صفحه 1:
بسم اه الرحمن الرحیم
صفحه 2:
ملاقات با امام عصر !| در زمان غیت
دی
ae الل ا ات
صفحه 3:
ضرورت بحث ملاقات
* ملاقات به دلیل داشتن آثار منفی و مخرب (خرافات و
مدعیان دروغین) در کنار آثار مثبت و سازنده (اثبات وجود
امام و بالا بردن ه ۰ 2 لازم است به گونهای
دقیق مورد بحث : , بين بهرهمندی از آثار
مثبت در دام آثار منعی برشار سویم.
صفحه 4:
* ۱ زمان دیدار:
۶ حالت دیدار:
۴ خواب
۴ مکاشفه
۴ بیدارن
9 سناخت امام:
انواع ملا
8
صفحه 5:
* ۱ دیدار در زمان پدر بزرگوار امام عصرلً (سال ۲۵۵ هجری قمری تا ۲۶۰
* ۲. دیدار در زمان غیبت صغری (۲۶۰ تا )۲۲٩
* ۳. دیدار در زمان غیبت کبری (۳۲۹ تا کنون)
ویژگی مهمی که بر اين دوره حاکم است. اعتقاد به تکذیب مدعی رویت است همین
۱ ۱ ملاقات کنندگان در این دورهه دیدارهای خود را آشکارا و
wns fat da eal
صفحه 6:
see ell vos cs هم ین و اعتبار آنهاست.
Ber eres eee Nes mel Coenriger ee tre te
موثر است و در آثر عوامل بیرونی (سرما و گرما) يا ویژگی ۳
اعلافی میت و ری )دای ور وان نان ده
2 خوابهای شیطان: شیطان در قوة خیال تصرف میکند و
صحنههایی در خواب نشان میدهد.
3 خوابهای راست: شخص حقیقتی را میبیند سه نوع است:
۶ الف) خوابهای صریحی: صاحب رویا در آن هیچگونه تصرفی نکرده
بدون هیچ زحمتی با تاویل خود منطبق میشود.
۰ ب) خوابهای غیر صریحی: نفس صاحب خواب از جهت حکایت, در
ol تصرف کرده, آين قسم رویا محتاج به تعبیر است تا متخصصی
او ای را
يات اللا ار ار انا را
صفحه 7:
ب 5 sik ieee و شین مر 58 J 5 سول
fee Bae ati هم اتفسّة os Oa
3 امام ee ۷ راز ملاقات
3 و al و
برا ممکن است 1۳
حيرت نو ا ايد
aaa
رد
کرد اما نام آر و و se ia ela
صفحه 8:
00000 ۱
- كشف در لغت به معنى برداشتن حجاب است
کر اصطلاح يعنى اطلاع يافتن از معانى غيبى و امور
حقیقی پشت پرده. مکاشفه از زیر مجموعههای الهام محسوب
میشود و دارای حقیقی و غیر حقیقی [شیطانی) است. برای جدا کردن دو نوع .
الهام از هم به ملاكى الهى احتیاج است.
* نكته مهم در مكاشفه نيز بحث از حجت بودن آن است.
* مكاشقه نيز مانند خواب به دليل كونه كونه يودن و دشوارى جداسازى آنها از
و و
اكر مغاير با نظر معصوم بود معلوم میشود مکاشفهای غیر الهی بوده است و
اكر همآهنک با نظر معصوم بود میتوان به آن عمل کرد اما باز الزام آور
نیست. زیرا مکاشفه دلیل شرعی و یکی از راههای اثبات حکم الهی نیست.
صفحه 9:
که فرد در حالت
ge cen
.در حال بيدارى مه
گردد و احتیاج
صفحه 10:
017 سال در بازارهايشان ل گام بردارد و قدم بر
آنان او را نشناسند
صفحه 11:
este etek ويدار isa!
دلیل امکان عقلی (ذاتی) دیده شدن امام زمان[] جسم طبيعى 2220
آن حضرت است.
دلیل عقلی: برهان لطف و علت غایی (هدف آفرینش *
cn ی علی عتادو
fee al ٠ 259, lip ا
* ترجمه: ا
و و
شوند وانگذارد و او حجت تا
خدا باشد بر بندگانش باقی نمیماند.
صفحه 12:
eC ee ey ete
.١- حكايتها
صفحه 13:
باسم اشعال ها
.١ * توقیع علی بن محمد سمری
* ۳. منافات با تقسیم غیبت به صفری و کبری
* ۵ رواج خرافات
* ۶ ید بینی اهل اندیشه
صفحه 14:
.١ توقيع على بن محمد سمرى
* كمالالد 00 ue Soe : حَدّتنا oil
a aris pa
13 ye
5-6 eile ی 9 7 حول BG
صفحه 15:
02020 به نام خداوند بخشنده مهربان. ای علی بن سمری! خداوند
پاداش برادرانت را درباره تو بزرگ نماید. تو در فاصله شش روز از دنیا
میروی. پس کارهای خود را انجام بده و به هیچ کس وصیت نکن
که پس از تو جانشینت باشد. زیرا غيبت دوم (تام) واقع شد و ظهوری
نخواهد بود مگر پس از اذن خداوند و این اجازه پس از مدتی طولانی
است که دلها سخت شود و زمین از ستم پرگردد. و به زودی به
سراغ شیعیان من خواهد آمد کسی که ادعای مشاهده میکند. آگاه
باشيد! هر كس قبل از ۳ آسمانی ادعای مشاهده
کند دروغگو و افترا زننده اه است. و نیست توان و نه نیرویی مگر برای
خداوند بلند مرتبه بزرگ.
صفحه 16:
فاجیغ آفزک ولا ثوص إلى آخد فقو مقامک ب وقتک
* این فراز که خبر از اتمام سفارت و نیابت خاص است. ميان عالمان شيعه
اجماعی است و کسی تردید ندارد که بعد از وفات علی بن محمد سمری
اين ارتباط قطع شده است و هر کس ادعای بابيت و ارتباط كرده از طرف
علما مورد تکذیب واقع شده است .
صفحه 17:
git Jeb ae sy Bsa
ae a ll 9
لاا
اي <
اشکال:فلاظهور نی بر کسی ظاهرنمیشود پس دیدرامکان رد *
* پاسخ: ظهور در اين جا به معنای لنوی نیست ام
امام لا است چون در ادامه به نشانههای ظهور اشار
صفحه 18:
٠ قرا 65s الْمُسَاهَدَة ألا
i gas هدن 1
200:١ ۰
tele. ee eee 3 د فر مايد
مدعى ديدار دروغكو و افترا زننده است. 3 ل
* پاسخ اول: Cee ee
است چون توقیع خطاب به نایب صادر شده است. (نظر
اکثر دانشمندان)
ee et 5 ی
ظهور حضور دروغگو است. به
a eer ee ener os
صفحه 19:
appears Ise 9
- معنای لغوی مشاهده: در واژه «شهد» معنای حضور را
رم داستاند و شهود در مقايل غيب (عالم الغيب و
Use eee اصطلاح. -
لل a
te a Te
یالسَیّف. Dal رشول bu of alia,
— اصطلاحی بودن معنای ظهور دلالت میکند که منظور از ادعای مشاهده ادعایی در
مقابل ظهور است و آن چیزی جز ادعای حضور امام نیست.
— «خروج السفیانی و الصیحه» نشان میدهد منظور قیام و حضور امام است.
صفحه 20:
* پاسخ سوم: منظور از مشاهده شناخت امام در حال دیدار است.
ee ae
صفحه 21:
* گروهی توقیع را به همان معنای نفی هر نوع دیدار گرفته و پاسخ دادهاند.
-- وجود استثنا: منافاتی ندارد که به صورت نادر آفرادی امام را بیینند.
- نبود دليل يقي نآور : اكر در جایی در اثر قرينهاى (مثلاً كرامتى) ديدار يقينى شد
توقيع نمىتواند مقابله كند جون توقيع ظنآور است.
- راویان موثق دیدارها: برخی از کسانی که دیدارها را نقل كردهاند داراى شخصيتى
بسیار بزرگ و قابل اعتماد هستند یمنی مقام آنها کمتر از راويان احاديث نيست.
صفحه 22:
۲ مخالف با فلسفه بت
* اشکال: روایات بسیاری از ائم لا وارد شده که بر اثر طولانی شدن.
غيبت امام عصر || گروهی از مردم منکر وجود مبارک حضرت میشوند
و از عقیده خود باز میگردند.
* اینها خود دلیلی است بر عدم امکان ارتباط در عصر غیبت. زیرا اگر
چنین ارتباطی ممکن بود معنی نداشت که مردم در این آزمایش
ناموفق باشند و ایمان و اعتقاد خویش را از دست بدهند.
۱ ee a
iii. ee
جامعه امام را مدام ملاقات کنند.
9 وچ ای یم رن ماد نا نرق ادرو
استثنايى ميا
صفحه 23:
5 اشکال: : فرق غیبت صعری وکیری در امكان و
عدم امکان ریت امام عصرا است.
3 باسخ: فرق دو غيبت به وجود و عدم سفارت و
cul است.
صفحه 24:
۴. بستر سازی برای مدعیان دروغین
* اشکال: روج اين گونه کتابها و حکایتها پاعث شده که در برخی از
مناطق كشور شاهد ادعاهاى دروغ و عوام فربیباشیم.
۰ پاسخ:
نقضی: ما معتقد به نبوت و مهدویت هستیم. آیا میشود برای مبارزه با
مدعیان دروغین پیامبری و امامت اصل این عقيده ها انکار شود.
— حلی: راه مبارزه با مدعیان دروغین, ISI کردن و دروغ شمردن
ملاقاتها نیست. بلکه تبلیغ صحیح و تببین دقیق آن است.
صفحه 25:
ِ روج خطفاته 9 2
* اشکال: نقل این داستانها و حکایتها باعث میشود که یک عقیده درست و
فورح ور سیون کته
در ميان مردم رواج يابد.
۰ پاسح:
* نقضی: ما معتقدیم امامان شفای بیماران و حاجت حاجتمندان را میدهند.آیا
سس وا 9
* حلی: برای مبارزه با خرافات نیز چنان که در مقبله با مدعیان دروغین گفته
شد راه صحیح. آگاهی دادن به جامعه لست. خرافهها و عملهای نابخردانه
در محیط جهل و بیاطلاعی رشد و گسترش مییابد. اگر ملاک صحیح و
شرعی بودن عملها را به مردم آموزش دهیم؛ طبیعی است که مردم به
انجام هر عملی راضی نمیشوند.
صفحه 26:
بدبينإطلانديشه .©
* اشكال: بيامد ناكوار اين كتابها و عقايد بركرفته از حكايت و خواب» جوی .
را به وجود مى أورد كه اهل تعقل و انديششه را به عقاند شیعه بد بین میکند.
و زمينه انحرافهاى فكرى را فراهم مىأورد و در نتيجهء مخالفان تشیع..
امکان رشد و كسترش مى يابند.
* ياسخ:
اد 101 قزر باد راج سا يه د أ أنه أن زف Se
بسیاری از عقاید مسلم را کنار ae , ابن القيم جوزى در بارة اعتقاد
به امام هم كل اقل eee بني آدم و ضحكة یسخر
» حال SE Jour چون اتفا و غيبت موجب بد بینی
شده و امکان: دفاع از مذهب را سخت کرده است. بايد حذف و كنار كذاشته شود؟
co لت بد پینی فراد ا د
معمولاً کج فهمی است. راه از بين بردن اين بد 8 ea
تبیین صحیح دیدارها است. همچنین بیان دقیق موازین پذیرش آنها.
صفحه 27:
صفحه 28:
سل
:1 وك ني اك
۰ 2 مع و
انتظار ش 3
sail, ۰ و ملاقات با امام
زمان قنبر علی صمدی مج مشرق موعود
ش1 بهار 86
صفحه 29: