معماری و عمرانعلوم مهندسی

معماری اسلامی ایران

صفحه 1:
سل

صفحه 2:
527 درمیان آثارمعماری اسلامی ایران مدارس جایگاه ویژه ای م0010 گذشته باقی نمانده است. اما بررسی مصادیق باقی مانده نشان می دهد که مدارس همچون ۱ FOOT TP Tn Tere THE NIST ‏ساجدرارامكاتها‎ ‎5 اا ا ‎Le ee ce‏ ااا ااا ااا ا اا ] وجودداشته است امامتاسفانه آثارتاریخی به جای مانده. همه ی دورانها را در بر نمی گیرد.از جهت .معماری بهترین آثار باقی مانده مدارس متعلق به دوران تیموریان ۰ صفویان و قاجاریان است در أين ميان مدارسى كه در اقليم كرم ومرطوب شمال شرق 211111111111111 nt r cert) 000 ares اجتماعی بیشتر در معرض آسیب جدی قرارداشته اند.این ۱ eal eee tel reel 7 et Teco بودن موضوع و همچنین ضرورت ارائه طرح های مرمت .واحیاء برای این بنا است

صفحه 3:
کلیاتی‌در مورد لستانگ لستانو شهر گرگار(1 ©)كلياتى در مورد مدارس ايران 9۳ ‎ee‏ ‏)طرح مزمت <<

صفحه 4:
۱ Series 00100000 ‎Sp‏ ا ا ل ل ا 0ت ايران رابه خوداختصاص داده است. اين استان ازنظرطول وعرض جغرافيايى بين ©© و ©© درجه تا © و ©© عرض شمالى از استوا 00)© و ©© تا ‎She So Ter teow‏ ا 9 ازشمال به جمهورى تركمنستان » از شرق به استان خراسان ‎٠‏ از جنوب به استان سمنان و ازغرب نيمى به استان مازندران ونيمى به درياى مازندران 010000

صفحه 5:
ل ‎eee‏ ل ‎De Sree eka‏ للك امتدادآن»نزديكى به درياى خزر » توده هاى هوايى و يوشش كياهى از تنوع ال بارندگي ودماد و عنصراصلی ‎POP Pent ah eer‏ 00002 علت اختلاف ارتفاع و فاصله ازدريا يكسان نيست به طوركلى هرجه ازغرب شرق ‎eee Lele E Sent‏ ل ل 0 0 ‎Lene p eee Weems‏ 1 ‎eee ene ener teenie ee‏ ‎fier ely ne eraterig gon er reese‏ ..ايران»از تنوع اقليمى زيادى برخورداراست 10 اشهرهاق مغتلف استان دزي روزازس لزه 6©6/©6/6 ) شهر ال 0000 كركك| وه | 2| -| همه | همه

صفحه 6:
ناهمواریها )1-3 ناهمواریهای استان گلستان رامی توان به سه قسمت ‎eee Pwr CSTE Ce ene‏ 9 سراسراستان»شیب زمین ازارتفاعات به سوی جلگه ودریای . مازندران است

صفحه 7:
شهر كركان (1-4 ۱۳ ‏ل ا ل‎ ۱ rare merit sa premeara) 9 ۳9 ae me eee Te Tee SS) ‏ازشمال به شهرستان آق قلا» ازشرق به شهرستان کردکوی وبندرترکمن وازجنوب به‎ ‏ارتفاعات شاه کوه واستان سمنان محدوداست.زبان اصلی مردم گرگان گویش زیبا‎ 00002 ‏ل‎ 1 pm rereceyy 02252 ‏ا ا ا ا‎ T OB STE Tol) 0 ‏ا ا‎ SST eer ees) ‏بود كه در نزدیکی شهر گنبد قابوس امروزی قرار داشت‎ .

صفحه 8:
پیشینه تاریخی(1-4 تاریخ ووقایع شهراستراباد درنخستین سده های اسلامی باتاریخ شهرکین گرگان (جرجان) اا ااام ۳9[ ازاستراباددردوره عباسيان ويه هنكا ‎rereen een raerere‏ 52701011 وی به آن شهر.یاد می شود به نظرمی رسد استراباددر 0600 ه. ق بخشی ازایالت طبرستان به شمارمی آمده,ودرث" | S Toes Ten LETS Ee wore ree war ed Sv Ur Ie a SCTE ees Soe ent. ] en set Leet ee eee ae ke reese تصرف حکومت آل بویه بود ( میرخولند. ص ۲209 ) Bere er ewer Seer els tee Steen ESE eres ۱ See Serio le BEST ese Tess sii tao oe Cel eke ae ek Pee ee Tee Re ie Ton Set eS SSC Its ore en ieee mle Eee el CS ToD Peer ee ite

صفحه 9:
‎TOrS STC EDS‏ لت ,وشهرگاه درتصرف ازبکها بودوگاه درست صفویان ‎00 Tom Py ep TEN ‎Sone DDB es SECU s SIE SBS rece ne ne Sec) ‎(ie een er) ke 6 Sb ‏نادريس ازراندن افغانهاء قرارداد طهماسب ميرزارا با روسيه فسخ ‏كردواسترابادرادرسال 00662 ه. ق ازروسيه يس كرفت. ( مستوفى » صص ‎) 002 - )0© ‏پس ازکشته شدن نادر در سال 060 ه. ق» محمد حسن خان قاجار توانست ‏استراباد و نواحى مازندران و كيلان را به تصرف خود درآورد. درسال ‎Cee Seo Serb ‏ا‎ see bens IER (ice) ‎Pepe ‏م‎ neN ‏رغم مخالفت برادرانشءاستراباد را تصرف كرد. از سال ©090(ه.ش) كه ‏ا ا ال 2 كه ,توجهی پیدا کرد ‎

صفحه 10:
۱9 onl) hen) << 11197

صفحه 11:
نقشه(۳-0)) دیکی ازخیبانهای شهرتاریخی جرجان مرجع :اداره کل میراث فرهنگی؛گردشگری وصنایع دستی استان ۳۹۹

صفحه 12:

صفحه 13:
کلیاتی‌در مورد مدارس‌لیرار(2 ‎ne ccc nee Te-S 57‏ ل ل 0 هرجامعه شکل می گیردونهاد هاوسازمان های ویژه ای پدید می آورد.درعموم جوامع انسانیءنخستین نهاد های آموزشی دربطن نهاد ها وسازمان هاى مذهبى تكوين يا فته اند. تكوين هرفضاى آموزشى نمايانكر بيدايش نوعى فعاليت تخصصى درجامعه است كه انجام آن به فراگیری آموزشی معین و یابرنامه نیازمند است.به عبارت ‎ED Te ENN L IBCs wet)‏ ل ‎s‏ ا ‎Sets Beery‏ 2 ‏آموزشهای لازمریاریا؛ میسر نبود.

صفحه 14:
لموزشدر ليرانباستاز( .2-1 2 ‏اا‎ ۳ Ses) ا ‎een eS Ete enn‏ ۱9۳ مراكزاموزشى قبل ازاسلام درهزاره دوم( ق.م) درشهرايلامى شوش كشف شده است. درمحل اين مدرسه آثارى ازجمله تشتى كه ا ا ا ل ‎Rom era ks‏ 0 نخستين دستكاه حكومتى وسيع ومتمركزرادرايران 9 يديداوردند. اداره کشوری باچنان وسعت به دبیران کار آزموده ای که تعلیمات لازم از جمله خواندن ونوشتن رافراگرفته بودندجهت کاردردبیرخانه هانیازداشت. گفته اندکه درآن دوره دودیوان وجود ‎tes Sener CTU Etre ere pee toe‏ | نوشتند.(فراى؛.ص 0 ©)

صفحه 15:
-©)فضاومعمارىمدارس2 هرفضاى معمارى تحت تاثيرعوامل متعددى ازجمله:1)) عوامل جغرافيايى واقليمى ©)مصالح وفن ساختمان ©)كاركردها وعناصر ويزه “6)سنتها وارزشهاى فرهنكى ©)خلاقيت وابتكار معمار شكل ‎a‏ 1 we یک اندازه ویکسان نیست .بلکه مجموعه شرایطی که یک اثرمعمارى تحت تاثيرآن خلق مى شودءنقش هريك ازعوامل مزبورراتعین می کند هرفضای معماری بایددربرابر خصوصیات جغرافياى واقليمى بتواندشرايط مساعدى براى ياسخكويى به .نيازهاى انسانى فراهم أورد

صفحه 16:
70 SEN ۱۳ SS ee ite Shae eal Seep ‏,آتشكده هاونقاطى دورازمراكزتجارى جاى داشت‎ فراگیریدانش در انحصارشاهز ادگان‌درباریانومغان (گزنفون‌ص9) بود.لما يسازاسلام لموزشرويرورشازلنحصارطبقاتممتازخارج لت ا ا 1 به تدريج همراه باكسترش وييشرفت علوم دينى وطولانى شدن مدت تحصيل ولزوم اسكان طلابءزمينه هاى بيدايش مدارس ‎ee)‏ ل 0 .مساجدجامعءبازارهاءمحلات مسكونى وككاه نوميدان ها بود لح

صفحه 17:
ی ا ا ل ا ل 0 دينى درآن»ودرنتيجه وجه مشترك كاركردى وفرهنكى أن با مدرسه.منجربه قراركيرى مدارس مذهبى يس ازكسب 00 درجوارمسجدجامع شد.ویژگی مذهبی مدارس نه تنها موجب [09 BOE ene Sue Seater Se Sits eee SIs" وآرامگاه بزرگان مذهبی که در ايران بعدازحمله مغول و بیش از ۰ 320010011000 Fe

صفحه 18:
-۵4)بازار و مدرسه2 منزلت اقتصادى -اجتماعى( بازاروبازاريان)ناشى اززيربناى 1۳ 1 1 [1 [ [1 [1 1 1 [00 9 ‏ا‎ eee Te SCTE Ieee) ۳ CSD BCC B SHG COD ROSE SO موقعيت مكانى مدارس دربازارءبيش ازهرجيزتمايل به مجاورت بامسجدجامع ومركزشهربودودربرخى مواردبه ناجار در طول بدنه بازارويامجاورآن احداث 2-5 210110101 1012 9 es) بازارسراجان(ناصرخسروءص*4)تيم كفشكران وبازاردلالان وغيره استقرارمى افتند

صفحه 19:
ا 0 احداث مدارس مذهبی درمحلات مسکونی»ازیک طرف احتمالابه علت بح ‎ee‏ و نا سرنوشت مدرسه اى كه دريك محله مسكونى بنا مى شدء تابع ومشروط به وضع محله بود»مدارس بزرك هرشهربه علت منزلت ‎SEES EMO‏ ا ا ك2 00 ‏ام ا ا‎ eneKe pr atrcys PCOS ‏ا ا‎ eS ۳ اوقات 0 مدرسه به علت فوت بانى ناتمام "۳ (IPO Vals) ails 4,

صفحه 20:
-۰)میدان‌ومدرسه2 دردوره صفويه درشهرهاى بزرك بخصوص مراكزمهم حكومتى ا ۳ ا ا ا ا 00 ا ا ا ‎POE‏ ‎ese)‏ ا ا ا ا 2 ‎ne‏ ا ل ا ‎Poe STUD‏ شده است» جنانكه جوينى درتاريخ جهانكشاء 2 وسعديه درميدان بخارا اشاره می 2

صفحه 21:
-( cee) ویژگی‌هایمعماری‌ابنیه درلقلیم معتدل‌ومرطوب( 3-1 ۱ ewes Sie SSeS TOE ۱9 32 ۳ By LCT Ie ee ‏رشته کوه های البرزودریای خزرمحصورشده.ا زجلگه های پستی‎ Nees ‏ا‎ Sen ea OS er Pee lOO Ce Me eae owe) ‏هاى البرزكه حد فاصل دو آب وهواى متضاد هستندءجلكه هاى‎ ا ا 00

صفحه 22:
کم بودن شدت گرماوسرماءدرزمستان وتابستان کم بودن نوسان دمای روزانه وسالیانه بالابودن رطوبت هواوخاک زيادبودن ميزان بارندكى ‎aod‏ ا رت ‎as‏ بودن تعدادساعات آفتابی خصوصادرزمستان ‎WOT OPES enero neS ees‏ وزش باد های زمستانی توام بابارندگی وسوزسرد ‎

صفحه 23:
0 hall Sel aie Sn eTe ‏لل ال‎ aes ۱ ere ree) 00 ‏شمالی کوه های‎ ‏:های زیر است‎ درنولحیی سیارمرطوبک رنه هون زدیکبسه دریا بىرلیحفاظل(1 ‎Ne) eee Eres SS eee eB eee‏ ساخته شده لند.ولىدردلمنه كوم ها كه رطوبتكم ‎eC COn nanos‏ ل ‎ES‏ .مواردبرروىكربه روهابناشدم لند ‎eee ea‏ ا ا ‎NE ENE Ce‏ 0 للم ‎AB BE BEB eee Bee en een etuens Ye elm SN) ‎۳ oe Nee Te LE COE SS EES ST one Ey as ‎0

صفحه 24:
ENDS See ee eS pat eo Loree Sean eS eeranl [7 gySig LiL allie 5) oldu ‏.شدم لست‎ ا ا لا ا ا ا ا ا ا ا ل 0 ‎eren‏ اا ا ا ل ‎etna‏ ا ا ااا 00 به جهتوزشنسيم هاودرياتعيينشده لسببّدر نقاطىكه باد هاى ا ا م ‎er aera‏ ل م ا نه دسترسویه آن‌درهر نقطه ساختمانهابه ‎PaO ES See‏ .درمجموعه سازماندهی‌شدم لست ‎er Seer Sty On LE an‏ ا ا ان (کسائی‌صمرخ-65) ‎ ‎

صفحه 25:
برخی ازمواردرعایت شده دیگردرمعماری بناهای شهرگرگان ا ا ل بسوشاندنحاشيه هاىخارجو لبنيه بابوتاه هلوكياهانهميشه سبز (2 ‎ren]‏ 000000 زع ل 00 . لستفادم ازبادشكندرخدتديوارو (5 6( ‏به حدلكثررساندنجريانهرادرلطرلفلبنيه باليجادفاصله مناسببينآنها‎ 0 ‏ا ا ا ا‎ e ra] fc) Pe Eat here PRIOR ACS Peer Sem CCy any ۱-0 CUP Ep GT tag ‏الل‎ ene poop gee g) ‏طرح ریزءینابه صورتیکه حدلکثرتهویه دربا-لاپایین ودلخل(10‎ .بتاليجادشود

صفحه 26:
تعبيه ى درهاىارتباطىبينلتاقهابه منظورهدليتجريانه لبه همه لتاقها (11 استفادم ازيلانهاوكسترده وكشيدم درجهتمحورشرقي- غربىيه (12 منظورحدلقلرساندزك سبحرارتوبه ا ا ل رج بيش بينىسايبانهاومناس ب رلءينجره ها كه درعينهاييتةق ابش آفتا: ‎B‏ 20101011010 paler cee mere Tie Pep IO ang COO .نمايند ‎ree SSE Deo‏ ا ا ا ل 0ن ‏بيش نيان ‎ee erally eer meer eT cep ep tarts y‏ رم ‏.ليولن ‏كنترلرطوبتكياهانواستفادم ازمصاج نفوذ يذيردركفسازىمحوطه (16 ‎ ‎

صفحه 27:
Dy) eee موقعیت( 3-2-1 ‎Snes)‏ ا ا ا ا ل لك ‏درشهرگرگان باقی مانده مدرسه عمادیه است. اين بنادرضلع شرقی مرکز محله ‎USOT Te Secon er tee TeeS) ‎alae 4 Sled hy ela et US o(enle 455) Glan Abe 2 oe js ‏,دوشنبه ای ومصلاومسجدگلشن وازجنوب به خیابان امام خمینی مرتبط است‎ ‎

صفحه 28:
تاریخچه (3-2-2 این مدرسه ازآثاردوره صفویه به شمارمی آیدکه دردوره هاى ‎ap‏ بارتعمیرومرمت شده است. درمتون تاریخی از «کربلایی رمضانعلى معمار»؛«حاج حسين كاشى معروف به حسين قمى» و ۱ ‎eerrisye))‏ ری

صفحه 29:
۱ LSE Da oe aoa ‏قرارگرفته است.پس ازپپروزی انقلاب وبا تصویب (ماده واحده)‎ PoNRCTeSED BETES TOLy Skew STE eNOS) ۳ ree ne Dek then eB anne ree Do ‏»همت زيادى نمودند ولى هيج‎ EUR RE CAA CON Vom EE PO EO گاه سرزندگی گذشته به آن بازنگشت.درسال (0)شمسی این ل لك گرفت وبا عنوان مدرسه علمى رزمندكان رسما افتتاح شدكه جندسالى بيشتريايدار نماندوهم اكنون مدرسه خالى از سكنه(به [۱ ‏ا‎ ewe ee pts

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
eet | | oo

صفحه 35:
لانن : | رد یک Ta ee ae ae < لم وموك ‎Sey | Ae‏ ‎Eo i‏ ۳

صفحه 36:

صفحه 37:
eho sii ‏لكك‎

صفحه 38:
ود ۲ ُ

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
it si ۳ ل ي

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
01.23.2010 = ——

صفحه 48:

صفحه 49:

صفحه 50:

صفحه 51:
ل ۱

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:

صفحه 55:
مدرسه عماديه داراى يلانى جهارايوانى است ومشتمل برصحن مركزى مستطيل شكلءايوانهاوحجره هاى طلاب علوم دينى است. درميان اضلاع ‎S) SP TO Eten‏ ا ا ا 00 ل ا ا 60 ۹ ‏ا ا‎ Ee Dog) ‏مدرسه بوده وداراى تراس جوبى است.‎ ‎eT‏ ال ا ا ال ال ا لت دارای جان پناه چوبی بوده وکف طبقه اول چوب وتخته فرش وسقف آن چوبی ‎

صفحه 56:
دراين ايوان ماذنه مدرسه قرارداردكه به شكل كلاه فرهنكى است وورودى آن ازپله هاى شمالى ايوان است.ماذنه فضاى مربع شكل مرتفعى است كه دارای ,تیرهای چوبی عمودی.افقیءشیروانی وسفال پوش است [0 ‏ااا اا‎ Leet Selo] 0 atte ‏است. درطرفین ایوان راهروهایی‎ 9 nee were PRONE pe ree le rcm iPNePrenCrP p PrN a are wee} ‏.بازشوهاءينجره هاوطاقجه هاى متعددى است‎ سقف مدرس چوبی:تیرریزی وتخته کوبی است, پوشش به صورت شیرو! ‎Co re eee) SE ROT nes‏ ۳7 يوشيده شده است.دوراهروى شمالى وجنوبى طبقه اول مدرسءمنتهى به دو ثتراس چوبی می شوندکه شبیه به تراس های دیگرولی کوچکترومشرف به ۹

صفحه 57:
ایوان جنوبی نیزدوطبقه بوده وازلحاظ ابعادواندازه کوچکترازدوایوان شرقی وغربى است. ‎ep erycyer Oren‏ ۱ ۳ همکف اين ایوان برخلاف دوایوان دیگربه وسیله طاق جناغی پوشیده شده است که به شیره رومی وباآجرهای نیمه اجراشده است. بالای اين طّق با تزیینات آجرى خفته و راسته با كنتراست رنكى مزين شده است. 0 fe eres ‏بوده وازجهت جنوب مشرف به بافت شهری است. تراس توسط ستون های چوبی به کنسول‎ 9 Soles ee ee Sb Le Ir tec De Ty er ‏ا ا ا ا‎ Ton tie Ee Bre err] ‏شکل منتهی می شود‎

صفحه 58:
eae EB SNe Owe erae NS en Nee eons re eT ‏سن ازاخبور ازحوضل:وسط حياط ية:ايوان اشمالن رسيذه:وازآن:من‎ ‏گذرد . باخشكى شدن قنات ها اين جوى ها ديكر فاقد كاربرى سابق‎ ‏است . مصالح ساخت جوی آب آجر بوده که به صورت نره اجرا‎ 520000 ‏ا ا ا‎ [0 ‏ا ا ا‎

صفحه 59:
حياط مدرسه مستطيل شكل بوده ودرضلع جنوب وشمال وشمال غربی نيزحياط ‎ee ee ae‏ ۱ ‎penne ICN FE CYT Seon‏ اک ۳۳۳0 ۱۳۳۳ SUTURE RPE ere OT cept PRT e Ie ‏.<0»©00»0)تسانتى متر است‎ See Perce ert ne ene Seer a reer ep aC here Bere Pees eS ices et ran ee PRG ae tome reeN FIR ToL PAIN y NOMeeeay Tate pee re roe ete TES Hep wee yen ‏ا كن‎ ‏ات‎

صفحه 60:
1 mrt Teer Cee Tee PP he ee وطاقجه هاى متعددى هستندكه لكثرينجره هاى مشرف به حياط هاى خلوت مسدودشده اند. اين ee eS Ton eS ‏ا‎ ‎PTB ee OS OS ا ‎Sortie Eee Pte SES‏ ا ‎fone ES ae‏ وچوبی باندودی ازكج و بوشش سقف نيزشيروانى وسفالين داراى شيرسرهاى دوطبقه | تازیرشیروانی آجر ها به صورت پیش آمده کارشده اندتاتداعی کننده ستون 200111111111111 وا#تواختن نماشده لحك دربعشى لز :حهره هايكي لزطائهه هاراتبديل بهورودي عجره مجاور نمود ه اند .ايوائجه جلوى حجره هاباطاق جناغى بوشيده شده كه به شيو ريسي وباآجرهای نیمه درردیف جلوی طاق اجراشده اند. 2

صفحه 61:
Chee eee Ener EN Site ‏ا ال‎ ere) ‏وطاق نماهاشبه ستون های آجری متصل به جرزایوانهاوحجره هاءرنگ آمیزی‎ ‏آبی لاجوردی وبنفش وایجادکنتراست رنگی درآجرهاءشیرسرهای دوطبقهءنرده‎ [7 Pentre StRGE RIC em ny CINE er Cee Se Rene Sales ees ee Te Se Sy دای

صفحه 62:

صفحه 63:
1 خن sow na ۳ a

صفحه 64:

صفحه 65:
يلان طبقداول

صفحه 66:

صفحه 67:
۱ ٩

صفحه 68:
نمایش نماها

صفحه 69:

صفحه 70:
ul لح سرش 8-8

صفحه 71:

صفحه 72:

صفحه 73:

صفحه 74:
نمایش مسیرآب

صفحه 75:

صفحه 76:
cose AD ‏وتصرن سبب تنب بر درنمای عومی ایوان شده است‎ | 1 "| ee ee ee tee meet eee eee Tea e ae (|

صفحه 77:
[۱ Re eee ee ee ee eC Ieee | ‏يلم سكق‎ 8- ودودى اسسقى مدرس CP Cae ener ee eee] eee P ae eed ۳ een eee eee re EB) [0 POPS ‏ا د‎ 000 Pe

صفحه 78:
— كت 0 ‎TJ‏ وروی مستف وپوشسیده از تسیر هی چوبی ضئیم انقسی است | 1 0 ©- دسترسى شملى نوتس ۳[ لح

صفحه 79:
0 aie abel BP alert atolole sl ss AD eee So ee eee ee eee ere eee Oey «| nea On ‏مان همكف باطاق جناغى بوشهده ده كه به شوو زومى‎ | on ‏ناراىترشيهنات‎ | 0000 rene ee Ee ‏است که ین‎ ren ‏ع‎ 520 20101000 «|

صفحه 80:
۹ ape ‏اپوان شمالى‎ ل بر طبعی شم سره به طت ساخت وسا های ید رش است: ألم جدزهاى شدبى وشيفي طبفه اول ينجرهداش د كه به علت دخل ونصرف با خشت وآجرمسدود شنه و يا ملشد ابوان جنويى ‎Fon ares aoe To‏ eet Renee eee Tere Cee ee enn) Dee eerie he emery | 0

صفحه 81:
طبقه اول ۳ 0 coe Ee Ce en mney ۱) th elk ete ee OS EE oe ED Teron! | | عرز ها ضخبم واندودها ازضوع گچ می داشد. ‎eee’ (|‏ مشرف به حي لط مدوسه مى جلقد ‎ren ee nara | ‎ ‎ ‎

صفحه 82:
طبقه اول ايوان غربى ا ‎Bg Gyn‏ ا ‎Teper‏ ا ا ‎Re‏ ‎te BD‏ سك ‎ ‎1 Sere Ree End ("| ‎ ‎ ‎See ese (| ‎۰ ‏ل ا ا‎ eT CSP eT 0 ‏ال‎ ) fant -A ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 83:
rere nice Sa eee ener Dee te antec ED eee eee tt mee Dele eater tee ee eee ee eee | eee eet mS ee eee Decay (| ‎ee ee Eee neg (|‏ مدرسه تیه اسث ‎eee eee ee eee ee eee | ‎ee eet ete eee eee eto Peete | ‎re. | ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 84:
22 ا ا ل ا ل ل ا اي كي اقتصادی»لجتماعی.فر هنگی, از دیادجمعیت.تغییرنیازهاء افزایش ساخت وساز هاودههاعلت ‎Tee reeter nS ror ely neroen ea‏ ۱[ | با 215050129 ‎Erte See ey eee‏

صفحه 85:
۱ ‏عولمل‌موثردرتخریبب نا[‎ )6- pes Dae ey Se be ear Sie re teresa ee ‏ا عولمل‌بیولوژیکتاثیر عولمل‌طبیعییسه نحوم‎ PRR Comet rsre reap Rion ray arin ml ‏ال‎ Sete OnE an ‏لك‎ OSS Se Cy ere eee Pe te een eo 100 1 OEE OnE men arts )9 ‏قدیمی‌حفارلبنیه بسه منظور گنج یابی(محبطیص‎ لح

صفحه 86:
000 ‎ne Caen IPTC)‏ 01 خصوصیات عارضه های حاصله درآن و چگونگی پیشرفت این عارضه ‎eee Es ICC e‏ ااا 1۱ جارهاز اینرواز طویق معا ور ع عدم تعادل مشخص می شود ‎Rs Portree eT)‏ إدد. سيس بيش بينى هاى لازم .برای استحکام بخشی دربنا به کار رفته می شود 2620 weer ee Stee SIPs yey) 0 ‏و‎ Te Tee rey ‏حاصله معین گردید»حل مسئله به شکل معکوس آسان خواهدبود.بدین طریق که‎ 30 ‏ل‎ eS) ۱9 ‏م ا‎ ‏عامل أسيب وتخريب درمدرسه عماديه به أجمال موردبحث‎ 5 ۳-0

صفحه 87:
جدول(1-0)) :آسيب شناسى بنا (4-3) (4-4) ۳ 18) 4 19 مکان آسیب jut 9۳ تخريب ole ‏حرط‎ عنوان ‎Ae‏ ۳ res ee تخریب سازی عامل آسيب er ‏نفوذرطوبتسطحی(2‎ ‏با-لاونده و نزولاتجوى‎ ‏يق‎ کم شدنمقاومتخای(3 ۳ تسش‌هی‌حاصلاززازله (4 فشاریارهایوارد. (5 ۱ عدم وجود (2 كف سازى مناسب ميزان 5 pao ميزان 5 زياد

صفحه 88:
دیف )16- 4) 4-7 مکان آسیب ees ‏ايوان‎ دك شمالى) ee ‏آسیب‎ ۱۳ jal! ‏طبله شدنء‎ Peeing عامل آسيب نبود مدیریت صحیح ل يننا "١ ۸ een ۳ 5-6 ميزان

صفحه 89:
sy 21 4-20 ۳۹ سقف و خرپا 3-7 عنوان وترک جرزو جابجایی ‎lew‏ ‏پوسیدگی ‏چوبها عامل آسيب 0 عولمل(2 بیولوژیک 00 جرزوچوبها موریانه زدگی‌چوب(2 ومرورزمان 00 يك واردم مت آسیب هات 5 متوسط ole 5 ‏زياد‎

صفحه 90:
رديف 4-7 4-6 مکان آسیب عامل آسيب مرورزمان(1 ‎Pee Ne‏ جرزهاء‌کاهش مقاومت مصالح و آسیب ee ‏آسیب‎ 'متوسط ميزان أسيب زياد

صفحه 91:
10 414 4-15 27 آسيب sas ‏پنجره‎ ‏های‎ ‎ols! ‎۳۳1 نماها Bryan وازبین ‎ee‏ تغییرات نامناسباز تغییرودرهم Yala 2-6 عامل آسيب مرورزمان(1 نبود مدیریت(2 صحيح در ۳ 6 0 صحيح دربهرهم ۳۳ لت ۸ غیرلصولی ميزان أسيب هه ‎el‏ متوسط كاه ‎cl‏ زياد

صفحه 92:
بل 12 4-9 که 9 آسیب برخی از درهاو er مت آسيب ERR انسانی و مسدود وت بازشرها ۳۹ كجى و كف سازى 5 نبود مدیریت(1 ۳ بردارءاز بتا مرمتغير لصولى(2 1035-0 کت نبود مدیریت(2 صحیح در بسهره بردارعازبنا ميزان أسيب هه ‎el‏ ميزان 5 زياد

صفحه 93:
13 14 48 41 2 9 سازى تراس طبقه اول ايوان وديوارءاز ‎Pare es‏ ‎ot‏ ‏دیوارومسدود. ‏نمودن rere oe تخته های ۰ کاهش خاصیت وت ۱-9 ۳۳ eee) ‏برداریازبنا‎ ‎(۳ ميزان أسيب هه آسیب متوسط ميزان 5 زياد

صفحه 94:
19 16 1 4-2 oy راهرو فرسودگی ‎aoe)‏ ‏۳-994 عامل آسيب نبودمدیریت صحيح دربهره بردارى ازبنا 00 عولمل(2 5-7 ميزان أسيب هه آسیب متوسط ميزان 5 زياد

صفحه 95:
ردیف ۳ as} 22 مکان 3 دركاه عنوان درگاه عامل آسيب 0 رطوببتفزولءل[2 0 re ‏عولمل([2‎ ‏بیولوژیک‎ ميزان ‎el‏ میزان 5 'متوسط ميزان 5 زياد

صفحه 96:
00 eee eS Seer en (Cn a ee} Conc ine wes eee ee شكل(:1-4) :طرق مختلف نفوذآب درديوار ‎eee a a oe)‏ ۱ هه

صفحه 97:
۱ oan VEC REN (CRUSE eed BP TOS LEC CEES Ea oy ‏شکل(*0-0): خارج شدن تکی‎ نرده هاى جوبى

صفحه 98:
0 rarnl (oni Reed Bente Ton ees)

صفحه 99:
Cal er Ope ere

صفحه 100:
nena ۱ _ ‏ی‎ ۷ ۲ No aie ae ih ۱ [۳ ates ae

صفحه 101:

صفحه 102:

صفحه 103:
آسيب كتسازى محوطه

صفحه 104:

صفحه 105:

صفحه 106:

صفحه 107:

صفحه 108:

صفحه 109:

صفحه 110:
طرح مرملل5 7۹ ‎Be‏ ا بایست توسط مسئولین ومدیران عر ل ا ل ا 300 ‎Om‏ ود درتمامی‌عرصه هوزمینه هو1 9 ‏با زشناسیو ارزیابیمواریْوسنن‌تاریخی‌وملی‌در عرصه ها بای اج وهنریوفر هنگصومیو نگاهبانی‌ازمواریشلساامی»ملی‌حفظ ‎oe An peed‏ ‏بح ‏لهمیت‌حفاظ ومرمتآثارتاریخیو فرهنگی‌لشکارمی‌شود. دربرنامه چهارم. ‎tere)‏ الا ‎Cr erert‏ ۳ گامهای یشترودرجهتگ سترش‌حفظ وبهره برداروازلثارتاریخیو فر بردلشته شدم لسبّدرمادم 006 ‎ere‏ ۳ 2 ‏:در(00 محورتعيينشده استكاهق محورلنب شرح زير لست ۲ ‎ ‎ ‎

صفحه 111:
)شناسایی ومستندسازی آثارتاریخی - فرهنگی درمحدوده های جغرافیایی اجرای ا ل ل ‎ESS Lee‏ وكردشكرى لعطاومجوزكاربرىوبهره برداری‌مناسباز بناهاولماکن‌تاریخیق ابل(2 ‎cere eS CSS Eerie nen‏ 9 لیجادمرلکزحفظ ثاروفر هنگلیلیدرشهرستانهاواستانهای 5 شورازقبیلدهکم(3 .تسوریستی‌مرلکزو لت اق‌هایت فرجگاهی‌لیلی‌موزم ونمایشگام ا ‎ESS Eee Dee‏ درکشوربرای عموم نمایان می شود.در فصل گذشته به آسیب شناسی بناپرداخته ‎eb Tw)‏ ا ا ا ا ات .می شود

صفحه 112:
[۳۳۰-۳۰۳۹۳ ک‎ اما م00 دقت وشناختى ا م اا ا ا ۱ 20110 ‎Or ST ota)‏ ا ا ا ‎Ee Dense‏ ا 0 ‏فرسودگی‌مصالع ساختمانییه جهاتگوناگونو پدیدآمد(2 ‏رس ‏.نشانه ای ازجای پای گذر قرون است ‏تائيريذيرىازيديدم هاودوره لعوبيشبينئ:شده ويا فرسايندم هاءلٍ3 ‏... طبيعىو لقليمىنظير زلزلهء سيلو

صفحه 113:
00 باتشكيل مديريت ميراث فرهنكى استان كلستان درسال7-©/برنامه ريزى جهت مرمت بناهاى شاخص استان صورت كرفت ومدرسه عماديه نيزيكى ازبنا هايى بودكه دراولويت برنامه هاى مرمتى قراركرفت. با توجه به شرايط اقليمى منطقه؛ اكثرآسيب هاى واردبه اين بنامربوط به پوشش آن بودوباتوجه به آسیب های وارده به پوشش سفالین وتخریب چوب های به کاررفته درآن »اقدامات مرمتی ازجمله برداشت سفال هاوچوب های پوسیده پوشش رفع ‎ton USS ee Ses SS Teen eon ones‏ 0 .يذيراست شکل 4و شکل مه RDS ten eka) N0 i) Le Lee SiS gt ae) es een tee nen eis Nien

صفحه 114:
ات 22207 ۰ب | ‎eee ate eeer elem)‏ 000 (سال © - عكاس:عليرضاصفرزاد) ‎

صفحه 115:
شكل 6400© ات 520000107 0000 58 oe a ‏ا‎ ele a eat Se ‏ا ا‎

صفحه 116:

صفحه 117:
ا ا ا ‎sete Le‏ ۱

صفحه 118:

صفحه 119:
1 7ب | مرمت مرمت و سفال گردانی

صفحه 120:
1

صفحه 121:
1 ean OOS FA OTe OTE ITE

صفحه 122:

صفحه 123:
اذ(

صفحه 124:
‎gr‏ سیده زیر سفال نمای برداشت تخته های پوسیده ز؛ ‎

صفحه 125:
1 etary

صفحه 126:
تا

صفحه 127:
۲۴ ٩ eee tea Ted

صفحه 128:
۱ ee ‏ب‎ Te sree rege Scie

صفحه 129:
۳ 0 pe

صفحه 130:
he a eee wee rere oe Se esate ee ner ie) ‏چوبهای پوشش سفال كردائى‎

صفحه 131:
نمای اجرای شیرسرهای طبقه اول و تخته کوبی با چوب جنگلی بر روی آنها

صفحه 132:
نماى اجراى شيرسرهاى طبقه دوم (تيرهاى مورب) ۳

صفحه 133:
نماى شمالى ايوان جنوبى مدرسه در حين مرمت 2 همان نما يس از تعويض شيرسرها و ‎erin‏ ۳

صفحه 134:
ا 1 = روی تیرها (تخته های زیر سفال) ۹

صفحه 135:
نمای پتک کوبی (توفال) در زیر سقف

صفحه 136:
بن 011211011000 ats is Tee Ter

صفحه 137:
3 5 ۱ 2 4 1 3 4 3 =

صفحه 138:

صفحه 139:

صفحه 140:
| ewes yey teen [۱ er eter es

صفحه 141:

صفحه 142:
0 نماى جِوبِهاى تزلينى 0 شده در روی شیرسرها

صفحه 143:

صفحه 144:

صفحه 145:

صفحه 146:

صفحه 147:

صفحه 148:

صفحه 149:

صفحه 150:

صفحه 151:
010

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان