صفحه 1:
و مفاهیم و گاربردهاي عملياني و وافعیت مجاز ي ‎<i (Virtual Reality)‏ سیدحامد قنادپور دومین جشنواره و نمایشگاه ملي رسانه هاي دیجیتال ششم آبانماه 1387

صفحه 2:
ع 3 ع9 0 تعريف واقعيت مجازي و مقايسة واقعيت مجازي با ساير رساندها يخجة واقعيت جهار عنصر كليدي واقعيت مجازي نمونه هاى واقعيت مجازى توسعة واقعيت مجازى نمونه هاي بهكاركيري تكنيكهاي واقعيت مجازي كاربردهاى واقعيت مجازى در صنعت راهکارهای تولید. مشکلات و نتایج و پیشنهادات آتي سید حامد قتدپور 2 شنم ماه 1347

صفحه 3:
مقدمه = روندهاي فناوري در دنیا © واقعیت مجازي؛ به دنبال جایگاه واقعي خود و سهم فناوري آینده ‎٩‏ فناوري اطلاعات. مملو از رقابت # واقعیت مجازي؛ مزیت رقابتي دنياي امروز و آینده ۵ واقعیت مجازي به دنبال کسب بازار عام سید حامد قتدپور ‎i‏ شم باه 1387

صفحه 4:
رسانه‌های ارتباطات انسانی دنه ‎Communication‏ 9 اشي‌هاي غار رادیو © زبان نوشتاري © تلويزيون © مجسمه سازي © راياندهاي ديجيتال © ارتباظات آوابي © رايائههاي كرافيكي سر © اولين ۷0 ‎te == e‏ بازي‌هاي ويديويي روزنامه (اطلاعات دوره‌اي) ‎ee‏ عكاسي © اينترنت 1 ar = = — —= نمایش تعاملي و حسي کامپیوتر(۷) ‎World Wide Web @ = 2‏ سید حامد قتدپور 4 شنم ماه 1347

صفحه 5:
تعریف واقعیت مجازی تعاریف مختلف. به جهت نويا بودن اين رسانه و عدم ثبات تعريف ‎Virtual ©‏ وجود ماهیتیالثر چیزیب نون وجود حقیقی‌لن 86۵۱7: حا تب ظرفيتولقعيودن ‎Webster defines: -‏ © ‎6 Virtual: being in essence of effect, but not in fact ‏و‎ Reality: something that exists independently of ideas concerning it ‏تعریف با توجه به عناصر آن ‏تعریف واقعیت مجازيء همان چيزي است که اکنون در ذهن شماست. ‎ ‏سید حامد قتدپور 5 شنم ماه 1347 ‎

صفحه 6:
انعطاف پذبری واقعیت مجازی اکثر رسانه‌ها به انعطاف پذيري واقعیت مجازي نیستند. لآ موسيقي در زمان موجود است. لا نقاشي در فضا موجود است. @ واقعیت مجازي در زمان و فضا توأمان موجود است. سب در واقعیت مجازي کاربر مي‌تواند چگونگي عبور از زمان و فضا را کنترل نماید. شرکتکنندگان مختلف تجارب مختلفی در واقعیت مجازي دارند. آن‌ها مي‌توانند در این تجربه همكاري نمایند. سید حامد قتدپور 6 شم باه 1387

صفحه 7:
اس و رت او ‎nrererstont| Reva‏ انا ‎Mies‏ ‎E‏ = 0 ‎ESA Ne [vm | ne | vm [me‏ ‎SIE Virtual Reality ۷2۳۵2 vi 7[ |‏ v ۸ 1 ‏سول‎ ‎Teleperation ‎telephone ‎Novel Interactive Fiction BE Ontine Cha Live TV Documentary گیگ NWN TV Situation Comecly Cyberspace سید حامد قتدپور 7 شنم ماه 1347

صفحه 8:
تاریخچة واقعیت مجازی © 1929 After several years of flight training, Edward Link develops a simple mechanical flight simulator to train a pilot at a stationary (indoor) location. The trainee can learn to fly and navigate using instruments via instrument replicas in the cockpit of the Link Trainer. ‎Jae tel, Edward Link ۰‏ يرواز مكانيكودر يكمحيط تلخلی‌ساخت ‏سید حامدقنادپور 8 شم باه 1387 ‎

صفحه 9:
27 ريخجة واقعبت مجازی (دامه) © 8 In the paper "A head-mounted three dimensional display," lvan Sutherland describes his development of a tracked stereoscopic head- mounted display at Harvard University. The display uses miniature CRTs with optics to present separate images to each eye, and is interfaced to mechanical and ultrasonic trackers. © 5۱06/۱۵00 ۱۷۵0لعلم کرد در دلنشگام ود لباييا ساخته لستکه بسر رويسر قرار موكيرد و لمكانييكيرورا در لختيار موكذارد. « لي ‎be‏ سید حامد قتدپور 9 شنم ماه 1347

صفحه 10:
27 ريخجة واقعبت مجازی (دامه) © 0 W-Industries launches the first public venue VR system, coining it Virtuality. It is a dual-player VR arcade system that includes an HMD, hand-held prop, and ring platform for each participant. The initial game -- Dacty/ Nightmare -- involves two players in a simple multi-level world where they attempt to shoot one another. In 1993, W-Industries changes their name to Virtuality PLC, and in 1997 they sell their assets as part of filing for Chapter 11 Bankruptcy. 0 از سال 1990 شروع پیشرفت در واقعیت مجازي سید حامدقنادپور 0 شنم ماه 1347

صفحه 11:
تار یخچة واقعیت مجازی دس e 1998 Disney opens the first of their DisneyQuest family arcade centers which feature numerous VR attractions using both HMD, and projection- based visual displays. 0 از سال 1998: عمومي شدن كاربردهاي واقعیت مجازي سید حامد قتدپور شنم ماه 1347

صفحه 12:
عناصر اصلی واقعیت مجازی © دنياي مجازي - ‎Virtual World‏ © غوطه وري - ‎Immersion‏ ‏© بازخورد حسی - ‎Sensory Feedback‏ Interactivity - ‏تعامل‎ © سید حامدقنادپور 1 شنم ماه 1347

صفحه 13:
دنیای مجازی (۷۷۵۲۱۵ ۵۱د۷:۳) © يك رسانه؛ در ذهن بوجود آورندة آن؛ امکان انتقال به ديگري یا به اشتراك گذاشتن آن ۰ تخیلی که (اغلب) با يك رسانه آشکار شده است. توصیفی از مجموعه‌اي از اشیاء در يك فضا و قواعد و رواب آن اجزاء را اداره ميك 8 1387 ‏شم مه‎ 1 pled al

صفحه 14:
(immersion) ‏غوطدورى‎ غوطه‌وری: احساس بودن در یک محیط؛ مي‌تواند کاملاً در حالت ذهتی باشد یا می‌تواند با ابزار فییزیکی تجهین شده باشد؛ غوطه‌وری فیییکی با خواصی از واقعیت مجازی شناخته مي‌شود؛ غوطه‌وری ذهنی هدف بيشت سازندگان رسانه‌ها است. = غوطهوری ذهنی: احساس کاملا درگیر شدن؛ دوری از ناباوری؛ پیچیدگی © غوطه‌وری فینزیکی: ورود همراه با جسم (بدن) به درون رسانه؟ محرک غیررواقعی از حس‌های جسمانی با استفاده از تکنولوژی؛ این دلالت بر این نمی‌کند که همه حس‌ها( ی پنچ گانه ) يا همدٌ اجزاء بدن غوطهور شوند. سيد حامد قناديور 14 شم باه 1387

صفحه 15:
ثيرپذيري © هر کنشی واکنشی به همراه دارد و بازخوردی که به لحاظ آن کنش پا واکنش به‌دست مي‌آید چشاندن طعم واقعیت به يك سیستم. نیازمند گنجاندن مکانيزم‌هايي است که این بازخوردها را منتقل کند سيستم‌هاي واقعیت مجازي بازخورد حسي مستقيمي به شرك تكنندكان مي‌دهد که برپاية موقعیت فيزيکي آنها خواهد بود سید حامد قتدپور ‎Is‏ شم باه 1387

صفحه 16:
(interactivity) Jols © كنش با كاربر : تعامل @ مفهومي آشنا در دنياي کامپیوتر مثال فیلم در مقابل بازی رایانه ای © سيستم بدون تعامل: كارايي پایین؛ تكرارپذيري کم؛ خسته کننده سید حامد قتدپور 6 شنم ماه 1347

صفحه 17:
نمونة ۷۷۵۲۱5 ۸۵6۱۷6 © ابر بزارهايى را جهت ايجاد يك محيط مجازى تعاملى فراهم مى زا 5 يٍ بخ و آماکن مختلفي وجود دارد. et wn Ad اسيد حامد قناديور

صفحه 18:
کار رود 1387 ‏شنم ماه‎ 0 pled al

صفحه 19:
سید حامد قتدپور 9 شنم یتمه 1347

صفحه 20:
ADVIRT 3,3 ۰ فروش گاه‌هاي واقعیت مجازي سازگار :5۲0 ‎ADaptive Virtual Reality‏ ۰ این نمونه براي فروشگاه‌هاي بزرگ که انواع مختلفي از محصولات را ارائه می‌کنند طراحی شده است يك فروشگاه واقعیت مجازي را با استفاده از سابقة مشترياني که از آن استفاده کرده‌اند. اختصاصي مي‌کند # با درنظر گرفتن سلائق مشتري از بعد رواني, نزديكي محیط به واقعیت را براي وي ترسیم مي‌کند سید حامد قتدپور 20 شنم ماه 1347

صفحه 21:
i) ADVIRT ‏نمونة‎ سید حامد قتدپور

صفحه 22:
CyberTown 4,3 ‎CyberTown ®‏ بل محیط مجازي رویلینترنت ‏۰ شعار: شهروندي در عصر مجازي 7 در سال 2092 ميلادي در این شهر مجازي. استادیوم. اماکن تفريحي, بیمارستان و ‏مراکز درمانی» کتابخانه. دانشگاه و سایر اماکن وجود دارد ‏بخشي نیز جهت آمور تجاري و فروشگاه وجود دارد ؛ بخش ‎CyberTown Shopping‏ ‎٩‏ جنبه‌هاي گرافيكي بسیار قوي است ‏8 مشابه ۷۷۵۲۱۵5 ۵۲۱۷6 ولی با مظاهر تخیلی ‏سید حامدقنادپور 2 شنم ماه 1347 ‎

صفحه 23:
ابزارهای تولید دنیاي مجازی زبان مدلسازي واقعیت مجازي: ‎VRML : Virtual Reality Modeling‏ ® ‎Language‏ ‎X3D ©‏ جانشین۷۷ باتعریفو انتشار لطاهاتسه بعدیبر ری 2 سح ‏© نرمافزارهاي گرافيکي نرم افزارهاي نمایش دنياي مجازي ‏سید حامد قتدپور 2 شم باه 1387 ‎

صفحه 24:
Augmented Reality ‎٩‏ نوعي از واقعیت مجازي با اطلاعات اضافي © یک رسانه نامحسوس که در دنياي فيزبکي احساس مي‌شود. ‎٩‏ محیط مجازی مخلوط با فضای حقیقی ‏سید حامدقنادپور 2 شنم ماه 1347 ‎

صفحه 25:
Augmented Reality © منال: میز و تلفن واقعی. دو صندلی و لامپ مجازی اشیاء مجازی 3 بعدی هستند شرايظ آنها همسو با شرايط اشياء واو شم مه 1387 سید حامد قنادپور

صفحه 26:
Augmented Reality ‏نمونه های‎

صفحه 27:
نمونه های 6۵۱۱۲۷ ۸9۴86۱۱۲6۵0 Nomad beats handhelds ۱۵۴0-۷۰ اس( سید حامهقنادپو 7 شم باه 1387

صفحه 28:
کاربردهای عملیاتی واقعبت مجازي © واقعیت مجازي و شهروند مجازي © واقعیت مجازي در تجارت الكترونيکي ‎Creal ۰‏ بكارگيري کاربردهاي واقعیت مجازي در صنعت لآ كنفرانسهاي سالینه با عنوان : کنقرانس بین المللي كاربردهاي ۷/۴ در International Conference on Virtual Reality and its ™ Application in Industry http://www.cad.zju.edu.cn/VRAI2002 ۴ http://www,siggraph.org/reports/VRAI2002/ ۴ http.//www,cad.zju.edu.cn/vrai2003/ ™ لا نمونه اي از مطالعات انگلستان سید حامد قتدپور 2# شنم ماه 1347

صفحه 29:
روند شکلگیری و روندهای آتي ‎e‏ تغییرات سریع مولفه‌هاي روند فناوري در دنیاء باعث ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی شده است © رقابتي شدید در حوزه‌هاي فناوري اطلاعات = حضور بصري منحصر به فرد بر روي اینترنت در آینده كافي نخواهد بود مزیت رقابتي آيندة تجارت : به كارگيري تکنيك‌هاي ۷ در )6 سید حامد قتدپور » شنم ماه 1347

صفحه 30:
واقعیت مجازی در تجارت الکتشرونیکی 6 ‏مزیت رقابتي آيندة تجارت : به كارگيري تكنيك‌هاي ۷ در‎ e ۷ ‏افزایش سهم بازار تجارت الكترونيكي توسط‎ © ‏قابلیت سيستم‌هاي تجارت‌الكترونيكي مبتني بر واقعيت‌مجازي‎ 0 0 0 0 0 سید حامدقنادپور سهولت كاربرى و هدایت آسان کاربران نمایش انبوه محصولات تقویت پیوند بین مشتری و فروشنده استفاده از محصولات متحرک نمايش واقعی محصولات شم باه 1387

صفحه 31:
فروشگاه هاي مجازی سه بعدي مبتني بر وب © مطالعات نشان میدهد که 30 درصد از مخاطبین سايتهاي تجارت الكترونيکي. بخش خرید (۵۲) 451۱000109 را به صورت ناتمام رها حضور بصري متحصر بفرد یک شرکت بر روي اینترنت در آینده كافي نخواهد بود. به همین دلیل تولیدکنندگان راه حلهاي مختلف. مشاركتي را جهت بهبود راه حلهاي مشخص شکل میدهند. کاربرد فروشگاه هاي مجازي سه بعدي موجود در وب يكي از ارکان مهم در تجارت الکترونیک است. سید حامد قتدپور ‎a‏ شم باه 1387

صفحه 32:
کاربردهای واقعیت مجازی در تجارت الکترونیکی ۱22 ۰ ۰ ۰ فروشگاه بر اساس سابقه و علاقة مشتری تولید سابقة مشتري با اظهارات وي از طریق فرم تعیین علاقمندي‌هاي مشتري با زیرنظر گرفتن سابقة مشتري و فعالیت‌هاء گزینش‌ها و درخواست‌هاي قبلي او 0 محصولات دیده شده 0 محصولات لمس شده با کليك کردن ‎(all ces)‏ 0 محصولاتي که مشتري در برگة خرید خود ثبت مي‌کند. 0 محصولات خريداري شده سید حامد قتدپور 2 شم باه 1387

صفحه 33:
کاربردهای واقعیت مجازی در صنعت ۰ 972 ۰ تمونه هايي از كاربردهاي واقعیت مجازي در صنایع گوناگون لا بزئكي لا صنعت معدن 8 زمین شتاسي ‎Qo‏ مهندسي شيمي ل ‎carcass‏ ‏لا صنعت ساختمان حط تولید کار جانه ها لآ علوم ارتباطات لا صنايع نظامي 1387 ‏شم باه‎ 2 a

صفحه 34:
پروژة کاربردهای ۶ در صنعت معدن پروژة نمونه : پیاده سازي و كاربردهاي تکنولوژي هاي واقعیت مجازي در صنعت معدن DEVELOPMENT AND APPLICATION OF VIRTUAL © REALITY TECHNOLOGIES FOR THE MINERALS INDUSTRY لآ در ديارتمان معدن وانري ويرجينيا سبب افزایش سلامت و ايمني معدنکاران ميشود. راهي براي آموزش به معدنکاران ساخت روباتهايي براي معدنيابي و معدنكاري سید حامدقنادپور 35 شنم ماه 1347

صفحه 35:
کاربرد ‎۷/٩‏ در زمین شناسی © بوجود آوردن امکان مشاهده. لمس عوامل مطرح در زمین شناسي بوجود آوردن امکان مشاهده و درک شرایط در اعماق زمین © شبیه سازي سازه هاي داخلی زمین و امکان مقايسة آنها با هم http://portal.acm.org/citation.cfm?doid=293701.293736 © سيد حامد قناديور ‎as‏ شم باه 1387

صفحه 36:
کاربرد ]۷ در مهندسی شیمی © امکان انجام آزمایشات شيمي در دنياي مجازي ‎O‏ کاهش استفاده از مواد شيميايي گران قیمت ‎O‏ کاهش خطرات ناشي از اشتباهات فردي در آزمايشهاي شيميايي © کاهش استهلاک و امکان خرابی دستگاه ها و تجهیزات © امکان مشاهدة فعل و انفعالات شیمیایی و تعامل با اجزاء سید حامد قتدپور % شنم ماه 1347

صفحه 37:
کاربرد ۷ در صنعت نفت © اکتشاف نفت استخراج نفت © ساخت تجهیزات و پالایشگاه ها http:/Awww.aapg.org/explorer/2002/12dec/insidereality.cfm © سید حامد قتدپور 27 شم باه 1387

صفحه 38:
کاربرد ۷ در صنعت ساختمان © طراحي Space modelling Interior design Lighting design ۰ Heating Ventilation and Air Conditioning design Ergonomics and functional requirements Space selling - Fire risk assessment landscaping © ساخت Site layout and planning: © Planning and monitoring of construction processes: @ Evaluation of construction scenarios: ۶ سید حامد قتدپور 2 شنم ماه 1347

صفحه 39:
کاربرد ۷ در خط تولید Collaborative design ® Rapid Interactive Prototyping ® Walkthroughs ® Virtual Factory © سید حامدقنادپور 7 شنم ماه 1347

صفحه 40:
کاربرد ۷ در صنعت رسانه(علوم ارتباطات) بازخورد یا فیدیک © کاربرد‌هاي ]۷ در سینما © فناوري رسانه هاي رقمي : ‎DIGITAL MEDIA TECHNOLOGY‏ CYBERII : aims at simulating, in real-time, the presence of a person 333, © سید حامد قتدپور 3 شنم ماه 1347

صفحه 41:
کاربرد ‎۷٩‏ در صنایع نظامي ساخت ادوات جنگی © تعیین استراتژيهاي جنگ ۰ نقشه خواني © ساخت تجهیزات نظامی و هوافضا سید حامد قتدپور ‎a‏ شنم ماه 1347

صفحه 42:
سید حام قنادپور کاربرد ۷ و اشعة لیزر

صفحه 43:
مشکلات فرارو © مشکلات سخت افزاري © عدم استفاده از ابزارهاي جانبی به‌دلیل عمومی بودن اینترنت © استفاده صرف از مانيتور. بلندكو و كوشي مشکلات زیرساختی © مشکلات شبکه و پهناي باند 0 حجم بالاي گرافيك‌هاي با کیفیت بالا © مشکلات فرهنگی 0 مشکلات قانوني و قضا 0 عدم اعتماد کاربران 0 هت افتاه حون استفاده سید حامد قتدپور 5 شم باه 1387

صفحه 44:
مشكلات ضرارو (دام» © مشكلات مريوط بف أ 9 امنيت اطلاعات © امنيت ابزارهاي واقعيت مجازي © محرمانكي اطلاعات مشکلات نرم افزاري و تكنولوژي تولید © عدم وجود تكنولوزي توليد © عدم وجود سكوي توليد نرم افزار 0 محدوديتهاي وب سید حامد قتدپور 3 شم باه 1387

صفحه 45:
منابع و مراجع William R. Sherman, Alan B. Cra Publisher, 2003, PP 5-37 Luca Chittaro, Roberto Ranon, “Virtual Reality Stores for 1-to-1 E-Commerce”, 2002. Kari Klemetti, Tuomas Maisala, ‘Networked Virtual Environments in E-commerce Sites’, 2001. Luca Chittaro, Roberto Ranon," Adding Adantive Features to Virtual Reality Interfaces for E-Commerce” , Proceedings of 0 0 Jennifer Preece, Yovonne Rogers, Helen Sharp, Interaction Design, wiley John & ons, 2002. David R. Nadeau, “Building Virtual Worlds with VRML", IEEE Computer Graphics and Applications, Vol: 19, Number 2, 1999, pp. 18-29. Corrigan, Tracy and john Authers, “Intemet Use by Financial Services Group to Soar’, Financial Times, 6 june, 1997. Department of Communication, information Technology and Arts(DOCITA), E-Commerce Beyond 2000, Commonwealth of Australia,Canberra, 2000. Bwndikt, Michael, Cyberspace: First steps, MIT Press, Cambridge, 1991. Mirarco Partner for innovation Solution, “Virtual Reality in Mineral industry”, 2004. Soha Maad, Saida Bouakaz," A Novel Application of Media Technology: CYBERII incrustation in a Virtual World of Financial indicators", 2003 Active Worlds Corp, ActiveWorlds, wiw.activeworlds.com , 2005. Blaxxun Interactive, Cyber Town, www.cybertown,com, 2005. “Understanding Virtual Reality’, Morgan Kaufmann boo ea ‏ما ها‎ BS 12 13 سید حامد قتدپور شم باه 1387

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان