تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۰ اسلاید حاکمیت(Governance): عبارتست از وضع، به کارگیری، و اعمال قواعد در سطوح زیر ملی، ملی، فراملی و جهانی میان افراد، سازمانها، شبکه ها و حکومت ها(مته کایر، ۱۳۸۶). کاربرد جدید حاکمیت به بازیگران و سازمانهای دولتی به عنوان تنها سازمانها و بازیگران ذی مدخل در تخصیص مقتدرانه ارزش ها نگاه نمی کند. حاکمیت قابلیت حکومت(Government) برای تدوین و اجرای خط مشی به عبارت دیگر راهبری جامعه است. حاکمیت به چیزی وسیع تر از دولت دلالت می کند و در باره راهبری و قواعد بازی است. اصل در حاکمیت قدیم، دیدگاه سنتی راهبری حکومت ملی از بالا به پایین است، این دیدگاه میزان کنترلی را مدنظر قرار می دهد که حکومت قادر است بر جامعه و فعالیت های اقتصادی اعمال کند. حاکمیت جدید بیشتر بر چگونگی تعامل مرکز با جامعه تاکید دارد و در پی آن است که روشن سازد آیا در شبکه امکان خود راهبری وجود دارد یا نه. . . .

fattah.aghazadeh

صفحه 1:

صفحه 2:
حا کمیت و نگاهی به حا كميت خوب 0

صفحه 3:
فهر ست مطالب: ** حاکمیت چیسست * برخی مفاهیم اساسی مرتبط به حاکمیت * معرفى بانك جهانی ** حاکمیت و بانک جهانی * حاکمیت خوب ** مرور شاخص های حاکمیت خوب ** بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های حاکمیت خوب

صفحه 4:
حاكميت جيست *حاكميت(0017611121106)): عبارتست از وضع به كاركيرى؛ و اعمال قواعد در سطوح زير ملى: ملى: فراملى و جهانى ميان افراد. سازمانیه؛ شبکه ها و حکومت ها(مته کایره ‎NTA‏ “كاربرد جديد حاكميت به بازيكران و سازمانهاى دولتى به عنوان تنها سازمانها و بازيكران ذى مدخل در تخصيص مقتدرانه ارزش ها نكاه نمى كند. حاكميت قابليت حكومت(00176171126121) براى تدوين و اجراى خط مشى به عبارت ديكر راهبرى جامعه است. "حاکمیت به چیزی وسیع تر از دولت دلالت مى كند و در باره راهبری و قواعد بازی است. <اصل در حاکمیت قدیم, دیدگاه سنتی راهبری حکومت ملی از بالبه پایین است؛ این دیدگاه ميزان کنترلی را مدنظر قرار می دهد که حکومت قادر است بر جامعه و فعالیت های اقتصادی اعمال کند. اعاكميت جدید بیشتر بر چگونگی تعامل مرکزبا جامعه تاکید دارد و در چی آن است که روشن سازد آیا در شبکه امکان خود راهبری وجود دارد یا نه.

صفحه 5:
حاکمیت و مفاهیم اساسی(مشروعیت کارایی؛ مردم سالاری) #حاکمیت در مفههوم وسیع خود به معنی وضع. کاربرد و اعمال قواعد بازی تعریف می شود لازمه پا برجلیی این قواعد مشروع بودن آنهاست. حفظ قواعد اگر بازور, خشونت و استبداد همراه باشد به احتمال قوی افراد با قانون گریزی یا عمل خشونت آمیز در برابر آن مقاومت خواهند کرد. اما مشروعیت چگونه به وجود می آید؟ #مشروعیت مبتنی بر درون داد: از موافقت کسانی ‎ga OLS‏ گیرد که از آنها خواسته می شود از قانون . این مبحث مبتنی بر استقرار رویه های مردم سالارانه مورد قبول اکثریت برای اخذ تصمیمات الزام آور جمعی می پردازد. 7مشروعیت میتنی بر برون داد: از لثر بخشی قواعد برای ایجاد نتلیج محسوس(کالاه خدمت رشد. توسعه و .۰۰ ) ناشی می شود. این مبحث بدین معناست که خط مش های اثر بخش اگر در خدمت خیر عموم مردم باشند می توانند مشروعیت ‎dy‏ همراه داشته باشند.

صفحه 6:
حاکمیت و مفاهیم اساسی(مشروعیت کارایی؛ مردم سالاری) *بنابر لین مشروعیت ممکن است از مردم سالاری یا از کارایی ناشی شود. مساله لین است که آیا ممکن است این دو مشروعیت با هم وجود داشته باشند؟ یا میان آنها رابطه جانشینی بر قرار است؟ “اكر فراگیری شهروندان به شکل مردم سالارانه تضمین نشود احتمالا همکاری آنها در دستیابی به نتایج اقتصادی و اجتماعی حاصل نخواهد شد. ۶ لذا مشروعیت مردم سالارانه نه تنها الزامی است وبه خودی خود مطلوب است از لین جهت نیز مهم است که رویه های مردم سالارانه لازمه حملیت فعالیت شهروندان بوده وبه نتلیج کارآمد خط مشی ها مى انجامد. 7 خلاصه حاکمیت به معنای مدیریت قواعد بازی به دنبال افزایش مشروعیت در قلمرو دولت است. مشروعیت ممکن است از مردم سالاری و نیز کارایی ناشی شود. با توجه به اینکه در نظر حاکمیت تمرکز بر کارایی است. اما نباید نادیده گرفت که بحث های فزاینده ای در خصوص مردم سالاری وجود دارد.

صفحه 7:
‘THE WORLD BANK

صفحه 8:
Ss 7 ‏ا‎ ‎6 ‘THE WORLD BANK معرفی بانک جهانی حت بانک جییانی نام دیگر بانک بی‌لمللی توسعه و ترمیم است( که همراه با چهار شعبه دیگر خود: 0 موسسه بین‌المللی توسعه (۲) ۵موسسه مالی بین‌المللی() 0آژانس تضمین سرمایه گذاری چند جانبه‌ای ‎٩‏ 0 و مرکز بین‌المللی برای حل و فصل منازعات سرمایه گذاری ( گروه بانک جهانی را تشکیل می‌دهند. 1)International Bank for Reconstruction and Development :IBRD 2)International Development Association: IDA International Finance Corporation: IFC 4)Multilateral Investment Guarantee Agency: MIGA. 5)International Finance Corporation: IFC 8

صفحه 9:
‘THE WORLD BANK معرفی بانک جهانی بلنک جهانی یکی از سه رکن برتون وودز را تشکیل می‌دهد. سه سازمان, صندوق بین‌المللی پول, بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه یا بلنک جهلنی و گات که البتهامروزه جای خود رابه سازمان تجارت جهانی داده است به‌طور جمعی تشکیل‌دهنده سیستم برتون وودز هستند. در پایان جنگ جهلنی دوم از طرفی عولقب منفی جنگ جهلنی و از طرف دیگر سیاست‌های خودخواهانه تجاری اوایل دهه ۰ ۱۹۳ منجر به ایجاد مشکلات اقتصادی زیادی برای کشورها شده و توان تولیدی کشورها به‌شدت تقلیل یافته بود. به‌همین دلیل در ۲۱ ژونیه ۱۹6 (قبل از پایان جنگ)» به پیشنهاد روزیلت (رئیس جمهور وقت آمریکا)» کنفرانس پیلی و مللی سازمان ملل متحد با شرکت نمایندگان 6 کشور در برتون وودز تشکیل و طی ّن موافقت‌نامه‌های تأسیس بلنک بي نالمللى ترميم و توسعه (بانک جهانی) و صندوق بین‌المللی پول تصویب شد.

صفحه 10:
‘THE WORLD BANK معرفی بانک جهانی ‎SUL”‏ جهانی و صندوق بین‌المللی پول جزنی از فرایند همکاری برای ایجاد یک نظام پولی و سرمایه‌گذاری به‌جای آشفتگی نای از ناسیونالیسم اقتصادی دهه ۱۹۳۰ بودند. بانک جهانی در دسامبر ۱۹6۵ تأسیس شد و در نوامبر ۱۹2۷با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌صورت رسمی درآمد و به جرگه نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد پیوست. ‎ ‎ ‏بلنک جهلنى ابتدا براى كمك به بازسازی خرابی‌های جنگ جهلنی دوم بهوجود آمد. ولی در سال ۹ به‌سمت ارتقای توسعه اقتصادی در کشورهای توسعه‌نیافته معطوف شد. ‎ ‏7 هدف اصلی بانک جهانی اعطای وام برای توسعه و گسترش طرح‌های تولیدی لن دسته از کشورهای در حال توسعه است که عضو بلنک هستند. لین وام‌ها برای مقاصدی مانند اجرای پروژه‌های لوله کشی لب آشامیدنی» آموزش و پرورش و اجرای برنامه‌های کلی عمرلنی از جمله واردات کالاهای صنعتی است. 0 ‎ ‎

صفحه 11:
‘THE WORLD BANK معرفی بانک جهانی “ايران يكى از اعضای شرکت‌کننده در کنفرانس برتون وودز بوده و در نتیجه از مزسسین بلنک جهانی به‌شمار می‌رود؛ که از سال ۱۳۲۶ رسماً عضو بانک جهانی شد. سرمایه و منابع بانک جهانی سرمایة لین بلنک از مجموع سهام تعهد شده و حق عضویت کشورها, فروش اوراق قرضه و استقراض از بازارهای مللی و دولت‌های عضو تشکیل می‌شود. سرمایث بلنک به سهام یکصد هزار دلاری تقسیم شده و حق رلی کشورها نیز بر مبنای هر عضو ۲۵۰ رای ثلبت و یک ری به ازای هر سهم می‌باشد. سهم هر کشوره بستگی به موقعیت اقتصادی و مللی ُن کشور دارد. هر کشوره موظف است در موقع پیوستن به بلنک ده در صد سیهم خود را بپردازد که یک در صد لین مبلغ به طلایا دلار آمریکا است و .به ارز کشور مربوطه می‌باشد و فقط با موافقت کشور ذی‌ربط قلبل استفاده خواهد بود. چنانچه بلنک برای ایفای تعهدات خود که ناشی از تضمین وام‌ها می‌باشد. نیاز به سرمایه پیدا کند. ممکن است از اعضا درخواست پرداخت ‎٩۰‏ در صد باقی‌مانده را بنماید. 11 ‎٩‏ در صد ‎ ‎

صفحه 12:
حاکمیت و بانک جهانی بانک جهانی با تعیین حاکمیت بد به عنوان علت بحران های اقتصادی بسیاری از کشور های جهان سوم. بحث عظیمی در خصوص حاکمیت به راه انداخت. "*#بلنک کشورهایی را که از لن وام دریافت می کرند به شفافیت» کارایی و پاسخگویی بیشتر فرا خواند. ** پژوهشگران هم به کاربردن همین معیارها برای خود بانک خواستار شدند و لذا بعث حاکمیت سازمانهای بین المللی به بحث افزوده شد. "**سرانجام بلنک جهلنی نیز به تدریج به بخشی از فرایندهای حاکمیت جهلنی تبدیل شد. چرا که در توزیع مجدد منلبع از کشورهای غنی‌به کشورهای فقیر شرکت دارد وبه تحلیل پیامدهای سیاست های تجاری کشورهای غنی نسبت به کشورهای فقیر می پردازد. 12

صفحه 13:
حاکمیت و بانک جهانی چگونگی رابطه حاکمیت با بانک جهانی را می توان به سه طریق نشان داد: ۵ حاکمیت خوب به عنوان شرط ‎BS‏ مشی ۵ حاکمیت بانک جهانی به عنوان یک سازمان 0و بانک جهانی به عنوان جزیی از حاکمیت جهانی 13

صفحه 14:
حاکمیت خوب شرط خط مشی 7بانک جهانی سهم ارزشمندی در پیدایش مفهوم حاکمیت در دهه ۱۹۹۰ دارد. "بلنک مفهوم حاکمیت را در گزارشی در سال ۱۹۸۹ مطرح کرد وبالن‌به فساده خط مشی های بدء و قوم و خويش بازى به عنوان مواردی اشاره کرد که شدیدا مانع توسعه می شوند. "بانک با این گزارش در محافل توسعه بین المللی جرقه بحث هایی از این قبیل را باعث شد که: 0 حاکمیت خوب به چه چیزی اساره دارد؟ ۵چگونه می توان حاکمیت خوب را بر انگیخت؟ لیا صدور نظام های پاسخگویی و مردم سالاری غربی شدنی است ویا در عمل می تولند واقعيت بيدا کند؟ 14

صفحه 15:
حاکمیت خوب شرط خط مشی *بلنک جهلنی از تعریف واحدی از حاکمیت کار نمی کند. بلکه حسب گزارش در دست اجراء از تعريف های مختلفی استفاده می کند. ملا در گزارش ۱۹۸۹ حاکمیت «شیوه ای که با آن قدرت در مدیریت منابع اقتصادی و اجتماعی کشور برای توسعه اعمال می شود» تعریف شده است. 7در گزارش سال ۲۰۰۲ آمده است«حاکمیت عبارتست از ظرفیت سازمانهای دولتی برای ارائه کالای عمومی و سایر کالاهایی که شهروندان یک کشور و یا نمایندگانشان تقاضا می کنند. به شیوه اثر بخش شفاف بی طرفانه و پاسخگو با توجه به محدودیت منابع» *به رقم تعاریف متعدد. ویژگی اصلی عملیاتی مورد نظر بانک جهانی از حاکمیت بر کاهش فساد» و قدرت تقویت کننده محدود به قواعد دلالت دارد. 15

صفحه 16:
مرور شاخص های حاکمیت خوب این برداشت مستلزم وجود عوامل 7 گانه حاکمیت خوب است که بانک جهانی آنها را با " شاخص می سنجد: ۱ پاسخ‌گویی و حق اظهار نظر 1 ‎oles and‏ مقصود از اين شاخص میزان ‎as‏ ‏لين شاخص همجنين بياذ رساندهاى جمعى است. براساس لين شاخص هرچه مردم در یک جامعه نقش تعيين زمامداران و هیئت حاکمه داشته باشند. حضور و نقش احزاب و تشکل‌ها و انجمن‌ها و آ باشد و رسانههای جمعى و افراد مختلف بتوانند آزادلنه فعاليت و 16

صفحه 17:
مرور شاخص های حاکمیت خوب ۲ ثبات سیاسی و نبود خشونت(۷:۵16866 ۳۲0 ‎(Political Stability‏ این شاخص یینگر آن است که جه چه میزان احتمال دا ارد يك حکومت و نظام سياسى از اههای تت اندازی باشد. در اینجا عواملى همجون تروريسم و خشونتهاى سياسى_مدنظر هستند. براساس اين شاخص» هرجه احتمال نبودن ثبات سياسى در يك كشور بيشتر باشد نشاندهندة حكمرلنى ضعيف است و هرجه كشورى از ثبات سياسى بیشتری بوخوردار باشد. در زمينة حكمرانى خوب امتياز بالاترى را كسب مى كند. 17

صفحه 18:
مرور شاخص های حاکمیت خوب ‎(Government Effectiveness)<J> _.isu ji! ۳‏ در لین شاخص, کیفیت خدمات زان استقلال آذ سیاسی مدنظر است. همچنین کیفیت تدهین و اجرای خطمشی‌های عمومی و دولتی» و میزان تعهدى كه دملت در برایر لین سباست‌ها دارد در لین شاخص در کانون ارزیابی قرار می‌گیرد. در نتیجه هرچه کیفیت خدمات عمومی و شهروندی بهتر باشد و خطمشی‌های عمومی به دور از جنجال‌ها و خط و ربطهای سیاسی وضع و اجرا شوند و تعهد نظام سیاسی در قبال آنها بیشتر باشد,بیانگر وضعیت بهتری در حکمرانی خوب است. » خدمات 18

صفحه 19:
مرور شاخص های حاکمیت خوب > کیفیت تنظیم 5.15 ‎(RegulatoryQuality),‏ منظور از لین شاخص, توان‌مندی دیلت در تدیین و اجرای سیاست‌ها و مقررات و نظاماتی است که سبب گسترش نفوذ و دامن فعالیت‌های بخش خصوصی می‌شود. هرچه دولت بتواند با تدهین و اجرای سیاست‌ها و نظامات مختلف. موجبات توسعهٌ فعالیت‌های بخش خصوصی و اثرگذاری بیشتران بر ادرف جامعه را فراهم آورد شاهد سطح بالاتری از حکمرانی خواهیم بود. 19

صفحه 20:
مرور شاخص های حاکمیت خوب ۵ حاکمیت قانون(1۵0 0۶ ۳۳16) اينكه ا جه ميزان قوانين در .يك جامعه واقعىلند و مى توان به اجراى أنها اطمينان داشت با لين شاخص ارزيلبى مىشود. در لين شاخص به ويقه اجراى قراردادهاء عملكرد پلیس و محاكم قضايى: و همجنين ميزان احتمال جرم و خشونت در يك جامعه مدنظر است. اكر پس از انعقاد یک قرارداد نتوان چندان به اجرای ن امید داشت و جوم و تخلف به سبب عملکرد ضعیف پلیس و محاکم قضایی قابل پی‌گیری نباشد نشان‌دهندهٌ وجود حکمرانی ضعیف در یک کشور است. 20

صفحه 21:
مرور شاخص های حاکمیت خوب (Control of Corruption)>l.2 ‏مهار‎ .5 آنچه در لین شاخص مدنظر قرار می‌گیرد لین است که قدرت عمومی و دولتی تا چه حد مورد سوء استفاده و در خدمت تحقق منافع شخصی و خصوصی قرار می‌گیرد. لین شاخصء هم فسادهای جزئی و کوچک و هم فسادهای بزرگ و کلان را شامل می‌شود. براساس اين شاخص هرجه نظام سياسى و دلت در تسخیر نخبگان و در خدمت منافع خصوصی باشد. نشان حکمرانی ضعیف و عکس آن بیانگر رتبهْ بالاتری از حکمرانی خوب است. 21

صفحه 22:
بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های حاکمیت خوب ل باسخ كويى و حق اظهار ‎Voice and) ji‏ 22

صفحه 23:
بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های حاکمیت خوب (Political ‏سیاسی و نبود خشونت(۷:016866 ۳0 بوانلنطهاک‎ Ol .Y Daa] 299] 23

صفحه 24:
بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های حاکمیت خوب (Government Effectiveness)<J3> (iu 31.1 24

صفحه 25:
بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های حاکمیت خوب 5. كيفيت تنظيم كنند 5 ‎(RegulatoryQuality),‏ 5 = ۳۳ oc 3 oe ۳ SLA oe =e ae ۳ ae LA

صفحه 26:
بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های حاکمیت خوب (Rule of Law) 958 CoS ‏ه.‎ ‎ak ۳ 011 aire =a 26

صفحه 27:
بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های حاکمیت خوب (Control of Corruption)>\.3 ‏مهار‎ .” 7۳ 27.

صفحه 28:
8 6 ۶ 4 ——controlofCormaption

صفحه 29:

صفحه 30:
صلوات بر محمد و آل محمد ا

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان