کسب و کارتجزیه و تحلیل اطلاعاتسایرمهارت‌های شخصیتحقیق و پژوهش

مهارت‌های تصمیم‌گیری در فرآیند پژوهش

صفحه 1:
مهار تهای تصمیمگیری در فرایند پژوهش یزدان منصوریان دانشگاه تربیت معلم تهران دی ۱۳۸۹

صفحه 2:
سرفصل مطالب * فرایند تصمیم گیری و اهمیت آن در پژوهش * پیوند مهارتهای تصمیم‌گیری و حل مسئله * سبکها و مدلهای مختلف تصمیم گیری * تصمیم های مهم در پژوهش تصمیم برای انتخاب موضوع و رویکرد پژوهش تصمیم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و همکاریهای پژوهشی تصمیم برای گردآوری و تحلیل داده ها تصمیم ‎sly‏ انتشار نتایج پژوهش * جمع بندی؛ پرسش و پاسخ Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 3:
Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 4:
آیا هميشه مسیرهای پیش رو به همین روشنی است؟ Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 5:
در شرایط واقعی, در اغلب تصمیمها مسیرهای پیش رو چندان روشن نیست. اما ما همیشة فاگزیر از تصعیم گیری: هستیم و باید گزینه ای را انتخاب کنیم. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 6:
پیوند مهار تهای تصمیمگیری و حل مسئله جر Solving Decision Making Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 7:
Peter Drucker Whenever you see a successful business, someone once made a courageous decision. Efficiency is doing things right; effectiveness is doing the right things. The only thing we know about the future is that it will be different. Time is the scarcest resource and unless it is managed nothing else can be managed. Doing the right thing is more important than doing the thing right. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 8:
Decision Making » Decision making can be regarded as the mental processes (cognitive process) resulting in the selection of a course of action among several alternatives. » Every decision making process produces a final choice. The output can be an action or an opinion of choice. (wikipedia, 2010) وید 1۳9 8

صفحه 9:
eadership “Away of being and contributing ‘Away of organizing ‘and managing, Strategy Atay of choosin ‏ند اه‎ Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 10:
مبانی تصمیمگیری * تصمیم‌گیری نه تنها یکی از اساسی‌ترین ارکان مدیریت. بلکه یکی از مهمترین مهارتهای زندگی است. * تصمیم در مقابل تردید است. فقط با عبور از تردید به تصمیم می رسیم. * تصمیم بیش از آنکه گرفتنی باشد: ساختنی است. ۳ تصمیم نگرفتن و بلاتکلیفی به مرلتب مضرات بیشتری از تصمیمی دارد که ممکن است اشتباه باشد. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 11:
موقعیتهای تصمیم‌گیری * موقعیت اطمینان: اطلاعات موجود کافی و دقیق است؛ و نتیجه قابل پیش بینی است. * موقعیت مخاطره: اطلاعات کامل موجود نیست؛ و قابلیت پیش بینی کمتر است. * موقعیت عدم اطمینان: اطلاعات موجود بسیار ناچیز؛ و پیش بینی نتایج بسیار دشوار است. Yazdan Mansourian 12/22/2010 11

صفحه 12:
مراحل فرایند تصمیم گیری > شناسایی مشک * شناسایی معیار تصمیم * تخصیص وزن به معیار * ارائه گزینه ها * تجزیه و تحلیل گزینه ها * انتخاب یک گزینه * به اجرا در آوردن گزینه * ارزیابی اثربخشی تصمیم رابینز و سنزو (۱۳۸۸:۱۲۹) ———— 1۳9 ‏وید‎ 2

صفحه 13:
* مشکل واضح و روشن است! * هیچ محدودیت مالی یا زمانی وجود نداردا * اولویتها ثابت و پایدارند! " اولویتها واضح هستند! * همه گزینه ها و نتایج شناخته شده اند! 3 هدف واحدى وجود دارد كه به خوبى تعريف شده است! ۳ انتخاب نهایی بازدهی را به حداکثر می رساند! Yazdan Mansourian 12/22/2010 رابینز و سنزو ‎OTE ATAA)‏

صفحه 14:
نظریه عقلانبت محدود * هربرت سایمون در سال ۱۹۵۵ نظریه «عقلائیت محدود» را مطرح کرد. * بر اساس این نظریه در شرایط واقعی تصمیم گیری نمی توان به تمام اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ عاقلانه ترین تصمیم دست یافت. * ضمناً نمی توان تمام احتمالات و نتایج ممکن از یک تصمیم را برآورد کرد. * به اين دليل اغلب تصميمها فقط بايد «به اندازه كافى خوب» باشند. Yazdan Mansourian 12/22/2010 14

صفحه 15:
سبکهای مختلف تصمیم گیری تفكر سيستماتيك (منظم) * _ برای حل مسئله برنامه ریزی کن: از فرایند آگاه باش: * یک گزینه رابعد از آنکه تحلیل کردی کنار بگذار؛ برای اطلاعات بیشتر دست به جستجوی دقيق بزن؛ * _ هرگام مشخص در فرایند را پس از آغاز آن تکمیل کن. منیع:اونز و دیگران ۱۳۸۸ (ترجمه واعظ زاده و دیگران», ص. Yazdan Mansourian 12/22/2010 ‏كد‎ تفكر شهودى * مسئله را در ذهن نگهدار؛ " روی حدس و گمان و اشاره های غیرکلامی حساب کن: * چیزی را که به نظرت خطور کرده زود تعریف و تبیین کن؛ از راه حلها از لحاظ مناسب بودنشان دفاع کن؛ إينه ها را بسيار سريع بياب و كنار بكذا ۱۳۰

صفحه 16:
پیوند فرایند تصمیم‌گیری و حل مسئله تصمیم گیری منبع: رضائیان, ۱۳۷۸. ص. ۵۸ ‎Yazdan Mansourian 12/22/2010‏

صفحه 17:
پیوند مهار تهای حل مسئله. تصمیمگیری و انتخاب * فعاليتهاى مربوط به شناسایی. تعریف و تشخیص مسائل * فعاليتهاى مربوط به توليد راه حلهاى مختلف * فعاليتهاى مربوط به ارزشيابى و انتخاب از ميان كزينه هاى مختلف گزینش ی * فعالیتهای مربوط به بکار بستن گزینه انتخاب شده * فعالیتهای مربوط به حفظ. نظارت. بازنگری در راه حلها منبع: اونز و دیگران, ۱۳۸۸ (ترجمه واعظ زاده و دیگران», ص. ۱۴۱ Yazdan Mansourian 12/22/2010 17

صفحه 18:
تصمیم گیری در دنیای واقعی * مشکل معمولاً مبهم و چند وجهی است. * محدودیتهای مالی و زمانی متعددی وجود دارد. * اولویتها چندان ” اولويتها معمولاً واضح نيستئد. ۲ همه گزینه ها و نتایج شناخته شده نیست. و پایدار نيستند. * هميشه هدف واحدی وجود ندارد که به خوبی تعریف شده باشد. نمی دانیم که آیا انتخاب نهایی بازدهی را به حداکثر می رساند یا خیر. رابینز و سنزو (۱۳۸۸: ۱۳۵ Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 19:
(۱۰ SWOT ‏(منفی)‎ Analysi : 24 5 Strengths Weaknesses ‏(نقاط ضعف) (نقاط قوت)‎ 5 7 ۶۷6۲۸۵۱ ‎Opportunities‏ ورم و (فرصتها) عوامل حارجی

صفحه 20:
20 شیوه های تصمیم گیری *دستوری * ادارکی *رفتاری Yazdan Mansourian 12/22/2010 » Directive » Analytic < Conceptual » Behavioural ————

صفحه 21:
دسورى رفتارى عقلایی نحوه اندیشیدن

صفحه 22:
2 تصمیمهای اساسی در پژوهش ۳ تمام مراحل پژوهش با تصمیم گیری همراه است. " پژوهشگران هرگز از تصمیم گیری بی نیاز نیستند. * برای هر مرحله از فرایند تصمیم گیری وقت پژوهشگران محدود است. * برخی از این تصمیمها قابل پیش بینی و برخی غیرقابل پیش بینی هستند. ” موفقیت هر پروژه تحقیقاتی به تصمیمهای پژوهشگر بستگی دارد. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 23:
2a تصمیمگیری در مرحله انتخاب موضوع * حداکثر اطلاعات ممکن در مورد پیشینه موضوع را گردآوری کنید. * نقشه ای از پیوند آن موضوع با موضوعهای مشابه ترسیم کنید. * به وجوه مختلف موضوع اولیه توجه کنید و بر یکی از آنها متمرکز شوید. * با همکاران خود مشورت کنید و نظرشان را ‎bee‏ شوید. ۳ نتایج پژوهشهای مشابه در آن زمینه را مطالعه کنید. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 24:
24 تصمیمگیری در مرحله مرور پیشینه پژوهش ۳ زمان شما محدودتر از آن است که به بررسی تمام منابع موجود بپردازید. " موضوع تحقیق را بر اساس معیارهای زمانی. مکانی. موضوعی و روش شناختی محدود کنید. " برای محدود کردن موضوع. معیارهای گزینش و عدم گزینش تدوین کنید. * در تمام مراحل بررسی به معیارهای برگزیده توجه داشته باشید. * اهمیث منایع خاکستری را از یاه فبرید. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 25:
25 تصمیم گیری در گزینش روش پژوهش * روش باید متناسب با پرسشهای تحقیق و اهداف پژوهش انتخاب شود. * در انتخاب روش انعطاف پذیر باشید. * روشهای تحقیق جدید را امتحان کنید. ۳ از عدم قطعیت در سودمندی روشهایی که کمتر می شناسید نهراسید. * اصول عملی اجرای روش پژوهش را با دقت بررسی کنید. * با پژوهشگرانی که قبلاً از این روش استفاده کرده اند مشورت کنید. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 26:
26 تصمیم‌گیری در مرحله توصیف بافته ها * مهمترین بخش یافته ها را با دقت و جزئیات بیشتر توصیف کنید. " از ابزارهای تصویری و ترسیمی برای ارثه یافته ها استفاده کنید. " برای گذر از توصیف سطحی به مقایسه درونی و بیرونی یافته ها بپردازید. * سهم تحلیل خود را در ارائه یافته ها افزایش دهید. * ميان اجزاء مختلف یافته ها انسجامی منطقی برقرار سازید. * یافته ها را بر اساس داده های گردآوری شده در تحقیق مستند کنید. Yazdan Mansourian 12/22/2010

صفحه 27:
0 تصمیم گیری در شیوه انتشار بافته ها * در انتخاب مجله برای انتشار اثر خود. به جامعه خوانندكان آن توجه كنيد. ۲" شماره اخیر مجلات هسته در رشته خود را ورق بزنید. * راهنمای نویسندگان مجلات معتبر را مرور کنید. " می توانید از ساختار و شیوه بیان مطالب مقاله های موفق الهام + * نقد و بررسی آثار قبلی در این زمینه را مطالعه کنید. * پس از انتشاره از تمام ابزارهای موجود برای معرفی اثر خود استفاده کنید. Yazdan Mansourian 12/22/2010 2

صفحه 28:
منابع زه ادوارد؛ لیزل وارد» پانتریشیاء رگاس» بندیک (۱۳۸۸) مبانی مدیریت برای متخصصان اطلاع رسانی, ترجمه مینو واعظ زاده و دیگران و ویراسته ابراهیم افشار. تهران: سازمان و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. * رابینزه استیفن؛ سنزو دیوید (۱۳۷۹). مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی. محمد على حمید رفیعی. بهروز اسراری. چاپ هشتم. ۱۳۸۸؛ تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. * وضاقیان علی:(61۳۶: اصول.مدیزینت: چاب ‎Cans sg hy SATAY spans‏ ‎wechioy: Ooustderation of todvidudd dPPereuans unig‏ مماطصط له جامد مانام ت) .(©06©6) .00 رسملاك .0ت .ان ,60 اسن ,سر" امسبجادس و ناد سول یوکس( سا سوت ‎Quarter} Upurad‏ واه موه طلست ساسا ۲۵ ,(990) ها رس < 0.9, PP. 89-400. Yazdan Mansourian 12/22/2010 28

یزدان منصوریان دانشگاه تربیت معلم تهران دی 1389  فرایند تصمیم‌گیری و اهمیت آن در پژوهش ‏ پیوند مهارتهای تصمیم‌گیری و حل مسئله ‏ سبکها و مدلهای مختلف تصمیم‌گیری ‏ تصمیم های مهم در پژوهش ◦ تصمیم برای انتخاب موضوع و رویکرد پژوهش ◦ تصمیم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و همکاریهای پژوهشی ◦ تصمیم برای گردآوری و تحلیل داده ها ◦ تصمیم برای انتشار نتایج پژوهش ‏ 2 جمع بندی ،پرسش و پاسخ 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian در این شرایط تصمیم شما چیست؟ 3 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian آیا همیشه مسیرهای پیش رو به همین روشنی است؟ 4 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian در شرایط واقعی ،در اغلب تصمیمها مسیرهای پیش رو چندان روشن نیست. ‏اما ما همیشه ناگزیر از تصمیم‌گیری هستیم و باید گزینه ای را انتخاب کنیم. 5 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian پیوند مهارتهای تصمیم‌گیری و حل مسئله 6 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian  Whenever you see a successful business, someone once made a courageous decision.  Efficiency is doing things right; effectiveness is doing the right things.  The only thing we know about the future is that it will be different.  Time is the scarcest resource and unless it is managed nothing else can be managed.  Doing the right thing is more important than doing the thing right. Yazdan Mansourian 12/22/2010 7  Decision making can be regarded as the mental processes (cognitive process) resulting in the selection of a course of action among several alternatives.  Every decision making process produces a final choice. The output can be an action or an opinion of choice. (Wikipedia, 2010) Yazdan Mansourian 12/22/2010 8 Yazdan Mansourian 12/22/2010 9 تص:میم‌گیری ن:ه تنه:ا یک:ی از اس:اسی‌ترین ارکان مدیری:ت ،بلک:ه یکی از مهمترین مهارتهای زندگی است. تصمیم در مقابل تردید است .فقط با عبور از تردید به تصمیم می رسیم. ‏ تصمیم بیش از آنکه گرفتنی باشد ،ساختنی است. تص:میم نگرفت:ن و بالتکلیف:ی ب:ه مرات:ب مضرات بیشتری از تص:میمی دارد که ممکن است اشتباه باشد. 10 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian 11 ‏ موقعیت اطمینان :اطالعات موجود کافی و دقیق است؛ و نتیجه قابل پیش بینی است. ‏ موقعیت مخاطره :اطالعات کامل موجود نیست؛ و قابلیت پیش Gبینی کمتر است. ‏ موقعیت عدم اطمینان :اطالعات موجود بسیار ناچیز؛ و پیش بینی نتایج بسیار دشوار است. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian شناسایی مشکل شناسایی معیار تصمیم تخصیص وزن به معیار ارائه گزینه ها تجزیه و تحلیل گزینه ها انتخاب یک گزینه به اجرا درآوردن گزینه ارزیابی اثربخشی تصمیم رابینز و سنزو ()1388:129 12 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian  مشکل واضح و روشن است! ‏ هیچ محدودیت مالی یا زمانی وجود ندارد! ‏ اولویتها ثابت و پایدارند! ‏ اولویتها واضح هستند! ‏ همه گزینه ها و نتایج شناخته شده اند! ‏ هدف واحدی وجود دارد که به خوبی تعریف شده است! ‏ انتخاب نهایی بازدهی را به حداکثر می رساند! رابینز و سنزو ()134 :1388 13 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian  هربرت سایمون در سال 1955نظریه «عقالنیت محدود» را مطرح کرد. بر اس:اس ای:ن نظری:ه در شرای:ط واقع:ی تص:میم گیری نم:ی توان به تمام اطالعات مورد نیاز برای اتخاذ عاقالنه ترین تصمیم دست یافت. ضمناً نمی توان تمام احتماالت و نتایج ممکن از یک تصمیم را برآورد کرد. ‏ 14 به این دلیل اغلب تصمیمها فقط باید «به اندازه کافی خوب» باشند. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian تفکر شهودی تفکر سیستماتیک (منظم) ‏ برای حل مسئله برنامه ریزی کن؛ مسئله را در ذهن نگهدار؛ ‏ از فرایند آگاه باش؛ روی حدس و گمان و اشاره های غیرکالمی حساب کن؛ ‏ یک گزینه را بعد از آنکه تحلیل کردی کنار بگذار؛ چیزی را که به نظرت خطور کرده زود تعریف و تبیین کن؛ ‏ برای اطالعات بیشتر دست به جستجوی دقیق بزن؛ از راه حلها از لحاظ مناسب بودنشان دفاع کن؛ ‏ هرگام مشخص در فرایند را پس از آغاز آن تکمیل کن. گزینه ها را بسیار سریع بیاب و کنار بگذار. منبع :اونز و دیگران( 1388 ،ترجمه واعظ زاده و دیگران) ،ص140 . 15 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian تصمیم گیری فعالیتهای مربوط به تعیین وجود مسئله و اهمیت آنها فعالیتهای مربوط به شناسایی، تعریف و تشخیص مسائل فعالیتهای مربوط به ساختن راه حلهای بدیل فعالیتهای مربوط به ارزیابی هر یک از بدیلها و انتخاب یکی از آنها انتخاب مسئله یابی حل مسئله منبع :رضائیان ،1378 ،ص58 . 16 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian فعالیتهای مربوط به اجرا درآوردن راه حل انتخاب شده • فعالیتهای مربوط به شناسایی ،تعریف و تشخیص مسائل گزینش • فعالیتهای مربوط به ارزشیابی و انتخاب از میان گزینه های مختلف • فعالیتهای مربوط به بکار بستن گزینه انتخاب شده • فعالیتهای مربوط به حفظ ،نظارت ،بازنگری در راه حلها منبع :اونز و دیگران( 1388 ،ترجمه واعظ زاده و دیگران) ،ص141 . 17 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian مسئله تصمیم گیری • فعالیتهای مربوط به تولید راه حلهای مختلف مشکل معموالً مبهم و چند وجهی است. محدودیتهای مالی و زمانی متعددی وجود دارد. اولویتها چندان ثابت و پایدار نیستند. اولویتها معموالً واضح نیستند. همه گزینه ها و نتایج شناخته شده نیست. همیشه هدف واحدی وجود ندارد که به خوبی تعریف شده باشد. نمی دانیم که آیا انتخاب نهایی بازدهی را به حداکثر می رساند یا خیر. رابینز و سنزو ()135 :1388 18 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian SWOT Analysi s Internal Factors عوامل داخلی External Factors عوامل خارجی Positive )(مثبت Negative )(منفی Strengths )(نقاط قوت Weaknesses )(نقاط ضعف Opportunities )(فرصتها Threats )(تهدیدها Yazdan Mansourian 12/22/2010 19 Directive  Analytic  Conceptual  Behavioural  دستوری تحلیلی ادارکی رفتاری Yazdan Mansourian 12/22/2010 20 شیوه های تصمیم‌گیری زیاد رفتاری دستوری تحمل عدم قطعیت ادارکی تحلیلی کم نحوه اندیشیدن شهودی 21 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian عقالیی 22 ‏ تمام مراحل پژوهش با تصمیم گیری همراه است. ‏ پژوهشگران هرگز از تصمیم گیری بی نیاز نیستند. ‏ برای هر مرحله از فرایند تصمیم گیری وقت پژوهشگران محدود است. ‏ برخی از این تصمیمها قابل پیش بینی و برخی غیرقابل پیش بینی هستند. ‏ موفقیت هر پروژه تحقیقاتی به تصمیمهای پژوهشگر بستگی دارد. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian 23 ‏ حداکثر اطالعات ممکن در مورد پیشینه موضوع را گردآوری کنید. ‏ نقشه ای از پیوند آن موضوع با موضوعهای مشابه ترسیم کنید. ‏ به وجوه مختلف موضوع اولیه توجه کنید و بر یکی از آنها متمرکز شوید. ‏ با همکاران خود مشورت کنید و نظرشان را جویا شوید. ‏ نتایج پژوهشهای مشابه در آن زمینه را مطالعه کنید. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian  زمان شما محدودتر از آن است که به بررسی تمام منابع موجود بپردازید. موضوع تحقی:ق را بر اس:اس معیارهای زمان:ی ،مکان:ی ،موضوعی و روش شناختی محدود کنید. 24 ‏ برای محدود کردن موضوع ،معیارهای گزینش و عدم گزینش تدوین کنید. ‏ در تمام مراحل بررسی به معیارهای برگزیده توجه داشته باشید. ‏ اهمیت منابع خاکستری را از یاد نبرید. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian 25 ‏ روش باید متناسب با پرسشهای تحقیق و اهداف پژوهش انتخاب شود. ‏ در انتخاب روش انعطاف پذیر باشید. ‏ روشهای تحقیق جدید را امتحان کنید. ‏ از عدم قطعیت در سودمندی روشهایی که کمتر می شناسید نهراسید. ‏ اصول عملی اجرای روش پژوهش را با دقت بررسی کنید. ‏ با پژوهشگرانی که قب ً ال از این روش استفاده کرده اند مشورت کنید. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian 26 ‏ مهمترین بخش یافته ها را با دقت و جزئیات بیشتر توصیف کنید. ‏ از ابزارهای تصویری و ترسیمی برای ارئه یافته ها استفاده کنید. ‏ برای گذر از توصیف سطحی به مقایسه درونی و بیرونی یافته ها بپردازید. ‏ سهم تحلیل خود را در ارائه یافته ها افزایش دهید. ‏ میان اجزاء مختلف یافته ها انسجامی منطقی برقرار سازید. ‏ یافته ها را بر اساس داده های گردآوری شده در تحقیق مستند کنید. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian 27 ‏ در انتخاب مجله برای انتشار اثر خود ،به جامعه خوانندگان آن توجه کنید. ‏ شماره اخیر مجالت هسته در رشته خود را ورق بزنید. ‏ راهنمای نویسندگان مجالت معتبر را مرور کنید. ‏ می توانید از ساختار و شیوه بیان مطالب مقاله های موفق الهام بگیرید. ‏ نقد و بررسی آثار قبلی در این زمینه را مطالعه کنید. ‏ پس از انتشار ،از تمام ابزارهای موجود برای معرفی اثر خود استفاده کنید. 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian  اون:ز ،ادوارد؛ لیزل وارد ،پانتریشی:ا؛ رگاس ،بندی:ک ( )1388مبان:ی مدیری:ت برای متخصصان اطالع رسانی .ترجم:ه مینو واعظ زاده و دیگران و ویراسته ابراهیم افشار .تهران :سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسالمی ایران. ‏ رابینز ،استیفن؛ سنزو ،دیوید ( .) 1379مبانی مدیریت .ترجمه سید محمد اعرابی ،محمد علی حمید رفیعی ،بهروز اسراری .چاپ هشتم1388 ،؛ تهران :دفتر پژوهشهای فرهنگی. ‏ رضائیان علی ( .)1369اصول مدیریت .چاپ بیستم .1387 ،تهران :سمت. ‏Huitt, W. (1992). Problem solving and decision making: Consideration of individual differences using ‏ ‏the Myers-Briggs Type Indicator. Journal of Psychological Type, Vol. 24, PP. 33-44. ‏Simon, H.A. (1955). “A behavioural model of rational choice”. Quarterly Journal of Economics, ‏Vol.69, PP. 99-118. 28 12/22/2010 ‏Yazdan Mansourian ‏

51,000 تومان