صفحه 1:
|
"1 ۳
pan ene
سمينار Ln
عباس افرازه
۳
صفحه 2:
اهداف: اله
لاسوالات مقاله را با موفقیت شرح دهید.
[آهدفهاي شخصي را طرح ريزي کنید.
ا ا 0
Ci ا ا SCRE
و
Ree ROC ere
صفحه 3:
عتاوس مطات: i)
مقاله ز ۱ 5
مقاله نوسي ل-' نوشتن براي ديكران
لا مراحل مقاله نويسي RC Smee
0 سان
لا جمع آوري اطلاعات ل مراجع
Nese ۳ 0070000 ۳۱ 0
a چک لیست مقاله نويسي
Oe oe
صفحه 4:
فوايد مقاله نويسي: اله
مقاله نويسي:
لا ادراك شما را متمركز مي كند.
7" به شما امکان مي دهد که در یک موضوع بخصوص عمیق تر جستجو
لأ ذهن شما را با كرد آوردن دلايل بر مي انكيزد.
7 PN ET eR Pes)
oy ne) Sek eS on eS ino) = لت لك
تشویق مي کند تا به طور گسترده و عمیق تفکر و مطالعه
صفحه 5:
ere (eee pe ا"
آماده ed همع
لأ جمع آوري >منا-3)
gj tels هكد
er "7
Oe AG CRC RSCG Coma
صفحه 6:
(1)
ل-أهمه محدوديتها را به طو ركامل بنويسيد.
0000000009
[۲
0
قوانين اساسي براي آماده ساري مقاله اله
آيا اشاره اي به اينكه جه جيزى ارزيابى خواهد شدء به شما شده
ا Goal col
آیا مي توانید براي روشن شدن سوال کنید؟
صفحه 7:
(2)
RaW) Py rt ae
PDE Een ey LESSEN no rery
دهد. برای مثال مسئله زیر:
"مزیتها و معایب ۳ همکاران در یک سازمان را در نظر بگیرید و فایده
أن را براى كارمندان توجيه كنيد... "
قوانين اساسي براي آماده ساري مقاله اله
nr ل لت
eee Cra ا ا ل ا
صفحه 8:
1 از
قوانين اساسي be آماده سازي مقاله
)3(
eA TENW ge an a ee SORE Ta!
pelea Seon Tay nyo
0
نسخه سريعي از جيزي كه فكر مي كنيد از شما خواسته شده
055000 1 ا ا ا CUE) orn VOU oe
00 IS er yey aaNet (ews cers Arce
مسئله را دريافته ايد؟ جه نواحى نياز به روشن شدن دارند؟
صفحه 9:
a 29> twh YS آماده
RC NS ieee et ES) يت
ey as ae Oe ee ل
مقاله شامل جه موادي باشد.
لآبا ايده هاي خود طوفان مغزي ايجاد كنيد.
Nd oe Neo BRO SR Sele eC
دست بررسي متمرکز کنید و به ایده ها امکان دهید که روي
كاغذ بيايند. در اين مرحله در مورد ارتباط. هيج قضاوتى نكنيد.
0 ا BON] Ce ERENT
صفحه 10:
آماده کردن پاسخ خود اله
۳
(silo aS eer ا 0 نواحي خالي
در تحرك مغزي را شناسايي كرده و اين سؤالات را مطرح كنيد.
3 جه جيزي نمي دانم؟
۲ چه چيزي را نیاز دارم بدانم؟
” جه جزئياتي بحث مرا يشتيباني مي كنند؟
صفحه 11:
جمع آوري اطلاعات (1): اله
بر اساس سوالات ایجاد شده در طوفان مغزی باید تشخی
دهيد:
0 اطلاعات را جستجو مي كنيد و
Le ا ل
تا آنجا که ممکن است به طور وسیع جستج و کنید.
صفحه 12:
جمع آوري اطلاعات (2): اله
هنكام جمع آوري اطلاعات بايد نكات زير را به خاطر
power iy eiee ey
ا تا
۳ به مقدار زياد يادداشت بردارى نكنيد.
۳ به صورت سازماندهي شده يادداشت برداريد.
a رکوردي از مشخصات منابع تهیه کنید. (نویسنده.
(Arto obad «ge 6 ol Lacs
صفحه 13:
:ساختارسازي مقاله (1) a
RA ons SES tee ee ee dl
0
500 ات i631 0
SU MESS ace ee
Rear CA npr reap ces ene Crown NUL VC Cr CM Syen
: ane
صفحه 14:
1
"1 ios elope ere
POE
توضيح بر اساس:
0 NP Sooo
SRW ear pO elcid
تروشى كه ييشنهاد مي كنيد بكار شود.
همجنين مقدمه بايد مقاله را به يك زمينه/ بحث آكادميك كسترده تر
مربوط سازد.
صفحه 15:
ll ل
Fey ere Pee ee | [
pert:
Skee es اد
[" براي هر نکته اصلي یک پاراگراف بنویسید.
ل با مثالها و مراجع از ایده هاي خود پشتيباني کنید.
ee 0
ل ل ال دادن به نکات متعادل
است.
5000
صفحه 16:
Tl
"1 FC oe Cee eee
5-86 33
0 Vey Pare CHS ere
2130
BAVC ل ا eo
Rowe) به مقدمه مر a
[" مفاهیم گسترده تر یا خطوط بيشتري از تحقیق را شناسايي
3
صفحه 17:
ساختارساوی مقالم (5): 0"
#طلاعات را مرتب کنید
با استفاده از طرح اجمالي موادي را كه جمع أوري كرده ايدء مرتب كرده و
أنها را با جواب دادن به سؤالات زير اولويت بندي كنيد.
| esr c as
چه چيزي نیمه مربوط است؟
لآ جه جيزي نامربوط است؟
مواد را به ساختار اجمالى خود ارتباط دهيد. به خاطر داشته باشيد كه
Roars ل ات
مسلط شود.
صفحه 18:
الا
کوشتن یی توس :
لان SS Ie ل eve rc oiuee rey
كنندء ولى اين كار به بيشتر افراد توصيه نمى شود.
ena ل كر
مى كند و امكان مى دهد كه ييش از تكميل نكاه ديكري
به مقاله داشته باشيد. سيس مى توانيد ييش نويس خود
را ارزيابي كنيد. در حال ييشروي اصلاحات لازم را انجام
Rowe. tc)
صفحه 19:
"۱ |
| BIS ا
لاوقتی پیش نویس اول مقاله را مي نويسيدء بايد زمان
كافي براي |
لامهم است که افکار و ایده ها آزادانه در سراسر مقاله
جريان داشته باشند. هر توقف عمده در تمركز ممكن
Ce a pea ror| ا ا
ا
صفحه 20:
GOS cess اله
زماني که براي دیگران مي نویسید. همیشه به خاطر داشته
CRE ee mnue de ا م را درك كند. براي اين
كار:
لأ به طور ساده و روان بنويسيد.
20 ا ا ا Cea aad
50 0 ا ل 5 EON
1۱ ا
صفحه 21:
بوشتن براي دیگران (2) اله
[آاز گرافهاء نمودارهاء تصاویر و ... در صورتي که نیاز به توضیح
دادن را كاهش دهند. استفاده كنيد
[آبراي تعریف هر بخش از عنوانهاي فرعي استفاده كنيد.
ات ا ل 0
tec ا Per ob
Fuacle® BNW Serves ا Ren Sree CMTS
جب اراست و با ! پایین)
صفحه 22:
چک کردن و تجدید نظر اله
PI Cone gee cal WAR Rear CeCe PL
اصليء طرح ييش نويس و هر معيار ارزيابي كه به
وسیله استاد و یا دیگر دانشجویان آماده شده مقایسه
۱ ار
0 ا ل
صفحه 23:
ا"
ارائه مقاله
ال ا ۱
خوانده و ارزيابي شود.
ل ل 0
اي |
فضاي زياد به توضيحات و ارائه مبهم خودداري كنيد. وضوحء از
تصاوير جذاب مهم تر است.
لااساتيد زمان زيادي را به ارزيابي و نمره دادن مقالات بسيار
اختصاص مي دهند. از هر جيزي كه آنها رابا وجود نور مناسب
peas 0 yom ha Hien yes as - باید دوري شود.
۳
صفحه 24:
9
آآهر زمان که به افکار و مباحث شخص ديگري رجوع مي کنید. باید
به وضوح روشن كنيد كه به جه كسي رجوع كرده و اين موضوع را
Reem SME) ل ل
براي مشخص کردن مرجع یک عبارت یا ایده نقل قول شده باید
نام نویسنده را در متن اصلي بیان کنید و جزئیات را در لب
esses creer ca
رل ج ترين راه مشخص كردن يك مرجع در متنء نوشتن نام
۱
رو ۱9
۳
از
3
صفحه 25:
11 I
| پاورقي: اعداد پس از هر مرجع متني با اعداد پایین هر "[
1 صفحه باید هماهنگ باشند.
7" پي نوشتها: عددگذاري متوللي مراجع در طول متن با
اعداد انتهای مقاله هماهنگ باشند.
لا مراجح: جزئیات بيشتري از هر منبع در درون متن
اصلي كه از فهرست كتابها انتخاب مي شودء آورده مي
شود.
اا ا 5000
begat erage | aay لا ل
ie] 5
صفحه 26:
شما بايد تمام كتابهايى را كه در نوشتن مقاله از آنها
كمك كرفته ايدء فهرست كنيدء جه به طور دقيق به
eur renee ere Seeley ere ar
استاد شما ميزان تلا شما را براي نوشتن در مي یلبد
و به ديكر دانشجويان منابع ممكن براي اطلاعات بيشت
را نشان مي دهد.
Ras er Re eee Semel ae Senseo)
1 Fg Ps Ran Sy one See PPI ULES
صفحه 27:
| 11
استفاده از بازخور ۱ ||
1
بازخوري است كه از استاد و يا ديكر دانشجويان
ا ل 0
مقاله نويسى شما در كارهاى آينده مفيد و ارزشمند
است:
صفحه 28:
ا"
56 2 ارزيابي |
2
Co rented lig ك5
انجام آن را نشان مى دهد؟
ل-أآيا نتيجه نكات اصلي را خلاصه كرده و نتيجه كار را ارائه مي
كند؟
صفحه 29:
| الل
جک سس یبای اند | :| [
” محتوا
ل مسئله را برآورده کرده ا؟
[آیا معيارهاي ثابت (طول مقاله و ..) را برآورده کرده ام؟
ا إل
لأآيا اين نكات با يك توالى منطقى ارائه شده اند؟
9 و مثالهاي ee eee Cy
صفحه 30:
Sere ee اد
کر از مراجع
لاآيا مراجع كاملاً در ارتباط هستند؟
1 Pe aoa
اعتبار آن مي كاهد؟
7آیا اطلاعات در جهت بحث مركزي هستند یا آن را از هم
000000 ۱
صفحه 31:
eee 0 اد
هنت ادبي
0 Pe
[آیا بین ایده هاي خود و دیگران تمایز قائل شده ام؟
صفحه 32:
Sere ee اد
ony eyo
آیا از مطالب نقل قول شده تقدیر کرده ام؟
لاجكونه ايده هاى ديكران را در متن مشخص كرده ام؟
لاآيا مرجع هر عبارت يا ايده نقل شده را به طور كامل
مشخص کرده ام؟
لحاآيا فهرست كتابها ليست بيشينه مطالعه را ۱
صفحه 33:
erat ee اد
alts 4
Sean coe esp Sats neces
Soot rates Crs kee ere aera FL
ieee Cow cme Pear] | =)
ome Seco Nee sve lr ee
دانشگاه صنعتي اميرکبير
دانشکده مهندسي صنايع
درس سمينار
مقاله نويسي
عباس افرازه
پاييز 1383
اهداف:
سؤاالت مقاله را با موفقيت شرح دهيد.
هدفهاي شخصي را طرح ريزي کنيد.
اطالعات را به صورت فعاالنه جستجو کنيد.
يک طرح منطقي براي مقاله ايجاد کنيد.
اطالعات را اولويت بندي کنيد.
به روشني براي ديگران بنويسيد.
عناوين مطالب:
مقاله نويسي
مراحل مقاله نويسي
آماده سازي مقاله
جمع آوري اطالعات
سازماندهي مقاله
نوشتن پيش نويس
نوشتن براي ديگران
چک کردن و تجديد نظر
ارائه
مراجع
استفاده از بازخور
چک ليست مقاله نويسي
فوايد مقاله نويسي:
مقاله نويسي:
ادراک شما را متمرکز مي کند.
به شما امکان مي دهد که در يک موضوع بخصوص عميق تر جستجو
کنيد.
ذهن شما را با گرد آوردن داليل بر مي انگيزد.
شما را در بکار بردن اصطالحات علمي و فني ورزيده مي کند.
شما را قادر مي سازد تا افکارتان را به صورت روشن و منطقي بيان
کنيد.
شما را تشويق مي کند تا به طور گسترده و عميق تفکر و مطالعه کنيد.
مراحل مقاله نويسي:
آماده سازي Preparing
جمع آوري Gathering
ساختارسازي
نوشتن Writing
چک کردن و تجديد نظر Checking & Revising
Structuring
قوانين اساسي براي آماده سازي مقاله
()1
همه محدوديتها را به طور کامل بنويسيد.
متمرکز کردن افکارتان بر روي مقاله هاي کوتاه به توجه دقيق تر
نياز دارد تا بي هدفي هاي طوالني.
معيارها را بررسي کنيد.
آيا اشاره اي به اينکه چه چيزي ارزيابي خواهد شد ،به شما شده
است؟ استاد شما در اين مقاله به دنبال چه چيز ويژه اي است؟
آيا مي توانيد براي روشن شدن سوال کنيد؟
قوانين اساسي براي آماده سازي مقاله
()2
مسئله را بيازماييد.
موضوع يا عنوان مقاله ،روش يا طرز عمل مورد نياز را نشان مي
دهد .براي مثال مسئله زير:
"مزيتها و معايب ارزيابي همکاران در يک سازمان را در نظر بگيريد و فايده
آن را براي کارمندان توجيه کنيد" ...
دو عنصر مختلف را مي طلبد:
توجه به مزايا و معايب و سپس توجيه آنها براي کارمندان.
قوانين اساسي براي آماده سازي مقاله
()3
با هر موضوع مقاله شما بايد کلمات کليدي را شناسايي
کرده و تفسير کنيد.
موضوع را براي خودتان روشن کنيد.
نسخه سريعي از چيزي که فکر مي کنيد از شما خواسته شده
بنويسيد .عنوان يا مسئله را با کلمات خود دوباره بنويسيد.
نوشته را با همکالسيها يا استاد خود مورد بحث قرار دهيد .آيا
مسئله را دريافته ايد؟ چه نواحي نياز به روشن شدن دارند؟
آماده کردن پاسخ خود
زماني که روشن شود که از شما چه چيزي براي نوشتن خواسته
شده و چگونه بايد با آن موضوع برخورد کنيد ،بايد فکر کنيد که
مقاله شامل چه موادي باشد.
با ايده هاي خود طوفان مغزي ايجاد کنيد.
براي ايجاد طوفان مغزي ،فکرتان را به طور وسيعي بر موضوع در
دست بررسي متمرکز کنيد و به ايده ها امکان دهيد که روي
کاغذ بيايند .در اين مرحله در مورد ارتباط ،هيچ قضاوتي نکنيد.
هدف دريافتن اين است که در حال حاضر چقدر مي دانيد.
آماده کردن پاسخ خود
بپرسيد -چه چيزي نمي دانم.
هنگامي که دانش موجود خود را ساختار داديد ،بايد نواحي خالي
در تحرک مغزي را شناسايي کرده و اين سؤاالت را مطرح کنيد.
چه چيزي نمي دانم؟
چه چيزي را نياز دارم بدانم؟
چه جزئياتي بحث مرا پشتيباني مي کنند؟
جمع آوري اطالعات (:)1
بر اساس سؤاالت ايجاد شده در طوفان مغزي بايد تشخيص
دهيد:
چه نوعي از اطالعات را جستجو مي کنيد و
مناسبترين مکان براي پيدا کردن آنها کجاست.
تا آنجا که ممکن است به طور وسيع جستجو کنيد.
جمع آوري اطالعات (:)2
هنگام جمع آوري اطالعات بايد نکات زير را به خاطر
داشته باشيد:
هميشه به طور فعال جستجو کنيد.
به مقدار زياد يادداشت برداري نکنيد.
به صورت سازماندهي شده يادداشت برداريد.
رکوردي از مشخصات منابع تهيه کنيد( .نويسنده،
انتشارات ،تاريخ ،شماره صفحه)
:ساختارسازي مقاله ()1
اکنون مي توانيد بر اساس موارد زير طرحي براي مقاله خود ايجاد کنيد:
تفسير خود از مسئله
افکار و نظرات خود
اطالعاتي که جمع آوري کرده ايد.
به صورتي که در ادامه آمده است ،يک ساختار منطقي براي مقاله خود
بسازيد.
ساختارسازي مقاله (:)2
مقدمه
توضيح بر اساس:
موضوعي که مورد بحث خواهد بود.
نکات اصلي که مطرح خواهيد کرد.
روشي که پيشنهاد مي کنيد بکار شود.
همچنين مقدمه بايد مقاله را به يک زمينه /بحث آکادميک گسترده تر
مربوط سازد.
ساختارسازي مقاله (:)3
بدنه اصلي
بحث خود را در سه يا چهار نقطه اصلي ارائه دهيد.
براي هر نکته اصلي يک پاراگراف بنويسيد.
با مثالها و مراجع از ايده هاي خود پشتيباني کنيد.
بحث خود را به صورت مرتبط بسط دهيد.
اطمينان حاصل کنيد که ميزان اهميت دادن به نکات متعادل است.
از تأکيد بر نظر خود به قيمت استدالل بيشتر بپرهيزيد.
ساختارسازي مقاله (:)4
نتيجه
نکات اصلي را در نتيجه خالصه کنيد.
بعالوه نتيجه بايد:
جواب محکمي براي مسئله ارائه دهد.
به مقدمه مربوط باشد.
مفاهيم گسترده تر يا خطوط بيشتري از تحقيق را شناسايي
کند.
ساختارسازي مقاله (:)5
اطالعات را مرتب کنيد
با استفاده از طرح اجمالي موادي را که جمع آوري کرده ايد ،مرتب کرده و
آنها را با جواب دادن به سؤاالت زير اولويت بندي کنيد.
چه چيزي به طور کامل به موضوع مربوط است؟
چه چيزي نيمه مربوط است؟
چه چيزي نامربوط است؟
مواد را به ساختار اجمالي خود ارتباط دهيد .به خاطر داشته باشيد که
چنين اطالعاتي بايد داليل شما را تقويت کند ،نه اينکه بر مقاله شما
مسلط شود.
نوشتن پيش نويس:
بعضي از مردم مستقيمًا اقدام به نوشتن نسخه نهايي مي
کنند ،ولي اين کار به بيشتر افراد توصيه نمي شود.
يک نسخه پيش نويس شما را با موارد عمده و کلي درگير
مي کند و امکان مي دهد که پيش از تکميل نگاه ديگري
به مقاله داشته باشيد .سپس مي توانيد پيش نويس خود
را ارزيابي کنيد .در حال پيشروي اصالحات الزم را انجام
دهيد.
زمان کافي براي پيش نويس در نظر بگيريد.
وقتي پيش نويس اول مقاله را مي نويسيد ،بايد زمان
کافي براي نوشتن آن به طور کامل و بدون توقف،
داشته باشيد.
مهم است که افکار و ايده ها آزادانه در سراسر مقاله
جريان داشته باشند .هر توقف عمده در تمرکز ممکن
است در جريان افکار وقفه ايجاد کرده و اين اثر را
خراب کند.
نوشتن براي ديگران ()1
زماني که براي ديگران مي نويسيد ،هميشه به خاطر داشته
باشيد که شخص ديگري بايد نوشته شما را درک کند .براي اين
کار:
به طور ساده و روان بنويسيد.
طول جمله خود را محدود کنيد( .از بي هدفي بپرهيزيد).
اطمينان حاصل کنيد که هر پاراگراف يک کانون دارد.
از تصاوير زيرنويس دار واضح استفاده کنيد.
نوشتن براي ديگران ()2
از گرافها ،نمودارها ،تصاوير و ...در صورتي که نياز به توضيح دادن
را کاهش دهند ،استفاده کنيد.
براي تعريف هر بخش از عنوانهاي فرعي استفاده کنيد.
دقت کنيد که از کار ديگران تقدير کنيد.
منابعي را که براي اطالعات به آنها رجوع کرده ايد ،ليست کنيد.
جاي کافي براي نظرات استاد خود اختصاص دهيد( .حاشيه چپ /
راست و باال /پايين)
چک کردن و تجديد نظر
براي چک کردن مقاله خود آن را با تفسير مسئله
اصلي ،طرح پيش نويس و هر معيار ارزيابي که به
وسيله استاد و يا ديگر دانشجويان آماده شده ،مقايسه
کنيد.
از چک ليست ارزيابي مقاله در انتهاي اين بخش براي
کمک به ارزيابي مقاله خود استفاده کنيد.
ارائه مقاله
در نظر داشته باشيد که مقاله شما بايد توسط شwwخص ديگwwري
خوانده و ارزيابي شود.
بهترين ارائه آن است که بwwه آسwwاني دنبwwال شwwود .بwwراي مثwwال،
استفاده از عناوين فرعي يا قسمت بنwwدي .از اختصwwاص زمwwان و
فضاي زياد به توضيحات و ارائه مبهم خودداري کنيد .وضوح ،از
تصاوير جذاب مهم تر است.
اساتيد زمان زيادي را بwwه ارزيwwابي و نمwwره دادن مقwwاالت بسwwيار
اختصاص مي دهند .از هر چيزي که آنها را با وجود نور مناسب
گيج کرده يا دلسرد کند -مانند ناخوانايي -بايد دوري شود.
مراجع:
هر زمان که به افکار و مباحث شخص ديگري رجوع مي کنيد ،بايwwد
به وضوح روشن کنيد که به چه کسي رجوع کwwرده و اين موضwwوع را
از کجا پيدا کرده ايد.
براي مشخص کردن مرجع يک عبارت يا ايده نقل قwwول شwwده ،بايwwد
نام نويسنده را در متن اصلي بيان کنيwwد و جزئيwwات را در ليسwwتي از
مراجع در مقاله وارد سازيد.
رايج تwwرين راه مشwwخص کwwردن يwwک مرجwwع در متن ،نوشwwتن نwwام
نويسنده ،سال انجام کار و شماره صفحه متن منبwwع در درون پرانwwتز
است .براي مثال)Clark,1994,pp231( :
پاورقي :اعداد پس از هر مرجع متني با اعداد پايين هر
صفحه بايد هماهنگ باشند.
پي نوشتها :عددگذاري متوالي مراجع در طwwول متن بwwا
اعداد انتهاي مقاله هماهنگ باشند.
مراجع :جزئيwwات بيشwwتري از هwwر منبwwع در درون متن
اصلي که از فهرست کتابهwwا انتخwwاب مي شwwود ،آورده مي
شود.
مشخصات هر مرجعي بايد شامل نwwام نويسwwنده ،سwwال يwwا
تاريخ انتشار ،عنwwوان کتwwاب ،مقالwwه ،گwwزارش و غwwيره ،نwwام
انتشارات و مکان انتشار باشد.
شما بايد تمام کتابهايي را که در نوشتن مقالwwه از آنهwwا
کمک گرفته ايد ،فهرست کنيد ،چه به طwwور دقيwwق بwwه
آنها مراجعه کرده باشيد و چه نکرده باشيد .با اين کwwار
استاد شما ميزان تالش شما را براي نوشتن در مي يابد
و بwwه ديگwwر دانشwwجويان منwwابع ممکن بwwراي اطالعwwات
بيشتر را نشان مي دهد.
فهرست کتابها بايد به تwwرتيب حwwروف الفبwwا در انتهwwاي
مقاله بيايد .هر مورد شامل نام نويسنده ،تاريخ انتشار و
نام انتشارات مي باشد.
استفاده از بازخور
وظيفه نهايي شما در نوشwwتن مقالwwه ،منعکس کwwردن
بازخوري اسwwت کwwه از اسwwتاد و يwwا ديگwwر دانشwwجويان
دريافت کرده ايwwد .اين کwwار بwwراي افwwزايش مهارتهwwاي
مقاله نويسي شما در کارهاي آينده مفيwد و ارزشwwمند
است.
چک ليست ارزيابي مقاله (:)1
مقدمه /نتيجه
آيا مقدمه مقاله خالصه کاري که انجام مي دهم و چگونگي
انجام آن را نشان مي دهد؟
آيا نتيجه نکات اصلي را خالصه کرده و نتيجه کار را ارائه مي
کند؟
چک ليست ارزيابي مقاله (:)2
محتوا
آيا احتياجات مسئله را برآورده کرده ام؟
آيا معيارهاي ثابت (طول مقاله و )...را برآورده کرده ام؟
آيا به روشني نکات کليدي را شناخته ام؟
آيا اين نکات با يک توالي منطقي ارائه شده اند؟
آيا هر نکته با اطالعات و مثالهاي کافي پشتيباني مي شود؟
چک ليست ارزيابي مقاله (:)3
استفاده از مراجع
آيا مراجع کامًال در ارتباط هستند؟
آيا مرجع استفاده شده بر مباحث من صحه گذاشته يا از
اعتبار آن مي کاهد؟
آيا اطالعات در جهت بحث مرکزي هستند يا آن را از هم
گسيخته مي کنند؟
چک ليست ارزيابي مقاله (:)4
سرقت ادبي
سهم ايده هاي من نسبت به ايده هاي ديگران چقدر است؟
آيا بين ايده هاي خود و ديگران تمايز قائل شده ام؟
چک ليست ارزيابي مقاله (:)5
مراجع و فهرست کتابها
آيا از مطالب نقل قول شده تقدير کرده ام؟
چگونه ايده هاي ديگران را در متن مشخص کرده ام؟
آيا مرجع هر عبارت يا ايده نقل شده را به طور کامل
مشخص کرده ام؟
آيا فهرست کتابها ليست پيشينه مطالعه را در بر مي گيرد؟
چک ليست ارزيابي مقاله (:)6
ارائه مقاله
آيا فضاي کافي براي نظرات استاد وجود دارد؟
آيا دست خط من به اندازه کافي واضح است؟
آيا جمالت کوتاه و متمرکز هستند؟
آيا هر پاراگرافي به روشني متمرکز است؟