صفحه 1:
3
4
/
1
صفحه 2:
۰
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان
دانشکده پزشکی
گروه خدمات بهداشتی و ارتقای سلامت
مهارت هاى ارتباطى در ارتباط با بيمار يا مددجو
دكتر محمد اسدبور
صفحه 3:
آگاه » le Gl (Knowledge) os که سلامتی رابه خطر بياندازد و یا حتی نگرش مسبت و
منفی داشتن در مورد رفتاری (۵06ا]أ1ه) نمیتواند در بسیاری از اوقات کمک کننده باشند.
بسیاری از افراد از خطرات سیگار آگاه هستند از بوی ّن هم خیلی راضی نیستند ولی به سیگار
کشیدن ادامه ميدهند.
معمولاً اور داشتن و اعتقاد داشتن در مورد یک مسئله که سلامت را به خطر می اندازد بسیار قویتر
از آگاه بودن و يا نگرش مثبت یا منفی میتواند عمل کند.
حساس بودن( 01102 [ا5660لا5) : بدانند كه در خطر فراوان در مورد این رفتار غیرسالم هستند.
شدت “Severity) بدانند اگر لین رفتار را عوض نکنند به قيمت كرلنى از نظر اق
برای آن ها تمام خواهد شد.
متفعت داشتن (86/۱63): از منفعت این تغییر در سلامت خود کلملاً اطمینان حاصل کنند.
ادی و جلنی
باز هم بین این باورها درجاتی وجود دارد.
صفحه 4:
بعضى ها مىكويند كه ما واقعاً مىدانيم كه لين رفتار براى سلامت ما خطرآفرين
جوانان و ارتباط جنسى غيرايمن كه بسیاری از اوقات میدانند که در سرنوشت آنان بسيار
تاثيركذار است ول به دليل اينكه مثل هركجاى دنياء جوانان جزو كروهى از مردم هستند كه
باور دارند هرگز آسیب نمی بینند. مشکلات برای اتفاق میافتد نه برای آنان و اگر
واقعاً رفتار خطرناکی باشد آنان این خطر را حس خواهند کرد و یک راهی برای Ny OF
مکنند و نقط زمانی که یک بیماری سربتی (571) اتفاق آفتاد و یک حاملگی پرخطر
ناخواسته, تازه متوجه می شوند و برای حل مشکل آن دنبال چاره میگردند.
عواملی که ما را قدرتمند و توانمند میکنند مانند مهارت هایی که میآموزيم و یا دسترسی
به منلبع, توانایی هایی که از نظر فکری بدست میآوریم میتولند به شدّت روی رفاه ما در
زتذكى تاتيركذارة بعضى :از خواصل ماتند تشتويق تندن از طرف:دوسقاق يا 'قاميل ويا اجا
شهاصت:و اد اتن بو gual SaaS" giles Cale الجام:دهريجدر ايبن مسئله يسيال
كالبوكناز امشت و عیتوانند عافلین گنه :بسسیازی از اوقات:بطوز, دانعی بینک:عادت.
غیربهداشتی تبدیل به یک عادت بهداشتی گردد.
صفحه 5:
تامین رفاه و سلامتی در جامعه یک مقوله بین بخشی است و از عهده یک وزارتخلنه مثل بهداشت
بیرون است. برای مثال برای کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای اگر برنامه ای تهیه شود
مشاهده میگردد که مواردی که در حوزه اختیار نظام سلامت و وزارت بهداشت است درصد کمی
از کار را تشکیل میدهد.
حتی در موارد مرتبط با بیماری مثلاًبرای مبارزه با بیماری های ناشی از مصرف سیگار اگر برنامه
ای تهیه شود فقط در قسمت کاهش مصرف سیگار: بخش های مختلف ازجمله وزارت بازرگانی
برای کاهش واردات IK کلیه وزارتخانه ها بخصوص وزارت آموزش و پرورش و تحقیقات و
فناوری و دفاع برای آموزش افراد جوان تحت پوشش برای جلوگیری از گسترش مصرف سیگار
اق اد و دارايى براى افزایش مالیات و تعری یگاره صدا و سیما برای تبلیغات و آگاه سازی
مردم؛ وزارت كشور براى جلوكيرى از فروش سیگار به افراد زير ١8 سال. نيروهاى انتظامى و
اطلاعاتی برای مبارزه با قاچاق ن و ... اجرای بخش های مختلف این برنامه را به عهده دارند و
وزارت بهداشت. تنها بخش کوچکی از برنامه را به عهده دارد. در مورد رفاه که مفهرمی فراگیرتر
از سلامت دارد مسئله پیچیده تر است. رفاء که با کلیه اجزای زندگی همه آحاد جامعه سروکار دارد
نیازمند عزم راسخ دولت و بسیج کلیه امکانات آن به منظور تامین رفاه مورد نظر است.
صفحه 6:
roaieposing
Factors : عوامل. كننده
knowledge ىهاكا
* attitude
beliefs اعتقادات 3
values ارؤشنها
+ perceptions <6,
صفحه 7:
مهارت های ارتباطی
جوهره اصلی طبلبت ارتباط پزشک با بیمار یا مددجو است. ab
و پویاست. برقراری ارتباط, لازمه کسب اطلاعات در مورد بیماری و تشخیص صحیح
درمان مناسب میباشد. بیمار یا مددجو باید در حضور پزشک احساس راحتی کند و به ۱
اعتماد داشته باشد. پ باشد و با زبلنی قلبل فهم برای
بیمار يا مددجو در مورد پیماری وی و اقدامات لازم. توضیح دهد تا وی در تصمیم گیرء
در مورد بیماری خود با دیدی باز عمل کند. مهارت در این امر باعث رضایت بیمار پا
مددجو و يزشكء همكارى بهتر در درمان و كاهش ادعاى درمان نادرست مى شود.
دانشجویان در دوران تحصیل با طیف وسیعی از بیماران یا مددجویان, خانواده های آنان»
پزشکان و سایر ارائه کنندگان خدمت تماس دارند که مستلزم کسب مهارت برقراری
ارتباط بین فردی است. از طرف دیگر آنها شاهد تنوع سنی. جنسی. فرهنگی. وضعیت
اقتصادی - اجتماعی» شخصیت و ابعاد روانی, اعتقادات مذهبی و ادراک بیماران با
مددجویان هستند. این تنوع, حساسیت و انعطاف پذیری پزشک را میطلبد تا رضایت
بیمار یا مددچو و پزشک را به ارمغان آورد.
صفحه 8:
* داشتن ارتباط مناسب با بیمار یا مددجی مستلزم ارتقاء دلنش و نگرش در کنار مهارت است.
دانش در مورد مفاهیم پایه برقراری ارتباط (مانند مدل های ارتباط پیام های مستقیم و
غيرمستقيم. انواع و عملکرد ارتباط غیرکلامی) و واژگان پایه برای کسب مهارت را ارائه
میکند. نگرش مناسب شامل درک اهمیّت برقراری ارتباط موشر نیاز به دیدن بیماران یا
مددجویان به عنوان فردی از افراد جامعه به جای یک مورد بیماری (6856) و همکاری با
سایر اعضای تیم مراقبت های سلامتی است. پس از پایان این دوره دانشجو باید دلز
برای ارتباط کلامی و غیرکلامی را داشته باشد. قادر به شروع مصاحبه و خاتمه دادن به آن
ياقبد:
صفحه 9:
برقراری ارتباط با بیمار یا مددجو
برقراری ارتباط با بیمار یا مددجو شامل سه قسمت زیر است:
* معارفه و شروع رابطه
* کاوش کردن در مورد موضوع مورد مصاحبه
* پایان
صفحه 10:
برای برقراری یک ارتباط موفق بايد
آماده شدن برای مصاحبه
خوشامد گویی و معارفه
مهارتهای گوش دادن
مهارت های گفتاری
تسهيل facilitation)
تشریح (explanation)
تفیر (۱۳]6۲۳0۲6۵۲۵۵)
جستجوی نقطه نظرات بیمار یا مددجو
نیازهای هیجانی بیمار یا مددجو
درک اشارات غیر کلامی بیمار یا مددجو
مسایل فرهنگی موثر بر برقراری ارتباط
یادداشت برداری
صفحه 11:
آماده شلان sly مصاحبه
۴ قبل از شروع مصاحبه دانشجو بلید روی شرح وظلیف خود تمرکز و ذهن خود را از سایر
مشغله ها خالی کند.
صفحه 12:
خوشامد گویی و معارفه
در این قسمت دانشجو باید ضمن خوشامد گویی به بیمار يا مددجو یا مددجو خود را
معرفی کند و نام او را پپرسد. همچنین موارد زیر را در این قسمت به خاطر داشته و در
موقع لزوم از آنها استفاده کند:
از حالت چهره (6(60۲655[00 20121]) متناسب با سخنان مطرح شده برای همراهی
كردن با بیمار يا مددجو
تغییر یا تنظیم تون صدا (006] ۷0166 متناسب با وضعیت موجود
دست دادن در صورت نیاز
حرکات سر و دست برای تایید و يا نفی
صفحه 13:
مهارتهای گوش دادن
روش های کلامی: استفاده از این موارد برای روشن سازی موارد ابهام در مصاحبه و تکمیل گفته هاس
بازگویی (۲65131۲09) یا بیان مطالب: در اين مرحله اطلاعات مربوط به بیماری جمع آوری میشود.
کاوش (0۲00/9) یا سوالات بیشتر از مصاحبه شونده در مورد نکات کلی یا مبهم : در لين مرحله ارتباط توسعه
بیشتری یافته و اطلاعات تکمیل میشود.
روشن سازى (170/ا13115) يا سوال مستقيم در موارد ابهام برای روشن شدن درستی برداشت مصاحبه کننده از
سخنان بیمار یا مددجو.
تصمیم گیری و مدیریت: با استفاده از اطلاعات مراحل قبل در مورد مشکل
اجرای آن مدیریت میشود.
روش های غیرکلامی شامل:
سکوت(6]166ا5) : استفاده مناسب از سکوت به بیمار یا مددجو اجازه میدهد تا بیان افکار و احساسات خود را
تکمیل کند.
ارتباط چشمی (60]0131 6 6۷) بر حسب تحمل طرف مقابل و شرایط فرهنگی
وضعیت (005111۲6) مناسب بدن به طوری که بیمار یا مددجو احساس کند به سخنان او توجه میشود.
qo dx» (touch) تماس
.و اندام ها و حالات چهره
مددجو تصمیم گیری کرده و
حرکات سر صوره
مهارت هاى كوش
ان در قسمت هاى بعدى. مورد بحث قرار خواهد كرفت.
صفحه 14:
مهارت گوش دادن
* اغلب مردم گمان میکنند که شنونده های خوبی هستند و آموختن مهارت گوش دادن برای
آنها عجیب است! در حالیکه واقعیت لین است که بسیاری از ما خوب كوش نمىكنيم. بليد
توجه داشت شنیدن با گوش دادن تفاوت دارد. شنیدن تنها بخشی از گوش دادن است و
شخص در آن تنها به آنچه که مایل است توجه میکند و از بقیه گفته ها صرفنظر مينماید.
شنیدن یک روند غیرفعال است و گوش دادن یک روند پویا و فعال است که نباز به آموزش
و کسب مهارت دارد. ما صدای والدین برای دعوت به شام نجوای همکلاسی و یا صدای
با گوش دادن متفاوت است.
پ ان با كوش سوم و سعی در فهم آ در فرد مصاحبه
شونده میگذرد با استفاده از گوش: چشم. احساس و فکر است. گوش دادن فعال, . مستلزم
توجه به آنچه گفتسه شده (کلامی) و روشی که برای گفتن استفاده شده (غیرکلامی)
میباشد. با لين روش میتوان لین توصیه را تحقق بخشید: به صحبت های بیمار گوش دهید.
تشخیص را به شما میگوید.
سوت داور در بازی را میشنویم و ای
صفحه 15:
برقراری مهارت گوش دادن را میتوان به ۶ بخش عمده تقسیم کرد
۰ همراهی و برقراری ارتباط با بیمار Attending
+ تفسیر و تاویل Paraphrasing
+ شفاف سازی Clarifying
+ کنترل فهم مطالب Perceptual Checking
صفحه 16:
گوش دادن هميشه به راحتی میسر نیست. گاه موانعی از گوش دادن و درک پیام اصلی
سخنان بیمار جلوگیری میکنند. این موانع به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم میشوند:
مولنع داخلی که از درون منشاء میگیرند عبارتند از: موانع روانی. عصبانیت. اضطراب.
خستگی و قضاوت زودرس.
مولنع خارجی که در محیط بیرون ريشه دارند. عبارتند از: نداشتن تمرکز در محیط سر و
صداء فعالیت دیگران و راحت نبودن از نظر جسمی.
صفحه 17:
افزايش مهارت كوش دادن
براى افزايش مهارت كوش دادن موارد زير را رعايت شود:
از قطع كردن صحبت طرف مقابل خود دارى شود
پس از طرح سوال سكوت شود تا پاسخ را بشنود؛ تنها روى كوش دادن تمركز شود.
بدون پیش داوری گوش دهد. پیش داوری آنچه را كوش داده مىشود تحريف مىكند.
در گوش دادن سعی در یافتن اهداف جزئیات و نتیجه گیری داشته باشد.
گوش دادن فعال. تفسیر را نیز در بر میگیرد.
اشاره ضمنی اغلب از آنچه گفته میشود مهمتر است. پس به ناگفته ها نیز توجه شود.
در فاصله بین جملات فکر شود.
قبل از بیان جملات. خوب آنها را تجزیه و تحلیل کند.
با کنش خود نشان دهد که گوش میکند.
صفحه 18:
مهارت های گفتاری
سوالات باز:
بايد مصاحبه با بیمار يا مددجو با سوالات باز شروع شود. در سوالات باز از موارد کلی سوال
میشود و پرسش شونده برخلاف سوالات بسته که جواب لن محدود به بلی یا خیر و یا کلمات و
جملاتسی در ارتباط با موضوع خاص اسست. در جواب دادن محدوده اخت ی دارد. اين
سوالات در ابتدای مصاحبه روشن میسازد که مشکل اصلی بیمار یا مددجو چیست.
سوالات بسته:
با پیشرفت مصاحبه با روشن شدن موضوع به تدریج باید از سوالات بسته استفاده کرد تا جزئیات
مورد نظر در مورد مشکل بیمار یا مددجو را که ممکن است بیمار یا مددجو به آن توجه نداشته
باشد یا برای بیان آن با سوالات باز زمان زیادی نیاز دارد: روشن کرد.
بازگویی عبارات repetition)
در حین مصاحبه گاه برای تاکید روی یک موضوع. گاه برای روشن شدن یک مطلب و یا برای
كه به بیمار یا مددجو نشان داده شود به صحبت های او گوش میدهیم از بازگویی عبارات استفاده
میشود.
صفحه 19:
(facilitation) تسهیل
۴ وقتی که مصاحبه شونده در پاسخ به سوالی دچار مشکل میشود برای جلوگیری از خاتمه
مصاحبه مى توان با او همراهى كرد و با عباراتی بیان او را تسهیل کرد البته اين عبازات
نبلید القاکننده مطلبی باشد ولی میتولند بدون ارتباط با موضوع و حتی بی معنی باشد. پس
بیان این عبارات مصاحبه شونده مجددا به موضوع اصلی برمیگردد.
صفحه 20:
explanation) تشریح
۰ —
در موارد ابهام از مصاحبه شونده خواسته میشود که در آلن مورد خاص بیشتر توضیح
دهد.
صفحه 21:
تفسیر (۱۳۲6۲۳0۲۵۲۵۱0۲)
* در مواردی که سخنان بیمار يا مددجو نیاز به تفسیر دارد میتوان تعبیر آنها را با وی در
میان گذاشت.
صفحه 22:
جستجوی نقطه نظرات بیمار یا مددجو
* نقطه نظرات مصاحبه شونده سوال شود اما نباید در مورد آنها قضاوتی صورت گیرد.
صفحه 23:
درک نیازهای هیجانی بیمار يا مددجو
بیمار یا مددجو دارای احساسات و هیجاناتی است که بلید در مصاحبه در نظر گرفته شوند
و مصاحبه کننده به آنها احترام بگذارد.
بیتفاوتی نسبت به این احساسات موجب خدشه دار شدن ارتباط پزشک و بیمار یا
مددجو میشود.
صفحه 24:
درک اشارات غیر کلامی بیمار يا مددجو
ر یا مددجو ممکن است همیشه مسایل را به طور مستقیم و شفاف بیان نکند.
مسئله به خصوص در حیطه های خصوصی که فرد از بیان ن شرم دارد. مواردی که
نیاز به تاکید یا تکذیب دارد يا بنا به دلایل حاص استفاده از عبارات کلامی میسر نیست.
ادق است.
گاهی نیز در همراهی با عبارات کلامی به کار میرود.
لذا مصاحبه کننده باید به حرکت سر دست. چشم بیمار یا مددجو حالات جهره و ...
بیمار یا مددجو توجه داشته باشد و پیام های آنها را دریافت کند.
صفحه 25:
مسایل فرهنگی موثر بر برقراری ارتباط
در مناطق مختلف آداب و رسوم مختلفی وجود دارد که پزشک شاغل در آن مناطق بلید در
بدو ورود به منطقه با آنها آشنا شده و به دقت در برقراری ارتباط آنها را رعایت نماید.
سطح سواد بیمار یا مددجو و اثر آن در برقراری ارتباط و اعتماد به نفس بيمار يا مددجو.
بیماران یا مددجویان کم سواد و بیسواد ممکن است از ترس یا شرم از بیان عبارات
ناموستو احساین gd شدن به تعویی ازکباط برقرار نکتادر
در این موارد با شروع مناسب مصاحبه و بیان سوالات قلبل فهم و استفاده از عبارات بیمار
یا مددجو میتوان او را به ادامه مصاحبه ترغیب کرد.
صفحه 26:
یادداشت برداری
در صورت نیاز به یادداشت برداری در حین مصاحبه اینکار نباید در گفتگو و ارتباط
خللى ایجاد کند.
بهتر است تنها کلمات کلیدی با سرعت نوشته شود و در موقع تشریح عصاحیه استفاده
شود زیرا با نوشتن تمام سخنان پیمار یا مددجو ممکن است رشته کلام از دست مصاحبه
کننده خارج شود و بیمار با مددجو تصور میکند که او به سخنان وی توجه نمیکند.
صفحه 27:
یک مدل ساده برای مصاحبه با بیمار يا مددجو
لین کل سم Sas Ee
کاوش برای شرح حال بیمار یا مددجو و بخش cape و به دنشجر در اجام مت
مضاخنبه کمک میکند,
دانشجو قبل از شروع مصاحبه باید با این مدل آشنا بوده و آنرا در حين مصاحبه در
اختیار داشته باشد ولی در حین انجام کار توجه او بلید معطوف به بیمار یا مددجو باشد و
از نگاه کردن زیاد به راهنما خودداری کند.
صفحه 28:
معارفه
در ابتدا دانشجو باید خود را به بیمار یا مددجو یا مددجو معرفی کند و مطمثن شود که ن
شخص همان بیمار يا مددجویی است که قرار است با او مصاحبه کند.
دانشجو بايد به بيمار يا مددجو بگوید که او یک دانشجوی سال دوّم پزشکی است و اين
ali دوره ی است که مستقیما با بیماران با مددجویان مصاحبه میکند و این مصاحبه
بدین منظور است که توانایی او در برخورد با بیماران يا مددجویان افزایش یابد.
رضایت و اعتماد بیمار یا مددجو برای مصاحبه جلب شود و به او گفته شود که اطلاعاتی که
میدهد تنها در اختیار سایر پزشکانی که در ارتباط با او هستند قرار خواهد گرفت. در ضمن
مدت مصاحبه نيز به وى گفته شود.
به بيمار یا مددجو بگوید که وظیفه او در آن روز این است که با یک بیمار یا مددجو
مصاحبه کند. علّت مر مراجعه او به لن مركز را د دريابد و بباموزد كه جكونه ايين كار را انجام
دهد تا بیمار یا مددجو احساس راحتی داشته
صفحه 29:
شرح حال بيمار
از پیمار یا ممدجو علّت مراجعه اوبه تن مرکز سوال شود.به بیمار یا ممدجو بگویید که ملیل است داستان بيمارى او را از
آغاز بشنود: لیا ممکنست چگونگی شروع مشکلی که باعث مراجعه شماجه پزشک شده را تشریح کنید و بگویید در حال
حاضر وضعیت پیماری شما چگونه است؟
با بیان عبارلتی خود را علاقمند به صحبت های بیمار يا ممدجو نشان داده و او را تشویق به ادامه سخنانش کنسد: 4
بعد چه اتفاقی افتاد؟ میتوانید بیشتر توضیح دهید؟
مطمشن شود كه اريش را کشف کرده ٩9: این بیماری چه اثری روی زندگی شما داشته
است؟2© همجنين احساس بيمار يا ممدجو از بيماريش ارزيابى شود.
به بیمار یا معدجو از
در مورد تجربه حضور در بیمارستان در بیماران بستری و اثرات آن بر زندكى ايشان سوال شود.
وقتی بیمار یا ممدجو داستان بیمارریش رابه اتمام رساند از او تشکر کرده و از او سوال کند یا میتولند چک كند كه سه
مطلب ز
یا میتولنم چک کنم که همه نشلنه ها و مشکلاتی که شما در حال حاضر دارید و تملیل دارید در لن ز
شود را متوجه شده ام؟ 9
و سپس آیا مى توانيد به من بكوييد چه چیزی پیشتر ذهن شما را مشفول کرده و باعث نگرانی شما شده است 1
و انتظار دارید دکتر برای کمک به شما امروز چه کاری انجام دهد؟ و در صورت بستری بودن پیمار,
شدن شبیه چیست؟ چه چیزی باعث بهتر شدن این تجربه بستری شما میشود؟
را متوجه شده است:
اه شما کمک
جربه بستری
صفحه 30:
* از بیمار سوال شود: آیا فکر میکنید مطلب مهمی وجود دارد که از شما نپرسیده باشم؟ آب
شما سوالی ندارید؟ 9
* سوال از بیمار در مورد چگونگی برقراری ارتباط در مصاحبه و نکات مثبت و منفی ن و
گرفتن پسخوراند کمک کننده است.
* از بیمار صمیمانه تشکر شود.
صفحه 31:
fle عدم همکاری بیمار یا مددجو
ناامیدی بیمار و اعتقاد به اینکه نمیتوان کاری انجام داد: گاهی بیما aba Gala Sirs
درمانی دارد به خصوص در مواردی که پس از مراجعه به ٍ متعدد مداوا نشده است. لذا فکر
کند صحبت کردن در مورد این مشکل, اتلاف وقت است و از آن پیهیز میکند.
Lt ns حقارت: عدم تملیل به اينکه احساساتی به نظر برسد. بیمار با بیان احساس واقعی
خود به حصوص وقتی ناخوشایند و غیرمعمول باشد. ممکن است احساس حقارت و ضعف کند.
شرم حضور و اعتقاد به اینکه گفتن این مسایل صحیح نیست: بعضی افراد تابوهایی دارند که بیان آنها
را حتی برای پزشکشان مشکل میکند. بسته به فرهنگ هر جامعه این تابوها متفاوت است. البته گاهی
نیز فردی است. مسایل مربوط به آمور جنسی يا بیماری های ناحیه تناسلی در اين دسته قرار میگیرند.
رفتار بازدارنده پزشک: گاهی پزشک در شروع رابطه قادر به جلب اعتماد بیمار نیست یا در حین
مصاحبه با فتار یا گفتار خود موجب اختلال در مصاحبه میشود. تعدادی از این موارد در ادامه بحث
آورده شده است.
نگرلنی از آشکار شدن ترس در مورد وضعیت سل بیمار این ترس را نشانه ضعف میداند. لذا
مایل نیست آشکار شود و بدین منظور از برقراری ارتباطی که منجر به این امر شود اجتناب میکند.
صفحه 32:
مصاحبه با خانم های باردار
دوره بارداری ۳
ار
طول زندگیشان است. در طول لين دوران تغييرات جسمانی و روانیمتعددی
ش تغییرات زیادی میشود لذا در مصاحبه با آنها علاوه بر سوالات و
چگونگی تغیرات جسمائن وی هو مدت بارداری
تغییرات فکری او در این دوره
در صورت شافل بر ری دوی کارا
ld راجع به او پس از باردار شدن و یه حصوص آثر ارداری روی همه خائواده
شوهر دوستان و محل کار صورت میگیرد؟
اری چیست؟
برای زایمانش چه برنامه ای دارد؟
تجربه مراقبت های دوران بارداری چگونه بوده است!
ت انجام زایمانه تجزبه وی از آن.چگونه بزده استل؟
نظر او راجع به باردارى؛ زايمان و برورش Teer GE
او راجع به بارفارى» زايمان و پرورش کودک چه توصیه هایی از خانود.
Fane
UT نگرانی و دغدغه ای نسبت به آینده دا
یافت نموده است (با توجه وی بهالتظارات و تقاضای
Tenable Gall ppb lyase Alyy jh چگونه
صفحه 33:
مصاحبه با سالمندان
در مصاحبه با سالمندان به موارد زیر توجه شود:
ز راهکارهای ارتباط کلامی و غیرکلامی مناسب استفاده شود.
در صورت نيان وضعیت شنوایی و بینایی بیمار تعیین شود.
چراغها را روشن کنید.
شان و منزلت آنها حفظ شود.
قبل از انجام هر کاری برای آنها توضیح دهید.
از راهکارهای حمایتی زیر استفاده شود:
بیمار را به بیان احساسش تشویق کنید.
از مطرح کردن سوالاتی که نیاز به قضاوت دارند خود داری شود.
صحت سخنان بیمار تایید شود.
مسئولیت شکست ارتباط به عهده گرفته شود
صفحه 34:
معارظه. آياخود را به ر وشني معرفی کرد و کنترن کرد باچه کسی صحبت بیکند!
بيان زميده مصباحبه. آيا خود را به عتوان دانشجوی پنزشکی معرفی کرد و از بیمار اجلزه مصاحبه گررفت؟
جلب اعتماد بيمار. آيا به بیمار گنته شد اطللاعات وی در اختیار چه کسانی قرار خواهد گیفت!
شرح وظايف. آيا هد از مصاحبه توضيع ماده شد؟.
كرفت شرح حاد. آي
وائيد هر موره.... براى من توضيع دهيد؟.
علاقه مندى به سخنان بيمار و تشويق وى. بعد جه اتفاقي اطتاد؟.
تجربيات بيمار و اشیات بیماری روی زندگی وی
انشائه ها ومشكلات ضلى وى
5010
انتظلارات بيمار. جه كمكي نياز داريد؟
خاتمه. تشک و سوال در مورد چگونگی مصاحبه
آرائه پسخوراند به همکاران در گروه :
دیدگاهبیماران
مارد میت
oe
مواردی که ال فی ات
صفحه 35:
موقعی که دانشجو خود مصاحبه گر است بهتر است از نو:
خودداری نموده و تنها نکات کلیدی را یادداشت ت لمايد و بعد براى تكميل از لَنْ استفاده
کند. در مواقعی که همگروهان وی مشفول مصاحبه هستند.د جو جدول ثبت مصاحبه
را برای وی تکمیل کند تا علاوه بر ثبت شرح حال. پسخو راند به همکار ارائه شود و
نکات مثبت و متفی مصاحبه به وی گوشزد شود.
چس از پایان مصاحبه با همگروهان, تشکیل جلسه داده و تجربیات خود را مبادله کنند و
برای ارائه گزارش كار به 5311153601 برنامه ريزى كنند. لازم به ذكر است كه تبادل
اطلاعات به معنای نگارش مشترک گزارش نیست و هر دانشجو باید گزارش خود را
ارائه کند.
در نهلیت» گزارش کار به استاد مربوطه ارلئه خواهد شد. هر دانشجو به طور خلاصه در
۰ دقيقه یافته های خود را بیان ميکند و استاد نها بیان مكنا كه Like
بیماری؛ زندگی بیمار مورد مصاحبه آنها را تحت تائسر قرار داده و عوامل فردی و
اجتماعی چگونه در شکل گیری بیماری نقش دارند.
صفحه 36:
همراهی و برقراری ارتباط با بیمار ۸601۳9
عبارتست از برقراری ارتباط چشمیبا فرد در فاصله ای مناسب : لین ارتباط به صورت نگاه خیره و سرد نباشد
بلكه توامبا احساس وبا تناوب باشد. ارتباط چشمی بلید بر حسب تحمل فرد مصاحبه شونده تنظیم شود گاه پیمار
از نگاه مصاحبه گر مى كريزد و نگاه خره به او باعث قطع ارتباط میشود و در مواقعی نگاه نکردن او را به منزله
عدم توجّه به سخنانش مىداند. مصاحبه كر بايد جايكاه بیمار در بین این دو طیف را مشخص و مطابتقی تن ارتباط
چشمی مناسب برقرار کند.
استفاده از یک وضعیت طبیعی و مناسب: لین وضعیت بهتر است کمی حمیده به جلو در یک وضعیت راحت و ثه
به صورت ایستاده و دست به سینه در مقابل پیمار باشد : به طوری که طرف مقابل متوجه علاقه و توجه مصاحبه
کننده به سخنانش شود. تنظیم فاصله نشستن یا ایستادن با فرد مصاحبه شونده به طوریکه حریم شخصی او حفظ
شده و احساس راحتی داشته باشد.
تنظیم تون صدا به نحوی که شایسته طرف مقابل باشد.
استفاده از ایما و اشاره برای نشان دادن توجه و علاقه به سخنان بیمار. از حرکات شدید و تند پرهیز شود.
بازتاب دادن احساس. احساس طرف مقلبل درک شود و مانند آینه با کلام یا به صورت غیرکلامی مثل حللت چهره
به طرف مقابل نشان داده شود
عدم هدایت شخص با جهت سخنان او به طور مستفیم. در صعورتی که دانشجو قسمتی از سخنان بیمار را
متوجه نشد یا خواستار تفییر مسیر صحبت است از عبارلتی مانند : من منظور شما را از ... متوجه نشدم. من به
دنبال این موضوع نیستم 9 استفاده نماید
استفاده از عبارات کلامی مرتبط با سخنان بیمار بدون تفسير, سوال یا عنوان جدید. مانند: میدانم منظور شما
چیست, من آنچه به شما گذشته را درک میکنم.
صفحه 37:
تفسیر و تاویل Paraphrasing
" فهم دانشجو از سخنان بیمار را مورد آزمون قرار میدهد و نشان میدهد که او به دنبال
اصلی در سخنان بیمار است. همچنین به روانتر شدن مصاحبه و به خصوص به
شدن عبارات دو پهلو کمک میکند.
* یک خلاصه دقیق و ساده از صحبت های اصلی بیمار ارائه میکند. هرگز از عبارت من
شنیدم که شما گفتید... ٩9 استفاده نشود زیرا مصاحبه را متوقف میکند.
صفحه 38:
شفاف سازی Clarifying
موارد مبهم مصاحبه را ابهام زدلیی میکند. شفاف سازی, تفسیر مشکل نیست بلکه روشن
سازی آن است. پس از اقراربه وجود ابهام با جمله بندی مجدد. تکرار با توضیح سعی در
رفع آن شود.
صفحه 39:
کنترل فهم مطالب Perceptual Checking
* دانشجو با چند عبارت از بیمار سوال میکند که آیا برداشت او از سخنان بیمار درست بوده
cel
#تفسير خود از شنيده ها را بيان كند.
* از بیمار به طور مستقیم در مورد صحت برداشت سوال شود.
۴ در صورت صحیح نبودن برداشت. از بیمار برای تصحیح آن کمک گرفته شود.
صفحه 40:
عوامل مخدوش کننده مصاحبه
دستور دادن, جهت دادن و برخورد-
هشدار دادن, كردن و تهديد كردن
پند و اندرز دادن نتيجه اخلاقی گرفتن
التماس کردن
توصیه کردن و پيشنهاد راه حل
قضاوت کردن. متهم كردن و انتقاد كردن
مقايسه كردن
ترغیب کردن. خطابه و يا بحث کردن
چاپلوسی و پسند كردن
اسم گذاشتن, مسخره و استهزاء
تفسیر تجزیه و تحلیل و تشخیص گذاری
اطمینان دادن دلداری دادن. حمایت کردن
کاوش و بازجوبی کردن
منحرف و كيج كردن
رفتار نامناسسب مانتد: خمیازه کشیدن,
كارهاى بيهوده؛ خيره شدن به بيرون از
اطاق و ..
در حین شنیدن صسحبت. های: مصساحبه
شونده در فکر پاسخ دادن به او باشد
خواندن فکر بیمار: پییش خود فکر کند
میداند مصاحبه شونده چه میخواهد
بگوید
فیلتر کردن : گوش دادن به بعضی صحبت
های پیمار و گوش ندادن به بعضی دیگر
عدم تمرکز کلفی و در فکر فرو رفتن حين
مصاحبه
از خط خارج شدن و تغییر ناگهانی مسیر
مصاحبه