آموزشسایرتحقیق و پژوهش

معیارهای انتخاب عنوان پژوهش

صفحه 1:
9 Te eS ‏ل‎ oe) * 0- مناسبت (اولويت داشتن ) (وسعت بالاتر - حوزه كارى) * © اجتناب از دوباره كارى ا ل لت ل مم ‎pide P %‏ ا ۱0 (Cee oes we en) yar Dons ‏فوریت نیاز به داده ها‎ .0 * ل

صفحه 2:
اهداف يك برويه تحقيقاتى خلاصه آنجه را كه بايستى با انجام مطالعه به آن دست یافت را بازگو کرد . 0- هدف كلى : آنجه را كه مطالعه بطور كلى بدان دست خواهد يافت را درم se yee renee ger yc) یماد گوناگون مسئله (بیان مسئله عنوان شده ) و عوامل کلیدی متاثر کننده با ایجاد کننده آن را به صورت سیستماتیک بیان ‎Yee)‏

صفحه 3:
ادامهء ۱ ‏ل‎ hd

صفحه 4:
روش مطالعه © 0 انتخاب متغيرها 2. انتخاب نوع مطالعه US eer recor pions ‎a‏ نمونه كيرى ‏* 5 برنامه ریزی برای جمع آوری داده ها ‎۱ ‏رز لد‎ Ec aa USES ‏چا رل رل‎ ‏رت‎

صفحه 5:
: متغيرها ‎fe Sy ene ees) rene rep er aap tee rene Oh J‏ لك ‎BOE pe ests Hence center e yp reg‏ 0 ‏* انوا متفیر : ‏4 )- كمى : بصورت عددی اندازه گیری شوند (مانند سن - قد وزن - فشار خون -) ‏و ۱ ۱ ‎۱ ‏رک‎ pee he ‏اسمی () زن - مرد - قرمز - آبی‎

صفحه 6:
بر 0 * متغیر پیوسته -معیاربی است که می تواند بین دو مقدار ‎eg eel yee‏ * متغیر ریتبه ای - متغیر های عدد را می توان طبقه بندی نموده بصورت رتبه هایی از کم یا زیاد رتبه بندی نمود . * متغير ]- وابسته ‏ متغيرى كه مسئله مورد مطالعه را در وابسته

صفحه 7:
۳۰ 2 مستقل - متغیرهایی که برای توصیف یا اندازه گیری عواملی که در ایجاد مسئله مورد تحقیق دخالت يا نقش دارد بنام متغیر های مستقل نامیده می شود . مخدوش کننده - متغیری که هم با مسئله مورد مطالعه و هم با علت احتمالى آن وابستكى يا ارتباط دارد يك متغير مخدوش كننده بالقوه است .

صفحه 8:
۳ #*متغيرهاى زمينه اى : متغيرهاى زمينه اى مثل جنس- سن - ميزان تحصيلات - وضعيت اجتماعى و اقتصادى و وضعيت تأهل و مذهب تقریباً در تمامی تحقیقات وجود دارند .

صفحه 9:
0 *- مطالعه غیر مداخله ای ۱۳ oe 04- مطالعات غير مداخله اى ( مشاهدا اى ) 4 )- مطالعات اكتشافى 4 ا 200 + ©- مطالعات مقايسه اى ( تحليلى ) * مطالعات مقطعى - بصورت سرشمارى يا مقايسه اى انجام مى شوند .

صفحه 10:
"ادامه ‎(GED ye errr type sec en Per J‏ مطالعات هم كروهى. 1 «٠

صفحه 11:
مطاعاتنداخله لیم 4#)- مطالعات تجربى ( رابطه عليت را به اثبات مى رساند ) * 0 مطالعات شبه تجربی ( نیمه تجربی ) - حداقل فاقد رك ار قري ماله قري الك 5000000 ا ۱ *مداخله خ- گروه کنترل ده تقسیم بندی تصالفی

صفحه 12:
Brae) #اعتبار - یعنی واقعی بودن نتایج ۱ ‏ار‎ ah ‏كت‎ we eee ) ‏مشابهی بدست می آورد . ( قابلیت تکرار‎

صفحه 13:
عواملی که اعتبار تحقیق را کاهش می دهد *- عوامل مخدوش کننده + © عوامل مربوط به زمان تحقيق + 2 خارج شدن افراد از كروه هاى مختلف مطالعه ‎edn ck‏ ل ا ل ل ار + ©- ابزار كرد آورى داده ها ‎a 2‏ ا ا ا ۱ ‏© م اثر هارتون ( اثر مورد توجه بودن )

صفحه 14:
روشهايى براى بيشكيرى از كاهش اعتبار *- گروه شاهد ‎A‏ ا ل 2 2 © 2- اندازه كيرى قبل و بعد - طراحی دقیق مطالعه و پیش آزمون ابزار گرد آوری ۳ + 2- كاهش اثر هارتون - عادت دادن افراد به موريد مشاهده + 2 آكاهى ان وقايع محيطى

صفحه 15:
نمونه گیری احتمالى 520116

صفحه 16:
PUN) ae م۳۹ | ۱ ‎as‏ در ۱ - نمونه گیری تصلدفی چند مرحله ای

معیارهای انتخاب عنوان پژوهش -1 مناسبت (اولویت داشتن ) (وسعت باالتر – حوزه کاری) -2 اجتناب از دوباره کاری -3 قابلیت اجرا و نیروهای انسانی –تجهیزات –منابع مالی) -4 مقبولیت سیاسی (حمایت مدیران ) -5 کاربرد داشتن ( قابلیت بکار گیری نتایج و توصیه ها) -6 فوریت نیاز به داده ها -7 مقبولیت اخالقی اهداف پژوهش اهداف یک پروژ<ه تحقیقاتی خالصه آنچه را که بایستی با انجام مطالعه به آن دست یافت را بازگو کرد . -1هدف کلی : آنچه را که مطالعه بطور کلی بدان دست خواهد یافت را مطرح می کند . -2اهداف جز<یی یا اختصاصی یا ویژه ابعاد گوناگون مسئله (بیان مسئله عنوان شده ) و عوامل کلیدی متاثر کننده یا ایجاد کننده آن را به صورت سیستماتیک بیان می کند . ادامه: -3 هدف کاربردی – کاربرد نتایج مطالعه را بیان می کند . فرضیه :پیشگویی رابطه یک یا چند عامل با مسئله مورد مطالعه می باشد که قابل آزمون آماری است . روش مطالعه -1 انتخاب متغیرها -2 انتخاب نوع مطالعه -3 انتخاب روش جمع آوری داده ها -4 نمونه گیری -5 برنامه ریزی برای جمع آوری داده ها -6 برنامه ریزی برای جمع آوری داده ها -7 برنامه ریزی برای تجزیه و تحلیل داده ها -8 آزمون مقدماتی :متغیرها متغیر چیست ؟ متغیر عبارت است از مشخصه یک فرد چیز یا پدیده که قابل انداز<ه گیر<ی بوده و می تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد . انواع متغیر : -1 کمی :بصور<ت عددی اندازه گیری شوند (مانند سن – قد وزن – فشار خون –) الف -گسسته –ب -پیوسته -2 کیفی :بصور<ت طبقه بندی اندازه گیری می شوند : اسمی 0زن – مرد – قرمز – آبی :ادامه ر<تبه ای :خوب – بد – متوسط متغیر< پیوسته –معیار<ی است که می تواند بین دو مقدار خود تمامی اعداد حقیقی ممکن را اختیار< کند متغیر< ر<تبه ای – متغیر های عدد را می توان طبقه بندی نموده بصورت رتبه هایی از کم یا زیاد رتبه بندی نمود . متغیر< -1وابسته – متغیری که مسئله مورد مطالعه را توصیف نموده یا آنرا اندازه گیری می کند بنام متغییر وابسته :ادامه -2مستقل – متغیرهایی که بر<ای توصیف< یا انداز<ه گیر<ی عواملی که در ایجاد مسئله مور<د تحقیق دخالت یا نقش دارد بنام متغیرهای مستقل نامیده می شود . -3مخدوش کننده – متغیری که هم با مسئله مورد مطالعه و هم با علت احتمالی آن وابستگی یا ارتباط دارد یک متغیر مخدوش کننده بالقوه است . :ادامه ‏متغیرهای زمینه ای :متغیرهای زمینه ای مثل جنس -سن -میزان تحصیالت – وضعیت اجتماعی و اقتصادی و وضعیت تأهل و مذهب تقریبا ً در تمامی تحقیقات وجود دارند . انواع مطالع<ات -1 مطالعه غیر مداخله ای -2 مداخله مداخله ای -1 مطالعات غیر مداخله ای ( مشاهدا ای ) -1 مطالعات اکتشافی -2 مطالعات توصیفی -3 مطالعات مقایسه ای ( تحلیلی ) مطالعات مقطعی – بصورت سرشماری یا مقایسه ای انجام می شوند . :ادامه مطالعات مقطعی مقایسه ای ( تحلیلی ) -1 مطالعات هم گروهی -2 مطالعات مورد – شاهدی -3 مطالعات مقطعی – مقایسه ای مطا<<لع<اتمدا<خله< ا<ی2- -1 مطالعات تجربی ( رابطه علیت را به اثبات می رساند ) -2 مطالعات شبه تجربی ( نیمه تجربی ) – حداقل فاقد یکی از شرایط مطالعه تجربی است . فاقد گروه کنترل یا تقسیم بندی تصادفی است . مشخصات مطالعه تجربی -1 مداخله -2گروه کنترل -3تقسیم بندی تصادفی اعتماد و اعتبار ‏اعتبار – یعنی واقعی بودن نتایج ‏اعتماد – اگر محقق دیگری تحقیق را با روش مشابه و در همان شرایط تکرار نماید نتایج مشابهی بدست می آورد ( .قابلیت تکرار ) عواملی که اعتبار تحقیق را کاهش می دهد -1 عوامل مخدوش کننده -2 عوامل مر<بوط به زمان تحقیق -3 خارج شدن افراد از گروه های مختلف مطالعه -4 تقسیم انتخابی ( سو گیری ) افراد به گروه های مختلف -5 ابزار گرد آوری داده ها -6 غیر قابل اعتماد بودن ابزارهای گرد آوری داده ها -7 اثر هارتون ( اثر مورد توجه بودن ) روشها یی برای پیشگیری از کاهش اعتبار -1 گروه شاهد -2 تقسیم بندی تصادفی افراد به گروه های مختلف -3 اندازه گیری قبل و بعد -4 طراحی دقیق مطالعه و پیش آزمون ابزار گرد آوری داده ها -5 کاهش اثر هارتون – عادت دادن افراد به مور<د مشاهده -6 آگاهی از< وقایع محیطی نمونه گیری -1 احتمالی -2 غیر احتمالی الف – نمونه گیری آسان ب – نمونه گیر<ی سهمیه ای :ادامه -1 احتمالی الف -نمونه گیر<ی تصادفی ساده ب -نمونه گیری تصادفی منظم (سمپاتیک ) ج – نمونه گیری تصادفی طبقه ای د – نمونه گیری تصادفی خوشه ای ه – نمونه گیری تصادفی چند مر<حله ای

51,000 تومان