صفحه 1:
صفحه 2:
& ات کته a 9
صفحه 3:
صفحه 4:
با هدف تربیت نیروهای
کارشناس به منظور انجام خدمات بهداشتی در دستگاه های اجرلیی بهداشتی با
رشته های مدیریت خدمات بهداشتی و درملنی(مقاطع کارشناسی, کارشناسی
ارشد. دکترای تخصصی). فناوری اطلاعات سلامت(مقاطع کارشناسی و
کارشناسی ارشد. دکترای تخصصی)». انفورماتیک پزشکی و اقتصاد سلامت در
مقطع کارشناسی ارشد و مدیریت اطلاعات سلامت در مقطع دکتری فعالیت می
نملید وبه منظور تامین نیازهای تخصصی و پژوهشی در سطح دانشگاه ها و ساپر
موسسات بهداشتی و درملنی کشوربه پذیرش دانشجو در رشته های فوق, اقدام
صفحه 5:
در سال ۱۳۶۸ دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی به عنوان بخشی از دانشکده
داشت شروعبه کار نمود. لین دانشکده در همان سال در رشته مدارک پزشکی و در
سأل ۱۳۷۴ در رشته اداره امور بیمارستان ها اقدامبه پذیرش دانشجو نمود. رشته اداره
آمور بیمارستان ها در سال ۱۳۷۸ به مدیربت خدمات بهداشتی درملنی و رشته مدار 5
پزشکی در سال ۱۳۸۸ به فناوری اطلاعات سلامت تغییر نام یافت.
صفحه 6:
۲ ال ۱۳۸۰رشته های مدارک پزشکی و مدیربت خدمات بهداشتی درهانی [
داشکده بهداشت جدا و دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکیبه طور مستقل
00] گردید. لین دانشکده در سال ۱۳۸۴ مجوز پذیرش دانشجوی کار ٩
آرشد در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درملنی و در سال ۱۳۹۰ نیز مجوز
پذپرش دانشجو در مقاطع دکترای تخصصی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و
درملتی را اخذ نمود. همچنین در سال ۱۳۹۵ توسط این دانشکده مجوز پذبرش
دانشجو در مقطع دکترای مدیریت اطلاعات سلامت و سلامت در بلابا اخذ كرديد.
صفحه 7:
صفحه 8:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
لستاد تسمام 2
** ۱ دانشیار
۸ استادیار
** ۲ مربی غیر هیتت علمی
فناوری اطلاعات سلامت
** ۳ دانشیار
۲ استادیار
** ۲مربی غیرهیئت علمی
صفحه 9:
۴ مدیریت خدمات بهداشتی و درملنی( مقاطع کارشناسی. کارشناسی ارشد. دکترای
تخصصی) و اقتصاد سلامت( در مقطع کارشناسی ارشد )
** فناوری اطلاعات سلامت(مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ودکترای تخصصی).
* انفورماتیک پزشکی(مقطع کارشناسی ارشد )
* سلامت در بلایا (مقطع دکتری)
صفحه 10:
درحال حاضر دانشجو در مقطع کارشناسی. دانشجو در مقطع
کارشناسی ارشد و ۱۷ دانشجو دکترا در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی
پزشکی مشغول به تحصیل می باشند.
صفحه 11:
0
58
4
و
اسلرويريرت واطلا
006
10
7
صفحه 12:
دانشکده مدیریت دارای زیر بنلیی حدود ۱۵۰۰ مترمربع » دارای کلاس هاى
درس. سالن کنفرانس. اتاق پراتیک. کلاس کار برای دانشجویان
کارشناسی ارشد. اتاق مخصوص دانشجویان دکترا. کلاس کامپیوتر و
اینتینت (با ۱۶۰دستگاه کامپیوتر)به انضمام امکانات آموزشی مختلف و
کتابخانه می باشد.
صفحه 13:
۷ و loinc th 2 @
صفحه 14:
ai ni
RIN yt a
BN one ed
وا هت و الا سال لس
صفحه 15:
صفحه 16:
27 Py
3 2
WA 0200
A 5
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
هدف از تربیت دانشجویان کارشناسی مدبریت خدمات بهداشتی و درمانی »
تأمین نیروی انسانی توانمند برای پذیرش مسئولیت های اداری و اجرابی
واحدهای بهداشتی و درملنیبه منظور افزلیش کارلیی و اثربخشی و ارنقا
کیفیت خدمات سازمان هایی است که عهده دار سلامت جامعه اند.
سوت
صفحه 20:
تدارک یک برنامه آموزشی مطلوب برای تربیت مدیرلنی توانمند است که
بتوانند:
با کسب دانش نظری و عملی و فراگیری مهارت های ادراکی. انسانی و فنی در زمینه اداره
موسسات بهداشتی و درملنی .توانلیی تشخیص پویلیی و پیچیدگی سازمان ها را پیدا
نموده و تا حد نوان نیازهای معقول زیردستان را ارضا نمایند.
00
صفحه 21:
شرت هن
از طراحی ساختمان تا برنامه ربزی برای ابجاد. اداره. توسعه و احتمالا
تعطیلی یک بیمارستان نیازمند بهره گیری از اندبشه متخصصان
ت در زمینه های زیر می باشد:
00 حسابداری, مدیریت مالی, مدبریت اختصاصی واحدهای مختلف بیمار ۱
استانداردهای بیمارستانی. کاربرد کامپیوتر در مدیریت بیمارستان, روابط درون
بخشی و برون بخشی بیمارستان. سازمان و مدیریت بهداشت و درمان در ایران»
اصول خدمات بهداشتی. ارزیابی مراقبتهای بهداشتی و درمانی و برنامه ریزی و
مدیربت استراتژیک در نظام بهداشتی و درمانی و کلیاتی درباره داروسازی»
پرستاری. پزشکی و بهداشت بیمارستان.
صفحه 22:
با توجهبه اينکه عضو حیات بخش هر سازمان. مدیربت ّن است و بسیاری از صاحب
نظران علت موفقیت و شکست سازمان ها را در تفاوت شیوه مدبربت آن ها می
دانند. بنابرلین برنلمه های آموزشی رشته مدیریت بهداشت و درمان. دانشجوبان
را برای رشد شخصی و فردی, احراز شایستگی اجتماعی و حرفه ای و ایجاد
مهارت هلیی جهت اداره آبنده سازمان هلیی که تامین سلامي
دارند. آماده می سازد.
صفحه 23:
و
Wa 97 SLE Bop) 2)
تعداد کل واحد های درسی این دوره ۱۳۰ واحد به شرح ذيل می باشد:
دروس عمومی ۲۲ واحد
۲ دروس پایه ۵۰ واحد
دروس اختصاصی ۳۸ واحد
"3 دروس اختصاصی اختیاری ۴ واحد
کار آموزی در عرصه ۱۶ واحد
صفحه 24:
شرت هن
امروزمبه رغم ن که در تعدادی از رشته های علوم پزشکی مانند پزشکی . پرستاری و
ماملییبا تعداد قلبل توجهی فارغ التحصیل مازاد نیرو روبه رو هستیم. در کل ساختار
مدیرینی نظام بهداشت و درمان کشور از وزارتخلنه گرفته تا دانشگاه هاى علوم
پزشکی . شبکه های بهداشتی . درملنی و بیمارستان هالبه فارغ التحصیلان لین رشته
در هر سه مقطع کارشناسی . کارشناسی ارشد و دکترا نیازمند است . همچنین فارغ
التحصیلان لین رشته می توانند در هلال احمر . سازمان های تامین اجتماعی و
سازمان بیمه خدمات درمانی فعالیت کنند . a
2
صفحه 25:
59 2 ور : 7۳
دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درملنی عی توانند
برای ادامه تحصیل در مقاطع باللتر. رشته Cb Seg le را انتخاب
نما بند:
صفحه 26:
آموزش بهداشت
آموزش پزشکی
اپیدمیولوژی
اقتصاد بهداشت
انفورماتیک پزشکی
ارزیابی فناوری سلامت
رفاه اجتماعی
آمار زیستی
ساير گرایش های مدیریت(دولتی.بازرگانی؛
زیست فناوری پزشکی
سلامت سالمندی
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
فناوری اطلاعات سلامت
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
مهندسی بهداشت محیط
مدیریت توانبخشی
او تکنولوژی پزشکی
صنعتیء بیمه» اقتصاد نظری و..
صفحه 27:
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت سلامت در بلایا و فوریت ها
آموزش پزشکی سلامت و رفاه اجتماعی
اپیدمیولوژی oak
اقتصاد سلامت سیاستگذاری سلامت
انفورماتیک پزشکی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
صفحه 28:
معرفی رشته فناوری اطلاعات
صفحه 29:
تب زر
anatomy
11313
ار
یبیل زر
تدارا
Epidemiolo
ین بر بزررید۱1
HIT men should
know :
Health
Information
Management
Healthcare
Management
IT |
Management
Soft ware
ار
0
Network
Data base
Web
Design
۱ AT
Terminolo
ay
صفحه 30:
Dw و
۹9 We VT ea)
Health information Technology (BSc)
فارغ التحصیلان این مقطع قادر خواهند بود تصدی و مدیربت بخش فناوری اطلاعات سلامت را
در کلیه موسسات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عهده گرفته و در زمینه ایجاد و اداره
سیستم های اطلاعات سلامت با استفاده از فناوری اطلاعات. ایفای نقش نمایند.
این رشته در آمریکا در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته وجود دارد.
صفحه 31:
رسالت این رشته عبارت است از تربیت افراد کار آزموده ای که بتوانند:
تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر جمع آوری و پردازش داده ها
( سازماندهی. طبقه بندی و محاسبات آماری ) و ذخیره سازی. بازیلبی اطلاعات. تحلیل
شاخص cle بهداشتی. مشارکت در کارشناسی. طراحی و پیاده سازی نظام اطلاعات
پیمارستانی را بر عهده گیرند.
صفحه 32:
Ca hte 9 ال &
در ده سال آینده دلنش آموختگان لین رشته. نیروی مورد نیاز غللب مراکز
بهداشتی درملنی را در کشور تامین نموده و از نظر استانداردهای
مدیریت اطلاعات در مقایسهبا کشورهای منطقه بالاترین رتبه را کسب
خواهند نمود.
صفحه 33:
Ne 69)
رل سر 200006 (breeds 9
هدف کلی لین برنامه عبارت است از تربیت افراد کارآمدی که بتوانند در زمینه های زیر
فعالیت داشته باشند:
سرپرستی بخشهای مدیربت اطلاعات سلامت و فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر جمع
آوری و پردازش داده ها ( سازماندهی. طبقه بندی و محاسبات آماری ) و ذخیره سازی و
بازیلبی اطلاعات. نامین اطلاعات مورد نیاز به منظور بهره برداری های آموزشی.
پژوهشی. خدماتی و آماری مرتبط به رشته های مختلف پزشکی. بکارگیری فناوری
صفحه 34:
اطلاعات در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت. تامین اطلاعات مورد نیاز جهت دفاع از
حقوق بیمار. مراجعه کننده. موسسات و کارکنان بهداشتی درملنی از طریق حفظ
مستندات اطلاعات مراقبت بهداشتی
نقش های دانش آموختگان در نظام بهداشتی:
دانش آموختگان این دوره دارای نقش خدماتی. آموزشی, مدبریتی و پژوهشی می باشند.
صفحه 35:
1 ne 18 599
وظايف آموزشى :
الف- آموزش كاركنان مرتبط با بخش فناورى
اطلاعات سلامت
- آموزش کارکنان جدید در زمینه روند گردش
آمور در بخش فناوری اطلاعات سلامت
صفحه 36:
لذ سس
ج- تحلیل شاخص های آمار بیمارستانی ( مرگ و میر. بیماری. مللی و ...) و ارلئه به مدیران مربوط و
کاربران
د- ارائه اطلاعات پزشکی به کاربران مجاز با رعایت موازین قانونی ۴ ۳
۰- اجرای مصوبات مربوط به خدمات ماشینی اطلاعات سلامت
ی- مشارکت در طراحی فرم های اطلاعات سلامت
وظایف مدیریتی
الف - مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت
وظایف پژوهشی
آلف - انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه سیستم های اطلاعاتی بهداشت و درمان
ب- مشارکت در طراحی و جمع آوری اطلاعات پژوهشی در حوزه بهداشت و درمان
صفحه 37:
تعداد کل واحد های درسی این دوره ۱۳۰ واحد به شرح ذیل می باشد:
۲ دروس عمومی ۲۲ واحد
دروس اختصاصی ٩۲ واحد
کار آنوزی در عرصه ۱۶ واحد
صفحه 38:
هر چند رشته های فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی رشته
های جدیدی در کشور محسوب عی شهند. انتظار ی رود که در آینده و با
رشد روز افزون استفاده از فناوری اطلاعات در سبستم های سلامت. نیاز به
متخصصین این رشته ها روز به روز بیشتر و بیشتر گردد .
صفحه 39:
۱- دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی .
۳- سازمان ها و مراکز بهداشتی درمانی .
۳- بخش خصوصی
صفحه 40:
Ne 69)
رل سر 200006 (breeds 9
هدف از تربیت دانش آموختگان در این رشته. توانمند سازی آن ها در زمینه سیاست
گذاری. برنامه ریزی و بهبود توسعه ی امور اقتصادی نظام بهداشتی و درمانی است. فارغ
التحصیلان قادربه اتخاذ سیاست ها و تدابیر مالی و اقتصادی و نیز صرفه جویی در مراکز
بهداشتی و درمانی و آینده نگری و برنامه ریزی های آتی برای نظام سلامت خواهند بود .
صفحه 41:
رشته ای جدید محسوب می شود که با استفاده از فناوری اطلاعات در ذخیره سازی»
بازیابی داده ها و استفاده بهینه از تحلیل اطلاعات. به تصمیم گیری جهت حل مشکلات و
ار تقاء سیستم های بهداشت و درمان می پردازد. این علم ارتباط نزدیکی بین علوم پایه
پزّشکی و تکنولوژی جدید کامپیوتر. مخابرات و ارتباطات برقرار می کند .
صفحه 42:
ی .۶ شو رز 0
ا ا ا ل 0
صفحه 43:
صفحه 44:
99 © 18 بت« الا از
مقام ها و افتخارات علمی -بژوهشی. هنرى و ورزشى
کسب شده توسط دانشجویان دانشکده مدیربت و
اطلاع رسانی پزشکی شیراز در سال های اخیر
صفحه 45:
۷
v
¥
v
v
v
3
7
"7
7
7
7
7
نفر اول آزمون دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال۸۸
نفر اول آزمون کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال ۸٩
تفر دوم آزمون کارشناسی ارشد آموزش پزشکی در سال ٩۰
تفر اول آزمون کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت در سال ٩۱
تفر دوم آزمون کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی در سال ٩۱
تفر دوم آزمون دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال ٩۱
8 2 دکتری تخصصی مذیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال ٩۲
نفر اول آزمون کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال AY
نفر اول آزمون کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال ٩۳
نفر اول آزمون کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت در سال ٩۳
نفر اول و دوم آزمون دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال ٩۳
نفر دوم آزمون دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در سال 48
نفرچهارم آزمون دکتری مدیریت اطلاعات سلامت در سال ٩۵
صفحه 46:
call (2) واطلارع 7 ربا
کسب ۶ رتبه برتر در المپیاد .
1 دانشجوی نمونه در سطح کشوری و دانشگاهی
# تشر ۸۰ مقاله. ۵ جلدکتاب و۳۰ پایان نامه در سال ۹۵.
2 ———
Esvcanoan 7-73
> — as
صفحه 47:
ie oe: uy
1 و aye میت و ۷ 62)
رمینه احکام در سال ٩۳
کسب مقام دوم
# کسب مقام دوم در زمینه ترتیل در سال ٩۳
* کسب مقام اول در زمینه ی تهیه ی محتوای فرهنگی سال ٩۲
* کسب مقام اول در زمینه ی راه اندازی و تجهیز کانون قرآن سال ٩۱
کسب مقام برتر در زمینه ی رعایت پوشش سال ٩۲
اره قرآن و عترت درسال ٩۴
۰ کسب مقام اول در پیست و یکمین جشتوا
۵ کسب مقام برتر کشوری در هشتمین جشنواره فرهنگی فیلم کوتاه. تناتر
۳ 5 مقام اول در بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت درسال ٩۵
کریم و احکام در سال ۹۶
١ نم ول در رشته ترجمه و تفسیر قر
٩ ۲ مقام در رشته ی قرائت و ترجعه
» انتشار نشریه الکترونیکی قرآنی توسط دانشکده مدیریت
نمایشنامه خوانی و نکارگ
صفحه 48:
صفحه 49:
7
وم وشات 00
Bho
لطا رسال سل سار a
i رت
OTT a)
صفحه 50:
يس
#مقام دوم تیمی فوتبال بین دانشگاهی در سال ۹۵
* مقام سوم کاراته بین دانشگاهی در سال ٩۵
* مقام اول تیمی فوتسال دانشگاه
مقام دوم دو و میدانی
مقام دوم کیوکوشین ۹
#* مقام دوم تکواندو دانشگاه
* مقام اول شنا دانشگاه
* آقاى سعيد حاتمى: عضو تيم ملى. قهرمان كشورى و مربى بين المللى در رشته
(oj) oj ,40mma)
صفحه 51:
صفحه 52:
he ۱ 69)
Wa 97 SLE Bop)
ترجمه: محمد رضا امير اسماء ابد براتم
دکتر محمدرضا محقق, دکتر محسن زارع
| گردآوری: دکتر زهرا کاوسی, دکتر محمد عرب.
= دکتر رامین روانگرد و دکتر رحیم استوار
صفحه 53:
حاکمیت خدمات بالینی
ترجمه: دکتر آرش رشیدیان, دکتر رامین روانگرد,
دکتر زینب معین فر, دکتر سحر افتخاری
صفحه 54:
VA
We واسلرويررءت واطلا
9 در محترم نعمت ال با ارجمند ایتالو
ترجمه: دکتر نیلوفر ماسوری و دکن 5 ۲ ۳
صفحه 55:
تالیف و ترجمه: دکتر سودابه وطن خواه. پیوند باستانی, دکتر محمود
بیگلر. داود مصطفایی. مریم مرتضوی. دکتر بهروز هاشمی
8
امول و مار هي رای وفوارق.
رن کر
تالیف و ترجمه: دکتر سودابه وطن خواه. پیوند باستاني
صفحه 56:
مه 6
1 3 را
وا رورت و اطاع سا (eg,
= - ویراستار: پیوند باستانی
تالیف و ترجمه: دکتر حمید رواقی, دکتر پیوند باستاني
صفحه 57:
Dw و
۹9 We VT ea)
و تالیف و ترجمه:دکتر سودابه وطن خواه. ساناز سهرابی
NS زاده. پیوند باستانی
مبنای جامعه
گردآورندگان : دکتر رکسانا شریفیان. فریبا فرهمندٍ
صفحه 58:
ی تاليف : افسانه دانیالی» دکتر عل
es.
افسانه دانبلی- دکتر علی OY
صفحه 59:
گردآوری و تالیف: دکتر امبد براتی. محمد خمرنی؛ احمد
صادقی, فاطمه ستوده زاده
صفحه 60:
3
(ea
صفحه 61:
صفحه 62:
آدرس : شیراز - خیابان قصر الدشت- حد فاصل سه راه فلسطین و چهار راه ملاصدرا -
کوچه ۲۹- ساختمان الماس
تلفن:۷۹/ ۰۷۱-۳۲۳۴۰۷۷۴
کد پستی : ۷۱۳۳۶-۵۴۳۶۱ 4
نمابر: ۰۷۱-۳۲۳۴۰۰۳۹
http://mgsch.sums.ac.ir/presentation.html