ekhlas

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهارت های زندگی: اخلاص”

مهارت های زندگی: اخلاص

اسلاید 1: مهارت های زندگی { { اخلاص

اسلاید 2: انسان بنده خالص نمى شود مگر اینکه تعریف و تکذیب مردم نسبت به او در نظرش یکسان باشد چون تعریف و تکذیب آنها واقعیت را تغییر نمى دهد پس خوشحال نباشیم به تعریف کسى ، زیرا که تعریف وثناگوئی دیگران ازما ، نه مقاممان را در نزد خدا زیاد کرده و نه بى نیازمان از درگاه خداوند مى گرداند

اسلاید 3: اخلاص به معنای پیراستن نیت و اعمال و اهداف از هرگونه آمیختگی با غیر خدا و بیزاری از آن است . به معنای دیگر اخلاص آن است که جز ذات اقدس خداوند چیزی مورد توجه انسان نباشد.

اسلاید 4: ای کاش که می ریخت شبی سبز ، خدا یک جرعه ز اخلاص ،به کام دل ما

اسلاید 5: تعریف اخلاص: اخلاص مقابل ریا است و عبارت است از خالی ساختن قصد انجام کار برای غیرخدا . امام صادق(علیه السلام) مى‏فرمایند: «لابد للعبد من خالص النیه فى کل حرکه و سکون اذ لو لم یکن بهذا المعنى یکون غافلاً والغافلون قد وصفهم‏الله تعالى بقوله: ان هم الا کالانعام بل هم اضلّ و قال: اولئک هم الغافلون...؛ شرط بندگی خدا این است که در هر حرکت و سکونى نیتش رابرای خدا خالص سازد زیرا اگر چنین نکند، غافل است و غافلان را خداوند تعالى اینگونه توصیف فرموده: اینان مانند چهارپایان بلکه گمراه ‏تر هستند و نیز فرموده: اینان همان کسانى هستند که غافلند» (میزان‏الحکمه، محمد محمدى رى‏شهرى، ج 3، روایت 4748)

اسلاید 6: مخلصین می گویند: خدایا یك موقعی با چیزهایی که مثل آب نبات و شکلات هستند سرما گرم نشود، ما خودت را می خواهیم. کسی که خواهان گوهر اخلاص است همه توان و تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار گیرد و سهمی برای خود و غیر خدا در نظر نگیرد؛ زیرا در آنان را شریک خدا قرار داده است و خداوند نیز آن عمل ناخالص را نمی پذیرد و سهم خویش را به دیگران می بخشد. اما خداوند کسی را که به گوهر اخلاص دست یافت و وجودش را وقف او ساخت، مخصوص خویش قرارمی دهد و مشمول رضوان خداوند می شود.

اسلاید 7: حکایتی در باره اخلاصپس از رحلت مرحوم علامه مجلسي، ايشان را در خواب ديدند و پرسيدند چه چيزي موجب نجات شما شد و از بين اين همه خدمت هايي که انجام داده ايد کدام براي شما نافع تر بود؟ايشان فرمودند: هيچ کدام از کارهايي که انجام دادم آن اثري را که انتظار داشتم به همراه نياورد و هنگام حساب، هر کدام نقص و ايرادی داشت. روزی از کوچه ای رد مي شدم و سيبي در دستم بود. در اين حال زني هم در حالي که بچه اي در بغل داشت از آنجا عبور مي کرد. کودک نگاهش به سيبي که در دستم بود افتاد و من از حرکات او فهميدم تلاش دارد سيب را از دست من بگيرد. مادرش که متوجه شد، او را منع کرد و دستش را کشيد. من براي شاد کردن آن کودک، جلو رفتم و آن سيب را به او دادم. در اين دنيا به من گفتند کار صد در صد خالص تو همين يک کار بود که هيچ شائبه اي از تملق سلطان، شهرت و فضل علمي خود را به رخ ديگران کشيدن و ... نداشت! آن سيب را فقط براي رضاي خدا دادم تا دل آن کودک شاد شود.

اسلاید 8: مهم ترین شرایط عبادت اخلاص در نیت است. اهمیت اخلاص،تا آنجاست که عمل بی اخلاص، نه تنها شخص را به خدا نزدیک نمی کند، بلکه موجب دور شدن از خدا می گردد .حذیفة بن یمان می گوید:از پیامبر اکرم (ص) معنای اخلاص را پرسیدم. حضرت فرمود: من از جبرئیل و او از خدا سؤال کرد. خدای سبحان نیز فرمود: اخلاص سری است از اسرار من که در دل محبوب خود قرار می دهم.اخلاص محور اساسی در نیت است، حکمتی ملکوتی دارد که کسی جز محبوب خدا به آن نمی رسد.یکی از راه های شناخت هرچیز، شناخت طرف مقابل آن است. ریا در مقابل اخلاص که صفتی پسندیده و نیکوست، قرار دارد. ریا، یعنی اینکه به مردم نشان دهد برای خدا کار می کند، در حالی که برای خدا نباشد. ریا باطل کننده عمل است. در خطبه شعبانیه از رسول خدا (ص) آمده که خدا را با نیت های صادق و قلب طاهر بخوانید. امام صادق علیه السلام میفرماید: برای ریاکار، سه نشانه است که عبارتند از:1- بهجت و نشاط دارد، وقتی که مردم او را می بینند.2- کسالت پیدا می کند، وقتی تنهاست.3- دوست دارد ثنا کرده شود در جمیع امورش.جایگاه اخلاص

اسلاید 9: بالاترین مرتبه اخلاصبالاترین مرتبه اخلاص، آن است که: هرگاه شخص عملی را انجام می دهد، نظر او فقط رضای حق تعالی باشد. این مرتبه از اخلاص، اخلاص صدیقین است و به این مرحله نمی رسد، مگر کسانی که در دریای عظمت الهی غرق گشته اند و حيران محبت اویند. مگر اینکه از همه خواهش های نفسانی دست بردارد و پشت پا بر هوا و هوس زند و دل خود را مشغول فکر و افعال پروردگار خود کنی. وقت خود را به مناجات او صرف کنی تا نور جلال و عظمت او بر دل تو پرتو افکند و محبت و با او در دل تو جای گیرد. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: به درستی که برای هر حقی حقیقتی است و انسان به حقیقت اخلاص نمی رسد،مگر اینکه تمجید و ستایش مردم را (بر کارهای خود) دوست نداشته باشد. و از امام صادق (ع) روایت است: انسان بنده خالص نمی شود، مگر اینکه تعریف و تمجید و تکذیب او از طرف مردم در نظرش یکسان باشد. چون می داند که تعریف و تکذیب آنها واقعیت را تغییر نمی دهد. پس خوشحال نباش به تعریف کسی، چرا که تمجید، مقام انسان را در نزد خدا زیاد نمی کند و بی نیازش نمی سازد از آنچه برایش مقدر گردیده است.

اسلاید 10: اخلاص و رهایی از دام شیطانتا زمانی که در شخص مرتبه اخلاص وجود نداشته باشد، از شر شیطان رها نخواهد شد. زیرا خود شیطان لعین، به عزت رب العالمین قسم یاد کرده است که همه بندگان را گمراه می سازد، مگر اهل اخلاص را. چنان که از زبان او، در قرآن مجید آمده است:به عزت و جلال تو قسم که خلق را تمام گمراه خواهم کرد، مگر خاصان از بندگانت که برای تو خالص شدند.

اسلاید 11: اخلاص در کلام ولایتمقام معظم رهبری درباره اخلاص چنین می فرماید:اخلاص، یعنی اینکه انسان، کار را برای خدا و به عشق عمل به وظیفه انجام دهد. انسان برای هوای نفس، برای رسیدن به مال، به ثروت، به مقام، نام نیک، قضاوت تاریخ، برای انگیزه های نفسانی، برای اشباع صفت پلید حسد، طمع، حرص، زیاده طلبی و افزون طلبی، کار نکند! کار را برای خدا ومحض انجام وظیفه بکند. این، معنای اخلاص است. این چنین کاری پیش می رود. این گونه کاری مثل شمشیر برنده، هر مانعی را از سر راه برمی دارد.ما در دوران انقلاب اسلامی، آن اخلاص را بالعینه در زندگی مردم کشورمان مشاهده کردیم و شد آنچه شد.

اسلاید 12: وَالْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِی لَا تُرِیدُ أَنْ یَحْمَدَکَ عَلَیْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عمل خالص آن است که در آن جز از خداوند عزّ و جلّ انتظار ستایش نداشته باشى .الکافی ج 2 ص 16 اخلاص داراى مراتبى است که نخستین مرتبه آن عبارت است از اینکه عبادت از ریا و تظاهر و خودنمایى خالص باشد. بنابر این ، اگر کسى به قصد ثواب و یا بر آورده شدن حاجت ، عبادت کند عملش صحیح است و انضمام این گونه مقاصد...

اسلاید 13: نشانه های اخلاصاخلاص همانند دیگر حالات انسانی و اصطلاحات قرآنی و اسلامی، از مراتب تشکیکی برخوردار است، به این معنا که همانند نور دارای مراتب و درجاتی است که همگی در اصل نور بودن مشترک هستند، ولی تفاوت های جدی و ملموسی میان درجات و مراتب نور می توان یافت. از جمله می توان از درخشش نور کرمک شب تاب تا نور خورشید سخن گفت. همه اینها در اصل نور بودن مشترک هستند ولی تمایز و تفاوت های نور خورشید و نور کرمک شب تاب، چنان ملموس و محسوس است که نمی توان به سادگی از این تمایز و تفاوت گذشت. اخلاص مانند ایمان و تقوا این گونه است. همه اینها در یک کف با هم مشترک هستند، ولی در سطوح مختلف چنان متمایزند که گاه آدمی در اخلاص کف آن تشکیک می کند، چنان که در نور بودن نور کرمک این تشکیک و تردید پدید می آید. اما نمی توان به سبب تفاوت بسیار و چشم گیر میان کف و سقف از نور بودن آن گذشت. مقاله حاضردر پیرامون چند و چون اخلاص و راههای شناخت آن بحث می کند.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید