صفحه 1:
Mexico
آمزیکای میانه
Mesoamer
سس
صفحه 2:
ous
* قاره نو توسط اروپاییان در قرن شانزدهم کشف شد.
آثار هنری کشف شده مربوط به فرهنگ_آمریکای
میلنه یا مزو آمریکا است که با شکل گیری فرهنگ
اولمک بین سالهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ق.م در
سواحل وراکروس شکوفا شد و از مشخصات آن
استفاده از زمین و زراعت است.
صفحه 3:
فرضیههای حضور انسان در آمریکا:
آمریکا در اواخر دوران یخبندان بین ۳۰۰۰۰ -
ق.م توسط انسانها اشغال شده
؟) آنان از تزادهاى: زاينىء چینی. آیاره مورمونء
آفریقایی و غیره بوهند.
۵) نظر اکتر محققان لین است که آنها مهاجران ۰ ۲) آمریکاییان ساکنان جزیره آنلانتيم که به زیر
شمال شرقی آسیا و از تاد مفول لند که از طریق آب رفته بود هستند
hl ی تس ۲ ان اسان سکن ب نکن
کربی آمرب له 4 ۶ ۳ ۰ ۳ متواری کشتیهای جنگی اسکندر بوده اند
صفحه 4:
فرهنگهای آمریکای میانه:
از لحاظ فرهنگی و جغرافیایی آمریکای میانه شامل:
1( آمریکای وسطی: شامل تمدن های مکزیکی و
مایلیی و متشکل از سرزمین های مکزیک و قسمتی از
آمریکای مرکزی است.
؟) آمریکای مرکزی: شامل کشورهای كواتمالاء
هندوراس, السالوادور, نیکاراگواه کاستاریکا و پاناماست.
۳) جزایر هند غربی
صفحه 5:
مراحل آمریکای میانه:
آمریکای میانه شامل سه مرحله است:
) دوران پیش از کلاسیک ۲۰۰۰ يم - ۳۰۰
۲ دوران کلاسیک حدود +
(حکومت دینی)
۲) دوران پس از کلاسیک یا عصر تاریخی ۹۰۰ - ۱۵۲۰ م.
٩۰۰- م» عصر تثوکراسی
صفحه 6:
فرهنگهای پیش از کلاسیک:
صفحه 7:
زمان ملتهای بومی دنیای جدید
پیش از ورود اروپاییان
* تکامل فرهنگی هزاران سال پیش از ورود کریستوف کلمب
با ساسله مهاجرتهایی» ظاهراً از طریق یک پل خاکی از
آسیا در منطقهای که امروزه سلسله جزایر آتشفشانی
آلئوسین در جنوب غربی آلاسکا نامیده میشود. آغاز گردید.
* در اولیل هزاره چهارم پیش از میلاد برخی از لين ملتها با
شناخت کشاورزی و ارزش خوراکی ذرت توانستند
تمدنهای خود را تشکیل دهند.
صفحه 8:
آمریکای میانه چه مناطقی را
در بر میگیرد؟
* بخش يزركى از مکزیک مرکزی و جنوبی
*_پخش شمالی آمریکای مرکزی
صفحه 9:
1 د
أمريكاى ميانه جه مناطقى را در بر مى كير
تقس م شوم
این سرزمین بهناور به سه بخش عمده تقسيم مىشو
)١ آمریکای شمالی
۲) آمریکای مرکزی
۳ امردکای جنویی,
صفحه 10:
آمریکای میانه شامل چه دورهها
و نواحی متمدنی میشود؟
اولمکها
مکزیک غربی
ماياها
تثوتيهواكان
آزتكها
آند م ركزى
صفحه 11:
اولمکها
Olmec -
اه اولمان که در زبان آزتکها به
گرفته شده
ants, کلمة اولمک: از وا
معنای S
مناطق اصلی اولمک ها: نواحی وراکروس و غرب تاباسکو
مردمی که خصوصیات هنری و اجتماعی مختص
ملتهای آمریکای میانه را داشتند.
نگ مادر منطقه بودند.
حامل فر
عليه لول هلاوط “مها مدق عست
الت بلننى: +175 شانتي متر: محيط: 9*٠ سانتى متر
صفحه 12:
اولمکها
Olmec -
* نخستین مردمی که خصوصیات هنری و اجتماعی
مختص ملتهای آمریکای میانه را داشتند.
* حامل فرهنگ مادر منطقه بودند.
نفوذشان در بخشهایی از مکزیک محسوس بود.
الاوتناء قرباتكاه سيك اولمك
صفحه 13:
اولمکها
Olmec -
آثار باقی مانده:
مجموعه هرم هلیی با خاک کوبیده شده که در ابعاد ۷۰-۱۷۰ متر است و ۴۲
متر بلندی دارد و بناهای کوچک اطراف آن که احتمالا محل سکونت بوده
بناهای بزرگ این مکان که به ۱۱۰۰ - ۶۰۰ ويم تعلق دارد؛ مثل هرمى با
مقطع افقی دایره و مخروطی شکل با قطر میلنی ۱۳۰متر و بلندی ۲"آمتره دو
خاکریز طولانی و کم ارتفاع در دو طرف میدلنی واقع شده که در شمال آن
میدان وسیع دیگری با حصاری از خشت و ستون های سیاه سنگ است و در
قسمت پایین گوری جعبه مانند که دیوارهایش از سياه سنك است قرار دارد.
سردیس غول أساء از سان لونسو [راکروس)ء مکزیگ فرهنگ
اولمکه ۱۵۰۶ ويم. - gal chp Pee ۱/۸ متر
صفحه 14:
ویژگیهای هنر آولمکها
هنر اولمك جنبة تقديس داشته و بناهای یادبود آئینی - دینی مشخص
کنندة آن است.
از ویژگی های هنر اولمک ها در پیکرتراشی» تلفیق انسان - یوزپلنگه
مار برداره برندكان و طرح های انتاعی دیگری است که گویای شکل
ساده شده خدایان است؛ آنها انسان را غالاً برهنه یا با پوششی بسیار
اندک و با تاکید به خطوط صورت به نمایش میکشیدند.
فرهنگ اولمک را میتوان مادر فرهنگ های آمریکا دانست.
صفحه 15:
La Venta
سرچشمه اصلی هنر اولمک
* حدود سال ۱۱۵۰قبم در ۶۰ کیلومتری سان لورنسو
ساخته شده است.
بزرگترین ستون های یادبود لاونتا در مرکز تشریفاتی
حدود ۵۰ تن وزن دارند.
عجیب ترین مجسمه ها؛ سردیس هایی است با
کلاهخودهایی شییه بازیکنان فوتبال آمریکایی که
حدود ۱۰۰۰ق.م ساخته شده اند است.
سردیسهایی که مربوط به سیک اولمک است.
صفحه 16:
La Venta
اولین و بزرگترین شهر مقدس دنیای جدید بوده است.
/ لاونتا: ۱۸ در ۳۰۰ متر
عمده آن: خاک کوبیده
برجسته ترین بنای ن هرم با قاعده مستطیل است که با خاگ
کوبیده شده ساخته شده و پایه ی آن از دو مربع کنارهم تشکیل شده.
طول ۷متره عرضش ۴/۳۵عمتر و ارتفاعش ۳۴/۶۵
متر و شيب أن در ضلع شمالی و جنوبى حدود 7١ درجه مى باشد.
بخش فوقانيش جايكاه مقدسی از چوب نی و شللی بوده و از طریق
کم شیب ترین ضلع هرم قابل دسترسی بوده است.
حجم هرم ۸۱ هزارمتر مکمب است و در آن ۲۰۰ هزار تن مصالح به
کار رفته.
صفحه 17:
ساختمانهای دیگر روی محور شمالی-جنوبی با انحراف ۸ درجه در
پشته موازی با هم به ایعاد ۸۴/۱۵ متر در ۱۵/۸ متر و ارتفاع ۶۰ متر
در شمال هرم قرار دارند.
محوطه محصور بين آنها اولين زمين گوی بازی شناخته شده است.
اولمكها از مبتكران اين بازى بودند كه با كوى هاى كائوجوبى
سخت با شيره كياهى لاستيكى به نام هوىء بازى مى كردند.
شمال زمين كوى بازى محوطه جهاركوش كه بيرامون أن ديؤارى
خاکی با ردیفی از ستون های پیوسته از سنگ بازللت است قرار دارد
که احتمالا تماشاگران این مراسم را از آن جا تماشا می کردند.
دوسکوی کوچک محوطه چهارگوش را به زمین بازی متصل میکند.
صفحه 18:
La Venta
لاونتا
دو پشته دایره ای شکل روی محور مرکزی:
- یکی در شمال زمین گوی بازی
- دیگری در شمال محوطه چهارضلعی به عنوان مقبره
عجیبترین لثر کشف شده آینه های مقعر صیقل خورده ای
از هماتیت. مکنتیت و ایلمنیت به ضخامت ۲ تا ۴ سانتیمتر
است که با ن اشعه خورشید را متمرکز میکرده و آتش
درست می کردند که در برگزاری آیین های خدای خورشید
کارکردی ویژه داشته است.
صفحه 19:
نقشة محوطة تاريخى لاونتاة
پشته کنید دا گوز
محوطه جهاركوش بزرك
زمین گوی بازی محصور بین دو پشتهبهطول ۸۳/۱۵ متر
هرم خاكى با قائده به ابعاد 1743 متر در ۶۴/۲۵ متتر
La Venta
لاونتا
صفحه 20:
La Venta
لاونتا
پرسپکتیو محوطهتریخی لاوتا
پشته كنيد دار كور
محوطه چهارگوش بزرگ
زمین گوی بازی محصوربین دو پشته به طول ۸۴/۱۵ متر
هرم خاكى با قائدة به ابعاد 11289 متر در ۶۳/۲۵ متر
صفحه 21:
لاونتا
به نقل از کتاب
هنر در گذر زمان
صفحه 22:
La Venta
|
* یک مرکز دینیبا سکوهای خاکی و ستونهای بازالتى
يود كه دور تا دور دو حياط يجناور بريا شده بودند.
* چهار سردیس عظیم از جنس سنگاز سمت حیاط
ها رو به محوطه اطراف کار گذاشته شده اند
* برجسته نملیی لین سردیس ها نشان دهنده توانایی و
امکانات اولمک ها برای کار با سنگ های سختی
چون بازالت و یشم سبز است.
دستاورد مهم دیگر آنها حمل قطعات عظیم سنگ از
فاصله ی ٩۰ کیلومتری به محل لاونتابوده است.
مجسمه سنگی عظيم موسوم به مد لا
صفحه 23:
La Venta
*_ تعدادی کنده کاری کوچک سنگی نیز از لین فرهنگ به
جا مانده است.
We * ترکیبی از اندام نو
* تعداد این پیکره ها به
موجود مزبور از خدایان
انسان با نوزاد ژاگوار
ری زیاد است که می گویند
ان بوده است.
1
ها
۱- قرینه سازی و جیهه نمایی
۲- نظر پیکرتراشان ۱۰۰ بر آن تحمیل نمی شده
۳- غالا با خطوط ظریف نقره تزیین می شدند.
بسا پیک ها
0 پیکرتراشی مایابی We تبع اجزای معماری ساختمان بود.
0 اولمک ها بر شکل های مستقل و قماماً برجسته تمایی
شده تاکید میکردند.
صفحه 24:
ن لويسو
Lorenzo
* منطقه ای مربوط به تمدن اولمک
* مجموعه مذهبی بزرگی که روی تهه ای به مساحت
۱۲۰۰۵۰۰ متر و بلندی ۵۰ متر واقع است.
*_برخی از فصول آب رودخانه ی کوات کو-الکوس آن را
فرا می گرفته است.
* در سال های ۱۱۵۰ تا
ق.م ساخته شده است.
صفحه 25:
Tres
ig PE
* درناحیه ساحلی خلیج مکزیک واقع است.
* اولین مرکز سکونت قوم اولمک بین
سالهای ۶۰۰ تا ۴۰۰ ق.م بوده
* در این ناحیه. خاکریزگونه ای دست ساز به
دور سه محوطه دیده می شود.
صفحه 26:
تمدنهای دوران کلاسیک آمریکای میانه:
* اين دوره با پیشرفت های بسیاری در همه ی زمینه ها روبرو شد.
مراكز مهم این دوره: مونته آلبان لل تاحین (عصر تاریخی» ساپوتک
تیکال کوپان. بوناميك (مايا) ليسكو و ناتاريست
ميم مى شود: ۱- دوره آغازین ۲- دوره جدید
این دوران خود به دو دور
صفحه 27:
تمدنهای دوران کلاسیک آمریکای میانه:
)١ بنا هليى كه در اطراف حياط اصلی ساخته شده و در ميان حياط
سكوى كوجكى به عنوان مكانى مقدس يا قربانكاه قرار دارد.
۲) مجموعه بناهایی با اتاق های بسیار و فاقد حیاط مرکزی که
احتمالا محل سکونت طبقه پایین تر بوده است.
aS © خشت, سنك و ملات آهک مصالح ساختمان ها بوده
۰ ساختمان ها یک طبقه ساخته می شده اند.
۰ در میان تندیس های یافت شدهء تندیس ایزد باران و الهه آب و
مارپردار بسیار است و نقاشی های دیواری» دینی» آیینی از رنگ
های قرمزه زرد و خاکستری بوده آند.
۱ دوره آغا
۰ با اولین تاریخ گذاری به روش شمارش طولانی شروع می شود
» با زوال تمدن تثوتى اوأكان (تثوتيهواكان) به يايان ميرسد.
كى هاى دوره أغازين: احداث قصرها و اهرام عظيم -
جمعيت و توسعه شهرها - احداث مراكز مذهبى و
اقامتكاه هاى خاص دهقانان - زراعت و أبيارى منظم - منطقه
بندى شهر بر حسب شغل و مقام - ايجاد قدرت هاى نظامى -
رونق بازركانى
۰ در معماری اماکن مسکونی, دو طرح اصلی دیده می شود:
۰ و
صفحه 28:
تمدنهای دوران کلاسیک آمریکای میانه:
قصرها: مجموعه بناهایی در اطراف حیاط مرکزی» بنا
هلیی مستطیل شکل و يا مجموعهای پیچیده از بناهای
انفرادى و حياط هاى كوناكون اند
مین مسایغ مصرفی سک و ضوبا نگ الفكد
ثنئیس ها و سنگ برجسته ها؛ موزاییک های سنگی و
پر نمای بناها ماسک های گوناگون نیز در لین دوره به
چشم می خورد.
۱ دوره جدید:
آن دوره ی شکوفایی تمدن هایی مثل مایا
۰ پایان آن مطبق با آخرین ستون سنگی یادبود مایایی
که به روش شمارش طولانی تاریخ گذاری شده و
اتحطاط مایا است.
۰ آغاز
© ویژگی های دوره جدید: رشد جمعیت - توسعه برنامه
های تشریفاتی - سبکهای گوناگون هنری - طاق
های کاذب و کتیبههای تاریخدار ت بندی شیب
دره ها - ساخت قصرهاء کانال کشی زمین بنا و ایجاد
حمام بخار از ویژگیهای معماری اين دوره است.
صفحه 29:
تئوتیهواکان .
Teotihuaca
n
تثوتى اوآكان در زبان
زیرا آنها اعتقاد داشت:
زتک ها به معنی جایگاه خدایان است؛
آنجا جایی است که انسان ها
در آغاز دوره مسیحیت لین شهر در دامنه آتشفشان سروگورده
در ایالت مکزیک و در ۵۳ کیلومتری شمال مکزیکو سر
برافراشت.
اولین شهر واقعی آمریکای میانه باستان بود.
زمان شکوفایی این شهر ۱۰۰ تا ۷۰۰ میلادی بود.
Bg bbs تتوتيهواكان. مکزیک ۵۰ - ۲۰۰ میلادی
صفحه 30:
وسعتی حدود ۵۸ کیلومتر مربع داش
از روم یا آتن داشته.
بنیانگذاران این شهر احتمالا جانشینان اولمک ها بوده اند.
لین شهر دارای طرح شبکه شهری, کاخ های عظیم, معابد
معروف و اهرامی چون هرم های خورشيد و ماه بود:
تمام معابدش به صورت قرینه در دو سوی یک خیابان
عریض به نام جاده مردگان گروه بندی شده ا
نشة مركز بركزارى أبين هاى نا
FIC] عيبن رسن ا
۳
سید ما پر
9
0
9
ممع وه
صفحه 31:
نقشذ محوطهمذهبی و مقدس OSE
Teotihuaca
تئوتيههو
اكان
صفحه 32:
۱ اكان sa
Teotihuaca
n
ae
این زیر بنای عظیم هرم دار روزی معبدی را روی خود داشته *
از پنج طبقه متوللی و یک پلکان عریض یک در میان فرد و *
زوج تشكيل شده
* ارتفاعی ۶۵ متری و وسعتی ۲۲۵ متر مریعی داشته است:
هرم خورشيد در شههر تثوتى اوأكان
صفحه 33:
. تئوتیهواکان
Teotihuaca
n
هرم ماه:
محوطه ای به طول ۲۰۴/۵ متر و عرض ۱۳۷ متر دارد و
فضای مقابل آن دارای ۲۱۰ متر وسعت است.
در آن سکویی چهار گوش وجود دارد که هر چهار طرف أن
دارای پلکان است.
دقیقا در lie هرم ماه بيكره ى الهه اى از سنك سياه به وزن
۱ تن و بلندی ۲/۱۴ متر بوده است.
OY EF هم مهد هر wees
صفحه 34:
Teotihuaca
تئوتيهواكان
ارگ:
در شرق جاده مردگان واقع شده
دارای سکوها و هرم های است که تلود و تابلروى أنها با كج اند و روی آن رنگ شده است.
يشت فضای میانی ارگ هرمی به پهنای ۵۰ متر با تالود و تابلروی خاص وجود دارد.
در مجموعه ارگ هرمی به نام کوتسا لکواتل قرار دارد.
صفحه 35:
. تئوتیهواکان
Teotihuaca
n
هرم کوتسا لکواتل:
از شش سکوی عظیم تشکیل شده
دارای الواح کنده کاری شده بسیار سالمی است.
هر یک از طبقات لین هرم با سرهای عظیم و برآمده مار پردار
تزیین شده که یک در میان در کنار سرهای تلالوک (خدای
درشت چشم باران) قرار دارد و نقش برجسته هایی از بدن
مارپردار و صدف دریایی (به نشانه تمام باورها) آن ها را به
یکدیگر پیوند می دهند.
در تالود شکم مارها دیده می شود. نور و سايه بر روى هرم
تابلروی افقی را از تالود شیبدار مجزا میکند به طوری که تابلرو
تضاد بين نور و سايه را شدت میبخشد و نقش برجسته سر مار
چون مجسمه کاملی به نظر می رسد. البته بعضی از قسمت ها را
به رنگهای قرمز آبی سفید سیاه سبز بوده اند که از شدت
برجستگی تالودتابلروی تندیس گون می کاسته است.
صفحه 36:
Teotihuaca
تئوتيجواكان
نماها نقاشی شده و کل بنا بر اماس تالود و
تابلرو ساخته شده
در گوشه های حیاط سرسرای اتاق های اصلی
از یکدیگر جدا می شوند اما در زاويه ی كنار
یکدیگر. دو ايوان ستوندار أنها را به يكديكر
مرتبط مى سازند.
اتاق های زیادی پیرامون فضاهای جانبی ایجاد
شده وجود دارند.
نمای خارجی قصر فاقد تزیین است که
نشاندهنده انزوای ساکنان آن بوده است.
به وسعت ۶۰ متر مریع
در حدود ۷۰۰۲۶۵۰ ميلادى بنا شد
در میان این مجموعه حیاطی به وسعت ۱۸
متر مربع وجود دارد که اتاق هلیی دور آن را
گرفته است.
صفحه 37:
Teotihuaca
تئوتييهواكان
تالار ستوندار يا سرسرلى كاغ كوتسال يلوتل
صفحه 38:
Teotihuaca
تئوتيهواكان
از نو آوری آنان مرسوم کردن سبک اهرام چهار گوشه
و بامدار است
مصالح آنان خاک» خشت و ملات آهک و سنگ بوده
عمر أنان هنری کاهنی و رمزی با ویژگی دینی و نه
انتزاعی و رتالیستی بوده است
شهر تئوتی اوآکان در قرن ۶ ضعیفد و در اواخر اين
قرن رو به انحطاط گذاشت.
۰ از ویژگی های عمده این شهر: تغسیرات و بازسازی بناها
که هر ۵۲ سال طی جشنی انجام می شده
* در ميان اماكن مسكونى دو شكل اصلى ديده می شود:
)١ مجموعه كاخ هايى با حياط مركزى كه در ميان حياط
سكوى كوجكى وجود داشته و بنا هاى دور حيات نابيوسته
بوم و ورودی ن از طریق پله ویک ایوان ستون دار بوده
۲) اثاق هاى متراكم بدون حياط مركزى و شبيه آبارتمان
برای سکونت افراد طبقه يايين تر جامعه
* از بنا هاى ديكر لين شبهر كاخ هاى: کوتسال پابلوتل.
أتتلكرء ساكوألا وو.. است
صفحه 39:
Teotihuaca
تئوتيهواكان
صفحه 40:
Teotihuaca
تئوتیهواکان
تقشه کاخ های گروهوایکینک در امتداد كنزكاه مردكان تنوتى اوأكان
صفحه 41:
تئوتیهواکان
به نقل از کتاب
هنر در گذر زمان
صفحه 42:
Teotihuaca
تئوتیهواکان
محل سكونت: شمال مکزیکوسیتی
زمان: همزمان با مایا ها (۲۵۰ ۱7 ۶۰۰ میلادی)
۱۰۰ هزار ۵
سازندگان معابد اين شهر کشاورزان بودند.
خدایان طبیعی بسیاری را می پرستیدند.
پیکره های ریز نقش بسیاری با چهره های انسانی
میساختند و برای حاصلخیزی بیشتر در مزارع میگذاشتند.
نقشه تلوتیهواکان: تمام معلبد به صورت قرب
یک خیابان گروه بندی شده بودند.
عظيم ترين اين معابد: هرم خورشيد
» دو سوی
Yt eu cp Fe ha lg acd
مر موز ملیمدم شناسى؛ مكزيكوسيتي
صفحه 43:
Teotihuaca
تئوتييهواكان
هرم خورشید: لین زیربنای عظیم هرم وار که زمانی معبدی
روی خود نگه داشته بود از ۵ طبقه متوللی و یک OSL
عریض از طبقه همکف به طبقه فوقانی تشکیل شده بود.
معبد کوچکتر یا نام کتزالکواتل (قهرمان بزرگ اساطیری)
در مركز تبه هاى متصل به هم واقع و داراى الواح كنده
كارى شده و متشكل از شش تختان يا رديف متوالى كه هر
ردیف با سرهای عظیم و برآمده ما يبن شده ويك
در میان در کنار سرهای تلاکوک خدای درشت چشم باران
قرار دارد وها نقش هلى نيم برجستة بدن مار بردار و صدف
دريابى (به نشانه تماس با دريا) به هم بيوند خورده اند.
صفحه 44:
۳ ops
Mexico
» اما در عرصه ساخت پیکره های رسی و ۰ اقوام ساکن مناطق جالیسکوه نایاری و
نقش برجسته های جانوران و کولیما در مکزیک غربی
موجودات اسطوره ای در مقابر مهم سنت م نه ساختمان های عظیم نه پیکره های
هنری طولانی و پر باری داشته اند. عظیم سنگی بر جای گذاشته اند.
» پیکره های درشت و توخالی و برجسته
سفالى (بالاتنه ها و دست و باها) که توجه
شديد سفالكران به حجم جلب توجه
میکنند از علل شهرت این منطقه است.
صفحه 45:
مکزیک چُپیهیورر
Mexico
* رنگ پیکره ها در کولیما: به طور یکنواخت قرمز
صیقلیکاری شده متملیل به نارنجی و در نقطه مقابل
سطوح رنگارنگ سرامیک های ساحل غربی است.
از علل دیگر شهرت منطقه: صحنه های رسی کوچک
شامل خانه ها معابد و پیکره های کوچک توپر که
شبیه سازی شده ی کارهای گوناگون مثل جنگ ها و
جشن ها بوده
* از کیفیت روحانی تندیس ها میتوان Sas ay که
رف با پیکر برجسته سگه Ind
صفحه 46:
مايا جراد مم
والاترین تمدن از لحاظ هنر, معمارى: دين و
* سرزمین آن ها به سه بخش عمده تقسیم می شود:
)١ شمال
۲) نواحى جنوبى
؟) نواحى مركزى و شمالى
* تاريخ مايا به سه دوره تقيسم مى شوفة
)١ يبش از كلاسيك *) كلاسيك ۲ تاریخی
مهمترين دوره: عصر كلاسيك از ۳۰۰ تا ٩۰۰ میلادی
صفحه 47:
نملى بازسازى شدهدى ميدان كوى بازى اصلى. كويان» هندوراس» فرهنك مايا
مایا اد
آنان در آغاز معماری خود لین گونه بودند که مردگان خويش را در
محل زندگی خود دفن می کردند و روی مدفن مردگان خویش اهرام
و معابدی برای پرستش آنان و خدایان می ساختند که حدود ۲ متر
بلندی داشته و احتمالا متاثر از فرهنگ اولمک ها بوده
پیکرتراشی آنان نیز متاثر از اولمک ها بوده است.
قصر هاد
مجموعه بناهاى بر سكو هاى دراز و كم ارتفاع
با تعداد زیادی اتاق
می توانند به سه سیک باشند:
)١ مجموعه بنایی طویل مثل قصر فرماندار در اوشمال
؟) بناهايى به ذور يك حياط مثل معبد راهبه ها
؟) مجموعه أى ييجيده از بناهاى منفرد و حياط هاى اندرونى مثل
قصر پالنکه
صفحه 48:
مایا اد
معمارى باقى مانده تمدن مایا در عصر کلاسیک و تاریخی:
شهرهای کوپل,پالنکه تيكال, بوناميك» جيجن ايتساء اوأشاكتون,
كيريكداء اوشمال و مايا
در واقع مراكز دينى بودند ودر آنجا مناسك دينى بركزار مى شده.
مردم عادى ذر بيرون شهر مى زيسته اند
صفحه 49:
مایا اد
* معمارى باقى مانده تمدن مايا ذر عضر كلاسيك و تار
* شهرهای ISS Say SUS بونامبكه جيجن ايتساء
اوآشاکتون, كيريكدا. اوشمال و میپان
در واقع مراكز دينى بودند و در آنجا مناسک دینی برگزر
casi
مردم عادی در بیرون شههر میزیستهاند.
قصرها ازبالا يه يايين:
جيجن ايتسا؛ معبد راهبه ها. از شمال: قصر فرماندار, بالتكه: قصر.
صفحه 50:
نقشه كروهى از بناهاى مقدس شيهر تيكال
مايا درم
تيكال:
متعلق يه ۲۰۰ ق.م. تا ٩۰۰ م
آثار باقی مانده: هرم هاء میدان گاه هاء زمینه گوی بازی. ستونهای
یادبود
لين شهر شش معبد هرم وار داشته است كه دو معبد آن مقلبل يكديكر
واقع شده اند.
سر درگاه ها از چوب است و کنده کاری های بسیار دارد.
بلندترین بنای آن در حاشیه شرقی با ۶۵ متر بلندی و متشکل از ٩
طبقه
نوع معماری با پرستش مردگان و تصورشان از عللم خلقت مرتبط
است؛ زیراآنان تصور میکردند که جهان زیرین بر بنای هرم کشفد شده
عامل اصلی ساختن هرم بوده است.
بنای معبد که بر فراز شیب پله هاست از سه حجره تاریک متوالی تشکیل
شده است.
احتمالا مردمی که از پایین پله ها به بالا می نگریسته به شدت می
ترسیدند زیرا تندیس فردی را که پس از مرگ مظهر خدایان می شود با
رنگ های تند نظاره می کردند.
از دیگر بناهای مهم تیکال: معبد یوزپلنگ و معبد ماسک ها
صفحه 51:
مایا اد
ses
متعلق به ۲۰۰ ق.م. تا ۹۰۰
آثار باقی مانده: هرم هاء میدان گاه هاء زمینه گوی بازی. ستونهای
یادبود
لین شهر شش معبد هرم وار داشته است که دو معبد آن مقلبل یکدیگر
واقع شده اند.
سر درگاه ها از چوب است و کنده کاری های بسیار دارد.
بلندترین بنای آن در حاشیه شرقی با ۶۵ متر بلندی و متشکل از ٩
طبقه
لین نوع معماری با پرستش مردگان و تصورشان از عللم مرتبط
است؛ زیا نان تصور میکردند که جهان زیرین بر بنای هرم کشف شده
عامل اصلی ساختن هرم بوده است.
بنای معبد که بر فراز شیب پله هاست از سه حجره تاریک متوالی تشکیل
شده است.
احتمالا مردمی که از پایین پله ها به بالا می نگریسته به شدت می
ترسیدند زیرا تندیس فردی را که پس از مرگ مظهر خدایان می شود با
رنگ های تند نظاره می کردند.
از دیگر بناهای مهم تیکال: معبد یوزپلنگ و معبد ماسک ها
صفحه 52:
‘Temple
of the Count
نقشه Ob wo dd الک
مایا اد
کوپال پالنکه:
این شهر از مراکز 7 نجوم و تقویم در پتن بوده
به ۳۰۰ تا ۰۰٩م تعلق دارد
در شمال مرکز تشریفاتی میدلنی است که از سه طرف يله
دارد و بیش از ۵۰ هزار نفر تماشاچی در آن جای میگرفته اند.
این شهر دارای پنج میدان به نام های: میدان بزرگ» میدان
مرکزی, میدان شرقی» میدان غربی و میدان پلکان هیرو گلیفی
که حاوی ۲۵۰۰ هیروگلیف است.
این پلکان در شرق میدان وآقع شده و ۶۳ پله دارد که با
هیروگلیف ها تزیین شده
سرخپوستان این مرکز را در سال ۱۷۷۳ م. یافتند و سال
۸ م باستانشناسی مکزیکی پلکانی مخفی در معبد
کتیبهها کشف کرد که به گوری در زیر معبد منتهی میشود.
صفحه 53:
مایا اد
کوپال پالنکه:
این شهر از مراکز تحقیقات نجوم و تقویم در پتن بوده
به ۳۰۰ تا ۹۰۰ م تعلق دارد.
در شمال مرکز تشریفاتی میدلنی است که از سه طرف پله
دارد و بیش از ۵۰ هزار نفر تماشاچی در آن جای میگرفته اند.
لين شهر داراى بنج ميدان به نام هاى: میدان بزرگه میدان
مركزىء ميدان شرقىء ميدان غربى و ميدان يلكان
هیروگلیفی که حاوی ۲۵۰۰ هیرو
اين بلكان در شرق میدان واقع شده و ۶۳ پله دارد که با
هیروگلیف ها تزیین
سرخپوستان این مرکز را در سال ۱۷۷۳ م. یافتند و سال
۸ م باستانشناسی مکزیکی پلکانی مخفی ذر معید
کتیبهها کشف کرد که به گوری در زیر معبد منتهی میشود.
بفه است.
شده
صفحه 54:
مایا اد
کوپال پالنکه:
این شهر از مراکز تحقیقات نجوم و تقویم در پتن بوده
به ۳۰۰ تا ٩۰۰ م تعلق دارد.
در شمال مرکز تشریفلتی میدلنی است که از سه طرف پله دارد و
بیش از ۵۰ هزار نفر تماشاچی در آن جای میگرفته اند.
اين شهر داراى بنج ميدان به نام های: میدان بزرگ» میدان
مركزىء میدان شرقی. میدان غربی و میدان پلکان هیروگلیفی
که حاوی ۲۵۰۰ هیروگلیف |
این پلکان در شرق میدان واقع شده و ۶۳ پله دارد که با
هیروگلیفه ها تزیین شده
سرخبوستان لين مركز را در سال ۱۷۷۳ م. افند و سال ۱۹۴۸ م
باستانشتاسی مکزیکی پلکلنی مخفی در منبد کتیبه ها کشف کرد
که به گوری در زیر معد منتهی میشود.
صفحه 55:
برسيكتيو رصدخاته اوأشاكتون
متون وارم متکی .8 متوزن واره ستگی 1٩
متونزواره ستكى 8
2
متون واوه منگی 1۸
مایا اد
اوآفاکتون:
ویرانه های اوآشاکتون (هشت سنگ) که متعلق به ۳۰۰ ق.م
تا ۱۵۰ م است در ۳۰ کیلومتری شمال تیکال قراردارد.
دارای هرمی است که از ۴ طرف پله دارد.
اثبات کننده مرسوم بودن ساختن بناها روی بناهای قدیمی
تر در تمدن مایا است.
ماسک به کار رفته در بنا نيز ارتباط آن ها راجا تنديس هاى
Kay! ها نشان مى دهد.
مهم ترين بنا: رصد خانه خورشيد
طلوع خورشید را در ۲۱ سپتامبره مارس» دسامبر و زوئن به
نمایش می گذارد.
تغییر مسیر خورشید را از نقطه اعتدالین» تغیبر تابستان و
زمستان, بلندترین روز تابستان و کوتاهترین روز زمستان و
های مساوی را نشان می دهد.
شب و
صفحه 56:
مايا ادم
۲ سیک ریویک: پس از رها شدن سبک پتن, در هر منطقه
تزيينات خاصى الكو شد و از ويزكىهاى لين سبك يرج های
هرم گونه است.
۲ سبک چنس: در شمال ایالت های کامپچه یوکاتان,
كسينتا نارو رليج شد و از ویژگی آن تزیین کامل معبد و قصر
از پایین تا بالاترین نقطه
۴) سبک پوک: ناحیه ای در شمال چنس بود که تزیینات بنا
مربوط به یک افریز تزیینی در نیمه بالای نما یا دو سوم از
بالاست و در آن طرح های هندسی بسیار دیده مى شود
ویژگی های معماری
ملیا ها برای تزیین بنای خود از مجسمه هاء نقش برجسته
هلیی از صحنه هاء طرح های هندسی و ماسک هایی معمولا
به صورت چهار گوش با جشم و دهان و بینی استفاده
میکردند:
در معماری مایا تزیین نما در سبک محلی به چهارگروه
تقسیم می شود:
۱) سیک پتن: در ناحیه پتن که تزیینات بنا کمتر و محدود به
ماسک یا نقش هایی بر شانه ی یام است؛ کوپان و دیگر
مراکز مایا در غرب رود اوسویاسنتا نیز از همین گروهند.
صفحه 57:
مایا اد
* از دیگر آثار مایا ستون های یادبود مملو از نقاشی plas
برجسته و گاهی خطوط هیروگیلف است.
كاريكواء ستون واره در جلوه سر یکی از روسا و در
سطوح جاتبى؛ هیروگلیف
صفحه 58:
به نقل از کتاب
هنر در گذر زمان
صفحه 59:
مايا جرادم
حدود ۲۵۰ تا۶۰۰ میلادی
سرخپوستان مایا در دشتهای مرطوب گواتمالاه هندوراس بزيتانيا و يوكاتان
سکونت داشتند.
آنها توانستند بناهای عظیمی از سنگ آهک با کنده کاری های وسیع تزیینی
در مراکزی چون کوپان, SES اوکساکتون, ياكسجيلان و بالنك بربا دارند.
جنس ابزارشان از سنگ. و چوب و استخوان بوده است؛ زیرا فلز در سده نهم
میلادی در آمریکای میانه مورد استفاده قرار می گیرد.
صفحه 60:
(۵) طاقهای دوقلوی کاذب
(8) نمای متحرک
(©) شانة يام
مایا اد
*_در حکومت آنها کشیشان, منجمان و نجیب زادگان حکومت
خدا سالارانه تشکیل داده بودند و بر زارعان و صنعتگران
حکومت می کردند.
* مایاها بای ساختن فضاهای بسته سنگی از شیوه هلال
نمایشی و طاق های کاذب استفاده می کردند. در این روش
وجه های سنگ به قدری در سمت داخل برجستگی پیدا می
کرد که سرانجام به یکدیگر می رسیدند و فضای داخلی را
بديد مى أوردند. بخش فوقلنى لن مقطمى منلتی شکل داشت
و بدین جهت پهنای اتاق های ساخته شده از ۴/۵ متر بیشتر
نمی شود؛ ولی طولش محدودیتی نداشت.
* ممعیدهای با این شکل از یک یا چند اتاق باریک و دراز
تشکیل میشدند. در برخی از ساختمان ها شلنه ی تزبینی أ
از یام بنا هم یالاتر قرار می گرفت.
آن
صفحه 61:
مایا اد
*_در اواکساکتون یک گروه از معلید و ساختمان های بزرگتر
بر تپه ساخته شدند که با جادههای متعدد متصلند. قاعده
لین محوطه از یک سری تختان و پلکان منتهی به حياط
سبد cB gyorg SUF
*_ بر فراز بام های عظیم معبده شانه های تزیینکاری شده و
رفیع قد برافراشته بودند که چنان صیقلکاری و رنگ آمیزی
شده بودند که درخشندگی خیره کننده ای داشته اند.
این کترت تزینات خصوصیت پیکر تراشیماییی است.
* اين تزئینات, در استلها یا ستون های عظیم یادبود و ستون
تقویم سنگی که ارتفاعشان یک آلی هفت و نیم متر است و
در میدانهای معلید نصب میشدند مشهود است که با توجه
به تاریخ روی آنها متعلق به حدود صده اول تا هشتم
میلادی اند و بیشترشان انباشته از نقش برجسته و پیکره
ای با لاس مذهبی و آیینی در میان عاائم یا حروف رمزی
نیم برجسته هستند.
كزوة معبذهاء عايء لواكساكتون: طراحى از ری
ile نمونة متعلق به حدود ٠١ ميلاد
صفحه 62:
اژدهای بزرگ, كيريكواء سدة ششم میلادی. اندی: ۳۱۹ سانتی متر
mala le
*_گردلله عظیمی که از کیریگوا به دست آمده و احتمالا یک
محراب بوده از کنده کاری های تمام برجسته و نیم
برجسته پوشيده شده که برجسته ترین بخش آن در نمای
شمللی, پیکره انسانی است که ردایی پر نقش و نگار و
کلاهی بزرگ دارد و در دهان اژدهایی بزرگ نشسته است.
قرار دادن پیکر انسان در میان فک های موجودی خزنده
در هنر مایلیی رایج و شکل های مار نماد آسمان بوده و
کلیات لن نشانه ای از خصلت فوق طبیعی و خداگونه
شخص شبیه سازی شده است. پیکره های سنگین ملیا به
روش تمام.برجسته و بسیار نایب است زیرا پیوند
فشردهای با معماری آنان یعنی سنگ های افقی سردرهاء
لغازیها و سراسر ساختمان ها دارد که نمونه ن سر و
بالاتنه خدای ذرت در کوپان است.
صفحه 63:
خباى ذرته ماياهاء
sa Sipe ae
آهک: موز
گردلله عظیمی که ا
کاری های تمام برجسته و نیم برجسته پوشیده شده که برجسته ترین بخش آن در
نمای شمللی, پیکره انسانی است که ردلیی پر نقش و نگار و کلاهی بزرگ دارد و
در دهان اژدهایی بزرگ نشسته است.
وا به دست آمده و احتمالا یک محراب بوده از کنده
قرار دادن پیکر انسان در میان فک های موجودی خزنده در هنر مایلیی رایج و
شکل های مار نماد آسمان بوده و کلیات ن نشانه ای از خصلت فوق طبیعی و
خداگینه شخص شییه سازی شده است. پیکره های سنگین ملیا به روش تمام
برجسته و بسیار نایاب است زیرا پیهند فشرده ای با معماری آنان یعنی سنگ های
افقی سردرهاءلغازی ها و سراسر ساختمان ها دارد که نمونه آن سر و بالاتنه +
30
ye
صفحه 64:
مایا اد
* نقاشان مایا نیز آثارشان روی اغلب نقش برجسته ها و دیوار
داخلی معابد دیده می شود. مانند معبدی در بونامپاک که
نقاشی های دیواری روایتی با صحنه های رنگارنگ در سه
رديف كه رديف ياييتئ معرفی مرجم pa alles كتبيقنإن
و نجیب زادگان و بالایی نماد های آسمانی هستند.
* صحنه هاى اصلی به تدارکات مربوط رقص آیینی: حمله به
یک شهر و زندانیان. قربانیان- زندانیان و رقص مربوط
میشوند.
نی که ایا اد یک سکوی پیستهمحاصرهکد ده یا
LoS Me po be > Shai تیدا موسسة انگ,
LenS te oily