صفحه 1:
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشکده ممندسی صنایو
درس سمينار و
مقدمه ای بر روش تحقیق
عباس افرازه
پاییز ۱۳۸۶
صفحه 2:
روش پژوهش:
" پژوهش برای پاسخ دادن به یک (يا چند) پرسش آغاز می شود.
در پرسش آغازی, شناخت مرز مهم است.
نتیمه اعمال روش پژوهش: ایماد زبان مشترک
تعریف روش: 1
* مجموعه اسلوبها و راههایی است که وصول به حقیقت را آسان می نماید.
*مراحلی است که برای جمع آوری اطلاعات و کیفیت بررسی آنها جهت وصول
ت انتخاب می شود.
ام روش
* علمی: با استفاده از وسایل و ابزارهای لازم - که موجب سرعت بخشیدن در
رسیدن به هدف مى
*غیرعلمی: راه مبهم. عدم قطعیت و منطق, هدف کلی و عام - که نتیجه آن
ضعف فکری است.
صفحه 3:
* ارضای میل کنجکاوی انسان * حیات علم و مکتب
* رهایی از تعصبات * دقیق سازی اظهار نظر درباره یک موضوع
۴ اصلاح طرز فکر * قادر ساختن انسان به پیش بینی
به عنوان وسیله
صفحه 4:
متغیرهای مور در طراحی پژوهش: 4
١ نوع پژوهش
+ منابع کسب اطلاعات
r طراحی نمونه و انتخاب آن
_ مخاطب پژوهش
د. انواع اطلاعات مورد نیاز
. روشهای گردآوری اطلاعات
ov سطح پژوهش
صفحه 5:
ملاکهای انتخاب مسائل پژوهشی:
خودداری از دوباره کاری در پژوهشها و وفاداری نسبت به پژوهشهای دیگران.
«_ درجه اهمیت متاله پژوهش واززش ادامه آن
علاقه مندی, کنجکاوی و کشش علمی برای دریافت واقعیات
+ آموزش, شرایط و کیفیت فرد پژوهشگر
د. فراهم بودن اطلاعات و علمی بودن» روش پژوهش
+ وجود امکانات مورد نیاز پژوهش و مناسب بودن روش پژوهش
۷ امکان همکاری و همیاری در انجام پژوهش gn واحدها و افراد ذیربط
+ مخارج پژوهش و استفاده احتمالی از آن
+ مشکلات. موانع و خسارات احتمالی در رابطه با پژوهش
زمان لازم برای پژوهش
11 عامل مکان و زمان
حفظ اصل سادگی
ar
صفحه 6:
مراحل انجام پژوهش: +
تمین موضوع تحقبق
صفحه 7:
نمودار روش حصول ۴
از یک فرضیه به
نظریه علمی: رس
cole فرضيه | آم ae
صفحه 8:
مراحل تحقیق از LAS دیگر: ۳
* آماده سازی
* برنامه ریزی
مرور منابع پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل شیوه های تجربی و نیمه تجربی
* ارائه يافته های پژوهش
صفحه 9:
طرح مساله و يبان مشكل مورد نظر
مراحل روش علمى بزوهش:
ientific Method)
جمع آورى اطلاعات
مطالعه اطلاعات و تشخيص روابط علت و معلول
نقد فرضيه و مشخص کردن اعتبار علمی آن
تهیه گزارش تحقيق
صفحه 10:
گام های ف رآیند پژوهش (نگاهی دیگر):
.١ پرسش آغازی پژوهش
۲. تعیین و تنظیم فرضیه ها
۳ طراحی پژوهش
۴ جمع آوری داده ها
۵. تجزیه و تحلیل و عرضه يافته ها
نکاتی در اعمال روش پژوهش:
* شست و شوی ذهنی از پیش داوری ها
* وفاداری به طرح پژوهش
* در نظر داشتن ابعاد یک قضیه
صفحه 11:
مطالعه موردی (5۲/0۷ 6256))
۱. جمع آوری تمام داده ها درباره موضوع (از هر طریق)
۲ _ سازماندهی و دسته بندی داده ها
۳ _ مکتوب سازی و آماده کردن گزارش مطالعه
ارزیابی گزارش مطالعه
+ تحلیل و مقایسه تطییقی
علل بهره گیری از مطالعه موردی:
* کاهش مقیاس پژوهش
۴ افزایش تعداد نمونه های مورد مطالعه و مشابه
صفحه 12:
مراحل تدوین یک طرح پژوهشی:
سؤالاتى كه بايد بپرسید
- مسأله جيست و جه جيز بايد مطالعه
مراحلى كه طى خواهيد كرد
عناصر مهم هر مرحله
صفحه 13:
منابع کسب اطلاعات:
* اولیه: خاص موضوع پژوهش گردآوری شده
* انویه: اطلاعات در دسترس که خاص موضوع نیست.
عوامل مؤثر در انتخاب روش تحقيق:_
* نوع اطلاعات و منابع
* زمان و هزینه
* دقت مورد نیاز
طراحی و انتخاب نمونه:
* ۱.نمونه گیری احتمالی: تصادفی ساده
طبقه بندی ساده
* ۲. نمونه گیری غیر احتمالی
صفحه 14:
صفحه 15:
نگاهی کلی به روش های پایه در گرد آوری
اطلاعات (۱)
روش
هدف نهایی
|هنگام نیاز سریع و آسان
ت از مردم با یک
اروش دوستانه (غیر
|تهدیدآمیز)
مشنامه ها
لیستهای کنترل|
ازمانی که بخواهند تمامی
اتجربیات و عقاید و
ادراکات فردی را متوجه
آشوند یا در مورد
|پاسخهای پرسشنامه ها
۴ دسترسی به پرسشنامه های
|" وسعت و عمق کامل اطلاعات
توسعه ارتباط با مخاطب
* انعطاف پذیری با مخاطب
مشکلات
|" امكان بى دقتی یا کم دقتی در
بازخور
" امكان وجود خطا ناشی از کلمه ها
و جملات
* شخصی بودن
* نیاز به متخصص نمونه گیری
"عدم در بركرفتن همه چیز
* امكان احتياج به زمان زياد
* امکان مشکل بودن مقایسه و تجزیه
او تحلیل
* امکان وجود هزینه بالا
* امکان عدم درک پاسخهای مخاطب|
از طریق مصاحبه
صفحه 16:
نگاهی کلی به روش های پایه در گرد آوری
اطلاعات (۲)
روش هدق تهانى
#داشتن عملکرد یک
برنامه بدون قطع آن,
مرور
كاريردهاء مسا
ع ری | مروزکابردها: مسایل
مالی: يادداشتهاء جلسات
و صورت جلسات
مشاهده
" عدم قطع برنامه يا روال
إعادي مشتري
* وجود اطلاعات از قبل
کم بودن ابهام اطلاعات
. تاقات و <
هماهنگی با اتفاقات رخ
۴ زمان بر
| تقص احتمالی اطلاعات
لزوم واضح بودن آنچه که به دنبالش
لهستیم
" عدم انعطاف در دستیبی به اطلاعات)
* محدود بودن اطلاعات به موارد قبلی
رفتار مشاهده شده
۴ سختی در بیان را
" سختى در طبقه بندى كردن
مشاهدات
" امكان تا
* امکان گران بودن روش
صفحه 17:
نگاهی کلی به روش های پایه در گرد آوری
اطلاعات (۳)
روش هدق تهاتى مزايا 23
به دنت
به دست دادن سرپ 2
6 .| *سختی در تجزیه و تحلا
پاسخها
جستجوی یک عنوان ا :
گروههای ١ كيارب تتنهيلات مقر باز
تیک به طور عمیق در اطلاعات عميق و وسیع در | رت تسهیلات بیشتر برای
oad Bom
بحنهای گروهی زمان کوتاه ae ۲
به دست دادن uh | * سختی در برنامه ریزی برای 1 تا
wal =
کلیدی در برنامه ها
chat ps yun] EES ee بف
نمایش تجربیات
انشترى ف wis
مطالعات | مخاطب در یک برنامه و | HES ae | # نيار به زمان زياد براى جمع
کت هتایک Pe Bite az os دادن مشاهدات
2 "قوت در توصیف کرد! ری لو
طول مقايسه همزمان اوت فر توصيف كردن
نامه برای ناظران خا
الى ار
موردها برنامه برا ی