صفحه 1:

صفحه 2:
داستانی از یک فیزیکدان داستانی واقعی به نقل از ارنست راترفورد فیزیکدان؛ ریبس وقت آکادمی سلطنتی انگلیس و برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۰۸

صفحه 3:
چگونه ارتفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ ‎٩‏ یک نخ به انتهای فشارسنج می بندیم» از بالای ساختمان» فشارسنج را آرام آرام پایین می دهیم تا به خیابان پرسدء طول نخ مساوی ارتفاع ساختمان است! ‎٩‏ راه حل با استفاده از دانش فیزیک: فشارسنج را بالای ساختمان به يايين مى اندازيم و زمان افتادن آنن را اندازه می گیریم. با استفاده از فرمول ۱2۶۷/۵7 و قرار ۳۹ 9 به جای 0 ارتفاع ساختمان بدست می ‎NT‏

صفحه 4:
چگونه ار تفاع یک ساختمان را با یک فشار سنج اندازه بگیریم؟ (راه حل های ديكر) * فشارسنج را در يكك روز آفتابى بيرون مى بريمء با اندازه گیری طول فشارسنج؛ طول سايه فشارسنج و طول سايه ساختمان» ارتفاع ساختمان با استفاده از آیدا ک تناسب ساده بدست می یک روش ساده و مستقیم: فشارسنج را در دست بگیرید. از خیابان شروع كنيد و از بله ها بالا بروید. هنگام بالارفتن» در هر طبقه فشارسنج را کنار دیوار گذاشته و روی دیوار تا سقف نشانه هایی به ارتفاع طول فشارسنج بگذارید. وقتی به پشت بام رسیدید. ارتفاع ساختمان برابر است با تعداد نشانه های گذاشته شده ضربدر طول فشارسنج!

صفحه 5:
‎٩‏ یک روش پیچیده تر: فشارسنج را به یک نخ ید و آنرا مانند پاندول نوسان بدهيدء با استفاده از دوره نوسانات ياندول» شتاب جاذبه را در خيابان و در بالای ساختمان اندازه بگیرید. با استفاده از اختلاف این دو شتاب قاعدتاً بايد بتوان ارتفاع ساختمان را محاسبه کرد. ‏© روش جايكزين: فشارسنج را به يكك نخ بلند بیندید. به بالای ساختمان بروید و فشارسنج را آنقدر پایین بفرستید تا درست بالای خیابان آویزان بماند. آن را مانند پاندول به نوسان در آورید و با اندازه گیری دوره نوسان آن می توانید ارتفاع ساختمان را محاسبه کنید. ‎٩‏ روشی از جنس دیگر: به طبقه همکف بروید و نگهبان ساختمان را بيدا کنید. فشارسنج را به او نشان بدهید و بگویید: «می آقا! این یک فشارسنج نو و سالم است و چیز ارزان قیمتی هم نیست! اگر ارتفاع ساختمان را به من بگویی» آن را به تو می دهم!» و او ارتفاع ساختمان رابه شما خواهد گفت! ‎ ‎

صفحه 6:
او که بود؟ " نیلز بون فیزیکدان و همکار ارنست راترفورد ۳ مبدع مدل اتمی بور " از پایه گذاران نظریه کوانتوم * رییس انستیتو فیزیک تلوری ‎SWS‏ ‏۲ برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۲۲

صفحه 7:

صفحه 8:
بخش اول - خلاقیت تعاریف» موانع؛ منابع و راهکارها

صفحه 9:
creativity “24 * عصر کارایی دهه های 090 و 490 * عصر کیفیت دهه های 9720 و 4990 * عصر انعطاف پذیری دهه های 4990 و 4990 * اکنون عصر خلاقیت و نوآوری * فناوری حاصل خلاقیت بشری است . ‎y‏

صفحه 10:
خلاقیت عبارتست از بکارگیری توانایی ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید خلاقیت هم به محیط و هم به افراد بستگی دارد . ص2

صفحه 11:
اختراع 1۳۷6۱۲10۳ *یعنی ایده جدیدی است که به واقعیت تبدیل شده است . مثل چرخ. ماشین زیراکس» موتوربخار ص2

صفحه 12:
نوآوری 1۱۳60۷110۲ * ایجاد کسب و کار جدید با استفاده از مواد یا قطعات جدید » ارائه فرآیندهای جدید ء ایجاد بازارهای جدید و یا بکارگیری تشکل های سازمانی جدید می باشد . > نولوری عبارتست از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نوینی که ناشی از علقت ليت * فرآيند اخذ ایده خلاق وتبدیل آن به محصول » خدمات وروشهاى جديد عمليات است . (استين رابيئز - 19441)

صفحه 13:
by Tom Fishburne CAPITAL CONSTRAINTS STU6BORNLY MARKETED AS ORIGINAL IDEA 7 THE ۸ LEGAL REVIEW FINAL ۲ BRAND CAMP —-° facets oF INNOVATION TECHNICAL ۷

صفحه 14:
نیاز برای تغییر و نوآوری زمانی بوجود می آید که مدیران نسبت به عملکرد جاری سازمان ناراضی باشند ص2

صفحه 15:
فرآبند خلاقيت

صفحه 16:
مراحل تفکر خلاق : ۱- آمادگی : شخص به نوع روابط بین پدیده ها که ذهن او را به خود مشغول کرده اند پی برده و به نقد و بررسی آن می پردازد. ۲- پختگی : شخص با گذار از مراحل قبلی به درک و شناخت عمیق تری از روابط بین پدیده ها می رسد ۳- روشنگری : شخص به پاسخ های ناگهانی دست پیدا می کند ۴- وارسی : فرد به بررسی بهترین ایده ۵- اجرا : اجرای ایده هایی که مورد تأیید واقع شده اند 2|

صفحه 17:

صفحه 18:
سوّال های متداول © آيا خلاقيت ارثى است یا اکتسابی؟ © آيا خلاقيت مترادف با هوش است يا با آن تفاوت دارد؟ 0 خلاقیت با پیشرفت تحصيلى و شخصيت فرد جه ارتباطى دارد؟ © خصوصيات افراد خلاق و خصوصيات كار خلاق كدام است؟ © ميان نبوغ و خلاقيت جه رابطه اى وجود دارد؟ © آيا مى توان از طريق آموزش» خلاقيت را يرورش داد؟ © روش هاى افزايش خلاقيت فردى و سازمانى كدامند؟ ‎O‏ منظور از فضاى خلاقيت جيست؟ ‎

صفحه 19:
موانع خلاقبت فردی * آموزش سنتی در جهت خلاف خلاقيت * استفاده از الگوهای غالبی * فشارهای اجتماعی و ترس از ارزیابی بوسیله دیگران چاره جوئی کوتاه مدت * داشتن روحیه محافظه کارانه و تمایل به همرنگی با جامعه عادت کردن؛ مأئوس شدن و اطمینان به روشها و رویه های مو ج نا امیدی و دلسرد شدن * ترس از احمق جلوه کردن یا کمرویی و خجالت فقدان تم رکز ذهنی

صفحه 20:
© واى نه! یک مشکل دیگرا! © اين مشكل حل نمی شود ‎٩‏ من خلاق نیستم © اين بجه كانه است ‎٩‏ مردم چه فکر می کنند ‎٩‏ من هیچ کاری نمی توانم در رابطه با آن انجام دهم ‏این مشکل و مساله به من مربوط نیست. ‎ ‏9 اینها فرضیه است؛ اهل عمل باش!

صفحه 21:
هوش به عنوان مانع خلاقیت (تله هوشمندی) * بزرگترین گناه با هوشها: به حساب نیاوردن دیگران * مدل منطقی و فوری در هر مورد 2 سرعت انتقال بالا (زود به تیجه ميزسئد و جزییاث را از دست.می حطذا * نیاز به همیشه حق داشتن و مقبول بودن ۴ ترجیح کاربرد نقادانه هوش به کاربرد سازنده آن * ترجیح زیرکی به حکمت

صفحه 22:
عوامل موثر بر خلاقیت(استرنبر گ و اوهارا) انگیزش : برای به فعل د رآوردن ايده هاى خود برانگیخته میشوند؛ شخصیت: ویژگیهای شخصیتی مانند مصر بودن؛ مقاوم بودن در مقابل فشارهای بیرونی و داخلی و نیز مقاوم بودن در مقابل وسوسه همرنگ جماعت شدن * محیط: در داخل محیط‌های حمایتگر بیشتر امکان ظهور می‌یابند ص2

صفحه 23:
خصوصیات افراد خلاق ‎٩‏ کنجکاو و خوش بین ‏© در جستجوی حل مشکل ‏© آماده برای مبارزه طلبی ‏9 دارای قدرت تخیل ‏2 دارای توانایی به تعلیق گذاشتن داوری ‎٩‏ دیدن مشکلات به عنوان فرصت ‏0 جالب دیدن مشکلات ‏به مبارزه طلبیدن پیش فرض ها ‎٩‏ دارای پشتکار و سخت کوش ‎“Thinking outside of the box is difficult for some peopte. Keep trying.”

صفحه 24:

صفحه 25:
ضرورت خلاقیت در سازمان دنیای امروز به قدری پیچیده يويا و نامطمئن است كه ما مجبوریم برای رشدء پیشرفت و حتی بقا مر لحظه مشکل جدیدی را كنيم.

صفحه 26:
تقسیم بندی سازمانها براساس میزان خلاقیت الف- خلاق ونو آور ب- تقلید کننده ج- محافظه کار وسنتی د-بی تفاوت

صفحه 27:
کاربردهای تفکر خلاق در سازمان 9 بهبود سازمانی #بهبود مستمر #تحول 6 حل مساله © ايجاد ارزش 0 استفاده از فرصت های موجود 2 ‎٩‏ آفرینش فرصت های جدید ‎٩‏ آینده نگری و حرکت به سوی آینده 9 ایجاد انگیزش در میان کار کنان و مدیرار

صفحه 28:
* پاداشها نامناسب ‎٩‏ فشار كارى زياد بر كاركنان © نظارت و مراقبتهاى آشكار و شديد SMALL REWARDS For Germs} Tt Right

صفحه 29:
ده فرمان ‎wo‏ خلاقبت ‎lily‏ (رزابت کانتر) ‎-١‏ به هر ايده تازه اى كه از طرف زير دستان به شما ارائه مى شود با ترديد و بد گمانی ‎AS AK‏ ۲- بر این پافشاری کنید که کارکنانی که برای اقدام به کاری؛ به تصویب شما نیاز دارند؛ ابتدا به چندین طبقه دیگر از مدیران مراجعه کرده و از آنها نیز تأییدیه بگیرند. ۳- از واحد های سازمانی و افراد بخواهید در مورد پیشنهادهای یکدیگر به بحث و مجادله پرداخته و آنها را مورد انتقاد قرار دهند. ۴- انتقادات خود را آزادانه ابراز کنید اما از تحسین خودداری کنید

صفحه 30:
ده فرمان ضد خلاقیت سازمانی (ادامه) ۵- برای منصرف کردن افراد از گزارش کردن اشکالات در حوزه کاری خود. با مشکلات به عنوان نشانه های عدم موفقیت آنها برخورد کنید. ۶- بطور مکرر همه چیز رابا دقت کنترل کنید ۷- در مورد تغییر در سياستهاء محرمانه تصمیم بگیرید و به صورت ناگهانی اعلام کنید. ۸- اطمینان حاصل کنید هر نوع تقاضا برای دریافت اطلاعات کاملاً دلیل داشته باشد و اطلاعات مزبور به راحتی توزیع نشود. ‎-٩‏ تحت عنوان واگذاری اختبار و مشار کت» مسئولیت تشخیص کنار گذاردن و یا جابجا کردن افراد را به سطح مدیریت پایین تر واگذار کنید. ‏۰- مهم تر از همه» فراموش نکنید که شما مقامات بالاتره باید از همه نکات مهم درباره اين ابتکار مطلع شوید. ‎

صفحه 31:
عوامل تأخیر در توسعه خلاقیت و نو آوری 0 تکنولوژی مربوط به ایده ارائه شده به حد کافی توسعه داده نشده باشد. 2 بازاری برای آن ایده موجود نباشد. 2 پتانسیل و توان ایده توسط مدیریت تشحیص داده نشده باشد. 2 ایده های قدیمی مسلط باشند و در مقابل ایده های جدید مقاومت وجود داشته باشد. ‎٩‏ منابع لازم در دسترس نبوده یا تخصیص منابع لازم داده نشده باشد. ‎٩‏ همکاری و مشار کت و ارتباطات ضعیف و کم باشد. ‎

صفحه 32:
وی ژگی سازمانهای خلاق اسبی جهت رقابت خلاقیت یا سازمانهای بويا بهتر ‎ae i‏ ۳- دسترسی به مدیران : سازمانهای خلاق بر این اعتقاد هستند که دانش در سطح سازمان پراکنده شده است و مدیران به راحتی می توانند افکار و نظرات دیگران رامستقيم دریافت کنند.

صفحه 33:
۴- احترام به افراد ۵- ارائه خدمات مردمی و جلب رضایت مردم ۶- کار گروهی در این نوع سازمانها و درنتیجه برخورداری آنها ازامنیت شغلی ۷- استقبال مدیران از عامل تخیبر:

صفحه 34:
4- بسط وكسترش نظرات جلديد ۰-رعایت كرامت انسانى و احترام به افراد ۱- فرهنگ ارتقای بهره وری ۲-ملدیران هميشه در صحنه > ۳- توجه تمام و کمال به مشتریها (ژاپنی: به واحد شکایات واحد کنترل کیفیت رایگان مي گویند» زیرا بايستي پول بدهیم تا عیبمان را بگویند بلکه بطور رایگان به ما می گویند . » ۴-مکان گردش شغلی ۵- فرهنگ کار تیمی ۶- فرهنگ خود ارزیابی و خود کنترلی

صفحه 35:

صفحه 36:
چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم ؟ ۱- اطلاعات و تجارب خود را در موقعیت های مختلف گسترش دهیم. ۲ - از دیگران سال هایی را بپرسیم که پاسخ های متعدد داشته باشد. ۳-اگر سئال های غیرمعمولی از سوی دیگران مطرح می شوده سعی کنیم تا با همکاری خودشان پاسخ های جدید و نو را کشف کنیم. ۴ - رفتارها و الگوهای افراد خلاق مثل ابوعلی سینا؛ دکتر حسایی و زندگی قرار دهیم. ۵ - از فنون ویژه تفکر خلاق مانند «بارش فکری» به خوبی استفاده نماییم. ۶ -یادداشت برداری ۷ - هر فکر جدیدی که به ذهن ما می رسد بنویسیم ۸- مسافرت. بازدید از موزه هاء رفتن به مکانهای تفریحی و ذ

صفحه 37:
پیشنهادهای عملی برای افزايش خلاقبت

صفحه 38:
الف - بادداشت برداری فکرها و اندیشه های نو از زود گذرترین چیزها هستند. که در طی چند لحظه به ذهن خطور می کنند وبه سرعت فراموش می شوند. در حدود ۲۵ درصد از اطلاعاتی که فرد از طریق مطالعه کردن یا شنیدن کسب می کند و برلیش ارزش متوسطی دارد در ۶ ساعت اول فراموش میکند. ص2

صفحه 39:
ب - انتخاب زمان و مکان مناسب ساعات خاصی از شبانه روز قابل تعیین هستند که در آن ذهن آدمی بهتر می تواند به فعالیتهای خلاقانه پپردازد. باید بهترین زمان باروری ذهنی خود را تشخیص دهیم و این زمان را به اندیشیدن و خلاقیت اختصاص دهیم. مکان نیز نقش موثری در ایجاد تم رکز

صفحه 40:
ج- تقوبت حس کنجکاوی و توان پرسش کردن در پاسخ به سژالات چرایی و چگونه " چیزهایی مطرح می شود که در تقویت فراگرد خلاقیت مثر است ص2

صفحه 41:
د- استفاده از روابط میان افکار افکار انسان به هم ارتباط دارند و مجموعه ی به هم پیوسته ای را تشکیل ميدهنك. توجه به شباهتها و روابط موجود ميان رخ دادها منجر به ظهور مفاهيم جديد ميشود. ص2

صفحه 42:
۵- تغییر شکل وضع موجود گاهی از طريق تحليل' تركيب و تنظيم مجدد و نوين طرحها و افكار قبلى مى تون به طرحها و فکرهایی جدید دس با راههای گوناگون تغیبر وضع موجود : ۱- تجدید ترتیب eke ۳- افزودن با کاستن ۴ تغییر جهت دادن

صفحه 43:
۵- استمرار فعالیت ضمیر ناخودآگاه بر روی مساله انسان بعد از کار و فکر زیاد بر روی یک مساله بعد از مدتی دچار خستگی میشود. بهترين كار در اين مواقع اين است كه به ذهن خودآ گاه خود فراغت کافی داده شود. این زمان از فراگرد نوآوری را خواب بر روی مساله می نامند.

صفحه 44:
1- در خشش ناگهانیی یکت فرد )کثر ابتکارات و نو آوری های افراد خلاق حاصل جرقه زدن یک فکرجدید در حالت غير قابل انتظار بوده استد این امر جه شرایط محیط و میزان توجه و دقت افراد به جهان پیرامهن بستگی دارد. نمی توان با اعمال زور موجب ارانه طرحهای جدید شد.

صفحه 45:
جلسات خلاقبت در سازمان إن انتخاب تكنيكك مناسب از ميان تكنيكك هاى رايج خلاقيت © كار كروهى ‎٩‏ رهبری جلسه برای رسیدن به نتابج ‎٩‏ شروع جلسه: قرار گرفتن در ‎SHE (MOOT) Se‏ طرح معما © ساخت كلمات» جملات؛ شعر و داستان تعیر و تفسیر تصاویر و تابلوهاى مبهم

صفحه 46:
قرار کرفتن در حالت خلاقیت (!) مسأله: نقاط زیر را با چهار پاره خط مستقیم به هم وصل كنيد بدون اينكه نوكك قلم از روی کاغذ بلند شود.

صفحه 47:
قرار گرفتن در حالت خلاقیت (!)

صفحه 48:
سنجیدن شرایط مسأله اگر این آقا چوب را رها کند چه اتفاقی می افتد؟ ص2 {r

صفحه 49:

صفحه 50:

صفحه 51:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان