علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

مقدمه ای بر ماشین های کنترل عددی (CNC)

mashinhaye_CNC

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقدمه ای بر ماشین های کنترل عددی (CNC)”

مقدمه ای بر ماشین های کنترل عددی (CNC)

اسلاید 1: هو الصانع

اسلاید 2:

اسلاید 3: مقدمه :

اسلاید 4: تفاوت nc, Cnc نسل اول ماشین های کنترل عددی را ncمی گفتند. تفاوت این دو دستگاه در نبود کامپیوتر در دستگاه های nc می باشد.برای مثال در دستگاه تراش دستی حرکت سوپورت بوسیله دسته ی چرخان است.در ماشین های ncبوسیله ی یک سری دستورات پانچ شده بر روی نوار پانچ صورت می گیرد ولی در دستگاه هایcnc بوسیله یک کد(عددی-حرفی) صورت می گیرد.

اسلاید 5: دستگاه cnc و nc بدنه ی سخت افزاری تقریبا شبیه دستگاه هایی از همان نوع دارند که فقط قابلیت فرمان پذیری از طریق کدها و منطق ریاضی را دارد پس حضور فرد در کنار دستگاه فقط منحصر به نظارت بر دستگاه می باشد و دخالتی در پیشروی و... ندارد.

اسلاید 6: تکامل سیستم های خودکار1-سیستم های خودکار مکانیکی 2-سیستم های خودکار هیدرولیکی 3-سیستم های خودکار پنوماتیکی 4-سیستم های خودکار الکتریکی 5-سیستم های خودکار الکتروهیدرولیکی،الکتروپنوماتیکی و ...6-سیستم های کنترل عددی(nc) 7-سیستم های کنترل عددی کامپیوتری

اسلاید 7: مزایای کلی cncدقت و کیفیت بالای قطعات سرعت بالای تولید کاهش خطای انسانی توانایی ساخت قطعات پیچیده کاهش هزینه ی ابزار سازی امکان کنترل از راه دور ماشین و متصل شدن به سیستم های CADCAMوCIMS

اسلاید 8: معایب cncهاقیمت بالای خرید ماشین های cncتعمیر و نگهداری پیچیده و گران نیاز به آموزش اولیه در زمینه اپراتور و برنامه نویس دستمزد زیاد برای افراد برنامه نویس و آشنا با کار این سیستم کمبود قطعات یدکی

اسلاید 9: تفاوت های بنیادی ncوcnc

اسلاید 10:

اسلاید 11:

اسلاید 12: انواع تولیدتولید انبوهتولید دسته ایی تولید تک

اسلاید 13: نکته: استفاده از cncدر تولید انبوه به هیچ عنوان اقتصادی نیست ولی در تولید دسته ایی و تولید تک قطعات بسیار پیچیده اقتصادی می باشد.زیرا برنامه نویسی برای یک قطعه پیچیده کم هزینه تر از تولید همان قطعه بوسیله دستگاه های سنتی است. تولید انبوه با ماشین های nc اقتصادی تر از تولید آن با ماشین های cnc است.زیرا یک برنامه برای دستگاه nc نوشته شده و تا آخر تولید از آن استفاده می شود.

اسلاید 14: 123456شکل 1شکل 2

اسلاید 15: اطلاعات ورودی به ماشین باید با بصورتی باشد تا برای ماشین قابل فهم باشد به همین دلیل اطلاعات بصورت کدهایی رمزبندی شده درآمده و بصورت سیگنال از واحد کنترل به سیستم های مکانیکی ماشین ارسال می شود.انواع سیگنال:1-سیگنال آنالوگ یا پیوسته 2-سیگنال های دیسکریت یا ناپیوسته3-سیگنال های دیجیتال یا پله ای 4-سیگنال های باینری یا دودویینکته: سیگنال های مورد استفاده در مهندسی کنترل بیشتر سیگنال های دیجیتال باینری می باشد.

اسلاید 16: اندازه گیری در cncها1-اندازه گیری مطلق: در این نوع اندازه گیری موقعیت تمام نقاط از نقطه صفر ماشین شناخته می باشد.2-اندازه گیری افزایشی:در این نوع اندازه گیری موقعیت هر نقطه نسبت به نقطه قبل آن اندازه گیری می شود.نکته: در ماشین های cnc به دلیل هزینه بیشتر اندازه گیری افزایشی نسبت به مطلق؛ از اندازه گیری مطلق استفاده می شود.

اسلاید 17: محورهای کنترل در cnc1-محورهای اصلی (X,Y,Z) 2-محورهای کمکی (U,V,W)3-محورهای چرخشی ( A,B,C)

اسلاید 18: نحوه تعیین محورهای مختصاتبرای نحوه تعیین محورهای مختصات از قانون دست راست استفاده می شود.که همواره باید انگشتی که محور Z را نشان می دهد در راستای محور چرخش قطعه کار در تراشکاری و در راستای محور چرخش ابزار در فرزکاری قرار گیرد. برای تعیین جهت محور های چرخشی از قانون شصت دست استفاده می کنیم

اسلاید 19: تقسیم ماشین CNC از لحاظ محورهای کنترل 1-کنترل نقطه به نقطه یا مکانی2-کنترل مستقیم3-کنترل پیوسته نکته: ماشین ها نسبت به توانایی کار در محورهای مختلف به ماشین های 2محور، 2.5محور، 3تا12 محور تقسیم می شوند.

اسلاید 20: انواع ماشین های CNC1-ماشین های مته CNC2-ماشین های تراش CNC3-ماشین های فرز CNC4-ماشین های لوله خم کنی CNC5-ماشین های پرس نیبلر(پانچ) CNC6-ماشین های سنگ زنی CNC7-ماشین های اندازه گیری سه بعدی CNC8-و................

اسلاید 21: نقاط صفر و مرجع در CNCها1-نقطه صفر ماشین (M)2-نقطه صفر قطعه کار (W)3-نقطه صفر ابزارگیر (E)4-نقطه صفر مرجع (R)5-نقطه تعویض ابزار (N)

اسلاید 22: برنامه نویسی ماشین های CNC1-برنامه نویسی معمولی (از طریق Gکدها)2-برنامه نویسی پارامتریک (ماکروها)3-برنامه نویسی APT (برنامه نویسی با زبان APT و مشتقات آن)4-برنامه نویسی توسط نرم افزار CAD/CAM

اسلاید 23: خلاصه ایی از برنامه نویسی G کدیاین نوع برنامه نویسی در دو سیستم استاندارد (ISO693/1) و (RS2740) EIA انجام می گیرد.هر شرکت سازنده ی کنترلرهای طبق استاندارد خاصی کنترلرهای خودرا می سازد به همین دلیل دو ماشین CNC با کنترلر های مختلف هیچگاه برنامه نویسی یکسانی ندارند.

اسلاید 24: چند شرکت اصلی سازنده کنترلرهای CNC در جهان عبارتند از: 1-شرکت فانوک FANUC(آمریکایی)2-شرکت زیمنس SIEMENS(آلمانی)3-شرکت فیلیپس PHILIPS(هلندی)4-شرکت هایدین هاین HEIDENHAIN(آلمانی)5-شرکت کادیلاک Cadilac(آمریکایی)6-شرکت امکو EMCO (اتریشی)-برای CNCآموزشی

اسلاید 25: هر کلمه در روش Gکدی ترکیبی از یک حرف (M,G,S,F,T,L) با یک عدد می باشد مثلا G01هر جمله در روش Gکدی شامل یک یا چند کلمه است و با ترکیب حرف N با یک عدد شماره ی جمله را مشخص می کنیم.

اسلاید 26: برنامه نویسی پارامتریک از ماکروها به دو منظور استفاده می شود:1-تهیه برنامه های پیش ساخته 2-برنامه نویسی قطعات پیچیدهاین نوع برنامه نویسی تسلط زیاد بر مثلثات و جبر منطقی خواستار است و از برنامه نویسی های سطح پایین بحساب می آید.

اسلاید 27: مزیت های برنامه نویسی به روش پارامتریک1-حجم کم برنامه:برنامه ایی را که برای یک قطعه یکسان در نرم افزار CAD/CAM بیش از 3هزار خط است را می توان بروش پارامتریک در کمتر از 30 خط نوشت پس هیچ گاه مشکل کمبود حافظه نخواهیم داشت.2-عدم نیاز به برنامه نویسی مجدد:از ماکروها می توان به عنوان برنامه ی پیش ساخته استفاده نمود تا برای قطعات مشابه نیاز به نوشتن مجدد نباشد.

اسلاید 28: برنامه نویسی پیشرفته APTAPT نوعی برنامه نویسی سطح بالا است که برنامه نویسی قطعات ساده و پیچیده تا پنج محور کنترل را فراهم می کند تکامل این زبان در دانشگاه MIT آمریکا آغاز و به تدریج ادامه یافت.از مشتقات این زبان می توان ADAPT,NELAPTو...نام برد.

اسلاید 29: ساختار زبان APT بطور خلاصه1-عبارات هندسی: برای تعریف شکل هندسی قطعه بکار می رود.2-عبارات حرکتی: بمنظور تعریف مسیر حرکت ابزار بکار می رود.3-عبارات پس پردازشگر: دستوراتی است که مقادیر پیشروی، سرعت و... معرفی می کند.4-عبارات کمکی: دستوراتی که مشخصات ابزار، شماره قطعه شروع و پایان برنامه و... را معرفی می کند.

اسلاید 30: برنامه نویسی با برنامه CAD/CAMCAD به معنی طراحی به کمک کامپیوتر می باشد وCAM به معنی ساخت به وسیله کامپیوتر می باشد در ابتدا این دو بخش از هم مجزا بوده اند ولی امروزه با هم تلفیق شده انداین برنامه در حال حاضر کامل ترین و سطح بالاترین برنامه ای است که به کمک آن می توان برنامه های cnc را نوشت.

اسلاید 31: مزایای برنامه نویسی به روش CAD/CAMدر بعضی از قطعات بسیار پیچیده تنها راه برنامه نویسی استفاده از برنامه یCAD/CAM است.زمان لازم برای تهیه برنامه ی NC نسبت به سایر روش ها بسیار کوتاهتر می باشد.برنامه نویسی در این روش نسبت به سایر روش ها آسان تر است.می توان زمان مورد نیاز برای ماشین کاری را قبل از ماشین کاری محاسبه کرد.برنامه NC می تواند مستقیما از طریق DNCبه ماشین ارسال شود.

اسلاید 32: معایب نرم افزارهای CAD/CAM1-قیمت بالا 2-نیاز به آموزش اولیهنکته:تمامی نرم افزارهای CAD/CAM براساس یک تکنیک عمل می کند که به آن گرافیک کامپیوتری می گویند

اسلاید 33: طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)مهمترین عملیاتی که در واحد CAD انجام می شود به گزینه های زیر تقسیم می شود:1-مدل سازی هندسی 2-تجزیه و تحلیل مهندسی 3-بررسی و ارزیابی محصول 4-نقشه کشی خودکار

اسلاید 34: ساخت به کمک کامپیوتر CAM1-تولید برنامه NC بصورت خودکار2-زمانبندی، تعیین مواد اولیه مورد نیاز 3-کنترل عددی مستقیم DNC 4-کنترل رباتها5-کنترل کیفیت قطعات 6-انبارداری

اسلاید 35: روش های انتقال برنامه nc ازکامپیوتر به ماشین cnc1-وارد نمودن برنامه به صورت دستی MDI2-وارد نمودن برنامه از طریق نوار و دیسکت3-وارد نمودن برنامه از طریق DNC

اسلاید 36: نوارپانچ

اسلاید 37:

اسلاید 38:

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44:

اسلاید 45:

اسلاید 46:

اسلاید 47:

اسلاید 48:

اسلاید 49:

اسلاید 50:

اسلاید 51:

اسلاید 52:

اسلاید 53:

اسلاید 54:

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58: حسگرprobe و ترسیم نقشه برروی سیستم

اسلاید 59: عکس هایی ازانواع CNC

اسلاید 60:

اسلاید 61:

اسلاید 62:

اسلاید 63:

اسلاید 64:

اسلاید 65: نحوه قرار گرفتن و تعویض ابزار

اسلاید 66: فرزحکاکی بر اجسام نرم

اسلاید 67:

اسلاید 68:

اسلاید 69: دستگاه CNC حکاکی با لیزر

اسلاید 70:

اسلاید 71:

اسلاید 72: پایان

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید