سبک زندگی

مهارت های زندگی در سبک زندگی اسلامی

صفحه 1:
مهارت های زندگی ۱ عضن نز إن

صفحه 2:

صفحه 3:
تعریف مهارت های زندگی مجموعه ای از تکنیک ها » اصول»قواعد» توانائی ها و اقدام هائی است که زمینه سازگاری و رفتار مثبت.مفید و کارآمد فرد را فراهم میکند و اورا قادر می سازد تا نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون آسیب رساندن به دیگران در برابر خواسته ها و انتظارها و مسائل پیرامون خود در برخورد با دیگران وبرقراری ارتباط .موثرتر ظاهر شود

صفحه 4:
فرد با کمک این مهارت هاء دانش و نگرش هایش را به توانائی های واقعی و عینی تبدیل می کند و از نیروهای وجودی خود در جهت شادابی و موفقیت و ایجاد زندگی مثبت و پویا برای خود و دیگران بهره میگیرد و می آموزد که در هر شرایطی چه کاری را انجام دهد تا در حد امکان به آسیب های فردی و اجتماعی ,گرفتار نشود

صفحه 5:
جایگاه مهارت های زندگی جايكاه مهارت های زندگی به فهم هدف زندگی مرتبط میباشد. هرگاه هدف از زندگی را بشناسیم جایگاه و قدر و منزلت خود را میابیم وبرای رسیدن به هدف های عالی زندگی از مهارت های زندگی استفاده میکنیم

صفحه 6:
هدف های زندگی ننهانی-6 هدف نهائی انسان از زندگی تقرب الهی از طریق مظهریت اسماء و صفات الهی است که .با عبوديت به دست مى آيد

صفحه 7:
لهدلفو لسطه لیم هركس رابطه ميان خود را با خدا اصلاح کند» خداوند رابطه ميان او با مردم را اصلاح مینماید و هرکس کار آخرتش را اصلاح نماید خدا کار دنیایش را اصلاح .ميفرمايد

صفحه 8:
لصلاح رلبطه لنسان‌با خود-0 لصلاح رلبطه انسان‌با طبیعت.6۶

صفحه 9:
فوايد مهارت های زندگی با-لارفتنقدرنةحملدر-) برخورد با نظريه هاومختلفو لحسا سلمنيتدر برلبر كفتار ‎ol fa‏ انجام دادن‌به موقع. کار با-0 توجه به شرلیط زمانو مکان

صفحه 10:
برنامه ریزیو کوشش‌در لنجام 9۰ دادنک ارهای‌مفید و دوریاز کارهای ‎ead‏ رازداروو كنترلك فتار- 6 برداشتوالقع بينانه از جهانو-© عبرتكرقتزاز رخ داد هاوتاريخى

صفحه 11:
‎a Oe‏ زندگی مورد بحث مهارتارتباط موثر با دیگولن-0 مهارنقصمیم گیری6 ‏مهارتک نترل‌یجانات) ‏مهارتاتماد به نشس-6 مهارت‌مدلی6 ‎P= Alan

صفحه 12:
خود آگاهی

صفحه 13:
۳ تعریف خود آگاهی یعنی بررسی واقع گرایانه شخص در باره باورهاء‌ارزش هاء‌احساسات»آرمان ها .توانائی های بالفعل و بالقوه و حتی ظاهر فیزیکی اش و استفاده از آنها در تصمیم گیری هاء به گونه ای که به نفع فرد و ,روابطش با دیگران باشد

صفحه 14:
از منظر دینی خود آگاهی به معنای آنست که انسان مقام واقعی خود را در عالم وجود درک کند.بداند که خاکی محض نیست بلکه پرتوی از روح الهی در اوست بداند که با اختیار خود میتواند از فرشتگان بيشى كيرد

صفحه 15:
اجزاء خود آگاهی شناختصفاتو ويزكىه-) شناختت والنائی‌ظ و استعدادها -0 تصووولقم. بینانه از خود-6 شناخت‌افکار» باورها و ارزش‌ه-6۴ لحساسرضايتمندويا عدم آن‌از 0۰ خود و زندگی

صفحه 16:
اهمیت و ارزش خود آگاهی از منظر دين و فی‌لنفسکم لفلا-) تبصرورزاریات90) یا لیها الین‌آمنوا طیکب 6۰ لنفسکم ..(مائدم ‎(COS‏ ‏خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاست.؟ در کجاست ؟و بسوی کجاست.؟ (امام على ع)

صفحه 17:
ابعاد خود آگاهی خود آگاهی‌جسمم(ش ناخت: قاط -) خود آگاهیر وحولشامل‌شناخته لستعدادها و قابلیت‌هاوذلتی‌قدرت ضمير ناخودآگاه و سطح لنتظار از خود)

صفحه 18:
خود آگاهی ذهنی آگاهی از سبک شناختی(خواندن » شنيدن»نوشتن يا انجام دادن) و آگاهی از نوع و سطح توانمندی ها و باصطلاح حد و اندازه خود به منظور انجام مسئولیت های مناسب توان

صفحه 19:
0 خود آگاهی‌عاطفی پژوهشگران نقش هوش عاطفی را در موفقیت 00 درصد و هوش منطقی .را 00 درصد می دانند عوامل کامیابی افراد برجسته ناشی از احساسات مثبت است و عامل اصلی آنهاست

صفحه 20:
احساسات مثبت در هوش عاطفی عزتنس) #بتانديشى 0ح دوستدلشتنخود-8© مسئولیتپ ذیری6 آرمان‌گرلئیو هفه‌اشتن 6 بردباری- هفداریم»

صفحه 21:
احساسات منفی در هوش عاطفی بدبینی-) ترس‌از شکسته لضطر لب لحساسناتولنى 6 لحساس‌حقارتقترس‌از تنبيه-© لحساسعدم لمنيت.© لحساسكنام -م>

صفحه 22:
0 راه های موثر خود آگا تفکی ‎AS! ae‏ خود ك5 شودكويا بيانلحساسات.© و ادرلكاتفنسبتبه خود در جاى مناسبكه موجبسو ء لستفادم دیگرانن شود یادآورینعمتط 3 دلشته هه نوشتنخاطرات.:6

صفحه 23:
ارتباط موثر با دیگران

صفحه 24:
* ww a ارتباط موثر فرآیندی است که طی آن ‘ افكار »عقايد و احساسات ‎Sy‏ ‏فرد به فرد ديكرءبا بيام های کلامی و غير كلامى منتقل مى شود»بطوریکه رضایت و منفعت ,طرفین رابطه تامین میگردد

صفحه 25:
ارتباط مو موجب عبو رتباط سب ثر نبايد ‎we‏ ‎ee Lica‏ ظ گر بداد ی مرک ۱ كدر أن يه عاتب 9 أن به ارزة نه ا 9 جه نشود | رزش ها رتباطى و ی فوة ف ثرنة نخوا جه مو هد

صفحه 26:
ضرورت ارتباط با دیگران انسان موجودی اجتماعی است و برای رفع نیازهای خود و شکوفائی استعدادها و فضیلت های انسانی اش نیازمند مشارکت» هم نشینی و معامله و تعاون و ارتباط با دیگران است تا علاوه بر اینها نشاط و امید و شادمانی نیز در زندگی فرد وارد گردد

صفحه 27:
«مثل المومنین فی توادهم و تعاطفهم و تراحمهم کمثل الجسد الواحد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سائر الجسد بالسهر و الحمى » © . «جامعه با ايمان در دوستى و مهربانى و ترحم به يكديكر بسان بدن واحد است كه هركاه عضوی از آن به درد آیده اعضاى ديكر نيز با بیداری و تب ابراز همدردی می کنند» پیامبر اکرم ص . مسند احمد» ج ۴» ص 67200 .

صفحه 28:
راهکارهای ارتباط موثر ارتباط کلمی) ارتباط غير -© كلامى

صفحه 29:
راهکارهای ارتباط کلامی سلام کردن‌هنگام مولجهه با هب :نيكم سخزك فتن © الف) عفت كلام ب)سخن گفتن سنجیده و حساب شده نرم سخنگ نت( اعتماد آفريني(6 توجه به سطح فهم و درکمخاطله

صفحه 30:
راهکارهای ارتباط غير كلامى : ظاهر مناسب) شواهد نشان داده اند که وضع ظاهری ما حدود 60 درصد در نخستین تاثیری که بر دیگران .میگذاریم نقش دارد

صفحه 31:
عوامل موثر وضع ظاهری الف)نظافت لباس و آراستگی پوشش ب)بهداشت دهان و دندان ج)شستشوی تن و زدودن بوی بد د)کوتاه کردن ‎CAL‏ ‏«)اصلاح و پیرایش و) استعمال بوی خوش

صفحه 32:
زبان رفتار بر اساس پژوهش ها حدود ‎PO‏ درصد از نخستین تاثیر ما بر دیگران»مربوط به زبان ‎on‏ فتار است

صفحه 33:
عوامل موثر زبان رفتار رعایتلحترلم -) دستدادن-© نگاه مهربان 0 ‎Preis) aS‏ لحن وصدلء‌مناسبه گوش‌دادن ف عال,6

صفحه 34:
مهارت تصمیم گیری

صفحه 35:
مقدمه انسان در زندگی خود با مسائلی رویرو میشود که به تصمیم های مهمی نیاز دارد که بر روی خود شخص و اطرافیانش تاثیر میگذارد . توانائی انتخاب هوشمندانه یکی از مهارت های مهم زندگی است. تصمیم گیری ابزاری است برای شکل دادن به آینده ,مثبت و موفق فرد

صفحه 36:
ویژگی های تصمیم گیری ویژگی‌های‌عمومی!) الف)تصميم بايد معین و مشخص بوده و ,گیری و سپس تمرکز بر یک گزینه ج)تصمیم گرفته شده باید قابل دفاع و در .راستای اهداف باشد

صفحه 37:
د)تصمیم باید قابلیت اجرا داشته ‎adh,‏ «)تصمیم گرفته شده بايد با رفتار ,وگرنه جدی گرفته نمی شود و)تصمیم باید قابلیت ارزیابی و .با زخورد پذیری داشته باشد

صفحه 38:
ویژگی‌هاودینیتصمیم گیریه الف)تصمیم باید حداقل مخالف شرع نباشد و حداکثر موجب رضایت الهی و مطلوبیت ,شرع باشد .ب)تصمیم باید عقلانی باشد ج)تصمیم باید کا رآمد بوده و گرهی از بشر .را باز نمايد .)تصميم بايد با نيت خالص كرفته شود

صفحه 39:
مراحل تصمیم گیری هوشمندانه مشورت© .توكزبر خدلده© جع بندويساز مشورت-ح6 .قاطعيتدر لجرلوت صمیم-6

صفحه 40:
مهارت کنترل هیجانات

صفحه 41:
۰ تعريف واژه هیجان به معناى جوشش و غليان است و در فارسى براى احساسات و حالات يرشور به كار مى .رود در روان شناسى برای تمام حالت ها و انگیزش های احساسی و روانی مثبت و منفی و نشانه های جسمانی و روانی .آنها به کار مى رود

صفحه 42:
از نظر ویلیام جيمز هيجان »تغييرات جسمی و روانی است که به طور مستقیم پس از ادراک یک واقعیت تحریک کننده مثل خشمءترس»عشق»تنفر» امیده‌نا امیدی غرور»غم »شادی»شرم و تعجب و پشیمانی و دلسوزی ,و...حاصل میشود

صفحه 43:
اهميت گاهی آدمی خواسته یا ناخواسته دست خوش هیجانات و احساسات درونی و بیرونی میشوند وبه اعمالی دست میزند که همان لحظه یا پس از آن پشیمان میشود ولی آسیب بوجود آمده بعضا جبران ناپذیر است.لذا مهارتی لازم است که اين .هیجانات و آسیبهای آنرا کنترل کند

صفحه 44:
کنترل هیجانات به فرد اين امکان را میدهد که تمایلات و احساسات غلط خود را مهار کرده و در برابر دیگران صبوری به خرج داده و به جای انتخاب های نادرست» انتخابهای عاقلانه داشته باشند

صفحه 45:
استعدادهای معنو ی و كسب محبوبیت نزد دیگران از مزایای مهارت کنترل , هیچانات است

صفحه 46:
آثار ِ نترل 7 ‎O‏ ‏.ميكند ‏زندگی‌را شاد و پویا و متنوع می6 .كند ,پایه و لساس‌خاقیت‌نرءلست. ,موجب‌افزلیش ان رژی‌میگردد -6۶ از لصوللساسیارا تباط با ديكر ‎Set‏ ‏یی

صفحه 47:
آثار منفی هیجانات ,محدودیتدر دنو تمرکز ذهنی) ضعفدر تداعوي طوريكه فرد از ياداورىح© .ديكر جيزها بجز عاملهيجانباز موماند .ضعفدهر استدلا مو تفكر منطقى,© دگرگونی‌در نگرش‌نسبتبه خود و نقش) .یندم لش‌در زندگی هیجانهایی‌ثل‌ترس‌و خشم و غم واندوم.ه ,ممکن لستب اعثب روز مشکلاتجسمی‌شود

صفحه 48:
راهبردهای عمومی کنترل هیجانات منفی

صفحه 49:
رلهبردهای‌شناختی) نخستین گام در مهار کردن خشمءترس و غم ءآگاهی و شناخت آنهاست.برای رسیدن به این آگاهی,باید عواطف خود را هنگام برخورد با موقعیت های ناخوشایند و نیزافکار»باورها و انتظارات خود ,را بشناسیم

صفحه 50:
الف)آگاهی از احساسات خود افراد مختلف در برابر محرک های یکسان » احساسات متفاوتی دارند.مثلا فردی در برابر یک محرک ناخوشایند مثل شکست» احساس غمناکی میکند و ,دیگری احساس خشم اين تفاوت ناشی از تفاوت ژنتیکی و تفاوت سبک زندگی در دوران اولیه .زندگی است

صفحه 51:
آگاهی از اينكه شخصیت احساسی است»گام بلندی در جهت مقابله با . هیجانات ناخوشایند است

صفحه 52:
ب)آگاهی از افکار خود شناخت افکار هنگام مواجهه با موقعیت های ناخوشایند در شناخت بهتر خود و کنترل هیجانات به ما کمک میکند.اگر فرد به اين آگاهی برسد که در موقعیت های ناخوشایند» افکار غیر واقعی ای که در ذهنش فعال می شوند» قابل کنترل اند و ‎ail gis‏ عوامل ناکارآمدی افکار خود را بشناسد خواهد توانست افکار و احساسات ,ناخوشایند را کنترل نماید

صفحه 53:
ج)آگاهی از چگونگی پردازش رویدادها هر فرد متناسب با ساختار ذهنی خود اطلاعات دریافتی را پردازش می کند. به همین دلیل دو نفر از یک رویداد یکسان برداشتی متفاوت دارند.باید در پردازش دچار پیش دأوری نشویم و رویدادها را آنگونه که دوست داریم

صفحه 54:
د)آگاهی از انتظارات خود افرادی که دارای خود پنداره ضعیف اند و انتظارات زیادی از اطرافیان دارند»بیشترین ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد.اين آگاهی کمک می کند که خودپنداره قوی داشته باشیم و همه موقعیت ها را بر .اساس انتظار از دیگران نبینیم

صفحه 55:
راهبرد های رفتاری .شيوم بلندمدت) اين شيوه در طى زمان آستانه تحمل فرد را در برابر موقعيت هاى ناخوشايند افزايش مى دهد و آرامش نسبى براى او به دنبال ؛خواهد داشت.مانند ورزش .بيشبينىكردزوقايع-© .تمرينآرلم سازىوخود -©

صفحه 56:
.شيوم کوتاه مدتدم گاهی لازم است سریعتر و در لحظه هیجانات را کنترل کنیم.برای اين کار :.میتوانیم کارهای زیر را انجام دهیم پرتکردن‌حولس .خود آرلم سازیمثلت نفس‌عیق 6 صبر و شكيبايى-.© ۳ سريع وض ‎Paty‏

صفحه 57:
خشم در روايات شيعه خشم و تندى نوعى ديوانكى است زيرا شخص خشمكين بشيمان ميشود و اكر نشودءجنونش يابرجاست. (على ع؛نهج .البلاغه حكمت ©0©6©) خشم همنشین بدی است. عيبها را آشکار » بدی ها را نزدیک و خوبی ها را دور ,میکند.علی ع غررالحکم غضب کلید هر بدی است.امام صادق ع کافی ج 6 .ص.609

صفحه 58:
علل درونی خشم حبنفس(جام و مقام و-) ملل) ,خودبرتربینی 6 ,حسد-٩‏ .حبدنيا- ع6

صفحه 59:
علل بیرونی خشم ,جلوگیرءاز رفتار هفمند ‎asa.‏ ‏, تحقیر شدن6 مورد پیش‌داوریو بی‌مهرءوقرار-0 مورد فریب‌ک اروو عهد شکنی‌قرار-6 مورد لهانتقرار گرفتنلحساساتو-6 .ارزشها

صفحه 60:
مورد بی‌توجهیو بد رفتاری-0 ,قرار گرفتن‌از سوولفراد مهم مورد تعرض‌کامیو فیزیکیم» ,قرار گرفتن صدمه دیدنف_یزیکی‌مادوی 6 ,به خود

صفحه 61:
راه های کنترل خشم یاد خدام ریاد آوریعظمت عذلبا هی درتوراتفوشته شدم »لعف رزند آدم‌مرا به هنگم) خشم به یاد آر تساتو را هگا خشمم به یاد (آورم.لمام صادقع. كافوج 6 ص 906 وضو كرفتنبا لبسرد. («وكام يكماز-0© شما را خشم فرا گرفت بالبسردوضو بگیرد»‌زیرا خ خشم از آتشلسبٍ( پیامبرلکرم محجه دود اور ار خسن ‎(SO?‏

صفحه 62:
,تغییر وضعییت؟6) ,مبارزه با لسبابو عولمل‌خشم -6 تفکر در آثار مخرب‌خشم و آثار-0 .خوببردبارى خود آرلم سازومثلابا تنفسم” قبفرستاان صا و لتشمارقناز 0) .تا و

صفحه 63:
لستفاده. از ولکسن‌ف‌شار رولنی‌6 :با خود بگونید لین‌مورد قرار لسنمرا آشفته سازد»- لما مزميدانم جكوناه از عهدم آن .برليم .مجبورم خودم را لمادم كنم میتولنم از مهارتهایمقابله لیخود - .برلوك نتر لخود لستفادم كنم

صفحه 64:
:به خود ياد أورى كنيد كه لم باشو آنرا ادلمهه يدم .آر 0 . اه مسئله را بزرگة کن از فاجعه سازی ,بپرهیز ۱ ِ به لين ولقعاه با عنولنتجرباه لعمفيد ببدكر. نفسعميقيكش خونسرد باشو از فكرت لستفادم كن ی با خراب‌تر نکردنآوضاع »میتولنم نفع.

صفحه 65:
اعتماد به نفس

صفحه 66:
اعتماد به نفس اعتماد به نفس نیرویی است که هر فردی برای انجام فعالیت های خود از آن بهره میگیرد و در همه انسان ها به درجات مختلف وجود .دارد مهارت اعتماد به نفس بدين معناست كه شخص از ارزش ها و مهارت هايش در زمينه هاى مختلف آگاه باشد و بتواند به گونه ای رفتار .کند که این ارزش ها را به دیگران نشان دهد

صفحه 67:
.اعتماد به نفس با تکبر متفاوت است در تکبر انسان در موضوعی خاص خود را از آنچه هست بهتر و بالا تر میپندارد و تصویری افراطی و اغراق آمیز از خود دارد در حالی که در اعتماد به نفس تكيه بر واقعيت ها و تصوير منطقى از خويشتن مطرح .است

صفحه 68:
اعت عتما ۱ اد به نة ایب هاى + ‎Te‏ ‏ای ود و لصا يجن 2 سل ‎Jai « >‏ منبت شخص نسبت به

صفحه 69:
آثار و فواید اعتماد به نفس روانشناسان ثابت کرده اند که علت اصلی موفقیت در کارها آنست که شخص از خود .انتظار موفقیت داشته باشد جه بسیار افرادی بوده اند که از نظر استعداد در سطح متوسطی بوده اند ولی با اعتماد به نفس و تلاش خستگی ناپذیر به مرحل .عالی رسیده اند و برعکس

صفحه 70:
آثار و فواید اعتماد به نفس :اعتماد به نفس موجب میشود تردید و هولس‌از بین‌برود .0 ,رکود و جمود به شور و تحرکمبدل‌گردد. 6 عشقو انگیزه فرد نسبتبه زندگی‌افزلیش. 6 .يابد لبتكار و خلافيتو روحيه نوكرليىلفراد ۰ .بارور شود ترسازشكستاز بينبرود .© شخصينتافراد رشد و ارتقاء يابد .©

صفحه 71:
نا لمیدوو یاس‌ازبین‌ب رود و لنسان نسبتبه, > لهدلفش‌لمیدوار شود ظرفیتلذتب ردن‌از موفقيت‌ه و کنار آمدن‌با.6 شکسندر لنسان‌به وجود آید شهامت‌قابله با چاش‌هاوزندگی‌حاصل‌شود. 6 و فرد ریسکهای‌حساب‌شدم لنجام دهد رولبط سودمند متقابلش کلب گیرد وتقویت(00 شود قدرتیادگیریو تجربه لندوزی‌انسان‌در.00 زندگی‌لفزلیشیابد و لسعداد ها شکوفا گردد

صفحه 72:
نشانه های عدم اعتماد به نفس :تردید و دودلی. کسانی که فاقد اعتماد به نفس اند قدرت تصمیم گیری کافی ولازم را ندارندو در حالت تردید و دودلى باقى ميمائند بيرو اراده ديكران اند وبيشتر تمايل دارند ديكران براى آنها تصميم بكيرند وبراى راى و نظر خود ارزش جندانى قائل نيستند و زود تحت تاثير ديكران قرار ميكيرند و ممكن است در ميانه كار تغيير جهت دهند

صفحه 73:
حساددتو تنفر .© افرادى كه اعتماد به نفس كمى دارند به همکاران » اعضای خانواده و دوستانى كه اعتماد به نفس بالایی دارند حسادت میکنند و برای جبران ضعف درونی خود همواره در .جستجوى عيوب ونقاط منفی دیگران اند امیر المومنین در اين باره میفرمایند: کسانی که داراى عيوب و نواقص اند دوست دارند عيوب مردم را منتشر كنند تا راه عذرشان توسع يابد

صفحه 74:
:مستولیتگریزی 6 افرادی که اعتماد به نفس ندارند از پذیرش مسئولیت طفره میروند زیرا در توانائی خود در انجام مسئولیت تردید دارند و قبول مسئولیت رابا شکست مساوی میدانند و از پذیرفتن مسئولیت برای اصلاح چنین افرادی باید مسئولیت پذیری را در آنها تقویت کرد و انجام کار هایی که در توان آنهاست به تدریج استحکام شخصیت و موفقيت و اعتماد به نفس بيدا مى كنند

صفحه 75:
ولبستگییه دیگران. 6۴ افراد فاقد اعتماد به نفس به شدت به دیگران وابسته اند و خود اطمینان لازم و کافی را ندارند و گمان می کنند اگر به کاری اقدام کنند شکست می .خورند در نگاه آنها دیگران توانمند ترند و باید در امور به آنها تكيه کرد

صفحه 76:
:تقليد كور و كورلنه .© افراد فاقد اعتماد به نفس به صورت نسنجيده و کور کورانه ای از رفتار و گفتار دیگران پیروی میکنند و به جای خلاقیت و نوآوری و ابتکار میکوشند در رفتار و گفتار همچون .ديكران عمل کنند البته تقلید آگاهانه كه به معناى استفاده از تجربه دیگران و بهره گیری ارز نظر کارشناسان است نشانه فقدان اعتماد به نفس نیست

صفحه 77:
:ترسو لنزوا .© افراد فاقد اعتماد به نفس منزوى و كم رو هستند لذا نميتوانند با قدرت حرف بزنند و از حقوق خود دفاع نمایندو در سخن گفتن دچار ترس لکنت زبان و اضطراب میگرددند پدیده کم روئی یک مشکل روانی اجتماعی و آزار دهنده است که به صورت یک ناتوانی یا معلولیت اجتماعی ظاهر میگردد امام على عليه السلام: سخن آدمى از قوت روحى او .حكايت مى كند .خوانسارى شرح غرر الحكم ج#© ص )©©

صفحه 78:
عوامل موثر در اعتماد به نفس :الف. تربیت خانوادگی خانواده نخستین و مهمترین نهاد پرورش اعتماد به نفس کودک است که پایه های اولیه خود باوری و اعتماد :به نفس را در کودک با شیره های زیر ایجاد میکند :لحترلم و محبتبه کودکب) رسول خدا ص فرمود: به فرزندان خود احترام بگذارید و آنها را نیکو تربیت کنید تا خداوند گناهانتان را .بيامرزد آزادی‌دادن‌به ک ودک در لنجام کارهایکودکانه .6

صفحه 79:
۳۳ wt 6 ‏دک‎ wi ‏اسلام: كو‎ ee ۳ ‏ملد در پر از‎ 9 ho ‏بزركسالى‎ a 0 ‏علس هد‎ ۱ ‏و بايد بيد‎ ‏خراهد با سيرد جرا و تواناك‎ = 7 ‏كه نتيجة‎ 7 58 = ‏سبج سي‎ ‏نشو مقا‎ SO, Aus

صفحه 80:
۳ :ب- تشویق تشویق با ایجاد حالت رضایتمندی و خشنودی از کرده خویش فرد را به وجد می آورد و ارزش و اهمیت کاری را که موجب تشویقش شده را در نظرش ‎ost Yh‏ برد و باعث ميشود در انجام وظايف بعدی بهتر » بیشتر و دقیق تر بکوشد وبرای پذیرش مسئولیت های دیگر از خود آمادگی نشان دهد

صفحه 81:
:ج. ورزش افرادی که ورزش میکنند دارای حس رضایت از خود هستند ازجمله ورزش هایی که روانشناسان برای اعتماد به نفس و استحکام اراده توصیه میکنند کوهنوردی است

صفحه 82:
راه های تقویت اعتماد به نفس لیمان‌به هف) بصیرتو بینایی‌و شناختدرست‌هن 6 توجه به تولنايىه .© توکلبر خدا .6 غلبه بر ترس.© درسكرفتناز شكستها.©

صفحه 83:

صفحه 84:
نعر یف همدلی همدلی یعنی درک احساسات دیگران و آکاهی از وضع آنها و خود را به جای آنها قرار دادن به گونه ای که طرف مقابل احساس کند که او و اصاساتش را در .کرده اند همدلی یعنی از دریچه چشم مخاطب به مسئله نگریستن»حس کردن»همانگونه که او حس میکند و در نهایت رسیدن به حس ,مشترک

صفحه 85:
اپسرم نفس خود را میان خود و دیگران میزان ,قرار ده پس آنچه را بربای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار و آنچه بریای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند.به دیگران ستم مکن»همان گونه ,که دوست نداری به تو ستم شود

صفحه 86:
به مردم نیکی كن آنكونه كه دوست دارى به تو نيكى كنند و آنجه را براى ديكران زشت مى دارى براى خود نيز زشت بشمار و جيزى را براى مردم رضايت بده كه براى خود مى يسندى. آنجه نميدانى مكو كرجه آنجه ميدانى اندك باشد.آنجه را دوست ندارى به تو نسبت دهند در باره ديكران مكو.(نيج .البلاغه نامه 0©)

صفحه 87:
همدلی در بیان امام صادق ع مومنان در نیکی و مهر و ملاطفت به یکدیگر مثل یک پیکرند که وقتی احساس درد کند»همه اعضا در بیخوایی ,وتب با او همراه شوند (بحار ‎(CP Pus Pz‏

صفحه 88:
:على ع آيا به اين اكتفا كنم كه به من اميرمومنان بكويند ولى در سختى هاى روزكار همدل و همدرد مردم نباشم و در تلخى زندكى سرمشق آنان قرار نكيرم؟من براى اين آفريده نشده ام كه مثل بره يروارى كه تمام همت او در علف خوردن است به خوردن ,و آشامیدن بپردازم

صفحه 89:
گام های همدلی پرهیز از ارزیابیو قضاوتوفتار -) .طرفمقابلب لكه ارزيابىمثبثان اعمال برادرت را بر نيكوترين وجه ممكن” حمل كنءتا دلیلی بر خلاف آن قائم شود و هرگز نسبت به سخنی که از برادرت صادر شده است» گمان بد مبر »مادام که .میتوانی محمل نیکی برای آن بیابی .(لمام علیع بحار چ ‎PC‏ ص ‎(A998‏

صفحه 90:
مثبت نگری در ‎te ys sin (sls 0 5‏ > 7 ن و تفسیر مثبت تعامل و ارتباط يا ديكران و تس از رفتار آنها تاكيد شده است :امام على ع 1 ‎HGR AB aly Aa‏ يكن ترص ۱ ثی است و له با زد نو وحشت دارد

صفحه 91:
گام دو م با لاب ردن‌سطح شناختاز طرفعقابل-.© (شناختلحساسادتسلايق علايقو كرليشها و روحيات) براى همدلى لازم است فرد طرف مقابل خود را بيشتر بشناسد. او باید بداند با چه کسی طرف است و ذوق و استعدادهای خاص او و .گرایشهای ویژه اش را بشناسد از همه مهمتر شناخت احساسات و عواطف ,طرف مقابل است

صفحه 92:
حالات چهره» حرکات و وضع اندام و اعمالی که بدون تفکر از شخص سر میزند نشان از آنچه در دل او پنهان استدارد که در صورت شناخت آنها بهتر ,میتوانیم با او همدلی کنیم

صفحه 93:
کم سوم درکحااخو هیجاناتو ترسها -9 و دلمشغولی‌هاءفرد مقابلبا قرار دادن‌خود به جای‌طرف مقابل»تا بتولند انفعا (هرونی‌او را درککند و از زاویه نگام دیگروبه مسئله بنگود

صفحه 94:
مثلا اگر مادر» خود را جای فرزندش بگذارد»خواهد فهمید که کودک غرق در خیال پردازی خود است و اگر در نقل ماجرایی خلاف واقع گفت آنرا به حساب دروغ گویی نخواهد گذاشت بلکه آنرا انعکاسی از آمیختگی خیال و .و اقعیت خواهد دانست

صفحه 95:
گام چهارم شناخت_فاوتهای‌طرف‌قابلبا خود و شناختتجربه6 ‎seb,‏ .امام سجاد ع خطاب به یکی از. پارانش فرمودند جه ميشود که مسلمانان را به منزله خانواده ات بدانی.بزرگسالشان ربا به منزیله پدرت »خردسالشان را به منزله فرزندت و همسال را به منزله برادرت به شمار آوری....در اين صورت خدا زندگی را بر تو آسان می کند و دوستانت زیاد و دشمنانت اندک خواهدشد.(بحار ج 60 ص‌999)

صفحه 96:
عوامل همدلی ,تشابه با هم ) ما وقتی میتوانیم همچون دیگران بیندیشیم و مانند آنها احساس کنیم که میتوانیم شبیه او باشیم. همدلی وقتی پیش می آید که دو انسان نزدیکی و تشابه زیادی با هم داشته باشند. تا طرف مقابل احساس غریبگی نکند و .احساس امنیت نماید

صفحه 97:
ارتباط و نزدیکبودن6 آنچه همدلی را تسهیل میکند ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر است.افراد هرچه بیشتر با هم در تعامل باشند» قدرت وتوانایی همدلی بیشتری .خواهند داشت :امام صادق ع با مردم بياميزید» در اجتماعشان شرکت کنید و آنها را در کارها یاری نمایید. منزوی نشوید و از جامعه کناره نگیریدو طبق توصیه قرآن با .مردم به خویی سخن بگویید میرزا حسین نوری.مستدرک الوسائل چ 9 ص 606

صفحه 98:
گوش‌دادنه درک و تفاهم با دیگران و نیز تحقق همدلى مستلزم شنيدن بيام آنهاء هم به صورت كلامى و هم به صورت غير .کلامی است افراد با كوش دادن می توانند محتواء مقصود» احساسات و عواطف دیگران .را درک نمایند

صفحه 99:
موانع گوش دادن گوش‌دادن‌هم زمان‌به دو نفر-) بی‌توجهی-6 جهتگ یروف ردی-6 تعصبو تصورلنقالی-6 عولمل‌محیطی- 6 خستگی‌جسمی‌و روحی‌شنوند 0۰ نامفهوم بودن‌و سريع بودنسخن-م” سخنگو

صفحه 100:
پرهیز از کبر و خود بزرگ بینی درجه اول کبر آن است که انسان خود را از دیگران برتر ببیند و آن را در عمل و گفتار .اظهار کند درجه دوم آن است که فرد در دل» خود را از دیگران برتر ببیند و در عمل اظهار کند درجه سوم آن است که در دل خود را برتر از دیگران بداند و در عمل و زبان اظهار

صفحه 101:
پرهیز از ملامت و سرزنش کردن در موقعیتی که فرد انتظار دارد از ناحیه دیگران درک شود. ملامت کردن نتیجه معکوس خواهد ,داد :امام صادق (ع) در سرزنش و نکوهش زیاده روی مکن که موجب .کینه توزی می شود و دشمنی بار می آورد :امام على (ع) فرمود زياده روى در سرزنش آتش لجاجت را برمى .افروزد

صفحه 102:

صفحه 103:
اهمیت مهارت حل مسئله هر روز در زندگی با مسائل متنوعی رویرو میشویم.اگر یاد نگرفته باشیم که چگونه به روشی درست و منطقی با آنها روبرو شویم» مشکلات ساده به فشارهای روانی جدی تبدیل » .ميشوند

صفحه 104:
حل مسئله مهارتی است که انسان را قو بح نیو صدحیج بسا زندگی یاری میکند.اين مهارت موجب افزایش اعتماد به نفس و لسن فان بنی: و ‎List‏ ‏,شخص بر خود میگردد

صفحه 105:
فرآیند حل مسئله

صفحه 106:
خودباوری) گام اول در حل موفقیت آمیز مسائل باور به این است که شخص می تواند از عهده حل مشکل برآید و آنرا حل کند. شخص باید تصویری توانمند از خود در ذهنش ایجاد کند و خود را فردی مستعدءباهوش و منبعی عظیم . از قدرت و توانمندی بداند

صفحه 107:
تلقين اين كه من میتوانم در ایجاد .روحيه توانمندى و قدرت موثر است : به بيان امام على ع اگر بردبار نیستی بردباری را به خود تلقين کن.زیرا کمتر کسی است که خود را شبیه گروهی کند و بزودی یکی از آنان نشود.(بحارالانوار 66 ص ‎(®0S‏

صفحه 108:
رویکرد درستبه مشکلات*6 در اين مرحله شخص باید باورهای منفی در باره مشکل را شناساتی و :اصلاح نماید. باورهائی مثل اينکه چرا من‌به لینمشکل‌رویرو شدم؟- نبايد در زندكويا مشكلروبرو- ,شوم ,مشکل نشانه بی!یاقتی و ناتولنی‌لست

صفحه 109:
تعریفسئله, ‎٩‏ ‏شناخت و تعریف دقیق مسئله مهمترین کاری است که شخص لازم است در هنگام مواجهه با یک تهدید انجام ,دهد برای تعریف مسئله لازم است فرد مشکلاث اساسی را مشخص نماید و ,فهرستی از اهداف خود را تهیه نماید

صفحه 110:
:امام علی (ع) میفرمایند قدر ثم اقطع وفکر ثم انطق و تبین ثم .اعمل اندازه كيرى كن آنگاه برش بزن(خیاط گونه) بیندیش آنگاه سخن بگو.معرفت بیندوز ,سپس اقدام نما

صفحه 111:
تهیه فهرستی‌از رلم حلهومختلف 6 در اين مرحله فرد بايد با دور اندیشی» تمام راه حل هاى احتمالى مساله را بررسى و يادداشت .نمايد معمولا در اين مرحله از روش بارش ذهنى يا طوفان فكرى استفاده مى كنند. يعنى بدون هيج گونه قضاوت و ارزش كذارى و بازدارى؛ راه حل هاى خلاقانه و متنوع را ارائه نماييم بهترين شيوه براى اين امر مشورت كردن است

صفحه 112:
عامل دیگری که میتواند در تهیه راه حل های مناسب» موثر واقع شود بهره گیری از تجربه دیگران در موضوعات مشابه است پیامبرص در اين باره می فرمایند: آن کس که تجربه نیندوزد خردمند نیست 7

صفحه 113:
AD FAS TIS ‏برتر‎ بس از تعریف مسئله وراه حل های احتمالی آن » باید درمورد شیوه کار براى اين كار بايد ازميان راه حل هاى احتمالى »هركدام را كه عملى تر و ممكن است و نتايج بهترى به دنبال دارد بركزيند

صفحه 114:
لجرلئآزمايشىرلم حل‌لنتخابی © اكر راهكارى كه براى حل مسئله انتخاب كر ده ايم موفقيت آميز نبود بايد مر احل مساله ر ۱ دو بار ۵ مرور نماییم

صفحه 115:
بازخورد گیری » پس از اجرای راهکار باید از نتایج بدست آمده بازخورد گیری نماییم و در صورت موفق نبودن راه حل به راه .حل هاى دیگر رو آوریم

صفحه 116:
انتخابگ زینه نهایی-0 انتخاب راه حل نهایی باید مبتنی بر بازخوردگیری باشد و نباید بر تصمیم اولیه اصرار داشته باشیم.لازم است از خود بپرسیم که آیا به هدف مورد نظر رسیده ایم یا خیر؟ و آيا نتیجه بدست آمده رضایت بخش است؟ در صورت رضایت بخش نبودن نتيجه یا گزینه قبلی را اصلاح میکنیم يا سراغ گزینه دیگری ,میرویم

صفحه 117:
مهارت کنترل هیجانات

صفحه 118:
تعریف واژه هیجان به معنای جوشش و غلیان است و در فارسی برای احساسات و .حالات پرشور به کار می رود در روان شناسی برای تمام حالت ها و انگیزش های احساسی و روانی مثبت و منفی و نشانه های جسمانی و روانی .آنها به كار مى رود

صفحه 119:
از نظر ویلیام جیمز هیجان تغییرات جسمی و روانی است که به طور مستقیم پس از ادراک یک واقعیت تحریک کننده مثل خشمءترس»عشق»تنفر» امیده‌نا مودی» غرور»غم مشاایبشرم و تعجب و پشیمانی و دلسوزی و...حاصل میشود

صفحه 120:
اهميت گاهی آدمی خواسته یا ناخواسته دست خوش هیجانات و احساسات درونی و بیرونی میشوند وبه اعمالی دست میزنند که همان لحظه یا پس از آن پشیمان میشوند ولی آسیب بوجود آمده بعضا جبران ناپذیر است.لذا مهارتى لازم است كه اين .هيجانات و آسيبهاى آنرا كنترل ‎US‏

صفحه 121:
کنترل هیجانات به فرد اين امکان را میدهد که تمایلات و احساسات غلط خود را مهار کرده و در برابر دیگران صبوری به خرج داده و به جای انتخاب های نادرست» انتخابهای عاقلانه داشته باشند

صفحه 122:
حفظ آرامش.شکوفائی استعدادهای معنوی و کسب محبوبیت نزد دیکران از مزایای مهارت کنترل , هیچانات است

صفحه 123:
آثار مثبت کنترل هیجان بدن‌را برلی‌کوششو تحرکآمادم) میکند زندگی‌را شاد و پویا و متنوع می0 .كند ‎Au.‏ و لساسخلاقيتفرولست.ه© .موجب‌افزالیش ان رژیمیگردد -6۶ ‏.از لصول‌لساسی‌ارتباط با دیگران‌لسته

صفحه 124:
آثار منفی کنترل هیجانات ,محدودیت‌در دقتو تمرکز ذهنی ضعفدر تداعر‌یطوریکه فرد از یادآوری0 ,ضعفهر لستدلالو تفک منطقی6 دگرگونیدر نگوشنسبتبه خود و نقش .یندم لش‌در زندگی هیجانهاییمثل‌ترس‌و خشم و غم. ولندوم ممکن 6 ‎etal,‏ اعثب روز مشکلاتجسمی‌شود

صفحه 125:
راهبردهای عمومی کنترل هیجانات منفی رلهبردهایشناختی) رلهبرد هایرفتاری4

صفحه 126:
راهبرد های شناختی نخستین گام در مهار احساساتی چون خشم»غم و ترس این است که به آن حالت» آگاهی پیدا کنیم. برای رسیدن به این آگاهی باید احساسات و عواطف خود را در هنگام برخورد با موقعیت های ناخو شایند»افکار» باورها و انتظارات و خواسته های خود را

صفحه 127:
i all Jha al 0 ad ‏لفکار‎ 6 ms Pa ‏ر‎ ‏نكويردازة‎ ۱ 8 ۲ ‏هیا زخولسته ه‎ alll ‏و‎ ‏لنتظارات)‎ خود

صفحه 128:
راهبرد های رفتاری الف)بلند مدت ورزش) پیش‌ب ینیک ردن, قایم-9 ‎ellos‏ سازی‌خود-

صفحه 129:
‎(Gs‏ تاه مدت پرثکردن‌حولس) تغییر وضعیتهح صبر و شکیبائی خود آرلم سازى 6 ‎

صفحه 130:
انگیزه های خشم انگیزه ها و عولمل‌درونی- عولملبیرونی6

صفحه 131:
عوامل درونی خشم حبنفس|) تکبر و خودبرتربینی-6 حسد و کینه توزی9 دنيا دوستى*6©

صفحه 132:
عوامل بیرونی خشم جلوگیرءاز رفتار هفمند لفراد -) تحقير شدزيا مورد بغضقرار-© مورد بيشداورويا ‎Os ts‏ قرارگرفتن مورد فریبک ارویا عهد شکنی6 قرارگرفتن رفتار حاکی‌از بی‌توجهی‌دیگران 6

صفحه 133:
تحقیر شدن‌ارزش‌ظ و لحساساتو لقتدار-6 مورد بدرفتاری‌قرار گرفتن‌از سویم» ‎al‏ اد مهم به خود مورد ظلم کامی‌و جسی‌قرار گرفتن قریانی‌شدن40

صفحه 134:
راه های کنترل خشم یاد خدا-6 یادآوریعظمتعذلبا هی-6 وضو گرفتن‌با لبسرد-9 تغییر وضعیت‌جسمانی؟6 مبارزم با عولملخشم و غضبه.© تفكر در آسيبهاىغضبو بركاتطم-© خود آرلم سازى-م” لستفادم از ولكسنفشار رولنىج©

صفحه 135:
مراحل خود آرام سازی تنفس عمیق|) شلک ردنو آرامیدگی-6 عضلات فرستادن0) صلولت*ه شمارش‌از ‏ تا 00 -6

صفحه 136:
عبارات واکسن فشار روانی لین‌مورد قرار لستمرا آشفته0 سازد لما من‌میدلنم چگونه از عهدد آن‌بریم لین‌مسئله شوخین یستب نابرلین 9 مجبورم خودم را أمادم كنم آرالم باشو به لزادلمه بدم -©

صفحه 137:
مسئله را بزرگنکن از فاجعهو سازیولقعه بپرهیز به لین‌مسئله به عنوان‌تجربه لی6 نفسعمي قب كشوخونسرد باشرئ از -© فک تاستفادم كن با خرلبتر نکردن‌اوضاع‌میتولنم -2» ,نفع. بیشتر وی برم

صفحه 138:
واسلام سرگل زائی محمد

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان