memariye_organic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری ارگانیک”

معماری ارگانیک

اسلاید 1: 5/4/20181بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: 5/4/20182معماری ارگانیک (Natural architecture)معماری طبیعی

اسلاید 3: 5/4/20183اهداف پروژه بررسی هندسه ارگانیک در معماری

اسلاید 4: 5/4/20184بررسی هندسه ارگانیک در معماری مقدمه اصل و مبدا معماری طبیعی کلبه های نخستین با الهام از طبیعت سازمند گرائی سازمند گرائی رایت و سالیوان و ...رایت و الهام از طبیعت اصول نه گانه معماری ارگانیک دو گونه معماری ارگانیک ساز و کار معماری ارگانیک ( الگوئی از موجود زنده ) معرفی آثار فرانک لوید رایت

اسلاید 5: 5/4/20185مقدمه بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد . رمانتیسم یک جنبش فلسفی ، هنری و ادبی در اواخر قرن هجده و نوزده میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد . در آثار رمانتیک بر انگیختن احساس و هیجان ، ایجاد ابهام و توهم و مناظر تماشائی طبیعی مورد نظر است. کلا سیک به دنبال سلطه بر طبیعت است در حالی که رمانتیک در پی تحسین طبیعت است . فردریش ویلهم شیلینگ که یکی از بنیانگذاران مهم فلسفه رمانتیک محسوب می شود ، معتقد بود که طبیعت جزئی از خود انسان است و بین انسان و طبیعت جدائی نیست .

اسلاید 6: 5/4/201861-1- اصل و مبدا معماری ارگانیکبا خلق شیوه های نوین معماری بسیاری از معماران بر ان شدند که با تلفیق تکنیک های ساختمان سازی و الهام از طبیعت معماری طبیعی را بنیان گذاری کنند. لوئیس سالیوان در مورد طبیعت تحقیقات بسیاری انجام داد که نتیجه ی آن اصول نقشه کشی این شیوه ی معماری بود. فرانک لوید رایت به وضع دستور العمل هایی در خصوص چگونگی فضا های داخلی و خارجی بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت. آنتونی گادی اولین فردی بود که طرح این شیوه را با ارائه صورت ساخته شده در بنا بیان کرد و به چگونگی ساختمان سازی بدین شیوه تاکید داشت .وی در اواخر عمرش معماری هندسی طبیعی را با ساخت دو فضای قوس دار در کلیسای سگرادافامیلی متحول ساخت .

اسلاید 7: 5/4/20187کلیسای سگرادافامیلی

اسلاید 8: 5/4/201881-2- کلبه های نخستین با الهام از طبیعتبشر اولیه همانند حیوانات وحشی در جنگل ها ، غارها وبیشه زارها به دنیا می آمد و به صورت بدوی می زیست . کشف آتش باعث گردید تا آنها برای امان یافتن از سرما به دور یکدیگر جمع گردند و بدینسان اولین اجتماعات بشری پدید آمد در پی این اجتماعات ، آنها اقدام به احداث سر پناه هائی نمودند . برخی سرپناههای خود را با شاخه های سبز درختان ساختند ، و برخی دیگر به حفر غار در کوه ها پرداختند و دسته ای دیگر نیز با الهام از لانه پرستوها لانه خویش را بنا نمودند .دوراند با داشتن اعتقاد به نظریه محاکاتی افلاطون ، هنر را

اسلاید 9: 5/4/20189همچون تقلید از طبیعت می دید ، وی می گوید : ” اگر کار معماری تقلید باشد ، باید همچون سایر هنرهای دیگر از طبیعت تقلید کند لذا بگذارید بنگریم که آیا اولین کلبه ساخته شده توسط آدمی موضوعی طبیعی بوده است و آیا ممکن است بدن آدمی به عنوان الگوئی برای نظم به خدمت گرفته شده باشد و در نهایت اینکه آیا آن نظم ها تقلیدی از آن کلبه نخستین و بدن آدمی اند ؟ ”

اسلاید 10: 5/4/201810

اسلاید 11: 5/4/2018111-3- سازمند گرائیسازمندگرایی به معنی سازمندهی فضا و عناصر یک نظام است.بر اساس این نظریه جامعه به موجود زنده شباهت داردکه بین این دو قائل به این شباهت هاهستیم:نخست اینکه جامعه از اعضا و نهادهای مختلف تشکیل شده که همانند اعضای موجود زنده یک کل واحد را تشکیل میدهد.دوم اینکه نهادهای اجتماعی در جامعه همانند سلسله اعصاب اندام موجود زنده با هم ارتباط دارند و به طور کلی در دوام ساخت اصلی خود موثر و دخیل اند.

اسلاید 12: 5/4/201812راسکین استعاره سازمند گرائی را از میان برداشتن مرز خلقت خداوند و انسان ، هنر و طبیعت می داند . و ی در کتاب خود می گوید : همه زیبائی ها بر مبنای قوانین اشکال است و انسان قادر نیست بدون کمک طبیعت شکل های زیبا را درک کند .

اسلاید 13: 5/4/2018131-4- سازمند گرائی رایت و سالیوان سالیوان فرم تابع عملکرد را در فرایند رشد و حرکت طبیعی میدید.او معتقد بود یک محله ی شهری باید همانند موجود زنده حیات داشته باشدیعنی همه ی اجزای ان عملکرد داشته باشند تا نیازهای ما را برآورده سازند و جهان را لذت بخش سازد.سالیوان اعتقاد زیاد به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت ، او به روشی معتقد بود که مشابه فرآیند به وجود آوردن در طبیعت است .

اسلاید 14: 5/4/2018141-5- رایت و الهام از طبیعت 1-5-1- خانه آبشار رایت انسان جزئی از طبیعت است وبین انسان و طبیعت جدائی نیست . .

اسلاید 15: 5/4/201815هیچ خانه ای نباید روی تپه ای باشد ، بلکه باید جزئی و برآ مده از طبیعت باشد تا تپه و خانه بتوانند با هم زندگی کنند و خوشحالی هر یک به لحاظ دیگری باشد .

اسلاید 16: 5/4/201816فضای داخلی خانه ابشار با فضای بزرگ تری که طبیعت است تلفیق شده فرد در داخل این ساختمان ، خود را در فضای بزرگ تری که همان بتن طبیعت است احساس می کند .

اسلاید 17: 5/4/201817راه پله خانه آبشار همچون ،درختی تنومند، از دل زمین بیرون آمده است . در طرح این ساختمان مرز بین معماری و طبیعت مخدوش شده است .

اسلاید 18: 5/4/2018181-5-2- خانه دشت های مسطح رایت پنجره های سر تا سری ، کنسول نمودن بام و نمایش افقی آن موازی سطح زمین

اسلاید 19: 5/4/2018191-5-3 - صدف ها و پیله کرم ابریشم به عنوان مثال های سازه ای مناسب در طبیعت

اسلاید 20: 5/4/2018201-5-4- برج آزمایشگاهی درخت نوعی تیر طره ای است که تکیه گاه آن در درون زمین قرار دارد و بیان کننده تعادل نیروها در طبیعت است . از نظر رایت طره نوعی آزادی از تمامی قوانین ساخت به شمار می رفت . این نوع الهام از طبیعت در طرح برج آزمایشگاهی پانزده طبقه در رسین که در سال 1950 توسط رایت به اتمام رسید ، به کار برده شده است .

اسلاید 21: 5/4/201821 برج آزمایشگاهی

اسلاید 22: 5/4/201822

اسلاید 23: 5/4/2018231-5-5- ساختمان اداری اس .ای . جانسون در این ساختمان ستونهائی به شکل ریشه درون یک کاسه گل به کار برده شده . ستون ها دارای فرمی شبیه گلبرگ بودند و 22 فوت ارتفاع داشتند . قطر بخشی که به شکل گلبرگ بود 5/8 فوت بود و روی یک بخش به شکل کاسه گل نگاه داشته می شد .

اسلاید 24: 5/4/2018241-5-5- ساختمان اداری اس . سی . جانسون

اسلاید 25: 5/4/2018251-5-6- موزه گوگنهایمموزه گوگنهایم یکی دیگر از آثار فرانک لوید رایت است . او با فرم رمپ حلزونی شکل این بنا دست و پنجه نرم کرد و سرانجام برای پایدار نگهداشتن ساختمان ستون های یکپارچه ای در طول لبه داخلی فرم مدور موزه را پیشنهاد کرد . او پس از انجام آزمایش ها جایگزین شدن مارپیچ مثلثاتی را که رمپ پوششی آن به شکل حلزونی بود پیشنهاد کرد .

اسلاید 26: 5/4/2018261-5-6- موزه گوگنهایم

اسلاید 27: 5/4/2018271-6- اصول نه گانه معماری ارگانیک 1- طبیعت : فقط شامل محیط خارج مانند ابرها درختان و حیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا اجزا و مصالح ان نیز میباشد.

اسلاید 28: 5/4/2018282- ارگانیک :به معنای همگونی و تلفیق اجزا نسبت به کل و کل نسبت به اجزا است.3- شکل تابع عملکرد : عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع و قدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است .

اسلاید 29: 5/4/2018294- لطافت : تفکر و تخیل انسان باید مصالح و سازه ی سخت ساختمان را به صورت فرم های دلپذیر و انسانی شکل دهد.همان گونه که پوشش درخت و گل بوته ها شاخه های ان را تکمیل می کند.

اسلاید 30: 5/4/2018305- سنت تبیعت نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است .6- تزئینات : رابطه ی تزئینات به معماری همانند گل ها به شاخه های بوته است.

اسلاید 31: 5/4/2018317- روح : روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید در درون آن وجود داشته باشد و از داخل به خارج گسترش داشته باشد.

اسلاید 32: 5/4/2018328- بعد سوم : که یک حجم نیست بلکه عمق است .9- فضا : عنصری است که دائماً باید در حال گسترش باشد .

اسلاید 33: 5/4/2018331-7- دو گونه معماری ارگانیک 1-7-1- خانه هائی که با طبیعت تلفیق و همگونی دارند

اسلاید 34: 5/4/2018341-7-2- خانه هائی بر آمده از دل طبیعت فرم ارگانیک همانگونه که از درون رشد می کند ، شکل می گیرد . خانه گورل خانه پیت واتر

اسلاید 35: 5/4/201835اقامتگاه تابستانی گورل این مجموعه مسکونی که توسط یک معمار برای خود و خانواده اش طراحی شده بر خط الراس صخره ای قرار دارد که دامنه آن تا درون آبهای ساحلی امتداد دارد . ساختمان این بنا از مصالح سنگی و آجری سنتی ساخته شده و سقف آن از جنس چوب است .پوشش گیاهی بومی محل دست نخورده باقی مانده و گذرهای باریک با قلوه سنگ در میان آنها ساخته شده . صاحبنظران برجسته معماری جهان این اقامتگاه را به عنوان یک اثر هنری که در آن انسان و طبیعت بر بالاترین مسند نشسته اند ارزیابی نمودند .

اسلاید 36: 5/4/201836خانه پیت واتر صاحبان این خانه چشمنواز در پالم پیچ ارتباط دیرپائی با کل شبه جزیره داشته اند . نخست والتر باردای معمار این بنا ، انبان ذهن خود را از جزئیات موقعبت محل پر کرد : صدفهای ساحل ، تکه پاره های کشتی ، چینه های ساحلی و سنگ بستری که از ساحل سر به در آورده همه و همه را مد نظر خود قرار داد. باردا از مواد و مصالح مختلفی برای ساخت این خانه استفاده می کند که از میان آنها می توان به گچ و چوب و ... اشاره کرد . این مواد و مصالح ، مثلاً ستون های خانه ( کنده های درخت ) ، تمایز میان درون و بیرون خانه را از میان برمیدارد .

اسلاید 37: 5/4/201837خانه پیت واتر

اسلاید 38: يكي از مشهورترين معماران اوايل قرن20در قرن حاضراو به عنوان معروف ترين معمار امريكايي در ديد عموم مردم جامه است.او در يك شهرك روستايي در مركز ريچلند ويسكانسين امريكابه دنيا امد.وقتي بچه بود زمان زيادي را براي بازي و اموزش با بلوك ها وقطعاتي كه مادرش براييش اماده كرده بود ميگذراند.بلوك هاي هندسي متفاوتي كه قابليت اتصال داشتندو فرم هاي سه بعدي ايجاد ميكردند.رايت در بيوگرافي خود در مورد تاثير اين تمرينات بر تصورش در طراحي صحبت مي كند. فرانك لويد رايت

اسلاید 39: رايت تحصيلات رسمي اش را در سال 1885 در دانشگاه ويسكانسين در رشته مهندسي اغاز كرد.او دو سال به طور تمام وقت به كلاس هاي دانشگاه رفت تا زماني كه شاگرد الن كونووز سازنده ي محلي و استاد دانشكده ي عمران.در سال 1887رايت دانشگاه را بدون گرفتن مدرك رها كرد(او در سال 1955دكتري افتخاري را از دانشگاه دريافت كرد.)شيكاگو را ترك كرد و به گروه معماري جزف ليمان سيلسبي ملحق شد با گذشت يك سال سيلسبي را ترك كردتا در دفتر ساليوان و الدر كار كند.در ابتداي 1890تمامي كارهاي مسكوني را او براي شركت انجام ميداد تا اينكه در سال 1893دفتر ساليوان را ترك كرد تا به انتشار مكتب خود بپردازد.تا سال 1901حدود15 پرو‍‍‍طه كار كرد كه همگي شامل بنا هاي زيادي در شهر خود بود. بين سال هاي 1900تا1910طرح هاي مسكوني او((خانه هاي قرن 19امريكا))(ساختمان هايي با ارتفاع كم ،سقف هاي كشيده،خط آسمان در لند اسكيپ،تراس هاي برجسته،استفاده از مصالح طبيعي) ناميده مي شدند.

اسلاید 40: داشتن پلان آزاد وي‍‍‍ژگي بارز اين طرح هاستمهارت او در طراحي دستي قوي از فضاي داخلي ساختمان هاي مسكوني و عمومي است.خانه هاي او جزو شاهكارهاي قرن 19آمريكا محسوب مي شوند.او سه بار ازدواج كرد،آخرين همسر او كه پيرو فرقه ي گارد جيف (جي،اي)بود،تاثير اين افكاردر رايت را مي توان در فرم و ساختار ساختمان تاليسين فيلو شاپ در 1932 شاهد بود.كه همسرش اين ساختمان را پس از مرگ رايت به اتمام رساند.نمونه كارهايش:

اسلاید 41: خانه ی آبشار

اسلاید 42: خانه ي آبشارمعروف ترين خانه مسكوني كه طراحي كرده معروف به خانه آبشار 1935-39 در پنسيلوانياي آمريكا .علاقه ي رايت براي ايجاد فضايي برگرفته از طبيعت باعث خلق اين اثر هنري شده(تراس هاي وسيع و آزاد بدون ستون و استفاده از مصالحي در نما چون سنگ آهك براي بيان برخطوط عمودي و بتن براي خطوط افقي.مهندسان عمران بر عقيده بودند كه اجرائ طرح بدون گذاشتن ستون امكان پذير نخواهد بود.از اين رو يك سازه ي فولادي به ساختار بتني سازه افزودند.در سال 1990 پشت بندهاي فولادي به زير پايين ترين تراس اضافه كردند.

اسلاید 43: خانه ی آبشار

اسلاید 44:

اسلاید 45:

اسلاید 46:

اسلاید 47:

اسلاید 48:

اسلاید 49:

اسلاید 50: مراحل توسعه ي بنا

اسلاید 51:

اسلاید 52:

اسلاید 53:

اسلاید 54:

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58:

اسلاید 59:

اسلاید 60:

اسلاید 61:

اسلاید 62:

اسلاید 63:

اسلاید 64:

اسلاید 65:

اسلاید 66:

اسلاید 67:

اسلاید 68:

اسلاید 69:

اسلاید 70:

اسلاید 71: 1937-59تاليسين غربيخانه و اتاق كار فرانك آريزونا

اسلاید 72:

اسلاید 73:

اسلاید 74:

اسلاید 75:

اسلاید 76:

اسلاید 77:

اسلاید 78:

اسلاید 79:

اسلاید 80:

اسلاید 81:

اسلاید 82:

اسلاید 83:

اسلاید 84:

اسلاید 85:

اسلاید 86:

اسلاید 87:

اسلاید 88:

اسلاید 89:

اسلاید 90: 5/4/201890سخن آخر معماری طبیعی در اواخر قرن 20 رو به افول نهاد ، چندین نفر از پایه گذاران این سبک مردند و در اروپا رکود اقتصادی و شروع جنگ جهانی دوم باعث کساد بازار ساخت و ساز شد . البته در دهه 6و5 قرن 20 این سبک معماری دوباره رواج پیدا کرد ، این حیات دوباره معماری طبیعی مدیون تلاش های بنیانگذاران مدرنیسم بود . آنها صورتهای تئوری معماری هندسی را عمل کردند .

اسلاید 91: منابعخبرگذاری میراث فرهنگی http://www.chn.ir/news/?Section=8&id=303http://www.bc.edu/bc_org/avp/cas/fnart/default.htmlhttp://amosibilo.blogsky.comhttp://memaryabhar.blogfa.com/http://www.ctv.es/USERS/ags/otros-a.htmhttp://www.flair-twl.de/index.htmhttp://www.ctv.es/USERS/ags/otros-a.htmhttp://www.planetclaire.org/fllwhttp://lava.ds.arch.tue.nl/modelshop/lloyd/unitaria/lava/data/default.htmlhttp://www.franklloydwright.org/index.cfm?section=homeپروفسور بنه ولو ، لئوناردو ، تاریخ معماری مدرن ، ترجمه دکتر سیروس باور ، انتشارات دانشگاه تهران 1353مجلات : معمار ، آبادی ، هنر معماری و نما 5/4/201891

اسلاید 92: 5/4/201892خسته نباشید

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید