علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

مهارت های زندگی از دیدگاه قرآن

maharathaye_zendegi_az_didgahe_ghoran_2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهارت های زندگی از دیدگاه قرآن”

مهارت های زندگی از دیدگاه قرآن

اسلاید 1: مهارتهاي زندگي از ديدگاه قرآنمحمدعلی خلیلی کارشناس ارشد روانشناسیکارشناس علوم تربیتی و مشاوره دینیومدرس آموزش خانواده و مهارتهای زندگیwww.dindarmani.ir 09153592113

اسلاید 2: مهارتهای زندگی از دیدگاه قرآنمهارت ارتباط موثرمهارت مقابله با استرسمهارت مديريت برهيجان هامهارت حل مسئلهمهارت تصميم گيريمهارت تفكرخلاقمهارت تفكرنقادانهمهارت خودشناسیمهارت خداشناسیمهارت خودباوریمهارت خداباوریمهارت خودسازیمهارت خودآگاهيمهارت همدليمهارت روابط بين فردي

اسلاید 3: مقدمهخداي بزرگ و مهربان همه ما را جفت آفريد و از جنس خودمان همدم و مونس برايمان قرار داد تا با او به آرامش روحي، رواني، اقتصادي و معنوي برسيم .پس اگر من و تو بدور از هرگونه آراء و نظريات سست و بي پايه اين وآن و هر فرد به اصطلاح شهره عام و خاص مي خواهيم به آرامش جاويد برسيم چه زيبا و عاقلانه است اگر به علم خداوند اعتماد و اطمينان كنيم و در سايه فرمان و دستورات او كه خالق همه هستي و آرامبخش همه دلهاي آشفته و پريشان است. به آرامش و سعادت دست يابيم .

اسلاید 4: مقدمهخداوند متعال در سوره بقره آیه ی 22 می فرماید : «اگر از آنچه که بر بنده خودمان فرو فرستاده ایم در تعجب و تردید می باشید . پس (حداقل) یک سوره مشابه آن بیاورید و در این کار از هر که خواهید کمک بگیريد . و در آیه بعد از آن می فرماید : «اگر نتوانستید که هرگز هم نخواهید توانست از آتشی بترسید که برای کافران آماده شده است» . اصولاً قرآن به حدی شیوا و روان است که هر کس حتی کمترین آشنایی با زبان عربی داشته باشد با خواندن یا شنیدن قرآن ناخودآگاه در می یابد که هیچ فرد سخنوری نمی تواند چنین بیانی داشته باشد و کلام و سخن هیچ انسانی نمی تواند باشد .

اسلاید 5: معجزه قرآنمعجزه قرآن فقط به معارف عمیق عقلی و اجتماعی ، علوم غیبی و معانی شگفت انگیز و شیوایی و روانی کلام محدود نمی شود و هر روز ابعاد تازه ای از شگفتیهای قرآن کشف می شود .

اسلاید 6: پس راههاي رسيدن به آرامش را در كلام الهي مي جوييم و سپس آن راههارا بي كم وكاست مي پوييم .1- آگاهي تو از علم خدا به مشكلاتي كه در زندگي با آن مواجه هستي همانا آرامش بخش روح وروان تو در مواجهه با همه مشكلات خواهد بود .سخنان خداي خويش را در سوره انعام آيات 33 به بعد بخوان تا بر اين آگاهي واقف شوي و بداني كه مشكلات جز آزمايش و امتحاني براي تو نيست پس در پاسخ صحيح به آن كوشا باش

اسلاید 7: آرامش وشادكامي2- خداي مهربان آرامش وآسايش انسان را در كانون گرم خانواده قرار داده است پس آن را در مكانهاي ديگر مجوي(سوره اعراف آيه 189)3- پروردگارت آرامش وشادكامي تورا دوستي خويش وايمان و تقوا مي داند و تو را بشارت مي دهد كه بزرگترين كاميابي همين است وبس پس بيراهه رفتن چرا (سوره يونس آيه 62)4- آنكس كه تو را آفريد شب را براي سكون و آرامش تو قرار داد تا در جوار خانواده ات به استراحت بپردازي(سوره آيه )

اسلاید 8: طاعت خدا مايه آرامش5- خالق وسازنده تو طاعت خويش را مايه آرامش و آسايشت قرار داده است پس چرا به جاي اطاعت از فرمان او در پي آراء و نظر اكثريت هستي :در حالي كه ميداني اكثريت را سعادت نشايد بلكه آنچه سبب ساز سعادت است همانا عبادت وبندگي خدا باشد وبس (شوري 30)

اسلاید 9: آيات زندگي برای اشرف مخلوقات 6- او تورا اشرف مخلوقات خويش قرار داد واز اين خلقت بر خود احسن گفت و تمام هستي را اسباب آسايش و آرامش تو ساخت و تو را براي خودش آفريد پس چرا از او مي گريزي(شوري 36)7-تو اي عزيز فقط كافيست مهارتهاي زندگي در پهن دشت گيتي را ازآيات زندگي برگرفته و در تمام ابعاد زندگي خويش بكار بندي

اسلاید 10: مهارتهای زندگی1- مهارت خودشناسی توحید2- مهارت خداشناسی عدل3- مهارت خودباوری نبوت4- مهارت خداباوری امامت 5- مهارت خودسازی معادهیچکس مثل هیچکس نیست، خدای یگانه مرا یگانه خلق کرد.ما از خداییم و بسوی او می رویم پس خودسازی برای امور دنیوی .کاری عبث و بیهوده است وخودسازی اخروی است که هم دنیای مارا آباد میکند وهم معادمان را و این امر فقط در سایه عمل به قرآن میسر است.خدای عادل ذره ای درحق مخلوقش ظلم روا نمی دارد .خواستن ، توانستن است مثل پیامبران که درسخت ترین شرایط خواستند وتوانستند .هیچکس مثل خداوند نمی تواند یاور من باشد پس همه چیز فقط به اذن خدا و برای خدا و بسوی خدا .

اسلاید 11: آیات خود آ گاهي:(سوره مائده آيه 105 ): اي كساني كه ايمان آورده ايد به خود بپردازيد اگر شما هدايت يافته ايد،آنان كه گمراه مانده اند به شما زياني نرسانند. بازگشت همه شما نزد خدا ست تا شما را به آن كارهايي كه مي كرده ايد آگاه گرداند.(سوره نحل آيه 41):وآنان که درراه خدا مهاجرت کردند پس از آنکه ستمها کشیدند ما دردنیا به آنها جایگاه آسایش ونیکو می دهیم...(سوره يس آيه 78 ): برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش کرد و...

اسلاید 12: 1-مهارت خود آ گاهي اين مهارت بدان معناست كه انسان از استعدادها و نكات ضعف و قوت وجودي خويش آگاهي پيدا كند و بر اساس اين آگاهي زندگي خويش را پايه ريزي نمايد.خداوند متعال در قرآن كريم سوره مائده آيه 105 مي فرمايد:اي كساني كه ايمان آورده ايد به خود بپردازيد اگر شما هدايت يافته ايد ،آنان كه گمراه مانده اند به شما زياني نرسانند .بازگشت همه شما نزد خدا ست تا شما را به آن كارهايي كه مي كرده ايد آگاه گرداند .

اسلاید 13: (سوره مائده آيه 105 ): اي كساني كه ايمان آورده ايد به خود بپردازيد اگر شما هدايت يافته ايد،آنان كه گمراه مانده اند به شما زياني نرسانند. بازگشت همه شما نزد خدا ست تا شما را به آن كارهايي كه مي كرده ايد آگاه گرداند. در اين آيه خداوند متعال وظيفه هر فرد با ايمان را به خود پرداختن و از توانائيهاي خويش آ گاه شدن بدون توجه به عملكرد اكثريت گمراهان و بدون ترس از زيان آنان مقررنموده است چون كسي كه ايمان آورد و بر اساس توا نمنديهاي خويش حركت كند خداوند نيز يقينا كمكش خواهد كرد .

اسلاید 14: (سوره نحل آيه 41):وآنان که درراه خدا مهاجرت کردند پس از آنکه ستمها کشیدند ما دردنیا به آنها جایگاه آسایش ونیکو می دهیم... و نيزدر سوره نحل آيه 41 به انسان با ايمان بشارت مي دهد كه اگر بر اساس استعدادها و توانمنديهايت در يك محل وشهر و جايگاه به تو توجه نكردند و بر تو ستم روا داشتند حال كه خود به توانمندي خويش آگاهي پس در راه خدا مهاجرت نما كه خداوند در همين جهان جايگاهي نيكو به تو خواهد داد . كما اينكه اجر آخرت بزرگتر است .

اسلاید 15: استعداد و توانايي همچنين بر اساس آيه 78 سوره يس هيچ كسي نمي تواند ادعا كند كه خد اوند به او توانايي لا زم را نداده چرا كه اگر كسي چنين ادعايي نمايد در واقع آفرينش خويش را از ياد برده است و گر نه خداي مهربان كه او را از يك قطره آب گنديده خلق فرمود چگونه راه كسب روزي در فطرت او قرار نداده باشد بلكه اين استعداد در همگان هست فقط كشف آن را خداوند بنا به اختياري كه به انسان داده بر عهده خودش گذاشته است .

اسلاید 16: پیام خودآگاهیدر آيه 105 مائده خداوند متعال وظيفه هر فرد با ايمان را به خود پرداختن و از توانائيهاي خويش آگاه شدن بدون توجه به عملكرد اكثريت گمراهان و بدون ترس از زيان آنان مقرر نموده است چون كسي كه ايمان آورد و بر اساس توا نمنديهاي خويش حركت كند خداوند نيز يقينا كمكش خواهد كرد. در سوره نحل آيه 41 به انسان با ايمان بشارت مي دهد كه اگر بر اساس استعدادها و توانمنديهايت در يك محل وشهر و جايگاه به تو توجه نكردند و بر تو ستم روا داشتند حال كه خود به توانمندي خويش آگاهي پس در راه خدا مهاجرت نما كه خداوند در همين جهان جايگاهي نيكو به تو خواهد داد. كما اينكه اجر آخرت بزرگتر است براساس آيه 78 سوره يس هيچ كسي نمي تواند ادعا كند كه خد اوند به او توانايي لازم را نداده چرا كه اگر كسي چنين ادعايي نمايد در واقع آفرينش خو يش را از ياد برده است و گر نه خداي مهربان كه او را از يك قطره آب گنديده خلق فرمود چگونه راه كسب روزي در فطرت او قرار نداده باشد بلكه اين استعداد در همگان هست فقط كشف آن را خداوند بنا به اختياري كه به انسان داده بر عهده خودش گذاشته است.

اسلاید 17: آيه 105 مائده به خود پرداختن از توانائيهاي خويش آگاه شدن عدم توجه به عملكرد اكثريت گمراهان عدم ترس از زيان گمراهان يقينبه ايمان و توا نمنديهاي خويش یقین به كمك خداوند

اسلاید 18: سوره نحل آيه 41به انسان با ايمان بشارت مي دهد كه اگر بر اساس استعدادها و توانمنديهايت در يك محل وشهر و جايگاه به تو توجه نكردند و بر تو ستم روا داشتند حال كه خود به توانمندي خويش آگاهي پس در راه خدا مهاجرت نما كه خداوند در همين جهان جايگاهي نيكو به تو خواهد داد. كما اينكه اجر آخرت بزرگتر است

اسلاید 19: براساس آيه 78 سوره يس هيچ كسي نمي تواند ادعا كند كه خداوند به او توانايي لازم را ندادهاگر كسي ادعاي عدم توانایی نمايد در واقع آفرينش خويش را از ياد برده است خداي مهربان كه انسان را از يك قطره آب گنديده خلق فرمود چگونه راه كسب روزي در فطرت او قرار نداده باشد استعداد در همگان هست فقط كشف آن را خداوند بنا به اختياري كه به انسان داده بر عهده خودش گذاشته است.

اسلاید 20: 2- مهارت همدلي :همدلي يعني اينكه انسان موقعيت ديگران را بخوبي درك نمايد ، ديگران راهمانگونه كه هستند بپذيرد و ضمن احترام به آنان به گونه اي رفتار نمايد كه همه افراد جامعه با تمام تفاوتهايي كه با هم دارند بسوي او گرايش پيدا كنند ، او را قلبا دوست بدارند و در هيچ شرايطي از او گريزان نباشند .همچون ا ئمه معصومين (ع) ونيز بزرگان دين كه دوست ودشمن به آنان احترام مي گذاشتند و چيزي جز خير ونيكي در آنان نمي يافتند.

اسلاید 21: آیات همدلیآيه 71 سوره توبه : مردان مومن و زنان مومن دوستان يكديگرند به نيكي فرمان مي دهند و از نا شايست باز مي دارند، و نماز مي گزارند و زكات مي دهند و از خدا و پيامبرش فرمانبرداري مي كنند، خدا اينان را رحمت خواهد كرد، خدا پيروزمند و حكيم است. آيه 128 سوره توبه: هرآينه پيامبري از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مي دهد بر او نيز گران مي آيد سخت به شما دل بسته است و با مومنان رؤف و مهربان است.

اسلاید 22: خداوند متعال در اين باره در آيه 71 سوره توبه مي فرمايد :مردان مومن و زنان مومن دوستان يكديگرند به نيكي فرمان مي دهند از ناشايست باز مي دارند نماز مي گزارند زكات مي دهند از خدا و پيامبرش فر مانبرداري مي كنند خدا اينان را رحمت خواهد كرد

اسلاید 23: و در آيه 128 سوره توبه مي فرمايد :هر آينه پيامبري از خود شما بر شما مبعوث شد هر آنچه شما را رنج مي دهد بر او نيز گران مي آيد سخت به شما دل بسته است با مومنان رؤف ومهربان است .

اسلاید 24: پیام همدلی اگر اسوه ما پيامبر اعظم (ص) باشد پس لازم است با ديگران همدلي نمائيم هر آنچه ديگران را رنج ميدهد براي ما نيز گران آيد به ابراز دلبستگي با مومنان و رافت و مهرباني با همگان بپردازيم.همدلي يعني اينكه انسان موقعيت ديگران را بخوبي درك نمايدديگران راهمانگونه كه هستند بپذيرد ضمن احترام به آنان به گونه اي رفتار نمايد كه همه افراد جامعه با تمام تفاوتهايي كه با هم دارند بسوي او گرايش پيدا كننداو را قلبا دوست بدارنددر هيچ شرايطي از او گريزان نباشند. همچون ائمه معصومين(ع) و نيز بزرگان دين كه دوست ودشمن به آنان احترام مي گذاشتند و چيزي جز خير و نيكي در آنان نمي يافتند.

اسلاید 25: 3– مهارت برقراري ارتباط موثر : بر قراري ارتباط موثر يعني انسان به گونه اي عمل نمايد و با ديگران ارتباط برقرار كند كه بدون تنش و اضطراب واسترس بتواند با آرامش كامل خواسته هاي خود را بيان نموده و اعتماد طرف مقابل را جلب نمايد .

اسلاید 26: آیات ارتباط موثرسوره آل عمران آيه 200: اي كساني كه ايمان آورده ايد شكيبا باشيد و ديگران را به شكيبايي فراخوانيد و رابطه خوب برقرار كنيد و تقوا پيشه كنيد باشد كه رستگار شويد. آيه 1 سوره نساء: اي مردم پروا كنيد از پروردگارتان، آنكه شما را از يك تن بيافريد و از آن يك تن همسر او را و از آن دو مردان و زنان بسيار پديد آورد و پروا كنيد از آن خدايي كه با سوگند به نام او از يكديگر چيزي مي خواهيد و زنهار از خويشاوندان مبرّيد آيه 114 سوره توبه :آمرزش خواستن ابراهيم(ع) براي پدرش نبود مگر به خاطر وعده اي كه به او داده بود و چون براي او آشكار شد كه پدرش دشمن خداست از او دوري جست زيرا ابراهيم(ع) بسيار خدا ترس و بردبار بود.

اسلاید 27: مهمترين عوامل برقراري ارتباط موثرشكيبايي فرا خواني ديگران به شكيبايي برقراری رابطه خوب تقوامهرورزي بدون قيد وشرط پروای از پروردگار صله رحمبا قصد اصلاح سخن گفتنعمل بر اساس روابطه حسنهرضايت خداوند

اسلاید 28: 4-مهارت روابط بين فردي : معياراصلي روابط بين فردي ايمان است مجادله-22بدون اجازه به جايي يا بركسي وارد نشدن نور-27شرم وحيا باعث تداوم روابط نور-28روابط با دوستان اولياء خدا جاوداني است

اسلاید 29: ايمان معيار روابط بين فرديمعيار روابط بين فردي و فاميلي واجتماعي از نظر قرآن ايمان است.و نيز اسلام همواره به آداب معاشرت و روابطه بين فردي و اجتمايي اهتمام مي ورزد. همانگونه كه در آيه 27 سوره نور تاكيد مي فر مايد :بي اجازه به خانه كسي وارد نشده و پس از اذن دخول بر ساكنان آن از كوچك وبزرگ سلام كنيد و در آيات بعدي شرم و حياي بين افراد را مطرح مي فرمايد و اشاره به روابط سالم همراه با آرامش و انبساط خاطربه وسيله آموختن اين مهارتها و بكار بردن آن در زندگي دارد

اسلاید 30: به حكم قرآن ملاك و معيار روابط بين فرد ي تمام افراد جامعه بايد بر پايه ايمان استوار باشد حتي پدر ومادر و برادر وخواهر وافراد فاميل وساير ينو نيز در سوره مجادله آيه 22 مي فرمايد:نمي يابي مردمي را كه به خدا وروز قيامت ايمان آورده باشند ولي با كساني كه با خدا و پيامبرش مخالفت مي ورزند دوستي كنند ،هرچند آن مخا لفان ،پدران يا فرزندان يا برادران و يا قبيله آنها باشند .خدا بر دلشان رقم ايمان زده و به روحي از خود ياريشان كرده است و آنهارا به بهشتهايي كه در آن نهر ها جار ي است در آورد. در آنجا جاودانه باشند خدا از آنها خشنود است و آنان نيز از خدا خشنودند ،اينان حزب خدايند ،آگاه باش كه حزب خدا رستگارانند .

اسلاید 31: معيار روابط بين فرديايمانبدون اجازه به جايي يا بركسي وارد نشدنشرم وحياروابط با دوستان اولياء خداسلام بركوچك وبزرگعدم دوستي با دشمنان خدا، رسول و اولیاء خدا

اسلاید 32: 6- مهارت حل مسئله : از ديدگاه قرآن مهارت در حل مسائل مختلف زندگي زماني حاصل مي شود كه انسان مراحل ايمان ،تقوئي و بندگي خالصانه خداوند را طي كرده باشد نه در بعد زمان بلكه به لحاظ ارتباط قلبي با خداوند و كمك گرفتن ازاو وعمل به دستورات او. در اين حال است كه خداوند در هاي حكمت را به روي بندگان خالص خويش مي گشايد و او را در حل مسائل عديده زندگي ياري مي فرمايد . پس احسان و پرهيز گاري زمينه ساز حل تمام مسائل زندگي است .

اسلاید 33: طرح آشتيهمانگونه كه در آيه 128 سوره نساء مي فرمايد : اگر زني دريافت كه شوهرش با او بي مهر و از او بيزار شده است باكي نيست كه هر دو در ميان خود طرح آشتي افكنند . كه آشتي بهتر است و بخل و فرو مايگي بر نفوس مردم غلبه دارد اگر نيكي و پرهيز گاري كنيد .خدا به هرچه مي كنيد آگاه است . و در آيه 261 سوره بقره مي فرمايد : به هر كه خواهد حكمت (مهارت حل مسئله )عطا كند و به هر كه حكمت عطا شده نيكي فراواني داده شده و جز خردمندان پند نپذيرند.

اسلاید 34: مهارت حل مسئلهحل مسئله ارث و ميراث نساء – 12حل مسئله اكراه از همسر نساء -19حل مسئله احكام زناشويي ،متعه وازدواج موقت نساء -24-25حل مسئله مشروبات و نماز وغسل و تيمم –نساء 43حل مسئله خوراكيها – 160حل مسئله باقرار داد وپيمان بستن – مائده 1حل مسئله يا بيان مصاديق و مثال –مائده -2حل مسئله بيان پيشنهاد وانتقاد با هم مائده -2حل مسئله بشارت بهتر درمقابل انزار مائده – 4حل مسئله تقير نگرشها نسبت به مسائل مائده -6حل مسئله با تعيين حدود الهي آن مائده -87حل مسئله پس ازاغفال آدم توسط شيطان-بقره36حل مسئله نا امني مكه و خانه خدا بقره 125حل مسئله با كمك گرفتن ازخدا وعدم اطاعت ازشيطان بقره-168حل مسئله روابط همسران با فهم درست نيازها بقره-187حل مسئله رهايي از بيماري ها وسختيها بقره -196حل مسئله پرورش صحيح فرزند بقره -223حل مسئله با حلم وبردباري بقره -225حل مسئله مشكلات پس ازطلاق بقره -228 حل مسئله با گفتار پسنديده وعفو وگذشت بقره-263حل مسئله ربا خواري با مستندات وآينده نگري بقره-275حل مسئله با تصديق حقايق گذشته آل عمران-50حل مسئله با اسناد به منابع مورد اعتماد طرف مقابل آل عمران- 93حل مسئله با عدم فرارازحل آن وپاك كردن صورت سند آل عمران- 155حل مسئله مهريه وحفظ اموال وبرخورد با معلولان ويتيمان نساء -5

اسلاید 35: زندگى روى زمین تواءم با برنامه ها و تکالیف و مسئولیتها است انجام صحیح تکالیف و مسئولیتها باعث سعادت و تکامل و بقاى نعمت است ، و سرباز زدن از آن سبب رنج و ناراحتى .

اسلاید 36: حل مسئله پس ازاغفال آدم توسط شيطان(بقره36)الْبَقَرَة - 2 : 36 فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ الْبَقَرَة - 2 : 37 فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُالْبَقَرَة - 2 : 36 پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.»الْبَقَرَة - 2 : 37 سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است.

اسلاید 37: حل مسئله نا امني مكه و خانه خدا (بقره 125)الْبَقَرَة - 2 : 125 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِالْبَقَرَة - 2 : 125 و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکیزه کنید!»

اسلاید 38: حل مسئله روابط همسران با فهم درست نيازها (بقره-187)الْبَقَرَة - 2 : 187 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَالْبَقَرَة - 2 : 187 آمیزش جنسی با همسرانتان، در شبِ روزهایی که روزه می‌گیرید، حلال است. آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها (هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید). خداوند می‌دانست که شما به خود خیانت می‌کردید؛ (و این کارِ ممنوع را انجام می‌دادید؛) پس توبه شما را پذیرفت و شما را بخشید. اکنون با آنها آمیزش کنید، و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته، طلب نمایید! و بخورید و بیاشامید، تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه (شب) برای شما آشکار گردد! سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید! و در حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته‌اید، با زنان آمیزش نکنید! این، مرزهای الهی است؛ پس به آن نزدیک نشوید! خداوند، این چنین آیات خود را برای مردم، روشن می‌سازد، باشد که پرهیزکار گردند!

اسلاید 39: حل مسئله رهايي از بيماري ها وسختيها ((بقره -196الْبَقَرَة - 2 : 196 وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِالْبَقَرَة - 2 : 196 و حج و عمره را برای خدا به اتمام برسانید! و اگر محصور شدید، (و مانعی مانند ترس از دشمن یا بیماری، اجازه نداد که پس از احرام‌بستن، وارد مکه شوید،) آنچه از قربانی فراهم شود (ذبح کنید، و از احرام خارج شوید)! و سرهای خود را نتراشید، تا قربانی به محلش برسد (و در قربانگاه ذبح شود)! و اگر کسی از شما بیمار بود، و یا ناراحتی در سر داشت، (و ناچار بود سر خود را بتراشد،) باید فدیه و کفّاره‌ای از قبیل روزه یا صدقه یا گوسفندی بدهد! و هنگامی که (از بیماری و دشمن) در امان بودید، هر کس با ختم عمره، حج را آغاز کند، آنچه از قربانی برای او میسّر است (ذبح کند)! و هر که نیافت، سه روز در ایام حج، و هفت روز هنگامی که باز می‌گردید، روزه بدارد! این، ده روز کامل است. (البته) این برای کسی است که خانواده او، نزد مسجد الحرام نباشد [= اهل مکّه و اطرافِ آن نباشد]. و از خدا بپرهیزید! و بدانید که او، سخت‌کیفر است!

اسلاید 40: حل مسئله پرورش صحيح فرزند (بقره -223)

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44:

اسلاید 45:

اسلاید 46: حل مسئله جهاد با دشمن با مراحل 1- خطاب به افراد با ايمان 2- امر به حركت به ميدان جهاد3-تعبير في سبيل الله 4-استفهام انكاري درباره تبديل دنيا به آخرت 5-تهديد به عذاب اليم 6-تهديد به خارج كردن ازصحنه و جايگزيني ديگران به جاي شما توبه 38و397- توجه به قدرت بي پايان خدا وعدم تاثيرسستي بندگان در پيشرفت كاردين

اسلاید 47: 5- مهارت تصميم گيري :در خصوص اين مهارت قرآن كريم تا كيد ميفرمايد كه قبل از هر تصميم گيري بايد با افراد آگاه مشورت نمود و

اسلاید 48: قلب مركز تصميم گيريقرآن كريم قلب را مركز تصميم گيري انسان معرفي نموده ومي فر مايد :آنچه را كه در دل داريد خواه آشكارش سازيد يا پوشيده اش داريد خدا شما را بدان بازخواست خواهد كرد(بقره 283 ) لذا در هر تصميم گيري شايسته است آنچه را كه در دل داريم بر زبان جاري نموده و در عمل به كار گيريم و اگر آنچه در دل داريم از نظر خداوند پسنديده نيست پس از آن در گذريم و قلب را از آنچه نا پسند است پاكيزه نماييم و تصميمات خدا پسندانه بگيريم حتي اگر تصميم به يك نگاه يا يك حرف يا يك قدم باشد .

اسلاید 49: هر گونه تصميم گيري مي بايست پس از مشاوره انجام پذيرفته سپس از بين آراء مشاوران بهترين راه حل را برگزيد. خداي متعال در سوره نمل آيه 32 و بعد از آن به داستان ملكه صبا اشاره مي فرمايد كه آن زن گفت :اي بزرگان (مشاوران) در كار من راي بدهيد كه تا شما حاضر نباشيد من هيچ كاري را فيصل نتوانم داد. پس در جايي كه حاكمان بدون مشورت زير دستان به كاري اقدام نمي كنند و تصميمي نمي گيرند بر ماست كه در تمام امور زندگي با افراد آگاهتر از خودمان مشورت نموده و سپس تصميم بر انجام آن بگيريم حتي اگر آن كار خريد يك جفت كفش باشد .حتما ضرر نخواهيم كرد .

اسلاید 50: تصميم گيريتصميم به حق (نساء-20)تصميم به اصلاح (نساء– 35)عدم عجله درتصميم گيري ( نساء -19)تصميم به جدايي با شرايط ويژه (بقره -227)عدم تصميم به سستي درجهاد و ايمان (آل عمران-122)قاطعيت وتوكل بعد از تصميم (آل عمران-159)مشورت قبل ازتصميم (آل عمران-159)عدم تصميم برگمراه كردن ديگران (نساء-113)عدم تصميم بر اخراج اولياء خدا از ديارشان (توبه-13واسراء103)عدم تصميم برفرارازجهاد وسختيها (توبه -50)تصميم با توجه حلال وحرام بودن آن (بقره-235)عدم تصميم به كفر بعد از اسلام (توبه -74)عدم تصميم برخدعه ونيرنگ (يوسف – 15)عدم تصميم برمجازات بي گناه به خاطر مصالح شخصي (يوسف -35)عدم تصميم به توطئه عليه اولياءخدا (زخرف -79ويوسف – 102)مشورت با زيردستان قبل ازتصميم (نمل -32)عدم تصميم برمانع تراشي براي مستمندان (قلم -25)

اسلاید 51: تصميم به حق (نساء-20)

اسلاید 52: تصميم به اصلاح (نساء– 35)

اسلاید 53: عدم عجله درتصميم گيري ( نساء -19)

اسلاید 54: تصميم به جدايي با شرايط ويژه (بقره -227)

اسلاید 55: عدم تصميم به سستي درجهاد و ايمان (آل عمران-122)

اسلاید 56: مشورت قبل ازتصميم (آل عمران-159) قاطعيت وتوكل بعد از تصميم (آل عمران-159)

اسلاید 57: عدم تصميم برگمراه كردن ديگران (نساء-113)

اسلاید 58: عدم تصميم بر اخراج اولياء خدا از ديارشان (توبه-13واسراء103)

اسلاید 59: عدم تصميم برفرارازجهاد وسختيها (توبه -50)

اسلاید 60: تصميم با توجه حلال وحرام بودن آن (بقره-235)

اسلاید 61: عدم تصميم به كفر بعد از اسلام (توبه -74)

اسلاید 62: عدم تصميم برخدعه ونيرنگ (يوسف – 15)

اسلاید 63: عدم تصميم برمجازات بي گناه به خاطر مصالح شخصي (يوسف -35)

اسلاید 64: عدم تصميم به توطئه عليه اولياءخدا (زخرف -79ويوسف – 102)

اسلاید 65: مشورت با زيردستان قبل ازتصميم (نمل -32)

اسلاید 66: عدم تصميم برمانع تراشي براي مستمندان (قلم -25)

اسلاید 67: 7- مهارت تفكرانتقادي: اين مهارت مخصوص انسانهاي باهوش و داراي حكمت الهي است كه فكري نقاد انه دارند وهيچ نظروعقيده اي رابدون نقدوبررسي نمي پذيرند،همچون حضرت ابراهيم (ع)كه از پدرش به جهت پرستش معبود اني بي خاصيت انتقاد كرد و چه زيبا و محترمانه انتقاد مي كند آنجا كه مي فر مايد : اي پدر چرا چيزي را كه نه مي شنود ونه مي بيند ونه هيچ نيازي از تو بر مي آورد،مي پرستي؟ اي پدر مرا دانشي داده اند ، پس از من پيروي كن تا تو را به راه راست هدايت كنم (مريم 42و 43)

اسلاید 68: الگوي کامل تفکر انتقادیآري اگر پيامبران واولياء الهي را الگوي خويش قرار دهيم از آنها خواهيم آموخت كه طوطي وار همه چيزرا نپذيريم بلكه مورد نقد وبرسي قرار دهيم وبا معيار هاي الهي بسنجيم اگر با آن همخواني داشت پذير فته و بدان عمل نماييم .(انبياء 21 وكهف 15 )

اسلاید 69: تفكر انتقاديتفكر درداشته ها وموارد آشكار نه مجهولات رعد-3پذيرش بانشانه هاي واقعي يه خيالي روم-21عدم پذيرش بدون دلايل روشن چراي وچگونگي مريم-42و43سنجش همه چيزبا معيارهاي الهي انبياء-21وكهف 15تفكر قبل ازتصميم با توكل برخدا نه غير او آل عمران-122عدم پيروي ازظن وگمان آل عمران 154عدم مشورت با افراد غيرفهيم انعام -98شناخت همنشين وشخيص خوب ازبدان اعراف -184تفكر درسرانجام ديگران يوسف -109بررسي تمام راههاي منتهي به نتيجه تحل -69تفكر درنهايت امنيت هركاريا پيشنهاد شعرا-146عدم تكذيب حقايق الهي زمر-25اعتماد به وعده هاي الهي نه وعده مخلوق ق-35تدبير وعاقبت انديشي واقعه -71توجه به هشدارهاي قانوني وشرعي نباء -7-4

اسلاید 70: 8-مهارت تفكر خلاق : خلاقيت صفتي از اوصاف الهي است ،و مهارت تفكر خلاق به همان حكمتهاي الهي بر مي گردد كه ما را در تصميم گيريها و حل مسائل ياري مي نمايد يعني راه حل خارج از دنياي تجارب بر ذهن ما جاري مي شود .

اسلاید 71: خالق هستي اولين خلاق عالمخالق هستي كه اولين خلاق عالم است در سوره انعام آيه 104 مي فرمايد : پر وردگارتان به شما ادراك داده است هر كه از روي بصيرت مي نگرد به سود اوست و هر كه چشم بصيرت بر هم نهد به زيان اوست و من نگهدارنده شما نيستم . و در آيه 86 سوره حجر مي فرمايد . همانا خداي تو خلا قي دانا ست . اي عز يز هر كس به اصل خويش برگردد و روح خداي خويش را بيابد به يقين همانند خداي خود تفكري خلاق خواهد داشت.

اسلاید 72: تفكر خلاقادراك وبصيرت دركارها انعام-104پيداكردن راه حل خارج ازدنياي تجربه با استفاده ازحكمتهاي الهي حجر-86پيروي ازحقيقت وعدم پيروي ازاكثريت شعرا-139هدف خلاقيت بايد جلب خشنودي خدا باشد تا موفق شود حديد-27تجلي صفات خداوندي است حشر24

اسلاید 73: 9- مهارت مقا بله با هيجا نها : گا هي انسا نها خواسته يا نا خواسته ،آ گاهانه يا نا خوداگاه دست خوش هيجانات و احساسات دروني و بيروني شده و دست به اعمالي مي زنند كه همان لحظه و يا بعد از آن از عمل خويش پشيمان مي شوند د ر حا لي كه پشيماني ديگر سودي ندارد.چون خشم ابراز شده يا كلام گفته شده همانند روغن ريخته است كه جمع كردن آن يا ممكن نيست اگر هم باشد بسيار سخت است. لذا مقابله و كنترل اين هيجانات قبل از آن كه انسان رابه عمل وادار نمايد نيازمند مهارت است .

اسلاید 74: پناه بردن به خدا برای کنترل هیجانات اگر زندگي نامه اولياء خدا و بطور كلي انسانهاي موفق را مطا لعه نمايم در مي يابيم كه از خصو صيات بارزآ نها همين كنترل هيجانات بوده است .لذا خداي متعال در قرآن كريم سوره ناس مي فر مايد :بگو به پر وردگار مردم پناه مي برم ، فرمانرواي مردم ،خداي مردم،از شر وسو سه و وسوسه گر نهاني،آنكه در دلهاي مردم وسوسه مي كند خواه از جنيان باشد يا از آدميان.پس لازم است هر جا كه هيجاني بر شما غلبه يافت بگوييد پناه بر خدا و به او پناه ببريد تا به آرامش و سعادت برسيد و هيچگاه پشيمان نشويد .10- مهارت مقابله با استرس : معمولااسترسها از عد م علم و آگاهي به نتيجه كار و عمل در حال انجام ناشي مي شود .لذا هر كس از عاقبت كار خويش آگاه باشد وبه يك منبع قدرتمند متصل باشد هيچگاه دچار استرس نمي شود بلكه هميشه براي قبول سخت ترين شرايط آماده بوده ودر هر شرايطي با آرامش و اطمينان به كار وتلاش در راه رسيدن به هدف متعالي خويش مشغول مي شود.همانگونه كه خداوند متعال در سوره رعد آيه 28 مي فرمايد : آنان كه ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا آرامش مي يابد .آگاه باشيد كه دلها به ياد خدا آرامش مي يابد .و نيز آگاهي انسان از علم خداوند نسبت به مشكلا ت در آرامش روحي ورواني و مقابله با استرس نقش بسزايي دارد .آنجا كه مي فرمايد:خدا از مومنان آن هنگام كه در زير درخت با تو بيعت كردند خشنود گشت ودانست كه در دلشان چه مي گذرد پس آرامش بر آنان نازل كرد و به فتحي نزديك پاداششان داد (فتح 18) آرامش خاطر وآسودگي خيال ،هديه اي از سوي خداوند است .همانگونه كه در آيه 154 سوره آل عمران ميفرمايد:آنگاه پس از آن اندوه ،خدا به شما ايمني ارزاني داشت ،چنانچه گروهي را خواب آرام فرو گرفت اما گروهي ديگر چون مردم عصر جاهليت به خدا بد گمان بودند ،هنوز دست خوش اندوه خويش بودند و ميگفتند:آيا هرگز كار به دست ما خواهد افتاد ؟بگو: همه كارها به دست خداست … خدا آنچه را در سينه داريد مي آزمايد و دلهايتان را پاك مي گرداند و خدا به آنچه در دلهاست آگاه است .و نيز در سوره فتح آيه 4 مي فرمايد:اوست كه بر دلهاي مومنان آرامش فرستاد تا بر ايمانشان پيو سته بيفزايد و لشكرهاي آسمان وزمين از آن خداست و خدا دانا وحكيم است .و اما قرآن كريم اسباب آرامش و دوري از هر گونه استرس را اينگونه بيان مي فرمايد :1- آگاهي انسان از علم خداوند به مشكلات (انعام33) 2- كانون گرم خوانواده( اعراف 189) 3- دوستي با دوستان خدادرسا يه ايمان (يونس 62) 4- خواب واستراحت به اندازه كافي خصوصا در طول شب (يونس 67) 5- اطاعت از خداوند متعال در همه حال ( خوشيهاو ختيها) (شوري30 و31)

اسلاید 75: 10- مهارت مقابله با استرس : معمولااسترسها از عدم علم وآگاهي به نتيجه كار و عمل در حال انجام ناشي مي شود .لذا هر كس از عاقبت كار خويش آگاه باشد و به يك منبع قدرتمند متصل باشد هيچگاه دچار استرس نمي شود بلكه هميشه براي قبول سخت ترين شرايط آماده بوده ودر هر شرايطي با آرامش و اطمينان به كار وتلاش در راه رسيدن به هدف متعالي خويش مشغول مي شود.

اسلاید 76: دلها به ياد خدا آرامش مي يابدهمانگونه كه خداوند متعال در سوره رعد آيه 28 مي فرمايد : آنان كه ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا آرامش مي يابد .آگاه باشيد كه دلها به ياد خدا آرامش مي يابد .و نيز آگاهي انسان از علم خداوند نسبت به مشكلات در آرامش روحي و رواني و مقابله با استرس نقش بسزايي داردآنجا كه مي فرمايد:خدا از مومنان آن هنگام كه در زير درخت با تو بيعت كردند خشنود گشت ودانست كه در دلشان چه مي گذرد پس آرامش بر آنان نازل كرد و به فتحي نزديك پاداششان داد (فتح 18)

اسلاید 77: آرامش خاطر وآسودگي خيال ، هديه اي از سوي خداوند است .همانگونه كه در آيه 154 سوره آل عمران ميفرمايد:آنگاه پس از آن اندوه ،خدا به شما ايمني ارزاني داشت ،چنانچه گروهي را خواب آرام فرو گرفت اما گروهي ديگر چون مردم عصر جاهليت به خدا بد گمان بودند ،هنوز دست خوش اندوه خويش بودند و ميگفتند:آيا هرگز كار به دست ما خواهد افتاد ؟بگو: همه كارها به دست خداست …

اسلاید 78: خدا به آنچه در دلهاست آگاه استخدا آنچه را در سينه داريد مي آزمايد و دلهايتان را پاك مي گرداند و خدا به آنچه در دلهاست آگاه است .و نيز در سوره فتح آيه 4 مي فرمايد:اوست كه بر دلهاي مومنان آرامش فرستاد تا بر ايمانشان پيو سته بيفزايد و لشكرهاي آسمان وزمين از آن خداست و خدا دانا وحكيم است .

اسلاید 79: قرآن كريم اسباب آرامش و دوري از هر گونه استرس را اينگونه بيان مي فرمايد :1- آگاهي انسان از علم خداوند به مشكلات (انعام33) 2- كانون گرم خوانواده( اعراف 189) 3- دوستي با دوستان خدادرسا يه ايمان (يونس 62) 4- خواب واستراحت به اندازه كافي خصوصا در طول شب (يونس 67) 5- اطاعت از خداوند متعال در همه حال ( خوشيهاو ختيها) (شوري30 و31)

اسلاید 80: كنترل استرس از منظر قرآنعدم اعتماد به ستمكاران وفتنه گران توبه-47اميد به شفاعت وكمك خداوند سباء- 23آگاهي ازعلم خداوند به مشكلات انعام -33كانون گرم خانواده اعراف -189دوستي با دوستان خدا درسايه ايمان يونس -66خواب واستراحت به اندازه كافي مخصوصا شب يونس -67اطاعت ازخداوند درهمه حال (خوشيها وسختيها )شوري -30و31پيمان بستن با اولياء خدا فتح -18عدم ظن وگمان به خداوند آل عمران -154

اسلاید 81: عوامل كنترل استرسوام تابانورزشانعطاف پذيريمنطقي بودنتدبيرآرامسازيباوراعتقاداتنظم

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید