صفحه 1:
9 Te eS ل oe)
* 0- مناسبت (اولويت داشتن ) (وسعت بالاتر - حوزه كارى)
* © اجتناب از دوباره كارى
ا ل لت ل مم
pide P % ا ۱0
(Cee oes we en) yar Dons
فوریت نیاز به داده ها .0 *
ل
صفحه 2:
اهداف يك برويه تحقيقاتى خلاصه آنجه را كه بايستى با انجام
مطالعه به آن دست یافت را بازگو کرد .
0- هدف كلى :
آنجه را كه مطالعه بطور كلى بدان دست خواهد يافت را
درم
se yee renee ger yc)
یماد گوناگون مسئله (بیان مسئله عنوان شده ) و عوامل کلیدی
متاثر کننده با ایجاد کننده آن را به صورت سیستماتیک بیان
Yee)
صفحه 3:
ادامهء
۱ ل hd
صفحه 4:
روش مطالعه
© 0 انتخاب متغيرها
2. انتخاب نوع مطالعه
US eer recor pions
a نمونه كيرى
* 5 برنامه ریزی برای جمع آوری داده ها
۱ رز لد Ec aa
USES چا رل رل
رت
صفحه 5:
: متغيرها
fe Sy ene ees) rene rep er aap tee rene Oh J لك
BOE pe ests Hence center e yp reg
0
* انوا متفیر :
4 )- كمى : بصورت عددی اندازه گیری شوند (مانند سن -
قد وزن - فشار خون -)
و ۱ ۱
۱ رک pee he
اسمی () زن - مرد - قرمز - آبی
صفحه 6:
بر
0
* متغیر پیوسته -معیاربی است که می تواند بین دو مقدار
eg eel yee
* متغیر ریتبه ای - متغیر های عدد را می توان طبقه بندی
نموده بصورت رتبه هایی از کم یا زیاد رتبه بندی نمود .
* متغير ]- وابسته متغيرى كه مسئله مورد مطالعه را
در
وابسته
صفحه 7:
۳۰
2 مستقل - متغیرهایی که برای توصیف یا اندازه گیری
عواملی که در ایجاد مسئله مورد تحقیق دخالت يا نقش دارد
بنام متغیر های مستقل نامیده می شود .
مخدوش کننده - متغیری که هم با مسئله مورد مطالعه و
هم با علت احتمالى آن وابستكى يا ارتباط دارد يك متغير
مخدوش كننده بالقوه است .
صفحه 8:
۳
#*متغيرهاى زمينه اى : متغيرهاى زمينه اى مثل
جنس- سن - ميزان تحصيلات - وضعيت
اجتماعى و اقتصادى و وضعيت تأهل و مذهب
تقریباً در تمامی تحقیقات وجود دارند .
صفحه 9:
0
*- مطالعه غیر مداخله ای
۱۳ oe
04- مطالعات غير مداخله اى ( مشاهدا اى )
4 )- مطالعات اكتشافى
4 ا 200
+ ©- مطالعات مقايسه اى ( تحليلى )
* مطالعات مقطعى - بصورت سرشمارى يا مقايسه اى انجام
مى شوند .
صفحه 10:
"ادامه
(GED ye errr type sec en Per J
مطالعات هم كروهى.
1
«٠
صفحه 11:
مطاعاتنداخله لیم
4#)- مطالعات تجربى ( رابطه عليت را به اثبات مى رساند )
* 0 مطالعات شبه تجربی ( نیمه تجربی ) - حداقل فاقد
رك ار قري ماله قري الك
5000000
ا ۱
*مداخله خ- گروه کنترل ده تقسیم بندی تصالفی
صفحه 12:
Brae)
#اعتبار - یعنی واقعی بودن نتایج
۱ ار ah
كت we eee
) مشابهی بدست می آورد . ( قابلیت تکرار
صفحه 13:
عواملی که اعتبار تحقیق را کاهش می دهد
*- عوامل مخدوش کننده
+ © عوامل مربوط به زمان تحقيق
+ 2 خارج شدن افراد از كروه هاى مختلف مطالعه
edn ck ل ا ل ل ار
+ ©- ابزار كرد آورى داده ها
a 2 ا ا ا ۱
© م اثر هارتون ( اثر مورد توجه بودن )
صفحه 14:
روشهايى براى بيشكيرى از كاهش اعتبار
*- گروه شاهد
A ا ل 2 2
© 2- اندازه كيرى قبل و بعد
- طراحی دقیق مطالعه و پیش آزمون ابزار گرد آوری
۳
+ 2- كاهش اثر هارتون - عادت دادن افراد به موريد مشاهده
+ 2 آكاهى ان وقايع محيطى
صفحه 15:
نمونه گیری
احتمالى
520116
صفحه 16:
PUN) ae
م۳۹
|
۱
as در
۱
- نمونه گیری تصلدفی چند مرحله ای
معیارهای انتخاب عنوان پژوهش
-1 مناسبت (اولویت داشتن ) (وسعت باالتر – حوزه کاری)
-2 اجتناب از دوباره کاری
-3 قابلیت اجرا و نیروهای انسانی –تجهیزات –منابع مالی)
-4 مقبولیت سیاسی (حمایت مدیران )
-5 کاربرد داشتن ( قابلیت بکار گیری نتایج و توصیه ها)
-6 فوریت نیاز به داده ها
-7 مقبولیت اخالقی
اهداف پژوهش
اهداف یک پروژ<ه تحقیقاتی خالصه آنچه را که بایستی با انجام
مطالعه به آن دست یافت را بازگو کرد .
-1هدف کلی :
آنچه را که مطالعه بطور کلی بدان دست خواهد یافت را
مطرح می کند .
-2اهداف جز<یی یا اختصاصی یا ویژه
ابعاد گوناگون مسئله (بیان مسئله عنوان شده ) و عوامل کلیدی
متاثر کننده یا ایجاد کننده آن را به صورت سیستماتیک بیان
می کند .
ادامه:
-3 هدف کاربردی – کاربرد نتایج مطالعه را بیان می
کند .
فرضیه :پیشگویی رابطه یک یا چند عامل با مسئله مورد
مطالعه می باشد که قابل آزمون آماری است .
روش مطالعه
-1 انتخاب متغیرها
-2 انتخاب نوع مطالعه
-3 انتخاب روش جمع آوری داده ها
-4 نمونه گیری
-5 برنامه ریزی برای جمع آوری داده ها
-6 برنامه ریزی برای جمع آوری داده ها
-7 برنامه ریزی برای تجزیه و تحلیل داده ها
-8 آزمون مقدماتی
:متغیرها
متغیر چیست ؟ متغیر عبارت است از مشخصه یک فرد
چیز یا پدیده که قابل انداز<ه گیر<ی بوده و می تواند مقادیر
مختلفی را بپذیرد .
انواع متغیر :
-1 کمی :بصور<ت عددی اندازه گیری شوند (مانند سن –
قد وزن – فشار خون –)
الف -گسسته –ب -پیوسته
-2 کیفی :بصور<ت طبقه بندی اندازه گیری می شوند :
اسمی 0زن – مرد – قرمز – آبی
:ادامه
ر<تبه ای :خوب – بد – متوسط
متغیر< پیوسته –معیار<ی است که می تواند بین دو مقدار
خود تمامی اعداد حقیقی ممکن را اختیار< کند
متغیر< ر<تبه ای – متغیر های عدد را می توان طبقه بندی
نموده بصورت رتبه هایی از کم یا زیاد رتبه بندی نمود .
متغیر< -1وابسته – متغیری که مسئله مورد مطالعه را
توصیف نموده یا آنرا اندازه گیری می کند بنام متغییر
وابسته
:ادامه
-2مستقل – متغیرهایی که بر<ای توصیف< یا انداز<ه گیر<ی
عواملی که در ایجاد مسئله مور<د تحقیق دخالت یا نقش دارد
بنام متغیرهای مستقل نامیده می شود .
-3مخدوش کننده – متغیری که هم با مسئله مورد مطالعه و
هم با علت احتمالی آن وابستگی یا ارتباط دارد یک متغیر
مخدوش کننده بالقوه است .
:ادامه
متغیرهای زمینه ای :متغیرهای زمینه ای مثل
جنس -سن -میزان تحصیالت – وضعیت
اجتماعی و اقتصادی و وضعیت تأهل و مذهب
تقریبا ً در تمامی تحقیقات وجود دارند .
انواع مطالع<ات
-1 مطالعه غیر مداخله ای
-2 مداخله مداخله ای
-1 مطالعات غیر مداخله ای ( مشاهدا ای )
-1 مطالعات اکتشافی
-2 مطالعات توصیفی
-3 مطالعات مقایسه ای ( تحلیلی )
مطالعات مقطعی – بصورت سرشماری یا مقایسه ای انجام
می شوند .
:ادامه
مطالعات مقطعی مقایسه ای ( تحلیلی )
-1 مطالعات هم گروهی
-2 مطالعات مورد – شاهدی
-3 مطالعات مقطعی – مقایسه ای
مطا<<لع<اتمدا<خله< ا<ی2-
-1 مطالعات تجربی ( رابطه علیت را به اثبات می رساند )
-2 مطالعات شبه تجربی ( نیمه تجربی ) – حداقل فاقد
یکی از شرایط مطالعه تجربی است .
فاقد گروه کنترل یا تقسیم بندی تصادفی است .
مشخصات مطالعه تجربی
-1 مداخله -2گروه کنترل -3تقسیم بندی تصادفی
اعتماد و اعتبار
اعتبار – یعنی واقعی بودن نتایج
اعتماد – اگر محقق دیگری تحقیق را با روش
مشابه و در همان شرایط تکرار نماید نتایج
مشابهی بدست می آورد ( .قابلیت تکرار )
عواملی که اعتبار تحقیق را کاهش می دهد
-1 عوامل مخدوش کننده
-2 عوامل مر<بوط به زمان تحقیق
-3 خارج شدن افراد از گروه های مختلف مطالعه
-4 تقسیم انتخابی ( سو گیری ) افراد به گروه های مختلف
-5 ابزار گرد آوری داده ها
-6 غیر قابل اعتماد بودن ابزارهای گرد آوری داده ها
-7 اثر هارتون ( اثر مورد توجه بودن )
روشها یی برای پیشگیری از کاهش اعتبار
-1 گروه شاهد
-2 تقسیم بندی تصادفی افراد به گروه های مختلف
-3 اندازه گیری قبل و بعد
-4 طراحی دقیق مطالعه و پیش آزمون ابزار گرد آوری
داده ها
-5 کاهش اثر هارتون – عادت دادن افراد به مور<د مشاهده
-6 آگاهی از< وقایع محیطی
نمونه گیری
-1 احتمالی
-2 غیر احتمالی
الف – نمونه گیری آسان
ب – نمونه گیر<ی سهمیه ای
:ادامه
-1 احتمالی
الف -نمونه گیر<ی تصادفی ساده
ب -نمونه گیری تصادفی منظم (سمپاتیک )
ج – نمونه گیری تصادفی طبقه ای
د – نمونه گیری تصادفی خوشه ای
ه – نمونه گیری تصادفی چند مر<حله ای