مهارت های ذهنی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیممهارتهای ذهنی : مفاهیم تعریفی وقواعدمدرس: آقای دکتر نیلیظریفه محبی
اسلاید 2: انواع یادگیریمهارتهای ذهنیراهبردهای شناختی اطلاعات کلامی مهارتهای حرکتینگرشها
اسلاید 3:
اسلاید 4: مفهوم:طبقه ای از محرکها با ویژگیهای مشترکمیز خاک انقلاب انسان مفهوم نیستمیز استاد خاک رس انقلاب کبیر فرانسه نادر شاه مفهوم استمفهوم سازی:زمانی صورت می پذیرد که فرد بتواند یک دسته از موجودات یا رویدادهای همگن را با یک نام مشخص بشناسد واز دیگر موجودات یا رویدادها تمییز دهد.مثل تشخیص مهره داران پستاندار از دیگر مهره داران
اسلاید 5: الگوی تدریس یادگیری مفاهیم1) نمونه ها / مصداق ها : نمونه ها ،زير مجموعه اي از يك مجموعه اطلاعات هستند ،زير مجموعه اي از نمونه هايي است كه در يك يا چند ويژگي اشتراك دارند . يك مفهوم از طريق مقايسه نمونه هاي مثبت و نمونه هاي منفي ياد گرفته مي شود.2) ويژگي ها يا خصيصه ها :هر مورد از داده ها يا اطلاعات داراي وجوهي هستند كه به آن ويژگي يا خصيصه گفته مي شود. به عنوان مثال : كشور ها داراي حدود و شعور مردم و حكومتي هستند كه بر مبناي آنها با ساير ملل ارتباط برقرار مي كنند.3) ويژگي هاي اساسي يا بنيادي :ويژگي هايي هستند كه داراي اهميت يا جلوه حياتي براي طبقه اطلاعاتي هستند . نمونه ها يا مصداق هاي مربوط به يك طبقه داراي ويژگي هايي هستند كه امكان دارد براي آن طبقه چندان مربوط نباشد . براي مثال كشور ها داراي درخت ، گل ، و ... هستند . اما در تعريف كشور اين ويژگي ها در نظر نمي آيد .4) ويژگي هاي چندگانه :ويژگي حاضر از مواد ديگري براي تبیين مفاهيم است . برخي مفاهيم بر مبناي يك ويژگي در طبقه اي قرار مي گيرند5) نمونه مثبت :نمونه اي است كه بیشترين ويژگي ها را با هم دارد. 6) نمونه منفي :نمونه اي است كه فاقد ويژگي هاي مشترك هستند.براي تدريس يك مفهوم ، بايد تصويري روشن و تعريف شده از ويژگي ها داشته باشيم.
اسلاید 6: قاعده آموزی:ارتباط دادن صحیح چند مفهوم با هم می توان اصل یا قاعده هایی را استنباط کردکه معنی تازه ای به انها داده و قوانین و اصول را بوجود می اورد بنابراین مفهوم آموزی مقدمه قاعده آموزی است. انسانها، برابر آفریده شدهاند. a=b c=da+c=b+d فلزات، بر اثر حرارت منبسط میشوند10 = 2+ 8
اسلاید 7: در مثالهای بالا «انسان»، «برابر» آفریده شدن، «حرارت»، «انبساط»، 8، +، 2، = و 10 همه مفهوم هستند که از اجتماع آنها معانی تازهای درست شده است. باید توجه داشت که اصول یا قوانین از اجتماع مفاهیم درست میشوند نه موارد خاص. بنابراین، عبارت «پرویز از حسن کوشاتر است» یک اصل یا قانون به حساب نمیآید، زیرا حسن و پرویز به موارد خاص یا مصادیق مفهوم دانشآموز اشاره میکنند و خود آنها مفهوم نیستند، یعنی به طبقه یا گروهی از افراد دلالت نمیکنند. اما اگر گفته شود «بعضی از دانشآموزان از دانشآموزان دیگر کوشاترند» در آن صورت، یک اصل درست میشود
اسلاید 8: الگوی تدریس قاعده آموزی این روش معلم به ذکر قاعده ها و دستورات اکتفا می کند و سعی دارد که پس از توضیحاتی کوتاه قاعده ها را به دانش آموزان انتقال دهدایراد عمده این روش آن است که به محصلین مجال تفکر را نمی دهد. مفاهیم ریاضی طی پروسه و فرآیندی مشخص در ذهن شکل می گیرند و روش قاعده آموزی فرصت کافی برای شکل گیری مفاهیم به دست نمی آید.این روش برای آموزش دستورها و فرمول های کلیدی که نیازی به توجیه آنها نمی باشد مفید است. پس از موفقیت در آزمون از آنجا که فلسفه ی وجودی این قواعد برای محصّل روشن نشده است در واقع مطالب و قواعد را یاد نگرفته اند و لذا در فراموش کردن آنها و یا تمایل به استفاده از آنها چندان رغبتی نشان نمی دهد؛در دبیرستان ها، حساب،مثلثات و جبر یا روش تقسیم اعداد چند رقمی بر اعداد چند رقمی در کتب درسی قدیم بدین روش یاد داده می شد.در آموزش های فشرده نیز غالباً روش قاعده آموزی اعمال می گردد.ذهن محصلین از قواعد مختلف و متنوع مطالب گوناگون انباشته شده و از آنجا که این مطالب به درستی تفهیم نشده اند،محصلین آنها را با اکراه تمام می آموزند ولی به محض موفقیت و یا شکست در آزمون ها همگی را به فراموشی می سپارند.
اسلاید 9: تمییزدادنها(انواع مواد:مایع،جامد،گاز)مفهوم سازی (مایعات)قاعده آموزی(شکل ظرف را به خود می گیرد)
اسلاید 10: سلسله مراتب یادگیری در این فصل(نتیجه گیری)مفهومطبقه بندی مفهوم تعریفیقاعده آموزیدو یا چند قاعدهقاعده برتریادگیری
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.