آموزشسایرتحقیق و پژوهش

مقاله نویسی

صفحه 1:
1600 1

صفحه 2:

صفحه 3:
‎SL alloc ~‏ 1۳ * مقاله های مروری "سر مقاله ‏*مقاله های گزارش مورد *گزارش کوتاه

صفحه 4:

صفحه 5:
شرایط عنوان * ارتباط مستقیم با موضوع مقاله © كوتاه وواضع Sj ” en ‏ا‎ Ahr es) Tei A ee ۱ ۱ رس 1 ‎٩‏ اجتناب از ذکم تعداد نمونه در عنوان = ” a Pry PM mye RO rs

صفحه 6:
double bilnd clinical trial Y Pee O Asie a he ۱ © رعايت ملاحظات اخلاقى در ذكر عنوان و کی در کار گران دوب آه 2 ۱ ۱ ” ” ۱ شيوع ناشتوايى دز كا ركران ذوب آهن ...

صفحه 7:
عنوان مقاله (ادامه) ‎Sinaia‏ ا ا ل ا اا 'توضيحات و لغات اضافى : كودكان در سنين نوناد( نوزادان) ‎a‏ ‏مطالم تثیرات ترس بر فشارون زنن و مردان بان( یر ‎A eee‏ ‎errr LO BLY S Pe Sh ۲... ۱۳۸۰ ‏"شیوع دیابت در تهرران در سال‎ ‎9 ‎٩ hey CLOSE ere ae Stl SES. CTE Tey ۱ "AW ‎

صفحه 8:
عنوان مقاله ‎(dolol)‏ —— "رابطه 606/۳ با ديسپلازي سرویکس 7 2 ‎eet‏ ا زا * عنوان در مطالعات تجربی "تاثیر آموزش بر عملکرد بیمارانمبتلابه یابت شیررین در رحایت رژیم غدایی ۲۳ ۱ و ۱ بو bs foo pre-e Poe Ped Ee ee Sele

صفحه 9:
‎sylolaul (18‏ 0958 ا ل ا ا ا دانشکده پزشكکي, ‎Be:‏ ‏۱ دانشكاه علوم يزشكي و خدمات بهداشتي »درماني ‏تهران» ایران. ‎ses) Ths Dy oF ey SE Rca eC tere ‎ ‎Denice rat abr = v{l) = bina SUR Pe Rela oye care ae

صفحه 10:
۱ #انواع جكيده به طور كلى : ساختارى / خيس ساختارى ۱ ف ** اجزرا جكيده ساختارى : ۱ رف ۱ ا ‎am‏ را ‎ee ۱ rel eT ON ase‏ 2 ۱ 1 Sy eee ۳ Pe RE ee IN Cage (aa oa Fer ‏اا‎ Deel ae) ee ROE RS Oe ens ce

صفحه 11:
1 اصول كلى در نوشتن حكيده : | “عدم ذكر مراجع يا شماره آنها ۱ 0 ( درست) "فقط اشاره به مطالب شود. بحث و نقد لازم نیست. "استفاده از افعال با 50

صفحه 12:

صفحه 13:
٩ . ‏"مروری کوتاه بر پژوهشهای کاملا مرتبط و بیان ضرورت انجام پژوهش کنونی‎ ۱ "این پژوهش به منظور تعیین اثر شيمي درمانی بر سرطان پروستات انجام شد." #عی کر طرحتعقیق 5 مقدمه

صفحه 14:
۱ بیماری مالتی پل اسکلروزیس ( ۷15) بیشتردر سنین... ‎bet on)‏ ل ار ا ري

صفحه 15:
027000 ات ل ل ا 07 مرن ارت و تا ای در Ber oie TOL) a is) 4- طولاتی کردن مطلب و نوشتن جملات بلند 5 اعرآی وبزرگ جلوه دادن تحقیق

صفحه 16:
دقیق ولی خلاصه توضیح داده شود. 2. + a = ‏هدف بخش مواد و روشیها‎ ‏خوانندگان با روش پژوهش به کار رفته آشنا شوند و بتوانتد.‎ -1 01 ‏ل‎ RS a Mees be) 2- خوانندگان از مقایسه یافته هایا نتلیج پژوهش با مواد و روشهای به ۱

صفحه 17:
"جامعه مورد مطالعه. نمونه گیری و طرح بژوهسش به عنوان مثال در مطالعات تجربى: را مر بار ۱ یل افراد حذف شده از پژوهش ۶ و شرایط حذف افراد( حذف اختیاری با حذف اجباری) نحوه ورود به مطالعه و نحوه خروج از مطالعه

صفحه 18:
نك دار ‎gic 4‏ انتخاب 00 چگونگی انتخاب مورد ها ‎ ‏*به عنوان مثال در مطالعات پیگیری و همکروهی : راز زا ‏ا 000 ‏ار نا ‎

صفحه 19:
مواد و روشها(ادامه) ‎eal See‏ — ۷دستگاه ها 2 ۲ ۱ 1 ۷ آزمونها ‎aa‏ پرسشنامه ها ‏اعتبار آزمونها و ابزار گردآوری داده ها نحوه تعيين روابى و يايايى روشها ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
ا ‎prover‏ 2 ولى اكر وسيله و ابزار و مواد شناخته شده نيست. بابد به ا اا ا ا

صفحه 21:
— وس مواد و روشها(ادامه) ‎an a gaa‏ مکان و زمان اجرای پژوهش ذ* اه ‎eine,‏ شقن هد ركس اردرضيا ‎a‏ ملاحظات اخلاقى يزوهش 34 34 نحوه كنترل متغيرهاى مداخله كر و مخدوش كننده تم ۱ و

صفحه 22:
لا 2د ۳ مواد و روشها(ادامه)

صفحه 23:
۱ 1- توصیف کلامی, رسا و کوتاه 1 reser ‏مت‎ ۱ 6-ذكر مقياس اعداد 0 ‏ل ا‎ ial mes eh rae ‏ا 1 1 ا لا ار‎ 0 ks eee

صفحه 24:
8- خلاصه کردن نیج در الب جدول, شکل, نمودار و تصویر. ‎oe‏ تهيه جداول: 1- بطور دقيق ‎7 ‎ ‎۳

صفحه 25:
1 چند پاراگراف آول: باسخ به سوال های اسر لت ‎ys ree erie‏ 1۱ 3- نقد روش کار خود و دیکران و دلابل تفاوت 4- نتیجه گیری کلی 5- بيشنهاد براى تحقيقات بعدى

صفحه 26:
تحست باید یافته های ی که در نایید تنیجه مطالعه شمااسی بیاور ۲ ۱۶ ۱ ‎peed ad‏ در ره ‏وجوه تشابه وافتراق روش کار و طراحی پژوهش, مطالعات باید با یکدیگر ‎Fe rer‏ ۱ ‎RO LS eee eMC ‏2- نتيجه كلى يا ياسخ به سوال اصلى بزوهش به اختصار ‎

صفحه 27:
4- درباره تعميم نتايج بايد بحث كردد. ( با چه اعتباری و تا چه حد نتابج قابل تعمیم است)

صفحه 28:
اتسار ان ۱ 2 رونوشت مطالب کتابها ترا لسن سل سس 4- اشاره به اطلاعاتى كه در قسمت يافتة ها نيامده است. هت ‎mS ole eee eel dee)‏ رم ‎

صفحه 29:
1- سياس از كمكهاى فنى 2 سپاس به خاطر حمایتهای مالی 4- حمایت معنوی و ترغیب برای انجام پژوهش

صفحه 30:
نحوه رفرانس نويسى يك مقاله Selva | Ere ve Sr Fer ‏ا‎ npc) re ear) ‏دوره(شماره): صفحه ها.‎ | NG Rc tane tS OSS ore ‏يدنبآل آن كلقه « و.ديكرزان» (31 © 3100) آورده شود.‎

صفحه 31:
تا مراجع !ماخذدامه) ۱۳۹ oe 0 OG, Orrer OP. Protevive efPect oP O- ‏هس‎ deus wad pretercy habor teduced by wotercdt ۱ 7 609۰ :166 :6006 امه ال ل 622 1

صفحه 32:
نام خانوادكى نام نويسنده / نويسندكان. نام كتاب. (جلد. محل نشر. ناشر. سال نشر: صفحه ها. ‎CCC RCE eG ie eer ۱‏ 2( , قال مممول هرا" , ظلانا هس۱۳ | ‎beets OP herapeuics (0 * ed, Dew ‘ork. DO Grav Wd, SOOUMGOAPS. ۱

صفحه 33:
1- روش اول : سيستم هاروارد 2- روش دوم : ردیف کردن فهرست مراجع به ترتیب حروف الفبای| ‎es‏ ا ‎eae ees BES Cerne‏ ار متن بر حسب شماره مرجع 3- روش سوم : ونكوور

صفحه 34:

صفحه 35:
ةا eA eres ne SRE Seno Cn Lee ‏”معمولا به روش غير ساختارى نهيه مى شود‎ 7( برخى از مجله ها درباره مقاله هاى موردى جكيده نويسى نمى حو 2- مقدمه: 34 ” ویژگی های عمده آنکه شایان توجه بوده است. بررسى متون و دليل منحصر به ‎Deen ROLE oad‏ ۱ ‎("٠‏ برخى از مجلات نظير مجله يزشكى نيو انكلند و لانست در اينكونه مقالات بخثر 'مقدمه ندارند و مقالات موردى آنها با معرفى بيمار آغاز مى شود. در یک با دو بند

صفحه 36:
معرفی بیمار. سن. جنس. علت مراحعه تاریحچه. داده های با ا ا 00 سرانجام کار( در صورت لزوم از تصوبر یا عکس مربوط به مورد با رعایت ملاء استفاده می شود). 0 ee SM OPT SPA ee ee RC Eee ‏بحث. روشنترین راه بیان «حکایت بیمار» است.‎ 0 9 4 a - ۱ ل 0 ا ا ا ا ا ل 0 ۱ RNs ‏ام ل‎ sh ere ayer eel er

صفحه 37:

صفحه 38:
2- مقدمه: در این قسمت 0 ۱

صفحه 39:
— ee COBY) ۳1 پایگاه هی اطلاع رسانی دوره زمانی زيان تتبن تشريات : - اصطلاحات مهم تحقيق و تعاريف مورد لزوم ا ال ل اصلی )2 5- نحث: اس

صفحه 40:
ا eet ro 1- نویسنده نسبت به پژوهش های شخصی خود سوگرایی دارد. 7 مقاله های بسیار کلیدی از قلم افتاده باشد. Retr etre Une reece Pry Carpe sare n eee me irncomy Ec) ‏پذپرش مطالب بر اساس معیارهای عینی نیست.‎ 5255

صفحه 41:
موضوعلنتخابشده بسيار كستره ملستو نويسنده قادر ب» ا ‎Resear‏ ‎alg a fee) fa al) ۱‏ | میکسوم تا نسیمیاز مقللتصربوطه را ارزیلبی‌میکنند تس موس دوس دسر سس راز ‎ort‏

صفحه 42:
۱ ‎rece Tete) |‏ ار سر ار meine, 37 ‏معیارهایگزیینشسقله ها و مطللنها از پسیش‌تسعیین‌شده و روشرهستند و‎ ‏روت املطاهاتو مقله هابه طور یکسانبسکر یرو‎ 1 ۱ ۱ .كليه 1طلاعاتبازِيلبوشده . ارزيلبيو نقد مقيقمىشوند -4

صفحه 43:

صفحه 44:
بر سس SE Gl pees rs Loe Un secre ese peace econ ‏ل‎ ا ا ا ا ا ات ‎eC‏ ‎eee)‏ ا ا رت

مقاله نویسی 1 03/16/25 مقاله نويسي هدف مقاله نويسي انواع مقاله ‏ مقاله های مروری ‏سر مقاله ‏مقاله های گزارش مورد ‏گزارش کوتاه مقاله های پژوهشي شايعترين مقاالت ،مقاله های پژوهشي هستند. اجزا اصلي يک مقاله پژوهشي ‏عنوان ‏چکيده ‏مقدمه ‏مواد و روشها ‏يافته ها ‏بحث و نتيجه گيری نهايي عنوان مقاله ‏عنوان اولين نقطه تماس نويسنده با خوانندگان است. ‏شرايط عنوان • ارتباط مستقيم با موضوع مقاله •کوتاه و واضح ”بررسی انگل های روده ای از طريق آگاهي مادران در شهر xدر سال”... ”بررسی آگاهي مادران شهر xاز انگل های روده ای در سال”... •اجتناب از ذکر تعداد نمونه در عنوان ”بررسی 1000مورد کودک مبتال به گلودرد چرکي”... عنوان مقاله (ادامه) •اجتناب از ذکر روش مطالعه در عنوان به جز در موارد خاص :A randomized double bilnd clinical trial  … ... A DELPHI study on •رعايت مالحظات اخالقي در ذکر عنوان ”شيوع کری در کارگران ذوب آهن ”... ” شيوع ناشنوايي در کارگران ذوب آهن ”... عنوان مقاله (ادامه) •رعايت اصول نگارش (فارسي ،انگليسی)... ، ‏عدم استفاده از بعضی کلمات کليشه ای مثل :پژوهشی در ،بررسي ،مطالعه ،تحقيقي در و ... ‏توضيحات و لغات اضافی :کودکان در سنين نوزادي(نوزادان) ‏مطالعه تاثيرات استرس بر فشارخون زنان و مردان بالغ( تاثير اضطراب بر فشار خون بالغين) •ذکر زمان و مکان در مطالعه توصيفی ”شيوع ديابت در تهران در سال ”... 1380 ” آگاهی،نگرش و عملکرد زنان شهر تهران نسبت به برنامه های تنظيم خانواده در سال ”... 1367 عنوان مقاله (ادامه) •عنوان در مطالعات تحليلی ”رابطه OCPبا ديسپالزي سرويکس” ”فراوانی افت تحصيلی در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي تهران و عوامل مرتبط با آن” •عنوان در مطالعات تجربي ”تاثير آموزش بر عملکرد بيماران مبتال به ديابت شيرين در رعايت رژيم غذايي” ”مقايسه تاثير پني سيلين Gو کانامايسين در درمان آندومتريت” •عنوان سوالی ” آموزش بر مبنای حل مساله :آيا برای دانشجويان ايراني موفقيت آميز است؟“ نام مولفين و درجه علمی عنوان مقاله............. : حسين علوی نسب(......،)1 • ( )1استاديار ،گروه زنان ومامايي ،بيمارستان ولي عصر، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي ،درماني تهران، تهران ،ايران. •(1) Assistant Professor, Valie Asr Reproductive Health Research Center, ‏IVF group, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. چکيده • •سبک نگارش چکيده در مجالت مختلف متفاوت مي باشد. •انواع چکيده به طور کلي :ساختاری /غير ساختاری اهميت چکيده اجزا چکيده ساختاری : ‏مقدمه( : )Introductionمساله مورد پژوهش/هدف اصلي تحقيق ‏مواد و روشها( :)Materials & Methodsروش مطالعه/روش انتخاب نمونه ها/شيوه و ابزار گرآوری داده ها /روش اجرا /آزمون های آماری ‏يافته ها( :)Resultsشرح کوتاه يافته های مهم همراه با اعداد وارقام ‏نتيجه گيری نهايي( :)Conclusionنتيجه گيری کوتاه در يک جمله /بدون بحث و تفسير چکيده(ادامه) • حد مجاز چکيده 150 :تا 250کلمه (بستگي به مجله دارد) اصول کلي در نوشتن چکيده : ذکر نکات اساسی و مهم ‏عدم ذکر مراجع يا شماره آنها ‏استفاده از ارقام حسابي :بيست درصد (نادرست) ‏فقط اشاره به مطالب شود ،بحث و نقد الزم نيست. ‏استفاده از افعال با زمان گذشته ( %20درست) چکيده(ادامه) • واژگان کليدی 3تا 10واژه واژه ها بايد از واژه های فهرست MeSHدر ايندکس مديکوس استخراج شوند. مقدمه • مقدمه اولين بخش از متن اصلی مقاله است. ‏روند منطقي مقدمه: ‏توصيف کوتاه از موضوع مورد مطالعه (اشاره به اهميت ،وسعت ،شدت و)... ‏مروری کوتاه بر پژوهشهای کامال مرتبط و بيان ضرورت انجام پژوهش کنونی ‏ذکر هدف ،فرضيه يا سوال پژوهش “ اين پژوهش به منظور تعيين اثر شيمي درمانی بر سرطان پروستات انجام شد”. ‏عدم ذکر طرح تحقيق در مقدمه مقدمه(ادامه) • اصطالحات و مخفف های علمی مورد استفاده داخل پرانتز يا زير نويس بيماری مالتی پل اسکلروزيس ( )MSبيشتردر سنين.... در هنگام بستن لوله ها( )TLبه روش ..... مقدمه(ادامه) • در مقدمه از آوردن موارد زيراجتناب می ورزيم -1بيان اطالعات گسترده ،غير اختصاصی و غير مرتبط با پژوهش -2ارايه مطالب در حد کتابهای درسی -3ارايه جداول و تصBاوير -4طوالنی کردن مطلب و نوشتن جمالت بلند -5اغراق و بزرگ جلوه دادن تحقيق مواد و روشها • بايد تمام اجزا روش شناسي پژوهش()RESEARCH METHODOLOGY به طور دقيق ولی خالصه توضيح داده شود. ‏هدف بخش مواد و gروشها -1خوانندگان با روش پژوهش به کار رفته آشgنا شوند و بتوانند همان پژوهش را با تمام جزئيات و با دقت تکرار نمايند. -2خوانندگان از مقايسه يافته هايgا نتايgج پژوهش با مواد و روشهای به کار رفته ،اعتبار نتايgج را داوری کنند. مواد و روشها(ادامه) ‏جامعه مورد مطالعه ،نمونه گيری و طرح پژوهش به عنوان مثال در مطالعات تجربی: نحوهتgصادفی کردن نمونه ها، ‏تعداد افراد حذف شده از پژوهش ‏و شرايط حذف افراد( حذف اختياری يا حذف اجباری) ‏نحوه ورود به مطالعه و نحوه خروج از مطالعه مواد و روشها(ادامه) •به عنوان مثال در مطالعات مورد _شاهدی : چگونگی انتخاب شاهدها ‏چگونگی انتخاب مورد ها •به عنوان مثال در مطالعات پيگيری و همگروهی : ‏شرايط انتخاب نمونه ها شرايط پيگيری نمونه ها و ‏شرايط کنترل نمونه ها مواد و روشها(ادامه) ‏روش و ابزار گرد آوری داده ها ‏دسgتگاه ها مواد و روش های آزمايشگاهی ابزار و وسايل مشخصات داروها آزمونها پرسشنامه ها اعتبار آزمونها و ابزار گردآوری داده ها نحوه تعيين روايی و پايايی روشها مواد و روشها(ادامه) نکته :اگر وسيله يا مواد استفاده شده استاندارد و شناخته شده است، ذکر نام آنها کافی است. ولی اگر وسيله و ابزار و مواد شناخته شده نيست ،بايد به اندازه کافی درباره چگونگی ساختمان آن توضيح دهد. مواد و روشها(ادامه) ‏روش اجرا ‏مکان و زمان اجرای پژوهش تعداد گروه های مورد مطالعه ‏دستورالعمل آزمودنيها مالحظات اخالقی پژوهش نحوه کنترل متغيرهای مداخله گر و مخدوش کننده نحوه کور سازی ‏روش توصيف و تحليل داده ها (روشها و ابزار آماری ،سطح معنی داری آزمونها ) مواد و روشها(ادامه) نکته :حجم قسمتهای باال بستگی به نوع پژوهش دارد و در هر پژوgهش الزم می شود که به يک قسمت بيش از ساير قسمتها پرداخته شود. نکته :الزم است در نگارش بخش مواد و روشها از زمان گذشته استفاده شود. يافته ها يا نتايج ‏هدف بخشيgافته ها و نتايج ،پاسخگويی به سوالهای پژوهش است. ‏در تدوين بخش نتايج چه نکاتی را رعايت کنيم؟ -1توصيف کالمی ،رسا و کوتاه -2ابتدا شرح يافته های زمينه ای و سپس يافته های اصلی مرتبط با اهداف و فرضيه های پژوهش -4احتراز از آوردن ارقام فقط به صورت درصد -5ذکر انحراف معيار با ميانگين -6ذکر مقياس اعداد -7فقط گزارش يافته ها يعني در اين بخش يافته ها(ادامه) ‏در تدوين بخش نتايج چه نکاتی را رعايت کنيم؟(ادامه) -8خالصه کردن نتايج در قالب جدول ،شکل ،نمودار و تصوير. -9رعايت نکات زيردر تهيه جداول: -1بطور دقيق -2در يک فضای کم -3خالصه وار بحث و نتيجه گيری ‏ساختار بحث -1چند پاراگراف اول :پاسخ به سوال های اصلی پژوهش -2ارايه شواهد و داليل موافق و مخالف -3نقد روش کار خود و ديگران و داليل تفاوت -4نتيجه گيری کلی -5پيشنهاد برای تحقيقات بعدی بحث و نتيجه گيری ‏نکات مهم در بحث -1مقايسه انتقادی با يافته های پژوهش مشابه نخست بايد يافته هايی که در تاييد نتيجه مطالعه شما است بياوريد و اگر در رد آن نيز شواهدی وجود دارد عنوان کنيد. وجوه تشابه و افتراق روش کار و طراحی پژوهش ،مطالعات بايد با يکديگر مقايسه شود. -2از اظهار نظردر زمينه هايی که داده نداريد يا داده های شما برای نتيجه گيری کافی نيست ،خودداری کنيد. -2نتيجه کلی يا پاسخ به سوال اصلی پژوهش به اختصار بحث و نتيجه گيری(ادامه) ‏نکات مهم در بحث(ادامه) -4درباره تعميم نتايج بايد بحث گردد. ( با چه اعتباری و تا چه حد نتايج قابل تعميم است) -6مقايسه نتايج بايد با ارزش ( ) P gو دامنه اطمينان ( ) CI gبيان شود. بحث و نتيجه گيری(ادامه) ‏در بحث بايد از انجام چه کارهايی بپرهيز نمود؟ -1تکرار يافته ها -2رونوشت مطالب کتابها -3تکرار مطالب بررسی متون يا مطالب مقدمه -4اشاره به اطالعاتی که در قسمت يافته ها نيامده است. -5اشاره به بررسی هايی که هنوز به اتمام نرسيده است. -6تاکيد بيش از حد به نتايج آماری بدون توجيه بيولوژيکی و شواهد واقعی. سپاسگزاری -1سپاس از کمکهای فنی -2سپاس به خاطر حمايتهای مالی -4حمايت معنوی و ترغيب برای انجام پژوهش مراجع /ماخذ •برای نوشتن فهرست مراجع روش کتابخانه ملی پزشکی آمريکا ( ) NLMدر نمايه پزشکی روش پذيرفته شده ای است. نحوه رفرانس نويسی يک مقاله نام خانوادگی نام نويسنده /نويسندگان .عنوان مقاله .نام مجله .سال نشر، دوره(شماره) :صفحه ها. نکته :در صورتی که تعداد نويسندگان بيش از 6نفر باشد بايد سه نفر اول نوشته شود و بدنبال آن کلمه « و ديگران» ( )and et alآورده شود. ) ماخذ(ادامه/ مراجع ) نحوه رفرانس نويسی يک مقاله(مثال Buhimschi IA, Buhimschi CS, Weiner CP. Protective effect of Nacetylcysteine against fetal death and preterm labor induced by maternal inflammation. Am J Obstet Gynecol 2003; 188: 203-8. مراجع /ماخذ(ادامه) نحوه رفرانس نويسی يک کتاب نام خانوادگی نام نويسنده /نويسندگان .نام کتاب( .جلد .شماره چاپ ) محل نشر .ناشر ،سال نشر :صفحه ها. ‏Limbird LE, Hardman JG, Gilman AG.Goodman and Gilman’s the pharmacological ‏basis of therapeutics.10 th ed, New York. MC Graw Hil, 2001:150-176. مراجع /ماخذ(ادامه) چگونه در متن به مراجع استناد کنيم؟ -1روش اول :سيستم هاروارد -2روش دوم :رديف کردن فهرست مراجع به ترتيب حروف الفبای نام خانوادگی نويسندگان و اختصاص شماره از 1تا آخر به مراجع و استناد کردن در متن بر حسب شماره مرجع -3روش سوم :ونکوور نگارش گزارش مورد /گزارش موارد -1چکيده g: ‏حدود 100تا 150کلمه ‏شامل علت گزارش ،معرفی بيمار و يافته های بالينی ‏معموال به روش غير ساختاری تهيه می شود (برخی از مجله ها درباره مقاله های موردی چکيده نويسی نمی خواهند) -2مقدمه: ‏در يک يا دو بند ويژگی های عمده آنکه شايان توجه بوده است ،بررسی متون و دليل منحصر به فرد بودن يا غير منتظره بودن (برخی از مجالت نظير مجله پزشکی نيو انگلند و النست در اينگونه مقاالت بخش مقدمه ندارند و مقاالت موردی آنها با معرفی بيمار آغاز می شود. نگارش گزارش مورد /گزارش موارد (ادامه) -3شرح مورد: معرفی بيمار ،سن ،جنس ،علت مراجعه ،تاريخچه ،داده های بالينی ،داده های آزمايشگاهی ،نکات جالب توجه در بررسی های بالينی و آزمايشگاهی ،نتايج درمان و سرانجام کار( در صورت لزوم از تصوير يا عکس مربوط به مورد با رعايت مالحظات اخالقی استفاده می شود). معموال بيان روان همرا ه با داده های الزم و زمان گردآوری آنها در خصوص بيمار مورد بحث ،روشنترين راه بيان «حکايت بيمار» است. -4بحث و نتيجه گيریg: بحث و توجيه نويسنده در خصوص نادر بودن يا غير منتظره بودن مورد / مقايسه مورد خود با نتايج گزارش های سايرين و ارايه شواهدی دال بر تازگی آن مقاله مروری -1چکيده : حدود 75تا 100کلمه جهت معرفی موضوع و اينکه چه منابعی ( از چه تاريخ تا چه تاريخی ) مورد بازنگری قرار گرفته اند. ( برخی از مجله ها درباره مقاله های موردی چکيده نويسی نمی خواهند) -2مقدمه: در اين قسمت به طور کلی بايد هدف و منظور مقاله مروری به خوانندگان تفهيم شود .بيماری و سوال مورد بررسی معرفی می شود. مقاله مروری(ادامه) :روgشgها 3- منابع مورد استفاده پايگاه های اطالع رسانی دوره زمانی ‏زبان کتب و نشريات اصطالحات مهم تحقيق و تعاريف مورد لزوم -4نتايج( قسمت اصلی): -5بحث: -6مراجع: مرور منظم ( سيستماتيک) مقاله ها •مقاله های مروری سنتی معموال جامع هستند. • اين نوع مفاله ها معموال توسط افراد صاحب نظر و با تجربه که دارای پژوهش های در اين زمينه هستند ،نگارش می يابند. اين قبيل نوشتارها عليرغم ارزشی که دارند ،سوگری های متعددی هم دارندکه شامل موارد زير است: -1نويسنده نسبت به پژوهش های شخصی خود سوگرايی دارد. -2نويسنده ممکن است مقاله های چاپ شده در آن زمينه را نديده باشد و در نتيجه مقاله های بسيار کليدی از قلم افتاده باشد. -3نويسنده بر پايه سليقه و تجربه خود مقاله ها را گزينش کرده و در نتيجه پذيرش يا عدم پذيرش مطالب بر اساس معيارهای عينی نيست. مرور منظم ( سيستماتيک) مقاله ها (ادامه) مgوضوعاgنgتخابشgده gبggسيار گggستردgه gاgسgتو نgويgسنده gقgادر بggه بggازgنgگری4- ‏gیggقاداgنgه آgنgها نggمیبggاشد .هgمه مgقاgله هایکggليدیو ارزgياب ن هایgطgالع رgسانgیحgدود5- بggهتريgنجgستجوهایمgعمولgیغgير سgيستماتgيکدر شgبکه ا .يgکسgوم تggا نggيمیاز مgقاgالتمgربوطgه را ارزgيابgیمgیکggنند گggزارgشهايgیکggه نggتايgج مgنفیدارgند ،يgعنیحgکايgتاز عgدم مgوفgقيتيgکنgوع درgمان6- ‏gاپggذيرفgته نggمیشgوند g(.سgوگراgيgیدر يgا روgشتggشخيصیدارgند ،عgموما بggراgیچ پ اgنgتشار ) مرور منظم ( سيستماتيک) مقاله ها (ادامه) •ويژگی های يک مقاله مروری منظم ( سيستماتيک) ‏gیggمیبggاشد 1- ‏gتعgموم ن ‏gاgلينیgس ، ا .مgوضوع مgقاgله يgکجgنبه خgاصبg ‏gيک روgشgنبggازgيابgی2- مgراgجgع بggسيار جgامgع هgستند و بggا روgشجgستجویسgيستمات و .شgده gاgند ‏gنgها از پggيشتggعيينشgده gو روgشgنهgستند و 3- ‏gطاgلب آ مgعيارgهایگggزيgنشمgقاgله ها و م .بggراgیتggماماgطgالعاتو مgقاgله ها بggه طgور يgکسانبggکار مgیروgند .کggليهاgطgالعاتبggازgيابgیشgده ، gارزgيابgیو نggقد دgقgيقمgیشgوند 4- •ويژگی های يک مقاله مروری منظم ( سيستماتيک)(ادامه) ‏gيقgسgتفادgه gمgی5- ی دgق ا ‏gسمتggتيجه گggيریاز اgطgالعاتمgقدارgی(gعgدد) g ن مgعموال درgق ‏gیgسgتفادgه gشgود بggه مgقاgله فgرا شgود و اgگر از روgشgهایتggجزيgه وgتgحليلآgمار ا .تggحليلیيgا مgتاآgناgليز تggبديgلمgیگggردد چرا سيستماتيک ؟ •برای تمام محتواهايی که بايد مورد تحليل قرار گيرد يک دسته روش يکسان بکار برده می شود. •طبقه بندی به صورتی انجام می گيرد که تمام محتواهای مربوط به هم مورد تحليل قرار گيرند. •سيستماتيک يعنی تجزيه و تحليل به گونه ای طراحی شود که کليه منابع مربوط به سوالها يا فرضيه های پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گيرند.

51,000 تومان