کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

مقدمه ای بر فناوری اطلاعات

fanavari_etelaat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقدمه ای بر فناوری اطلاعات”

مقدمه ای بر فناوری اطلاعات

اسلاید 1: مقدمه اي بر فناوري اطلاعاتمدرس: محسن قره خاني

اسلاید 2: فناوري اطلاعات براي مديريتافرايم توربان، دانشگاه هاوايي در منوآدوروتي ليدنر، دانشگاه بيلورافرايم مک لين، دانشگاه ايالتي جورجياجيمز وترب، دانشگاه صنعتي تگزاس

اسلاید 3: بخش 1: فناوري اطلاعات در سازمانفناوري اطلاعات در اقتصاد ديجيتاليفناوري هاي اطلاعات: مفاهيم و مديريت

اسلاید 4: فناوري اطلاعات در اقتصاد ديجيتالي1-1 کسب و کار در اقتصاد ديجيتالي2-1 فشارهاي کسب و کار ، واکنش هايسازماني و پشتيباني فناوري اطلاعات3-1 سيستم هاي اطلاعات: تعاريف و نمونه ها4-1 توسعه و روندهاي فناوري اطلاعات5-1 چرا بايد درباره فناوري اطلاعات بياموزيم؟

اسلاید 5: اهداف آموزشيخصوصيات اقتصاد ديجيتالي و کسب و کار الکترونيکيروابط ميان فشارهاي کسب و کار ، واکنش هاي سازماني و سيستم هاي اطلاعاتفشارهاي عمده در محيط کسب و کار و واکنش هاي سازماني در مواجهه با آنهاتعريف سيستم هاي اطلاعات کامپيوتري و فناوري اطلاعاتنقش فناوري اطلاعات در حمايت از حوزه هاي کارکردي، خدمات عمومي و صنايع خاصتوسعه فناوري جديد در حوزه هاي پردازش عمومي و شبکه اي و سيستم هاي مبتني بر وباهميت يادگيري فناوري اطلاعات

اسلاید 6: زيمنس به قالب کسب و کار الکترونيکي تغيير شکل مي دهدصورت مسألهکمپاني آلماني زيمنس با سابقه اي 150 ساله، توليدکننده اي متنوع و جهاني به شمار مي رود. زيمنس با 484،000 کارمند در 190 کشور به کسب و کارمي پردازد و داراي 600 مرکز توليدي وتحقيق و توسعه در بيش از 50 کشور است . خطوط توليد و خدمات زيمنس بسيار متنوع هستند، که دربرگيرنده ارتباطات و اطلاعات، خودکارسازي و کنترل، انرژي، حمل و نقل، تجهيزات پزشکي مي باشند . زيمنس علاوه بر 13 بخش عملياتي خود، در شرکت هاي ديگري نظير بوش (لوازم خانگي )، فراماتُم (در صنعت انرژي هسته اي فرانسه) و فوجيتسو کامپيوترز نيز سهم دارد.

اسلاید 7: صورت مسألهبا توجه به حضور رقباي متعدد که غالباً در کشورهاي ديگر هستند شرکت در گسترش کسب و کار خود در محيط متغير تجاري، مشکلات فراواني داشته و از حاشيه سودي که برخي رقبايش برخوردار بودند، بهره اي نداشت. يکي از مشکلات عمده، ايجاد هماهنگي بين واحد هاي داخلي شرکت بود. مشکل ديگر، همکاري با انبوهي از عرضه کنندگان و خريداران بود . به ويژه زنجيره تأمين جريان کالا از تأمين تا توليد، توزيع و فروش - بسيار پيچيده است . در آخر، لازم بود براي ثبات قيمت و افزايش خدمات به مشتريان راهي پيدا شود.

اسلاید 8: راه حلدر اواخر دهه 90 ، شرکت تصميم گرفت که با به کارگيري سيستم هاي مبتني بر وب و استفاده از نرم افزارهاي تجارت الکترونيکي در تمامي فعاليت ها، به يک شرکت کسب و کار الکترونيکي تمام و کمال (يک شرکت که به صورت الکترونيکي فعاليت هاي کسب و کار متفاوتي را انجام مي دهد) تغيير شکل دهد . علت در نظر گرفتن چنين هدف بلند پروازانه اي، مرتفع ساختن مشکلات حاصل از تعدد مکان ها و عمليات مربوط به زنجيره تأمين بود . پس از آغاز کار بر روي يک طرح چهار ساله، در سال 1999 تغيير شرکت در اين زمينه آغاز شد.

اسلاید 9: راه حلزيمنس رويکردي دوگانه اتخاذ کرده بود : استفاده از توانايي هاي سيستم هاي اطلاعات داخل شرکت در مواردي که منطقي به نظر مي رسيد و در عين حال استفاده از منابع خارجي که معمولاً از فروشندگان عمده تهيه مي شوند . اهداف استراتژيک زيمنس عبارت بودند از:• افزايش آمادگي براي تجارت الکترونيکي گسترده از طريق استاندارد کردن صدها فرايند سازماني در بخش هاي متعدد (براي مثال، شرکت بيش از 300 فرايند کاري را به 29 عددکاهش داد). • طراحي مجدد زيرساخت فناوري اطلاعات به منظور فراهم آوردن امکان يکپارچه سازي بهترين نرم افزارها (اجزاء نرم افزاري که نيازهاي شرکت را به بهترين صورت برآورده مي کنند و هر کدام توسط فروشنده متفاوتي ارائه مي شوند).

اسلاید 10: راه حلعلاوه بر توانايي در کنترل تراکنش هاي الکترونيکي، زيمنس خواهان ايجاد يک پايگاه دانش سازماني مرکزي بود، که منبعي براي شيوه ها و روش هاي اثبات شده (که به عنوان بهترين شيوه ها شناخته شده اند) مي باشد.همراه با SAP شرکت با استفاده از سيستم هاي نرم افزارهاي شرکت هاي آي تو تکنولوژي و آي بي ام، سيستم هاي کاربردي اي را مي سازد که بخش هاي مختلف شرکت را به يکديگر ارتباط داده، اقدامات پشتيباني را تضمين مي کنند و سازمان را با شرکاي زنجيره تأمين مرتبط مي سازند. کارکردهايي چون دريافتسفارش، تدارک برخط 5 مواد او ليه و اجزاء مورد نياز در روند توليد، همکاري با شرکاي تجاري در توسعه محصولات و حمل و نقل محصولات توليد شده، با استفاده هرچه بيشتر از اينترنت به صورت يکپارچه در آمده اند. علاوه بر اين، سيستم براي ارائه خدمات بهتر به مشتريان زيمنس طراحي شده است.

اسلاید 11: دستاوردهادر سال مالي 2000 ، شرکت برنامه ريزي کرد که فروش برخط و تدارک الکترونيکي به ترتيب 10 % کل خريد و فروش شرکت را تشکيل دهند . در سال 2002 ، فروش برخط 1 به ميزان 25 درصد و تدارکات الکترونيکي به ميزان 60 درصد نسبت به سال 2000 افزايش داشته است.از ژانويه 2004 بيشتر کارمندان در نقاط مختلف شرکت به شبکه وصل شده اند. آنها هم به اينترنت دسترسي دارند و هم به درگاهي که امکان دستيابي به اطلاعات مورد استفاده سازمان، را فراهم مي نمايد. اين درگاه خدمات کاري متفاوتي همچون موتورهاي جستجو، فرم ها، رزروهاي مسافرتي و گزارش گيري الکترونيکي مربوط به حساب هزينه ها را ارائه مي نمايد.هزينه تغيير ساختار زيمنس به کسب و کار الکترونيکي و مديريت اين تغيير حدود 1 ميليارد دلار تخمين زده شده است. رئيس و مديرعامل شرکت هاينريش وُن پيِرِر مي گويد: اين تغيير باعث مي شود که ما سريع تر عمل کرده و هزينه ها را بيشتر کاهش دهيم. هدف تمامي اين تلاش ها، با رسيدن به اهداف امروزي اقتصاد الکترونيکي با وعده کاهش هزينه هاي مقياس مي باشد.

اسلاید 12: آموخته هااين نمونه نشان مي دهد که رقابت شديد جهاني، حتي شرکت هاي بزرگ را وادار مي سازد که به دنبال راه هايي براي کاهش هزينه ها، افزايش بهره وري و بهبود ارائه خدمات به مشتريان باشند . بهترين راه براي به ثمر رسيدن اين تلاش ها، استفاده از سيستم هاي مبتني بر وب است، که بهترين توانمندکننده ها جهت انتقال به کسب و کا ر الکترونيکي يا شرکت الکترونيکي در اقتصاد ديجيتالي را فراهم مي آورند.

اسلاید 13: کسب و کار در اقتصاد ديجيتاليپرداختن به کسب و کار در اقتصاد ديجيتالي، به معناي استفاده از سيستم هاي مبتني بر وب در اينترنت و ديگر شبکه هاي الکترونيکي، جهت انجام انواع تجارت الکترونيکي مي باشد . زيمنس شرکتي با ساختار اقتصاد کهن بود که لازم ديد، مکانيزم خود را به سيستم کسب و کا ر الکترونيک يتغيير دهد. در اين قالب،شرکت قادر است جهت تقويت عمليات و رقابت پذيري ، فعاليت هاي مختلف تجاري خود را به صورت الکترونيکي انجام دهد . استفاده شرکت از سيستم هاي مبتني بر وب به منظور حمايت از امور مربوط به خريد، فروش و خدمت رساني به مشتريان، نمونه اي از تجارت الکترونيکي است . در اين نوع تجارت، تراکنش هاي تجاري به صورت الکترونيکي از طريق اينترنت و ديگر شبکه هاي کامپيوتري انجام مي شوند.

اسلاید 14: پردازش شبکه ايزيرساخت تجارت الکترونيکي، پردازش شبکه اي است (که به عنوان پردازش توزيع شده نيز شناخته مي شود)، که کامپيوترها و ديگر وسايل الکترونيکي را از طريق شبکه هاي مخابراتي با يکديگر متصل مي کند. اين گونه ارتباطات کاربران را قادر مي سازد تا از طريق کامپيوترهاي خانگي (و يا حتي سيار) به اطلاعات موجود در مکان هاي مختلف دسترسي يافته و با يکديگر نيز ارتباط و همکاري داشته باشند . در حالي که هنوز برخي افراد از کامپيوترهاي منفرد، يا شبکه هاي محدود به يک مکان خاص استفاده مي کنند، اکثر کاربران از کامپيوترهاي شبکه شده چند مکانه، بهره مي برند. اين افراد ممکن است به يک محيط شبکه اي جهاني، که به اينترنت معروف است متصل شوند؛ يا با همتاي خود در سازمان هاي ديگر ار تباط داشته باشند، که در اين حالت شبکه داخلي ناميده مي شود . به علاوه، بسياري از شرکت ها، شبکه داخلي خود را با شبکه داخلي شرکاي خود مرتبط مي سازند که به آن شبکه خارجي مي گويند. به طور معمول ارتباط از طريق سيستم هاي سيمي انجام مي شد، اما از سال 2000 بسياري از ارتباطات و همکاري ها از طريق سيستم هاي بيسيم نيز صورت ميپذيرد.

اسلاید 15: تعريف فناوري اطلاعاتمجموعه اي از سيستم هاي کامپيوتري که مورد استفاده يک سازمان هستند را فناوري اطلاعات مي نامند. در کشورهاي توسعه يافته، تقريباً تمامي سازمان هاي متوسط و بزرگ و همچنين بسياري از شرکت هاي کوچک، چه خصوصي، چه دولتي در حوزه ساخت و توليد، کشاورزي يا خدمات، از فناوري اطلاعات (که تجارت الکترونيکي را نيز در بر مي گيرد) براي پشتيباني از فعاليت هاي خود استفاده مي کنند.چرا از فناوري اطلاعات استفاده مي شود؟ دليل آن ساده است: امروزه فناوري اطلاعات، مهمترين فراهم آورنده تسهيلات کسب و کار شده است عبارت کسب و کار ” نه تنها به سازمان هاي انتفاعي بلکه به سازمان هاي غيرانتفاعي عمومي و آژانس هاي دولتي که بايد همانند يک شرکت اداره شوند، اطلاق گشته است .

اسلاید 16: فناوري اطلاعاتاين قابليت ها برطبق رِدن، پنج هدف کسب و کاري ذيل را دنبال مي کنند: ( 1) ارتقاء بهره وري (در 51 درصد شرکت ها)( 2) کاهش هزينه ها ( 39 درصد) ( 3) بهبود تصميم گيري ( 36 درصد ) ( 4) مؤثرترکردن ارتباط با مشتريان ( 33 درصد )( 5) توسعه برنامه هاي استراتژيک جديد ( 33 درصد). در واقع فناوري اطلاعات خالق تحولي عظيم در مسير فعاليت هاي کسب و کار است، که حرکت به سوي اقتصاد ديجيتالي را تسهيل مي کند.

اسلاید 17: اقتصاد ديجيتالياقتصاد ديجيتالي ، به اقتصادي گفته مي شود که مبتني بر فناوري ديجيتالي باشد، که شامل موارد ذيل است: شبکه هاي ارتباط ديجيتالي(اينترنت، شبکه هاي داخلي،شبکه هاي ارزش افزاي خصوصي) کامپيوتر ها نرم افزارها و ساير موارد مربوط به فن اوري اطلاعات از اقتصاد ديجيتالي اغلب با عناويني چون اقتصاد اينترنتي اقتصاد جديد يا اقتصاد وب نيز ياد مي شود.

اسلاید 18: قابليت هاي اصلي سيستمهاي اطلاعات• انجام پردازشهاي عددي با حجم و سرعت بالا.• تأمين ارتباط سريع، دقيق و ارزان داخلي و بين سازماني.• ذخيره حجم زيادي از اطلاعات در فضايي کوچک و قابل دسترس.• دسترسي سريع و ارزان به حجم قابل توجهي از اطلاعات در سراسر جهان.• تقويت ارتباط و همکاري در هر مکان و هر زمان.• افزايش اثربخشي و کارايي افرادي که به صورت گروهي در يک يا چند مکان مشغول به کار هستند.

اسلاید 19: قابليت هاي اصلي سيستم هاي اطلاعات• ارائه واضح اطلاعات به گونه اي که ذهن انسان را به چالش ميکشد.• تسهيل کار در محيط هاي مخاطره آميز.• خودکارسازي فرايندهاي سازماني نيمه خودکار و دستي• تسهيل ترجمه حجم بالايي از داده ها.• تسهيل تجارت جهاني.• پشتيباني از نرم افزارهاي خاص در صورت بي سيم بودن.• انجام موارد بالا با هزينه اي بسيار کمتر از حالت دستي.

اسلاید 20: بستري جهانيدر اقتصاد نوين، شبکه هاي ديجيتالي و زيرساخت هاي ارتباطي، بستري جهاني را فراهم مي کنند که از طريق آن مردم و سازمان ها قادر به ارتباط، تعامل، همکاري و جستجوي اطلاعات خواهند بود . به طور مثال، طبق نظر کوي و وينستون، اين بستر موارد ذيل را در بر مي گيرد:• پهنه گسترده اي از محصولات قابل ديجيتالي شدن - پايگاه هاي داده، اخبار و اطلاعات، کتاب ها، مجلات، برنامه هاي تلويزيون و راديو، فيلم ها، بازي هاي الکترونيکي، ديسک هاي فشرده موسيقي و نرم افزارها که از طريق زيرساخت ديجيتالي، در هر زمان و مکان عرضه مي شوند.• مصرف کنندگان و شرکت هايي که تراکنش هاي مالي خود را به صورت ديجيتالي و با استفاده از پول ديجيتالي يا کالابر گ هاي مالي (که از طريق کامپيوترهاي متصل به شبکه و ابزارهاي الکترونيکي قابل حمل، در دسترس مي باشند) انجام مي دهند.• کالاهاي فيزيکي همچون لوازم خانگي و اتومبيل که به قابليت هاي شبکه و ريزپردازنده ها مجهز مي شوند.

اسلاید 21: فرصت هايي براي کارآفريناناقتصاد ديجيتالي نوين، فرصت هاي بي نظيري براي کارآفرينان (که بسياري از آنها نوجوان هستند) فراهم نموده تا مدل هاي کاري تجارت الکترونيکي را در بسياري از محيط هاي تجاري به کار گيرند. بسياري از اين ابتکارات و نوآوري ها توسط يک يا دو نفر و برخي توسط شرکت هاي بزرگ مطرح شده اند. اين شرکت هاي نوپا، تنها به فروش کالا نمي پردازند، بلکه دامنه وسيعي از خدمات، از زيرساخت کامپيوتر گرفته تا پرداخت الکترونيکي را نيز فراهم مي نمايند. اين شرکتها که به داتکامها معروف مي باشند، موقعيت را براي انجام کسب و کار الکترونيکي در سطح جهان بسيار مناسب ديدند .

اسلاید 22: تفاوت بين کسب و کار در اقتصاد نوين و اقتصاد کهنمثال 1: پرداخت بهاي کالا : تجربه صندوق پرداخت . گاهي اوقات زمان پرداخت بهاي کالا بيشتر از خود خريد طول مي کشد که تجربه اي واقعاً دلسردکننده است.اقتصاد کهن.در اقتصاد خيلي قديمي وقتي شما از فروشگاهي (مثلاً بقالي يا لوازم التحرير فروشي ) خريد مي کرديد، اقلام مورد نياز را در يک سبد خريد گذاشته و عازم قسمت پرداخت مي شديد. در صندوق پرداخت در صف مي ايستاديد تا کارمند مربوطه قيمت هر يک از اقلام را در يک ماشين حساب معمولي وارد کند. پس از اين که کارمند مربوطه همه اقلام را وارد مي کرد، شما بهاي آن را نقداً پرداخت مي کرديد.در نسل بعدي فناوري صندوق پرداخت، شما اجناس مورد نظر را نزد کارمندي مي برديد که جنس را گاه تا چند با ر روي بارکدخوان مي کشد. بارکدخوان داده هاي مربوط به قيمت و توصيف هر جنس را خوانده و به صورت خودکار وارد پايگاه داده سازمان مي کند. شما ليست تفصيلي خريد و جمع کل را دريافت مي کنيد.

اسلاید 23: مثال 1: پرداخت بهاي کالا : تجربه صندوق پرداخت . اقتصاد نوين. در اقتصاد نوين، شما اجناس خود را به يک باجه خودپرداز مي بريد. در آنجا اقلام را روي بارکدخوان مي کشيد. پس از اينکه همه اقلام را وارد کرديد، باجه شما را درباره نحوه پرداخت (نقدي، کارت اعتباري و ...) راهنمايي مي کند. اگر براي استفاده از باجه خودپرداز صف باشد، شما باز هم مجبوريد صبر کنيد . بسياري از اوقات ساير خريدکنندگان جهت استفاده از اين فناوري به کمک نياز دارند، با اين حال زمان پرداخت بسيار کمتر شده است.

اسلاید 24: مثال 1: پرداخت بهاي کالا : تجربه صندوق پرداخت . در نسل جديد فناوري پرداخت همه اقلام، شناسه فرکانس راديويي دارند. پس از اين که خريدتان تمام شد، شما فقط سبد خريد خود را با همه اجناس موجود در آن از ميان دستگاهي شبيه اسکنر امنيتي فروشگاه رد مي کنيد. اين اسکنر علائم بي سيم را از روي هر يک از اجناس مي خواند ، فهرستي تفصيلي از خريدهاي شما ارائه داده، قيمت ها را جمع مي زند و پس از احراز هويت از تصوير چهره يا اثر انگشتتان، مبلغ مورد نظر را از کارت اعتباريتان کسر مي کند. همه اين کارها چند ثانيه بيشتر طول نمي کشد. شما نه تنها در صف نمي ايستيد، بلکه تقريباً مستقيم و بدون هيچ اتلاف وقتي از مغازه خارج مي شويد.يک مسأله اخلاقي که پيش مي آيد آن است که با اين نشان ها چه بايد کرد؟ اگر نشان هاي مزبور پس از پرداخت از روي جنس برداشته نشود، براي ديگران امکان رديابي شما وجود دارد که بسياري افراد آن را تهاجم به حريم خصوصي فرض مي کنند. برداشتن اين نشانه ها نيز مستلزم صرف هزينه ، زمان و افزايش زحمت فروشندگان است . لوايح متمم در ماساچوست، فروشندگان را ملزم به برداشتن نشان ها مي کند. لوايح متمم در کاليفرنيا سعي در محدود کردن اطلاعات موجود بر روي نشان هاي مزبور مي نمايد تا حريم خصوصي افراد بيشتر حفظ گردد.

اسلاید 25: مثال 2: گذر از مرزه اي بين الملليفرض کنيد به يک کشور ديگر (مثلاً استراليا ) سفر مي کنيد. هواپيماي شما پس از مدت زماني طولاني فرود مي آيد، اما پيش از آن که شما عازم محل استقرار خود شويد، بايد به قسمت مهاجرت فرودگاه مراجعه کنيد.اقتصاد کهن. شما در صفي که گذرنامه افراد توسط مأمور مهاجرت بررسي مي شود، منتظر مي ايستيد. بازرسان بسيار کُند عمل مي کنند. بسياري از آنها تازه کار هستند و گاه و بيگاه نياز به کمک دارند. بازرسي برخي افراد خاص دقايقي به طول مي انجامد. شما خسته و ناراحت هستيد و دچار فشار عصبي مي شويد. ممکن است 10 دقيقه، 20 د قيقه يا نزديک به يک ساعت درانتظار بسر ببريد.

اسلاید 26: اقتصاد نوينگذرنامه خود را ارائه مي کنيد تا اسکن شود. در همين لحظه عکسي از چهره شما گرفته مي شود. تصوير چهره شما، با عکس گذرنامه و تصويري که در پايگاه داده قرار دارد، مقايسه مي شود. پس از گذشت 10 ثانيه از ورود شما به قسمت مهاجرت، به طرف خروجي هاي فرودگاه خواهيد رفت. اولين سيستم جهاني از اين نوع در سال 2003، در کشور استراليا آغاز به کار کرد. در بسياري از کشورها تصوير دست شما با تصويري که قبلاً در کامپيوتر ذخيره شده، مقايسه مي شود. در اين حالت نيز، ظرف چند ثانيه شما در مسير خروج از فرودگاه قرار خواهيد داشت. اين سيستم از فناوري زيست سنجي، استفاده مي کند. سيستمي که نه تنها روند بازرسي را تسريع مي نمايد، بلکه با جلوگيري از ورود افراد با گذرنامه جعلي، امنيت را نيز افزايش مي دهد.

اسلاید 27: مثال 3: تأمين تصاوير تجاريهزاران شرکت در سراسر جهان، تصاويري از محصولات خود را فراهم مي کنند و آنها را جهت تبليغ در روزنامه ها، کاتالوگ ها يا به صورت برخط، تحويل مي دهند. اقتصاد نوين، روند عرضه اين تصاوير را تغيير داده است.اقتصاد کهن. در اقتصاد کهن، فروشنده عکسي از جنس مورد نظر را جهت تبليغ(به عنوان مثال دستگاه تلويزيون سوني ) از سازنده(مثلاً سوني ) درخواست مي کرد. سپس سوني عکس هاي مختلفي جهت استفاده آژانس تبليغاتي مورد نظر توسط پيک مي فرستاد. آژانس تصويري را انتخاب مي کرد، آگهي طراحي مي شد، تأييدات لازم به عمل مي آمد و تصوير براي چاپ توسط پيک ارسال مي شد. در آنجا عکس برداري مجدد صورت گرفته و عکس مورد نظر وارد کاتالوگ مربوطه مي گرديد. پيشرفتي که چند سال پيش در اين روند بوجود آمد، اين امکان را به آژانس تبليغاتي مي داد که عکس را به قسمت اسکن بفرستد. در آنجا، يک تصوير ديجيتالي تهيه شده و اين تصوير به چاپگر منتقل مي گشت. واسطه و آژانس تبليغاتي، به دليل کنترل کيفيت در زمان هاي مختلف، سبب کُند شدن روند کار مي شدند. سيکل زماني براي هر تصوير در حدود چهار تا شش هفته و هزينه نهايي آن حدود 80 دلار بود.

اسلاید 28: اقتصاد نويناوربيس يک شرکت استراليايي بسيار کوچک است که زنجيره تأمين خود را از شکل خطي به شکل چرخه تغيير داد. در روند جديد، توليدکننده (به عنوان مثال سوني) تعداد زيادي عکس ديجيتالي را براي اوربيس مي فرستد و شرکت عکس ها را در يک پايگاه داده سازماندهي مي کند. هنگامي که فروشنده اي به عکسي نياز دارد، به پايگاه داده مراجعه مي کند و يک يا چند تصوير را انتخاب مي نمايد. عکسي که انتخاب مي شود توسط پست الکترونيک همراه با شماره شناسا يي عکس براي آژانس تبليغاتي فرستاده مي شود. آژانس وارد پايگاه داده شده، عکس هاي ديجيتالي را مشاهده مي کند و در صورت نياز آنها را ويرايش مي نمايد. تصويرهاي ديجيتالي نهايي توسط پست الکترونيکي به چاپگر فرستاده مي شود. کل زمان لازم براي اين روند کمتر از يک هفته مي باشد و به ازاي هر عکس هزينه اي در حدود 50 دلار در برخواهد داشت.

اسلاید 29: مثال 4: پرداخت هزينه حمل و نقل در شهر نيويورکميليون ها نفر در سراسر جهان از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده مي کنند. طي نسل هاي متمادي بليط هاي فلزي در بسياري از شهرهاي بزرگ، راه حلي مطلوب محسوب مي شدند.اقتصاد کهن. بيش از 50 سال است که در نيويورک براي حمل و نقل توسط اتوبوس ها و مترو ها از بليط استفاده مي شود. بليط باعث صرفه جويي در زمان مي گردد و بسياري از مسافران، استفاده از آن را ترجيح مي دهند؛ در حالي که هزينه تهيه بليط هاي مربوط به حمل و نقل و جمع آوري آنها از نرده هاي خروجي و گيشه هاي فروش بليط، معادل 6 ميليون دلار هزينه در بر دارد. شهر نيويورک به شدت به چنين مبلغي براي ارائه ساير خدمات نيازمند است.

اسلاید 30: اقتصاد نوينراه حل اقتصاد نوين براي اين امر، تغيير بليط به کارت هاي مترو است. در سال 2002 ، تنها 9 درصد از کساني که از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده مي کردند، هنوز بليط را مورد استفاده قرار مي دادند. عليرغم اين که گاهي اوقات افراد مجبورند کارت مترو را چند بار از داخل دستگاه کارت خوان بگذرانند، به اين کارت هاي جديد علاقه نشان داده اند (نسل جديد کارت ها که بدون تماس عمل مي کنند، فاقد اين مشکل هستند). کارت هاي مترو از تخفيف برخوردارند که اين امر موجب تشويق استفاده کنندگان مي گردد.در شهرهاي ديگر نيز عبور و مرور با کارت هاي الکترونيکي انجام مي شود. در شهر شيکاگو نيز استفاده از کارت جهت تردد از سال 1999 آغاز شد و اين کارت ها جايگزين بليط که حدود يک قرن قدمت داشت، گرديد. در شهرهاي واشنگتن، پاريس و لندن نيز از کارت هاي مخصوص عبور و مرور استفاده مي شود. در هنگ کنگ ميليون ها نفر از کارت هاي بدون تماس، نه تنها براي حمل و نقل بلکه براي پرداخت هزينه تلفن (کارت تلفن )، دسترسي به اينترنت، تهيه غذا از ماشين هاي فروش غذا و بسياري از موارد ديگر استفاده مي کنند.

اسلاید 31: مثال 5: بهبود خدمات لباس شويي براي دانشجويان کالجدر سراسر جهان ميليون ها دانشجو از تجهيزات لباسشويي خوابگاه استفاده مي نمايند. تجربه آنان چيست؟اقتصاد کهن. شما به اتاق لباس شويي مي رويد؛ همه ماشين ها اشغالند. براي استفاده از يک ماشين صبر مي کنيد و وقتي بالاخره نوبتتان مي شود، مي بينيد سکه هايتان کم است. بعد از خرد کردن پول، مي خواهيد کارتان را آغاز کنيد ولي توصيه هاي مادرتان درباره نحوه شستن تي شرت را به ياد نمي آوريد. به هر حال لباس ها را در ماشين ريخته و آن را روشن مي کنيد و اميدواريد که نتيجه خوب باشد. به جاي اينکه در اتاق لباس شويي معطل شويد به دنبال مطالعه مي رويد. وقتي بر مي گرديد مي بينيد يک نفر لباس هاي تميز شما را درآورده و روي قسمت لباس هاي کثيف گذاشته است. لباس هاي شسته شده را در خشک کن ريخته و مي رويد که باز هم مطالعه کنيد. اين بار قبل از اينکه کار خشک کن تمام شود، برمي گرديد که مجبوريد منتظر بمانيد و باز هم وقتتان تلف مي شود.

اسلاید 32: اقتصاد نوينلباس شويي و خشک کن کالجتان به شبکه متصلند. شما کدي را وارد تلفن سيارتان مي نمائيد يا وارد سايت esuds.net مي شويد تا آزاد بودن ماشين هاي لباس شويي را بررسي کنيد. به علاوه مي توانيد با شماره دانشجويي يا کارت اعتباري هزينه مربوطه را پرداخت نماييد. وقتي در اتاق لباس شويي باشيد از اين سيستم با کشيدن کارت دانشجويي در دستگاه مربوطه (يا وارد کردن يک کليد يا شماره رمز ) استفاده خواهيد کرد. سيستم به طور خودکار مقادير از پيش اندازه گيري شده از پودر لباس شويي و نرم کننده را در چرخه زماني درست به داخل ماشين مي ريزد. پس از اتمام شستشو، با پيام الکترونيکي به شما اطلاع داده خواهد شد. صاحبان ماشين لباس شويي نيز از اين سيستم بهره مي برند: آنها مي توانند عملکرد ماشين را تحت نظر داشته باشند، براي تعمير و نگهداري آنها برنامه ريزي نمايند. از آن جا که ديگر پول نقدي در ماشين نيست خرابکاري نيز از ميان برداشته مي شود و مشتريان بيشتري نيز خواهند داشت (دانشجويان بيشتري از ماشين لباس شويي خوابگاه استفاده مي نمايند).

اسلاید 33: مثال 6: قدرت تجارت الکترونيکيقدرت تجارت الکترونيکي در سه مثال زير نشان داده شده است: هر سال، وارن بافت، معروف ترين غول سرمايه و سرمايه گذاري سهام آمريکا از هشت نفر دعوت مي کند با او ناهار بخورند. اين هشت نفر براي چنين افتخاري پول زيادي مي پردازند. اين پول به نيازمندان سان فرانسيسکو پرداخت مي شود. قبلاً هزينه اين ناهار براي هر فرد 30،000 دلار بود . در سال 2003 بافت اين دعوت را به صورت مزايده برخط اعلام نمود. شرکت کنندگان در اين طرح، قيمت را از 30،000 دلار به 200،000 دلار رساندند. عرضه هاي اوليه سهام مي تواند بيش از 100 درصد به دارايي دارندگان آنها بيافزايد. علت اين است که در روز اول مبادله، قيمت ها مي تواند به طور قابل توجهي (اغلب بيش از100 درصد ) افزايش يابد. معمولاً عرضه هاي اوليه سهام به سهامداران و برخي گروه هاي ذي نفع (مانند صندوق هاي تعاوني و صندوق هاي بازنشستگي ) فروخته مي شوند. در سال 2004 Google.com ، با عرضه اوليه سهام خود که در يک مزايده از طريق اينترنت به فروش رسيد، به صورت سهامي عام درآمد. شرکت با استفاده از اين روش براي عرضه سهام، مبلغي بسيار بيشتر از سهام خود جمع آوري نمود و سهام به صورتي عادلانه توزيع شد.کريس ماني ميکر در مي سال 2003 جايزه 2.5 ميليون دلاري مسابقات جهاني پوکر را از آن خود کرد. کريس 27 ساله، پيش از آن هرگز در تورنومنت پوکر شرکت نکرده بود. با اين حال، بسياري از حرف هاي هاي متبحر را از پيش رو برداشت. او چگونه به چنين موفقيتي نائل شد؟ اگرچه کريس با بازيکنان سر ميز بازي حاضر نشده بود، اما به طور گسترده در بازي هاي برخط شرکت کرده بود؛ جايي که اگرچه پول شما به اندازه بازي هاي واقعي حقيقي نيست ولي بازي بسيار سريع تر است.

اسلاید 34: مدل هاي کسب و کاردر اقتصاد ديجيتالياينترنت بنيان هاي اقتصادي، اجتماعي و تکنولوژيکي اقتصاد کهن را به چالش مي کشاند. به عبارتي، انقلابي در حال وقوع است و مانند تمامي انقلاب هاي موفق، هنگامي که به پايان برسد، مطمئناً افق هاي آينده، متفاوت به نظر خواهند رسيد. کارآفرينان، مدل هاي جديدي را براي کسب و کار، اقتصاد و دولت ايجاد مي کنند.

اسلاید 35: مدل کسب وکارمدل کسب وکار، روشي براي انجام فعاليت هايي است که شرکت به واسطه آنها براي بقاي خود کسب درآمد مي کند. اين روش شرح مي دهد که چگونه شرکت ارزش آنچه مشتريان مايلند براي آن پول پرداخت کنند (مواردي از قبيل کالاها و خدماتي که شرکت در راستاي فعاليت هاي خود ارائه مي کند) را بالا مي برد. برخي از مدل ها بسيار ساده اند. براي مثال، نوکيا تلفن هاي همراه را توليد مي کند و مي فروشد و از اين فروش سود فراواني کسب مي کند. از سوي ديگر، يک ايستگاه تلويزيوني، برنامه ها يي را به صورت رايگان، پخش مي کند. بقاي چنين سازماني به مدلي پيچيده نياز داشته و به عواملي چون تبليغ کنندگان و تهيه کنندگان محتوا وابسته است. درگاه هاي اينترنتي همانند ياهو نيز از مدل کسب وکار پيچيده اي استفاده مي کنند.

اسلاید 36: فشارهاي کسب و کار، واکنش هاي سازماني و پشتيباني فناوري اطلاعاتعوامل محيطي، سازماني و تکنولوژيکي، يک محيط تجاري رقابتي را پديد مي آورند که در آن، مشتري در کانون توجه قرار دارد .نظرخواهي انجام شده توسط گارتنر که در سال 2004 انجام شده نشان مي دهد، مهمترين مباحث کاري سال 2004 به شرح زير است:حفظ مشتريان وفادارافزايش بهره وريکاهش هزينه هاافزايش سهم بازار فراهم آوردن واکنش هاي به موقع سازماني فناوري اطلاعات مهمترين فراهم آورنده امکان پاسخگوي به چنين مباحثي است.

اسلاید 37: پنج نمونه از مدلهاي کسب و کار در عصر ديجيتاليشما قيمت را بگوييد. اين روش که Priceline.com در آن پيشگام است، به مشتريان امکان مي دهد که قيمت مورد نظر خود را براي يک کالا و يا خدمت خاص، پيشنهاد کنند. با استفاده از اطلاعات موجود در پايگاه داده، پرايس لاين، درخواستهاي مشتريان را با قيمت فروشندگان کالاهاي مورد نظر، تطبيق مي دهد. خريداران بايد چندين پيشنهاد قيمت را پيش از رسيدن به قيمت مطلوب کالاي مورد نظرشان، ارائه کنند. مهمترين فعاليت هاي پرايس لاين، در زمينه خدمات مسافرتي است (بليط خطوط هوايي و هتلها).

اسلاید 38: مناقصه از طريق مزايده هاي معکوساگر شما يک خريدار بزرگ (خصوصي يا دولتي ) باشيد، احتمالاً از سيستم مناقصه(پيشنهاد) براي خريدهاي عمده خود استفاده مي کنيد. در حالتي که درخواست براي قيمت مطرح مي شود، خريدار براي دريافت پيشنهادهايي براي اقلامي خاص، ابراز علاقه مي کند که اين پيشنهادها از طرف فروشندگان ارائه مي شوند. اگر قيمت تنها معيار مورد نظر باشد، ارزانترين پيشنهاد برنده خواهد بود. چنين وضعيتي، مزايده معکوس خوانده مي شود. امروزه اين گونه پيشنهادها براي صرفه جويي در زمان و هزينه به صورت برخط انجام مي شوند. مبتکر اين سيستم ، شرکت جنرال الکترونيک است . اين گونه سيستم هاي مناقصه، محبوبيت فراواني در بين مردم کسب کرده اند. در واقع، بسياري از مؤسسات دولتي، پيشنهاد مناقصه الکترونيکي را به عنوان تنها راه فروش برگزيده اند.مزايده هاي معکوس الکترونيکي بسيار سريع هستند و هزينه هاي اداري را به ميزان 85 درصد و قيمت محصولات را از 5 تا 20 درصد کاهش مي دهند.

اسلاید 39: بازاريابي وابستهبازاريابي وابسته، روشي است که در آن شرکاي بازاريابي، نشانه تبليغاتي يک شرکت، مثلاً ،Amazon.com را در وب سايت خود قرار مي دهند. هر زمان که کاربر روي نشانه مورد نظر کليک کند، به سايت شرکت تبليغ کننده متصل مي شود و مي تواند آنجا خريد کند. شرکت تبليغ کننده، کارمزدي بين 3 تا 5 درصد را به سايت ميزبان، پرداخت مي نمايد . در اين روش، يک شرکت مي تواند ديگر شرکت ها را به نيروي فروش مجازي خود تبديل کند. پيشگام اين روش سيدينَو است.

اسلاید 40: خريد گروهيدر خريد عمده، مرسوم است که هزينه کمتري بابت هر قلم کالا، دريافت گشته و تخفيف داده شود. با استفاده از تجارت الکترونيکي و مفهوم خريد گروهي، که از طريق آن سفارش هاي خريد بسياري از مشتريان جمع آوري مي شود، يک شرکت کوچک يا حتي يک فرد مي تواند تخفيف بگيرد. تجارت الکترونيکي مفهوم جمع آوري الکترونيکي را در خريد گروهي مطرح مي نمايد که از طريق آن شخص ثالثي، افراد يا بنگاه هاي کوچک/ متوسطي که قصد خريد يک نوع کالا را دارند، شناسايي مي کند و به جمع آوري سفارشات جزئي آنها مي پردازد و سپس براي بهترين معامله وارد مذاکره مي شود (يا پيشنهاد مناقصه مي دهد ). در صورت اضافه شدن افراد بيشتري به گروه، ميزان سفارش هاي جمع آوري شده افزايش مي يابد و هزينه قابل پرداخت براي هر کا لا پايين تر مي آيد.

اسلاید 41: بازارها و مبادلات الکترونيکيبازارهاي الکترونيکي از ده ها سال پيش به صورت محدود، فعاليت نموده اند. بخشي از بورس اوراق بهادار که در دهه 1980 به صورت کامپيوتري درآمده است ، را مي توان به عنوان مثال بيان کرد. اما در سال 1999 ، هزاران نوع بازار الکترونيکي مختلف پديد آمد . بازارهاي الکترونيکي، کارايي تجارت را بالا مي برند و اگر به طور مناسب سازماندهي و مديريت شوند، براي خريداران و فروشندگان مزاياي فراواني را ايجاد خواهند کرد. بازارهاي عمودي که تنها در يک صنعت فعاليت مي کنند ، بسيار سودآور هستند (به عنوان مثال chemconnect.com در صنايع شيميايي ).

اسلاید 42: فشارهاي وارد بر سازمان، واکنشهاي سازمان و پشتيباني فناوري اطلاعات

اسلاید 43: فشارهاي بازاراقتصاد جهاني و رقابت شديدطي 20 سال گذشته، زيربناي اقتصاد جهاني شکل گرفته است. حرکت به سوي جهاني شدن، به وسيله شبکه هاي مخابراتي و به ويژه اينترنت، تسهيل شده است. موافقت نامه هاي منطقه اي مانند موافقت نامه تجارت آزاد آمريکاي شمالي (ايالات متحده، کانادا و مکزيک) و ايجاد بازار يکپارچه با پول واحد (يورو) در اروپا ، سهم به سزايي در افزايش سطح تجارت جهاني داشته اند. علاوه بر اين، کاهش موانع تجاري باعث مي شود محصولات و خدمات، آزادانه تر به سراسر جهان راه پيدا کنند. يکي از فشارهاي اصلي بر شرکت هاي فعال در بازار جهاني، هزينه نيروي کار است. هزينه نيروي کار از کشوري به کشور ديگر بسيار متفاوت است. در حالي که نرخ دستمزد ساعتي در صنعت (بدون درنظر گرفتن مزايا ) در برخي کشورهاي توسعه يافته بيش از 15 دلار است، در کشورهاي درحال توسعه (شامل کشوره اي آسياي جنوبي، اروپاي شرقي و آفريقا) اين ميزان به کمتر از يک دلار هم مي رسد. به علاوه ، شرکت ها در کشورهاي توسعه يافته معمولاً مزاياي بسياري را در اختيار کارمندان، قرار مي دهندکه اين امر هزينه آنها را بيش از پيش افزايش مي دهد. بنابراين، بسياري از شرکت هاي فعال در صنايع وابسته به نيروي کار، لازم مي بينند که تسهيلات توليدي خود را به کشورهايي با هزينه نيروي کار کمتر، منتقل نمايند. اينگونه استراتژي هاي جهاني نيازمند همکاري و ارتباط به چندين زبان و در شرايط فرهنگي، اخلاقي و قانوني متفاوت است. اين امر تا حد زيادي توسط فناوري اطلاعات تسهيل شده است. استفاده از فناوري اطلاعات در يک محيط چند کشوري و چند فرهنگي، مسائل اخلاقي اي مانند تعرض به حريم خصوصي افراد يا انتقال اطلاعات شخصي به آن سوي مرزها را در پي دارد. رقابت جهاني در صورت دخالت دولت از طريق يارانه، سياست هاي اخذ ماليات، مقررات واردات / صادرات و ساير مشوق ها، شديدتر مي شود. روش هاي سريع و ارزان ارتباط و حمل و نقل ، ميزان کسب و کار هاي بين المللي را افزايش داده است. امروزه رقابت، حقيقتاً جهاني شده است.

اسلاید 44: نياز به اقدامات بلادرنگامروزه، دنيا سريع تر و سريع تر در حال حرکت است . تصميمات بايد سريعاً اتخاذ شوند و سرعت فعاليت ها بايد رقابتي باقي بماند.تغيير در ماهيت نيروي کار نيروي کار، به ويژه درکشورهاي توسعه يافته، به سرعت در حال تغيير است. با افزايش تعداد زنان، والدين مجرد، اقليت ها و معلولين در تمامي موقعيت ها، تنوع نيروي کار در حال افزايش است. به علاوه، کارگران بيش از پيش ترجيح مي دهند که بازنشستگي را به تعويق بيندازند و نهايتاً اين که تعداد دانشوران درحال افزايش است. خريداران قدرتمند. فرهيختگي و انتظارات مصرف کنندگان با افزايش اطلاعات آنها درباره امکان دسترسي و کيفيت محصولات و خدمات افزايش يافته است. در اينترنت، مصرف کنندگان مي توانند به راحتي اطلاعات دقيقي را در مورد يک کالا به دست آورده، قيمت ها را مقايسه کنند و با شرکت در مزايده هاي الکترونيکي، کالاي مورد نظر خو د را خريداري نمايند. خريداران حتي مي توانند قيمت مورد نظر خود را براي يک کالا تعيين کنند.

اسلاید 45: فشارهاي فناوريدومين نوع از فشارهاي کسب و کار، به فناوري ارتباط دارد. در اين دسته، دو فشار عمده مربوط به نوآوري تکنولوژيکي و حجم انبوه اطلاعات هستند.نوآوري فن اوري و شيوه هاي منسوخ اهميت فناوري در دو عرصه توليد و خدمات رو به افزايش است. فناوري جديد و پيشرفته، جايگزين هايي را براي محصولات، خدمات انتخابي و کيفيت عالي ايجاد نموده و از آنها پشتيباني مي کند. علاوه بر اين، ممکن است بسياري از محصولات پيشرفته امروز، روز بعد به عنوان کالاهاي منسوخ به حساب آيند. بنابراين فناوري، نيروهاي رقابتي را تقويت مي کند. بسياري از فناوري ها، عرصه وسيعي از کسب و کار، از مهندسي ژنتيک گرفته تا فرايند توليد مواد غذايي را در بر مي گيرند.

اسلاید 46: حجم انبوه اطلاعاتاينترنت و ديگر شبکه هاي مخابراتي، ميزان اطلاعات قابل دسترس سازمان ها و افراد را افزايش مي دهند. به علاوه، ميزان اطلاعات قابل دسترس در اينترنت، هر سال بيش از دو برابر شده و اکثر اين اطلاعات به صورت رايگان عرضه مي شوند ! اطلاعات و دانش ايجاد و ذخيره شده درون سازمان ها نيز به صورت تصاعدي افزايش مي يابند. بنابراين قابليت دسترسي، راهيابي و مديريت داده، اطلاعات و دانش که براي تصميم گيري هاي مديريتي لازمند، امري حياتي است. تنها راه حل هاي مؤثر در اين زمينه توسط فناوري اطلاعات ارائه شده اند (به عنوان مثال، موتورهاي جستجو، پايگاه هاي داده هوشمند).

اسلاید 47: فشارهاي اجتماعيسومين دسته از فشارهاي کسب و کار به اجتماع مربوط مي شود. جامعه آتي طبق گفته دراکِر، جامعه دانش محور و البته داراي جمعيتي سال خورده خواهد بود. هر دوي اين موارد، مسائل اجتماعي مهمي همچون آموزش و پرورش و خدمات درماني را تحت تأثير قرار مي دهند. حل اين مسائل احتمالاً مستلزم به کارگيري انواع مختلفي از فناوري اطلاعات مي باشد. مسائل اجتماعي مهم ديگري نظير مسئو ليت اجتماعي، قانونگذاري و حذف قوانين از سوي حکومت، تخصيص هزينه به برنامه هاي اجتماعي و اصول اخلاقي را نيز بايد در نظر گرفت.مسئوليت اجتماعي تعامل سازمان ها و جامعه به سرعت در حال افزايش و تغيير است. مسائل اجتماعي که بر کسب و کار تأثير مي گذارند، از محيط فيزيکي گرفته تا سهم شرکت ها در آموزش و پرورش، قابل بررسي است (مثلاً پذيرفتن کارآموزان براي کار در شرکت). شرکت ها روز به روز نسبت به اين مشکلات و ديگر مسائل اجتماعي آگاهتر مي شوند و بسياري از آنها مايلند وقت و يا پول خود را در راه حل اين مسائل صرف کنند. اينگونه فعاليت ها به عنوان مسئوليت اجتماعي سازماني شناخته مي شوند .

اسلاید 48: فشارهاي اجتماعيقانو نگذاري و قانونزدايي از سوي دولت بسياري از مسئوليت هاي اجتماعي به قوانين دولتي در زمينه سلامت، امنيت، کنترل محيطي و فرصت هاي شغلي برابر مربوط مي شوند. براي نمونه، شرکت هاي آمريکايي که رنگ آميزي کالاهاي خود را توسط افشانه (اسپري) انجام مي دهند، بايد از کاغذ مخصوص براي جذب رنگ اضافي استفاده کنند. سپس اين کاغذ ها توسط يک شرکت مجاز دور ريز مي گردد که البته هزينه بالايي در بر دارد.

اسلاید 49: فشارهاي اجتماعيحملات تروريستي و حفاظت در برابر آنهاپس از 11 سپتامبر سال 2001 ، سازمان ها تحت فشارهاي فزاينده اي جهت حفاظت خود در مقابل حملات تروريستي قرار گرفته اند. فناوري اطلاعات و به خصوص سيستم هاي هوشمند، مي توانند نقش بسزايي در عرصه حفاظت ايفاء نمايند . آنها با فراهم کردن سيستم هاي امنيتي و احتمالاً تشخيص الگوهاي رفتاري که به جلوگيري از حملات تروريستي و کامپيوتري عليه سازمان ها کمک مي کنند، بسيار مؤثر واقع ميشوند.

اسلاید 50: امنيت داخلياستراتژي ملي امنيت داخلي ايالات متحده، براي به اشتراک گذاري اطلاعات مربوط به کشف حملات تروريستي را شامل مي شود . هدف آن ايجاد محيطي ملي است که به اشتراک گذاري اطلاعات مهم مربوط به امنيت داخلي را ممکن مي سازد. اين ساختار، سيستمي متشکل از چندين سيستم ديگر است که مي تواند دانشي را که در منابع پراکنده داده وجود دارند، يکپارچه سازد و در عين حال از حريم خصوصي و آزادي هاي مشروع محافظت کند . اطلاعات مي تواند ميان تمامي سطوح دولت (مرکزي، ايالتي و محلي)، صنايع خصوصي و شهروندان به اشتراک گذاشته شود. با استفاده مناسب از افراد، فرايندها و فناوري ها، مسئولين امنيت داخلي ايالات متحده مي توانند آگاهي مشترکي از تهديدها و بي ثباتي ها داشته باشند و آنها را اداره نمايند. مسئولين، اطلاعات مورد نياز را به دست مي آورند و بنابراين مي توانند تهديدها را پيش بيني کرده و با سرعت و به شکلي مؤثر واکنش نشان دهند.مباحث اخلاقي. اصول اخلاقي به معيارهاي درستي و نادرستي مربوط مي شوند و اصول اخلاقي اطلاعاتي با معيارهاي درست و نادرست در فعاليت هاي پردازش اطلاعات مرتبطند. سازمان ها بايد به اصول اخلاقي مربوط به کارمندان، مشتريان و عرضه کنندگان رسيدگي کنند. از آنجا که اصول اخلاقي توان نابود کردن تصوير يک سازمان و تخريب روحيه کارمندان را دارند، بسيار مهم هستند .

اسلاید 51: واکنش هاي سازمانيواکنش هاي سازماني سنتي ممکن است در برابر انواع فشارهاي جديد مؤثر نباشند. بنابراين بسياري از راه حل هاي قديمي بايد اصلاح، تکميل يا حذف شوند. همچنين سازمان ها مي توانند براي ايجاد تغيير در بازار، فعالانه اقدام نمايند. اين گونه فعاليت ها، بهره برداري از موقعيت هاي ايجاد شده توسط فشارهاي خارجي را نيز شامل مي شوند.

اسلاید 52: واکنش هاي سازمانيعمده واکنش هاي سازماني به هفت طبقه تقسيم مي شو ند:سيستم هاي استراتژيکتمرکز بر مشتريبهبود مستمرساختاردهي مجددتوليد سفارشي و توليد انبوه سفارشياتحادهاي کاري کسب و کار الکترونيکياين واکنش ها مي توانند به يکديگر مرتبط باشند؛ بنابر اين گاهي اوقات اين موارد با يکديگر همپوشاني خواهند داشت.

اسلاید 53: مديريت و سيستمهاي استراتژييک فعاليت واکنشي مهم، توسعه استراتژي نحوه برخورد با فشارهاي کسب و کار است. وقتي چنين استراتژي اي به وجود آمد (که نقش حمايتي فناوري اطلاعات را نيز در بر دارد )، شرکت مي تواند برنامه هاي تاکتيکي و عملياتي خود را توسعه بخشد و سيستم هاي راهبردي خاص تحت پشتيباني فناوري اطلاعات را طراحي کند.

اسلاید 54: تمرکز بر مشتريتلاش هاي سازماني براي فراهم کردن سيستم برتر خدمت رساني به مشتريان، گاهي تفاوت هايي ايجاد مي نمايند که نتيجه آن جذب و حفظ مشتريان به جاي از دست دادن آنها مي باشد. با تحول ابزارهاي فناوري اطلاعات ، مکانيزم ها و ابتکارات پيچيده اي براي رضايت مشتريان طراحي مي شوند

اسلاید 55: بهبود مستمربسياري از شرکت ها با استفاده از تسهيلاتي که فناوري اطلاعات در اختيار آنها مي گذارد، به طور مداوم برنامه هاي افزايش بهره وري و ارتقاء سطح کيفي محصولات را اجرا مي کنند. نمونه هايي از اين برنامه ها شامل مديريت جامع کيفيت، شش سيگما، مديريت دانش، بهبود بهره وري و خلاقيت، پردازش بهنگام، بهبود فرايند تصميم گيري، مديريت تغيير و بهبود خدمات رساني به مشتريان مي باشند. اهداف اساسي پشتيباني فناوري اطلاعات از بهبود مستمر عبارتند از: ( 1) تحليل و نظارت بر عملکرد و بهره وري، ( 2) جمع آوري، تسهيم و استفاده بهتر از دانش سازماني.

اسلاید 56: ساختاردهي مجدد فرايندهاي سازمانيسازمانها ممکن است به اين نتيجه برسند که فعاليت هاي انجام شده در راستاي بهبود مستمر، سبب محدود شدن اثربخشي آنها در محيط پر تنش کسب و کار گشته است. بنابراين ممکن است رويکردي نسبتاً جديد لازم باشد. اين رويکرد، که تحت عنوان مهندسي مجدد فرايندهاي سازماني شناخته شده، به موقعيتي اشاره مي کند که در آن يک سازمان، فرايند کاري خود را براي دستيابي به پيشرفتي چشمگير، به طور اساسي و بنيادي طراحي مجدد مي کند.

اسلاید 57: توليد سفارشي و توليد انبوه سفارشييکي از واکنش هاي اصلي، توليد و ارائه سفارشي محصولات و خدمات است. اين استراتژي تحت عنوان توليد سفارشي، شناخته مي شود. از آنجا که امروزه مشتريان، محصولات و خدمات سفارشي را مي پسندند، فراهم کردن شرايط سفارشي سازي به صورتي کارآمد، به عنوان يک مسأله براي شرکت ها مطرح مي شود. اين امر تا اندازه اي با تغيير روند ساخت و توليد از توليد انبوه به توليد انبوه سفارشي قا بل اجرا است.

اسلاید 58: اتحادهاي کاريبسياري از شرکت ها دريافته اند که اتحاد با ديگر شرکت ها و حتي رقبا، مي تواند مفيد واقع شود . براي نمونه، شرکت هاي جنرال موتور ز و فور د طي يک پروژه مشترک، به بررسي برنامه هاي تجارت الکتر ونيکي پرداختند. همچنين خطوط هوايي عمده در آسياي جنوب شرقي نيز در سال 2003 درگاه مشترکي را ايجاد کردند تا مسافرت در منطقه را توسعه بخشند. چندين نوع اتحاد وجود دارد: تسهيم منابع، تدارکات مشترک، ايجاد ارتباط دائم بين شرکت و تأمين کنندگان و انجام فعاليت هاي تحقيقاتي مشترک. هر يک از اين موارد (که معمولاً توسط فناوري اطلاعات پشتيباني مي شوند )، راه مناسبي براي واکنش در مقابل فشارهاي کسب و کار به حساب مي آيند. يکي از نمونه هاي جالب اتحاد کاري، سازمان مجازي است که از طريق شبکه هاي مخابراتي فعاليت مي کند و معمولا فاقد دفتر مرکزي دائمي است (واژه اي که برخي آن را براي توصيف سازمان هاي کاملاً برخط که فاقد ساختار فيزيکي هستند، به کار مي برند ). سازمان هاي مجازي ممکن است موقت يا دائمي باشند. يک سازمان مجازي موقت معمولاً پروژه مشترکي است که طي آن، شرکت ها يک شرکت خاص را جهت انجام مأموريت هاي ويژه براي دوره زماني محدودي تأسيس مي کنند. سازمان مجازي دائم براي ايجاد يا گردآوري مداوم و سريع منابع، طراحي مي شود. قالب سازمان مجازي در آينده رواج خواهد يافت. انواع مختلف اتحادهاي کاري از درگاه هاي همکاري گرفته تا انتقال الکترونيکي طراحي ها، به شدت مورد پشتيباني فناوريهاي اطلاعات هستند.

اسلاید 59: کسب و کار الکترونيکي و تجارت الکترونيکيامروزه شرکت ها خود را به کسب و کارهاي الکترونيکي مبدل مي سازند. انجام الکترونيکي فعاليت ها، جديدترين و شايد مطمئن ترين استراتژي است که بسياري از شرکت ها قادر به پياده سازي آن هستند. بسياري از مدل هاي کسب و کار که پيش از اين معرفي شدند در حقيقت تجارت الکترونيکي هستند.

اسلاید 60: سيستم اطلاعاتيک سيستم اطلاعات به جمع آوري، پردازش، ذخيره ، تحليل و انتشار اطلاعات براي يک هدف خاص، ميپردازد. يک سيستم اطلاعات مانند هر سيستم ديگري داراي ورودي (داده يا دستورالعمل ) و خروجي (گزارش ها يا محاسبات) است. اين سيستم با استفاده از فناوري هايي نظير کامپيوتر شخصي، ورودي ها را پردازش کرده و خروجي ها را از طريق شبکه هاي الکترونيکي به کاربران يا سيستم هاي ديگر مي فرستد. يک مکانيزم بازخورد نيز براي کنترل عمليات، به سيستم پيوست مي شود. همانند هر سيستم ديگري، يک سيستم اطلاعات داراي افراد، رويه ها و تسهيلات فيزيکي است که در يک محيط به فعاليت مي پردازد. با اين که اکثر سيستم هاي اطلاعات، کامپيوتري شده اند، الزامي براي اين موضوع وجود ندارد.

اسلاید 61: نموداري از يک سيستم اطلاعات

اسلاید 62: سيستم هاي رسمي و غيررسمي اطلاعاتيک سيستم اطلاعات مي تواند رسمي و يا غيررسمي باشد . سيستمهاي رسمي شامل رويه هاي توافقي، ورودي ها و خروجي هاي استاندارد و تعاريف ثابت مي باشند. براي نمونه، سيستم حسابداري شرکت، يک سيستم اطلاعات رسمي است که تراکنش هاي مالي را پردازش مي کند. سيستمهاي غيررسمي شکل هاي مختلفي به خود مي گيرند، که از شبکه شايعه پراکني يک اداره تا گروهي از دوستان که به تبادل نامه ها به صورت الکترونيکي مي پردازند را دربر مي گيرد. آگاهي از وجود سيستم هاي غيررسمي براي مديريت امري مهم محسوب مي شود. اين سيستم ها از منابع اطلاعات استفاده مي نمايند و گاهي اوقات با سيستم هاي رسمي تداخل پيدا مي کنند. آنها در مقاومت کارمندان در برابر تغييرات، نيز نقش به سزايي ايفاء مي نمايند. به عبارت ديگر، برخي از اين سيستم ها براي تأثير گذاشتن بر روي افراد، فرايند ها يا حتي ايجاد محرک براي تغيير مورد استفاده قرار مي گيرند.

اسلاید 63: سيستم اطلاعات کامپيوترييک سيستم اطلاعات کامپيوتري، سيستم اطلاعاتي است که از فناوري کامپيوتر براي انجام همه يا بخشي از فعاليت هاي کاري خود استفاده مي کند. چنين سيستمي مي تواند شامل يک کامپيوتر شخصي کوچک و نرم افزارهاي آن يا در برگيرنده هزاران کامپيوتر با اندازه هاي مختلف، صدها چاپگر، رسّام، ابزارهاي ديگر، شبکه هاي مخابراتي (سيمي و بي سيم) و پايگاه هاي داده باشد.در اغلب موارد، يک سيستم اطلاعات شامل مردم نيز مي شود. اجزاي اساسي يک سيستم اطلاعات در زير فهرست شده اند. توجه کنيد که هر سيستم ي لزوماً شامل تمامي اين اجزاء نيست.

اسلاید 64: اجزاي سيستم اطلاعات• سخت افزار، مجموعه اي از ابزارها مانند پردازش گر، صفحه نمايش ، صفحه کليد و چاپگر مي باشد. اين اجزا در کنار هم، داده و اطلاعات را دريافت کرده، پردازش نموده و نمايش مي دهند.• نرم افزار، مجموعه اي از برنامه ها است که سخت افزار را قادر به پردازش داده مي سازد.• پايگاه داده، مجموعه اي از فايل ها، جداول، ارتباطات و ساير موارد مرتبط به هم است که داده ها و روابط بينشان را ذخيره مي کند.• شبکه، يک سيستم ارتباطي است که امکان تسهيم منابع بين کامپيوترهاي مختلف را فراهم مي کند. يک شبکه ممکن است بي سيم باشد.• رويه ها، مجموعه اي از دستورالعمل ها هستند که درباره چگونگي ترکيب موارد فوق جهت پردازش اطلاعات و توليد خروجي مورد نياز، به کار مي روند.• افراد، کساني هستند که با سيستم کار مي کنند، با آن تعامل مي نمايند يا ا ز خروجي آن استفاده مي کنند.

اسلاید 65: تفاوت ميان کامپيوترها و سيستم هاي اطلاعاتکامپيوترها روش هاي مؤثر و کارآمدي را براي پردازش داده فراهم مي کنند و جزء لاينفک يک سيستم اطلاعات هستند. البته سيستم اطلاعات تنها شامل کامپيوتر نيست. به کارگيري موفق يک سيستم اطلاعات مستلزم درک کامل کسب و کار و محيط تحت حمايت سيستم اطلاعات مي باشد. به طور مثال، بر اي ايجاد يک سيستم اطلاعات، جهت پشتيباني از تراکنش هاي بورس اوراق بهادار نيويورک، بايد رويه خريد و فروش سهام ها، اوراق قرضه، حق خريد و... را که شامل تقاضاهاي غيرمتعارف از سيستم مي شود را نيز شناسايي نمود.بنابراين در فراگيري سيستم هاي اطلاعات، يادگيري کامپيوتر به تنهايي کافي نيست. کامپيوتر تنها بخشي از سيستم پيچيده اي است که بايد طراحي شود، فعاليت کند و نگهداري گردد. به عنوان يک سيستم مشابه، ناوگان حمل و نقل عمومي را مي توان مطرح نمود. اتوبوس ها از اجزاء لازم اين سيستم هستند، اما موارد ديگري نيز لازمند. طراحي مسيرها و تعيين ايستگاه هاي اتوبوس، جداول زماني مختلف و موارد ديگر، مستلزم درک قابل توجهي از نياز مشتريان، الگوهاي ترافيک، قوانين شهري، نيازمندي هاي ايمني و مانند آن مي باشد. کامپيوتر ها، همانند اتوبوسها تنها جزئي از يک سيستم پيچيده هستند.

اسلاید 66: فناوري اطلا عات چيست؟فناوري اطلاعات در تعريف دقيق تر، به عنوان جنبه تکنولوژيکي يک سيستم اطلاعات شناخته مي شود که در برگيرنده سخت افزار، پايگاه هاي داده، نرم افزار، شبکه و ابزار هاي الکترونيکي ديگر مي باشد. فناوري اطلاعات را مي توان به عنوان زيرمجموعه اي از سيستم اطلاعات دانست. با اين حال، گاهي عبارت فناوري اطلاعات به جاي سيستم اطلاعات مورد استفاده قرار مي گيرد. عبارت فناوري اطلاعات را درکلي ترين معناي آن، جهت توصيف مجموعه سيستم هاي اطلاعات، کاربران و مديريت آن در يک سازمان استفاده مي کنيم.

اسلاید 67: چرا بايد درباره فناوري اطلاعات، بياموزيم؟حوزه فناوري اطلاعات، به ويژه با معرفي اينترنت و تجارت الکترونيکي، به سرعت در حال رشد است؛ بنابراين اثرات سازماني آن، دائماً در حال افزايش خواهد بود. ما به نحوي روزافزون به سيستم هاي اطلاعات وابسته مي شويم. به عنوان مثال، در اول مارس سال 2003 ، يک مشکل کامپيوتري، صدها پرواز در ژاپن را مختل کرد.

اسلاید 68: چرا بايد درباره فناوري اطلاعات، بياموزيم؟مهمترين نقش فناوري اطلاعات، تسهيل فعاليت ها و فرايندهاي سازمان است که با گذشت زمان، اهميت بيشتري خواهند يافت. بنابراين براي هر مدير و کارمند حرفه اي لازم است درباره فناوري اطلاعات، نه فقط در حوزه فعاليت خود، بلکه در حيطه کل سازمان و حتي محيط بين سازماني نيز بياموزد.واضح است که اگر شما چگونگي ساخت، استفاده و مديريت سيستم هاي اطلاعات موفق را بدانيد، در شغل خود مؤثرتر خواهيد بود .تقاضا براي استخدام کارمندان فناوري اطلاعات مانند برنامه نويس، تحليل گر سيستم و طراح، قابل توجه است. به علاوه با ظهور حوزه هاي جديدي نظير اينترنت و تجارت الکترونيکي، تجارت سيار، امنيت شبکه، برنامه نويسي شئ گرا، مخابرات، طراحي چند رسانه اي و مديريت اسناد، موقعيت هاي شغلي پُردرآمدي پديد مي آيند.

اسلاید 69: مدلهاي پورترمحققي به نام مايکل پورتر دو مدل پيشنهاد کرده است که به صورت شيوه هايي کلاسيک براي مطالعه و تشريح فعاليت هاي اساسي کسب و کار در آمده اند:مدل نيروهاي رقابتي مدل زنجيره ارزش

اسلاید 70: مدل و استراتژي هاي نيروهاي رقابتي پورترمشهورترين چارچوب براي تحليل رقابت پذيري مدل نيروهاي رقابت يپورتر است اين مدل براي توسعه استراتژي شرکت ها براي افزايش لبه رقابتي خود به کار مي رود. همچنين اين مدل نشان مي دهد که چگونه فناوري اطلاعات مي تواند رقابت پذيري سازمان ها را ارتقاء بخشد.مدل مزبور، پنج نيروي اصلي که مي تواند موقعيت شرکت را در يک صنعت به خطر اندازد، معرفي مي کند. اگرچه جزئيات مدل از صنعتي به صنعت ديگر متفاوت است، ساختار کلي آن يکسان مي باشد. پنج نيروي اصلي را ميتوان به صورت زير خلاصه کرد:1. تهديد ورود رقباي جديد2. قدرت چانه زني تأمين کنندگان3. قدرت چانه زني مشتريان (خريداران)4. تهديد محصولات يا خدمات جايگزين5. رقابت ميان بنگاه هاي موجود در صنعت

اسلاید 71: مدل و استراتژي هاي نيروهاي رقابتي پورترقدرت هر نيرو توسط عوامل مرتبط با ساختار صنعت تعيين مي شود. لازم است شرکت ها از خود در برابر نيروهاي فوق حفاظت کنند يا از آنها به منظور ارتقاء موقعيت خود براي به چالش کشيدن پيشتازان صنعت استفاده نمايند. برخي افراد تغييراتي نسبتاً بنيادي را در مدل پورتر پيشنهاد کرده اند. براي مثال، هارمون پيشنهاد کرده است نيروي ششمي به پنج نيروي اوليه اضافه گردد که قدرت چانه زني کارکنان است. نيروي مهم ديگر اينترنت است، که ماهيت انجام کسب و کار و نيز ماهيت رقابت را در بسياري از صنايع تغيير داده است. مدل پورتر نيروهايي را که بر مزيت رقابتي در محيط بازار اثر مي گذارند، شناسايي مي کند. آنچه بيشتر مديران در پي آنند توسعه يک استراتژي يا هدف عملياتي متفاوت از حريف است. در سال 1985 ، پورتر سه استراتژي اين چنيني را پيشنهاد کرد : رهبري هزينه، متمايز سازي و بازار هدف. ساير نويسندگان مديريت استراتژيک، استراتژي هاي ديگري را نيز پيشنهاد کرده اند.

اسلاید 72:

اسلاید 73:

اسلاید 74: مدل زنجيره ارزش پورتربر اساس مدل زنجيره ارزش پورتر ، فعاليت هايي که در هر سازمان توليدي انجام مي شو ند را مي توان به دو بخش. تقسيم کرد: فعاليتهاي اصلي و فعاليتهاي پشتيبان.فعاليت هاي اصلي به آن دسته از فعاليت هاي کسب و کار اطلاق مي شود که از طريق آنها شرکت به توليد کالا مي پردازد و بنابراين ارزشي ايجاد مي کند که مشتريان حاضرند بابت آن پول پرداخت کنند. فعاليت هاي اصلي شامل خريد مواد، تبديل آنها به محصولات وتحويل کالاها به مشتريان است. معمولاً پنج فعاليت اصلي وجود دارد:1. تدارکات داخلي (ورودي ها)2. عمليات (توليد و آزمايش)3. تدارکات خارجي (انبارداري و توزيع)4. بازاريابي و فروش5. خدمات

اسلاید 75: مدل زنجيره ارزش پورترمعمولاً فعاليت هاي اصلي به ترتيب از 1 تا 5 انجام مي پذيرند. با پيشرفت کار بر اساس زنجيره، در هر فعاليت به محصول ارزش افزوده مي شود. اگر بخواهيم دقيق تر بيان کنيم،1) مواد ورودي در خلال فعاليت هايي که تدارکات داخلي خوانده مي شوند، پردازش (در دريافت، انبار و غيره) مي گردند.2) سپس مواد در عمليا ت مورد استفاده قرار مي گيرند که در اين قسمت توسط فرايند تبديل مواد خام به محصولات، ارزش قابل توجهي ايجاد مي شود.3) محصولات بايد با فعاليت هاي تدارکات خارجي آماده تحويل (بسته بندي، انبار و انتقال) شوند.4) سپس بازاريابي و فروش با ايجاد تقاضا براي فروش محصولات به مشتريان، ارزش افزوده ايجاد مي نمايند (ارزش اقلام فروخته شده بسيار بيشتر از اقلام فروخته نشده است .)5) در نهايت، خدمات پس از فروش مانند خدمات تعمير و تعويض يا اعلام وجود مدل جديدتر براي مشتريان به اجرا در خواهد آمد، که مجدداً به ارزش مي افزايد.

اسلاید 76: مدل زنجيره ارزش پورترهدف تمامي اين فعاليت هاي ارزش افزا، توليد سود براي شرکت است.فعاليت هاي اصلي توسط فعاليت هاي پشتيبان ذيل حفظ شده و توسعه مي يابد:1. زيرساخت سازمان (حسابداري، مالي، مديريت)2. مديريت منابع انساني3. توسعه فناوري (تحقيق و توسعه)4. تدارکاتهر کدام از فعاليت هاي پشتيبان را مي توان براي هر کدام از فعاليت هاي اصلي اعمال کرد و فعاليت هاي پشتيبان مي توانند يک ديگر را نيز پشتيباني کنند

اسلاید 77: مدل زنجيره ارزش پورترزنجيره ارزش يک سازمان، بخشي از يک جريان فعاليت بزرگ تر است، که پورتر آن را سيستم ارزش ميخواند. يک سيستم ارزش که زنجيره ارزش صنعت نيز ناميده مي شود، شامل تأمين کنندگاني است که ورودي هاي لازم را براي سازمان و زنجيره هاي ارزش آنها فراهم مي کنند. هنگامي که سازمان محصولات خود را توليد مي کند، اين محصولات در طول زنجيره هاي ارزش توزيع کنندگان (که زنجيره هاي ارزش خود را دارند) حرکت مي کند و به خريداران (مشتريان) مي رسند. تمام قسمت هاي اين زنجيره ها جزئي از سيستم ارزش است. کسب و نگهداري يک مزيت رقابتي و پشتيباني از اين مزيت به کمک فناوري اطلاعات، نيازمند درک کل اين سيستم ارزش است.

اسلاید 78:

اسلاید 79: پرسش1. در مورد انگيزه حرکت به سمت کسب و کار الکترونيکي بحث کنيد.2. نمونه هايي از اقتصاد نوين را در مقايسه با اقتصاد کهن بررسي کنيد . فناوري اطلاعات در چه مواردي تغيير ايجاد کرده است؟3 . چرا اينترنت به عنوان خالق مدل هاي کسب و کار جديد شناخته مي شود؟

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید