کسب و کار مدیریت و رهبری

مهارت های ارتباطی حرفه ای

moharathaye herfeyi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهارت های ارتباطی حرفه ای”

مهارت های ارتباطی حرفه ای

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم نام استاد : جناب آقای دكتر حیدری فمی تفرشیگردآورنده:سیدامیرجعفر جوزی

اسلاید 2: مقدمهدر دنیای امروز، گذشته از آموزش مهارت های حرفه ای و شغلی ، افراد به واسطه ارتباط مستقیم و فراگیر با دیگران، نیاز به آموزش ارتباط و الگوهای ارتباطی دارد. یک کارمند، پزشک و یا مدیر، معمولاً در محیط کاری وسازمان خود ویا در خانه وکوچه و بازاربا افراد بسیاری در ارتباط است. از یک اشاره ابرو تا برخوردهای بسیار جدی و گفتگوهای طولانی را می توان در چارچوب ارتباط گنجاند. سازمان به عنوان يك نهاد اجتماعي نيازمند ارتباطات است ومديران نیز دريافته اند كه ارتباطات مؤثربا كاركنان و درك انگيزه هاي ارتباطي آنان در توفيق مديران در دستيابي به اهداف طراحي شدۀ سازمان عامل مؤثري است .رفتارارتباطی مؤثر،هدف به حساب نمي آيد ولیکن بايد وسيله اي براي كسب هدف تلقي شود

اسلاید 3: تعريف ارتباط وارتباطات سازمانيارتباط از نظر ارسطو:ارتباط عبارت است از جست‌وجو براى دست يافتن به کليهٔ وسايل و امکانات موجود براى ترغيب و اقناع (Persuasion) ديگران.روبرت گوير در کتاب فراگرد ارتباط مى‌گويد: ارتباط عبارت است از روشى که حداقل متضمن چهار عنصر زيرباشد: ۱. توليدکننده‌اى که ۲. علامت يا نمادى را ۳. براى حداقل يک دريافت‌کننده طرح کند ۴. و او را درک معنى کند .تعریفی دیگر:ارتباط فرایندی است که در آن عناصری به نامهای فرستنده ، گیرنده ، پیام و کانال وجود دارد و عناصر ، وضعیت و چگونگی حضورشان ، تضمین کننده چگونگی درک معنی و در نهایت برقراری ارتباط هستند.

اسلاید 4: تعريف ارتباط وارتباطات سازماني تعريف ارتباطات سازماني نيازمند تعريف »سازمان وارتباطات« استسازمان با مجموعه اي اجتماعي (از گروه و يا مردم) سروكار دارد كه در آن، فعاليت ها به منظور تحقق اهداف اعم از فردي و جمعي هماهنگ مي شود تعريف ارتباطات: انتقال و تبادل اطلاعات، معاني و مفاهيم و احساسها بين افراد در سازمان با واسطه يا بلاواسطه .

اسلاید 5: انواع كانال هاي ارتباطيالف) ارتباطات كلامي: گفتاري و نوشتاريب) ارتباطات غيركلامي: تصاوير،بيانات چهره اي،حركات و ژست ها.

اسلاید 6: انواع كانال هاي ارتباطيارتباط نوشتاريارتباط گفتاريياداشت هارو در رونامه هاجلسات گزارشاتارائهكامپيوتر هاتلفنآگهي هاي ديواريپست تصويريتصاويرخبرنامه هاارتباط کلامیارتباط غیر کلامی

اسلاید 7: برنامه ریزی پیامقبل از فرستادن پيام شما بايد برنامه ريزي كنيد.هدف شما قبل ار فرستادن پيام چيست؟شما در پايان ارتباط به دنبال چه نتيجه اي هستيد؟مشخص كنيد كه چه كسي پيام را دريافت مي كند؟در ذهن خود برنامه ريزي كنيد كه دريافت كننده،پيام را چگونه كدخواني مي كند تا آن را درك كند.تصميم بگيريد كه پيام را به كجا مي خواهيد منتقل كنيد؟رسانه مناسبي را براي موقعيت و افراد ي كه براي آنها مي فرستيد انتخاب كنيد.چه چيزي خواهيد گفت يا انجام خواهيد داد؟كجا مي نويسيد؟چه زماني پيام را انتقال مي دهيد؟

اسلاید 8: فرايند ارتباطاتنمودار زير فرايند ارتباطات را نشان مي دهد(منبع)فرستندهمجاري پيامرمز پيامپيامپيامكشف رمز پيامدريافت كنندهرمز پياممجاري پيامپيامپيام رمزپيامكشفرمزپيامبازخورداختلال

اسلاید 9: عناصر ارتباطي نمودار فرایند ارتباط1- فرستنده :كسي كه مقصود يا مفهوم ذهني پيام خود را براي گيرنده ارسالمي كند.2- رمز پيام : پيام از شكل يك مفهوم و فكر، به علائم قابل ارسال تبديلمي شود.3- پيام : حاوي خبر، نكته ياموضوعي است كه بايد به گيرنده منتقل شود.4- مجاري پيام : وسيله و طريقه انتقال پيام را مجاري پيام گويند.(مانند هوا براي انتقال كلام ، كاغذ جهت ارسال نامه امواج الكترو مغناطيس در انعكاس تصوير)5- دريافت كننده پيام : دريافت كننده پيام شخصي است كه پيام فرستنده رادرك مي كند اگر پيام به دريافت كننده نرسد ارتباط واقع نمي شود.6- كشف رمز پيام : فرايندي است كه دريافت كننده بر اساس آن پيام را به اطلاعات مورد نظر فرستنده تفسير مي نمايد

اسلاید 10: عناصر ارتباطي نمودار فرایند ارتباط7- اختلال يا پارازيت : هرگونه مانعي كه باعث عدم ارسال پيام يا عدم درك پيام شود، اختلال گفته مي شوند. اين موانع مي تواند فني،تجهيزاتي و ادراكي باشد.8- بازخورد : پاسخ گيرنده به منبع پيام را بازخورد گويند.

اسلاید 11: موانع بر قراري ارتباطخارجيداخليسر و صدااحساساتگرماعواطفنورادراكاتقطع ارتباطاستنباطپارازيتطرز تلقيصداي فرستندهنگرشهاپيش داوري

اسلاید 12: ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی communication noiseبسیاری از نظریه پردازان علم ارتباطات انسانی وسازمانی بر این واقعیت تاکید دارند که اختلال در ارتباط یک سازمان نه تنها سازمان را پیش نمی برد بلکه زمینه ساز فجایع ونابسامانیهای سازمانی نیز میگردد.در این راستا راهکارهایی را براساس شدت وضعف ارتباط سازمانی ارائه داده اند.

اسلاید 13: ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی communication noise1- روش تجزیه وتحلیل:در این روش از طرف رهبری سازمان یک تیم عملیاتیOT)) operational team که عمدتا از مدیران میانی وارشد سازمانی می باشد تشکیل می شود.

اسلاید 14: ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی communication noise2- روش بررسی:مدیران ارشد ومیانی در تیم OT به صورت میان مدت (هردو هفته یکبار) تشکیل جلسه داده ومعضلات رفتاری وارتباطی را بررسی می کنند.

اسلاید 15: ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی communication noise3- روش مشاوره :در این روش تیم OT سعی میکند خود به مشاوره درخصوص اختلال پرداخته ویا مشاوران مدیریتی وروانشناسی را از خارج سازمان دعوت نماید.

اسلاید 16: ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی communication noise4- طبقه بندی اختلال: تیم OT وظیفه دارد اختلالات را در سازمان دسته بندی نماید زیرا تمام اختلالات موجود در ارتباطات گفتاری ورفتاری در سازمان به یک شیوه نمی باشد.

اسلاید 17: ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی communication noise5- ارائه گزارش :در این روش تیم OT نتایج بررسی های انجام شده در خصوص اختلالات موجود را به صورت گزارش جامع تهیه می کند.

اسلاید 18: ارائه راهکار موثر در نظام اختلال ارتباطی communication noise6- ارائه راه حل اختلال:تیم OT به همراه مشاوران با هدایت رهبری سازمان راه حل هایی را در جهت حل معضل ارتباطی سازمان مشخص می نمایند.

اسلاید 19: انواع الگوهاي ارتباطيانواع الگوهاي ارتباطي1- از حيث ارائۀ بازخورد1- ارتباطات يك طرفه2- ارتباطات دو طرفه2- از حيث مسيري كه پيام طي مي كند 1- ارتباطات عمودي2- ارتباطات افقي3- ارتباطات مورب1-3از حيث انتقال اطلاعات(در ارتباطات رسمي)2-3از حيث انتقال اطلاعات(در ارتباطات غير رسمي)1- ارتباطات متمركز 2- ارتباطات Y3- ارتباطات زنجيره اي 4- ارتباطات ستاره اي5- ارتباطات دايره اي6- ارتبا طات همه جانبه 3- از حيث رسمي و غير رسمي1- شبكه رسمي2- شبكه غير رسمي الگوي ارتباطي متمركزالگوي ارتباطي غيرمتمركز1-ارتباطات رشته اي2-ارتباطت انشعابي3-ارتباطات خوشه اي4-اتباطات تصادفي

اسلاید 20: انواع ارتباطات از حيث ارائۀبازخورد(عكس العمل)1- ارتباطات يك طرفه (يك جانبه): اگر عكس العمل گيرنده نسبت به پيام ابراز نشود آن را ارتباط يك جانبه گويند.ارتباط يك طرفه سريع تر است و دقت كمتري دارد، بازخورد ندارد. فرستنده مي تواند پيچده تر عمل كند و اشتباهات خود را مخفي كند و براي مواردي مناسب است كه برنامه ريزي شده و تكراري است . 2- ارتباطات دو طرفه (دو جانبه): چنانچه محيط استقراربه گونه اي باشد كه گيرنده عكس العملها ونظرهاي خود را دربارۀ محتواي پيام به اطلاع فرستنده برساند به اين نوع ارتباط دو جانبه گويند.ارتباط دو طرفه، كندتر است ، دقت بيشري دارد، بازخورد دارد، امكان اصلاح ديگاه و نظريات، در تعامل متقابل وجود دارد. براي اموربرنامه ريزي نشده و پيچيده و مواردي مناسب است كه غير تكراري است وعموماً درسطوح عالي سازمان، كاربرد بيشتري دارد.

اسلاید 21: انواع الگوهاي ارتباطي از حيث مسير انتقال پيام1- ارتباطات عمودي : ارتباطات عمودي شامل ارتباطات از بالا به پايين و از پايين به بالا است.الف- ارتباط از بالا به پايين : ارتباطات متمايل به پايين از مديريت سطح بالا شروع واز طريق سطوح مديريت به كارگران خط توليد و كاركنان منتهي مي شود.هدف از اين نوع ارتباط ، راهنمايي ، آگاه كردن ، هدايت و شكل دادن و ارزيابي زيردستان است آنكه اعضاي سازمان با اطلاعات مناسب درباره اهداف وسياستهاي سازمان تجهيز مي شود.ب-ارتباط از پايين به بالا:ارتباط متمايل به بالا، عرضه اطلاعات به بالاترين سطح در سطوح پايين سازمان مطرح مي نمايد.اين نوع ارتباط شامل گزارش پيشرفت، پيشنهادات، توضيحات، تقاضا براي كمك وتصميم گيري است.

اسلاید 22: 2- ارتباطات افقي : اين نوع ارتباط معمولا ًً بصورت الگوهاي جريان كار در يك سازمان بين اعضاي گروه كاري ،اعضاي بخشهاي مختلف برقراراست كه ازنظر رواني موجب افزايش روحيه در بين اعضاي سازمان مي گردد . منظور ارتباطات افقي آوردن كانالي براي هماهنگي و حل مسائل سازماني است از اين طريق اعضاي سازمان موفق به برقراري ارتباط با همرديفان خود مي گردندمعایب ارتباطات افقی :-اثر تخريبي همبســــتگي گروهي بين همــكاران، زمــاني كه به اين نوع هماهنگي نيازي نيست.-ارتباط علايق مشترك افراد سازماني هم سطح، و بي توجهي آنان به مشكلات پيش آمده براي ديگر سطوح سازماني .

اسلاید 23: 3- ارتباطات مورب در ارتباطات مورب پيام در دو سطح مختلف از سلسله مراتب سازماني ويا خارج از سلسله مراتب اداري مبادله مي شود اين نوع ارتباط به منظورهماهنگي، يكي كردن و جامعيت ارتباطات افقي است. مانند ارتباط بين صف و ستاد كه چنين ماهيتي دارد.

اسلاید 24: انواع الگوهاي ارتباطي از حيث رسمي و غير رسمي1- شبكه هاي رسمي : كانالها و مجاري ارتباطات رسمي را نشان مي دهد و به هنگام ايجاد تشكيلات ، موضوع ارتباطات مدنظر طراح ساخت سازمان مي باشد. از اين رو الگوي ارتباطي ساخت رسمي همان است كه در نمودار تشكيلاتي هر سازمان مشخص گرديده است.2- شبكه هاي غير رسمي :ارتباطات غير رسمي را ارتباطات درخت انگورنيز ناميده اند، زيرا چون درخت مو به هر گوشه سر مي كشد و به طور نامنظم در هرجاي سازمان راه مي يابد.در ارتباطات غيررسمي مقامات سازمان و سلسه مراتب اداري را ناديده مي انگارد . رؤسا را دور مي زند و معمولا ًبه گونه اي است كه نيازهاي اجتماعي اعضاي گروه را تأ مين مي كنند و امور را تسهيل مي نمايد.

اسلاید 25: انواع الگوهاي ارتباطي از حيث رسمي و غير رسمي ارتباطات غيررسمي گاهي ممكن است آن قدر توسعه يابند كه ارتباطات رسمي را در سازمان تحت الشعاع قرار دهند و ارتباطات رسمي در خطوط غيررسمي ارتباطات محو مي شوند .ارتباطات غيررسمي اگر با هدفهاي سازمان در تعارض باشند در راه تحقق هدفهاي مذكور ايجاد اختلال كرده وبايد ترتيبي اتخاذ نمود كه ارتباطات مذكور قطع شوند.

اسلاید 26: انواع الگوهاي ارتباطي از حيث انتقال اطلاعات(در ارتباطات رسمي) شاخص هاي مقايسهشبكه هاي رسمي ارتباطات ‍‍‍‍

اسلاید 27: انواع الگوهاي ارتباطي از حيث انتقال اطلاعات در ارتباطات غير رسميارتباطات غيررسمي به چهارنوع تقسيم ميشوند:شبكه رشته اي : عوامل انتقال اطلاعات در امتداد يك خط قرار مي گيرند و هر يك از عوامل ، به

اسلاید 28: نقش هاي افراد در شبكه هاي ارتباطياـ ستاره : فردي كه بيشترين ارتباط را در شبكه دارد.2ـ رابط : فردي كه دو گروه يا بيشتر را بدون تعلق به يكديگر ، به هم مرتبط مي كند.3ـ پل : فردي كه به عنوان سنجاق اتصال يا تعلق داشتن ، به دو يا چند گروه خدمت مي كند .4ـ نگهبان : فردي كه شبكۀ خود را با بيرون مرتبط مي سازد .5ـ منفك شده : فردي كه ديگر با شبكۀ مورد نظر ارتباطي ندارد.

اسلاید 29: چرخه حيات يك رابطه مارك نپ(mark knapp) مراحل شكل گيري يك رابطه به صورت زيرنشان مي دهد .نظريه نپ در تمام روابط موجود ميان انسانها قابل بررسي میان دو مرد يا دو زن به عنوان دوست، همكار ، همسايه ، شريك و غيره می باشد. به سوي پيونددر جهت جدايي 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1میزان ارتباطمراحل زمانی

اسلاید 30: چرخه حيات يك رابطه 1ـ مرحله آغاز: در بر گيرندۀ اولين تلاشهاي ما براي ايجاد رابطه و گفتگو با شخص تازه اي است كه براي اولين بار با او روبرو ميشويم مانند : سلام، حال شما چطور است ـ هوا چطور است.2ـ مرحله آزمودن : مرحله اي است كه در آن سعي مي شود از طريق موضوعهاي مشخص مكالمه اي اطلاعاتي در مورد نحوه تفكر ونگرش طرف مقابل به دست آورد. معمولا ً پرسشهاي زيادي از طرف مقابل به دست آورد و بيشتر سعي در شنيدن داريم تا در سخن گفتن .3ـ مرحله چفت و بند يا سفت كردن : با پديدار شدن دگرگونيهاي فراواني در فتارهاي ارتباطي ، چه كلامي چه غير كلامي ، بين طرفين رابطه شكل مي گيرد كه اكنون با يكديگر نزديك شده و مرحله قبل را گذارنده اند در اين مرحله درجه بيشتري از گشودگي و افشا رخ ميدهد كه ميزان خودگشودگي تحت ثأثير فرهنگ ها قرار مي گيرد در فرهنگ هاي محافظه كار افراد به خصوصيات منفي خود نمي پردازند و سعي بيشتر در پنهان داشتن نقاط ضعف خود دارند.

اسلاید 31: چرخه حيات يك رابطه 4ـ مرحله كامل كردن يا ادغام : زماني تحقق مي يابد كه دو انسان به عنوان دو دوست يا دو زوج بنگرند در اين مرحله هر يك از طرفين رابطه سعي درپرورش و نشان دادن خواسته ها ، علايق و نگرشهاي خويش در جهت توافق طرف مقابل دارد در اين جا من به ما تبديل مي شود كه سعي مي كنند كه هر چه طرف مي پسندد و مي پذيرد او نيز مي پسند و مي پذيرد.5ـ مرحله پيمان بستن : مرحله اي بيشتر رسمي و مبتني بر مراسم و آيينهاي مرسوم است . ممكن است به شكل مراسم نامزدي يا ازدواج، برادرخواندگي، خواهر خواندگي و هر نوع پيمان محكم و لازم الاجرايي در روابط بين اشخاص در آيد اين مرحله صميمانه ترين مرحلۀ مراحل است.

اسلاید 32: چرخه حيات يك رابطه 6ـ مرحله افتراق : زماني به وقوع مي پيوند كه دو طرف رابطه يا يكي از آنها احساس كند كه رابطۀ او با ديگري ، او را كاملا ً محدودو در چارچوب معيني محبوس كرده است و از اين رو تصميم مي گيرند كه خود را از اين قيد برهانند . در چنين وضعيتي آنها به تفاوتهاي يكديگر و يا نقاط مورد اختلاف با يكديگر بيشتر مي نديشند تا به وجوه اشتراك كه در گذشته برايشان ازاعتبار بيشتري برخوردار بود.7ـ مرحلۀ محدود كردن : اشاره به مرحله اي دارد طرفين رابطه شروع به كاهش دفعات ارتباط و نيز تقليل صميميت مي كنند. 8ـ مرحله بي روح شدن و توقف رابطه : بيانگر افزايش تخريب و تباهي كه طرفين آن تلاش در حفظ و گاه پيوند محدود آن دارند.

اسلاید 33: چرخه حيات يك رابطه 9ـ مرحلۀ پرهيز از يكديگر: مرحله اي است كه در آن مي كوشند با ابزار گريز از بار غم و درد رابطه اي كه باعث ناراحتي مي شود بكاهند.10ـ مرحلۀ جدايي : مرحلۀ آخر ين در هر رابطه اي ميان اشخاص يا حداقل ميان دو نفر است روابط ميان اشخاص دير يا زود به جدايي مي انجامد به تعبيري هر رابطه در نهايت به جدايي كشيده مي شود.

اسلاید 34: خودنگری ، فلسفه واقعی ارتباطات انسانیخود نگری که اصطلاحا Self concept نامیده می شود نوعی تصویرکلی از خود نامیده می شود.خودنگری باعث می شود که اعمال ورفتار فرد هدایت گردد.مهمترین راهکارهای اساسی خود نگری ،شاخص های رفتاری بر اساس معیارهای ذیل است :34

اسلاید 35: خود واقعی:Real self1-انسان قبل از هرنوع ارتباطی بهتر است دیدگاه صادقانه و واقع بینانه نسبت به افکار خود وسپس نسبت به سایر انسانها و علایق وسلیقه های آنها داشته باشد. 35

اسلاید 36: خود حقیقی : Ideal self2- انسان سعی می کند با کوچکترین تنش رفتاری از سوی دیگران ، مواضع خود را در شناخت آنها تغییر ندهد . در این حالت فرد نسبت به شنیده های دیگران کمتر از خود علائم منفی بروز می دهد.36

اسلاید 37: خود عمومی: Public self3-این ارتباط نوعی رابطه عمومی با دیگران است . در این پروسه رفتاری فرد با دیگران مزاح و رابطه عاطفی فوق العاده شدیدی دارد واگر به تناسب وضعیت و موقعیت خویش در زمانی این رفتار کاهش پیدا کند به نوعی انزوا طلبی وحتی با تقابل دیگران مواجه می شود.37

اسلاید 38: روشهاي بهبود ارتباطبيشتر سوء تفاهمهايي كه بين مدير و كاركنان پيش مي آيد، از عدم شناخت مدير و درك نشدن پيامهاي مدير به عنوان فرستنده، ناشي مي شود. شخصيت هر فرد عبارت از تعبير و تفسير ديگران از رفتارهاي نسبتا ً پايدار وي است. شخصيت افراد از رفتارها و نگرشهاي وي كه براي ديگران شناخته شده است و همچنين حوزه اي كه براي ديگران ناشناخته است تشكيل مي شود .آقای دکتر جوزف لوفت در سال 1988 در دانشگاه مریلند آمریکا تحقیقاتی در خصوص رفتار انسانی به عمل آورد وچهار شاخص اصلی در رفتار انسانی را مورد تایید قرار داد:

اسلاید 39: مناطق ارتباطی انسان 1ـ بخشي از رفتارها و نگرشها كه براي خود وديگران شناخته شده ناحيۀ عمومي نامند.2ـ حوزهاي را كه براي خود ناشناخته ولي براي ديگران شناخته شده است ، ناحيه كور مي گويند.3ـ حوزه اي كه براي خود شناخته شده ولي براي ديگران ناشناخته است، ناحيه خصوصي مي نامند.4ـ حوزه اي كه براي خود و ديگران ناشناخته است، ناحيه ناشناخته گويند.بهترين حالت براي افزايش برقراري ارتباط ، بزرگ شدن ناحيۀ عمومي است.

اسلاید 40: مناطق ارتباطی انسانروش هاي گسترش ناحيه عمومي :1ـ افشا يا خود گشودگي : از ناحيه عمومي به سمت خصوصي مي رويم و بخش ناشناختۀ رفتار مدير براي كارمند كم مي شود.2ـ بازخورد : از ناحيه عمومي به سمت ناحيۀ كور مي رويم و بخش ناشناخته رفتار مدير، براي خودش كم مي شود. كور عمومي ناشناخته خصوصيشناختهناشناختهديگرانشناختهناشناختهخودافشاءبازخور

اسلاید 41: مهارت هاي لازم براي برقراري ارتباط1ـ گوش شنوا داشتن2ـ تماس چشمي 3ـ سؤال كردن: در هنگام ارتباط از طرف مقابل سؤال هايي را بپرسيم كهاو احساس كند حواس ما به اوست4ـ تأييد و تأكيد از طريق حركات غير كلامي (سرتکان دادن )5ـ تعبير و تفسير گفته ها6ـ زياده روي نكردن در صبحت7ـ بازخورد دادن به طرف مقابل8ـ تغيير نقش گوينده و شنونده به آرامي

اسلاید 42: حقايق مربوط به ارتباط و مفاهمهچند نکته:1ـ شنيدن با گوش دادن فرق دارد: شنيدن فقط گرفتن ارتعاشات صوتي است گوش دادن معنا بخشي به شنيده هاست .2ـ به شايعات گوش دهيد : شايعات واكنش و پاسخي هستند به وضعيت هاي مهم براي كاركنان، موقعيت هاي مبهم از نظر آن ها و شرايط و موقعيتهايي كه موجب اضطراب و دلواپسي آن ها مي شوند.3ـ مردان و زنان به گونه ي متفاوتي ارتباط برقرار مي كنند:مردان معمولا ً از گفتگو به منظور تأكيد موقعيت خودشان استفاده مي كنند و در حالي كه زنان اغلب آن را براي برقراري ارتباط مورد استفاده قرار مي دهند. 4ـ قدرت كردار شما بيشر از قدرت گفتارتان است : اعمال شما با صدايي بلند تر از گفتارتان سخن مي گويند.به عمل کاربرآید به سخندانی نیست

اسلاید 43: نظریه نیاز وارتباط موثربه عقیده برخی از قوم نگاران ، فرضیه ارتباطات موثر در همراهی کامل با نظریات اجتماع گرایی انسان است .فرد در درون سازمان نیاز به نوعی ارتباط با مدیران ارشد، کارکنان وحتی خارج از سازمان با مشتریان وخانواده خود دارد وهیچگاه نمی تواند بدون اولویت والگوی کار، فضای اجتماعی خود را طرح ریزی نماید.براین اساس شاخصه های را در ارتباط موثر در درون سازمان طراحی نموده اند:

اسلاید 44: 1- تضمین سلامتی Survivalدر این روش ارتباط به عنوان یک مبنای ارزشی وتضمینی سلامتی بشمار می رود. اگر انسان احساس کند که در ارتباط با مدیران ارشد وسایر کارکنان هیچ ارزش مطلوبی نصیب وی نمی شود مسلما روی به ارتباط با دیگران نخواهد آورد وانزوا طلبی را انتخاب می کند.

اسلاید 45: راهکارروان شناسان ومتخصصان علم مدیریت براین باورند که مدیران ارشد مبنای ارتباط موثر می باشند.اگرآنان روش های مشارکت طلبانه وامنیت روانی را در محیط سازمان ایجاد نمایند مسلما از بحرانهای رفتاری وارتباطی در محیط سازمان تا حد بسیارزیادی کاسته خواهد شد وافراد به نحو شایسته ای با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.45

اسلاید 46: 2- لذت جویی Pleasure - seekingبا توجه به این نظریه چون اکثر اوقات فرد ، درداخل سازمان سپری می شود لذا ارتباطی برای او می تواند موثر باشد که در طول زمان سپری شدن اوقات فرد دارای حس لذت جویی باشد.مثلا فرد احساس کند که در این روند ارتباطی بهتر می تواند سیر تعالی ورشد راطی نماید.بیشتر کارکنان حس لذت جویی را در ارتباط با مدیران وکارکنان هم رتبه خویش می جویند .

اسلاید 47: راهکاریکی از مدیران موفق جنرال الکتریک می گوید: بهترین لحظات من زمانی است که با کارکنان به فوتبال می روم ویا آنکه آنان را دریک مسابقه ورزشی دعوت می کنم.این احساس که افراد بدانند مدیران هم مانندآنها از دردهای سازمانی آگاه می باشند در تدوین راهبرد استراتژیک بسیار موثراست.47

اسلاید 48: 3-تامین امنیت Securityاعمال ورفتار ارتباطی (کلامی وغیرکلامی) در سازمان تابع دیدگاه امنیت می باشد. فقدان امنیت سبب ارتباطات ناپیوسته در فرد می شود.در حال فقدان امنیت ، ارتباطات فرد بیشتر به منابع قدرت است . دراین شیوه فرد سعی می کند حتی الامکان با افرادی که منبع قدرت می باشند در ارتباط باشد واز طریق آنها بتواند به امنیت کامل واهداف خود دست یابد.

اسلاید 49: راهکاردرسازمانهایی که در ارتباطات غیرموثر، افراد را به خاطر اظهارنظرهای گوناگون ومنابع متغیر سازمانی تهدید به اخراج می نمایند ، هیچگاه امنیت جامع حاصل نمی شود. لذا رهبران راهبردی در این شیوه سعی درتبیین اهداف سازمانی و توجه به نظرات و انتقادات کارکنان در کاستن شکاف های سازمانی می نمایند.49

اسلاید 50: نتيجه گيرينظام ارتبا طات همچون سلسۀ اعصاب تا ر و پودهاي سازمان رابه هم پيوند مي دهد . بهينه بودن آن در سازمان بسيار مهم است اگر ارتباط صحيحي در سازمان برقرار نباشد ، گردش امور مختل شده و كارها آشفته مي شود . هماهنگي ، برنامه ريزي ، سازماندهي ، كنترل و ساير وظايف مدير بدون وجود سيستم ارتباطي مؤثر قابل تحقق نبوده و در غياب چنين سيستمي امكان ادارۀ سازمان موجود نخواهد بود.از اين رو مديريت ها بايد از كم و كيف رفار ارتباطی آگاه بوده و نحوۀ ارتباط وکنترل آن رابدانند. 50

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید