کسب و کارفروش و بازاریابی

مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری-فصل دهم

صفحه 1:
کیفی و ‎bod‏ ‏هاه ‏برر وش 5 ررو مقدمه ای د حقیق کیفر

صفحه 2:

صفحه 3:
نگارنده: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شماره دانشجویی: استادمربوطه:

صفحه 4:
8 5-3 هدف طرح هاى تحقيق آميخته آن است كه شواهد بيشترى براى درك بهتر پدیده ها به دست دهند.علاوه برآن محدوديت انحصارى طرح هاى تحقيق کمی راکه درآنها استفاده از داده های کیفی جایز قمی باشد و نیز طرح های. تحقیق کیفی. که استفاده از داده های کمی درآن ها توصیه نمی شود از بو فار ۲۳۱ ۱ 96 2 le methods

صفحه 5:
و ويزكى هاى روش هاى 5-3 * پژوهش های آميخته. پژوهش هایی هستند که با استفاده از ترکیب دو مجموعه روش های تحقیق کمی وکیفی به انجام میرسند. معمولادرانتخاب عنوان طرح های تحقیق که با استفاده از روش های تحقیق آميخته انجام میشودازعبارت هایاواژه هایی ماننداروش های پژوهش ترکیبی؛ روش آميخته. روش بهم تنیده. روش چندگانه روش شناسی آمیخته استفاده می شود. Mixed Methods 89 Research ۲

صفحه 6:
** ویژگی های اصلی روش های تحقیق آمیخته متاثرازچگونگی استفاده ازدودسته روش های کمی وکیفی است. چگونگی استفاده ازاین دودسته روش به ویژگی های زیربستگی دارد: ** الف. میزان اولویت یا اهمیتی که به هریک ازدودسته تحقیق کمی یاکیفی اختصاص می یابد. 5 ** ب. جكونكى توالى استفاده ازروش هاى تحقيق كمى وكيفى. مر ‎Methods‏

صفحه 7:
درتدوین یک طرح تحقیق با استفاده از روش های آميخته. پژوهشگر بايد ضرورت استفاده ازهردو نوع تحقیق کمی وکیفی راتوجیه کند.درانجام این امره هشگربیان می کندکه دراجرای طرح تحقیق. وزن کدام یک از این دودسته روش بیشتراست.

صفحه 8:
* همچنین درتحلیل داده هاء پژوهشگر بیان می کندکه آیا ترجیح می دهد یافته ها را با استفاده از روش های تفصیلی تحلیل آماری به دست آورد یا اینکه به درک لایه های چندگانه داده ها پرداخته و به طور موضوعی آنها را تحلیل کند. ot}

صفحه 9:
یکی دیگراز ویژگی های بارز روش آمیخته. توالی استفاده از روش های تحقیق کمی وکیفی است. پژوهشگر از نظر زمانی میتواند داده های کمی و کیفی را بطور هم زمان یا به توالی» یکی پس ازدیگری, گرداوری کند. این امر به سه حالت صورت می گیرد.

صفحه 10:
94 4 1 eres ener ee eanes| Sere ary ابتدا داده هاى كيفى جمع آورى شود و يس ازآن | ل 00 Eras این سه حالت عبا رتندا 3

صفحه 11:
انواع طرح هاي تحقيق آميخته طرح هاى تحقيق آميخته را ازيك نظرمى توان به دوبخش عمده تقسيم كرد: << طرح هاى تحقيق به روش آميخته << طرح هاى تحقيق با مدل آميخته

صفحه 12:
os در طرح تحقیق به روش آمیخته. پژوهشگرد رآغاز از پارادایم های تحقیق کمی استفاده میکند وسپس طرح تحقیق مبتنی بر پارادیم کیفی را به کارمی برد. ولی درطرح های تحقیق با مدل آمیخته پژوهشگر رویکرد های کمی وکیفی را باهم مى آميزد و به مرحله اجرا در می آورد.

صفحه 13:
یکی میگ اوساحب تنظران طرع هاى تحقيى آفيخته را ده سیر aie pg eal ‏محعيق‎ el Ew طرح های تحقیق آمیخته تشریحی طرح های تحقیق آميخته اکتشافی

صفحه 14:
دراين نوع طرح هاء پژوهشگربه هردومجموعه داده های کمی وکیفی وزن مساوی می دهد.پژوهشگر دراین روش به سه مولفه توجه می کند: ~ درگردآوری داده های کمی ونیزگردآوری داده های کیفی به یک نسبت اهمیت قائل مى شود. 2 داده های کمی وکیفی مورد نظررا به طور همزمان گرد آوری می تماید. > درتحلیل داده ها. به مقایسه دو دسته داده های کمی وکیفی میپردازد تاهمگونی یافته ها را نمایان کند و تطابق از این دودسته راآشکارسازد. Ba

صفحه 15:
دراین نوع طرح هاپژوهشگربه منظورتشریح یک پدیده وزن اصلی رابه داده های كمى اختضاض ‎lil was’ ox‏ ازنداده هاق كيفى برائ تشريح ايعاد مختلف يديدة استفاده مى كند: حمجدين فرايبدكرداوزئ :داده ها زاندر دو مرحله:ببه اتجام هی زسباند. مزمرحله ول داجه‌های کینی گزدآفویمی فوجرسیین حاده هی کیفی گردآوری می گردد.

صفحه 16:
درطرح های تحقیق آميخته اکتشافی» پژوهشگردرصدد زمینه یابی درباره "موقعیت نامعین " می باشد.دراین نوع طرح های تحقیق آمیخته به داده های کیفی اهمیت بیشتری داده می شود. علاوه برآن درتوالی گردآوری داده ها ابتدا داده های کیفی وسپس داده های کمی گردآوری می شوند. بالاخره پژوهشگر برمبنای یافته های حاصل ازداده های کیفی سعی برآن داردکه داده های کمی راگردآوری کند تا تعمیم پذیری يافته را میسرسازد.

صفحه 17:
a >

صفحه 18:
دراین مرحله. پژوهشگرباید نسبت به توانایی خود درگردآوری داده های لیفی اطمینان حاصل کند. همچنین دراین مرحله لازم است نسبت کمی و ان به میزان آشنایی افرادی که قراراست پیشنهاد اولیه طرح تحقیق آميخته را ارزیابی کنند. اطلاع داشته باشد. 51851

صفحه 19:
پس ازآنکه عملی بودن اجرای طرح آشکار شد. پژوهشگرباید ضرورت اجرای طرح تحقیق را با استفاده ازروش های آميخته توجیه کند. برای این منظور لازم است مشخص کند که کدام یک ازسه نوع طرح تحقیق یادشده می تواند به کاررود.

صفحه 20:
راهبردكردآورى داده ها دراین مرحله پژوهشگرشیوه گردآوری داده هاراتعیین می کند. برای این منظوربایدمواردزیربه انجام برسد: 2 تعیین اهمیت هریک ازمجموعه داده های کمی وکیفی < تعیین توالی زمانی گردآوری داده های کمی وکیفی تعيين نوع وشکل داده های موردگردآوری 10

صفحه 21:
دراین مرحله پژوهشگر سعی برآن داردکه سوال های پژوهشی کمی وکیفی رامتمای زکند.دربرخی ازطرح های تحقیق با استفاده از روش های آمیخته به دشواری می توان درآغازپژوهش هردونوع سوال رابیان داشت. زیرادر فرایند تحقیق است که پژوهشگر به نوع سوال های کمی یا کیفی پی می برد. Step 4

صفحه 22:
كردآورى داده هاى كمى وكيفى دراین مرحله,پژوهشگر براساس نوع طرح تحقیق به گردآوری داده های مورد نیازمی پردازد. شک نیست که براساس نوع طرح. اولویت گردآوری داده های کمی یاکیفی تعیین خواهدشد. لذا باتوجه به شکل داده ها و نوع ابزار گردآوری داده ها که قبلا مشخص شده است. داده ها گردآوری می شود.

صفحه 23:
داده ها درصورتی که طرح تحقیق ازنوعی باشد که ابتدا داده های کمی گردآوری شده باشد. پژوهشگردراین مرحله داده ها رادر جداول آماری تنظیم می کند. انجام این مرحلة بة فرایند کردآوری داذه های کیفی یاری می دهن. البق درصورتی که طرح تحقیق ازنوع دیگری باشد می توان انجام اين مرحله رابا مرحله بعدی درهم ادغام کرد: oo

صفحه 24:
درانجام اين مرحله. پژوهشگر براساس نوع طرح تحقیق, می تواند داده ها را به طورهمزمان تحلیل کند. یا اينکه جداجدا به تحلیل آنها بپردازد. STEP

صفحه 25:
درانجام طرح های تحقیق با استفاده ازروش های آمیخته. برای تهیه گزارش تحقیق دوگزینه وجوددارد: الف. تهیه گزارش تحقيق به طور یک مرحله ای دریک جلد ب. تهیه گزارش تحقیق دردوجلد oo

صفحه 26:
ضرورت توجیه استفاده از طرح های دراغلب سازمان های آموزشی و پژوهشی با روش های تحقیق آميخته وکاربرد آنها به قدر کفایت آشنایی حاصل نشده است. لذا پژوهشگری که مایل به استفاده ازاین روش هاست. درآغاز طرح تحقیق باید ضرورت به کاربردن آنها رانمایان کند و به تفصیل مراحل انجام طرح را تشریح کند. oo

صفحه 27:
20 ابتداپژوهشگر بایدباتوجیهی قوی ضرورت استفاده ازاین طرح ها راعرضه کند.سپس بایدبه ضرورت استفاده ازتر کیب روش های تحقیق برای گردآوری داده های کمی وکیفی اشاره کند.پس از آن,ازنظر اولویت گردآوری داده ها یکی ازدونوع داده ها راموردتاکیدقرارمی دهد.علاوه برآن.توالی زمانی گردآوری ان کند.بالاخره نحوه تحلیل داده ها وسازگاری آن بانوع ‎Tab‏ تحقیق آميخته راتوصیف نماید. دونوع داده ها رابیا

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
14,000 تومان