صفحه 1:
را
صفحه 2:
ee از
۱0۱۱ ewunyn ews
124
صفحه 3:
اهداف پروژه
8 بررسی هندسه اركانيى st) معمارى
= لمم
صفحه 4:
OED) nee TEREST ا
بيب يي
creer)
اصل و مبدا معمارى طبيعى
كلبه هاى نخستين با هام از طبیعت
5200-57
tees ocd ا EPO
رايت و الهام از طبيعت
اصول نه كانه معمارى اركانيى
دو گونه معماری ارگانیک
CSE Te) eel ents one B oy
معرفی آثارفرانک لوید رایت
لمم
صفحه 5:
مقدمه
Pe err ا ان
ee) مالل ا ل ل 30
غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد .
Bae ells) ee maar ee SBT)
تماشائى طبيعى مورد نظر است. كلا سيك به دنبال سلطه بر طبيعت
0 EON]
فردریش ویلهم شیلینگ که یکی از بنیانگذاران مهم فلسفه رمانتیک
Ne See Ca ane rea Tepe Mey oe) ۱
é 0 eter
لمم
صفحه 6:
-۱- اصل و میا ۱ ۳۲
kd ل ا ا ا ل ا ا ا ل
cel ار ۱
eee eee Sad را
ل ا oe ۱
al aM at cea Tl ocelot Noe tea Rd
فضا هاى داخلى و خارجى بنا و استفاده از مصالح ساختمانى سازكار با
طبیعت پیرامون پرداخت.
آنتونی گادی اولین فردی بود که طرح این شیوه را با ارائه صورت ساخته
ا ا ا اا ا ا ا
eon Reed) ل ا De
فضای قوس دار در کلیسای سگرادافامیلی متحول ساخت .
7 لمم
صفحه 7:
كليساى سكرادافاميلى 1224
755555555
صفحه 8:
ور ۱
بشر اوليه همانند حيوانات وحشى در جنكل ها ء غارها وبيشه زارها
ا ا ا ل
ا ل Ey eed vec
ا ۱۳
es eles Re Pe rare Fares Be) 00 ل 70
برخی سرپناههای خود رابجا شاخه های سبز درختان ساختند »
۱
رل رم سر
۱ Ono er eee Seren ا ا e) BY)
۸ لمم
صفحه 9:
۱
PEN Soe eet ec rns) el ee
Free Ween CME] DP COPe pC CORRE RUE RTCoRW ETE
ل eer Tee ee fre er ed
ل ل ا ا alge) a Tene a teed
شده باشد و در نهلیت اينکه لیا آن نظم ها تقلیدی از ن کلبه
MAI ESPON Peer)
0 لمم
صفحه 10:
2 م
صفحه 11:
ا
ced) ood ا ا ل ا ل
است.بر اساس لین نظریه جامعه به موجود زنده شباهت
Cape Swe Pere Cen) ل sipevewe |e ger leet ]
اينكه جامعه از اعضا و نهادهاى مختلف تشكيل شده كه
همانند اعضاى موجود زنده يك كل واحد را تشكيل
ميدهد.دوم اينكه نهادهاى اجتماعى در جامعه همانند
oe) ل ل لل
طور كلى در دوام ساخت اصلى خود موثر و دخيل اند.
0 م۱۳
صفحه 12:
re ae OBER eP eT oN ag Sea] SONS ae PPE mg a Co oC oe
Poi oea pete Caney eared Se eg eRe erent Pe Oe
ل ein
3 لمم
صفحه 13:
00
a ل Seca Pe) ad
[rgeeary اا ال
لي nee ed eet ا iat
PUP Car yen Y oy PP Par POON) RC oe og Te Son TP Se Para |)
oe ا ا
1224 ۳
صفحه 14:
ل
5 er)
قل
ار را ا اا
sll die tte eae at ae Or 5 12/29/24
صفحه 15:
صفحه 16:
فضای داخلی خلنه ابشار با فضای بزرگ تری که لاس سس يه دنل لزق
gly » خود را در فضای بزرگ تری که همان بتن طبیعت ast دم
صفحه 17:
7 ی
ES ا 19
SUPPL 0 oa Dae ae TS oad
صفحه 18:
١-0-7 خانه دشت هاى مسطح رايت
0 ا ل ا ل 0
w م۱۳
صفحه 19:
ORES eae NE pen) I) ED
لمم
صفحه 20:
4 ۱۳|
درخت نوعى تير طره اى است كه تكيه كاه أن در درون
زمين قرار دارد و بيان كننده تعادل نيروها در طبيعت
ا یت
۱
۱ Se oh Sch Nebo
سال ۱۹۵۰ توسط رایت به اتمام رسید . به کار برده
. سده است
لمم
صفحه 21:
Col Pg)
م۱۳
صفحه 22:
"
م۱۳
صفحه 23:
ه-ه-١- ساختمان ادارى اس .اى . جانسون
در لین ساختمان ستونهائی به شکل ريشه درون یک
كاسه كل به كار برده شده . ستون ها داراى فرمى
شبیه گلبرگ بودند و ۲۲ فوت ارتفاع داشتند . قطر
بخشی که به شکل گلبرگ بود ۵/۸ فوت بود و روى
We bert) Cig car ew] Og Cenc Crgeie, ee) 0
لمم
صفحه 24:
۳ a
1 . ساختمان اداری اس-سی -۱-۵-۵
: تم
tt لم
صفحه 25:
۱-۵-7- موزه گوگنهايم
one ra) ل ل ل
حلزونى شكل اين بنا دست و ينجه نرم كرد و سرانجام براى بايدار
نگهداشتن ساختمان ستون های یکپارچه ای در طول لبه داخلی فرم
مدور موزه را پیشنهاد کرد .
ا ا ا ا ا ل
aaa ۱
0 لمم
صفحه 26:
لمم
صفحه 27:
۱-۶ اصول نه کانه ۰ ۳۱
7 Blan ewe etn goer oe
بلکه شامل داخل بنا اجزا و مصالح ان نیز میباشد.
Sat Red ot Ts)
SUPPL ۲ 3
صفحه 28:
۲- ار گانیک نبه معنای همگونی و تلفیق اجزا نسبتبه کل و کل نسبت
به اجزا است.
۳- شکل تلبع عملکرد : عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق
en ee a we ee) ل eee Cite
عملکرد ضروری است .
لمم
صفحه 29:
3 لمم
صفحه 30:
ِا
rea ree at) ا ا Bored eel CBS eee
eel Ce eos MEE Ecce ۱
0
م۱۳
صفحه 31:
00 erred) ei eee ee CRM Seer TNE at SE
SSR wi err] yee wal
.به خارج گسترش داسته باشد
لمم
صفحه 32:
ها
۸- بعد سوم : که یک حجم نیست بلکه عمق است .
ا Bae er Page Pesca EIR Pe PC meee geese
لمم
صفحه 33:
end ار ارتاز یک
19 Teen ge Pe aes
م۱۳
صفحه 34:
خانه هلنیبرآمده از دلطبیعت-4۵)
لمم
صفحه 35:
۱۱
0 0 ا We COE Om Tee Se]
FRC و
Pale ar eric ned ees Ses eer] ora edges cece OREN)
از جنس جوب است
پوشش گیاهی بومی محل دست نخورده باقی مانده و گذرهای باریکبا قلوه سنگ
0
ا ا ا ل ل ۱
آن انسان و طبیعت بر بالاترین مسند نشسته اند ارزیابی نمودند .
re لمم
صفحه 36:
خانه بيت واتر
POP ا اا eae ees
نخست والتر باردای معمار لین بنا»انبان ذهن خود را از جزئیات موقعبت محل پر
کرد :
|
7 Oper Ade)
از مواد و مصالح مختلفی برای ساخت لین خلنه استفاده می کند که از میان
آنها مى توان به كج و جوب و ... اشاره كرد . لين مواد و مصالح , مثلاً ستون
های خانه ( کنده Reese ie ل ل 5
برمیدارد .
12/29/24 rm
صفحه 37:
1224 eo 3
صفحه 38:
فرانک لوید رایت
۱ ز F 5 B
یکی از مشهورترین معماران اوایل قرن ۲۰در قرن حاضراو به عنوان معروف ترین معمار
ا ات
او در یک شهرک روستایی در مرکز ریچلند ویسکانسین امریکابه دنیا امد.وقتی بچه بود
ا ل یه ی S)
ميكذراند.بلوى هاى هندسى متفاوتى كه قابليت اتصال داشتندو فرم هاى سه بعدى ايجاد
کدنا
ا ۱
صفحه 39:
۱ Or
كرخاو دو سالا به و تمام وقت به کلاس های دانشگاه رفت تا زمانی که شاگرد الن
00 ا لاا errs
Pete ا اا een Seca Ios
ree aod Ree Ree RH cs Wrenn cod) coke SNS ceo Re ES RB A)
peer Crea. Cane hee can Cann Pn eee ee eee
برای شرکت انجام میداد تا اینکه در سال ۱۸۹۳دفتو سالیوان را ترک کرد تا به انتشار
|۱9 Tn Sei ee Ca a ee ONTO On Macey eer eae)
01 her eens rad ARORA aR CEST IN rene se
9امريكا))(ساختمان هايى با ارتفاع كم .سقف هاى كشيدهءخط آسمان در لند
.اسکیپ»تراس های برجسته,استفاده از مصالح طبیعی) نامیده می شدند
صفحه 40:
داشتن لان آزاد ويؤكى بارز اين طرح هاست
مهارت او در طراحى دستى قوى از فضاى داخلى ساختمان هاى مسكونى و عمومى
اس
.خانه هاى او جزو شاهكارهاى قرن ؟١آمريكا محسوب مى شوند
ey 30
او سه بار ازدواج کردءآخرین همسر او که پیرو فرقه ی گارد جیف (
۱
eee eee) Ne eco eee OE
25
21000
صفحه 41:
صفحه 42:
ya 056 06
معروف ترين خانه مسكونى كه طراحى كرده معروف به خانه آبشار 9-1510
Cee eee
علاقه ى رايت براى ايجاد فضايى بركرفته از طبيعت باعث خلق اين اثر هنرى
od d ۱
Seen eee or ااا
۱ ار a)
پذیر نخواهد بوداز اين رو یک سازه ی فولادی به ساختار بتنی سازه
Core eee SR TLS Bea lye
.اضافه کردند
صفحه 43:
خانه ى آبشار
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
SOUTH ELEVATION (A088
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
2609 سس
9 66 ا
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
ae سا دی
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
aetna راکسا قارع
صفحه 71:
ی ۱۳
eSB er uirucs أريزونا
2ك
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
در
See Ol ie ROS ل ا ord
پایه گذاران این سبک مردند و در اروپا رکود اقتصادی و
. شروع جنگ جهلنی دوم باعث کساد بازار ساخت و ساز شد
البته در دهه "وه قرن ۲۰ لین سبک معماری دوباره رواج بيدا
۱
بنیانگذاران مدرنیسم بود . آنها صورتهای تئوری معماری
۱
3 لمم
صفحه 91:
منابع
ها
BK eFC ed POPC See ne Reece ol ele)
امج eee ۱
020000 وت 5
ربخ
سیروس باور » انتشارات on میتی
٩ مجلات معمار » آبلای » هر معماری ونما
0 لمم
صفحه 92:
یی زرا
