آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیکودک و نوجوانسایرروانشناسی و روانپزشکی

ملاحظاتی در آموزش دانش آموزان دارای نیاز ویژه

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
ملاحظاتی در آموزش دانش آموزان دارای نیاز ویژه

صفحه 4:

صفحه 5:
در جنگلی قرار شد برای تعیین شایسته ترین حیوان جنگل مسابقه ای ترتیب دهند پس از بحث بسیار تصمیم گرفتند همةٌ د اوطلبان روی دو باى خود فاصلة ميان بركه تا صخرهٌ بزرگ که ۵کیلومتر بود را بدوند و هر کس زودتر رسید افتخار عنوان شایسته ترین حبوان جنگل را به خود اختصاص دهد و همه به فرمانش عمل کنند. نظر شما در مورد اين تصميم و این مسابقه چیست ۶ آيا انتظارات ما ازدانش آموزانمانبه اين مسابقه شبيهنيست؟

صفحه 6:
برابری ‎Sone‏ با عدالت نیست

صفحه 7:
‎[ore ۶‏ مس | عرعد | ؟ب ‎nN‏ ‎ ‎

صفحه 8:
5 دی است که در آن دانش آموزان با نیازهای ویژه در واحدهای آموزش عادى ( دولتى با غير دولتى ) در تمامى دوره هاى تحصيلى در كنار ساير دانش آموزان جايدهى شده و با بهره كيرى از برنامه هاى درسى مشترك و تمهيد انطباق هاى محيطى و مناسب سازى برنامه درسی با پشتیبانی آموزگار | دبیر رابط به تحصیل می پردازد . (بند ۲-۱ شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی - فراگیر ۱۳۹۲)

صفحه 9:
داتس آموزانی ند که به نارای خی دی درون سنا خی ۱3 هیجانی یا اجتماعی در زمینه یادگیری یا سازگاری با محیط دارای مشکلاتی هستند .دانش آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش تلفیقی - فراگیر شامل دانش آموزان داراى هوش مرزى ( دير آموز ) . با مشکلات یادگیری و گروههای آسیب دیده بینایی . شنوایی . جسمی - حرکتی . مشکلات رفتاری - هیجانی ( خفیف تا متوسط ) با هوشبهر مرزی به بالا می شوند و بر اساس میزان و نوع نیاز هایشان در دو گروه خفیف و شدید قرار می گیرند . (بند ۲-۲ شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی - فراگیر ۱۳۹۲)

صفحه 10:
> دانش آموزان دیر آموز : آموزش معلمان - کاهش تراکم دانش آموزان کلاس - آموزش جبرانی > دانش آموزان دارای نیاز ویژه بینابی » شنوایی» جسمی - حرکتی » رفتاری : آموزش معلمان - کاهش تراکم دانش آموزان کلاس - اختصاص معلم رابط - برخورداری از خدمات حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی > دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری : آموزش معلمان - دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری

صفحه 11:
دانش آموزان دیر آموز از دیدگاه روانشناسان: ‎®ordertioe pupil‏ دانش آموزان مرزی ازلحاظ هوشی ۱-۲ انحراف مغیارپایین.قر از میانگین 419-226 از دید گاه علمای تعلیم وترییت: ام هرا ررجاظ)_ملفش‌آموزلن‌ک ند آموز از نظر عملکرد تحصیلی پایین تر از همسالان

صفحه 12:
اين دانش آموزان با توجه به علل بروز این عارضه تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و این امر باعث شده دیدگاههای متفاوت در مورد آنها بوجود آید. پلیامزاصطلاح دیر آموزرا به کودکانی محدودکرده که دارای هوش محدود هستند. گیلفورد معتقد است که دیر آموز .کودکی است که از هوش متوسط با خوب بر خوردار است . اما نوعی نا فحواى شن ‎es‏ هوشي او يه جشم مى خورد.

صفحه 13:
شرایط دوگانه در تشخیص دانش آموزان مرزی (- دانش آموزانی که به علت محدودیت های محیط (خانوادگی.فرهنگی.اجتماعی) دچارمحدودیت های شناختی گردیده که این محدودیت در نتایج آزمون هوش بارزودرنهایت به عنوان ن دانش آموزان ديراموزتشخيص داده مى شوند اين گروه از دانش آموزان ن با قرار گرفتن درمحیط مطلوب آموزشی وجبران محدودیت های اولیه می توانند در ارزیابی های بعدی به احتمال زیاد درحدمتوسط قراربگیرند 0

صفحه 14:
۲- دانش آموزانی که علی رغم داشتن امکانات محیطی مطلوب واحیاناً استفاده ازامکاناتی چون مهد کودک و طی دوره آمادگی دیر آموز تشخیص داده می شوند. در این عده احتمالا عملکرد تحصیلی کودک با نتیجه آزمون هوشی همخوانی خواهدداشت.

صفحه 15:
دانش آموزان دیر آموز ؟ به دانش آموزانی اطلاق می شود که به علت عدم انعطاف در روشهای یادهی مطا لب را کندتر از متوسط همسالان طبیعی خودفرا ‎ae‏ ری ‏* تعداد زیادی ازدانش آموزان دیر آموز فاقد " عقب ماندگی"ذهنی هستند بلکه صرفا دارای مشکلات تحصیلی می باشند. ‏* دیر آموزان در سایر رفتارهای انطباقی فاقد هر گونه نقص قابل ملاحظه ای هستند. ‏> این کودکان نیز مثل همسالان خود دارای تفاوت های فردی در حيطه های مختلف رفتاری هستند. ‎

صفحه 16:
تاملی کوتاه بر یافته های پژو هشی و آماری & طبق استانداردهای بین المللی ۱۳/۶ درصد از جمعیت دانش آموزی دير آموز هستند. برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نو آموزان هر ساله در حدود ۷- ۶ درصد از نوآموزان را در بدو ورود به دبستان دیر آموز شناسایی می کند. قسمت عمده دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی دانش آموزان دير اموز هستند. بخش عمده اى از دانش آموزانى كه در دوره ابتدابي دجار شكست تحصیلی شده و ترک تحصیل می نمابند ‏ از دانش اموزان دير آموز هستند . 0

صفحه 17:
والدین برخی از دانش آموزان دیر آموز ناموفق در دوره ابتدایی خواهان تکرار پایه توسط فرزندانشان هستند . علل عمده پدیده دیر آموزی دانش آموزان در مقطع ابتدایی ريشه د ر مشکلات حسی . جسمی ,عاطفی و رفتاری آنان دارد . “> قسمت زیادی از مشکلات نوآموزان دیر آموز با توجهات ویژه معلمان و بهره گیری از خدمات مشاوران و متخصصان قابل حل ی ناشد . گ از آنجا که بخشی از مشکلات نوآموزان و دانش آموزان دير آموز ريشه در مسایل خانوادگی آنان دارد لذا آموزشهای خانواده می توانند در حل مسایل این افراد موثر واقع شود. > تحلیل بازده مطالعه انجام شده نشان داده است که دانش آموزان ‎p>‏ آموز در کلاسهای تلفیقی به سطح بالاتری از مهارت های تحصیلی و اجتماعی نایل می شوند . ‎ae

صفحه 18:
اثرات جداسازی دانش آموزان دیر آموز

صفحه 19:
ضرورت جایگزینی دیر آموزان درکلاس ها 7 به منظور رفع نگرش تبعیض آمیزواجرای عدالت آموزشی در سیستم تعلیم وتربیت. پذیرش اصل علمی تفاوت های فردی دانش آموزان بعنوان یک چالش نه مشکل. "تحقق سیاست های ارتقای کیفی آموزش ابتدایی وکار آمد تر شدن آموزش. 7"جلو گیری از محدودیت های حقوق اجتماعی کودکان و دانش آموزان. v

صفحه 20:
کر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان عادی بهبود یابد برای دانش آموزان دارای فیازهای ویژه بهتر خواهد بود . "کر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه بهتر شود برای دانش آموزان عادی عالی خواهد بود . eo

صفحه 21:
فر يند نونی تشخیص و آموزش دانش آموزان دير آموز (sd) eae تت | منز > = 5 بررسی وضعیت بعد از نیمسال اول ‎oe‏ ‏ارزیابی ذهنی مجدد در جریان برنامه سنجش سال بعد 1 الله ددا د_ديراموز_>

صفحه 22:
د كك ‎ee‏ = محدودیتهای آموزشی دانش آموزان دير آموز ضعف در تشخیص ظر افتها ضعف در مهارتهای حرکتی ظریف ضعف در یادگیری ضمنی ضعف در مهارتهای کلامی محدودیت در تفکر و حافظه محدودیت در انتقال بادگیری اعتماد به نفس پائین بائين بودن آستانه تحمل پدیده دگر آموزی ( تنوع طبع)

صفحه 23:
۳ -ظرفیت پردازش حافظه حسی -توجه انتخابی 1 سطح بر انگیختگی توجه -كنترل توجه 7 -آگاهی | ‎١‏ ‎ous.‏

صفحه 24:
** ابهام در هدف ** انجماد در روش "* وابستگی به محتوا ** بی رغبتی به رسانه ** اجتناب از حل مسئله

صفحه 25:
راهبردهای دانش آموزان دير آموز: ۱-توجه به پیش نیازها ۲-توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان ۳-عدم مقایسه دانش آموزان بایکدیگر ۴-مقایسه دانش آموز دیر آموز با خودش ۵-اهمیت دادن به تلاش دانش آموز ۶-اجتناب از بوجود آمدن موقعیت های تجربه شکست ۷-تشویق موفقیت دانش آموز به هر میزان ۸- اطمینان از آمادگی وتوانابی دانش آموز قبل از ارائه درس ‎eee (٩‏

صفحه 26:
۰- اجتناب از آموزش چند مفهوم تازه به صورت همزمان ۱-کوتاه کردن تکالیف و زنجیره سازی آن ۲-روشهای جایگزین برای پاسخ دادن و انجام تکالیف با اخذ نظر دانش آموز ۳-ساده سازی مواد خواندنی برای درک مفهوم ۴-تدریس توسط همسالان ویادگیری گروهی و تعاونی ۵-ارائه راهنمایی و سرنخ برای پاسخ دادن ۶-استفاده موثر از رسانه های آموزشی ۷-استفاده از روش آموزش چند حسی ۸-بازخوردهای توصیفی راهبردی در ارزشیابی ea

صفحه 27:
ویژگیهای مدارس کا رآمد برای همه تاکید بریادگیری فعال : تبادل نظر در باره اهداف آموزش با دانش آموزان آموزش به شیوه نمایش , تمرین وبازخورد ارزیابی مستمرمعلومات قبلی,علابق آموخته های فراگیران رهبری کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای همه دانش آموزان ” اعتماد كاركنان به ن به یکدیگر در این زمینه که آنان می توانند به آموزش همه ر دانش آموزان کمک 7 احساس خوش بینی نسبت به موفقییت همه دانش آموزان ۲ تمهیدات حمایتی برای هر یک از کارکنان

صفحه 28:
معلمان در کلاس فراگیر موفق خواهند بود اگر: بتوانندقوتها و ضعفهای کودکان را شناسایی و طرح درسشان را مطابق آن تهیه کنند. بدانند یادگیری کودکان چگونه تحت تاثیرنارسایی ها و محرومیت ها واقع می شود. ” براى فایق آمدن برمشکلات یادگیری کودکان فعالیتهای تدریبس مناسب را سازماندهی کنند. 7 با اطمینان به توانایی های خود. جهت طراحی درس ها برای هر فرد تلاش کنند و محتوای درس را با نیازهای همه کودکان منطبق سازند.

صفحه 29:
از همکاران . والدین و سایر متخصصان کمک و پشتیبا نی درخواست نمایند. 7"باور داشته باشد که همه کودکان حق بهره مندی از آموزش و پرورش را دارند و همه آنها می توانند باد بگیرند.

صفحه 30:
tele ۱-گام های پیشرفت برای کودکان دير آموز(ترجمه فرشته درویش قدیمی) ۲-دانش آموزان در آموز(تالیف محمد رضا نات و آلیس هوسپیان) ۳-درک وپاسخ گویی به نیاز های ویژه.(ابوالفضل سعیدی ) ۴-کودکان دیر آموز (ترجمه مشفق همدانی)

صفحه 31:

صفحه 32:

مالحظاتی در آموزش دانش آموزان دارای نیاز ویژه دانش آموزان د یر آموز 3 4 در ﺟﻨﮕﻠﻲ ﻗﺮار ﺷﺪ ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﻴﻮان ﺟﻨﮕﻞ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ اي ﺗﺮﺗﻴﺐ دﻫﻨﺪ ﭘﺲ از ﺑﺤﺚ ﺑﺴﻴﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻫﻤﺔ د اوﻃﻠﺒﺎن روي دو ﭘﺎي ﺧﻮد ﻓﺎﺻﻠﺔ ﻣﻴﺎن ﺑﺮﻛﻪ ﺗﺎ ﺻﺨﺮة ﺑﺰرگ ﻛﻪ 5ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﻮد را ﺑﺪوﻧﺪ و ﻫﺮ ﻛﺲ زودﺗﺮ رﺳﻴﺪ اﻓﺘﺨﺎر ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﻴﻮان ﺟﻨﮕﻞ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص دﻫﺪ و ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ. ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ در ﻣﻮرد اﻳﻦ ﺗﺼﻤﻴﻢ و اﻳﻦ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ چیست ؟ آﻳﺎ اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺎ ازدانش آموزانمانﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺷﺒﻴﻪنیست؟ 5 6 7 آموزش تلفیقی -فراگیر رویکردی است که در آن دانش آموزان با نیازهای ویژه در واحدهای آموزش عادی ( دولتی یا غیر دولتی ) در تمامی دوره های تحصیلی در کنار سایر دانش آموزان جایدهی شده و با بهره گیری از برنامه های درسی مشترک و تمهید انطباق های محیطی و مناسب سازی برنامه درسی با پشتیبانی آموزگار /دبیر رابط به تحصیل می پردازد . (بند 2-1شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی – فراگیر ) 1392 دانش آموزان با نیازهای ویژه دانش آموزانی هستند که به نارسایی جسمی ،ذهنی ،روان شناختی ، هیجانی یا اجتماعی در زمینه یادگیری یا سازگاری با محیط دارای مشکالتی هستند .دانش آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش تلفیقی – فراگیر شامل دانش آموزان دارای هوش مرزی ( دیر آموز ) ،با مشکالت یادگیری و گروههای آسیب دیده بینایی ،شنوایی ،جسمی – حرکتی ،مشکالت رفتاری – هیجانی ( خفیف تا متوسط ) با هوشبهر مرزی به باال می شوند و بر اساس میزان و نوع نیاز هایشان در دو گروه خفیف و شدید قرار می گیرند . (بند 2-2شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی – فراگیر ) 1392 مالحظات شیوه نامه برای کیفیت بخشی آموزش و توانبخشی دانش آموزان دارای نیازویژه در مدارس عمومی ‏دانش آموزان دیر آموز :آموزش معلمان – کاهش تراکم دانش آموزان کالس – آموزش جبرانی ‏دانش آموزان دارای نیاز ویژه بینایی ،شنوایی ،جسمی – حرکتی ،رفتاری : آموزش معلمان – کاهش تراکم دانش آموزان کالس – اختصاص معلم رابط – برخورداری از خدمات حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‏دانش آموزان دارای مشکالت ویژه یادگیری :آموزش معلمان – دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طریق مراکز مشکالت ویژه یادگیری دانش آموزان دیر آموز از دیدگاه روانشناسان: Borderline pupilدانش آموزان مرزی ازلحاظ هوشی 1-2انحراف معیارپایینتRر از میانگین ‏IQ=71-84 از دیدگاه علمای تعلیم وتربیت: Slow Learner pupilداRنRشآموزاRنکRRند آموز از نظر عملکرد تحصیلی پایین تر از همساالن 11 این دانش آموزان با توجه به علل بروز این عارضه تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و این امر باعث شده دیدگاههای متفاوت در مورد آنها بوجود آید. ویلیامزاصطالح دیرآموزرا به کودکانی محدودکرده که دارای هوش محدود هستند. گیلفورد معتقد است که دیرآموز ،کودکی است که از هوش متوسط یا خوب بر خوردار است ،اما نوعی نا همخوانی بین پیشرفت تحصیلی و توانایی هوشی او به چشم می خورد. 12 شرایط دوگانه در تشخیص دانش آموزان مرزی -1دانش آموزانی که به علت محدودیت های محیط (خانوادگی،فرهنگی،اجتماعی) دچارمحدودیت های شناختی گردیده که این محدودیت در نتایج آزمون هوش بارزودرنهایت به عنوان دانش آموزان دیرآموزتشخیص داده می شوند این گروه از دانش آموزان با قرار گرفتن درمحیط مطلوب آموزشی وجبران محدودیت های اولیه می توانند در ارزیابی های بعدی به احتمال زیاد درحدمتوسط قراربگیرند . 13 - 2دانش آموزانی که علی رغم داشتن امکانات محیطی مطلوب واحیان ًا استفاده ازامکاناتی چون مهد کودک و Rطی دوره آمادگی ،دیرآموز تشخیص داده می شوند .در این عده احتماالً عملکرد تحصیلی کودک با نتیجه آزمون هوشی همخوانی خواهدداشت. 14 دانش آموزان دیر آموز به دانش آموزانی اطال ق می شود که به علت عدم انعطاف در روشهای یادهی مطا لب را کندتر از متوسط همساالن طبیعی خودفرا می گیرند. تعداد زیادی ازدانش آموزان دیر آموز فاقد ” عقب ماندگی“ذهنی هستند بلکه صرف ًا دارای مشکالت تحصیلی می باشند. دير آموزان در ساير رفتارهاي انطباقي فاقد هرگونه نقص قابل مالحظه اي هستند. اين كودكان نيز مثل همساالن خود داراي تفاوت هاي فردي در حيطه هاي مختلف رفتاري هستند. 15 تاملی کوتاه بر یافته های پژو هشی و آماری طبق استانداردهای بین المللی 13/6درصد از جمعیت دانش آموزی دیر آموز هستند. ‏برنامه سنجش سالمت و آمادگی تحصیلی نو آموزان هر ساله در حدود 6 -7درصد از نوآموزان را در بدو ورود به دبستان دیرآموز شناسایی می کند . ‏قسمت عمده دانش آموزان دارای مشکالت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز هستند. ‏بخش عمده ای از دانش آموزانی که در دوره ابتدایی دچار شکست تحصیلی شده و ترک تحصیل می نمایند ،از دانش آموزان دیر آموز هستند . 16 والدین برخی از دانش آموزان دیر آموز ناموفق در دوره ابتدایی خواهان تکرار پایه توسط فرزندانشان هستند . ‏علل عمده پدیده دیر آموزی دانش آموزان در مقطع ابتدایی ریشه د ر مشکالت حسی ،جسمی ،عاطفی و رفتاری آنان دارد . ‏قسمت زیادی از مشکالت نوآموزان دیر آموز با توجهات ویژه معلمان و بهره گیری از خدمات مشاوران و متخصصان قابل حل می باشد . ‏از آنجا که بخشی از مشکالت نوآموزان و دانش آموزان دیر آموز ریشه در مسایل خانوادگی آنان دارد لذا آموزشهای خانواده می توانند در حل مسایل این افراد موثر واقع شود. ‏تحلیل یازده مطالعه انجام شده نشان داده است که دانش آموزان دیرآموز در کالسهای تلفیقی به سطح باالتری از مهارت های تحصیلی و اجتماعی نایل می شوند . 17 اثرات جداسازی دانش آموزان دیر آموز محدودیت تحصیلی جایگز,ینی در نظام آموزش استثنایی 18 کاهش انگیزه برای تالش ضرورت جایگزینی دیر آموزان درکالس ها به منظور رفع نگرش تبعیض آمیزواجرای عدالت آموزشی در سیستم تعلیم وتربیت. پذیرش اصل علمی تفاوت های فردی دانش آموزان بعنوان یک چالش نه مشکل. ‏تحقق سیاست های ارتقای کیفی آموزش ابتدایی وکارآمد تر شدن آموزش. ‏جلو گیری از محدودیت های حقوق اجتماعی کودکان و دانش آموزان. نکته ‏اگر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان عادی بهبود یابد برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه بهتر خواهد بود . ‏اگر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه بهتر شود برای دانش آموزان عادی عالی خواهد بود . 20 فرآیند کنونی تشخیص و آموزش دانش آموزان دیر آموز عادی سنجش ( اولیه – تخصصی) فاقد مشکل خاص دیرآموز بررسی وضعیت بعد از نیمسال اول ارزیابی ذهنی مجدد در جریان برنامه سنجش سال بعد 21 دیرآموز آموزش پذیر محدودیتهای آموزشی دانش آموزان دیر آموز ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ضعف در تشخیص ظرافتها ضعف در مهارتهای حرکتی ظریف ضعف در یادگیری ضمنی ضعف در مهارتهای کالمی محدودیت در تفکر و حافظه محدودیت در انتقال یادگیری اعتماد به نفس پائین پائین بودن آستانه تحمل پدیده دگر آموزی ( تنوع طبع) 22 اطالعات ظرفیت پردازشتوجه انتخابیسطح بر انگیختگیکنترل توجه-آگاهی حافظه حسی توجه حافظه فعال تکرار مرور ذهنی کد نگاری حافظه بلند مدت باز یابی موانع سیستم آموزش و پرورش برای فراگیر شدن ‏ ابهام در هدف انجماد در روش وابستگی به محتوا بی رغبتی به رسانه اجتناب از حل مسئله راهبردهای دانش آموزان دیر آموز: -1توجه به پیش نیازها -2توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان -3عدم مقایسه دانش آموزان بایRکدیRگر -4مقایسه دانش آموز دیر آموز با خودش -5اهمیت دادن به تالش دانش آموز -6اجتناب از بوجود آمدن موقعیت های تجربه شکست -7تشویق موفقیت دانش آموز به هر میزان -8اطمینان ازآمادگی وتوانایی دانش آموز قبل از ارائه درس -9بوجود آوردن امکان تکرار وتمرین یاد گیری 25 -10اجتناب از آموزش چند مفهوم تازه به صورت همزمان -11کوتRاه کردن تکالیف و زنجیره سازی آن -12روشهای جایگزین برای پاسخ دادن و انجام تکالیف با اخذ نظر دانش آموز -13ساده سازی مواد خواندنی برای درک مفهوم -14تدریس توسط همساالن ویادگیری گروهی و تعاونی -15ارائه راهنمایی و سرنخ برای پاسخ دادن -16استفاده موثر از رسانه های آموزشی -17استفاده از روش آموزش چند حسی -18بازخوردهای توصیفی راهبردی در ارزشیابی 26 ویژگیهای مدارس کارآمد برای همه تاکید بریادگیری فعال تبادل نظر در باره اهداف آموزش با دانش آموزان آموزش به شیوه نمایش ،تمرین وبازخورد ارزیابی مستمرمعلومات قبلی،عالیق آموخته های فراگیران رهبری کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای همه دانش آموزان اعتماد کارکنان به یکدیگر در این زمینه که آنان می توانند به آموزش همه دانش آموزان کمک کنند. احساس خوش بینی نسبت به موفقییت همه دانش آموزان تمهیدات حمایتی برای هر یک از کارکنان معلمان در کالس فراگیر موفق خواهند بود اگر: بتوانندقوتها و ضعفهای کودکان را شناسایی و طرح درسشان را مطابق آن تهیه کنند. بدانند یادگیری کودکان چگونه تحت تاثیرنارسایی ها و محرومیت ها واقع می شود. برای فایق آمدن برمشکالت یادگیری کودکان فعالیتهای تدریس مناسب را سازماندهی کنند. با اطمینان به توانایی های خود ،جهت طراحی درس ها برای هر فرد تالش کنند و محتوای درس را با نیازهای همه کودکان منطبق سازند. از همکاران ،والدین و سایر متخصصان کمک و پشتیبا نی درخواست نمایند. باور داشته باشد که همه کودکان حق بهره مندی از آموزش و پرورش را دارند و همه آنها می توانند یاد بگیرند. منابع: -1گام های پیشرفت برای کودکان دیر آموز(ترجمه فرشته درویش قدیمی) -2دانش آموزان دیر آموز(تالیف محمد رضا تات وآلیس هوسپیان) -3درک وپاسخ گویی به نیاز های ویژه(.ابوالفضل سعیدی ) -4کودکان دیر آموز (ترجمه مشفق همدانی) 31 32

51,000 تومان