صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
۷سا ختار سیاست گذاری و مدیریت بخش تولد
تغییرات و تحولات بسیاری رو برو بوده است. از سال 1285 هك
وزارت تجارت در ایران تاسیس شد تا سال 1390 که وزارت صنعت, معدن و تجارت ۲
شکل کنونی خود درآمد. بارها دو حوزه تولید و بازرگانی در کنار هم و به صورت مجزا در
ساختار اقتصادی کشور نقش ایفا نموده اند. برای نمونه در سال 1316 هجری
خورشیدی وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن وجود داشته اند که در سال 1320
با ادغام آنها وزارت بازرگانی, پيشه و هنر تاسیس شد. پس از آن در سال 1334 مجددا
وزارت خانه های صنایع و معادن و بازرگانی از هم جدا شدند که اين موضوع بارها و بنا
ن مان اتفاق افتاده است.
صفحه 5:
بخش صنعت, معدن و تجارت بزرگترین بخش اقتصادي کشور بوده و پيچيدگي و تنوع موضوعات آن بسیار زیاد است. اين
ش تعامل گسترده اي با سایر بخش gla جامعه دارد و ميتواند يكي از بهترین پیشران هاي ایران اسلامي باشد. بنابراین
ي درست و دقیق از وضع موجود و آینده و كارهايي که باید در اين بخش انجام شوند, بسیار مهم استٍ
صفحه 6:
در حال حاضر متولی بخش ساخت و بازرگانی در ايران وزارت
تجارت است که از لحاظ ساختار سازمانی به سه بخش اصلی تقسیم می شود.
حوزه ستادی, حوزه سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی که در 31
استان کشور مستقر هستند. راهبری هر سه بخش صنعت, معدن و بازرگانی
کشور از وظائف اصلی در حوزه های ستادی, سازمانی و استانی است.
بخش ستادی عمدتا مسئولیت سیاست گذاری, پشتیبانی, برنامه ریزی عملیاتی,
نظارت, پایش وضعیت و رسیدگی به مسائل کلان هر سه بخش صنعت, معدن و
ی را بر عهده دارد
صفحه 7:
توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حول"
سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات و واردات کشور, سازمان حمایت مصرف
کنندگان و تولیدکنندگان در حوزه های حمایتی, بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع
کالاها و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در حوزه شهرک ها و نواحی
صنعتی, واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی, مسئولیت اجرای
سیاست های تعیین شده از سوی وزارت می باشند. سازمان های استانی نیز با
برقراری ارتباط نزدیک تر با واحدهای صنعتی, معدنی و بازرگانی اجرای برنامه و
تعیین شده در سطوح استانی را برعهده دارند
صفحه 8:
در حال حاضر متولی بخش ساخت و بازرگانی در ایران وزارت صنعت, معدن و
تجارت است که از لحاظ ساختار سازمانی به سه بخش اصلی تقسیم می شود.
حوزه ستادی, حوزه سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی که در
1 استان کشور مستقر هستند. راهبری هر سه بخش صنعت, معدن و بازرگانی
کشور از وظائف اصلی در حوزه های ستادی, سازمانی و استانی است.
صفحه 9:
صفحه 10:
1- تدوین و ابلاغ راهبردهای توسعه صنعتی, معدنی و۳
اهداف, سیاست ily
برنامة,هاه آفتاندردها» نظامها. آبين نامه ها وصوابظ کلی,بختن طأق ضتفت.
معدن و تجارت هماهنگ باسیاست های کلان کشور با جلب مشارکت تشکلها و
سازمانهای غیر دولتی و مردم نهاد مرتبط و نظارت براجرا و تحقق آنها.
2- تعیین سیاستهای توسعه صادرات غیرنفتی, محصولات صنعتی, فرآورده sb
معدنی و خدمات فنی و مهندسی و تجاری و تنظیم و اجرای مقررات مربوط به
حمایت های صادراتی.
تسهیل فرایند تولید و تجارت داخلی و خارجی.
صفحه 11:
صفحه 12:
6 نامه راهبردي صنعت, معدن و تجارت, به
ol ها پرداخته کم نظیر است. رویکرد ویژهاين برنامه در مشار كي
از الگوي علّي و نگرش سامانه هاي چند عاملي و توجه كافي به اجرايي بودن و شدن.
از مختصات منحصر بفرد این برنامه است. سوق دادن نظام برنامه ريزي به سوي این
رویکردها, نه فقط منبعث از جذابیت هاي آن, بلکه یک گزینه منطقي و عقلايي, اما
هميشه, مغفول بوده است؛ غفلت مورد اشاره, تاکنون هزینه هاي گزافي را در بي
داشته و برنامه هاي بدون استفاده زيادي را در قفسهها تشانده است. البقه مهاجرت
از نظام برنامه ريزي گسسته به یکپارچه و پیوسته؛ فارخ از دشواري ها و چالش sls همم
صفحه 13:
- هم راستايي با الگوي اسلامي-ايراني پیشرفت
- تحول در روش طراحي و محتواي برنامه راهبردي
- مشارکت در طراحي برنامه و طراحي و اجراي همزمان.
صفحه 14:
صفحه 15:
۱ چا
=e
1
a
كارتس شور مشرقي
اراس سیم
معاون امور صتايع و معادن [
1
mans]
Se
Se 1
(eee)
|
] مج هرت |
ee
Cee]
اس تسا
ات تا سح
11 سازمان
حب ا
کار گزین Be 1
كا كزين
[xe ere
|
[=== eae
Ee وسایط هلبم ععروی ly,
لها کارتتی الور اتصی ب ورگ -]
NO BRN) A ال یی
|
معاون امور بوتام» ريزئ توسعه و فتآورى
1
یف ديه
+
تبرت یزیر
تومعة عع و معدل
کار سول پیش یی و ون | | mater nates
Seer as aa #رضعت
Bee
1
:
سس سس
صفحه 16:
oo 8
اهداف سازمان صنعء عدن و تجارت استان
-انجام اقدامات لازم جهت شناسايي نياز ها و امكانات بالقوه صنعتي استان.
-تشویق مردم به سرمایه گذاري در طرح هاي مورد نیاز استان با رعایت توزیع جغرافيايي صحیح و
عادلانه با هماهنگي واحدهاي ذیربط.
-شناسايي تشویق و حمایت از مخترعین و مبتکرین منطقه.
-تمدید و ابطال جواز تاسیس توليدي و صنعتي بر اساس اختیارات تفوبض شده.
۱
خراسار
-بروسی و.ضدور اجازه جوسعهحقیین خط ومحل واعوذاي موجود بر :اساسن:اصيازات قويص:شيده.
صفحه 17:
-رسيدكي به مشكلات عمومي كاركاه ها و كارخانجات انتا 296
با سازمانها و ادارات محلي و اقدام به موقع به منظور رفع مشكل
مذکور.
-اظهار نظر كارشناسي در خصوص ورود کارشناسان خارجي به منظور
راه اندازي و تعمییر ماشین آلان و همچنین همكاري با گمرک استان در
صفحه 18:
صفحه 19:
- برنامه کمک به تحقیقات فنی در بخش غیردولتی
- کشک برنافه :طزاجن وراه اندازی شبگه جلن تحقیقات و ضعت و نعدن در استان
- برنامه مطالعاتی به منظور پشتیبانی از اجرا و عملیاتی شدن ماده ۵ برنامه چهارم کشور در ارتقاء بهره وری
برنامه توسعه مدیریت دانش در بخش صنعت و معدن
پشتیبانی کننده از اجرا مطالعات مورد نیاز واحدها و سازمانهای تحت پوشش وزارت صنایع ومعاد
دوين طرح جامع توسعه فناوری در استان
صفحه 20:
صفحه 21:
سازمان صنعت معدن و تجارت نقش عمده و وسيعي در پیشرفت صنایع و صنعت گران استان دارد.این نهاد با برنامه ريزي اهداف راهبردي بلند مدت و
کوتاه مدت زمینه هاي مناسب براي ایجاد اشتغال جدید و پیشرفت صنایع در بخش هاي مختلف را بوجود مي آورد.
صفحه 22: