صفحه 1:
ی
مقدمه ای بر فناوری اطلاعات
صفحه 2:
* افرایم توربان, دانشگاه هاوايي در منوا
* دوروتي لیدنر, دانشگاه بیلور
* افرایم مک لین. دانشگاه ليالتي جورجیا
* جیمز وترب. دانشگاه صنعتي تگزاس
صفحه 3:
بخش 1 فناوري اطلاعات در سازمان
فناوري اطلاعات در اقتصاد ديجيتالي
فناوري هاي اطلاعات: مفاهیم و مدیربت
صفحه 4:
فناوری اطلاعات در اقتصاد دیجیتالی
*-1 کسب و کار در اقتصاد ديجيتالي
* -2 فشارهاي کسب و کار . واکنش هاي
. سازماني 3 پشتيباني فناوري اطلاعات
* 3-1 سیستم هاي اطلاعات: تعاریف و نمونه ها
* 4-1 توسعه و روندهاي فناوري اطلاعات
* -5 چرا باید درباره فناوري اطلاعات بیاموزیم؟
صفحه 5:
الي و كسب و كار الكترونيكي
* روابط میان فشارهاي کسب و کار » واكنش هاي سازماني و سيستم هاي اطلاعات
" فشارهاي عمده در محيط كسب و كار و واكنش هاي سازمني در مواجهه با نها
" تعريف سيستم هاي اطلاعات كامبيوتري و فناوري اطلاعات
فناوري اطلاعات در حمايت از حوزه هاي كاركردي. خدمات عمومي و صنايع خاص
" توسعه فناوري
دید در حوزه هاي بردازش عمومي و شبكه اي و سيستم هاي مبتني بروب
" اهميت يادكيري فناوري اطلاعات
صفحه 6:
زیمنس به قالب كسب و كار الكترونيكي تغيير شکل مي دهد
"صورت مسأله
پلني آلملني زیمنس با سابقه اي 150 ساله. تولیدکننده اي متنوع و جهاني
به شمار مي رود. زیمنس با 484,000 کارمند در 190 کشور به کسب و
كارمي پردازد و داراي 600 مرکز توليدي وتحقیق و توسعه در بیش از 50
کشور است . خطوط تولید و خدمات زیمنس بسیار متنوع هستند. که
دربرگیرنده ارتباطات و اطلاعات. خودكارسازي و کنترل. انرتي. حمل و نقل.
تجهیزات پزشكکي مي باشند . زیمنس علاوه بر 13 بخش عملياتي خود. در
شركت هاي ديكري نظير بوش (لوازم خانگي فرامائم (در صنعت انرژي
هسته اي فرانسه) و فوجيتسو كامييوترز نيز سهم دارد.
صفحه 7:
صورت مسأله
*با توجه به حضور رقباي متعدد که غالباً در كشورهاي دیگر هستند
شرکت در گسترش کسب و کار خود در محیط متغیر تجاري:
مشکلات فراولني داشته و از حاشیه سودي که برخي رقبایش برخوردار
بودند. بهره اي نداشت. يكي از مشكلات عمده. ايجاد هماهنكي بين
واحد هاي داخلي شرکت بود. مشکل دیگرء همكاري با انبوهي از عرضه
کنندگان و خریداران بود .به ویّه زنجیره تأمین جریان کالا از تأمین
تا تولید» توزیع و فروش - بسیار پیچیده است . در آخر, لازم بود براي
ثبات قیمت و افزایش خدمات به مشتریان راهي پیدا شود.
صفحه 8:
راه حل
در اواخر دهه 0 شرکت تصمیم CAS که بابه كارگيري سیستم هاي
مبتني بر وب و استفاده از نرم افزارهاي تجارت الكترونيکي در تمامي
فعالیت هاء به یک شرکت کسب و کار الكترونيکي تمام و کمال (یک
شرکت که به صورت الكترونيكي فعالیت هاي کسب و کار متفاوتي را
انجام مي دهد) تغییر شکل دهد . علت در نظر گرفتن چنین هدف بلند
پروازلنه آي, مرتفع ساختن مشکلات حاصل از تعدد مکان ها و عملیات
مربوط به زنجیره تأمین بود . پس از آغاز کار بر روي یک طرح چهار
ساله, در سال 1999 تغییر شرکت در این زمینه آغاز
صفحه 9:
راه حل
زیمنس رويكردي دوگانه اتخاذ کرده بود :
استفاده از توانایي هاي سیستم هاي اطلاعات داخل شرکت در مواردي که منطقی به نظر مي
رسید و در عين حال استفاده از متلبع خارجي که معمولاً از فروشندگان عمده تهیه مي
شوند . اهداف استراتژیک زیمنس عبارت بودند ازه
» افزایش آمادگي براي تجارت الكترونيكي گسترده از طریق استاندارد کردن صدها فرایند
ازماني در بخش هاي متعدد (براي مثال. شرکت بیش از 300 فرايند كاري را به 29
عددکاهش داد).
» طراحي مجدد زیرساخت فناوري اطلاعات به منظور فراهم آوردن امکان یکپارچه سازي
بهترین نرم افزارها (اجزاء نرم افزاري که نيازهاي شرکت را به بهترین صورت برآورده مي
کنند و هر کدام توسط فروشنده متفاوتي ارائه مي شوند).
صفحه 10:
راه حل
علاوه بر تونايي در کنترل تراکنش هاي الكترونيکي. زیمنس خواهان ایجاد یک پایگاه دانش
سازماني مركزي بود. که منبعي براي شیوه ها و روش هاي اثبات شده (که به عنوان بهترین
قنيوهها شناخته شده اف مى باشد:
همراه با 9696) شرکت با استفاده از سیستم هاي نرم افزارهاي شرکت هاي لي تو تكنولوزي
و آي بي ام سیستم هاي کاربردي اي را مي سازد که بخش هاي مختلف شرکت را به
یکدیگر آرتباط داده. اقدامات پشتيباني را تضمین مي کنند و سازمان را با شركاي زنجیره
تأمین مرتبط مي سازند. كاركردهايي چون در
ارش. تدارک برخط 5 مواد او لیه و اجزاء مورد نیاز در روند تولید. همکاري با شركاي تجاري
در توسعه محصولات و حمل و نقل محصولات تولید شده.با استفاده هرچه بیشتر از اینترنت
به صورت یکپارچه در آمده اند. علاوه بر اين» سیستم براي ارلئه خدمات بهتر به مشتریان
زيمنس طراخی شذه است.
سس
صفحه 11:
دستاوردها
در سال مللي 2000 ۰ شرکت برنامه ريزي کرد که فروش برخط و تدارک الكترونيكي به ترتیب
0 6 کل خرید و فروش شرکت را تشکیل دهند . در سال 2002 ۰ فروش برخط 1 به میزان
5 درصد و تدارکات الکترونیکی به میزان 60 درصد نسبت به سال 2000 افزایش داشته است.
از ژانویه 2004 بیشتر کارمندان در نقاط مختلف شرکت به شبکه وصل شده اند. آنها هم به
رنت دسترسي دارند و هم به درگاهي که امکان دستيابي به اطلاعات مورد استفاده سازمان,
را فراهم مي نماید. اين درگاه خدمات كاري متفاوتي همچون موتورهاي جستجو فرم ها
رزروهاي مسافرتي و گزارش گيري الكترونيکي مربوط به حساب هزینه ها را ارائه مي نماید.
هزینه تغییر ساختار زیمنس به کسب و کار الكترونيكي و مدیریت لین تغییر حدود 1 میلیارد دلار
تخمین زده شده است. رئیس و مدیرعامل شرکت هاینریش ون پپرر مي گوید: لین تغییر باعث
مي شود که ما سریع تر عمل کرده و هزینه ها را ae ee هت
هاء با رسیدن به اهداف امروزي اقتصاد الكترونيكي با وعده کاهش هزینه هاي مقیاس مي باشد"
oes th
صفحه 12:
آموخته ها
این نمونه نشان مي دهد که رقلبت شدید جهلني. حتي شرکت هاي
بزرگ را وادار می سازد که به دنبال راه هلیی برای کاهش هزینه ها.
افزایش بهره وری و بهبود ارائه خدمات به مشتریان باشند .
بهترين راه براي به ثمر رسيدن لين تلاش هاء استفاده از سیستم هاي
مبتنی بر وب است. که بهترين توانمندكننده ها جهت انتقال به
كسب و كا ر الكترونيكى يا شركت الكترونيكى در اقتصاد ديجيتالى را
فراهم مي آورند.
صفحه 13:
کسب و کار در اقتصاد دیجیتالی
پرداختن به Z و كار در اقت Lous ol ی به معناي | تفاده از 5 تم هاي بتنی بر
وب در اينترنت و دیگر شبکه هاي الكترونيکي. جهت انجام انواع تجارت الكترونيكي مي
باشد .
زیمنس شرکتي با ساختار اقتصاد کهن بود که لازم دید. مکانیزم خود رابه سیستم کسب
کار الکترونیک یتفییر دهد:
در لین قللب.شرکت قادر است ت عملیات و رقلبت پذيري . فعالیت هاي
تجاري خود رابه صورت الكترونيکي انجام دهد . استفاده شرکت از سیستم هاي مب
بر وب به منظور حمایت از امور مربوط به خرید. فروش و خدمت رساني به مشتریان
نمونه اي از تجارت الكترونيكي است . در لین نوع تجارت. تراکنش هاي تجاري به صورت
الكترونيکي از طریق اینترنت و دیگر شبکه هاي كامپيوتري انجام مي شوند.
صفحه 14:
پردازش شبکه اي
زیرساخت تجارت الكترونيکي. پردازش شبکه اي است (که به عنوان پردازش توزیع شده نیز شناخته
مي شود). که کامپیوترها و دیگر وسایل الكترونيكي را از طریق شبکه هاي مخابراتي با یکدیگر متصل
مي کند. این گنه ارتباطات کاربران را قادر مي سازد تا از طریق کامپيوترهاي خانگي (و یا حتي
سیار) به اطلاعات موجود در مکان هاي مختلف دسترسي يافته و با یکدیگر نیز ارتباط و همكاري
داشته باشند . ۱
در حللي كه هنوز برخي افراد از كامپيوترهاي منفرد. یا شبکه هاي محدود به یک مکان خاص استفاده
می کنند. اکثر کاربران از كامپيوترهاي شبکه شده چند مکلنه. بهره مي برند. این افراد ممکن است به
یک محیط شبکه اي جهلني. کهبه اینتینت معروف است متصل شهند؛ یا با همتاي خود در سازمان
هاي دیگر ار تباط داشته باشند. که در لین حللت شبکه داخلي نامیده مي شود .به علاوه. بسياري از
شركت هاء شبکه داخلي خود را با شبکه داخلي شركاي خود مرتبط مي سازند که به آن شبکه
خارجي مي گویند. به طور معمول ارتباط از طریق سیستم هاي سيمي آنجام مي شد. اما از سال
0 بسياري از ارتباطات و همكاري ها از طریق سیستم هاي بیسیم نیز صورت میپذیرد.
ی
صفحه 15:
تعریف فناوري اطلاعات
مجموعه اي از سیستم هاي کامپبوتري که مورد استفاده یک سازمان هستند را فناوري
اطلاعات مي نامند. در كشورهاي توسعه یافته
و همچنین بسياري از شرکت هاي کوچک. چه خصوصي. چه دولتي در حوزه ساخت و
تولید. كشاورزي یا خدمات, از فناوري اطلاعات (که تجارت الكترونيكي را نیز در بر مي
گیرد) براي پشتیبانی از فعالیت هاي خود استفاده مي کنند.
چرا از فناوري اطلاعات استفاده می شود؟ دلیل آن ساده است: امروزه فناوري اطلاعات.
مهمترین فراهم آورنده تسهیلات کسب و کار شده است عبارت "کسب و کار "نه تنها به
سازمان هاي انتفاعي بلکه به سازمان Hs ge ate انس هاي دولتي كه بايد
همانند یک شرکت اداره شوند. اطلاق گشته است
صفحه 16:
فناوری اطلاعات
اين قابليت ها برطبق ردن, ينج هدف کسب و کاري ذیل را دنبال مي کنند:
( 1) ارتقاء بهره وري (در 51 درصد شرکت ها)
( 2) کاهش هزینه ها ( 39 درصد)
( 3) بهبود تصمیم گيري ( 36 درصد )
( 4) موثرترکردن ارتباط با مشتریان ( 33 درصد )
( 5) توسعه برنامه هاي استراتژیک جدید ( 33 درصد).
در واقع فناوري اطلاعات خللق تحولي عظیم در مسير فعاليت هاي كسب و كار است. که
حرکت به سوي اقتصاد ديجيتالي را تسهیل مي کند.
اه
صفحه 17:
اقتصاد دیجیتالی
اقتصاد د ».به اقتصادي كفته مى شود كه مبتنی بر فناوري دیجیتالی
باشد» که شامل موارد ذیل است: 7 7
*شبکه هاي ارتباط دیجیتالی(اینترنت. شبکه هاي داخليشبکه هاي ارزش
افزاي خصوصي)
* کامپیوتر ها
* نرم افزارها و سایر موارد مربوط به فن اوري اطلاعات
از اقتصاد دیجیتالی اغلب با عناوینی چون اقتصاد اینترنتی اقتصاد جدید یا
اقتصاد وب نيز ياد می شود. ۱ 1
صفحه 18:
قابلیت هاي اصلی سیستمهای اطلاعات
* انجام پردازشهاي عددي با حجم و سرعت بالا.
> تأمین ارتباط سریع. دقیق و ارزان داخلي و بین سازماني.
» ذخیره حجم زيادي از اطلاعات در فضايي کوچک و قابل دسترس.
٠ دسترسي سریع و ارزان به حجم قابل توجهي از اطلاعات در سراسر جهان.
٠ تقویت ارتباط و همكاري در هر مکان و هر زمان.
٠ افزليش اثربخشي و كارليي افرادي که به صورت گروهي در يك يا چند مکان
بان
ae
صفحه 19:
قابلیت هاي اصلی سیستم هاي اطلاعات
» ارائه واضح اطلاعات به گونه اي که ذهن انسان را به چالش میکشد.
» تسهیل کار در محیط هاي مخاطره آمیز.
۰ خود كارسازي فرايندهاي سازمانی نیمه خودکار و دستی
٠ تسهيا
» تسهیا
ل ترجمه حجم بالایی از داده ها.
ل تجارت جهاني.
۰ پشتيباني از نرم افزارهاي خاص در صورت بي سیم بودن.
٠ انجام
موارد بالا با هزينه اي بسيار كمتر از حالت دستي.
صفحه 20:
بستري جهاني
در اقتصاد نوین, شبکه هاي ديجيتالي و زیرساخت هلي ارتباطي. بستري جهاني را فراهم مي کنند
که از طریق آن مردم و سازمان ها قلدر به رتباط. تعامل. همكاري و جستجوي اطلاعات خواهند
بود . به طور مثال. طبق نظر كوي و وینستون. اين بستر موارد ذیل را در بر مي گیرد:
© پهنه گسترده اي از محصولات قابل ديجيتالي شدن - پایگله هاي داده.اخبار و اطلاعات. کتاب
هاء مجلات. برنامه هاي تلویزیون و رادیو, فیلم هل بازي هلي الكترونيکي. دیسک هاي فشرده
موسيقي و نرم افزارها که از طریق زیرساخت ديجيتالي, در هر زمان و مکان عرضه مي شوند.
» مصرف کنندگان و شرکت هايي که تراکنش هاي مالي خود را به صورت ديجيتالي و با استفاده از
پول ديجيتالي یا کالابر گ هاي مالي (که از طریق کامپيوترهاي متصل به شبکه و ابزارهاي
الكترونيكي قابل حمل. در دسترس مي باشند) انجلم مي دهند.
ء كالاهاي فيزيكي همچون لوازم خانگي و اتومبیل که به قابلیت هلي شبکه و ریزپردازنده ها مجهز
مي شوند.
صفحه 21:
فرصت هايي براي کارآفربنان
ن. فرصت هاي بي نظيري براي کارآفرینان (که بسياري از
آنها نوجوان هستند) فراهم نموده تا مدل هاي كاري تجارت الكترونيكي را در
بسياري از محیط هاي تجاري به کار گیرند.
بسياري از لین ابتکارات و نوآوري ها توسط یک یا دو نفر و برخي توسط شرکت
هاي بزرك مطرح شده اند. اين شركت هاي نوياء تنها به فروش كالا نمي
پردازند. بلکه دامنه وسیعی از خدمات. از زیرساخت کامپیوتر گرفته تا پرداخت
الكترونيكي را نيز فراهم مي نمايند. لين شرکتها که به داتکامها معروف مي
باشند. موقعیت را براي انجام كسب و كار الكترونيكي در سطح جهان بسيا
مناسب ديدند .
صفحه 22:
کسب و کار در اقتصاد نوین و اقتصاد هن
مثال 1: پرداخت بهاي کال : تجربه صندوق پرداخت .
گاهي اوقات زمان پرداخت بهاي کالا بیشتر از خود خرید طول مي کشد که تجربه اي واقعاً دلسردکننده است.
اقتصاد کهن.
در اقتصاد خيلي قديمي وقتي شم از فروشگاهي (مثلاًبقللي یا لوازم التحربر فروشي ) خرید مي کردید. اقلام
مورد نیاز را در یک سبد خرید گذاشته و عازم قسمت پرداخت مي شدید. در صندوق پرداخت در صف مي
ایستادید تا کارمند مربوطه قیمت هر یک از اقلام را در یک ماشین حساب معمولي وارد کند. پس از لین که
کارمند مربوطه همه اقلام را وارد مي کرد. شما بهاي آن را نقدأً پرداخت مي کردید.
در نسل بعدي فناوري صندوق پرداخت. شما اجناس مورد نظر را نزد كارمندي مي بردید که جنس را گاه تا
چند با ر روي بارکدخوان مي کشد. بارکدخوان داده هاي مربوط به قیمت و توصیف هر جنس را خوانده و به
صورت خودکار وارد پایگاه داده سازمان مي کند. شما لیست تفصيلي خرید و جمع کل را دریافت مي کنید.
صفحه 23:
مثال 1: پرداخت بهای کالا : تجربه صندوق پرداخت .
اقتصاد نوین.
در اقتصاد نوین. شما اجناس خود را به یک باجه خودپرداز مي برید. در آنجا
اقلام را روي باركدخوان مي كشيد. پس از اينکه همه اقلام را وارد کردید. باجه
شما را درباره نحوه پرداخت (نقدي. کارت اعتباري و ..) راهنمليي مي کند. اگر
براي استفاده از باجه خودپرداز صف باشد. شما باز هم مجبورید صبر کنید .
بسياري از اوقات سایر خریدکنندگان جهت استفاده از این فناوري به کمک نیاز
دارند. با این حال زمان پرداخت بسیار کمتر شده است.
صفحه 24:
مثال 1: پرداخت بهای کالا : تجربه صندوق پرداخت .
نسل جدید فناوري پرداخت همه اقلام. شناسه فرکانس راديويي دارند. پس از اين که خریدتان تمام شد. شما
فقط سبد خرید خود را با همه اجناس موجود در آن از میان دستگاهي شبیه اسکنر امنيتي فروشگاه رد
مي كنيد. اين اسكنر علائم بي سیم را از روي هر یک از اجناس "مي خولند "۰ فهرستي تفصيلي از
خريدهاي شما ارلئه داده. قیمت ها را جمع مي زند و پس از احراز هویت یر چهره یا آثر انگشتتان»
مبلغ مورد نظر را از کارت اعتباریتان کسر مي کند. همه این کارا چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد. شما
نه تنها در صف نمي ایستید. بلکه تقریبا مستقیم و بدون هیچ اتلاف وقتي از مغازه خارج مي شوید.
یک سأله oS پیش مي آید آن است که با لین نشان ها چه بلید کرد؟ اگر نشان هاي مزبور پس از
پرداخت از روي جنس برداشته نشود. براي دیگران امکان ردیلبي شما وجود دارد که بسياري افراد آن را
تهاجم به حریم خصوصي فرض مي کنند. برداشتن این نشانه ها نیز مستلزم صرف هزینه ۰ زمان و
افزلیش زحمت فروشندگان است . لولیح متمم در ماساچوست. فروشندگان را ملزم به برداشتن نشان ها
مي کند. لولیح متمم در کالیفرنیا سعي در محدود کردن اطلاعات موجود بر روي نشان هاي مزبور مي
نماید تا حریم خصوصی افراد بیشتر حفظ گرد
Cantor
صفحه 25:
مثال 2: گذر از مرزه اي بین المللي
فرض کنید به یک کشور دیگر (مثلاً استرالیا ) سفر مي کنید. هواپيماي شما
پس از مدت زملني طولاني فرود مي آید. اما پیش از لن که شما عازم محل
استقرار خود شوید. باید به قسمت مهاجرت فرودگاه مراجعه کنید.
اقتصاد کهن .شما در صفي که گذرنامه افراد توسط مأمور مهاجرت بررسي مي
شود. منتظر مي ای تيد. بازرسان بسيار كند عمل مي كنند. بسياري از آنها تازه
كا ر هستند و گاه و بیگاه نیا از به کمک دارند. بازرسي برخي افراد خاص دقايقي
به طول مي انجامد. شما خسته و ناراحت هستيد و دجار فشار عصبي مي
شويد. . ممكن است 10 دقيقه. 20 د قيقه يا نزميك به يك ساعت درانتظار بسر
صفحه 26:
اقتصاد نوين
كذرنامه خود را ارلئه مي كنيد تا اسكن شود. در همين لحظه عكسي از جهره
شما كرفته مى شود. تصوير جهره شماء با عكس كذرنامه و تصويري كه در
پایگاه داده قرار دارد. مقایسه می شود. پس از كذشت 10 ثانيه از ورود شما به
قسمت مهاجرت. به طرف خروجي هاي فرودگاه خواهید رفت. اولین سیستم
جهاني از اين نوع در سال 20038 در کشور استرالیا آغاز به کار کرد. در
ياري از شورها تصوير د ابا تدص إيري که قبلاً در کامپ پیوتر ذخیره
شدهء قايسه مي شود. در لين حللت نيزء ظرف جند ثانيه شما در مسير خروج
از فرودكاه قرار خواهيد داشت. اين سيستم از فناوري زيست سنجيء استفاده
مي کند. سيستمي که نه تنها روند بازرسي را تسریع مي نماید. بلكه با
جلوگيري از ورود افراد با گذرنامه جعلي il, Casale نیز افزایش مي دهد.
صفحه 27:
مثال 3: تأمین تصاویر
هزاران شرکت در سراسر جهان. تصاويري از محصولات خود را فراهم مي کنند و آنها را جهت تبلیغ در
روزنامه هاء کاتالوگ ها یا به صورت برخط, تحویل مي دهند. اقتصاد نوین, روند عرضه لین تصاویر را
تفييزذاده أست.
اقتصاد كهن. در اقتصاد كهن. فروشنده عكسي از جنس مورد نظر را جهت تبليغ(به عنوان مثال دستكاه
تلویزیون سوني ) از سازنده(مثلاً سوني ) درخواست مي کرد. سپس سوني عکس هاي مختلفي جهت
استفاده آزلنس تبليغاتي مورد نظر توسط پیک مي فرستاد. آژانس تصويري را انتخاب مي کرد. آگهي
طراحي مي شد. تأييدات لازم به عمل مي آمد و تصوير براي جاب توسط بيك ارسال مي شد. در آنجا
عکس برداري مجدد صورت گرفته و عکس مورد نظر وارد كانالوك مربوطه مي كردي پيشرفتي که
چند سال پیش در این روند بوجود آمد. اين امکان را به آژانس تبليغاتي مي داد كه عكس ره شه
اسکن بفرستد. در آنجاء يك تصوير ديجيتالي تهيه شده و اين تصوير به چاپگر منتقل مي گشت.
واسطه و آزلنس تبليناتي.به دلیل کنترل کیفیت در زمان هاي مختلف. سبب بن روند كارتمى
شدند. سیکل زماني براي هر تصویر در حدود چهار تا شش هفته و هزینه نهايي آن حدود 80 دلار بود.
onto
صفحه 28:
اقتصاد نوين
اوربيس يك شركت استراليايي بسيار كوجك است كه زنجيره تأمين خود را از شكل
خطي به شكل جرخه تغيير داد. در روند جديد, توليدكننده (به عنوان مثال سوني)
تعداد زيادي عكس ديجيتالي را براي اوربيس مي فرستد و شركت عكس ها را در يك
پایگاه داده سازماندهي مي کند. هنگامي که فروشنده اي به عكسي نیاز دارد. به پایگاه
داده مراجعه مي کند و یک یا چند تصویر را انتخاب مي نماید. عكسي که انتخاب مي
شود توسط پست الکترونیک همراه با شماره شناسا يي عكس براي آزلنس تبليناتي
فرستاده مي شود. آزلنس وارد پایگاه داده شده. عکس هاي ديجيتللي را مشاهده مي
کند و در صورت نیاز آنها را ویرایش مي نماید. تصويرهاي ديجيتللي نهايي توسط
يست الكترونيكي به جابكر فرستاده مي شود. کل زمان لازم براي این روند کمتر از
یک هفته.می باشد و به ازای هر عکس هزینه ای در حدوذ 50 فلار در برخواهد
داشت.
صفحه 29:
مثال 4: پرداخت هزینه حمل و نقل در شهر نیوبورک
میلیون ها نفر در سراسر جهان از وسایل حمل و نقل عمومي استفاده مي کنند.
طي نسل هاي متمادي بلیط هاي فلزي در بسياري از شهرهاي بزرگ. راه حلي
مطلوب محسوب مى شدند.
اقتصاد کهن. بیش از 50 سال است که در نیویورک براي حمل و نقل توسط
اتوبوس ها و مترو ها از بلیط استفاده مي شود. بلیط باعث صرفه جويي در زمان
مي گردد و بسياري از مسافران. استفاده از آن را ترجیح مي دهند؛ در حالي كه
هزینه تهیه بلیط هاي مربوط به حمل و نقل و جمع آوري آنها از نرده هاي
خروجي و گیشه هاي فروش بلیط. معادل 6 میلیون دلار هزینه در بر دارد.
شهر نیویورک به شدت به چنین مبلغي براي ارائه سایر خدمات
مند است.
صفحه 30:
اقتصاد نوين
راسمل اقتضلة نوین:برای این اسره تفییر بلیطابة کارت هاي:مترو انست: فر سل" 2002 قنها او
درصد از کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کردند: هنوز بلیط را مورد استفاده
قرار می دادند. علیرغم لین که گاهی اوقات افراد مجبورند کارت مترو را چند بار از داخل دستگاه
کارت خوان بگذرانند. به اين کارت هاي جدید علاقه نشان داده اند (نسل جدید کارت ها که بدون
تماس عمل مي کنند. فاقد این مشکل هستند). كارت هاي مترو از تخفیف برخوردارند که لین امر
موجب تشویق استفاده کنندگان مي گردد
در شهرهاي دیگر نیز عبور و مرور با کارت هاي الكترونيكي انجام مي شود. در شهر شیکاگو نیز
استفاده از کارت جهت تردد از سال 1999 آغاز شد و لین کارت ها جایگزین بلیط که حدود یک
قرن قدمت داشت. گردید. در شهرهاي واشنگتن. پاریس و لندن نیز از کارت هاي مخصوص عبور
و مرور استفاده مي شود. در هنگ کنگ میلیون ها نفر از کارت هاي بدون تماس,نه تنها براي
حمل و نقل بلكه براي پرداخت هزینه تلفن (کارت تلفن )۰ دسترسي به اینترنت. تهیه غذا از
ماشین هاي فروش غذا و بسياري از موارد دیگر استفاده مي کنند
صفحه 31:
مثال 5: بهبود خدمات لباس شويي براي دانشجویان کالج
در سراسر جهان میلیون ها دانشجو از تجهیزات لباسشویی خوابگاه استفاده مي نمایند. تجربه
آنان چیست؟ ۱ ۱
ان حم
اقتصاد کهن. شمابه اتاق لباس شويي مي روید؛ همه ماشین ها اشفالند. براي استفاده از یک
ماشین صبر مي کنيد و وقتي بالاخره نوبتتان مي شود. مي بینید سکه هایتان کم است. بعد
از خرد كردن پول. مي خواهيد كارتان را آغاز كنيد ولي توصیه هاي مادرتان درباره نحوه
شستن تي شرت را به ياد نمي آوريد. به هر حال لباس ها را در ماشين ريخته و آن را روشن
مي كنيد و اميدواريد كه نتيجه خوب باشد.به جاي اينكه در اتاق لباس شويي معطل شويد
به دنبال مطالعه مي رويد. وقتي بر مي كرديد مي بينيد يك نفر لباس هاي تميز شما را
درآورده و روي قسمت لباس هاي کثیف گذاشته است. لباس هاي شسته شده را در خشک
كن ريخته و مي رويد كه باز هم مطالعه كنيد. اين بار قبل از اينكه كار خشك كن تمام
شود, برمي كرديد كه مجبوريد منتظر بمانيد و باز هم وقتتان تلف مي شود.
صفحه 32:
اقتصاد نوين
لباس شويي و خشك كن كالجتان به شبكه متصلند. شما كدي را وارد تلفن سیارتان مي نمائب
یا وارد سایت ».اه مي شوید تا آزاد بودن ماشین هاي لباس شويي را بررسي كنيد. به
علاوه مي توانید با شماره دانشجويي یا کارت اعتباري هزینه مربوطه را پرداخت نمأیید. وقتي
در اتاق لباس شويي باشید از لین سیستم با کشیدن کارت دانشجويي در دستگاه مربوطه (يا
وارد کردن یک کلید یا شماره رمز ) استفاده خواهید کرد. سیستم به طور خودکار مقادیر از
ش اندازه گيري شده از پودر لباس شويي و نرم کننده را در چرخه زملني درست به داخل
ماشين مي ريزد. يس از اتمام شستشو با پام الكترونيكي به شما اطلاع داده خواهد شد.
Lobe ان ماشين لباس شوبي نيزاز اين سيستم ره مي برف آنها مي توانند عملكرد ماشين را
تحت نظر داشته باشند. براي تعمیر و نگهداري آنها برنامه ريزي نمایند. از آن جا که دیگر پول
قدي در ماشین نیست خرابكاري نیز از میان برداشته مي شود و مشتریان بيشتري نیز
شتري از ماشین لباس شویی خوایگاه استفاده می نمایند).
صفحه 33:
مثال 6: قدرت تجارت الكترونيکي
* قدرت تجارت الكترونيكي در سه مثال زیر نشان داده شده است: هر سال, وارن بافت. معروف ترین غول سرمایه
و سرمایه گذاري سهام آمریکا از هشت نفر دعوت مي کند با او ناهار بخورند. لین هشت نفر براي چنین افتخاري
بول زيادي مي پردازند. لین پول به نیازمندان سان فرانسیسکو پرداخت مي شود. قبلاً هزينه لين ناهار براي هر
فرد 30.000 دلار بود . در سال 2003 بافت لین دعوت رابه صورت مزایده برخط اعلام نمود. شرکت کنندگان
در اين طرح: قيمت را از 30.000 دلار به 200.000 دلار رساندند.
عرضه هاي اولیه سهام مي تولند بیش از 100 درصد به دارليي دارندكان آنها بيافزايد. علت لين است كه در روز
اول مبادله, قیمت ها مي تولند.به طور قلبل توجهي (اغلب بیش از 100 درصد ) افزلیش یابد. معمولاً عرضه هاي
اولیه سهام به سهامداران و برخي گروه هاي ذي نفع (مانند صندوق هاي تعايني و صندوق هاي بازنشستگي )
فروخته مي شوند. در سال 2004 772.7777) . با عرضه اولیه سهام خود که در یک مزایده از طریق
اینترنت به فروش رسید. به صورت سهامي عام درآمد. شرکت با استفاده از لين روش براي عرضه سهلم. مبلفي
بسیار بیشتر از سهام خود جمع آوري نمود و سهام به صورتي عادلانه توزیع شد.
* كريس ملني ميكر در مي سال 2003 جايزه 2.5 میلیون دلاري مسابقات جهلني پوکر را از آن خود کرد. کریس
7 ساله, پیش از آن هرگز در تورنومنت پوکر شرکت نکرده بود.با لین حال: بسياري از حرف هاي هاي متبحر
را از پیش رو برداشت. او چگونه به چنین موفقيتي نائل شد؟ اگرچه کریس با بازیکنان سر میز بازي حاضر نشده
بود. اما به طور گسترده در بازي هاي برخط شرکت کرده بود؛ جایی که اگرچه پول شما به اندازه بازي هاي
واقعي حقيقي نیست ولي بازي بسیار سریع تر است.
صفحه 34:
مدل هاي كسب و كاردر اقتصاد ديجيتالي
اینترنت بنیان هاي اقتصادي. اجتماعي و تكنولوزيكي اقتصاد كهن را
به چللش مي کشاند. به عبارتي, انقلابي در حال وقوع است و مانند
تمامي انقلاب هاي موفق. هنگامي كه به پایان برسد. مطمئناً افق
cle آینده. متفاوت به نظر خواهند رسید.
كارآفرينان» مدل هاي جديدي را براي كسب و كارء اقتصاد و دولت
ايجاد مى كنند.
صفحه 35:
مدل کسب وکار
مدل كسب وكار. روشي براي انجام فعالیت هايي است که شرکت به واسطه آنها براي
بقاي خود کسب درآمد مي کند. لین روش شرح مي دهد که چکونه شرکت ارزش آنچه
مشتریان مایلند براي آن پول پرداخت کنند. (مواردي از قبیل کالاها و خدماتي که
شركت در راستاي فعاليت هاى خود ارائه مى كند) را بالا مى برد. برخى از مدل ها
sy سناقه اناد 7 ۱ 1 1 1
براي مثال؛ نوكيا تلفن هاي همراه را تولید مي کند و مي فروشد و از اين فروش سود
eg eee از سوي دیگر یک ایستگاه تلويزيوني. برنامه ها يي را به صورت
رايكان» Ghee مي کند. بقاي چنین سازماني به مدلي پیچیده نیاز داشته و به عواملي
جون تبليغ كنندكان و تهيه کنندگان محتوا وابسته است.
درگاه هاي اينترنتي همانند یاهو نیز از مدل کسب وکار پیچیده اي استفاده مي
صفحه 36:
فشارهاي کسب و کار. واکنش هاي سازماني و پشتيباني فناوري اطلاعات
عوامل محيطي, سازماني و تكنولوژيکي. یک محیط تجاري رقابتي را پدید مي آورند که در آن. مشتري در کانون
توجه قرار دارد
نظرخواهی انجام شده توسط گارتنر که در سال 2004 انجام شده نشان می دهد. مهمترین مباحث کاري سال
4 به شرح زیر است:
1.حفظ مشتریان وفادار
2.افزایش بهره وري
3.كاهش هزينه ها
4افزایش سهم بازار
5.فراهم آوردن واکنش هاي به موقع سازماني
فناوري اطلاعات مهمترین فراهم آورنده امکان پاسخگوي به چنین مباحثي است.
صفحه 37:
پنچ نمونه از مدلهاي کسب و کار در عصر ديجيتالي
شما قيمت را بگویید.
لین روش که ع.ع/۳() در آن پیشگام استء به مشتريان امكان مي دهد كه قيمت
مورد نظر خود را براي یک کالا و يا خدمت خاص, پیشنهاد کنند.
با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده. پرلیس لاین. درخواستهاي مشتریان رابا قیمت
فروشندگان کالاهاي مورد نظرء تطبیق مي دهد.
خریداران باید چندین پيشنهاد قیمت را پیش از رسیدن به قیمت مطلوب کالاي مورد
نظرشان. ارلئه کنند. مهمترین فعالیت هاي پرلیس لاین. در زمینه خدمات مسافرتی است
(بلیط خطوط هوايي و هتلها).
صفحه 38:
مناقصه از طریق مزایده هاي معکوس
اگر شما یک خریدار بزرگ (خصوصي یا دولتي ) باشید. احتمالاً از سیستم مناقصه(پیشنهاد)
براي خريدهاي عمده خود استفاده مي کنید. در حالتي كه درخواست براي قیمت مطرح مي
شود. خریدار براي دریافت پيشنهادهايي براي اقلامي خاص. ابراز علاقه مي کند که اين
پيشنهادها از طرف فروشندگان ارائه مي شوند. اگر قیمت تنها معیار مورد نظر باشد ارزانترین
پیشنهاد برنده خواهد بود. چنین وضعيتي. مزایده معکوس خوانده مي شود.
امروزه این گونه پيشنهادها براي صرفه جويي در زمان و هزینه به صورت برخط انجام مي
شوند. مبتکر این سیستم ۰ شرکت جنرال الکترونیک است . لین گونه سیستم هاي مناقصه,
محبوبیت فراواني در بین مردم کسب کرده اند. در واقع. بسياري از مسسات دولتي, پیشنهاد
مناقصه الکترونیکی را به عنوان تنها راه فروش برگزیده اند.
مزایده هاي معکوس الكترونيكي بسیار سریع هستند و هزینه هاي اداري رابه میزان 85 درصد
و قیمت محصولات را از 5 تا 20 درصد کاهش مي دهند.
صفحه 39:
بازاربابي وابسته
بازاريلبي وابسته. روشي است که در ن شركاي بازاريابي: نشلنه تبليغاتي یک
شرکت. مثلاً هس را در وب سایت خود قرار مي دهند. هر زمان
که کاربر روي نشانه مورد نظر کلیک کند.به سایت شرکت تبلیغ کننده متصل
مي شود و مي توند آنجا خرید کند. شرکت تبلیخ کننده, كارمزدي بین 3 تا 5
درصد را به سایت میزبان. پرداخت مي نماید . در این روش یک شرکت مي
تولند دیگر شرکت ها رابه نيروي فروش مجازي خود تبديل كند. بيشكام اين
روش سیدیئو است.
صفحه 40:
خرید گروهي
در خرید عمده. مرسوم است که هزینه كمتري بابت هر قلم کالاء دریافت گشته و تخفیف داده
شود. با استفاده از تجارت الكترونيكي و مفهوم خربد گروهي, که از طریق آن سفارش هاي
خرید بسياري از مشتریان جمع آوري مي شود. یک شرکت کوچک یا حتي یک فرد مي
تواند تخفیف بگیرد.
تجارت الكترونيكي مفهوم جمع آوري الكترونيكي را در خرید گروهي مطرح مي نملید که از
طریق آن شخص الثي, افراد یا بنگاه هاي کوچک/ متوسطي که قصد خرید یک نوع کلا را
دارند. شناسايي مي کند و به جمع آوري سفارشات جزتي آنها مي ب
بهترین معامله وارد مذاکره مي شود (یا پيشنهاد مناقصه مي دهد ).
پردازد و سپس براي
در صورت اضافه شدن افراد بيشتري به گروه. میزان سفارش هاي جمع آوري شده افزایش مي
یابد و هزینه قابل پرداخت براي هر کا لا پایین تر مي آید
oes
صفحه 41:
بازارها و مبادلات الكترونيکي
* بازارهاي الكترونيكي از ده ها سال پیش به صورت محدود. فعالیت نموده اند. بخشي از بورس لوراق بهادار که
در دهه 1980 به صورت كامپيوتري درآمده است » را مي توان به عنوان مثال بیان کرد. اما در سال ۰1999
هزاران نوع بازار الکترونیکی مختلف پدید آمد ۱
* بازارهاي الكترونيکي. كارايي تجارت را بالا مي برند و اگر به طور مناسب سازماندهي و مدیریت شوند. براي
خریداران و فروشندگان مزاياي فراواني را ایجاد خواهند کرد.
* بازلرهاي عمودي که تنها در یک صنعت فعالیت مي کنند . بسیار سودآور هستند (به عنوان مثال
2۳۲2۷۲۷ در صنایع شيميايي )
Cont ht
صفحه 42:
فشارهاي وارد بر سازمان. واكنشهاي سازمان و پشتيباني فناوري اطلاعات
صفحه 43:
فشارهاي بازار
* اقتصاد جهاني و رقابت شدید
طي 20 سال گذشته, زيربناي اقتصاد جهاني شکل گرفته است. حرکت به سوي جهاني شدن. به وسیله شبکه هاي
مخابراتي و به وه اینترنت. تسهیل شده است. موافقت نامه هاي منطقه اي مانند موافقت نامه تجارت آزاد آمريكاي
خملي بات sen لد و زیت و اد با یکپارچه با پول واحد (یورو) در اروپا . سهم به سزايي در افزایش
سطح تجارت جهلني داشته اند. علاوه بر ین. کاهش مولنع تجاري باعث مي شود محصولات و خدمات. أزادلنه قر به
سراسر جهان رأه بيدا كنند.
يكي از فشارهاي اصلي بر شركت هاي فعال در بازار جهلني. هزينه نيروي كار است. هزينه نيروي كار از كشوري به كشور
ديكر بسيار متفاوت أست. در حللي كه نرخ دستمزد ساعتي در صنعت (بدون درنظر كرفتن مزليا ) در برخي کشورهای
توسعه يافته بيش از 15 دلار است. در كشورهاي درحال توسعه (شامل كشوره اي آسياي جنوبي. اروباي شرقي و أفريقا)
لين ميزان به كمتر أزيك دلار هم مي رسد.جه علاوه ٠ شرکت ها د ر كشورهاي توسعه یافته معمولاً مزاياي بسياري را در
اختيار کارمندان, قرار مي دهندكه لين امر هزينه آنها را بيش از بيش افزليش مي دهد. بنابرلين: بسياري از شركت هاي
فعال در صنایع وابستهبه نيروي کاره لازم مي بيتئد كه تسهيلات توليدي خود را به كشورهلني با هؤيئه نيروي كاز CaS
منتقل نمايند.
اينكونه استراتزي هاي جهاني نيازمند همكاري و ارتباط به جندين زبان و در شرايط فرهنگي, اخلاقي و قانوني متفاوت
است. لين pal ا حد زيادي توسط فناوري اطلاعات تسهيل شده است. استفاده از فناوري اطلاعات در يك محيط جند
گشوري و چند فرهنگی, مسائل اخلاقي اي مانند تعرض به حریم خصوصی افراد یا انتقال اطلامات شكس بيه كن سنو
مرزها را در پي دارد. رقلبت جهلني در صورت دخللت دولت از طریق یارلنه. سیاست هاي اخذ مالیا میات وارداکز
صادرات و سایر مشوق ها. شدیدتر مي شود. روش هاي سریع و ارزان ارتباط و حمل و نقل « میزان كسب و كار هاي بين
3 داده است. امروزه رقابت. حقیقتاً جهاني شده است.
صفحه 44:
به اقدامات بلادرنگ
امروزه. دنیا سریع تر و سریع تر در حال حرکت است . تصمیمات باید سریعاً اتخاذ شوند و سرعت فعالیت ها باید
رقابتی باقي بماند
تغییر در ماهیت نيروي کار
نيروي كارء به ويزه دركشورهاي توسعه يافته. به سرعت در حال تغییر است. با افزایش تعداد زنان؛ والدین مجرد»
اقليت ها و معلولين در تمامي موقعيت هاء تنوع نيروي کار در حال افزایش است. به علاوه. کارگران بیش از
پیش ترجیح مي دهند که بازنشستگي را به تعویق بیندازند و نهایتً این که تعداد دانشوران درحال افزایش
است.
* خریداران قدرتمند.
فرميختگي و انتظارات مصرف کنندگان با افزایش اطلاعات آنها درباره امکان دسترسي و کیفیت محصولات و
خدمات افزلیش يافته است. در اینترنت. مصرف کنندگان مي توانند.به راحتي اطلاعات دقيقي را در مورد یک
کالا به دست آورده. قیمت ها را مقایسه کنند و با شرکت در مزایده هاي الكترونيکي. كالاي مورد نظر خو د را
خريداري نمایند. خریداران حتي مي توانند قیمت مورد نظر خود را براي یک کالا تعیین کنند.
Cont ee
صفحه 45:
رهاي فناوري
دومین نوع از فشارهاي کسب و کار به فناوري ارتباط دارد. در این دسته. دو فشار عمده
مربوط به نوآوري تكنولوژيكي و حجم انبوه اطلاعات هستند.
*نوآوري فن اوري و شیوه هاي منسوخ
اهمیت فناوري در دو عرصه تولید و خدمات رو به افزایش است. فناوري جدید و پیشرفته,
جایگزین هايي را براي محصولات. خدمات انتخلبي و کیفیت عللي ایجاد نموده و از آنها
پشتيبلني مي کند. علاوه بر لین» ممكن | ياري از لات پیشرفته امروزه روز بعد
به عنوان کالاهاي منسوخ به حساب آیند. بنابراین فناوري؛ نيروهاي رقابتي را تقویت مي
کند. بسياري از فناوري هاء عرصه وسيعي از کسب و
كار از مهندسي ژنتیک گرفته تا فرایند
توليد مواد غذايي را در بر مي كيرند. 1
صفحه 46:
حجم انبوه اطلاعات
اینترنت و دیگر شبکه هاي مخابرلتي» میزان اطلاعات قلبا
افراد را را افزليش مي دهند. به علاوه. میزان اطلاعات قلبا
ل دسترس سازمان ها و
ل دسترس در اینترنت»
هر سال بیش از دو برابر شده و اکثر لین اطلاعات به صورت رایگان عرضه می
شوند ! اطلاعات و دلنش ايجاد و ذخيره شده درون سازمان ن ها نيزبه صوري
تصاعدي افزليش مي يابند. بنابرلين قابليت دسترسيء راهيلبي و مديريت داده.
اطلاعات و دانش که براي تصمیم گيري هاي مديريتي لاژمند. آمري حياتي
است. تنها راه حل هاي موّثر در این زمینه توسط فناوري اطلاعات ارائه شده
اند (به عنوان مثال. موتورهاي جستجو پایگاه هاي داده هوشمند).
صفحه 47:
رهاي اجتماعي
سومین دسته از فشارهاي کسب و کار به اجتماع مربوط مي شود. "جامعه آتي طبق كفته دراكر. جامعه دانش
محور و البته داراي جمعيتي سال خورده خواهد بود. هر دوي این موارد. مسائل اجتماعي مهمي همچون
آموزش و پرورش و خدمات درملني را تحت تأثیر قرار مي دهند. حل لین مسائل احتمالاً مستلزم به كارگيري
انولع مختلفي از فناوري اطلاعات مي باشد. مسائل اجتماعي مهم ديگري نظیر مسئو ليت اجتماعي. قانونگناري
و حذف قوانین از سوي حکومت. تخصیص هزینه به برنامه هاي اجتماعي و اصول اخلاقي را نیز بلید در نظر
گرفت.
* مسئولیت اجتماعي
تعامل سازمان ها و جامعه به سرعت در حال افزليش و تغيير است. مسائل اجتماعي كه بر كسب و كار تا
كذارند. لز محيط فيزيكي كرفته تا سهم شرکت ها در آموزش و برورش. قلبل بررسي است (مثلاً بذ.
كارآموزان براي كار در شرکت). شرکت ها روز به روز نسبت به لین مشکلات و دیگر مسائل اجتماعي آگاهتر
مي شوند و بسياري از آنها مایلند وقت و یا پول خود را در راه حل لین مسائل صرف کنند. اینگونه فعالیت ها
په عنوان مسئولیت اجتماعی سازمانی شناخته می شوند .
جم مم
صفحه 48:
* قانو نگذاري و قانونزدايي از سوي دولت
بسياري از مسئولیت هاي لجتماعي به قوانین دولتي در زمینه سلامت. امنیت. کنتول محيطي و فرصت هاي
شغلي برابر مربوط مي شوا براي نمونه. شرکت هاي آمريكليي که رنگ آ ري كالاهاي خود را توسط افشانه
(اسپري) انجام مي دهند. بلید از کاغذ مخصوص براي جذب رنگ اضافي استفاده کنند. سپس این کاغذ ها
توسط یک شرکت مجاز دور ریز مي گردد که البته هزینه بلايي در بر دارد.
066
صفحه 49:
فشارهاي اجتماعي
*حملات تروريستي و حفاظت در برابر آنها
پس از 11 سپتامبر سال 2001 ۰ سازمان ها تحت فشارهاي فزاینده
اي جهت حفاظت خود در مقلبل حملات تروريستي قرار گرفته اند.
فناوري اطلاعات و به خصوص سیستم هاي هوشمند. مي توانند
نقش بسزايي در عرصه حفاظت ایفاء نمایند . آنها با فراهم کردن
سیستم هاي امنيتي و احتمالاً تشخیص الگوهاي رفتاري که به
جلوگيري از حملات تروريستي و كامپيوتري علیه سازمان ها کمک
مي کنند. بسیار موّثر واقع ميشوند.
صفحه 50:
2 داخلي
استراتزي ملي امنيت داخلي ايالات متحده. براي به اشتراك كذاري اطلاعات مربوط به كشف حملات
تروريستي را شامل مي شود . هدف آن ايجاد محيطي ملي است كه به اشتراك كذاري اطلاعات مهم مربوط به
امنيت داخلي را ممكن مي سازد. این ساختار. سیستمي متشکل از چندین سیستم دیگر است که مي تواند
دانشي را که در منابع پراکنده داده وجود دارند. یکپارچه سازد و در عین حال از حریم خصوصي و آزادي هاي
مشروع محافظت کند . اطلاعات مي تواند میان تمامي سطوح دولت (مركزي, ايالتي و محلي». صنایع خصوصي
و شهروندان به اشتراک گذاشته شود. با استفاده مناسب از افراد. فرایندها و فناوري هاء مسئولین امنیت داخلي
ایالات متحده مي توانند آگاهي مشتركي از تهدیدها و بي ثباتي ها داشته باشند و آنها را اداره نمایند.
مسئولین. اطلاعات مورد نیاز را به دست می آورند و بنابراین می توانند تهدیدها را پیش بینی کرده و با
سرعت و به شكلي موثر ولکنش نشان دهند.
مباهث اخلاقي. اصول اخلاقي به معيارهاي درستي و نادرستي مربوط مي شهند و اصول اخلاقي اطلاعاتي با
معيارهاي درست و نادرست در فعالیت هاي پردآزش اطلاعات مرتبطند. سازمان ها بايد به اصول اخلاقي
مربوط به کارمندان. مشتریان و عرضه کنندگان رسيدگي کنند. از آنجا که اصول اخلاقي توان نابود كردن
یک سازمان و تخریب روحیه کارمندان را دارند. بسیار مهم هستند
صفحه 51:
واکنش هاي سازماني
واکنش هاي سازماني سنتي ممکن است در برابر انواع فشارهاي جدید
موّثر نباشند. بنابراین بسیاری از راه حل هاي قديمى بايد اصلاح»
تكميل يا حذف شوند. همجنين سازمان ها مي توانند براي ايجاد
تغيير در بازاره فعالانه اقدام نمايند. لين كونه فعاليت هاء بهره برداري
از موقعيت هاي ايجاد شده توسط فشارهاي خارجي را نيز شامل مي
صفحه 52:
عمده واکتش هاي سازماني به هفت طبقه تقسیم مي شو ند:
1.سیستم هاي استراتژیک
2تمرکز بر مشتري
قبهبود: متستمو:
4.ساختاردهي مجدد
5.تولید سفارشي و تولید انبوه سفارشي
6.اتحادهاي كاري
7. كسب و كار الكترونيكي
لين واكنش ها مي توانند به يكديكر مرتبط باشند؛ بنابر لین گاهي اوقت لین موارد با یکدیگر همپوشلني خواهند
داشت.
موس
صفحه 53:
مدیربت و سيستمهاي استراتژي
ت واکنشي مهم. توسعه استراتژي نحوه برخورد با فشارهاي کسب و کار
است. وقتي چنین استراتزي اي به وجود آمد (که نقش حمايتي فناوري
اطلاعات را نیز در بر دارد ». شرکت مي تولند برنامه هاي تاكتيكي و عملياتي
خود را توسعه بخشد و سیستم هاي راهبردي خاص تحت دپ
اطلاعات را طراحی کند.
اني فناوري
صفحه 54:
تمرکز بر مشتري
تلاش هاي سازماني براي فراهم کردن سیستم برتر خدمت رساني به مشتریان»
گاهی تفاوت هایی ایجاد می نمایند که نتیجه لن جذب و حفظ مشتریان به
جاي از دست دادن آنها مي باشد.
با تحول ابزارهاي فناوري اطلاعات . مکانیزم ها و ابتکارات پیچیده اي براي
رضایت مشتریان طراحي مي شوند
صفحه 55:
بهبود مستمر
بسياري از شرکت ها با استفاده از تسهيلاتي که فناوري اطلاعات در اختیار آنها
مي گذارد. به طور مداوم برنامه هاي افزایش بهره وري و ارتقاء سطح کيفي
محصولات را اجرا می کنند. تمونه هليی از ین برنامه ها شامل مدیریت جامع
تء شش سيكماء مديريت دانشء بهبود بهره وري و خلاقیت. پردازش
بهنگام. بهبود فرایند تصمیم گيري. مدیریت تغییر و بهبود خدمات رساني به
مشتریان مي باشند.
اهداف اساسي پشتيباني فناوري اطلاعات از بهبود مستمر عبارتند از:
(1) تحلیل و نظارت بر عملکرد و بهره وري»
)2 جمع آوري. تسهیم و استفاده بهتر از دانش سازماني.
صفحه 56:
ساختاردهي مجدد فرايندهاي سازماني
سازمانها ممکن است به لین نتیجه برسند که فعالیت هاي انجام شده در راستاي
بهبود مستمر. سبب محدود شدن اثربخشي آنها در محيط ير تنش كسب و کار
cau BES بنابراین ممکن است رويكردي نسبتاً جدید لازم باشد. این رویکرد.
که تحت عنوان مهندسي مجدد فرايندهاي سازماني ز خته شده. به موقعيتي
اشاره مي کند که در آن یک سازمان» فرايند كاري خود را براي دستيابي به
پيشرفتي چشمگیر به طور اساسي و بنيادي طراحي مجدد مي کند.
صفحه 57:
تولید سفارشي و تولید انبوه سفارشي
يكي از واكنش هاي اصلي. توليد و ارلئه سفارشي محصولات و خدمات است. این
استراتزي تحت عنوان توليد سفارشيء شناخته مي شود. از آنجا که امروزه
مشتریان. محصولات و خدمات سفارشي را مي پسندند. فراهم کردن شرایط
سفارشي سازي به صورتي کارآمد. به عنوان یک مسأله براي شرکت ها مطرح
مي شود. این امر تا اندزه اي با تغییر روند ساخت و تولید از تولید انبوه به
تولید انبوه سفارشی قا بل اجرا است.
صفحه 58:
اتحادهای کاری
بسياري از شرکت ها دریافته لند که اتحاد با دیگر شرکت ها و حتي رقباء مي تواند مفید واقع شود . براي نمونه.
شرکت هاي جنرال موتور ز و فور د طي یک پروه مشترک. به بررسي برنامه هاي تجارت للکتر ونيکي
پرداختند. همچنین خطوط هوايي عمده در آسياي جنوب شرقی نیز در سال 2003 درگاه مشترکي را ایجاد
کردند تا مسافرت در منطقه را توسعه بخشند چندین نوع اتحاد وجود دارد: تسهیم منابع. تدارکات مشترک.
ایجاد ارتباط دائم بين شركت و تأمين کنندگان ولنجام فعالیت هاي تحقيقلتي مشترک. هر یک از اين موارد
(که معمولاً توسط فناوري اطلاعات پشتيباني مي شوند ). راه مناسبي براي واکنش در مقابل فشارهاي کسب و
کار به حساب مي آیند. يكي از نمونه هاي جللب اتحاد كاري. سازمان مجازي است که از طربق شبکه هاي
مخايراتي فعالیت مي کند و معمولا فاقد دفتر مركزي دائمي است (وایه اي که برخي لن را براي توصیف
سازمان هاي کاملا برخط که فاقد ساختار فيزيكي هستند. به كار مي برند ). سازمان هاي مجازي ممکن است
موقت یا دائمي باشند. یک سازمان مجازي موقت معمولاً پرویه مشتركي است که طي آن. شرکت ها یک
شرکت خاص را جهت انجام مأموریت هاي ویه براي دوره زملني محدودي تأسیس مي کنند. سازمان مجازي
دائم براي ایجاد یا گردآوري مداوم و سریع منابع, طراحي مي شود. قللب سازمان مجازي در آینده رواج خواهد
یافت. انواع مختلف اتحادهاي كاري از درگاه هاي همكاري گرفته تا انتقال الكترونيکي طراحي هاء به شدت
برد پشتيباني فناوريهاي اطلاعات هستند.
صفحه 59:
كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي
امروزه شركت ها خود رابه كسب و كارهاي الكترونيكي مبدل مي سازند. انجام
الكترونيكى فعاليت هاء جديدترين و شايد مطمئن ترين استراتزي است كه
بسیاری از شرکت ها قادر به پیاده سازی آن هستند.
بسياري از مدل هاي کسب و کار که پیش از این معرفي شدند در حقیقت
تجارت الكترونيكي هستند.
صفحه 60:
سیستم اطلاعات
یک سیستم اطلاعات به جمع آوري. پردازش. ذخیره » تحلیل و انتشار اطلاعات
sly یک هدف خاص, میپردازد. یک سیستم اطلاعات مانند هر سیستم ديگري
داراي ورودي (داده یا دستورالعمل ) و خروجي (گزارش ها یا محاسبات) است.
این سیستم با استفاده از فناوري هايي نظیر کامپیوتر شخصي ورودي ها را
پردازش کرده و خروجي ها را از طریق شبکه هاي الكترونيکي به کاربران یا
سیستم هاي دیگر مي فرستد. یک مکانیزم بازخورد نیز براي کنترل عملیات.
ةا ميبنتع,پبوست BIEL neo Sieg SS ghee jo MEL Slt
دارايافراد. رويه ها و تسهیلات فيزيكي است که در یک محیط به فعالیت مي
پردازد. با لین که اکثر سیستم هاي اطلاعات. كامپيوتري شده لند.الزامي براي
اين موضوع وجود ندارد.
صفحه 61:
نموداري از بک سیستم اطلاعات
صفحه 62:
سیستم هاي رسمي و غيررسمي اطلاعات
یک سیستم اطلاعات مي تولند رسمي و یا غیرر 5 يستمهاي رسمي شامل رویه
هاي توافقي. ورودي ها و خروجي هاي استاندارد و تعاریف ثلبت مي باشند. براي نمونه,
سیستم حسابداري شرکت. یک سیستم اطلاعات رسمي است که تراکنش هاي مالي را
پردازش مي کند.
سيستمهاي غيررسمي شکل هاي مختلفي به خود مي گيرند. که از شبکه شایعه پراكني یک
اداره تا گروهي از دوستان که به تبادل نامه هابه صورت الكترونيكي مي پردازند را دربر مي
گيرد. آگاهي از وجود سیستم هاي غيررسمي براي مدیریت امري مهم محسوب مي شود.
این سیستم ها از منلبع اطلاعات استفاده مي نمایند و گاهي اوقات با سیستم هاي رسمي
تداخل پیدا مي کنند. آنها در مقاومت کارمندان در برایر تغییرات, نیز نقش به سزآيي ایفاء
مي نمایند. به عبارت دیگره برخي از لین سیستم ها براي تأثیر گذاشتن بر روي افراد. فرایند
ها يا حتي ايجاد محرک براي تغییر مورد استفاده قرار مي گیرند
صفحه 63:
سیستم اطلاعات كامپيوتري
یک سیستم اطلاعات کامپيوتري. سیستم اطلاعلتي است که از فناوري کامپیوتر
براي انجام همه یا بخشي از فعالیت هاي كاري خود استفاده مي کند. چنین
سيستمي مي تولند شامل يك كامبيوتر شخصي كوجك و نرم افزارهاي لن یا
در بركيرنده هزاران كامييوتر با اندازه هاي مختلف. صدها جايكر. رسام
ابزارهاي ديكر. شبكه هاي مخابراتي (سيمي و بي سيم) و يايكاه هاي داده
باشد.
در اغلب موارد. یک سیستم اطلاعات شامل مردم نیز مي شود. اجزاي اساسي
سیستم اطلاعات در زیر فهرست شده اند. توجه کنید که هر سیستم ی
صفحه 64:
اجزاي سیستم اطلاعات
» سخت افزار. مجموعه اي از ابزارها مانند پردازش گر صفحه نملیش . صفحه کلید و چاپگر مي باشد. این اجزا
در كنار هم. داده و اطلاعات را دریافت کرده؛ پردازش نموده و نمایش مي دهند.
» نرم افزاره مجموعه اي از برنامه ها است که سخت افزار را قادر به پردازش داده مي سازد.
» پایگاه داده. مجموعه اي از فایل هاء جداول. ارتباطات و سایر موارد مرتبط به هم است که داده ها و روابط
بینشان را ذخیره مي کند.
» شبکه, یک سیستم ارتباطي است که امکان تسهیم منلبع بین كامپيوترهاي مختلف را فراهم مي کند. یک
شیک ممکن است.بی سيم ياقلقة
» رویه هاء مجموعه اي از دستورالعمل ها هستند که درباره چگونگي ترکیب موارد فوق جهت پردازش اطلاعات و
تولید خروجي مورد نیاز: به کار مي روند.
+ افراد. کسائي هستند که با سیستم کار مي کنندء با آن تعامل مي نمایند یا | ز خروجي آن استفاده مي کنند.
و
صفحه 65:
تفاوت میان کامپیوترها و سیستم هاي اطلاعات
کامپیوترها روش هاي موثر و كارآمدي را براي پردازش داده فراهم مي کنند و جزء لاینفک یک سیستم
اطلاعات هستند. البته سیستم اطلاعات تنها شامل کامپیوتر نیست. به كارگيري موفق یک سیستم
اطلاعات مستلزم درک کامل کسب و کار و محیط تحت حمایت سیستم اطلاعات مي باشد. به طور مثال»
بر اي ایجاد یک سیستم اطلاعات. جهت پشتيباني از تراكنش هاي بورس اوراق بهادار نيويورك. با
رویه خرید و فروش سهام هاء اوراق قرضه. حق خرید و... را که شامل تقاضاهاي غیرمتعارف از سیستم
مي شود را نیز شناسايي نمود.
لین در فراگيري سیستم هاي اطلاعات. يادگيري کامپیوتر به تنهليي كافي نیست. کامپیوترتنها بخشي
از سیستم پیچیده اي است که باید طراحي شود. فعالیت کند و نگهداري گردد. به عنوان یک سیستم
مشلبه. ناوگان حمل و نقل عمومي را مي توان مطرح نمود. اتوبوس ها از اجزاء لازم لین سیستم هستند.
اما موارد ديگري نیز لازمند. طراحي مسیرها و تعیین ایستگاه هاي اتوبوس. جداول زماني مختلف و موارد
So مستلزم درک قلبل توجهي از نیاز مشتریان. الگوهاي ترافیک. قوانين شهري. نيازمندي هاي ايمني
و مان آن می.باشه: کامپیوترهاء همانند انوبوسنها تنها جزتی از یک سیستم. پیچیده:هنتنه:
صفحه 66:
فناوري اطلا عات چیست؟
فناوري اطلاعات در تعریف دقیق ترء به عنوان جنبه تكنولوژيکي یک سیستم اطلاعات شناخته
مي شود که در برگیرنده سخت افزار. پایگاه هاي داده. نرم افزار. شبکه و ابزار هاي
الكترونيكي دیگر مي باشد. فناوري اطلاعات را مي توان به عنوان زیرمجموعه اي از سیستم
اطلاعات دانست. با لین حال. گاهي عبارت فناوري اطلاعات به جاي سیستم اطلاعات مورد
استفاده قرار مى كيرد.
عبارت فناوري اطلاعات را دركلي ترين معناي لنء جهت توصيف مجموعه سيستم هاي
اطلاعات. كاربران و مديريت آن در يك سازمان استفاده مى كنيم.
صفحه 67:
چرا باید درباره فناوري اطلاعات. بیاموزیم؟
حوزه فناوري اطلاعات. به ویژه با معرفي اینترنت و تجارت الكترونيکي, به سرعت
در حال رشد است؛ بنابراین اثرات سازماني تن, دائماً در حال افزآیش خواهد
بود. ما به نحوي روزافزون به سیستم هاي اطلاعات وابسته مي شویم. به عنوان
مثال. در اول مارس سال 2003 .يك مشكل كامبيوتري. صدها پرواز در ژاپن
را مختل کرد.
صفحه 68:
چرا باید درباره فناوري اطلاعات. بیاموزیم؟
مهمترین نقش فناوري اطلاعات. تسهیل فعالیت ها و فرايندهاي سازمان است که با گذشت
«gle; اهمیت بيشتري خواهند یافت. بنابراین براي هر مدیر و کارمند حرفه اي لازم است
درباره فناوري اطلاعات نه فقط در حوزه فعالیت خود. بلکه در حیطه کل سازمان و حتی
محيط بين سازماني نيز بياموزد.
واضح است که اگر شما چگونگی ساخت. استفاده و مدیریت سیستم هاي اطلاعات موفق را
بدانید. در شغل خود موثرتر خواهید بود .
تقاضا براي استخدام کارمندان فناوري اطلاعات مانند برنامه نویسء تحلیل گر سیستم و طراح»
قلبل توجه است. به علاوه با ظهور حوزه هاي جديدي نظیر اینترنت و تجارت الكترونيکي,
تجارت سیار. امنیت شبکه. برنامه نويسي شی گراء مخایرات. طراحي چند رسانه اي و
مدیریت اسناد. موقعیت هاي شفلي پرد رآمدي پدید مي آیند.
صفحه 69:
محققي به نام مایکل پورتر دو مدل پيشنهاد کرده است که به صورت شیوه هايي
کلاسیک براي مطالعه و تشریح فعالیت هاي اساسي کسب و کار در آمده اند:
1مدل نيروهاي رقابتي
2مدل زنجیره ارزش
ممصم
صفحه 70:
مدل و استراتژي هاي نيروهاي رقابتي پورتر
مشهورترین چارچوب براي تحلیل رقابت پذيري مدل نيروهاي رقابت یپورتر است این مدل براي توسعه
استراتزي شرکت ها براي افزلیش لبه رقابتي خود به کار مي رود. همچنین لین مدل نشان مي دهد که چگونه
فناوري اطلاعات مي تواند رقابت پذيري سازمان ها را رتقاء بخشد.
مدل مزبورء بنج نيروي اصلي كه مي تواند موقعیت شرکت را در یک صنعت به خطر اندلزد. معرفي مي کند.
اكرجه جزئيات مدل از صنعتي به صنمت دیگر متفاوت است. ساختار كلي آن یکسان مي باشد. پنج نيروي
اصلي را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد: 7
1. تهدید ورود رقباي جدید
2 قدرت چانه زني تأمین کنندگان
3 قدرت چانه زني مشتریان (خریداران)
4. تهدید محصولات يا خدمات جایگزین
5. رقابت میان بنگاه هاي موجود در صنعت
صفحه 71:
مدل و استراتژي هاي نيروهاي رقابتي پورتر
قدرت هر نیرو توسط عوامل مرتیط با ساختار صنعت تعیین مي شود. لازم است شرکت ها از خود در برابر
نيروهاي فوق حفاظلت کنند يا از آنها به منظور ارتقاء موقعیت خود براي به چللش کشیدن پیشتازان صنعت
استفاده نمایند. برخي لفراد تفيبراتي نسبتاًبنيادي را در مدل پورتر پیشنهاد کرده اند. براي مثال. هارمون
پیشنهاد کرده است نبروي ششمي به بنج نيروي اوليه اضافه كردد كه قدرت جلنه زني كاركنان است. نيروي
مهم دیگر اینتینت است؛ که ماهیت انجام کسب و کار و نیز ماهیت رقلبت را در بسياري از صنایع تغییر داده
است,
مدل پورتر نيروهايي را که بر مزیت رقابتي در محیط بازاراثر مي گذارند. شناسايي مي کند. آنچه بیشتر مدیران
یا هدف عملياتي متفاوت از حریف است.
در پي آنند توسعه یک استر
در سال 1985 ٠ پورتر سه استراتزي لین چنيني را پیشنهاد کرد : رهبري هزینه. متملیز سازي و بازار هدف.
سایر نویسندگان مدیریت استراتژیک, استراتژي هاي ديگري را نیز پيشنهاد کرده اند.
صفحه 72:
Bs a Jae
هیا زش افزوده بت یش -
نت زد دای -
تمايزهاى محصول
Shee
dete gaan
تموكز و دل -
FO يجيدئى -
hee
ماع ساملی -
مولع خروج -
SS ai Se
ale
SiS ال 9 dbs fos
حجم خريدران -
jas deste ulna
در مقللجزیههای معا نگ
اطلاعات خريار -
ی ام پسرو -
محصولات جليكزين -
ose.
سب
خریدهای کی بای یم ...هدید لاه
yaw gag خدمات جليكزين
-هویت مارگ
hei wd عملكرد
- سود خرياران
- مح ركسا مشترى
عوال تسزكشده تهديد كلاها و خدمات جاگ
قبست عسلكرد تسی جايكزينها
chal cha -
- تعايل خريناران به محصولات و خدمات جايكزين
- صرقة جوم رهاى مقاس.
her حقوق الحصازى محصول
pe
Prenat
- یی رای
- نوزيع دسترسي
- بای من مد
- متحتي یحاری
- ترس به ورودوهلى لازم
sie Jp طراحي -
Spal
مثل مورداتظار ls
Sab i ashe عامل
- نمی ee
- هزيتاهلى جاباجاس تأمين كتذكا.
+ نير وزریها هه دایز
هی الم یش میت به هلا یرو
a 9 SS
Michael ۳0۳۷۵, 1998 مدل پنج نبروی پورتر که شامل عوامل اصلی هر یرو است. منبع: برگرفته از Noted i
صفحه 73:
اجدول ١الف-١ دوازده استراتؤى براى مزيت رقابتى
استراقزى
33
3
رهبری هریند
مسایزسازی
بازار مدف
اثربخشی عملیانی
مشتری محوری
زمان
موانع ورود
وابسته تمردن مشتریان
يا تأمين كتندكان
افزایش هزینه تغییر
es
اراثه محصولات/ خدمات با کمترین هزین ©
اراد محصولات خدمات یا ویژگیهای مفاوت محصول.
a %
انتخاب یک بخش محدود (بازار هدف) از بزار و برتری در کیفیت؛ سرحت یا هزیشه در آن
50-8
+
ایش سهم بازاره جلب منتریان بیشتر و فروش انواع بيشترى از محصولات.
.
صسكارى باخ ركلى تجار در غالب طراكته اتعادء مغاركتهاى عاص يا شركتعاق
مجازى.
*
ارانه محصولات/خدمات جدید؛افزودت ویژگیهای جدید به ANE IN pare كتوق و
یجاد شیردهای جدید برای تولید محصولات/ خدمات.
نهد فرانفهای درو سازمانی جهت تم بو بر مس فطل ها در مقس با را
تم ركز بر وضايت
در نظركرفتن زهان به عثران يكك منبعء مديريث آن و استغاده از آن به تفع سازمان:
۲ ۲ ٩ #
ایجاد مانع برای ورود به صنعت با معرفی محصولات جدید با
از فناورى اطلاعات
برای ایجاد خدمات ممتاز؛ شرکتهامیتوانند برای دلسرد کردت تازه واردات موانعی ایجاد
as
© تشویق مشتریان يا تأمین کنندگان به مانل پا شما بنه جای مراجعه ببه رقیبان» وابسته كردن
مشتریان از قدرت چانهزتی آنها می کاهد.
دلسرد کردت مشتریات و تأمي نكنند كان از مراجعه به رقبا به دلابل اقتصادى.
صفحه 74:
مدل زنجیره ارزش پورتر
بر اساس مدل زنجیره ارزش پورتر ۰ فعالیت هليي که در هر سازمان توليدي انجام مي شوند را مي توان به دو
بخش. تقسیم کرد: فعاليتههاي اصلي و فعاليتهاي پشتیبان
فعالیت هاي اصلي به آن دسته از فعالیت هاي کسب و کار اطلاق مي شود که از طریق آنها شرکت به تولید WS
مي بردازد و بنابرلين ارزشي ايجاد مي كند كه مشتريان حاضرند بلبت لن بول پرداخت کنند. فعالیت هاي
اصلي شامل خريد مواد. تبديل آنهابه محصولات وتحويل كالاها به مشتريان است. معمولاً ينج فعاليت ١
وجود دارد:
1 تدارکات داخلي (ورودي ها)
2 عملیات (تولید و آزمایش)
3 تدارکات خارجي (انبارداري و توزیع)
4 بازاريابي و فروش
5. خدمات
مم
صفحه 75:
مدل زنجیره ارزش پورتر
معمولاً فعالیت هاي اصلي به ترتیب از 1 تا 5 انجام مي پذیرند. با پیشرفت کار بر اساس زنجیره. در هر فعالیت په
محصول لرزش افزوده مي شود. اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم»
1) مواد ورودي در خلال فعالیت هايي که تدارکات داخلي خوانده مي شهند. پردازش (در دریافت. انبار و غیره)
مي گردند.
2 سپس مواد در عملیا ت مورد استفاده قرار مي گیرند که در این قسمت توسط فرایند تبدیل مواد ay pl
محصولات. ارزش قابل توجهي ایجاد مي شود.
3) محصولات باید با فعالیت هاي تدارکات خارجي آماده تحویل (بسته بندي, انبار و انتقال) شوند.
4 سپس بازاريلبي و فروش با ایجاد تقاضا براي فروش محصولات به مشتریان. ارزش افزوده ایجاد مي نمایند
(ارزش اقلام فروخته شده بسیار بیشتر از اقلام فروخته نشده است )
5) در نهایت, خدمات پس از فروش مانند خدمات تعمیر و تعویض یا اعلام وجود مدل جدیدتر براي مشتریان به
اجرا در خواهد آمد. که مجدداً به ارزش مي افزاید.
صفحه 76:
هدف تمامي این فعالیت هاي ارزش افزاء تولید سود براي شرکت است.
فعالیت هاي اصلي توسط فعالیت هاي پشتیبان ذیل حفظ شده و توسعه مي یابد:
1 زیرساخت سازمان (حسابداري؛ مالي. مدیریت)
2 مدیریت منابع انساني
3 توسعه فناوري (تحقیق و توسعه)
4 تدارکات
هر کدام از فعالیت هاي پشتیبان را مي تولن براي هر کدام از فعالیت هاي اصلي اعمال کرد و فعالیت هاي
مي توانند یک دیگر را نیز پشتيباني کنند
صفحه 77:
مدل زنجیره ارزش پورتر
زنجيره ارش یک سازمان. بخشي از یک جریان فعالیت بزرگ تر است. که پورتر آن را
سیستم ارزش میخواند. یک سیستم ارزش که زنجیره ارزش صنعت نیز نامیده مي شود.
شامل تأمین كنندگلني است که ورودي هاي لازم را براي سازمان و زنجیره هاي ارزش آنها
فراهم مي کنند.
هنگامي که سازمان محصولات خود را تولید مي کند. این محصولات در طول زنجیره هاي
ارزش توزیع کنندگان (که زنجیره + ها ارزش شود را دارند) حرکت مي کند و به خریداران
(مشتريان) مي رسند. تمام قسمت هاي این زنجیره ها جزئي از سیستم ارزش است. کسب و
نگهداري یک مزیت رقابتي و پشتيباني از این مزیت به کمک فناوري اطلاعات. نیازمند
درک کل این سیستم ارزش است.
صفحه 78:
صفحه 79:
پرسش
1. در مورد انگیزه حرکت به سمت کسب و کار الکترونیکی بحث کنید.
2. نمونه هايي از اقتصاد نوین را در مقایسه با اقتصاد کهن بررسي کنید . فناوري
اطلاعات در چه مواردی تغییر ایجاد کرده است؟
3 . چرا اینترنت به عنوان خالق مدل هاي کسب و کار جدید شناخته می شود؟
