صفحه 1:
و
مفاهیم و گاربردهاي عملياني و
وافعیت مجاز ي <i (Virtual Reality)
سیدحامد قنادپور
دومین جشنواره و نمایشگاه ملي رسانه هاي دیجیتال
ششم آبانماه 1387
صفحه 2:
ع
3
ع9
0
تعريف واقعيت مجازي و مقايسة واقعيت مجازي با ساير رساندها
يخجة واقعيت
جهار عنصر كليدي واقعيت مجازي
نمونه هاى واقعيت مجازى
توسعة واقعيت مجازى
نمونه هاي بهكاركيري تكنيكهاي واقعيت مجازي
كاربردهاى واقعيت مجازى در صنعت
راهکارهای تولید. مشکلات و نتایج و پیشنهادات آتي
سید حامد قتدپور 2 شنم ماه 1347
صفحه 3:
مقدمه
= روندهاي فناوري در دنیا
© واقعیت مجازي؛ به دنبال جایگاه واقعي خود و سهم فناوري آینده
٩ فناوري اطلاعات. مملو از رقابت
# واقعیت مجازي؛ مزیت رقابتي دنياي امروز و آینده
۵ واقعیت مجازي به دنبال کسب بازار عام
سید حامد قتدپور i شم باه 1387
صفحه 4:
رسانههای ارتباطات انسانی دنه Communication
9 اشيهاي غار رادیو
© زبان نوشتاري © تلويزيون
© مجسمه سازي © راياندهاي ديجيتال
© ارتباظات آوابي © رايائههاي كرافيكي
سر © اولين ۷0
te == e بازيهاي ويديويي
روزنامه (اطلاعات دورهاي) ee
عكاسي © اينترنت 1
ar =
= — —= نمایش تعاملي و حسي کامپیوتر(۷)
World Wide Web @ = 2
سید حامد قتدپور 4 شنم ماه 1347
صفحه 5:
تعریف واقعیت مجازی
تعاریف مختلف. به جهت نويا بودن اين رسانه و عدم ثبات تعريف
Virtual © وجود ماهیتیالثر چیزیب نون وجود حقیقیلن
86۵۱7: حا تب ظرفيتولقعيودن
Webster defines: - ©
6 Virtual: being in essence of effect, but not in fact
و Reality: something that exists independently of ideas concerning it
تعریف با توجه به عناصر آن
تعریف واقعیت مجازيء همان چيزي است که اکنون در ذهن شماست.
سید حامد قتدپور 5 شنم ماه 1347
صفحه 6:
انعطاف پذبری واقعیت مجازی
اکثر رسانهها به انعطاف پذيري واقعیت مجازي نیستند.
لآ موسيقي در زمان موجود است.
لا نقاشي در فضا موجود است.
@ واقعیت مجازي در زمان و فضا توأمان موجود است.
سب در واقعیت مجازي کاربر ميتواند چگونگي عبور از زمان و فضا را
کنترل نماید.
شرکتکنندگان مختلف تجارب مختلفی در واقعیت مجازي دارند.
آنها ميتوانند در این تجربه همكاري نمایند.
سید حامد قتدپور 6 شم باه 1387
صفحه 7:
اس و رت
او
nrererstont| Reva انا Mies
E = 0
ESA Ne [vm | ne | vm [me
SIE Virtual Reality ۷2۳۵2 vi 7[ |
v ۸
1
سول
Teleperation
telephone
Novel
Interactive Fiction
BE Ontine Cha
Live TV Documentary
گیگ
NWN
TV Situation Comecly
Cyberspace
سید حامد قتدپور 7 شنم ماه 1347
صفحه 8:
تاریخچة واقعیت مجازی
© 1929
After several years of flight training,
Edward Link develops a simple mechanical flight
simulator to train a pilot at a stationary (indoor)
location. The trainee can learn to fly and
navigate using instruments via instrument
replicas in the cockpit of the Link Trainer.
Jae tel, Edward Link ۰ يرواز مكانيكودر يكمحيط
تلخلیساخت
سید حامدقنادپور 8 شم باه 1387
صفحه 9:
27 ريخجة واقعبت مجازی (دامه)
© 8
In the paper "A head-mounted three dimensional
display," lvan Sutherland describes his
development of a tracked stereoscopic head-
mounted display at Harvard University. The display
uses miniature CRTs with optics to present
separate images to each eye, and is interfaced to
mechanical and ultrasonic trackers.
© 5۱06/۱۵00 ۱۷۵0لعلم کرد در دلنشگام ود لباييا ساخته لستکه بسر
رويسر قرار موكيرد و لمكانييكيرورا در لختيار موكذارد. « لي
be
سید حامد قتدپور 9 شنم ماه 1347
صفحه 10:
27 ريخجة واقعبت مجازی (دامه)
© 0
W-Industries launches the first public venue VR
system, coining it Virtuality. It is a dual-player VR
arcade system that includes an HMD, hand-held prop,
and ring platform for each participant. The initial
game -- Dacty/ Nightmare -- involves two players in a
simple multi-level world where they attempt to shoot
one another. In 1993, W-Industries changes their
name to Virtuality PLC, and in 1997 they sell their
assets as part of filing for Chapter 11 Bankruptcy.
0 از سال 1990 شروع پیشرفت در واقعیت مجازي
سید حامدقنادپور 0 شنم ماه 1347
صفحه 11:
تار یخچة واقعیت مجازی دس
e 1998
Disney opens the first of their DisneyQuest
family arcade centers which feature numerous
VR attractions using both HMD, and projection-
based visual displays.
0 از سال 1998: عمومي شدن كاربردهاي واقعیت مجازي
سید حامد قتدپور شنم ماه 1347
صفحه 12:
عناصر اصلی واقعیت مجازی
© دنياي مجازي - Virtual World
© غوطه وري - Immersion
© بازخورد حسی - Sensory Feedback
Interactivity - تعامل ©
سید حامدقنادپور 1 شنم ماه 1347
صفحه 13:
دنیای مجازی (۷۷۵۲۱۵ ۵۱د۷:۳)
© يك رسانه؛ در ذهن بوجود آورندة آن؛ امکان انتقال به ديگري یا
به اشتراك گذاشتن آن
۰ تخیلی که (اغلب) با يك رسانه آشکار شده است.
توصیفی از مجموعهاي از اشیاء در يك فضا و قواعد و رواب
آن اجزاء را اداره ميك
8
1387 شم مه 1 pled al
صفحه 14:
(immersion) غوطدورى
غوطهوری: احساس بودن در یک محیط؛ ميتواند کاملاً در حالت ذهتی باشد یا
میتواند با ابزار فییزیکی تجهین شده باشد؛ غوطهوری فیییکی با خواصی از
واقعیت مجازی شناخته ميشود؛ غوطهوری ذهنی هدف بيشت سازندگان رسانهها
است.
= غوطهوری ذهنی: احساس کاملا درگیر شدن؛ دوری از ناباوری؛ پیچیدگی
© غوطهوری فینزیکی: ورود همراه با جسم (بدن) به درون رسانه؟ محرک
غیررواقعی از حسهای جسمانی با استفاده از تکنولوژی؛ این دلالت بر این نمیکند
که همه حسها( ی پنچ گانه ) يا همدٌ اجزاء بدن غوطهور شوند.
سيد حامد قناديور 14 شم باه 1387
صفحه 15:
ثيرپذيري
© هر کنشی واکنشی به همراه دارد و بازخوردی که به لحاظ آن کنش
پا واکنش بهدست ميآید
چشاندن طعم واقعیت به يك سیستم. نیازمند گنجاندن
مکانيزمهايي است که این بازخوردها را منتقل کند
سيستمهاي واقعیت مجازي بازخورد حسي مستقيمي به
شرك تكنندكان ميدهد که برپاية موقعیت فيزيکي آنها خواهد بود
سید حامد قتدپور Is شم باه 1387
صفحه 16:
(interactivity) Jols
© كنش با كاربر : تعامل
@ مفهومي آشنا در دنياي کامپیوتر
مثال فیلم در مقابل بازی رایانه ای
© سيستم بدون تعامل: كارايي پایین؛ تكرارپذيري کم؛ خسته
کننده
سید حامد قتدپور 6 شنم ماه 1347
صفحه 17:
نمونة ۷۷۵۲۱5 ۸۵6۱۷6
© ابر
بزارهايى را جهت ايجاد يك محيط مجازى تعاملى فراهم مى
زا 5 يٍ
بخ و آماکن مختلفي وجود دارد.
et wn
Ad
اسيد حامد قناديور
صفحه 18:
کار رود
1387 شنم ماه 0 pled al
صفحه 19:
سید حامد قتدپور 9 شنم یتمه 1347
صفحه 20:
ADVIRT 3,3
۰ فروش گاههاي واقعیت مجازي سازگار :5۲0 ADaptive Virtual Reality
۰ این نمونه براي فروشگاههاي بزرگ که انواع مختلفي از
محصولات را ارائه میکنند طراحی شده است
يك فروشگاه واقعیت مجازي را با استفاده از سابقة مشترياني که
از آن استفاده کردهاند. اختصاصي ميکند
# با درنظر گرفتن سلائق مشتري از بعد رواني, نزديكي محیط به
واقعیت را براي وي ترسیم ميکند
سید حامد قتدپور 20 شنم ماه 1347
صفحه 21:
i) ADVIRT نمونة
سید حامد قتدپور
صفحه 22:
CyberTown 4,3
CyberTown ® بل محیط مجازي رویلینترنت
۰ شعار: شهروندي در عصر مجازي 7 در سال 2092 ميلادي
در این شهر مجازي. استادیوم. اماکن تفريحي, بیمارستان و
مراکز درمانی» کتابخانه. دانشگاه و سایر اماکن وجود دارد
بخشي نیز جهت آمور تجاري و فروشگاه وجود دارد ؛ بخش
CyberTown Shopping
٩ جنبههاي گرافيكي بسیار قوي است
8 مشابه ۷۷۵۲۱۵5 ۵۲۱۷6 ولی با مظاهر تخیلی
سید حامدقنادپور 2 شنم ماه 1347
صفحه 23:
ابزارهای تولید دنیاي مجازی
زبان مدلسازي واقعیت مجازي:
VRML : Virtual Reality Modeling ®
Language
X3D © جانشین۷۷ باتعریفو انتشار لطاهاتسه بعدیبر ری
2 سح
© نرمافزارهاي گرافيکي
نرم افزارهاي نمایش دنياي مجازي
سید حامد قتدپور 2 شم باه 1387
صفحه 24:
Augmented Reality
٩ نوعي از واقعیت مجازي با اطلاعات اضافي
© یک رسانه نامحسوس که در دنياي فيزبکي احساس ميشود.
٩ محیط مجازی مخلوط با فضای حقیقی
سید حامدقنادپور 2 شنم ماه 1347
صفحه 25:
Augmented Reality
© منال:
میز و تلفن واقعی. دو صندلی و لامپ مجازی
اشیاء مجازی 3 بعدی هستند
شرايظ آنها همسو با شرايط اشياء واو
شم مه 1387
سید حامد قنادپور
صفحه 26:
Augmented Reality نمونه های
صفحه 27:
نمونه های 6۵۱۱۲۷ ۸9۴86۱۱۲6۵0
Nomad beats handhelds
۱۵۴0-۷۰
اس(
سید حامهقنادپو 7 شم باه 1387
صفحه 28:
کاربردهای عملیاتی واقعبت مجازي
© واقعیت مجازي و شهروند مجازي
© واقعیت مجازي در تجارت الكترونيکي
Creal ۰ بكارگيري کاربردهاي واقعیت مجازي در صنعت
لآ كنفرانسهاي سالینه با عنوان : کنقرانس بین المللي كاربردهاي ۷/۴ در
International Conference on Virtual Reality and its ™
Application in Industry
http://www.cad.zju.edu.cn/VRAI2002 ۴
http://www,siggraph.org/reports/VRAI2002/ ۴
http.//www,cad.zju.edu.cn/vrai2003/ ™
لا نمونه اي از مطالعات انگلستان
سید حامد قتدپور 2# شنم ماه 1347
صفحه 29:
روند شکلگیری و روندهای آتي
e
تغییرات سریع مولفههاي روند فناوري در دنیاء باعث ایجاد فرصتها
و تهدیدهای مختلفی شده است
© رقابتي شدید در حوزههاي فناوري اطلاعات
= حضور بصري منحصر به فرد بر روي اینترنت در آینده كافي نخواهد
بود
مزیت رقابتي آيندة تجارت : به كارگيري تکنيكهاي ۷ در )6
سید حامد قتدپور » شنم ماه 1347
صفحه 30:
واقعیت مجازی در تجارت الکتشرونیکی
6 مزیت رقابتي آيندة تجارت : به كارگيري تكنيكهاي ۷ در e
۷ افزایش سهم بازار تجارت الكترونيكي توسط ©
قابلیت سيستمهاي تجارتالكترونيكي مبتني بر واقعيتمجازي
0
0
0
0
0
سید حامدقنادپور
سهولت كاربرى و هدایت آسان کاربران
نمایش انبوه محصولات
تقویت پیوند بین مشتری و فروشنده
استفاده از محصولات متحرک
نمايش واقعی محصولات
شم باه 1387
صفحه 31:
فروشگاه هاي مجازی سه بعدي مبتني بر وب
© مطالعات نشان میدهد که 30 درصد از مخاطبین سايتهاي تجارت
الكترونيکي. بخش خرید (۵۲) 451۱000109 را به صورت ناتمام رها
حضور بصري متحصر بفرد یک شرکت بر روي اینترنت در آینده كافي نخواهد
بود. به همین دلیل تولیدکنندگان راه حلهاي مختلف. مشاركتي را جهت
بهبود راه حلهاي مشخص شکل میدهند.
کاربرد فروشگاه هاي مجازي سه بعدي موجود در وب يكي از ارکان مهم در
تجارت الکترونیک است.
سید حامد قتدپور a شم باه 1387
صفحه 32:
کاربردهای واقعیت مجازی در تجارت الکترونیکی ۱22
۰
۰
۰
فروشگاه بر اساس سابقه و علاقة مشتری
تولید سابقة مشتري با اظهارات وي از طریق فرم
تعیین علاقمنديهاي مشتري با زیرنظر گرفتن سابقة مشتري و
فعالیتهاء گزینشها و درخواستهاي قبلي او
0 محصولات دیده شده
0 محصولات لمس شده با کليك کردن (all ces)
0 محصولاتي که مشتري در برگة خرید خود ثبت ميکند.
0 محصولات خريداري شده
سید حامد قتدپور 2 شم باه 1387
صفحه 33:
کاربردهای واقعیت مجازی در صنعت ۰ 972
۰ تمونه هايي از كاربردهاي واقعیت مجازي در صنایع گوناگون
لا بزئكي
لا صنعت معدن
8 زمین شتاسي
Qo مهندسي شيمي
ل carcass
لا صنعت ساختمان
حط تولید کار جانه ها
لآ علوم ارتباطات
لا صنايع نظامي
1387 شم باه 2 a
صفحه 34:
پروژة کاربردهای ۶ در صنعت معدن
پروژة نمونه : پیاده سازي و كاربردهاي تکنولوژي هاي واقعیت مجازي در صنعت معدن
DEVELOPMENT AND APPLICATION OF VIRTUAL ©
REALITY TECHNOLOGIES FOR THE MINERALS
INDUSTRY
لآ در ديارتمان معدن وانري ويرجينيا
سبب افزایش سلامت و ايمني معدنکاران ميشود.
راهي براي آموزش به معدنکاران
ساخت روباتهايي براي معدنيابي و معدنكاري
سید حامدقنادپور 35 شنم ماه 1347
صفحه 35:
کاربرد ۷/٩ در زمین شناسی
© بوجود آوردن امکان مشاهده. لمس عوامل مطرح در زمین شناسي
بوجود آوردن امکان مشاهده و درک شرایط در اعماق زمین
© شبیه سازي سازه هاي داخلی زمین و امکان مقايسة آنها با هم
http://portal.acm.org/citation.cfm?doid=293701.293736 ©
سيد حامد قناديور as شم باه 1387
صفحه 36:
کاربرد ]۷ در مهندسی شیمی
© امکان انجام آزمایشات شيمي در دنياي مجازي
O کاهش استفاده از مواد شيميايي گران قیمت
O کاهش خطرات ناشي از اشتباهات فردي در آزمايشهاي شيميايي
© کاهش استهلاک و امکان خرابی دستگاه ها و تجهیزات
© امکان مشاهدة فعل و انفعالات شیمیایی و تعامل با اجزاء
سید حامد قتدپور % شنم ماه 1347
صفحه 37:
کاربرد ۷ در صنعت نفت
© اکتشاف نفت
استخراج نفت
© ساخت تجهیزات و پالایشگاه ها
http:/Awww.aapg.org/explorer/2002/12dec/insidereality.cfm ©
سید حامد قتدپور 27 شم باه 1387
صفحه 38:
کاربرد ۷ در صنعت ساختمان
© طراحي
Space modelling
Interior design
Lighting design ۰
Heating Ventilation and Air Conditioning design
Ergonomics and functional requirements
Space selling -
Fire risk assessment
landscaping
© ساخت
Site layout and planning: ©
Planning and monitoring of construction processes: @
Evaluation of construction scenarios: ۶
سید حامد قتدپور 2 شنم ماه 1347
صفحه 39:
کاربرد ۷ در خط تولید
Collaborative design ®
Rapid Interactive Prototyping ®
Walkthroughs ®
Virtual Factory ©
سید حامدقنادپور 7 شنم ماه 1347
صفحه 40:
کاربرد ۷ در صنعت رسانه(علوم ارتباطات)
بازخورد یا فیدیک
© کاربردهاي ]۷ در سینما
© فناوري رسانه هاي رقمي : DIGITAL MEDIA TECHNOLOGY
CYBERII : aims at simulating, in real-time, the presence of a person 333, ©
سید حامد قتدپور 3 شنم ماه 1347
صفحه 41:
کاربرد ۷٩ در صنایع نظامي
ساخت ادوات جنگی
© تعیین استراتژيهاي جنگ
۰
نقشه خواني
© ساخت تجهیزات نظامی و هوافضا
سید حامد قتدپور a شنم ماه 1347
صفحه 42:
سید حام قنادپور
کاربرد ۷ و اشعة
لیزر
صفحه 43:
مشکلات فرارو
© مشکلات سخت افزاري
© عدم استفاده از ابزارهاي جانبی بهدلیل عمومی بودن اینترنت
© استفاده صرف از مانيتور. بلندكو و كوشي
مشکلات زیرساختی
© مشکلات شبکه و پهناي باند
0 حجم بالاي گرافيكهاي با کیفیت بالا
© مشکلات فرهنگی
0 مشکلات قانوني و قضا
0 عدم اعتماد کاربران
0 هت افتاه حون استفاده
سید حامد قتدپور 5 شم باه 1387
صفحه 44:
مشكلات ضرارو (دام»
© مشكلات مريوط بف أ
9 امنيت اطلاعات
© امنيت ابزارهاي واقعيت مجازي
© محرمانكي اطلاعات
مشکلات نرم افزاري و تكنولوژي تولید
© عدم وجود تكنولوزي توليد
© عدم وجود سكوي توليد نرم افزار
0 محدوديتهاي وب
سید حامد قتدپور 3 شم باه 1387
صفحه 45:
منابع و مراجع
William R. Sherman, Alan B. Cra
Publisher, 2003, PP 5-37
Luca Chittaro, Roberto Ranon, “Virtual Reality Stores for 1-to-1 E-Commerce”, 2002.
Kari Klemetti, Tuomas Maisala, ‘Networked Virtual Environments in E-commerce Sites’,
2001.
Luca Chittaro, Roberto Ranon,"
Adding Adantive Features to Virtual Reality Interfaces for E-Commerce” , Proceedings of
0 0
Jennifer Preece, Yovonne Rogers, Helen Sharp, Interaction Design, wiley John &
ons, 2002.
David R. Nadeau, “Building Virtual Worlds with VRML", IEEE Computer Graphics and
Applications, Vol: 19, Number 2, 1999, pp. 18-29.
Corrigan, Tracy and john Authers, “Intemet Use by Financial Services Group to Soar’,
Financial Times, 6 june, 1997.
Department of Communication, information Technology and Arts(DOCITA), E-Commerce
Beyond 2000, Commonwealth of Australia,Canberra, 2000.
Bwndikt, Michael, Cyberspace: First steps, MIT Press, Cambridge, 1991.
Mirarco Partner for innovation Solution, “Virtual Reality in Mineral industry”, 2004.
Soha Maad, Saida Bouakaz," A Novel Application of Media Technology: CYBERII
incrustation in a Virtual World of Financial indicators", 2003
Active Worlds Corp, ActiveWorlds, wiw.activeworlds.com , 2005.
Blaxxun Interactive, Cyber Town, www.cybertown,com, 2005.
“Understanding Virtual Reality’, Morgan Kaufmann
boo ea ما ها
BS
12
13
سید حامد قتدپور شم باه 1387