صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تعاریب تکنولوژي آموز:
تعریف تکنولوژی:
ه ركونه Ct oe Eel SO Ene Ces) a)
تعريف آموزش:
ا یادگیری براء
03 مى كويد در آموزش باید به چهار سئ
- رفتارهای ورودی فراگیران
- ساختار موضوع ياد كيرى
-مواد ياد كيرى
- تشویق» تنبیه و بازخورد
ا ا
Sco ل Cet
-تجزیه وتحلیل توانمندی های فراگیر
ستجزیه وتحلیل شرایط محیط یا گیری
hue by eerie زک
صفحه 4:
ار ا
PSTN ore)
eee re rane
ا ا ا
مسئول آموزش است كه تدابير آموزشى ز
مى كلد
وضوح
بازخورد
مرور رفتارورودى
برنامه ريزى
ارزیابی
صفحه 5:
تعريف تكنولوزى آموزخ ۱
antl
Eyre es nts) ee
"روش منظم طراحی, اجرا وارزیابی کل فرایند تا
های به خصوص و بهره گیری از یافته های پژو
کارگیری ترکیبی از منابع انسانی وغیرانسان
يايدارتر“
ا یافته وسیستم فراگیری که از مزایای
ارتباطی» les ee ere bel الم 00
بهره گیری می کند ولی از آنها انتظار معجزه ندارد*
ls ۱ «< للدي . تعریف
۲ were aey) وبدگیری 3
0
صفحه 6:
نام برنامه ها
استفاده مى شود“.
صفحه 7:
(روانشناسی- روانشناسی ترییتی)
تئوریهای یاد گیری
دراك
ارتباطات
1
اندازه گیری
آموزش برنامه ریزی شده
تجزیه وتحلیل خصوصیات فراگیر
طراحى آموزشى
طراحی آزمونهای آموزشی
اندازه گیری نیازها
علوم محض ۰ *علوم کاربردی(تکنولوژی)
تجزیه تحلییل سیستمها
حسابرسی
pe 4 ال
صفحه 8:
تاریخچه تکنولوژی آموزث,
دایره المعارف تعلیم وترییت(۱۹۸۹) تکنولوژی آموزن.
(ee Se )2
جنبه سخت افزارى
اا للا
۱
تاریخچه تکنولوژی از جنبه اول
ال الا ات الا
area ccnele اال
٩ Mera sean mes
CPI Ce een eee Ue a erie سال هاى
5
صفحه 9:
: ‘a medium esate
ur vee we ster وسایل آموزشی
ات ورباره رسانه ها و وسا
۱
اسه دسته يافته به دست آمد:
برترى رسانه ها و وسايل جديد برقديمى
٠ عدم وجود تفاوت در رسانه ها و وسايل قديمى وجدید
برتری رسانه ها و وسایل قدیمی نسبت به جدید
صفحه 10:
SS or 9
ا Sey
ا ا
لاد مهم:
نتايج فوق» حاصل سه رخداد مهم
سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بوه
رخداد ۱
: فرایند ارتباط
lds Zeyh ی
صفحه 11:
۱۳
- توسعه حيطه كاربرد تكنولوزى آموزشى
- ا اجرا و ارزشیابی کل فرایند آموز
0
Beare sre i
Denne eee
صفحه 12:
نیازسنجی» تشخیص مسائل ارائه راه حل».
Fee eo oe ed
تردید در مبانی روان شناسی رفتاری
- ظهور روان شناسی شناختی/سازنده گرا
صفحه 13:
موضوعات مورد توجه در روان شناسی شناختی:
مترفی کلی روان شناسی
یاد گیری به عنوان یک فرایند فعال
ول
1
Por ee Seren fete
عملكردهاى يادكيرى از جهت فراكردهاى شنا
دانش ها وباورها مطابق فراگیر شکل می گيرند.
و
۱
ا ا ا
نتیج فرایند ید گیری متفاوت واغلب غیر قابل پیش بینی هستند.
صفحه 14:
- بازنكرى در طبقه بندى اهداف موزشى
Bloom's Taxonomy of Educational Objectives (")
‘The Cognitive Process Dimension
‘The
Knowledge Remember Understand Apply مصمارتع ‘Evaluate Create
Dimension
oes (st Summarize Classi Order Rank Combine
Knawiadge cw ۱
Caceres Interpret Experiment Explain © Assess «Plan
Knonisdge aE ay ee A 3
Procedural
Knowiadge
Tabula Predict Calculate Dierentiate Conclude Compose
Appropriate
st Execs Consiruct Achieve Action Actualize
(*) Adapted fiom A Taxonomy for Leaming, Teaching, and Assessing: A Revision
of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Lorin W. Andetsin, David R.
Krathwohl; et al, 2001 Addison Wesley Longman, Ine.
صفحه 15:
بازنگری در یافته های مربوط به رسانه ها:
ارد
نگرش شاگرد درباره آسان با سخت بودن کا
ae ی ار
eee aoe eB لا
se 00
ore eae
Peco re
مرحله نظام های آموزشی
ا مرحله نظام های اجتماعی
صفحه 16:
0 re
ا د oe ee
مرحله دوم از سال 96١ اتا سال1887:
eer er on Ce SPOS A cer
- مرحله سوم در سال 1۳۵۲
تأسيس دوره فوق ليسانس تكنولوزى آمورشى
eee renee اا ا روي
مرحله چهارم: 2
7
تألیف مقالات پراکنده ای در خصوص تکنولوژی آموزشی
صفحه 17:
Ce SNC nee Ewes
اجازه می دهد تا به اهداف مور ۳
الكو طراحی
الف:اهداف
اهداف كلى -
۳
-اهداف رفتاری
ب- شرایط
-تجارب یادگیری
-كروههاى تدريس وياد گیری
-شسوه هاى تدريس
ee
مواد و وسايل آموزشى -
ضاهای آموزشی
صفحه 18:
م
ات
٠ راهيردهاى شناختى
اطلاعات لغوى يا كلامى
مهارت های یدی
کرایش ما
انواع استراتژی های یادگیری
- استرآتژی تکرار و تمرین پایه
۱
استراتزی شرح وبسط پایه
ese 0
- استراتژی سازماندهی پایه ۰
استراتزی سازماندهی پچیده
Re eee aya ae
استراتژی احساس و انگیزه ای
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
تمین تعین
توانايهاى ددقهای
ورودی یت
فراككير آموزش
eee
تهیه هدفهای آموزشی
رسانه ها
اتخاب با تهه مود آموژشی
م
تجزیه ۳
ie 2
Pe ۳
ae ae
oral
صفحه 25:
صفحه 26:
طراحی
آماده سازء
صفحه 27:
| از مواد و وسایل آم
- افزايش تقاضا براى آموزش
- کمبود معلمان
- کمبود بودجه و امکانات
۳
صفحه 28:
نقش حواس دریاد گیری .
تصویر سهم هر یک از ح
دریاد گیری
دح
5
5
Dau
| eed
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
بو مواد و وسایل آموزشی در
Tene aC een eels
توجه وعلاقه فراگیر را جلب می کنند.
ee aE ۱(
جارب واقعى؛عينى وحقيقى را دراختيار فراكيران '
oer ا ل ل ۱
نمى باشد.
صفحه 32:
صفحه 33:
9 تباب رسانه
ا
ا های دانش آموزان
فنون تدریس
محرک های مورد نیاز موضوع درسی.
شرایط عملی
صفحه 34:
* الف )غير نورتاب:
-١ تابلو هاى آموزشى
۳- تصاویر آموزشی(عکس)
صفحه 35:
صفحه 36:
به یاد آوردن تجارب
اصلاح اشتباهات
|
مقایسه و تضاد
ایجاد تجارب جدید
" نمایش مراحل تکامل
۱
آشنایی با زیبایی ها
صفحه 37:
3
"0 0d
pos ea
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
خصوصبات لازم
روشن و واضح باشد.
eve Pe Cr ge ye
حقه های عکاسی در آن به کا
رات I
در استغاده ار ره
به سادگی قابل استفاده بوده وتعبير وتفسير آن وقت معلم را نكيرد. ١
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
پوسترها:
تعریف:
ویژگی ها:
ا اس
|
دارای رنگ های زنده و
cary ete ۱
Bsc =) er
انواع:
یک نظری
چندنظری
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
م يوسترها و جارت ها بايد اصول زير را درنظر كرفت؟
خلاصه بودن
اک
بدیع بودن
نمودارها:
تعريف:
انواع :
Line Chart
صفحه 47:
در استفاد
نمودار باید دارای هدف وپیام آموزشی باشد.
قابلیت
ل ا ا ل
01
8 y
ee Drea BOE eee ed
نورتاب متح رکک:
صفحه 48:
ree Um و
صفحه 49:
ی استفاده از تلویزیون در آموزش:
+ EE eas Sor rete eens | le
موزشى. crane ماهواره ها با کانال های
امکان تماشا و ضبط برنامه های تلویزیونی برای مدارس ومرا5
تهیه و تولید برنامه های محلی براساس نیازهای شا"
افزایش سواد دیداری و برقراری ارتباط موث
ضبط و يخش مجدد برنامه هاى تلويزيوتى.
ا ۱
آشنایی با آخرین حوادث و وقایع جاری( ارسال اقمار مصنوعی به فذ
امکان بررسی و تجزیه وتحلیل رفتارهای فردی و گرهی برای معلمان و روان شناسان.
se eee nee Soe
صفحه 50:
ا لراك تدریس و رفتاره
شاكردان مراكر ترب
ا ل ا
ا ۱
اا امکان مشاهده اعمال جراحی بدون
5 | ةزر تلویزیون در آموزش:
ارتباط یک سویه.
جلب توجه شاگرد از طریق تلویزیون برای مدت طولانی مشکل است.
صفحه 51:
در یک محدوده زمانی» انتقال
RO ae eee
عدم تفات مان یاد گیری دختران و پسران از طریق آموزش توسط تلو
عدم تفات ميان برنامه هاى غنى از حيث ديدارى با برنامه هاى ساذه در ياد ك.
طريق تلويزيون.
صفحه 52:
رادپو(در کنار تلویزیون)
اهميت حس ديدارى
كوش دادن به عنوان يكك مهارت:
۷۰ درصد امور روزانه افراد بزرگسال از طریق
صرف گوش دادن به دیگران می شود.
شاگردان مدارس ابتدایی حدود
حدود 49١ درصد وقت خود راا
ee ae شاگردان مدارس قادر به بخاطر سپاری تا
7 Cw pie eae Ce Lemay
Big Geer sce CRTC ERS Cpe CREA CaS (SNCS
وحدود ۳۰۰ کلمه در دقیقه به طور بی صدا بخوانند.
صفحه 53:
سرعت سخن گفتن افراد به گوش دادن دیگران
on Cer ee pene yates ce ۱
٠ اصلاح وبهبود مهارت گوش دادن صرفاً با اجرای
ا ۱
۳1
صفحه 54:
توجه مستمربه چیزی که گوش می دهید.
تعقیب و پیگیری مطالبه.
استفاده از تجربه و تحلیل های شنیداری.
|
تشخیص مطالب مربوط و نامریو
ا ا ا
ا Paton
ا ا ا ل 0
صفحه 55:
سيستم هاى ويدثويى تعاملى
مزایای استفاده از ویدئو در آموزش
جلب توجه فراگیران.
eee Se ا ES
Fer ays ete eee recy eae
نیروی انسانی.
امکان تصویربرداری از اشیاء بسیار دور و بسیار نزدیک و اشیاء خطرناگد.
eae C Lescol Sic e BL erst y Mere Rea £ 0ه
كردن صدا.
اا ۱[
صفحه 56:
۱ ere
Eee ec heer Bee ese
Cg ل ie Fob ej
۱
جذب( درك واستنباط» تجربه ياد كيرى و درك بازخورد؛ ۰
احساس مالكيت نسبت به آنجه یاد گرفته شده است)
آموزش مبتنى بر كامبيوتن لل وشانه أى الا
صفحه 57:
ات
اهمیت اینترنت در آموزش و پرورش امروز
مزايائ استفاده از اينترنت ۱
سهولت دسترسی به منابع آموزش.
کاهش زمان, هزینه و صرفه جویی در وق
ل ماد کت تحصیلی فراگیران توسط a
حذف فضاهای آموزشی.
۱
|۱۱ tee Te
جايكزينى رويكرد فراكير محورئ به جاى استاد فخورى.
صفحه 58:
د ای استفاذه از ینترنت در آموزش
See TUDE een A Ree aa
Ce Bee ree er ree
هزینه اولیه نسبتاً بالا برای راه اندازی
محدودیت های موجود در شب مخابراتی, نظیر کم
Fg. ene eos
صفحه 59:
ساختار استفاده از اینترنت در آموزش
ese cas
اا فعالیت.های تحقیقاتی
مدیریت شبکه
ا
ا ل 0
وظایف استاد: تهیه محتوا و طراحی روش
0
آموزش گیرنده(شاگرد؟
وظایف شاگرد: مطالعه ویادگیری محتوای برنامه خود آموز
شرکت در کلاس های درسی وب
00م
eee Ese
صفحه 60:
فملیت های تحقیقنی:
این فعالیت ها به چهار بخش تقسیم می شود:
۳
al ol
شركت در سميئارها
0 rege)
مدیریت شبکه:
فعاليت هاى اين بخش شامل موارد زير |
برنامه ريزى
بذيرش فراكير
ee ee nee
آمور مالی و اعتباری
امور دانشجویی
مدیریت ابزارها و منایع
صفحه 61:
rare) وسعت(محدوده)
بالا
ce)
دك 0
0
صفحه 62:
آموزش از راه دور( بادگيري !
٩
۱
اي آموزش باز» نيز در اين حوزه مط
آموزش از راه دور ل " ;
تعریت:
تعاريف زيادى وجود دارد ولى وازهه
٠ مواردهستند:
۱5۳ 2 دانشجو مسئول یاد گیری
خارج از محیط آموزشی اتفاق می افند.
ل ا
Ser SPS Aare nee ep)
صفحه 63:
دلائل استفاده روزا
گسترد گی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت
کمبود ظرفیت و منابع در نظام آموزش ره
ضرورت آموزش مداوم
صفحه 64:
ی
0
دسترسی دارم.
٠ من از امکانات کامپیوتری و کاربرد آن برای یادگه
من درهنگام کار با کامپیوتر احسا
1
من مهارت مدیریت وقت در انجام تکالیف را دارم( من یک
٠ من قادرم كه به طور موفقيت آميزء بدون تعامل جهره به جهره با
ean e ee en ree ie ا ا اا
نوشتاری طرح نمایم.
صفحه 65:
و
us
Pye tee Se oes Sie eee
موسسه آموزش از راه دور بروم.
من یک فرد خود- آغا زگرهستم.
PaO oreo ee
٩ ieee eee
cet ence ete tee
Ter ee rey TCC و(
ea
می رسم.
صفحه 66:
٠ من درباره مهارت هاى تحصيليم احساس اطمينان
من فردی مقام وسرسخت هستم و به آسانی 2
من فردی مسئولیت پذیر در تعلیم وترییت هستم.
|
من تمایل دارم که در یک مجموعه غ:
من فعالانه در فرايند ياد كيريم ا لكام 1
يرم.
من به کامپیوتر که به اینترنت متصل است دسترسی دارم.
صفحه 67:
0
اس
مقرون به صرفه بودن
ANCHE sh meer Rose
پیشگیری از نقل وانتقال فراگیران
]|
خود مستقل بارآوردن فراگیران
۹ Se eh eer tee
Cove Pb gets ral
ee ed ce Teel
8
صفحه 68:
نسل های آموزش از راه دور:
۳
متاثر از الگوی صنعت.
متاثر از مديريت علمى.
متاثر از روانشناسى رفتارى:
برنامه ریزان این نسل چه کسانی هستند؟
رویکرد این نسل چیست؟
Bl ae ie ca
تعامل در این نسل کم است.
صفحه 69:
نسل دوم
ظهور روانشناسی شناختی.
تاکید بر مطالعه مستقل.
۳
re Thee ۳
تعامل از نسل قبلى بيش
ورود رايانه.
ع تر است.
هزينه از نسل اول بيش تر
صفحه 70:
سل سوم
متائر colts eS
تعامل از دو نسل قبل بيش تر است.
(Shine
تعامل از سه نسل قبل بيش تر است.
بازیابی محتوا با حجم زیاد.
قدرت برنامه ریزی به زبان محلی
صفحه 71:
ears
0
الگوی یاد گیری هوشمند و
تلفیق مدیریت. آموزش و پشتیبانی
توسعه سريع نوآورى آموزشى
ere 3 3
ی
صفحه 72:
رادیو
صفحه 73:
صفحه 74:
اهميت در فرايند آموزش يدكاه ديوئي در *
آيا فناورى؛ تعامل را تحت الشعاع قرار نمى اذك
ا ل د
بشتيبانى مى كند, اشاره دارد:
اك
ا توسعه
+ نس
راهیری
oe
لذت مطالعه و انكيزش» ROMP Pies es
صفحه 75:
تعامل استاد- دانشجو
تعامل دانشجو- دانشجو
arene ayes
تعامل استاد- محتوا
تعامل استاد- استاد
تعامل محتوا- محتوا
صفحه 76:
صفحه 77:
تکنولوژي آموزشی :
تكرانى معلمان از به خطر افتادن جايكاه خود در نظام :
نقش هاى تغيير يافته معلمان در نظام آموزشى مبتنى بر فنا
ا ۱
OEP Bere sy Nts ene
درسي
ا تولید اطلاعات
طراحی یادگیری های گروهی و مشارکتی
تسهیل گری و راهنمایی
ee eb cesT Ans) ate eer nt ae
صفحه 78:
یادگیری و پژوهش
ا ا ۱
نظارت ورهبری آموزشی
ae 9
هماهنگ کننده و بکارگیری فناوری آموزشی
صفحه 79:
| EsSy)
خورده اس
۱ se etsy)
۱ Ess eee
معلم باید احساس کند که با کاربرد فناوری» کنترل به کارث
معلم باید احساس کند که با کاربرد فناوری؛ از وی حمایت می شود.
اضطراب رایانه( ترس از کامپیوتر) باند در معلمال Soy ie,
3 رسن أمييودر,
صفحه 80:
صفحه 81:
طراحی جدنات به شکل کرو > کرک ۱
به کار گیری روش های آموزشی گونا گون برای رشد حرا
صفحه 82:
se Fp آموزن
Tepe sre ere ene ny eae
یادگیری مداوم.
تربیت معلم؛ فرایندی پیوسته ام