maharathaye_zendegi_2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهارت های زندگی”

مهارت های زندگی

اسلاید 1: دکتر مهرنوش خشنودی فر1به نام خدا

اسلاید 2: دکتر مهرنوش خشنودی فر2مهارتهای زندگیخود آگاهیبرقراری ارتباط غلبه برخشمکنترل استرسحل مساله وتصمیم گیریتفکر خلاقتفکر انتقادی

اسلاید 3: دکتر مهرنوش خشنودی فر3مهارتهای ارتباطیبرقراری ارتباط موثربرقراری روابط میان فردی موثررفتار جرات مندانه

اسلاید 4: دکتر مهرنوش خشنودی فر4مهارت برقراری ارتباط موثر

اسلاید 5: دکتر مهرنوش خشنودی فر5ارتباط چيست؟ ارتباط عبارت است از هر گونه تعاملي كه شامل انتقال پيام باشد.

اسلاید 6: دکتر مهرنوش خشنودی فر6اهميت ارتباطارتباط تنها وسيله انتقال اطلاعات به ديگران است.ارتباط تنها وسيله دريافت اطلاعات از ديگران است.از طريق برقراري ارتباط است كه عاطفه به ديگران منتقل مي‌شود. تصحيح سوءبرداشت ها و سوءتفاهم ها فقط از طريق برقراري ارتباط ميسر مي‌باشد. مهار هيجان‌هاي منفي نظير خشم تنها از طريق برقراري ارتباط سالم ميسر است.بلوغ يك اجتماع منوط به سيالي ارتباط های بين فردي است.ارتباط دستمايه هر نوع رشد فردي و اجتماعي است.تمامي آسيب‌هاي فردي و اجتماعي ريشه در ارتباط ناسالم دارند.مازلو

اسلاید 7: دکتر مهرنوش خشنودی فر7آيا ارتباط مي‌تواند يك‌سويه باشد؟ارتباط فرایندی است متشکل ازفرستنده، گیرنده ، کانال ارتباطی و بازخوردزمزمه یا کشیدن شکل

اسلاید 8: دکتر مهرنوش خشنودی فر8عناصر اصلي ارتباطعناصر كلامي ارتباطعناصر غير كلامي ارتباط

اسلاید 9: دکتر مهرنوش خشنودی فر9اجزاي ارتباطمحتواي كلام توجه به ابعاد فرهنگي و خرده فرهنگيچگونگي شروع صحبتنحوه جمله بنديزمان بندي ارتباط كلاميملاحظات موقعيتيچگونگي جمع بندي و ختم ارتباطتن صداآهنگ صداتماس چشميحالات چهره ايژست هاحالات بدني

اسلاید 10: دکتر مهرنوش خشنودی فر10مراحل سه گانه ارتباطشروعتداومپایاندرتمامی این مراحل هم رفتار کلامی وهم رفتار غیر کلامی نقش دارند

اسلاید 11: دکتر مهرنوش خشنودی فر11شروعخودآگاهی وارزیابی افکار(ناکارآمد) واحساسات سلام همراه با لبخنداستفاده از پرسش های کوتاه وسادهتوجه به علاقمندی های طرف مقابلتعریف وتمجید از شخص مقابل در حد متعارفارائه اطلاعات در مورد خود

اسلاید 12: دکتر مهرنوش خشنودی فر12تداومخوب گوش دادنخود را علاقمند نشان دادنبیان علایق خودتغییر به موقع موضوع صحبت

اسلاید 13: دکتر مهرنوش خشنودی فر13پایانایجاد احساس خوشایندتوجه به رفتارهای غیر کلامی طرف مقابلداشتن نقش فعال تری برای پایان دهیخاتمه دادن به گفتگو قبل از شروع یک موضوع جدید

اسلاید 14: دکتر مهرنوش خشنودی فر14گوش دادن شنيدن در مقابل گوش دادن فعال

اسلاید 15: دکتر مهرنوش خشنودی فر15اهداف گوش دادنراهنمايي گرفتن درك ديگرانحل مشكلاتفهميدن احساسات ديگرانحمايت عاطفي ديگرانكسب اطلاعات

اسلاید 16: دکتر مهرنوش خشنودی فر16خصوصيات گوش دادن فعالاختصاص زمان بيشتر به گوش دادن بجاي صحبت كردنعدم تكميل جملات ديگرانعدم پاسخ به سوال با يك سوال ديگرآگاه بودن از سوگيري هاي شخصينپرداختن به تخيل يا عدم اشتغال ذهني با مسائل ديگرعدم سلطه جويي در مكالمه پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پايان يافتن صحبت‌هاي ویدادن بازخوردپرسيدن سوالات باز

اسلاید 17: دکتر مهرنوش خشنودی فر17گوش دادن فعال به اندازه حرف زدن و يا حتي بيشتر از آن انرژي مصرف مي‌كند

اسلاید 18: دکتر مهرنوش خشنودی فر18توصيه هایي براي كارآمد تر كردن ارتباط كلامي

اسلاید 19: دکتر مهرنوش خشنودی فر19هنگام صحبت كردن : - مطمئن شويد كه شنونده فرصت سوال يا اظهار نظر كردن را دارد.- سعي كنيد خود را جاي شنونده قرار دهيد و احساسات او را در نظر بگيريد.- آنچه را مي‌خواهيد بگوييد، واضح بيان كنيد.- به شنونده نگاه كنيد.- مطمئن شويد كه آنچه كه مي‌گوييد با تن صدا و زبان بدني شما هماهنگي دارد.- تن و آهنگ صداي خود را تغيير دهيد.- مبهم صحبت نكرده و با بيان جزئيات زياد مو ضوع را پيچيده نكنيد.- از ديدن علائم آشفتگي در شنونده غفلت نكنيد.

اسلاید 20: دکتر مهرنوش خشنودی فر20هنگام گوش کردن:سوال بپرسید تا کاملا متوجه شوید که موضوع چیستخلاصه کنیدگوش کنید واز قضاوت کردن پرهیز کنید

اسلاید 21: دکتر مهرنوش خشنودی فر21توصيه هایي براي كارآمد تر كردن ارتباط غيركلامي

اسلاید 22: دکتر مهرنوش خشنودی فر22استفاده از عناصر غيركلامي براي گوش دادنچهره خود را به سمت گوينده بچرخانيد.از ساير گيرنده‌هاي بدني غير از گوش‌ها نيز استفاده كنيد .ازچشمهای خود به عنوان يكي از بهترين ابزارهاي دريافت پيام استفاده کنید.به پيام‌هاي غير كلامي كه توسط گوينده ارسال مي‌گردند بازخورد دهيد .

اسلاید 23: دکتر مهرنوش خشنودی فر23روش‌هاي مؤثر براي گوش دادن فعال توجه كردن به فرد مقابل سؤال كردن باز خورد دادن با عباراتي ديگر بازگوكردن خلاصه نمودن مديريت فرايند ارتباط

اسلاید 24: دکتر مهرنوش خشنودی فر24توجه كردن به فرد مقابل

اسلاید 25: دکتر مهرنوش خشنودی فر25 توجه كردن به فرد مقابل به فردي كه صحبت مي كند، نگاه كنيد. در عين حالي كه ساير افراد حاضر را نيز مد نظر داريد و به واكنش‌هاي آنها توجه مي‌كنيد، بيشترين تماس چشمي را با فردي كه سخن مي‌گويد برقرار كنيد.

اسلاید 26: دکتر مهرنوش خشنودی فر26 توجه كردن به فرد مقابل نشان دهيد كه به حرف‌هاي گوينده علاقمند هستيد. از واژه‌ها و اصواتي كه نشانه توجه هستند استفاده كنيد. واژه‌ها و اصواتي نظير بله،آهان، متوجه ام، تكان دادن سر، لبخند زدن،گره در ابروانداختن از نشانه‌هاي كلامي و غيركلامي توجه كردن هستند.

اسلاید 27: دکتر مهرنوش خشنودی فر27توجه كردن به فرد مقابل بيشتر اوقات كمي به گوينده متمايل شويد. حالت بدني آسوده و راحتي به خود بگيريد. حركت و جنبش فيزيكي خود را به حداقل برسانيد.

اسلاید 28: دکتر مهرنوش خشنودی فر28 توجه كردن به فرد مقابل نشانه‌هاي غيركلامي گوينده را به شيوه‌اي ظريف تكرار كنيد. با تكرار كلماتي از آنچه كه وي گفته است او را به صحبت بيشتر در مورد موضوع تشويق كنيد. به عبارت ديگر واكنش‌هاي شما بايد منطبق با موضوع صحبت باشد و اين هماهنگي و انطباق به شيوه‌اي مناسب به فرد مقابل منتقل شود.

اسلاید 29: دکتر مهرنوش خشنودی فر29 توجه كردن به فرد مقابل از گوينده حرف بيرون بكشيد! مثلاً به او بگویيد: ‍‍من مايلم در اين زمينه بيشتر بدانم. ويا كمي بيشتر برايم بگو. مترصد شنيدن چيزهايي كه گفته نشده‌اند، باشيد. از خود بپرسيد چه چيزهايي بايد گفته مي‌شد و يا شما انتظار داشتيد بشنويد ولي گفته نشدند؟

اسلاید 30: دکتر مهرنوش خشنودی فر30توجه كردن به فرد مقابل ببینيد هر چيزي چگونه گفته مي شود. هيجان و نگرش پشت كلمات حتي از آنچه كه عملاً گفته مي‌شود مهم‌تر هستند. بنابراين به چيزي بيشتر از كلمات به زبان آورده شده توجه كنيد. به ياد بياوريد كه زبان بدن و آهنگ صدا بسيار مهم هستند.

اسلاید 31: دکتر مهرنوش خشنودی فر31توجه كردن به فرد مقابل كمتر صحبت كنيد. زماني كه كسي صحبت مي كند كمترمي تواند گوش كند.

اسلاید 32: دکتر مهرنوش خشنودی فر32 توجه كردن به فرد مقابل به گوينده نشان بدهيد كه گوش مي‌كنيد و به آنچه كه وي مي‌گويد، علاقمند هستيد. اين كار را باپرسيدن سؤال، بازخورد دادن، تكرار صحبت‌هاي اوبا استفاده از عباراتي متفاوت، و خلاصه كردن حرف هايش انجام دهيد. البته به خاطر داشته باشيد كه در اوايل صحبت فرد مقابل، كلام او را قطع نكنيد.

اسلاید 33: دکتر مهرنوش خشنودی فر33سؤال كنيد

اسلاید 34: دکتر مهرنوش خشنودی فر34اهداف سؤال كردنسؤال كردن به فرد راوي نشان مي‌دهد كه شما به صحبت‌هاي اوگوش مي‌كنيد. سؤال كردن وسيله خوبي براي جمع آوري و سازمان بندي اطلاعات است. سؤال كردن روشي است براي ابراز آنچه كه اگر جز به حالت سؤال مطرح مي‌كرديد، جنبه موعظه و يا درس كلاسي و نصيحت پيدا مي‌كرد.

اسلاید 35: دکتر مهرنوش خشنودی فر35باز خورد بدهيد. - با عباراتي ديگر بازگو كنيد. - خلاصه كنيد.

اسلاید 36: دکتر مهرنوش خشنودی فر36باز خورد دهيد. بازخورد دادن راهي براي بررسي اين است كه آيا برداشت شما درست است يا خير. زماني كه گوينده مكث مي‌كند، فرصت مناسبي براي شما فراهم مي‌كند تا در يابيد آيا آنچه را كه شنيده يا ديده‌ايد به درستي فهميده‌ايد يا خير. اين كار با استفاده از بازخورد انجام مي‌شود. بازخورد دادن از يك سو وسيله‌اي است براي محك زدن شنيده‌ها وديده‌هاي شما و از سوي ديگر وسيله‌اي است براي كمك به فرد مقابل تا در يابد كه آيا واقعاً آنچه را كه احساس مي‌كند به درستي منتقل كرده است يا خير.

اسلاید 37: دکتر مهرنوش خشنودی فر37باز خورد دهيد براي بازخورد دادن, آنچه را كه گوينده گفته است تكرار نموده يا با عباراتي ديگر بازگو نمایيد. مي توان عين همين كار را در مورد احساسات نهفته در پشت كلام راوي نيز انجام داد. بعد از بازخورد دادن مكث كنيد و به گوينده فرصت دهيد تا واكنشي نسبت به بازخورد شما نشان دهد. نشانه اينكه شما به درستي بازخورد داده ايد اين است كه فرد مقابل سرش را به علامت تاييد تكان مي دهد و يا مي گويد بله، همين طور است، درست است.

اسلاید 38: دکتر مهرنوش خشنودی فر38با عباراتي ديگر بازگو كنيد گاهي تكرار چند كلمه آخر گوينده او را به ادامه گفتار تشويق مي كند. بهترين راه اين است كه نسبت به واژه هاي كليدي و مهم طرف مقابل حساس باشيد و همان‌ها را با عبارتي ديگرتكرار كنيد.

اسلاید 39: دکتر مهرنوش خشنودی فر39 با عباراتي ديگر بازگو كنيد. يك صورت بندي تازه از محتواي صحبت ارائه دهيد. صورت بندي مجدد سبك خاصي از بازخورد دادن و يكي از بهترين ابزار گوش دادن فعال است. بازگوكردن آنچه كه گوينده بيان كرده است باعث می شود كه اصل موضوع معلوم گردد،بار منفي صحبت برداشته شود، و ارتباط تداوم يابد. بازگو كردن و صورت بندي مجدد همچنين وسيله اي است جهت ترجمه جملات موقعيتي به جملات مربوط به علايق و نيازها.

اسلاید 40: دکتر مهرنوش خشنودی فر40 خلاصه كنيد. خلاصه كردن، بخشي از بيشتر انواع بازخوردها است، اما زمان هايي هست كه خلاصه كردن اهميت خاص و ويژه خود را دارد. مثلاً وقتي يك قسمت از صحبت تمام شده، مي خواهيم آن را ببنديم و به قسمت ديگر صحبت برويم. براي خلاصه كردن، هسته اصلي صحبت تكرار شده و نكات مهم مورد تاكيد قرار مي گيرند تا شنونده بفهمد كه آيا همه چيز را درست برداشت كرده است يا خير.

اسلاید 41: دکتر مهرنوش خشنودی فر41فرايند ارتباط را مديريت كنيد.

اسلاید 42: دکتر مهرنوش خشنودی فر42فرايند ارتباط را مديريت كنيد مرتبط با موضوع صحبت پيش برويد. ممكن است بخواهيد چيز ديگري بگوييد ولي بهتر است اول اجازه بدهيد كه صحبت گوينده تمام شود.از سکوت نهراسید.

اسلاید 43: دکتر مهرنوش خشنودی فر43خصوصیات یک شنونده ماهرایجاد یک محیط مناسبتوجه کردنصبور بودنخلاصه کردنپاسخ دهیبیاد آوردن مطالب مهم

اسلاید 44: دکتر مهرنوش خشنودی فر44نیاز ارتباط6

اسلاید 45: دکتر مهرنوش خشنودی فر45روابط بين‌فردي مؤثر

اسلاید 46: دکتر مهرنوش خشنودی فر46خود شناسي(من که هستم؟)روانياجتماعيخانوادگيهوشياقتصاديفيزيكي

اسلاید 47: دکتر مهرنوش خشنودی فر47ديگري شناسيروانياجتماعيخانوادگيهوشياقتصاديفيزيكي

اسلاید 48: دکتر مهرنوش خشنودی فر48همتايي ويژگي‌هاويژگي‌هاي مشابه1)2)3)4)5)6)ويژگي‌هاي مكمل1)2)3)4)5)6)

اسلاید 49: دکتر مهرنوش خشنودی فر49چهار حوزه مهارتی برای روابط میان فردی موثراعتماد کردن به یکدیگربرقراری ارتباط روشن وعاری از ابهامپذیرش وحمایت یکدیگرحل تعارض ها ومشکلات موجود در رابطه، به شیوه ای سازنده

اسلاید 50: دکتر مهرنوش خشنودی فر50اعتمادخودگشايي فزاينده هر فرد در مقابل ديگرييقين حاصل كردن از اينكه رفتار شما در مقابل فرد ديگر همواره يكنواخت و ثابت است.نسبت به فرد مقابل متعهدانه رفتار كردننشان دادن گرمي و پذيرش نسبت به فرد ديگراجتناب از برخورد قضاوتي نسبت به فرد مقابلصادق بودن

اسلاید 51: دکتر مهرنوش خشنودی فر51ارتباط روشن وعاری از ابهاماستفاده از ضمیر من به جای تو

اسلاید 52: دکتر مهرنوش خشنودی فر52پيام ”تو“فكر مي‌كنيد اگر فرد مقابلتان با شما اين طور حرف بزند چه احساس مي‌كنيد؟طرف مقابل را در موضع دفاعی قرار می دهیم

اسلاید 53: دکتر مهرنوش خشنودی فر53پيام” من“(ارتباط بی واسطه)چرا پيام “من” راه بهتري براي برقراري ارتباط است؟وقتي ما جمله را با “من” شروع مي‌كنيم، قضاوت وپیش داوری وجود ندارد ،احساس خود را بیان می کنیم ومسئوليت آن جمله را به عهده مي‌گيريم.پيام “من” كمتر محكوم كننده و منفي است و كمتر تقصير را گردن ديگران مي‌اندازد. در پیام من موقعیتی یا رفتاری را که رخ داده بازگو می کنیم (تفسیر وقضاوت نمی کنیم)احساس خود را از آن رفتار بیان می کنیم ومصالحه وتغییر را درخواست می کنیم،گوش دادن دقیق به طرف مقابل وتائید احساسات او،بیان مجدد نیاز خود وبحث در مورد پیامدها،مذاکره در صورت نیاز وپایان دادن به شکل مثبت. (مثالهای ص 18)

اسلاید 54: دکتر مهرنوش خشنودی فر5412مانع برقراري ارتباطدستور دادن، هدايت كردن، ابلاغ كردناخطار، تهديد، متنبه كردنموعظه، نصيحتتوصيه، پيشنهاد يا راه حل ارائه دادنوادار سازي از طريق استدلال، سخنراني يا بحث كردنقضاوت كردن، انتقاد كردن، مخالفت كردن و مقصر شمردن ديگرياسم روي هم گذاشتن، مسخره كردن و تحقير كردنتفسير، تحليل و تشخيص روي هم گذاشتنوارسي، پرسش و بازپرسيپرت‌كردن حواس، عوض كردن صحبت و گول زدن

اسلاید 55: دکتر مهرنوش خشنودی فر55چرا اين پيام‌ها غلط هستندهمه اين پيام‌ها در پي آن هستند كه فرد مقابل را عوض كنند و نه اينكه او را آنچنان‌ كه هست بپذيرندهمه آنها در پي آن هستند كه طرز فكر، رفتار يا احساسات طرف مقابل را عوض كنند و نه اين ‌كه او را همان‌طور كه هست بپذيرند.يعني “عدم پذيرش وهمدلی”

اسلاید 56: دکتر مهرنوش خشنودی فر56همدلي و پذيرشهمدلي يعني:ظرفيت و توانايي اينكه خود را جاي ديگران بگذاريمواقعيات را از ديد آنها ببينيماحساسات آنها را در مورد چيز‌هاي مختلف بفهميم

اسلاید 57: دکتر مهرنوش خشنودی فر57پذیرش وهمدلیلذت بردن از ثانیه ها ی خود در زندگیعدم مقایسه(عدالت)نیمکره های مغزیحسن جوئیبرنامه ریزی عصبی – کلامی(N.L.P)گوش دادن

اسلاید 58: دکتر مهرنوش خشنودی فر58گوش دادن فعال روشي است براي ايجاد فضاي همدلي، پذيرش و درك و فهم متقابل

اسلاید 59: دکتر مهرنوش خشنودی فر59آيا گوش دادن فعال به اين معناست كه ما با هر چيزي كه طرف مقابل مي‌گويد موافق هستيم؟نههدف اين است كه به فرد مقابل نشان بدهيم كه ما مايليم حرفهاي او را گوش داده و نظر او را بدانيم

اسلاید 60: دکتر مهرنوش خشنودی فر60گوش دادن فعال چه فايده ‌اي براي ارتباط ما دارد؟وقتي كسي به ما نشان مي‌دهد كه به شنيدن حرف‌ها و نظرات ما علاقمند است، احساس خوبي به ما مي‌دهد.احساس خوبي در مورد طرف مقابل در ما ايجاد مي‌كند.بازگويي و بررسي حرف‌هاي فرد مقابل باعث مي‌شود كه اگرسوء تفاهم يا سوء برداشتي وجود دارد برطرف شود.( مثالهای ص 16 و17)

اسلاید 61: دکتر مهرنوش خشنودی فر61حل اختلافهرفردي منحصر به‌فرد و ويژه است و با همه‌ي آدم‌هاي ديگر فرق دارد.

اسلاید 62: دکتر مهرنوش خشنودی فر62اختلاف چه فوايدي دارد؟اختلاف نظر تغيير را تشويق مي‌كند. اختلاف زندگي را جالب‌تر مي‌كند. زماني كه اختلاف نظر بين تصميم‌گيرندگان وجود دارد، تصميم‌هاي مناسب‌تر و بهتري مي‌تواند گرفته ‌شود. اختلاف نظر به شما كمك مي‌كند خودتان رابه عنوان يك فرد بشناسيد. داشتن اختلاف مي‌تواند باعث تفريح و شادي افراد گردد اختلاف نظر مي‌تواند روابط را غني‌تر وعميق‌تر نمايد.

اسلاید 63: دکتر مهرنوش خشنودی فر63ملاك‌هاي سازنده بودن حل اختلافاگر به دنبال تعارض و اختلاف، رابطه مستحكم ‌شده و ما و فرد مقابل را توانمندتر كند تا بهتر با هم كار كنيم و تعاملات بهتري داشته‌باشيم، تعارض به صورت سازنده حل شده‌است.اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض بيشتر هم‌ديگر را دوست داشته به هم علاقمند شده و به هم بيشتر اعتماد كنند، اختلاف به طور سازنده حل شده است. اگر هر دو نفر از نتيجه اختلاف احساس رضايت و خشنودي كنند نيز اختلاف به صورت سازنده حل شده است.و بالاخره اگر هردوي ما خود را در حل مسايل و اختلافات در آينده توانمندتر ببينيم، اختلاف به شيوه‌اي سازنده حل شده‌است.

اسلاید 64: دکتر مهرنوش خشنودی فر64سبك‌هاي حل اختلافرسيدن به اهداف شخصيحفظ رابطه خوب با ديگرانسبك لاك پشتي يا كناره گيرانهسبك كوسه وار يا زورگويانهسبك خرس اسباب بازي يا توام با نرمشسبك روباه وار يا مذاكرهسبك جغد وار يا مقابله كننده

اسلاید 65: دکتر مهرنوش خشنودی فر65سبك‌هاي حل اختلاف

اسلاید 66: دکتر مهرنوش خشنودی فر66قواعد حل اختلاف در مورد قواعد و مقررات از قبل توافق كنيد.زماني را انتخاب كنيد كه هردو راحت باشيد.اگر عصبانيت بالا گرفت، از هم فاصله بگيريد و قرار بگذاريد كه سر يك ساعت خاص برگرديد.اگر لازم است از ساعت شماطه دار استفاده كنيد.به نوبت گوينده و شنونده باشيد و در هر حالت از قواعد پيروي كنيد:

اسلاید 67: دکتر مهرنوش خشنودی فر67وقتي نقش گوينده را داريدتوضيح بدهيد كه شما مسئله را چگونه مي‌بينيد.بر مسئله متمركز بشويد و نه بر شخص.از پيام من استفاده كنيد.

اسلاید 68: دکتر مهرنوش خشنودی فر68وقتي نقش شنونده را داريدسؤال بپرسيد تا كاملاٌ بفهميد موضوع چيست.موضوعات را آن‌طوري كه فهميده‌ايد خلاصه كنيد.گوش كنيد و از قضاوت در باره آن‌چه كه گوينده مي‌گويد پرهيز كنيد.

اسلاید 69: دکتر مهرنوش خشنودی فر69قواعد حل اختلاف (ادامه)هر فردي نظرش را بيان كند.وقتي هر دو نفر نظراتشان را بيان كردند، به توافق برسيد كه مشكل چيست؟راه‌حل‌ها را هر چه كه به نظرتان مي‌رسد بيان كنيد.بگوييد كه هركدام از شما مايلييد چه اقداماتي انجام دهيد.در مورد راه‌حلي كه با نياز‌هاي هردوي شما منطبق است به توافق برسيد.در مورد طرح عمل (نحوه عمل كردن) به توافق برسيد.شروع كنيد و عمل كنيد.در پیام من موقعیتی یا رفتاری را که رخ داده بازگو می کنیم (تفسیر وقضاوت نمی کنیم)احساس خود را از آن رفتار بیان می کنیم ومصالحه وتغییر را درخواست می کنیم،گوش دادن دقیق به طرف مقابل وتائید احساسات او،بیان مجدد نیاز خود وبحث در مورد پیامدها،مذاکره در صورت نیاز وپایان دادن به شکل مثبت.

اسلاید 70: دکتر مهرنوش خشنودی فر70هشدار! خونسردي قلب حل اختلاف است.به پاسخ‌هاي فيزيكي خود توجه كنيد. آيا قلبتان تند مي‌زند؟ آيا تندتر نفس مي‌ كشيد؟ اگر اينطور است، يك ساعت به خودتان استراحت بدهيد.از اتاق بيرون برويد. يك كار آرامش‌بخش انجام دهيد. آگاهانه سعي كنيد عصبانيت خود را كاهش دهيد. با خودتان حرف بزنيد.

اسلاید 71: دکتر مهرنوش خشنودی فر71بزرگترين موانع فرايندي نظير اين چيست؟كم بودن وقت و زمان بي صبري و كم حوصلگي

اسلاید 72: دکتر مهرنوش خشنودی فر72چطور مي‌توان بر اين موانع غلبه كرد؟بسياري از عصبانيت‌هاي ما فقط به اين دليل اتفاق مي‌افتند كه وقت صرف نمي‌كنيم كه از قبل فكر كنيم و راه‌حل‌هاي ديگري به‌جاي عصباني شدن پيدا كنيم.فرد بپذیرد که عصبانی است وممکن است پرخاشگرانه برخورد کندمحدودیت تعیین کنید،خواسته ها وانتظارات خود را به وضوح تعیین کنید برای انجام کارها منتظر فرد مقابل نشوید قاطع برخورد کنید(مثالهای ص 24و25و26)

اسلاید 73: دکتر مهرنوش خشنودی فر73موانع موجود بر سر راه ارتباط مؤثرقضاوت كردنارجاع به خود بي توجهي به احساسات فرد مقابلقطع كردن صحبت فرد مقابلارائه راه حلمسخره كردن تهديد كردنبرچسب زدن

اسلاید 74: دکتر مهرنوش خشنودی فر74بهبود کیفیت فرایند ارتباطگوش دادنگفتگواحترامدرخواستشکایتزبان بدنظاهر90- پرسشنامه

اسلاید 75: دکتر مهرنوش خشنودی فر75مهارت رفتار جرأت‌مندانه

اسلاید 76: دکتر مهرنوش خشنودی فر76تعريف رفتار جرأت‌مندانهرفتار جرات‌مندانه عبارت است از بيان مناسب هر احساسي غير از اضطراب (ولپه،1973). رفتار جرات‌مندانه يك رفتار بين فردي است كه شامل ابراز صادقانه و نسبتاً رك افكار و احساسات مي‌باشد، به نحوي كه از نظر اجتماعي مناسب بوده و احساسات و آسايش ديگران نيز در آن مد نظرباشد (مسترز و ريم).به طور كلي جرات‌مندي را مي‌توان توانايي ابراز صادقانه نظرات، احساسات و نگرش‌ها بدون احساس اضطراب دانست. جرات‌مندي همچنين شامل دفاع فرد از حقوق خود مي‌باشد، به شكلي كه حقوق ديگران پايمال نشود.

اسلاید 77: دکتر مهرنوش خشنودی فر77سبك‌هاي برقراري ارتباطپرخاشگرانه: در اين نوع ارتباط فرد با تهديد كردن و تضييع حق ديگران توهين آميز برخورد مي كند.منفعلانه: دراين نوع ارتباط فرد با عذر خواهي افراطي و كوچك انگاري خود تمامي افكار، احساسها و حقوق شخصي خود را به نفع طرف مقابل ناديده مي گيرد. جرات مندانه: ارتباط جرات مندانه گونه‌اي از ارتباط است كه در آن هر احساسي بجز اضطراب به‌راحتي ابراز شده و نتيجه آن حرکت به سوی اهداف و مقاصد شخصي بدون ضايع كردن حق ديگران است.سبکها

اسلاید 78: دکتر مهرنوش خشنودی فر78مشكلات ناشي از جرأت‌مند نبودنافسردگيرنجيدگيناكاميانفجار، خشماضطراب و به‌د نبال آن اجتنابضعف در روابط بين فرديمشكلات جسماني مشكلات مربوط به فرزند پروري

اسلاید 79: دکتر مهرنوش خشنودی فر79رفتار جرأت‌مندانه به فرد كمك مي‌كند كه بتواند:به خود اطمينان داشته‌باشد.اعتماد به‌نفس خود را افزايش ‌دهد.احترام ديگران را نيز جلب كند.توانايي تصميم‌گيري خود را بهبود ‌بخشد.حقوق خود را حفظ كند.احساسات خود را ابراز كند.روابط خود را بهبود بخشد.اعتراض كند.نظر خود را بيان كند.درخواست كند.نه بگويد.

اسلاید 80: دکتر مهرنوش خشنودی فر80هر كسي حق دارد:به تقاضاهاي ديگران نه بگويد.در مورد احساسات و دليل كارهاي شخصي‌اش به ديگران توضيح ندهد.در برابر تقاضاهاي بيش از حد ديگران ايستادگي كند.از ديگران بخواهد كه هنگام صحبت به نظراتش گوش دهند.تغيير عقيده دهد.از ديگران بخواهد كه كاري را برايش انجام دهند.زماني‌كه نياز داشت تنها بماند.در روابط بين فردي مورد احترام قرار گيرد.اشتباه كرده و مسئوليت آن اشتباه را به عهده بگيرد.براي زندگي خود تصميم‌بگيرد.احساس خاصي را داشته و آن را نشان دهد.از ديگران سوال كرده يا كمك بخواهد.خودش را دوست داشته‌باشد.

اسلاید 81: دکتر مهرنوش خشنودی فر81انواع رفتارهاي جرأت‌مندانهبيان احساسات مثبت و منفيقبول نكردن و مقاومت در برابر خواسته هاي نابجاي ديگران ابراز نظرات شخصي

اسلاید 82: دکتر مهرنوش خشنودی فر82موانع شناختي جرأت‌منديترس از دست دادن روابط يا آسيب زدن به رابطه با فرد مقابل. احساس گناه در مورد نه گفتن و رنجيدن يا ناراحت شدن ديگران. اعتقاد به اينكه اگر از قبول درخواست ديگران سرباز زنيد آدم بد و خودخواهي هستيد. احساس مهم و باارزش بودن در مواقعي كه درخواستي از شما مي‌شود. اعتقاد به اينكه هميشه بايد ديگران را از خود راضي و خوشحال نگه‌داريم.اعتقاد به اينكه خوب‌نيست كه خواسته‌هاي خود را بر خواسته‌هاي ديگران ترجيح دهيم.اعتقاد به اينكه اگر كسي چيزي گفت يا كاري كرد كه باعث ناراحتي ما شد، نبايد چيزي بگوييم و اگر اين كار ادامه پيدا كرد بهتر است فقط سعي كنيم از او فاصله بگيريم.

اسلاید 83: دکتر مهرنوش خشنودی فر83گام‌هاي لازم براي تغيير رفتارشناخت باورهاي ناكارآمدارزيابي باورهاي ناكارآمدبررسي پيامدهاي رفتار غيرجرأت‌مندانهانجام رفتار جرأت‌مندانه

اسلاید 84: دکتر مهرنوش خشنودی فر84مراحل انجام رفتار جرأت‌مندانهزمان و مكان مناسبي را انتخاب كنيد. سعي كنيد احساس فرد مقابل را منعكس كرده و با او تا حدي همدلي كنيد. رفتار موردنظر و احساس خود را در مورد آن به‌طور واضح بيان كنيد. از پيام من استفاده كرده و از سرزنش فرد مقابل يا برچسب زدن به او خودداري كنيد.تغيير مورد نظر و آنچه را كه مي‌خواهيد بيان كنيد. در مواردي كه اعتراض كرده يا مي‌خواهيد نه بگوييد، مي‌توانيد پيامد ادامه دادن به رفتار قبلي را بيان كنيد.

اسلاید 85: دکتر مهرنوش خشنودی فر85توصيه‌هايي براي نه‌ گفتن مطمئن شويد كه چه مي‌خواهيد، آيا مي‌خواهيد بگوييد بله يا نه. اگر مطمئن نيستيد بگوييد كه بايد درموردش فكر كنيد و زماني را براي دادن پاسخ خود مشخص كنيد.اگر مطمئن نيستيد كه چه چيزي از شما خواسته شده، توضيح بيشتري بخواهيد.تا جايي‌كه مي‌توانيد پاسخ كوتاهي داده و از دادن توضيحات طولاني و آوردن دلايل زياد خودداري كنيد. از عباراتي با ضمير من استفاده كنيد و به‌جاي سرزنش يا محكوم كردن ديگري به مطرح كردن موضوع بپردازيد. (به جای تو همه اش حرف مرا قطع می کنی بگوئید: من دوست دارم حرفم را تا آخر بگویم یا به جای آدم ناراحت می شود بگوئید: من ناراحت می شوم)به جاي عباراتي مانند فكر نمي‌كنم بتوانم .... از كلمه نه استفاده كنيد.

اسلاید 86: دکتر مهرنوش خشنودی فر86توصيه‌هايي براي نه‌ گفتن- ادامه به‌جاي قضاوت كردن، مواردي را كه وجود دارد مطرح كنيد.(به جای اینجا تبدیل به آشغال دانی شده است بگوئید:ظرفها شسته نشده وزمین هم خیلی کثیف است) درخواست خود را به‌صورت واضح و مستقيم بيان كنيد. (به جای چرا ظرفها را نمی شوئی یا خواهش می کنم ظرفها را بشو بگوئید:امشب نوبت توست،لطفا ظرفها را بشو)سعي كنيد حركات غير كلامي‌تان با پيامي كه مي‌دهيد همخواني داشته باشد.به‌جاي گفتن نمي‌توانم ، بگوييد اين ‌كار را نخواهم كرد.گاهي مجبوريد امتناع خود از انجام آن كار را چند بار تكرار كنيد. در اين صورت به جاي اينكه هر بار دليل جديدي بياوريد، نه گفته و همان دليل قبلي را تكرار كنيد.اگر عليرغم اينكه چند بار نه گفتيد فرد مقابل به اصرار خود ادامه داد، سكوت كرده يا موضوع صحبت را تغيير دهيد. در موارد بحراني حتي مي‌توانيد به گفتگوي خود پايان دهيد.

اسلاید 87: دکتر مهرنوش خشنودی فر87توصيه‌هايي براي نه‌ گفتن- ادامهافراد منفعل گاهي حتي وقتي با چيزي مخالف هستند، براي آرام نگه داشتن شرايط، تظاهر به موافقت مي‌كنند، براي مثال لبخند زده، سرشان را تكان داده يا به‌دقت گوش مي‌كنند. در‌حالي‌كه لازم‌ است به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم مخالفت خود را نشان دهند.(موضوع را عوض کرده مسیر نگاهتان را عوض کنید یا مخالفت خود را مستقیما ابراز کنید) لزومي ندارد كه احساس گناه كنيد. شما رسالت نداريد به هر قيمتي كه شده تمام مشكلات ديگران را حل كرده يا همه را خوشحال كنيد.اگر حتما مي خواهيد به فرد مقابل كمك كنيد، مي‌توانيد پيشنهاد خود را به او بگوييد .(نمی توانم جزوه ام را به تو بدهم ولی می توانم با توبیایم تا از آن کپی بگیری) بايد در نظر داشت كه رفتار جرأت‌مندانه هميشه ضرورتا فرد را در رسيدن به اهداف خود موفق نمي‌سازد. چرا که دیگران نیز حق دارند جرات مندانه عمل کنند.

اسلاید 88: دکتر مهرنوش خشنودی فر88تكنيك‌هاي خاص رفتار جرات‌مندانهصفحه خط خورده(تکرار پاسخ اول)خلع سلاح(انتقاد منفی وتحقیر)استفاده از كمترين پاسخ مؤ ثر(ملایمت،عدم وجود تهدید،سطح متوسطی از بلندی صدا،استفاده اندک از ژستها وحرکات بدنی) جرات‌مندي افزاينده

اسلاید 89: دکتر مهرنوش خشنودی فر89جرات مندی افزایندهمتشکرم من سیگار نمی کشمنه،من سیگار نمی کشممن سیگار دوست ندارم ،اصرار نکناصرار تو مرا ناراحت می کنداگر بیشتر اصرار کنی مجبورم اینجا را ترک کنم(مثالهای ص18و 28)

اسلاید 90: دکتر مهرنوش خشنودی فر90هرگز(0) بندرت(1) گاهی(2)اغلب(3)همیشه(4)از گوش دادن به حرفهای مردم لذت می برمبرای ادامه یافتن گفتگو سوالاتی را مطرح می کنماز صحبت کردن با مردم چیزهای زیادی را می آموزمصبر می کنم تا صحبت های طرف مقابلم تمام شودبرای ادامه یافتن گفتگو از توضیحات طولانی امتناع می کنمسعی می کنم در حین صحبت کردن به زبان بدن فرد مقابل هم دقت کنمسعی می کنم دیدگاههای دیگران راهم مد نظر قرار دهماگر احساس کنم طرف مقابل ناراحت است سعی می کنم علت ناراحتی او را جویا شومهنگام گوش دادن به صحبت های دیگران در مواقع لازم سرم را به نشانه تائید تکان می دهمهنگام گوش دادن به صحبت های دیگران جملات کوتاهی نظیر ”عجب“،“واقعا“،“که اینطور“ را به کار می برمبه همان اندازه که حرف می زنم گوش هم می دهم

اسلاید 91: دکتر مهرنوش خشنودی فر91هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران به اندازه کافی وبه شکل مناسب تماس چشمی برقرار می کنممن به این علت به صحبت های دیگران گوش می دهم تا با آنها احساس نزدیکی بیشتری کنمبا گوش دادن به صحبت های دیگران احساس خوبی را در آنها بوجود می آورمدیگران را با گفتن جمله ”بیشتر توضیح بده“تشویق به ادامه می کنمسعی می کنم در هنگام صحبت کردن دیگران حواسم را متمرکز صحبت های آنها کنمسعی می کنم از جملاتی نظیر ”حال شما را درک می کنم“استفاده کنمبرای اینکه نشان دهم به صحبتهای طرف مقابل گوش می دهم آنها را به طور خلاصه باز گو می کنمبه محتوای صحبتها واحساسات طرف مقابل توجه می کنمتمام موارد فوق را با هر کس وبدون توجه به سن وسال او به کار می برم

اسلاید 92: دکتر مهرنوش خشنودی فر92(0) خیلی ضعیف(20) ضعیف(40) متوسط(60) خوب(80) عالی73

اسلاید 93: دکتر مهرنوش خشنودی فر93پرخاشگرانهباورها:همه بايد مثل من باشندمن هرگز اشتباه نمي كنمحق بامن است وتو اشتباه مي كنيخودم همه چيز را مي دانمسبك برقراري ارتباط:ذهن بسته استشنونده ضعيفي استدر ديدن نقطه نظرات ديگران ضعيف استحرف وكارهاي ديگران را قطع مي كند

اسلاید 94: دکتر مهرنوش خشنودی فر94پرخاشگرانهرفتار(كلامي وغير كلامي):ديگران را تحقير مي كندرييس ماب رفتار مي كندقدرت طلب استبه ديگران حمله مي كند (فيزيكي ،كلامي ، عاطفي)هرگز سپاس گزاري وقدر داني نمي كندانگشت اشاره را به سمت طرف مقابل مي گيرد اخم مي كندچپ چپ نگاه مي كند خيره نگاه مي كند حالت بدني خشك و بدون انعطاف دارد لحن انتقادي ،تند وسرزنش آميز وتوام با غرولند داردآهنگ صحبت تند ومقطع استتو بايد...نپر س چرا، انجام بدهبا كلامش ديگران را مي رنجاند

اسلاید 95: دکتر مهرنوش خشنودی فر95پرخاشگرانهرويارويي وحل مساله:بايد در هر بحث وجدلي پيروز گردداز موضع برنده – بازنده با هر چيزي برخورد مي كنداحساساتي كه تجربه مي كند:خشمعصبانيتناكامي بي طاقتيتاثيري كه بر ديگران مي گذارد:رفتار مقابله با خشم را در ديگران بر مي انگيزدباعث ايجاد مقاومت،برخورد دفاعي،دروغ گويي،پنهان كاري،فاصله گيري وعقب نشيني مي شوداطاعت توام با رنجش را در ديگران موجب مي شود

اسلاید 96: دکتر مهرنوش خشنودی فر96انفعاليباورها:هرگز عواطف واقعي خويش را ابراز نكنطوفان ايجاد نكنمخالفت نكنديگران بيش از تو حق دارندبه درد سرش نمي ارزدسبك ارتباطي:غير مستقيمهميشه موافقبدون هيچ اعتراضيمحتاط

اسلاید 97: دکتر مهرنوش خشنودی فر97انفعاليبيقراريحركات چهره اي ندارداز سر توافق لبخند مي زند وسرش را تكان مي دهدچشم هايش را پايين مي اندازدوضعيت بدني خميده داردتن صدايش پايين وملايم استشما اينكار را انجام دهيدشما بيشتر از من تجربه داريدمن نمي توانمممكن است اشتباه باشد ولي ...من سعي خواهم كرد....رفتارهاي كلامي وغير كلامي:رفتارهای کلامی وغیر کلامیزياد آه مي كشدهواي دوطرف را دارد تا تعارضي پيش نيايدوقتي به شيوه اي غير منصفانه با وي رفتار مي شود آرامش خود را حفظ مي كندبدون آنكه لازم باشد پوزش مي طلبدبه جاي اقدام كردن شكوه وشكايت مي كنداجازه مي دهد ديگران برايش انتخاب كننددر برنامه ريزي مشكل داردخود را نديده مي گيرد وفدا مي كند

اسلاید 98: دکتر مهرنوش خشنودی فر98انفعاليرويارويي وحل مساله:اجتناب،ناديده انگاري،رهاكردن وبه تاخير انداختن برخورد با مشكلاتدرهنگام رويارويي كناره گير،عبوس وغير معاشرتيبه ظاهر موافق ودر باطن مخالفانر‍‍ژي زيادصرف پرهيز از تعارض ها ومقوله هاي اضطراب برانگيز مي كندوقت زيادي صرف گرفتن نصيحت وتوصيه ونظارت از ديگران مي كندبيش از حد معقول باهرچيزي موافق است

اسلاید 99: دکتر مهرنوش خشنودی فر99انفعالياحساساتي كه تجربه مي كند:ناتواني وعدم قدرتاضطرابناكاميخشمتاثيراتي كه بر ديگران مي گذارد:ديگران را پرتوقع مي كنددليل تراشي را در ديگران بر مي انگيزد

اسلاید 100: دکتر مهرنوش خشنودی فر100جرات مندانهباورها:هم خويش هم ديگران ارزشمند هستندرفتار جراتمندانه بدان معنا نيست كه فرد همواره برنده است بلكه بدان معناست كه فرد موقعيت را به بهترين وكارآمدترين نحو ممكن اداره مي كندهم من هم ديگران برحق هستيمسبك ارتباطي:گوش دهنده فعال وكارآمدمحدوديت ها وانتظارات را ابراز مي داردمشاهداتش را ابراز ميكند،از برچسب ها استفاده نمي كند وقضاوت نمي كندخواسته ها وانتظارات خويشتن را در اولين فرصت مستقيما وصادقانه ابراز می داردمراقب احساسات ديگران است

اسلاید 101: دکتر مهرنوش خشنودی فر101جرات مندانهرفتارهاي كلامي وغير كلامي:براساس انتخاب خويش عمل مي كندمي داند چه چيزي لازم است وبراي رسيدن به آن برنامه ريزي مي كندعمل مدار استمحكم استانتظاراتش واقع بينانه هستندمنصفانه وعادلانه رفتار مي كندقابل پيش بيني استاقدامات مقتضي راجهت رسيدن به اهدافش انجام مي دهد بي آنكه حق ديگران را ناديده انگاردژستهاي طبيعيبيان چهره اي حاكي از توجه وعلاقهتماس چشمي مستقيموضعيت بدني مطمئن وآسودهآهنگ صداي مناسب ومتناسبتنوع در ميزان صحبتانتخاب من اين است كه ....من فكر مي كنم....به نظر من....

اسلاید 102: دکتر مهرنوش خشنودی فر102جرات مندانهرويارويي وحل مساله:مذاكره،درخواست،معاملهرويا روشدن با مشكلات در همان زماني كه اتفاق مي افتنداجازه حضور ندادن به احساسات منفياحساساتي كه تجربه مي كند:شوقرضايتآرامش

اسلاید 103: دکتر مهرنوش خشنودی فر103جرات مندانهتاثيراتي كه بر ديگران مي گذارد:افزايش عزت نفس ديگراناحساس اينكه انگيزه كافي پيداكرده ودرك شده اندديگران مي دانند جايگاهشان كجاست77

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید