علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

ملاحظاتی در آموزش دانش آموزان دارای نیاز ویژه

molahezati_dar_amozeshe_danesh_amozane_daraye_niyaze_vizhe

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ملاحظاتی در آموزش دانش آموزان دارای نیاز ویژه”

ملاحظاتی در آموزش دانش آموزان دارای نیاز ویژه

اسلاید 1: به نام خالق زیبایی ها

اسلاید 2: ملاحظاتی در آموزش دانش آموزان دارای نیاز ویژه3دانش آموزان د یر آموز

اسلاید 3: 4

اسلاید 4: در ﺟﻨﮕﻠﻲ ﻗﺮار ﺷﺪ ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﻴﻮان ﺟﻨﮕﻞ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ اي ﺗﺮﺗﻴﺐ دﻫﻨﺪ ﭘﺲ از ﺑﺤﺚ ﺑﺴﻴﺎر ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻫﻤﺔ د اوﻃﻠﺒﺎن روي دو ﭘﺎي ﺧﻮد ﻓﺎﺻﻠﺔ ﻣﻴﺎن ﺑﺮﻛﻪ ﺗﺎ ﺻﺨﺮة ﺑﺰرگ ﻛﻪ 5ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﻮد را ﺑﺪوﻧﺪ و ﻫﺮ ﻛﺲ زودﺗﺮ رﺳﻴﺪ اﻓﺘﺨﺎر ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﻴﻮان ﺟﻨﮕﻞ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص دﻫﺪ و ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ. ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ در ﻣﻮرد اﻳﻦ ﺗﺼﻤﻴﻢ و اﻳﻦ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ چیست ؟ آﻳﺎ اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺎ ازدانش آموزانمانﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺷﺒﻴﻪنیست؟ 5

اسلاید 5: 6

اسلاید 6: 7

اسلاید 7: آموزش تلفیقی - فراگیررویکردی است که در آن دانش آموزان با نیازهای ویژه در واحدهای آموزش عادی ( دولتی یا غیر دولتی ) در تمامی دوره های تحصیلی در کنار سایر دانش آموزان جایدهی شده و با بهره گیری از برنامه های درسی مشترک و تمهید انطباق های محیطی و مناسب سازی برنامه درسی با پشتیبانی آموزگار / دبیر رابط به تحصیل می پردازد . (بند 1-2 شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی – فراگیر 1392 )

اسلاید 8: دانش آموزان با نیازهای ویژهدانش آموزانی هستند که به نارسایی جسمی ، ذهنی ، روان شناختی ، هیجانی یا اجتماعی در زمینه یادگیری یا سازگاری با محیط دارای مشکلاتی هستند .دانش آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش تلفیقی – فراگیر شامل دانش آموزان دارای هوش مرزی ( دیر آموز ) ، با مشکلات یادگیری و گروههای آسیب دیده بینایی ، شنوایی ، جسمی – حرکتی ، مشکلات رفتاری – هیجانی ( خفیف تا متوسط ) با هوشبهر مرزی به بالا می شوند و بر اساس میزان و نوع نیاز هایشان در دو گروه خفیف و شدید قرار می گیرند .(بند 2-2 شیوه نامه اجرایی آموزش و پرورش تلفیقی – فراگیر 1392 )

اسلاید 9: ملاحظات شیوه نامه برای کیفیت بخشی آموزش و توانبخشی دانش آموزان دارای نیازویژه در مدارس عمومیدانش آموزان دیر آموز : آموزش معلمان – کاهش تراکم دانش آموزان کلاس – آموزش جبرانیدانش آموزان دارای نیاز ویژه بینایی ، شنوایی ، جسمی – حرکتی ، رفتاری : آموزش معلمان – کاهش تراکم دانش آموزان کلاس – اختصاص معلم رابط – برخورداری از خدمات حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری : آموزش معلمان – دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری

اسلاید 10: دانش آموزان دیر آموزاز دیدگاه روانشناسان: Borderline pupil دانش آموزان مرزی ازلحاظ هوشی 2-1 انحراف معیارپایین تر از میانگینIQ=71-84 از دیدگاه علمای تعلیم وتربیت:Slow Learner pupil دانش آموزان کند آموز از نظر عملکرد تحصیلی پایین تر از همسالان 11

اسلاید 11: این دانش آموزان با توجه به علل بروز این عارضه تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و این امر باعث شده دیدگاههای متفاوت در مورد آنها بوجود آید. ویلیامزاصطلاح دیرآموزرا به کودکانی محدودکرده که دارای هوش محدود هستند. گیلفورد معتقد است که دیرآموز ،کودکی است که از هوش متوسط یا خوب بر خوردار است ، اما نوعی نا همخوانی بین پیشرفت تحصیلی و توانایی هوشی او به چشم می خورد.12

اسلاید 12: شرایط دوگانه در تشخیص دانش آموزان مرزی1- دانش آموزانی که به علت محدودیت های محیط (خانوادگی،فرهنگی،اجتماعی) دچارمحدودیت های شناختی گردیده که این محدودیت در نتایج آزمون هوش بارزودرنهایت به عنوان دانش آموزان دیرآموزتشخیص داده می شوند این گروه از دانش آموزان با قرار گرفتن درمحیط مطلوب آموزشی وجبران محدودیت های اولیه می توانند در ارزیابی های بعدی به احتمال زیاد درحدمتوسط قراربگیرند.13

اسلاید 13: 2 - دانش آموزانی که علی رغم داشتن امکانات محیطی مطلوب واحیاناً استفاده ازامکاناتی چون مهد کودک و طی دوره آمادگی، دیرآموز تشخیص داده می شوند. در این عده احتمالاً عملکرد تحصیلی کودک با نتیجه آزمون هوشی همخوانی خواهدداشت. 14

اسلاید 14: به دانش آموزانی اطلا ق می شود که به علت عدم انعطاف در روشهای یادهی مطا لب را کندتر از متوسط همسالان طبیعی خودفرا می گیرند.تعداد زیادی ازدانش آموزان دیر آموز فاقد ” عقب ماندگی“ذهنی هستند بلکه صرفاً دارای مشکلات تحصیلی می باشند.دير آموزان در ساير رفتارهاي انطباقي فاقد هرگونه نقص قابل ملاحظه اي هستند.اين كودكان نيز مثل همسالان خود داراي تفاوت هاي فردي در حيطه هاي مختلف رفتاري هستند.15دانش آموزان دیر آموز

اسلاید 15: تاملی کوتاه بر یافته های پژو هشی و آماری طبق استانداردهای بین المللی 13/6 درصد از جمعیت دانش آموزی دیر آموز هستند.برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نو آموزان هر ساله در حدود 7- 6 درصد از نوآموزان را در بدو ورود به دبستان دیرآموز شناسایی می کند .قسمت عمده دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی دانش آموزان دیر آموز هستند.بخش عمده ای از دانش آموزانی که در دوره ابتدایی دچار شکست تحصیلی شده و ترک تحصیل می نمایند ، از دانش آموزان دیر آموز هستند .16

اسلاید 16: والدین برخی از دانش آموزان دیر آموز ناموفق در دوره ابتدایی خواهان تکرار پایه توسط فرزندانشان هستند .علل عمده پدیده دیر آموزی دانش آموزان در مقطع ابتدایی ریشه د ر مشکلات حسی ، جسمی ،عاطفی و رفتاری آنان دارد .قسمت زیادی از مشکلات نوآموزان دیر آموز با توجهات ویژه معلمان و بهره گیری از خدمات مشاوران و متخصصان قابل حل می باشد .از آنجا که بخشی از مشکلات نوآموزان و دانش آموزان دیر آموز ریشه در مسایل خانوادگی آنان دارد لذا آموزشهای خانواده می توانند در حل مسایل این افراد موثر واقع شود.تحلیل یازده مطالعه انجام شده نشان داده است که دانش آموزان دیرآموز در کلاسهای تلفیقی به سطح بالاتری از مهارت های تحصیلی و اجتماعی نایل می شوند . 17

اسلاید 17: اثرات جداسازی دانش آموزان دیر آموز18محدودیت تحصیلیجایگزینی در نظامآموزش استثناییکاهش انگیزه برای تلاش

اسلاید 18: ضرورت جایگزینی دیر آموزان درکلاس ها به منظور رفع نگرش تبعیض آمیزواجرای عدالت آموزشی در سیستم تعلیم وتربیت. پذیرش اصل علمی تفاوت های فردی دانش آموزان بعنوان یک چالش نه مشکل.تحقق سیاست های ارتقای کیفی آموزش ابتدایی وکارآمد تر شدن آموزش.جلو گیری از محدودیت های حقوق اجتماعی کودکان و دانش آموزان.

اسلاید 19: اگر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان عادی بهبود یابد برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه بهتر خواهد بود .اگر آموزش و پرورش عادی ما برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه بهتر شود برای دانش آموزان عادی عالی خواهد بود .20نکته

اسلاید 20: فرآیند کنونی تشخیص و آموزش دانش آموزان دیر آموز21سنجش ( اولیه – تخصصی)عادیآموزش پذیردیرآموزبررسی وضعیت بعد از نیمسال اولفاقد مشکلخاصارزیابی ذهنی مجدد در جریان برنامه سنجش سال بعددیرآموز

اسلاید 21: محدودیتهای آموزشی دانش آموزان دیر آموزضعف در تشخیص ظرافتهاضعف در مهارتهای حرکتی ظریفضعف در یادگیری ضمنیضعف در مهارتهای کلامیمحدودیت در تفکر و حافظهمحدودیت در انتقال یادگیریاعتماد به نفس پائینپائین بودن آستانه تحملپدیده دگر آموزی ( تنوع طبع)22

اسلاید 22: اطلاعاتتوجهکد نگاریحافظه حسیحافظه فعالحافظه بلند مدتباز یابی تکرار مرور ذهنیظرفیت پردازشتوجه انتخابی-سطح بر انگیختگی-کنترل توجه-آگاهی

اسلاید 23: ابهام در هدف انجماد در روش وابستگی به محتوا بی رغبتی به رسانه اجتناب از حل مسئلهموانع سیستم آموزش و پرورش برای فراگیر شدن

اسلاید 24: راهبردهای دانش آموزان دیر آموز:1-توجه به پیش نیازها2-توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان3-عدم مقایسه دانش آموزان با یکدیگر4-مقایسه دانش آموز دیر آموز با خودش5-اهمیت دادن به تلاش دانش آموز6-اجتناب از بوجود آمدن موقعیت های تجربه شکست7-تشویق موفقیت دانش آموز به هر میزان8- اطمینان ازآمادگی وتوانایی دانش آموز قبل از ارائه درس9- بوجود آوردن امکان تکرار وتمرین یاد گیری25

اسلاید 25: 10- اجتناب از آموزش چند مفهوم تازه به صورت همزمان11-کوتاه کردن تکالیف و زنجیره سازی آن12-روشهای جایگزین برای پاسخ دادن و انجام تکالیف با اخذ نظر دانش آموز13-ساده سازی مواد خواندنی برای درک مفهوم14-تدریس توسط همسالان ویادگیری گروهی و تعاونی15-ارائه راهنمایی و سرنخ برای پاسخ دادن16-استفاده موثر از رسانه های آموزشی17-استفاده از روش آموزش چند حسی 18-بازخوردهای توصیفی راهبردی در ارزشیابی26

اسلاید 26: ویژگیهای مدارس کارآمد برای همهتاکید بریادگیری فعالتبادل نظر در باره اهداف آموزش با دانش آموزانآموزش به شیوه نمایش ، تمرین وبازخوردارزیابی مستمرمعلومات قبلی،علایق آموخته های فراگیرانرهبری کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای همه دانش آموزاناعتماد کارکنان به یکدیگر در این زمینه که آنان می توانند به آموزش همه دانش آموزان کمک کنند.احساس خوش بینی نسبت به موفقییت همه دانش آموزانتمهیدات حمایتی برای هر یک از کارکنان

اسلاید 27: معلمان در کلاس فراگیر موفق خواهند بود اگر:بتوانندقوتها و ضعفهای کودکان را شناسایی و طرح درسشان را مطابق آن تهیه کنند.بدانند یادگیری کودکان چگونه تحت تاثیرنارسایی ها و محرومیت ها واقع می شود.برای فایق آمدن برمشکلات یادگیری کودکان فعالیتهای تدریس مناسب را سازماندهی کنند. با اطمینان به توانایی های خود، جهت طراحی درس ها برای هر فرد تلاش کنند و محتوای درس را با نیازهای همه کودکان منطبق سازند.

اسلاید 28: از همکاران ، والدین و سایر متخصصان کمک و پشتیبا نی درخواست نمایند.باور داشته باشد که همه کودکان حق بهره مندی از آموزش و پرورش را دارند و همه آنها می توانند یاد بگیرند.

اسلاید 29: منابع:1-گام های پیشرفت برای کودکان دیر آموز(ترجمه فرشته درویش قدیمی)2-دانش آموزان دیر آموز(تالیف محمد رضا تات وآلیس هوسپیان)3-درک وپاسخ گویی به نیاز های ویژه.(ابوالفضل سعیدی )4-کودکان دیر آموز (ترجمه مشفق همدانی)

اسلاید 30: 31

اسلاید 31: 32

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید