سایر آموزش

مهارت و تکنیک های تست زنی

kargahe_amozeshi_maharat_va_tecnik_testzani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهارت و تکنیک های تست زنی”

مهارت و تکنیک های تست زنی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: کارگاه آموزشی مهارت و تکنیک های تست زنی آموزشگاه شهید بهشتی یک دوره متوسطه اول دی ماه 95

اسلاید 3: فنون تست زنی حسین تاران مشاور آموزشگاه شهید بهشتی یک متوسطه اول 96-95

اسلاید 4: در آزمون های چهار گزینه ای تاکید سوالات بر مفاهیم و جزییات می باشد. بنابراین هنگام مطالعه جهت آمادگی برای این آزمون ها، همه ی نکات درس را بدقت بخوانید. و هیچ قسمتی را رها نکنید. خود را به جای طراح سوال گذاشته، و سعی کنید هیچ نکته ای را از قلم نیندازید.

اسلاید 5: تست ها از دو قسمت تشکیل شده اند: 1- صورت سوال (متن پرسش یا تنه سوال) 2- گزینه ها یا پاسخ های پیشنهادی

اسلاید 6: فنون تست زنی تجربه نشان داده است كه عموم دانش آموزان گرچه قبل از شركت در آزمون مطالعات فراواني داشته اند، اما به دليل نداشتن آگاهي لازم از اصول تست زني، نداشتن دقت و سرعت عمل توفيق كامل نصيب آنها نشده است.

اسلاید 7: 1- بررسی اجمالی از سوالها داشته باشید. سوالها را بطور اجمالی بررسی کنید. راهنماییها را به دقت بخوانید و متوجه تعداد و نوع سوالها باشید و وقت خود را بر طبق ارزش سوالها زمان‌بندی کنید. این بررسی اجمالی کمک زیادی می‌تواند به شما داشته باشد و از احتمال بروز اشتباه در درک سوالات جلوگیری نماید. همچنین گام اساسی برای شروع کار تست زنی است.

اسلاید 8: 2- تقسيم زمان (زمان را در نظر داشته باشید): زمان یکی از عواملی است که قبل از تست زدن و پاسخگویی به آزمونهای تستی باید مدنظر باشد. سعی کنید وقت خود را با توجه به ارزش زمان‌بندی کنید. بسیار مهم است که مدت زمانی که برای پاسخگوی به هر سوال در نظر می‌گیرید با مدت زمانی که برای پاسخگویی آن سوال تعیین شده هماهنگ باشد. خوب است برای ایجاد هماهنگی، در منزل شرایطی شبیه به آزمون اصلی بوجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم باشد را در نظر بگیرید و به تعدادی سوال با زمان مشخص پاسخ دهید. خیلی مهم

اسلاید 9: 3- دقت کنید: * اکثر اشتباهات که در هنگام تست زدن پیش می‌آید مربوط به افعال جملات است. سوالاتی که آخرشان با کلماتی چون می‌شود و نمی‌شود، می‌باشد و نمی‌باشد، است و نیست، به جزء و ... تمام می‌شود ممکن است داوطلب را دچار خطا کند. * عدم دقت در هنگام تست زدن موجب می‌شود که فرد گزینه اشتباه را انتخاب کند. * نکته دیگر اینکه در آزمونهای چهار گزینه‌ای معمولا چهار گزینه شباهت زیادی بهم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر خودداری کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتما بخوانید و با مقایسه آنها را انتخاب کنید. * در موقع حدس زدن معمولا اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید. * پاسخهایی را که می‌بینید غلط است را کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.

اسلاید 10: 3- ادامه ی قسمت دقت کنید: * سوالات آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید سوالی پیچیده است وقت خودتان را زیاد روی آن سوال تلف نکنید. کنار آن علامت بگذارید تا بعدا به آن پاسخ دهید. * همه سوالها را جواب ندهید. سوالاتی که تصادفی پاسخ داده می‌شود شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند چون هر پاسخ منفی نمره‌ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاسخهای تصادفی پرهیز کنید. * در نهایت پاسخها را مرور کنید اما سعی در عوض کردن پاسخ را نداشته باشید. * سوالاتی که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده‌اید یکبار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکال برطرف شود.

اسلاید 11: 4- طراحي سؤالات و طراحان تست ها : از جمله اصولي كه در طراحي سؤالات تستی رعايت مي شود، در نظر گرفتن سؤالات آسان، متوسط و مشكل در هر درس است. در مقابل، يكي از اشكالات وارد به طراحي تست ها، نوع چينش سؤالات است. اصولا بايد در هر درس، سؤالات از آسان به مشكل تنظيم شوند، اما ظاهرا در سؤالات چنين نظمي وجود ندارد و سؤالات به صورت مخلوط ( آسان ، متوسط و مشكل ) قرار دارند .

اسلاید 12: 5- آمادگي براي هر نوع احتمال: متاسفانه بسيار ديده شده دانش آموزان با آمادگي خوب درسي در سر جلسه آزمون حاضر شده اند اما به محض مواجهه با چند سؤال سخت پي در پي، سر رشته را گم كرده و حتي بقيه سؤالات را هم نتوانسته اند خوب جواب دهند. بنابراين اين آمادگي ذهني را در آنها ايجاد كنيم كه ممكن است با هر احتمالي روبرو شوند و امكان دارد در شرايطي هم كه خوب پيش مي روند به ناگاه به يك، دو، سه و يا چند سؤال سخت برخورد كنند و يا امكان دارد سؤالات يك درس با تست هاي مشكل شروع شود. پس دچار دستپاچگي، دلهره و اضطراب نشوید و تصور نكنیدكه همه چيز بايد بر وفق مراد پيش رود.

اسلاید 13: 6- تستهاي يك ستاره و دوستاره : بيشتر مشاوران توصيه مي كنند وقتي دانش آموزان با سؤالات يك درس روبرو مي شوند بدين شيوه عمل كنند: يك به يك سؤالات را بخوانند، بطور متوسط، خواندن متن هر سؤال حدود 15 تا 20 ثانيه طول مي كشد، * اگر جواب سؤال و گزينه درست را مي دانند بلافاصله در پاسخنامه علامت بزنند و سراغ سؤال بعدي بروند،

اسلاید 14: ادامه ی تستهاي يك ستاره و دوستاره : * اگر به سؤالاتي رسيدند كه جواب آنها را نمي دانند در اينجا دو حالت پيش مي آيد: اول اينكه جواب را نمي دانند، ولي مي دانند كه مي توانند با قدري تفكر و تامل به نتيجه برسند، در اينجا مي بايست در كنار سؤال مربوطه در پرسشنامه يك علامت ستاره بزنند. دوم اينكه در مورد بعضي از سؤالات ممكن است هم جواب را ندانند و هم اينكه حدس مي زنند ارزش وقت گذاري براي يافتن پاسخ را ندارد، در اين حالت، در كنار این نوع سؤالات دو تا علامت ستاره بزنند و به همين ترتيب تا پايان سؤالات آن درس پيش بروند. * بعد از پايان يافتن بررسي سؤالات، به سراغ سؤالاتي كه با يك ستاره مشخص شده اند بروند و با آرامش و تفكر و دقت پاسخ را يافته و در پاسخنامه علامت بزنند، در مرحله ي بعدي به بررسي سؤالاتي كه با دو ستاره مشخص شده اند بروند و … پ

اسلاید 15: بنابراين توصيه مي شود دانش آموزان عزيز سؤالات هر درس را در سه مرحله : تست هاي با جواب مشخص، يك ستاره اي و دو ستاره اي دسته بندي كرده و به آنها پاسخ دهند.

اسلاید 16: 7- جرات گذشتن از تست: براي تعداد زيادي از دانش آموزان، پذيرفتن اين نكته كه بايد از خير بعضي از سؤالات بگذرند، سخت است. دانش آموزان بايد عادت كنند كه از روي بعضي تست ها بگذرند و اين، خود نه تنها نشانه ضعف نيست بلكه بيانگر مهارت و دانش بالاي فرد است.

اسلاید 17: 8- قدرت ريسك : دانش آموزان عزیز اگر در مورد انتخاب گزينه ها شك كردند ( با در نظر گرفتن نمره منفي تست ها‌) چه اقدامي بكنند؟ * اگر در مورد هر چهار گزينه مشكل داشتند ( يعني امكان تشخيص گزينه صحيح وجود نداشت ) توصيه شود از خير آن سؤال بگذرند. * اگر بين سه گزينه شك داشتند باز هم توصيه قبلي را به كار ببندند (چون فقط 25 درصد احتمال انتخاب صحيح وجود دارد و با توجه به نمره منفي تست ها اين ريسك منطقي به نظر نمي رسد). * اما زماني شما در مورد يك سؤال به اين نتيجه مي رسند كه حداقل دو تا از گزينه ها غلط است، بنابراين با توجه به احتمال ريسك بالا ( 50% ) و ضريب بالاي ( مثلا ضريب 3 ) آن درس پيشنهاد مي شود كه حتما يكي از دو گزينه مورد نظر را علامت بزنند .

اسلاید 18: 9- خواندن تمامي اجزاي سؤال: به دانش آموزان توصيه می نماييم قبل از هر گونه اقدام به پاسخگويي، با صبر و شكيبايي تمام اجزاي مساله را با دقت بخوانند ( اين نكته اي است كه همه در مورد آن اتفاق نظر دارند). بنابراين پيشنهاد شود صورت مساله و تمامي گزينه ها را با حوصله و تمركز و دقت بخوانند. البته به ياد داشته باشيم كه اگر آنها عجله كنند شايد توانسته باشند در استفاده از زمان صرفه جويي نمايند اما به طور حتم، ميزان احتمال اشتباهشان بسيار زياد خواهد بود.

اسلاید 19: 10- پيش بيني قبل از جواب: هنگام پاسخ به سؤالات تست ، ضمن رعايت صبر و حوصله، سعي نمايند وقتي سؤال و صورت مساله را خواندید، قبل از نگاه كردن به گزينه ها جواب را حدس بزنند. اين كار باعث مي شود سرعت عمل دانش آموزان در پاسخگويي به تست ها افزايش يابد. حتي در صورتي كه اگر حدس آنها درست باشد و پاسخشان در بين گزينه ها وجود داشته باشد باز هم ساير گزينه ها را بخوانند .

اسلاید 20: 11- فريب نخوريد: به محض خواندن سؤال و صورت مساله، سراغ راحت ترين گزينه نروند بلكه متوجه گزينه هاي انحرافي هم باشند، یعنی اگر دانش آموزان كتابهاي درسي را مفهومي و دقيق خوانده باشند احتمال انحراف از پاسخ اصلي كاهش خواهد يافت. با وجود اين، باز هم ممكن است به خاطر عدم تمركز، عجله و اشتباه گرفتن سر نخها كه عمدتا ناشي از رعايت نكردن نكته ششم ( خواندن با دقت تست ) است، فريب بخورند و ناخود آگاه به محض ديدن كوچكترين سرنخي از پاسخ، آن را علامت بزنند. بنابراين بسيار مهم است كه از يك طرف تمركز و دقت را تمرين كنند و از طرف ديگر با روشهاي كنترل اضطراب آشنا باشند تا بتوانند حالت تعادلي خود را حفظ كنند .

اسلاید 21: 12-فرصت مرور: بياموزيم اگر فرصتي باقي بود زماني را براي مرور تست ها در نظر بگيرند و توجه هم داشته باشند كه پاسخها را عوض نكنند مگر اينكه اطمينان حاصل كنند كه پاسخ اول غلط بوده است و هرچه بيشترهم بر سر يك سؤال مردد باشند احتمال زياد تري دارد كه سرگيجه بگيرد .

اسلاید 22: 13-سرعت عمل: سرعت عمل در تست زني به عوامل متعددي بستگي دارد: اينكه دانش آموزان چقدر مفهومي خوانده باشند ( و حفظي كار نكرده باشند )؟ چقدر سر حال و با حوصله باشند؟ چه تيپ شخصيتي داشته باشند ( فردي آرام يا مضطرب)؟ چقدر بعد از مطالعه هر درس و هر كتاب، تست زني را تمرين كرده باشند؟ چقدر آدم دقيق و با تمركزي باشند؟ به هر حال سرعت عمل در تست زني موضوعي مستقل از ساير رفتارها نيست. به طور كلي فردي كه زود مضطرب مي شود و يا تقسيم زمان مناسبي ندارد، احتمالا در كليه فعاليتهايي كه نيازمند سرعت عمل و توانايي مشاهده است مشكل خواهد داشت.

اسلاید 23: بنابراين براي افزايش سرعت عمل در تست زني چهار عامل مؤثرند كه لازم است به آنها توجه داشته باشيم :1- شادابي و سرو حال بودن 2- تمرين و ركورد گيري تست زني 3- تمركز و آرامش 4- مطالعه مفهومي كتاب هاي درسي

اسلاید 24: 14-دقت در محاسبات عددي : همیشه در امتحانات دروسي وجود دارند كه در آنها حل مساله و محاسبات عددي ضرورتي اساسي است. اشتباهات دانش آموزان در محاسبات عددي عمدتا ناشي از عجله، نگراني و عدم تمركز آنها است كه اين هم ناشي از تلاش آنان براي از دست ندادن زمان است. اشاره اي داشتيم كه اين عجله غير از ضرر و ايجاد اضطراب و نگراني و افزايش احتمال اشتباهات، به طور حتم هيچ خيري ندارد. بنابراين درجلسات مشاوره اي، به دانش آموزان پيشنهاد نماييم در محاسبات عددي بخصوص در درس ریاضی كه موارد آن زياد است، دقت زيادي داشته باشند و سعي كنند به نحوي در محاسبات پيش روند كه همان يكبار محاسبه، اطمينان آنها را حاصل كند. چون عجله در محاسبه، شك آنها را افزايش داده و منجر به محاسبات دوباره و سه باره و اتلاف وقت را در پيش خواهد داشت .

اسلاید 25: 15-توکل به خدا: همراه با تلاش مستمر و پی گیر، توکل به خدا را فراموش نکنید. یاد خدا آرام کننده دل هاست.

اسلاید 26: قبل از نگاه کردن به گزینه ها، پاسخ درست را در ذهن خود حدس بزنید.روش حذف گزینه های غلطتست های ساده، وقت گیر، دشوارکنترل زمانانتقال جواب های درست در همان موقعاطمینان از انتقال درستبازبینی مجددپی گیری علت اشتباهحذف گزینه های مترادف و هم معنیاز طولانی بودن سوال نترسید

اسلاید 27: روش مطالعهضرورت هر روز مطالعهجلوگیری از انباشتگی تحصیلی دوران طلایی عید

اسلاید 28: THE END

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید