرح خودرو، به صورت وام پرداخت مي شود؛ يعني براي ايجاد و تجهيز آزمايشگاه هاي كنترل كيفي توليد كنندگان قطعات خودرو، وام با نرخ بهره چهاردرصد و در اقساط دوازده الي هجده ماهه به صنعتگران مي دهند و بازپرداخت آن، بيست و چهار ماه خواهد بود. براي طرح هاي نمونه سازي قطعات نيز وامي با شرايط بالا و با نرخ بهره پنج درصد داده مي شود. به طرح هاي داراي شرايط لازم در دو محور ديگر يعني ”تحقيق، تدوين و به كارگيري استانداري هاي صنعت خودرو“ و همچنين انجام ” فعاليت هاي تحقيقاتي ” تسهيلات مالي بلاعوض داده مي شود.

اسلاید 33: 3-11. طرح هاي ” تحقيقات اساسي“ و ”مطالعات كاربردي“ صنعت و معدناين دو طرح در قالب برنامه چهارم توسعه كشور تشكيل شده اند و ادامه دهنده مسير طرحي هستند با نام تاوا(تحقيقات صعنتي، آموزش و اطلاع رساني) كه در وزارت صنايع و معادن در قالب برنامه سوم توسعه كشور دنبال مي شد.برخي از فعاليت هاي مورد حمايت ”طرح تحقيقات اساسي“ عبارتند از:پروژه هاي تحقيقاتي موردنياز بخش صنعت (جهت اصلاح و نوآوري در فرآيند و محصول)پروژه هاي تحقيقاتي در مقياس نيمه صنعتيپروژه هاي تحقيقاتي با هدف پيش بيني روند توسعه تكنولوژيپايان نامه هاي تحصيلات تكميلي در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي كشورپروژه هاي نوآوري در محصولات و فرآيندهاي جديدپروژه هاي مطالعاتي براي تكميل حلقه تجاري شدن يافته هاي تحقيقاتي

اسلاید 34: 3-12. طرح اعطای کمکهای فنی و تکنولوژی به صنایعاین طرح، فقط برای تدوین تکنولوژی و نمونه سازی و تولید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ای (به غیر از صنایع الکترونیک و خودرو) که قبلا به اندازه کافی و یا اصلا در کشور تولید نشده اند، در نظر گرفته شده است و وام کم بهره و نظارت شده ای را به فعالیت هایی مثل طراحی، تدوین تکنولوژی و ساخت ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و خطوط تولید می پردازد. البته این طرح شامل مواردی مثل برپایی خط تولید، تاسیسات زیربنایی مانند زمین ، ساختمان، تاسیسات، برق، آب، وسایل نقلیه و سرمایه در گردش نمی شود و بیشتر معطوف به ساخت آن قسمت از ماشین آلات و تجهیزاتی است که تا کنون سازنده ای در داخل کشور نداشته است.تاکید این طرح بر حمایت از طرحهای کوتاه مدت یا میان مدت است. تسهیلات این طرح به صورت وام و با نرخ بهره 4 تا 7 درصد و زمان بازپرداخت یکساله است .میزان وام حداکثر تا 70 درصد هزینه های طرح را پوشش می دهد و شما باید بقیه هزینه ها را خودتان بپردازید در تکنولوژیهای پیشرفته به تشخیص طرح، میزان وام می تواند تا 80 درصد هزینه ها را شامل شود البته اگر به صورت شخصی (و نه در قالب یک شرکت) درخواست بدهید، حداکثر تا سقف 300 میلیون ریلا به شما وام خواهند داد. توان شما در بازپرداخت وام، در تعیین سقف وام اعطایی موثر است.مسئولان طرح، با توجه به شرایط و توان شما نوع تضمین بازپرداخت وام را مشخص می کنند.این طرح همچنین به مواردی که بانکها وام نمی دهند، تسهیلات اعطا می کند.

اسلاید 35: 3-13. صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع الکترونيکاین صندوق وابسته به وزارت صنایع و معادن است و از فعالان در زمینه هایی مثل صنایع ارتباطی، الکترونیک نوری، قطعات الکترونیک، الکترونیک عام و الکترونیک خاص حمایت می کند و به آنها کمک بلاعوض یا وام با کارمزد کم می دهد. اگر شما بتوانید خودتان هم در طرح سرمایه گذاری کنید، یا سرمایه گذار داخلی و خارجی ای پیدا کنید که در طرح سرمایه گذاری کند، شانس تان برای گرفتن کمک بیشتر خواهد شد. البته کمک یا وام این صندوق فقط قسمتی از هزینه های طرح را تامین می کند. وام های آن صندوق کوتاه مدت(حداکثر سه سال) با سود هشت و نیم تا هفده درصد است. پرداخت ها به صورت اقساط و به طور معمول، در چهار قسط، و بازپرداخت آن هم اقساط خواهد بود. توان شما در بازپرداخت وام، در تعیین سقف وام اعطایی موثر است.نوع و میزان تضمین بازپرداخت وام با توجه به توانایی فنی، گردش مالی و دارایی های شما مشخص می شود. کارشناسان، زمان بندی پرداخت و بازپرداخت اقساط وام را براساس نوع طرح تعیین می کنند. در صورت تصویب طرح، برای تضمین انجام تعهدات شما، اسنادی مثل وثیقه ملکی، سفته، اوراق مشارکت، ضمانت بانکی و یا ترکیبی از آنها را از شما می گیرند.

اسلاید 36: 3-14. صندوق حمايت از تحقيقات الکترونيک – سازمان توانيراین صندوق مخصوص پروژه های تولید صنعتی و نیمه صنعتی صنعت برق است و وام هایی با سود کم و بازپرداخت کوتاه مدت در اختیار طرح های نوآورانه قرار می دهد. اگر طرح شما تحقیقاتی یا در حوزه خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی باشد، می توانید امیدوار باشید که تا هشتاد درصد کل مبلغ مورد نیازتان را وام بگیرید؛ در غیراین صورت به شصت و پنج درصد قناعت کنید.بازپرداخت این وام معمولاً سی و شش ماهه است. اگر طرح شما در راستای اولویت های صنعت برق کشور است و در زمینه آن تخصص، تجربه و اعتبار حرفه ای لازم را دارید، به سراغ این صندوق بروید. با وجود این، اگر محصول موردنظر شما، قبلاً در داخل یا خارج کشور نمونه سازی شده باشد، نمی توانید از این تسهیلات استفاده کنید.

اسلاید 37: 3-15. مرکز صنايع نوينحمایت های مالی این مرکز شامل صنایعی مثل بیوتکنولوژی، مواد نو، لیزر، اپتیک، نرم افزار، هوا و فضا، نانو تکنولوژی و صنایع الکترونیکی می شود. این تسهیلات به شکل اعطای وام کم بهره و بلند مدت است. همچنین اگر پروژه شما باعث ایجاد و توسعه تکنولوژی و افزایش امکانات صادراتی کشور شود، حمایت ویژه ای از آن خواهد شد. شرایط استفاده از وام ها و تسهیلات این مرکز در سایت آن آمده است.

اسلاید 38: 3-16. تسهيلات مديريت توسعه و ايجاد طرح های سازمان گسترشاین سازمان یا به شما وام می دهد یا در کارتان سرمایه گذاری می کند.البته به شرطی که بتوانید طرح نوآورانه ای ارائه بدهید که مشتری صنعتی آن هم معلوم باشد. یعنی طرح و ایده شما به محصولی منجر شود که به درد واحدهای صنعتی بخورد، یا خودتان بتوانید با یک طرح تجاری قوی ثابت کنید که نوآوری شما می تواند به صورت یک واحد تولیدی مجزا کار خودش را انجام دهد.در واقع، این سازمان در طرح هایی سرمایه گذاری می کند که در آنها، استفاده کننده نهایی نتایج تحقیقات در مراحل اجرای تحقیق مشارکت دارد، و نتایج هر مرحله را دریافت کرده و تضمین کافی برای استفاده نهاییاز نتایج تحقیق وجود دارد.این سازمان طرح هایی را می پذیرد که یک طرح تجاری قوی و توجیه پذیری کافی برای سرمایه گذاری داشته باشند. اگر ایده ای نوآورانه و صنعتی در ذهنتان هست، حتما سری به دفاتر سازمان گسترش بزنید.

اسلاید 39: 3-17. طرح توسعه کارآفرينی مرکز تحقيقات گسترشطرح توسعه کارآفرینی، از سال 1378 در سازمان گسترش و توسط مرکز تحقیقات گسترش با اهدافی چون حمایت مالی و علمی افراد خلاق در زمینه فرآیندهای نو فعالیت خود را در حوزه های مختلف صنعتی آغاز کرد.از دیدگاه این طرح کارآفرینی یعنی:تبدیل ایده به محصولی نوارائه محصول به بازارارائه فرآیندی نو در تولید محصولارائه محصول به بازار از راه مهندسی معکوسارائه خدمات فنی و مهندسی به بازارمعیارهای پذیرش طرح ها عبارتند از:سوابق کارآفرینکارآفرین توان بازپرداخت وام را داشته باشدطرح دارای توجیه اقتصادی باشدبه تولید یا ارتقای دانش فنی بیانجامددر بعد تکنولوژی، نوآورانه باشد.زمینه اشتغال را برای نیروهای ماهر و غیر ماهر فراهم کند

اسلاید 40: 3-18. صندوق تحقيق و توسعه صنايع و معادنصندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران با سرمایه گذاری مشترک مراکز تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی کشور (از طریق انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است.در واقع دولت و واحدهای صنعتی کشور پول روی هم گذاشته اند تا اگر ایده ای برای استفاده از فناوریهای جدید در بهبود محصولات و خدمات موجود در حوزه صنایع و معادن دارید یا اختراع و ابتکار ویژه ای انجام داده اید که دنبال ارایه آن به بازار هستید، از شما حمایت کنند. این صندوق شعار هیچ طرح سودآور تحقیق و توسعه به خاطر مشکلات مالی از حرکت باز نماند را برای خود انتخاب کرده است و کار آن دادن وام، سرمایه گذاری در طرح های سودآور و همینطور بیمه کردن قراردادهای تحقیق و توسعه محققان با کارخانجات است.البته همه اینها در صورتی عملی است که طرح شما سودآور باشد.بنابراین اگر از سودآوری طرح صنعتی یا معدنی خود مطمئنید، مراجعه به این صندوق را حتما در برنامه کاری تان قرار دهید.

اسلاید 41: جمع بندی : ضرر نمی کنيدشرط گرفتن وام از این موسسات ، این است که بتوانید از هفت خوان پیچ در پیچ آنها بگذرید، رئیس، شورای ارزیابی و ...را قانع کنید، وثیقه های لازم را جور کنید و... اگر از همه این خوان ها به سلامت گذشتید، موقع وام گرفتن از این نهادها و بانک ها حتما توان بازپرداخت وام را هم در نظر بگیرید و فقط وقتی مطمئن شدید که از عهده تعهدات و بازپرداخت اقساط بر می آیید، قرارداد مربوط به وام را امضاء کنید. با این حال، اگر شرایط شما با یکی از این موسسات تطبیق دارد و حتی یک درصد هم احتمال می دهید که بتوانید از آنها کمکی بگیرید، حتما حداکثر تلاشتان را بکنید. مطمئن باشید ضرر نمی کنید.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید