صفحه 1:
ان اللذال عير مابقو متي عير مابانفسهم
se
صفحه 2:
ve SegrOON a OOS SN eo CRE IESE ere)
جستجوى حقيقت أورده شده است
تعاريف بعمل آمده از تحقيق و يزوهش فراوانند
- تحقیق به روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانسته اند که
جستجو برای بافتن حفلیق مربوط به یک موضوع را نشار
5
دهد
۳ ا et ia
تحقيق عملى منظم است كه در نتيجه آن ياسخ هائى براى سوالات -
مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد أمد
صفحه 3:
* ان دیوئی معتقد است:" sr Ucoe any 00
ا Cor ا ا ا Pernt
سح د و سيت ا ا 1ن تك
تردید دارد و نمی تواند در مقابل آن ساکت بماند."
صفحه 4:
* بنابراين اين نقطه أغازين در انجام هركونه يزوهش يا
تحقیقی بسیار مهم است و نقش آموزش افراد برای مسئله
ل Te ا 5ل
تا
ضرورت يرسش در هنكام تدريس براى فراكير بيشتر مطرح
شود و از او خواسته شود تا ذهن خود را برای طرح سوالات
Oe |e ere ا ]<> | ror © 1
تحقیق و پیشرفت در او ارتقاء یابد.
صفحه 5:
مساله
2 اا ا ا ارت او کر
EY cor د كت
ل 2 7 PCa
كيفى جريان كارها و بازده سيستم مى كردد
ا لك
Ry oe) 00
صفحه 6:
و ۱
مرحله آن احساس باید به صورت ۰۰۰۳ ۰.۰ " در آید و بیان شود
بدیهی است لین پرسش از مسائل روزمره تا مباحث و فرضیات پیچیده
|۱9 ee ال ل ا ا ا Co
شود
[live rene Ln eco Ce Stl cen SYS aye as
عملی شما ممکن است تحقیقی ,نبادی یا "برد را در نظر بگیرید
صفحه 7:
روش های پیداکردن مساله
۱
ae Oe Te aa 0
- بلزرسی
> واقعه بحرانی
- بروز شکایت و انتقاد
صفحه 8:
روش هاى بيداكردن مساله
5
oole = 9,5 ا
= ۳
*؟ مقايسه آمار ادوارى
اا م
* مقایسه با شاخص ها
صفحه 9:
روش های پیداکردن مساله
اا
<.. مصاحبه افراد کلیدی
7 مصاحبه گروهی
مصاحبه ad
۳
صفحه 10:
Tey) ل يك
* استفاده از تجارب
* استنتاج از نظريه ها و فرضيه ها
* استفاده از متون درسى و مجالات تخصصى
10
صفحه 11:
روش هاى يبداكردن مساله
ا dea
ا 0
> مطالة عورد ا موارة
* پایش یا کنترل گلوگاه (نقاط کلیدی)
۳
با
00
صفحه 12:
نمونه
تصور نمائيد صبح زود قصد داريد به محل كار خودعازم
شويد.اتومبيل شما روشن نمى شود. (احساس وجود
Pe Mayan WS anes oa Pea ee (Bares
بیابید.بنابرلین به جستجو می پردازید تا مشکل اصلی که
ب Oe ee eat eo
مجدد آن به رفع مشکل پرداخته وبا زدن استارت مجددو
روشن شدن خودرو موضوع را پایان یافته تلقی می کنید.
©
صفحه 13:
نمونه ها
و
7 روشن نشدن خودرو به هنگام صبح
له
- دلایل بالقوه برای روشن نشدن خودرو کدامند؟
انجام بررسى عينى از موتور و تجهيزات برقى أن
DE ee) 0
ل
بررسی علل روشن نشدن خودرو
9
صفحه 14:
Ages
۳ vee D(a Wire] pur ا ل NUR ELS] PCR VPRO US Fd
۳ ES) ا eR coor
شويد براى اين كار نياز به كواهينامه رانندكى داريد. ( احساس
وجود مشکل ) راه حل چیست؟ به مطالعه و جستجو می پردازید.از
ل ل ال olan
و تا ر را راو سس رس موی
مورد لزوم برای ثبت نام واخذگواهینامه را بدست
ان rs So Seed ton SS eter Pr
0 2 ل ie os
0
صفحه 15:
نمونه ها
* مشکل :
- نداشتن كواهينامه براى رانندكى
پرسش :
چگونه می توان گواهینمةرنندگی دریافت کرد
مدارک مورد نیازیرای دریافت آن کدامند
ce UN Ree Sey a <<
عنوان :
- بررسى نحوه دريافت كواهينامه رانندكى
as
صفحه 16:
5
NCL RS aon ا
ا ا اظهار 3 9(
در پروتز مشکلاتی را برای نشستن آنها در خانه ( عدم امکان
نشستن به صورت دو یا چهار زلنو) بوجود آورده است.ضمن اینکه
ی
مستقیم قرار داده و امکان چرخش آن به هنگام نشستن وجود
نداردو این باعث دغدغه خاطر 1
ا es EMS) Se 9
نصب می گردد اقدام به حل مسئله می نمائید.
©
صفحه 17:
نمونه ها
۵
- افزایش دانشجویان غیر بومی در استان فارس
پرسش :
ات ا ا ل
PW eYNC ar Fein Cae ۱
a BOL Dy te cate a
* عنوان :
7 بررسی چالشها و پیامدهای افزایش دانشجویان غیر بومی در فارس
0
صفحه 18:
تجزیه و تحلیل مساله
* روش های نموداری شناسایی عوامل ایجاد کننده
hoes ردان
ea oor ie
- نمودار شش کلمه ای
a
صفحه 19:
صفحه 20:
لنت
صفحه 21:
|
00 a CA Tea
OT io Ct Nn تس زر
a ene *چرا؟ برطارر۶
eq
صفحه 22:
۱
: معیارهای اولویت مسأله عبارتند از *
7 مناسبت
- اجتناب از دوباره كارى
ارتباط مستقیم
59
- اهميت زمانى
۳
> هزینه - فایده
صفحه 23:
عنوان تحقیق
* در هنكام نوشتن عنوان بايد خصوصياتى كه براى يك عنوان خوب برشمرده
مى شونددر نظر كرفت . اين موارد عبارتند از
-از كلمات كوتاه . رسا ودر حد امكان از يك زبان استفاده شود
ا ا 0
عبارات مختلفی باشند پرهیز شود.
در تحقیقات cond بیان مکان و زمان تحقیق در عنوان ضرورت دارد.
CL Cio |
af FSIS aC esi We Sn) te Wl شود.
عنوان را غیر سوالی مطرح نمائید.
- از کلمات مناسب ومطلوب استفاده شود.
هه
صفحه 24:
در بیان مسئله نکات زیر آورده می شود:
*؟ اطلاعات زمينه اى
ا 0
- نحوه بروز يا وقوع
- وسعت و شدت
eee 0 00
-- نحوه برخورد فعلی با مشکل
فواید پژوهش
-- چه نتایجی از حل مشکل انتظار می رود
Sei
صفحه 25:
ا لك
|
rts ke ee as Races eee ioc!
عنوان ماخذ اطلاعات مورد مراجعه قرار می گیرد
کتابهای مرجع معمولا به گونه ای تالیف می شهند که هر کسی می
تولند اطلاعات مورد نياز خود را به راحتى و سرعت در أنها بيدا كند.
مرن ماج فرشیتررسی عبات إن
نظرات افراد متخصص و صاحب نظران
منابع منتشر شده
i
صفحه 26:
۱۳ se erly.)
مراجع غیر ادواری اك
520006 نت
دانشنامه ها تا
- كتاب
فرهنگ ها 5
ادوارى مثل رورنالها
دستنامه ها 0
درسنامه ها - پایان نامه ها
دستور نامه ها > گزارش های فنی و گزارش تحقیق
سالنامه ها 553
اطلس ها — پروانه های ثبت اختراعات
نشان نامه ها حص bee
سركذشت نامه ها نت
0 Pee
كا
صفحه 27:
2 ۳ 1 ۹
صفحه 28:
اهداف بررسى
هدف پژوهش به ما می گوید به کجا می خواهیم برسیم
ne) 0 1
- از بطن مسأله استخراج شده باشند
- واقع بینانه باشند
- قابل دسترس باشند
- قابل اندازه گیری یا سنجش باشند
لحت
صفحه 29:
انواع اهداف
* هدف كلى
ا ا ا 0
(ويزه - اختصاصى) تقسيم كرد )
الل ا 0
از پژوهش برای چیست؟)
صفحه 30:
og 2 2201
* برأورد بودجه و زمان لازم براى اجراى طرح
* ارزيابى طرح
5 كت متغيرها 0 شیوه Fle دادهها
50
صفحه 31:
خصوصیات و 00 اهداف ویژه
0 Reet
SS rece
* داراى زبان علمى
* استفاده از افعال 000
مقلیسه» محاسبه و...
صفحه 32:
1
صفحه 33:
فرضيه
فرضیه حدسی است علمی که محقق برای نتیجه تحقیق خود می
زند. فرضیه نشان می دهد که چرا یک یا چند عامل » عوامل دیگر
تحت تأثير قرار مى دهند.
فرضیه تحقیق ریک حدس علمی یا پیش داوری دانست که بوسیا
7
موردآزمایش قرار می گیرد
1
3
به عبارت دیگر فرضیه را راه حل پیشنهادی محقق برای مسئله
Bat Ie vow ng Wee Ser CSC EWES)
هه
صفحه 34:
بیان فرضیه
* گاهی اوقات از یک فرمول برای بیان فرضیه استفاده
ROSS Far Cer Weed a? CO COROT
جنين و جنان خواهد 6"
© محقق أكدرفا ' فكد gen Ay فرضيه را دارد نه انبات
al
صفحه 35:
بيان فرضيه
1 2 ا ل ا ل eee ey
مى يردازد. به طور متداول اين بيان به سه شكل صورت
خواهد كرفت
* بررسی رابطه علت و معلولی بین دو یا چند متفیر
بررسی همبستگی و شدت آن بین دو پا چند متغیر
* بررسى و مقايسه ميزان تفاوت تاثير يك يا جند متغير بر
يك يا جند متغير
حت
صفحه 36:
CGI Over WEIS ل ا ل ل
مى شود نيازى به ارلئه فرضيات نسبت و از سؤالات مهم براى رسيدن به
اهداف استفاده مى شود.
معمولا می خواهیم خصوصیت (یا خصوصیاتی) را در گروه مورد مطالعه
دعي رد اک ره سر اراک برش رو ال و
کنند؟
0 Bees YC eat Cee
Sei re Si ل We Scurry Pet oer Canny acer WaPo
مورد ارتباط دو متغیر اظهار نظر کنیم.
ee
صفحه 37:
در مطالعات تحليلى ما فرضيه داريم:
* فرضيه عبارتى است كه ارتباط دو متغير را بيان. مى كند و ممكن
است به يكى از صورت هاى زير بيان شود:
- فرضيه دوطرفه الي ا در صورتى كه ما جهت ارتباط دو
متغير را نمى ذانيم يا نمى توانيم آن را حدس بزنيم.
ع ca) Pty ا 0
00 ۳ معمولا در أزمون فرضيه در أمار اين فرض را
استفاده می کنیم. در طرح پژوهشی ما معمولاًوقتی فرضیه ای را مطرح
ny [Pe SI eee Caren IM ic a svar 1
ا Se
صفحه 38:
رت
اما در مطالعات توصیفی:
* ممکن اس فقط یک و با ند متفس دافته باشیم:
اطلاعات ما به 3 نیست که بتوانیم آزمون فرضیه انجام دهیم و
در مورد ارتباط دو متغیر اظهار نظر کنیم.
معمولاً می خواهیم خصوصیت (یا خصوصیاتی) را در گروه مورد
یرس را ای راد KOS GIGI
یا عمل می کنند؟
* در اينجا براى بيان منظور از سئوالات يزوهشى استفاده مى كنيم.
لحت
صفحه 39:
سوّالات و فرضیات
۳ 1
* هدف تحلیلی حت فرضیه
تعیین میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی
میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی چقدر است؟
2110 eR Bete eT eee
پرفشاری خون با میزان درآمد در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی ارتباط دارد.
پرفشاری خون در افراد پردرآمد بالای ۳۰ سال تهرانی بیشتر است.
: )22
صفحه 40:
1
گزارش- موردي
و
1
۱
پر روي سایر موچودات
صفحه 41:
ل
reo Nar a ا للك
اک ی Ee SS SHV; ay
Cres eRe eee aD)
clio, ۰ ار A AZORES OR
خاص را با بررسی و مقایسه دو گروه یا بیشتر بر اساس متغیرهای
۱
مشاهدی
١ مطالعه تجربی : تأثیر مداخله بر روی یک گروه در مقایسه با
كروه شاهد اندازه كيرى مى شود.
cad
صفحه 42:
روس بررسی متغیرها
صفحه 43:
متغيرها
"۱9 ١
سنجش قرار مى كيرند
* به عبارت دیگر متغیر مشخصه یک فرد. چیز پدیده مورد
نظراست که :
-قابل Sine گیری Ce)
و می تولند مقادیر مختلفی بپذیرد
لذن
صفحه 44:
۳
ان نا
ال ا ee We كل
عنصر مورد نظر را تعريف نظرى يا تئورى مى نمايد. به عبارت
ديكر تعريف يك مفهوم بوسيله مفاهيم ديكر كه معمولا از
سل ۱
ارائه مى شود.
ل ا ل ا لت م
أست.
ين
صفحه 45:
۳
* تعاریف عملی که به طور مشخص بر عهده محقق قرار دارد
محقق آنجه را كه از اين عنصر در اين تحقيق خاص مد نظر
دارد بيان مى كند.
ا ل ۱
تعيين كردن عمليات و معيارهاى تجربى كه براى لندازه كيرى
Se Re Pas te cced
Coc)
صفحه 46:
۳
el Diner pee eke pias ار
مهمترين أنها عبارتند از:
1
- دقيق و مشخص باشند
- قابليت اندازه كيرى داشته باشند
66
صفحه 47:
انواع متغير ها
50 اا ا egve ry
بدیهی است لین متفیر همچون تقسیم بندی معمول در اعداد به
Frere ا ا ل CON UE IE CaO COE Se IE VOR)
پیوسته مقادیر کسری را هم می پذیرد ولی گسسته اين امکان
۳0
00_١7 20ل
می شود.
متثیر مرگب: متفیری را که از ترکیب دو یا چند متفیر به وجود
مى أيد مى نامند.
صفحه 48:
انواع متغير ها ( از لحاظ نقش )
متغير مستقل : آن متغيرى است كه محقق تاثير أن را بر ساير
9----- ا تما
vey Se ena es]
متغیر وابسته : آن متفیری است که متغیر مستقل بر روی آن اثر
|
اثر یک یا چند عامل بوجود آمده است .
Coc)
صفحه 49:
انواع متغير ها
۱ ene ere Red cee rene
روى جوامع انسانى برخى متغيرهاى وابسته به جمعيت حضور
5 دارند که سنجش آنها به نحوی مورد استفاده ما
ل ل لي لت Mae ce oc Sead
AES (50 SoS Eqidge yigy CSL dyg US 0 anos’
متغير مداخلة كر(مخدوس او متفبيرى است كه اير روى
رابطه علت معلولی بین دو یا چند متغیر تاثیر می گذارد و باعث
قوى يا ضعيف شدن رابطه بين متغيرها از حد واقعى انها مى
شود.
لح
صفحه 50:
ا ا
9 اس اسه : اين مقياس شامل يك يا حند كروه با طبقه است كه
نر يدن جا هس ماود أمايين ters) token Wag وجود
۱ هر گروه پا طبقه شماره ای در نظر گرفته
ها ی تا " کد" با شناسائی دارند.
apts rl alee alles gly
SS aS ia ae ae oh as eee ee Re aed
ای و را AIS
ا ل لت
نردبان قرار كرفته اند.
كت
صفحه 51:
ا ا
ا اح ا PaaS Daley epee Voy
مساوی در نظر گرفته شده است. اما صفر در این مقیاس فقدان
خاصيت مورد نظر اندازه كيرى نيست. اختلاف مساوى بين
هرجفت از اعداد نمايانكر اختلاف مشابه در خصوصيت مورد
y\ ee] ا ل
© مقياس نسبتى: در لين مقياس خصوصيت اضافى أن است كه
صفر دليلى براى فقدان خاصيت مورد اندازه كيرى است و در
نتيجه نسبت بين اعداد در اين مقياس همان نسبت مقدار
خاصیت مورد اندازه گیری است.
صفحه 52:
مقیاس خوب
* یک مقیاس خوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد
علمی : بر گرفته ومتناسب با اصول علمی باشد
- جامع : بتواند تمام موارد متغیررا شامل شود
- مناسب : برای اندازه گیری آن متغیر باشد
- قوى : تلاش شود قويترين مقياس باشد
غیر قابل جمع : رده های مشترک نداشته باشد
- رده هاى كافى : موردى را فراموش نكرده باشيم
- رده هاى تعريف ششده : كروهها و رده هاى أن تعريف شده باشند
- عملی : قابلیت انجام داشته باشد
صفحه 53:
حامعه مور د مطالعه
صفحه 54:
جامعه مورد مطالعه
* جامعه مورد مطالعه » جمعيتى است كه مطالعه
بر روی آن انجام می شود
* لزوما" این جامعه انسانها نیستند بلکه می تولند
پدیده ها ء اشیا و موجودات زنده باشند.
a
صفحه 55:
نمونه گیری
ا ل ا ا ا
G peeeer ا ا ا Rion WES) SORES
* متداول ترین روش های نمونه گیری عبارتند از:
۱
Sei
صفحه 56:
نمونه كيرى احتمالى
نمونه كيرى ساده تصادفى
نمونه گیری منظم
نمونه گیری طبقه ای
نمونه گیری خوشه ای
a و
لت
صفحه 57:
نمونه گیری غیر احتمالی
م
* نمونه گیری سهمیه ای
* نمونه كيرى قضاوتى
* مهمترين مشكا : جمع آوری اطلاعات است
صفحه 58:
جم أرري و هري تيل امئان
صفحه 59:
روش های جمع آوری اطلاعات
سمشاهده
مصاحبه
هه
صفحه 60:
۳0 هاى يردازش اطلاعات
paler) r-CLEA pa geen INE VRE FOE Pep N)
سه فراولنى مورد نياز براى تغيير داده هاء فراولنى مطلق » نسبى و تجمعى
530
see ی اب
ا ۱
SEAS SC ا ل ONT
BS تا lien pS
داده هلیی که به روش کیفی گردآوری می شود به دسته بندی + خلاصه
Sees eC eee Ted
م6
صفحه 61:
آزمونهای آماری
ا ل ا ل
ies 201 اتکی
* جداول و نمودارها
|
رگرسیون
صفحه 62:
مالاحظات اخلاقى
* مالاحظات اخلاقى به مجموعه قواعد و دستورالعمل
ظلنى الكألطق مس نويه لله ركه مكار بكاوسيري آزر
امكان بروز أاسيب به ديكران بايد مورد توجه قرار
ge ل ل 2 05
ial ل 0
لكت
صفحه 63:
گستره اخلاق در پژوهش
9
رضایت آگاهانه دوسلیین سلم
؟ء کودکان
رازداری سس ای انز
رای بات * _ ژن درمانی
کارآزمایی بالينى * جنین
كت ٩ پیوند
دسترسى اطلاعات (مالكيت داده ها)
وه
صفحه 64:
اصول جهاركانه اخلاق
* چهار اصل کلیدی برای راهنمایی در تصمیمگیریهای اخلاقی:
-احترام به فرد و اختياراو AS ea Baad رک
< سودمندی و و مت
- عدم ضرررسانی ANCA CoOe كفك
ات «justice»
oo
صفحه 65:
۳ OED RCS
محدودیت های تجقیق لن دسته از عواملی هتسند که در
مسیرجمع آوری اطلاعات و کسب نتایج مطلوب مانع ایجاد می
5
= محوديتهاودر اختيار محقق
- محدوديتهاىخايج از لمختيار تحقيق
وه
صفحه 66:
صفحه 67:
cee eS
00-00 epe
1۱ ee a CESS 0 OL ce
مجريان » تاريخ اجرا
فهرست
* لاه یاجک رس ۲۱۵۰ ۲۰۰ کلم شام ENE ya
روش 935 me
ry ان ا lls learnt
مرروبررسی های قبلی » اهداف
صفحه 68:
گزارش تحقیق
0008
ple pea ل ا ل Roel
ا ا ا ا ا ان
قوت و ضعف تحقيق » محدوديت هاو مشكلاتى كه در
گردآوری وجود داشته است » اشاره کردن یا مقایسه نتیجه
این تحقیق با مطالعات دیگران و نتیجه گیری نهائی
رت
صفحه 69:
پیشنهادات
الت
0
قدردانى
وه
صفحه 70:
0 5 قية
وا ۲ زا 000
5
مقدمه
مواد وروشها
esr Co eas)
فهرست مراجع
eo
صفحه 71: