صفحه 1:
صفحه 2:
۱3 سر Ta BL at
صفحه 3:
دکتر علی سلطانی
ا قاد مشاوره
صفحه 4:
مقدمه
#همه انسانها در زندگی فردی و اجتماعی خود با مسائل و مشکلات متعددی
مواجه می شوند. در ولقع زناگی چیزی جز روند پیاپی مواجه شدن با مسائل و
مشکلات و تلاش برای حل و فصل آنها نیست.
گوجوه مشکل در زئدگی امری عادی است و ما خواه ناخواه با مشکلات متعددی
در زندگی خود مواجه می شویم.
#بتابرلین کسب مهارت تصمیم گیری و حل مسئله شما را قادر می سازد تا به
طور سازنده با مشکلات زندگی
روبرو شوید.
صفحه 5:
© شما با موقعیتی رویرو هستید که برای آن چندین پاسخ وجود دارد .
#و شما بايد مهارت انتخاب بهترین گزینه رل داشته باشید.
صفحه 6:
حل مسله
© شما با موقعيتى روبرو هستيد كه با اطلاعاتى كه داريد هيج جولبى براى آن
نداريد لذا نيازمند فرايندى به نام حل مسئله مى باشيد.
صفحه 7:
شیوه های مختلف تصميم كيرى
صفحه 8:
|- تصمی مگیری احساسی
میذای لین انتخاب لین است که احساس فرد چه چیزی را درست می دلند؟ در اینجا
تاکید بر حس درونی, ترجیحات ذهنی و ارزشهای شخصی فرد است. نه اينکه
جه فكرى مى كند؟!
صفحه 9:
فرد لزوم تصمیم گیری را انکار می کند.
امیدوار است همه چیز خود به خود درست شود.
از تکنیک به تاخیر انداختن کارها استفاده می کند.
#هدف فرد آسایش روانی کوتاه مدت اما به هزینه گزاف می باشد.
صفحه 10:
۳- تصمی مگیری تکانه ای
فردبه سرعت و بر مبنای اتفاقات ناگهانی تصمیم می گیرد و هیچگونه ارزیایی
منطقی از حقایق ندارد.
صفحه 11:
۴- تصمی م گیری مطیعانه
©#فرد بر اساس انتظارات دیگران تصمیم می گیرد.
#ویژگی اصلی این روش انفعال است:
فرد اجازه می دهد دیگران برای وی تصمیم بگیرند.
صفحه 12:
۵- تصمی مگیری اخلافی
#مبناى تصميم كيرى یک منبع اخلاقی است که می تواند به تعلیمات مذهبی
مربوط باشد يا بر اساس اصول اخلاقی شخصی تصمیم بگیرد.
صفحه 13:
۶- تصمی مگیری منطقی
فرد به طور بی طرفانه و منطقی تمامی اطلاعات مهمی که به تصمیم مربوط
است را ارزیلیی می کند و سپسبا توجه به اهداف خود بهتریین تصمیم را
مى كيرد.
صفحه 14:
مراحل فرایند حل مسْله و تصمی مگیری
صفحه 15:
|- خو د آگاهی هیجانی
#شايد به نظر شما خنده دار باشد که وقتی با مشکلی مواجه هستید یا می
خواهید تصمیمی بگیرید در ابتدا با خود فکر کنید : (( من با یک مشکل مواجه
شده ام)) و یا (( من در حال تصمیم گیری هستم)).
ule بكار بردن لين جزء از خودآگاهی به شکل گفتار درونی باعث می شود که
ذهن ما معطوف به مساله یا تصمیمی شود که با آن مواجهیم.
صفحه 16:
تعریف خو دآگاهی هیجانی
]گاهی نسبت به احساسات و هیجانات در موقعیتهای مختلف
صفحه 17:
اجزای خود آگاهی هیجانی
آگاهی داشته باشیم که بايد مشكلى را حل كنيم يا تصميمى بكيريم.
به خود بقبولانيم كه مشكلات . واقعيات زندكى لند و بسيارى از مواقع راه
حل دارند.
با بکار بردن گفتارهای درونی مثبت مانع از فعال شدن افکار ناکا رآمد
شویم.
صفحه 18:
A
ژد
Bit
7
افكار ناكا رآمد چیست؟
در مواجهه با یک مشکل ممکن است یکسری افکار ناکار آمد فعال شوند که
منجر به عملکرد ضعیف فرد شود. مثل :
هر چه بلاست بر سر ماست.
هر چه سنگه پای لنگه!
من بی عرضه ام.
من آدم به درد نخوری هستم.
صفحه 19:
جملات فوق مشتی از افکار تاکارآمدی هستند که به
شکل گفتار درونی در رویارویی با مشکلات روزمره
باعث می شوند که ما نتوانیم بخوبی از چپس حل مسئله یا
BI تصمیم برآییم.
صفحه 20:
جد بت جه اث
اینجاست که خود آگاهی هیجانی به شكل بكار
برد ن گفتارهای درونی مناسب می تواند ب راين
#افکار ناکا رآمد غلبه کند» مثل
مشکل برای هر کسی پیش می آید و برای من هم پیش آمده است.
این یک امتحان الهی است.
قدرت من خیلی بیشتر از اینهاست.
این تمرین است و باعث می شود که قوی تر شوم.
صفحه 21:
صفحه 22:
تسعريفدفيقعسلله با تسصميم -2
صفحه 23:
خوب تعریف کردن مسئله» نیمی از حل آن استد
برای تعریف مسئله باید به ۶ سوال توجه کنیم:
(WHAT) Sc» Joe)
۲ مشکل از چه زمانی ایجاد شده است؟ (/۷۷۲۲۳)
مشكل در كجا به وجود آمده است؟ (WHERE)
؟. جه كسانى در ايجاد مشكل نقش داشته اند؟ ((5/17110)
۵ چرا مشکل ایجاد شده است؟ (۷۷۲۷)
۶ چگونه مشکل ایجاد شده است؟ (310۷۷)
صفحه 24:
3
طبقه بندى مشكلات
واضح (۷۷611-1(661۳860: به مشکلاتی گفته می شود که فقط یک
راه حل صحیح دارند. مثلا" برای قبولی در یک امتحان (مشکل) نمره بالای
۰(راه حل) لازم است.
مبهم(111-10611126)01): به مشكلاتى كفته مى شود كه براى رفع آنها
راه حلهاى صحيح متعددى وجود دارد و شما بايد بر اساس هدفى كه داريد
تصمیم بگیرید که کدام راه حل شما را در رسيدن به هدف بيشتر کمک می
کند.
صفحه 25:
صفحه 26:
تسهیه فهرستیاز یله هلها بسا تسصمیمات- 3
صفحه 27:
در لین مرحله باید خوب فکر کنید و تمامی راه حلهای ممکن را
فهرست نمایید.
" سعی كنيد ذهن خود را باز نگه داشته و بدون اعمال خود
سانسوری هر راه حلی را که به ذهنتان رسید یادداشت کنید.
در این مرحله کمیت راه حلها و تصمیمات مختلف مهمتر از
کیفیت آنهاست. چون به لین شکل بدون ایجاد محدودیت برای
ذهن . هر راه حل یا تصمیمی که به ذهنتان آمد بدون در نظر
گرفتن درست با نادرست بودن با منفی با عتبت بودن Wp)
یادداشت می کنید.
صفحه 28:
صفحه 29:
*ارزيات كزين قا و انتحات نري eels
صفحه 30:
" بهترین راه حل کدام است؟ .
"از كجا مى فهمیم کدام راه حل از همه بهتر است؟
صفحه 31:
در اين مرحله مهم است که به مزایا و معایب کزینه ها بیندیشید!
al ee aR حو هله
"سبه عبايقى قبل از انجام هر كارى سعى كنيد نتيجه .كن كار را پیش
يني كنيد
صفحه 32:
7 اه حل لازم است ١
که ارت درنظر
*برای این معیرهامقباس تعریف کنید :مثل" صفر تا نج یا مفی ۲ تا
ee
صفحه 33:
صفحه 34:
*اجرای راه حل انتخاب شده
صفحه 35:
مشکلات مرحله اجرا
e هجوم افکار ناکا رآمد
۱ اين مشکل پیچیده تر از آن است که با این کارها حل شود.
۲ من هیچ وقت نتوانسته ام کاری را به خوبی انجام دهم.
1 من میدونم که این کار به نتیجه نمی رسه!
© اين افكار می تواند بر توانایی ما اثر منفی بگذارد.
صفحه 36:
براى مبارزه با اين افكار ناكار آمد بايد كه :
١ اعتماد به تقسمان را بالا ببريم,
eee 1
۳ با افراد دیگر مشورت کنیم (یک فرد توانند اد
عدیده ای_دارد بلکه است که يتواند از توانا أن
استفاده کند)
۲ به طور دقیق مشخص کنید که چه کاری , کجا, چه موقع و توسط چه
كسى بايد انجام شود.
صفحه 37:
صفحه 38:
© يس از اجرای راه حل انتخاب شده. باید ارزیابی انجام شود که آیا راه حل
مورد نظر موثر و رضایت بخش بوده یا خبر.
#اگر راه حل انتخاب شده موثر بوده, چه بهتر.
#در غير اين صورت بايد مراحل حل مسئله را مرور کنید و ببینید در کجا
اشکال وجود داشته که مشکل حل نشده است.