صفحه 1:
شیم دسج اث
صفحه 2:
تست عناوزن مورو کسش:
* تعریف فرایند. نگرش فرایندی و انواع فرایند
۲ فرایندهای کسب و کار
7 الزامات مدیریت فرایندها از دیدگاه ۴0] و 150 و BSC
" 8۳ و مودحلاجولیآن
" سیستمهای مدیریت فرایند کسب و کار
" مستندسازی فرایندها با استفاده از زبان 8۳۲1
کارگاه مستندسازی فرایند با استفاده از نرمافزار 115۰۷1510
Te
صفحه 3:
LV
۲ گروهی از وظیفههای هم پیوند است که با همدیگر
نتیجهای را ایجاد می کنند.
" فرآیند مجموعهای مشخص و مرتب شده از فعالیتهای کاری در
یک محدوده زسانی و مکانی معین است که شروع و خاتمه آن
مشخص شده است و با تعریف روشنی از ورودیها و خروجیها.
ساختاری برای عملکرد ارائه میدهد.
رحس
صفحه 4:
رن
محموعه فعالیتها
یتهای وابسته به همء AS
ورودیها را به ح
خروجیها تبدیل
صفحه 5:
Beh
یس | ف رآيند الوح وص م
۱ (شامل منابع میباشد)
حيطه بايش ج13
صفحه 6:
نري تكرش vip
توجه به پدیدههای اطراف و پیرامون آنها در قالب شناسايى
مجموعه فعالیتهایی که دادهها را به ستاندهها تبدیل مینماید .
استفاده از مجموعهای از فرایندهای موجود در یک سازمان . همراه
با شناسایی و تعیین تعاملات این فرایندها و مدیریت آنها را میتوان
به عنوان «نگرش فرایندی » مطرح کرد .
( تعریف استاندارد )
صفحه 7:
۰ ۱
زر كرش فى :
۱- براى كاركرد موثر یک سازمان . شناسايى و
ادارة فعالیتهای به هم وابسته ضروری است .
۲- نگرش فرایندی . به سازمان امکان میدهد تا روی ارتباط
بین تک تک فرایندهای موجود در مجموعهای از فرایندها و نیسز
ترکیب و تعامل آنها . کنترل مستمر داشته باشد .
Te
صفحه 8:
موارو م wits
درک و تامین نیازمندیها
تعيين نتايج عملكرد فرایند و اثربخشی آن
صفحه 9:
soe } ' شوند:
1 4 دسته اصلی ذیل تقسیم می شو
فرايندها به جهار
i ته اى
* فرایندهای هسته
* فرایندهای اصلی ۱
فرایندهای پشتیبانی
"21,3 پشتیبا
یتی
* فرایندهای مدیره
صفحه 10:
رای ای
اين دسته از فرایندها هدف اصلی از تشکیل سازمان می باشند» به عبارت دیگر
این فرایندها مرتبط با محصولات تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط سازمان
هستند.
یک سازمان به تعداد محصولات يا خدمات ارائه شده به مشتریانش, فرایند
هسته ای دارد.
مشتری
صفحه 11:
Sites,
این دسته از فرایندها باعث تحقق فرایند هسته ای می شوند به طوریکه اگر این
فرایندها وجود نداشته باشند فرایند هسته ای محقق نمی گردد.
صفحه 12:
Ge sti,
این فرایندها باعث اجرای اثربخش فرایندهای اصلی می گردند .
مشتری
2
صفحه 13:
o ۰ ۰
GLAS bil
مجموعه فرایندهایی را گویند که در حیطه وظایف مدیریت ارشد سازمان می
باشد.
مشتری
7
صفحه 14:
obec Sea LBS
ت كن بر فرآیند
فرآیند منشاً مشکل استه
اندازه گیری عملکرد فآینده
تخييس ف آينه
هميشه میتوان فرآیند را پهبود داده
از بین Pleo
توسعه افراد»
کاهش تغییمپذیسی.
تمك بس سازمان
كا ركنان منشأ مشكلات هستتده
اندازه گیری عملکرد کا رکنانه
تغییر كا ركنان»
هميشه مىتوان يك فرد بهتر يافته
افززايش انكيزه كا ركنان»
کنترل کردن کا رکنان»
اصلاح كردن خطاها.
Oe
۹
صفحه 15:
زا یسب دک
٩ _ هم فرآیند کسب و کار؛ عبارت از مجموعهای از مراحل است که بای تولید یک
محصول یا خدمت طبراحی شدهاند.
9 _برخی از فرآیندها ممکن استاتماماً در یک وظیفه سازماني خللاصه شوند؛ ماندد
فرآیند ببرنامهنویسی
9 _ انجام اکشر فرآیندها (مانند دریافت سفارش و تولید محصول) در گرو ارتباط متقابل
واحدهای مختلف سازمانی استه.
~
Te
صفحه 16:
LGM
© ©
© © © ©
مالک فرآیند نقش اصلی را در مدیرریت موفق فرآیند بر عهده دارد.
مسئولیت نسبت به دستیابی فرآیند به هدف آن» مدیرریت کلی فرآیند وبهبود آن
مسئولیت گنزارشدهی عملکرد فرآیند
تأمین آموزشهاء ابنرار و فنون لازم ببرای افرراد درگیس در فرآیند
الگوپررداری عملکرد فرآیند نسبت به فرآیندهای مشابه
بررنامه رینری بررای بازنگری و ممینریهای فرآیند
Te
~
صفحه 17:
سازمانها بررای انجام فعالیتهای خود به صورت موش میبایست مجموعهای از فرآیندهای
مرتبط و تأثی رگذار بر یکدیگر را شناسایی و مدیرریست نمایند. شناسایی و مدیررست
سيستماتيك ف آيندهاى به کار گرفته شده در سازمان و به طور خاص در نظس گرفتن
تعامل بین آنها به عنوان go Ses فرآیندگررا شناخته میشود.
Te
صفحه 18:
۱ راك Sy
به کارگیری سیستمی از فرآیندهای درون سازمان» همراء با شناسایی و تعیین
ارتباط متقابل این فرآیندها و همچنین مدیرربت آنها میتواند به عنوان دیدگاه
فرآیندگرا نامیده شود.
این دیدگاه تأکید بر موارد زیر دارد:
الن- درک و برآوردهسازی الراماته
ب- نیاز به درنظگیری فرآیندها بر حسب ارزش افزوده»
ج- حصول نتایج عملکد و اشربخشی فرآینده
د- بهبود مستم فرآیندها بر پایه اندازءگیرریهای موضوعی. ۹
صفحه 19:
یور
9 شناسايي فرآیندها
9 تعیین ارتباطات متقابل فرآیندها
9 مدیریت فرآیندها
۶ کنترل مستمر فرآیندها
> اطمینان از حصول نتایج و اثر
ع برآورده ساختن رضایت
صفحه 20:
gue را
9 پیش از مستندسازی باید ابتدا کلیه فرآیندهای کاری سازمان شناسایی شوند.
4 دو روش برای شناسایی فرآیندها وجود دارد که مکمل یکدیگ هستند:
* تهيه ليست ف رآيندهايى كه به نظ مىرسد سازمان آنها را پوشش
فى دهد ٠
* مشخص نمودن ليست خدملتى كه سازمان ارلئه حى نمايد و
~
Te
صفحه 21:
lB
هدف از ترسيم نقشه ارتباطاته پاسخ دادن به سوالات زیر است:
9 مشتریان فرآیند چه کسانی هستند و خروجی فرآیند چیست؟
9 تأمین کنندگان فرآیند چه کسانی هستند و ورودی فرآیند چیست؟
9 النرامات ورودیها و خروجیهای فرآیند چیست؟
9 جریان داخلی فعالیتهای فرآیند به چه صورت است؟
Te
صفحه 22:
lB
© ابتدا واحدهاء بخشهاء و یا افمراد مختلفی که انتظار میرود در فیآیند نقش
داشته و یا بر آن تأثی رگذار باشنه مشخص میشوند.
© سيس رابطةٌ بين هى يك از موارد مشخص شده در مرحلة قبل تعيين میشود
و آنهایی که رابطهای با سایررین ندارند از نقشه حذف مىشوند.
© برای نشان دادن انواع روابطء از ببردارهای مختلفی استفاده میشود.
~
Te
صفحه 23:
ينا
tte [aa |— #
ورودي نتایج نتایج
ورودي
Cc
مکانیس کنترل
Cc Be
صفحه 24:
ره در
لعرلعب ۲۴0۲ از فرشا
4
* فرایند, از یک سلسله فعاليتهاي متوالي تشکیل شده است و با تولید
خروجيهاي موردنیاز از انواع وروديها, ارزش افزوده به وجود ميآورد.
* در سادهترین سطح, فرایند را ميتوان به شکل زیر نشان داد:
کنترل
خروجيها وروديها
Tee
صفحه 25:
مل ی سای EFQM
فرايندها يلى بين توانمندسازها و نتايج عملكرد سازمانى هستند.
نتایج 1۵۰ توانمندسازها 1۵۰
یج ۸۵۰
یادگیری و 22*7
—
صفحه 26:
الژدات مرت ماس از ماه (7) 250
الزاما
صفحه 27:
(michael. Porter) وی رت
خدمات پس از فروش
/
ساختار و زیربناهای سازمان a
: مدیریت نیروی:انسانی : 3
١ : ‘ : 4
توسنعه تكنولوزى 1
خريد و تدازکات 1
& | د | ١
3 1۱1۴۱1
% 3
on | ,4 5 |5
2 ]4 3 ]4
3
صفحه 28:
صفحه 29:
معرفی و تاریخجه
۱
صفحه 30:
تم یسب کار
با توجه به روند تغييرات محيط هاي كسب وكارء تمرکز
اكوسيستم هاي كسب وكار را مي توان به صورت زير تقسيم
نمود:
#توليد بيشتر (تعداد). دهه 1960
#توليد ارزان (هزينه). دهه 1970
“توليد بهتر (كيفيت) . دهه 1980
تولید سریعتر (زمان): دهه 1990
+تنوع تولید بیشتر (سرویس)» قرن 21
VO
صفحه 31:
hI opt
تغيير! سب
سكا
/
صفحه 32:
ريتك ت فآ هسب وکا
روش و سيستمي براي تعریف. مدیریت. تحليل و بهينه سازي
فعالیت ها
"مدیریت فرآبندهاي سازماني" " در باره این موضوع بحث ميکند که
کلیه فرآبندها و همه راههايي که به مشتري ختم ميشود تحت
کنترل درآیند.
BPM
پاردايمي است مرکب از مفاهیم مديريتي و فناوري اطلاعات
BPMS
نوع خاصي از نرم افزار مي باشد که از تمام چرخه عمر فرآيندهاي
کسب وکار پشتيباني مي کند.
صفحه 33:
مر اى ور وش Bem
* مدیریت فرآیند تجاري ([۷ 488 در دنياي آکادمیک دهه هاي 50 و 60 به عنوان اجراي
بهبود در رویکرد مدیربت کیفیت شناسايي شد. در دهه 80 مولفان. Hammer and
۷ مدیران
گردش کار معطوف داشتند."
امروزه 881 زمينه سازي يبشرفت مستمر است. بسياري از شركتها به تجربه ياد گرفته
اند كه 8110/1 يى سرمايه كذاري قوي در روياروبي سريع با نيازهاي تغييرات در نوعي از
دنياي بوياي امروزه است.
* فرآيندهاي موجود در سازمانها داراي اين خصوصيات هستند : يبجيده هستند ٠ يويا و
دائما در حال تغيير هستند . بصورت نامنظمي كسترش يافته اند ودر هر سيستم وو نهادي
سازي (6۱150]012601+ شدهاند.
صفحه 34:
4
اجراي فرآيندهاي کسب وکار
توسعه فرآيندهاي جدید تركيبي با
توسعه مولفه هاي موجود
پیاده سازي فرآیندها در
تعامل مستقیم کاربران نهايي با سیستم
تعامل با فرآيندهاي هماهنگ شده با
سیستم هاي موجود
مدبریت موثر و اعمال کنترل بر روي
مدلسازی و مستندسازي
فرآيندهاي کسب و کار"
طراحي شماتیک فرم هاي
الكتروتيكي
& رديابي بلادرنك عملکرد
صفحه 35:
ديت انا ىكب كار
”توسعه نرم افزارهاي كاربردي * مديريت كيفيت جامع
* یکپارچه سازي سیستم ها "مهندسي کسب وکار
" معماري سرویس گرا "تفکر سيستمي
"مدیریت گردش کار
"مدیریت تراکنش هاي اطلاعاتي
صفحه 36:
oy ۰
Zu tom oe و اصللع درا ورنات ری
" امکان شناسایی و اصلاح فرایندها
" بهبود فرايندهاي ارتباطي
ازخورد سریع
" شناسايي گلوگاه ها
" بهبود مداوم
" تسهیل تغییرات و هماهنگي با شرایط جدید
" ایجاد مبناي تعریف سیاست گذاري ها
" یکپارچه سازي فرایندها و خدمات
" تهیه ي گزارش ها و تحلیل هاي اجرايي و مديريتي
" افزايش رضایت مشتري
7 اولويت دهي مؤثر
صفحه 37:
شرت تن دب قاوری افلامات ae
تكنولوژي تا كنون اين
سازماني وفق دهد. نیاز به نوعي از سیستم ها براي پیاده سازي 9۳۷ مدتهاست که
را نداشته است که خود را کاملا با شرایط واقعي فرآيندهاي
وجود دارد.
سیستم هاي مناسب براي 8۷ باید اين ویژگیها را داشته باشند:
<رویکرد و ساختار افقي داشته باشند (بجاي روبکرد عمودي - وظیفه اي)
قابیلت تغییر و انعطاف بالائي داشته باشند (به دلیل تغییر مداوم کسب و کار)
<در سطح کل سازمان به کار گرفته شوند (چون فرایندها به هم وابسته اند)
صفحه 38:
Sov st كال يم
در ياسخ به اين نياز جهار نسل از سيستم هاي اطلاعاتي تا كنون به وجود
آمده اند.
" نسل اول: نرم افزارهاي منفرد
*نسل دوم: سیستم هاي ERP
" نسل سوم: سيستمهاي مدبریت جربان کار ۷۷۳۲
" نسل چهارم: سيستمهاي مدیریت فرايندهاي كاري (58۳۱۸5)
صفحه 39:
Kas o 1 (7 اول: 18
* نرم افزارها. كاربره و منفرد(©511161) مدت زمان زيادي جهت
فرآيندهاي سازماني شرکتها به کار گرفته شده اند.
* تا حدود سال 1990 پشتيباني از فرايندهاي كاري بطور معمول توسط این برنامه هاي
كاربردي انجام مي شد - بصور تیکه امروزه از آنها به عنوان نرم افزارهاي سنتي و قديمي یاد مي
شود
هنوز تعداد زيادي از شرکتها جهت انجام امور اساسي خود از جمله کنترل فرآیند فروش
کالاها . حسابداري و سیستم انجام معاملات از اینگوثه نرم افزارها استفاده مي کنند.
این نرم افزارها احتیاجات جدید مورد نیاز را برآورده نمي سازند. احتياجاتي از قبیل قابلیت
انعطاف . تغییر سریع و شفافیت.
* يك سازمان با تعداد زيادي از
سازماني خود را ندارد
* فرآیندها نمي توانند از منطق ثابت برنامه هاي پشتيباني کننده عبور کنند و حتي روالهاي
كاري اين فرايندها قابليت اصلاح و انعطاف ندارند. چه برسد به اینکه بخواهند منطبقق
نيازهاي خاص و جدید شوند.
قبیل نرم افزارها به سادگي قابلیت تغییر فرآيندهاي
صفحه 40:
mest AZ ren
* بعد از دهه 1990 پكيجهاي Oracle ,.SAP . Peoplesoft wile ERP
۴10۵0۵5 به عنوان نرم افزارهاي در سطح مدیریت فروش رفتند و به عنوان نرم
افزاري که میتوانند تعداد زيادي و یا حتي اکثر احتیاجات شرکتها را برآورده کنند معرفي
* سیستم هاي 1*۳] قرار بود قابل اطمینان و کارا .با قابلیت انعطاف . سریع و شفاف باشند.
در واقع نیز این سیستم ها نسبت به سيستمهاي قديمي با قابلیت انعطاف بیشتر و با قابلیت
انطباق سریع بودند و در ضمن آنها از عهده پيچيدگي و وابستگي فرآيندهاي سازمانها بر
آمده بودند.
* اما طبق گزارشات و نتایج عملي بدست آمده. تعداد كمي از سازمانها و شركتها انتظاراتي را
که ازپروژه هاي 288۳ داشته اند را بدست آورده اند. حتي بوجود آورندگان سيستمهاي
15 ايجاد نسل جديد اين كونه سيستمهاي را در دستور کار دارند.
* در عمل سيستمهاي 28۴ هیچکدام از قابليتهاي وضوح و قابلیت انعطاف سريع را
نكردند. مضاف بر اينكه به دليل هزينه زياد بياده سازي سیستم ها
ERP عملکرد آنها در مواجهه با فرآبندهاي كارى مت
صفحه 41:
woo JB, WZ Sa We ty 16
< سيستمهاي گردش كاري يكي از راه حلهاي ديگري است که تاکنون ارائه شده است.این
سیستمها مبتني بر زیستچرخ مستندسازي و عملیات بر اساس فرمهاي اطلاعاتي است
بصورت كلي این سیستمها از فرآيندهاي دفتري. استاتيك و خوش تعریف پشتيباني مي
کنند. از آنجايي که فرآیندها بصورت واضح و آشکار در نرم افزار بیان مي شوند این نرم
افزارها شفافیت و وضوح را برآورده مي سازند
دارند به خاطر اینکه آنها تعاريفي را
اين نرم افزارها قابلیت تغییر و بروزرساني سرا
ایجاد مي کننده که به راحتي و سرعت قابل تغييرند.
* محدودیت اصلي که اینگونه سیستمها دارند عدم یکپارچه سازي است: در ضمینه ارتباط
اين نوع سیستمها با یکدیگر ضعف وجود دارد.
برنامه هاي پیاده سازي بر مبناي جریان کار وابسته به کسب و كاري هستند که براي آن
کسب و کار بوجود آمده اند و به راحتي قابل بكارگيري در مورد مشتریان . تأمين كنندكان
و شركاي تجاري دیگر نمي باشند.
صفحه 42:
صفحه 43:
rd? ای میت زا یب کار
همه راهها در حال منتهي شدن به سیستم مدیریت فرآيندهاي سازماني به عنوان هسته
سیستم هاي سازماني آینده هستند .
* نسل جديدي از سیستمها در حال ظهور مي باشند که هدف اصلي آنها هماهنگ كردن
فرآیندها با کار دیگران است , شعار اصلي آنها این است که "جزئي از سیستم با افراد آنها
اين سيستم ها كه از سال 2005 به بعد در حال فراگیر شدن هستند اکثر مبتني بر
تكنولوژي و پروتکل هاي معماري سرویس گرا هستند.
* دلیل استفاده اين سیستم ها از معماري سرویس گرا قابلیت بالاي انعطاف پذيري و استفاده
مجدد این معماري است که در مباحث مدیریت فرايندهاي كاري مورد نیاز است.
صفحه 44:
4
ماش ای اكيرى دده
٠9
۲ بحث فناوري و تکنولوژي
” نوع سازمان و بلوغ آن
۲ گسترده شدن حوزه و تعداد فرایندها
” وابستگی با مفاهیم دیگر مکمل مثل ۴۸۵1 ,50۸
" نظم پذیر نبودن سازمانها و فرهنگ ما
" متدولوژي و فوت و فن کار
صفحه 45:
تعریف و تاریخچه 8۳
صفحه 46:
٠ مب
BPR fod
پيشينهي مهندسي مجدد فرآيندهاي کسب و کار به قبل از شکل گيري
سيستمهاي برنامهريزي منابع سازمان( ۳٩ع]) برميگردد. نخستین
فعاليتهاي مهندسي مجدد در دهه 1980 آغاز شد.
* در سال ۰1991 مایکل همر مقالهاي را در مجله هاروارد بیزینس ریویو
منتشر کرد که بر نیاز به تغییر بنیادین سازمانها تاكيد داشت و براي اولين
بار مهندسي مجدد را مطرح ساخت.
صفحه 47:
BPR SA
ف
* مایکل همر با مقاله "اتوماسیون کارساز نیست. فرايندهای زائد را حذف
کنید" نظریه مهندسي مجدد را به جهان مدیریت معرفي کرد و پس از آن
با چاپ کتاب مهندسي مجدد سازمانها توسط مایکل همر و جیمز چمپي
در سال ۰1993 مهندسی مجدد مانند يك کشتی نجات برای سازمانهای
امروزي مطرح گردید.
صفحه 48:
bela sat
* تفاوت ميان وظيفه و فرايند همانند تفاوت میان جزء و کل است. وظیفه واحدي از
کار است. فعاليتي که معمولا يك نفر انجام ميدهد. در مقایل. فرایند گروهي از
وظيفههاي به هم پیوسته است که با همدیگر. نتيجهاي با ارزش از دید مشتري
را به بار ميآورند.
* بايد توجه داشت که هر فرایند. مشتري یا مشتریان خود را دارد که خروجي مورد
انتظار آنان را با وروديهاي لازم فراهم ميسازد. هر فرایند از فعاليتهايي تشکیل
شده است که هريك از این فعالیتها مي بایست براي مشتري ارزش ایجاد کند و
كاه براي کامل شدن يك فرایند چندین واحد سازمان مي بایست درگیر شوند.
صفحه 49:
۰
یریگرد فارا
۰
* مهندسي مجدد با فرایند محوري و با تغییرات اساسي که در سازمان به
وجود ميآورد فعاليتهايي که در سازمان ارزش افزوده ایجاد نميکنند را با
فرايندهاي جدید جایگزین ميکند. در آن صورت. انرژي سازمان روي
كارهاي واقعي و ارزش آفرین متمرکز ميشود که ارتقاي بهرهوري را با
افزایش سرعت. ارتقاي کیفیت. بهبود خدمات و کاهش قیمت تمام شده به
دنبال خواهد داشت.
صفحه 50:
سر ى كرد bey
براساس تعريف مايكل همرء مهندسي مجدد عبارتست از بازانديشي
بنيادين و طراحي مجدد و ريشهاي فرايندها براي دستيابي به بهبودهاي
جشمكير در معيارهاي حساس عملكردي مانند هزینه. کیفیت. خدمات
و سرعت. مهندسي مجدد شامل تجزیه و تحلیل ريشه اي سازمان و
طراحي مجدد مواردي همانند ساختار سازماني. شرح وظایف. ساختار
پاداش دهي در سازمان, جريانهاي کار, فرایند کنترل و ارزيابي مجدد
فرهنگ و فلسفه سازماني است. VO
صفحه 51:
Leptin
جانشین کردن آنها
است: با مهندسى مجدد جندين شغل ممكن است ادغام شوند: تعداد بازرسيها و مراكز
كنترل ممكن أست كم شده يا حذف كردند و وظيفه ها جاي خود را به فرايتدها دهند.
مهندسي مجدد نه تنها فرايندهاي كار را به صورت افقي بلكه به صورت عمودي نيز
* مهندسی مجدد. به واقع طراحى مجدد فرايتدها براي ساده كردن
فشردة مى كند.
* مهندسي مجدد معمولا نه تنها به نتايجي شكفتانكيز منجر مي شود, بلكه درعين حال
به سازمان این امکان را می دهد که از انعطاف» حساسیت و توانايي بيشتري براي
بهرهبرداري از فرصتهاي پیش آمده و اجراي استراتزي هاي موردنظر سازمان. برخوردار
شود
صفحه 52:
۰
Lp ut sar
o ۰
* در مهندسی مجدد با تغییر اصولی و درست فرایندهاء اشتباهات حذف شده و
سیستم با فرایند صحیح و درست فعالیت مي کند. از منابع. سرمایه و نيروي
انساني به درستي استفاده مي شود. افراد درمورد کل سیستم. فرایندها و
فعاليته. نگرش و درك سيستمي کاملي به دست مي آورند. سازمان با تامين نياز
واقعي مشتریان» سریعتر و راحتتر عکس العمل نشان داده و هزينههاي سربار
كاهش مي يابد. فعاليتهاي بدون ارزش افزوده حذف ميگردند و تمامي اینها
باعث شكوفايي. بهرهوري و هموارشدن مسیر نابسازي سازمان خواهد گشت.
صفحه 53:
۰
Lp ut sar
o ۰
" مهندسي مجدد سازمانها يك رویکرد کلنگر است که طي آن. استراتژي رقابتي
سازمان را با فرايندهاي دروني و کارکنان آن مرتبط ميکند. این ارتباط از طریق
بكارگيري جدیدترین و روزآمدترین فناوريهای اطلاعاتی و ارتباطاتی برقرار ميشود.
* در مهندسي مجدد. مدیران از فرايندهاي كاري کهنه و اصول زيربنايي سازنده این
فرایندها فاصله مي گیرند و فرايندهاي جديدي را خلق ميکنند. مهندسي مجدد
اقتضا ميکند که فرايندهاي اساسي در کسب و کار از زاويهاي چندبعدي و
چندوظيفهاي مورد بررسي و تجدید نظر قرار گیرند.
صفحه 54:
Liiva سکن ؟
is the fundamental rethinking and جرم(
radical redesign of business processes to
achieve dramatic improvement in critical
measures of performance , such as
.cost ,quality & speed
مهندسي مجدد. بازانديشي بنيادین و طراحي نو و ريشهاي فرایندها
براي دستيابي به بهبود و پيشرفتي شگفتانگیز در معیارهای اصلی عملکرد
مانند هزینه, کیفیت و زمان است. VO
صفحه 55:
رال منر یکره
توجیه و آمادهسازي
نقشه برداري وضع موجودٍ
تعریف و اندازهگيري شاخصهاي اولیه
آسیب شناسي و عارضهيابي
اولوب
ايندي فعاليتهاي بهبود
تشکیل تيمهاي فرايندي
گزينهيابي و خلق ایده
بازطراحي فرایندها
تعریف شاخصهاي ارزيابي عمکرد
فرانندها
تعریف اهداف و چشمانداز فرایندها
تعریف سیستم انگیزش جهت دستيابي
به اهداف تعریف شده
آموزش فرايندهاي جدید
اجراي آزمايشي فرايندهاي جدید
فرهنگ سازي
استقرار و اجراي کامل فرايندهاي جدید
مميزي داخلي فرايندهاي استقرار یافته
ارزیایتی عملکرد فرایندها بر اساس
شاخصهای تعریف شده
تحلیل میزان دستيابي به اهداف و
انجام اصلاحات لازم در طرح فرایندها
مستندسازي نهايي فرایندها
صفحه 56:
زبان مدلسازی فرایند
ای[
صفحه 57:
BPMN
gS jg ol ,jtBusiness process Management NotationL. BPMN
بریفوآّيندهاک سمو کار (//] 19۴ ) ميساشد. در ولقع میت ولگ فنزی لصلیاستفاده از تكنولوژي
1 وجود زبانلستانداردوسه نام |80۷8 ميساشد.
ويژگي اصلي ۰8۳۱۷۴1 قابلیت تبدیل آن به زبانهايي است که قابل درک توسط سيستميهاي نرم افزاري خصوصا
۲ ومي باشد.
نسموداريت-عتمنیلن:00 ۰8۴ فولهم نسموده که بسه منظور لستفاده لفراد در طیلحيو مدیریت
فولیند هایک سو کار طرح ویزیشدملست
عملاً 80 شبکه اي از اشیاء گرافيکي است که فعالیت ها. كنترلهاي جریان وچگونگي ترتیب اجراي فعالیت ها را
نمایش مي دهد.
—
صفحه 58:
BPMN
Include
عم History of
۳
ا سم marth
/ يي
صفحه 59:
arundel IZ 1
در حللت كلي, یک 4 .812 جزء اصلي دارد که به هر یک به طور جداگانه
مي پردازیم:
aul 4b ,> 41L, Flow Objects*
suas bli! ill, Connecting Objects*
6۴ 5۷۷۱۲۳۱ یا خطوط شنلوری(م سیر جریارق
1۴ یام صنوعات
صفحه 60:
on 2 4
سداق يانه ted ساء Flow Objects
o o o
شامل سه عنصر كليدي و هسته اي مي شود:
ررخداد)
(فعل ی
*لا3 الا ررله ورود و خروج یا دروانه)
صفحه 61:
on" @ &
سلء اف ابه Gh le Flow Objects
Event (يخداد)
پيشامدي که در طي یک فرآیند کسب و کار روي مي دهد و بر جریان فرآیند تأثیر
مي گذارد را گوبند و معمولا با نتايجي همراه هستند.آنها مي توانند جریان را شروع»
متوقف کنند یا موجب تفییر آن شوند.
پر حسب زمان pees End , Start. Intermediate ans as 4 wuld مي
شود.
Start Intermediate End
0
صفحه 62:
17 4
ddan lil? $i slaty Flow Ofjects
oo 2. oo 4.
تذکرات زیر را مدنظر داشته باشید:
*براي هر يك از زير فرآیندهاء شروع و پایان مجزا داریم.
*براي فرآيندهاي پیچیده هم باید نقطه شروع و پایان داشت.
"وقتي جریان فرآیند به یک زیر فرآیند برسد. 5:01 را در آن زیر فرآیند تحریک ميکند.
*یک فرآیند میتواند چندین 510۲1 داشته باشد اما باعث پیچیدگی فرآیند میشود.
گر دو عامل براي شروع یک فرآیند نیاز باشد هر دوي آنها لحاظ ميشود( مثل اينكه براي
شروع یک فرآیند. ورود 2 نامه
“اي زم م مودق ی
ب Poy ۳2| اند is complete
صفحه 63:
۰2 ۰ 4
تلد اسابل the le Flow Objects
5 58۲6 نشان دهنده شروع يكفليند
هستند.
Multiple
ol,
ا
وقتي
براي شروع
دارد و تنها
يکي از آن
موجب شروع
فرآیند مي
گردد.با تعریف
Rule )
Conditional
وقتي که شرط
خاصي به وقوع
بپیوندد.(مقل
درخواست وام
بالاي 2 میلیون)
Signal ) اصنار
وقتي تحركي از
يك فرايند به
فرآيند حاضر.
اعمال شود
Timer
وقتي شروع
خاصي (مثلا هر
روز ساعت 7
صبح) باشد.
message
دریافت پیام
None
شروع عادي یا
شروع یک زیر
فرایند (بدون
حالت خاص)
صفحه 64:
Objects سا شیاه فيد
Intermediate Events
*بعد از شروع فرآیند و قبل از پایان فرآیند اتفاق مي افتد.
(Activity gaol "جایگاه آنروي مرز ۵۴83۷18۷ ها هنگام خروج جریان فرآیند از آن است.(معمولا سمت چپ و
"براي رفع ايرادات ممكن و یا استثناهاي جریان فرآیند استفاده مي شوند.
*وقتي به مرز یک فعالیت متصل باشد. نشان دهنده یک جریان استثناء است.
صفحه 65:
on" @ &
سلء اف ابه Gh le Flow Objects
‘Moderate E-mail
Discussion
©
729۳ Review Status of
Discussion
Figure 94 Task with an Intermediate Event attached to is boundary
صفحه 66:
0 :2 سسا ۲۳ فيد
End Events °
*رخداد هاي پاياني نشاندهنده پایان فرآیند مي باشد.
"وقتي در فرآيندي 513۳۴ داشته باشیم. حتما حداقل یک ۴1201 خواهیم داشت.
“براي ce Level مختلف. برای هر فرآیند. 5۴3۲۴ و ۳0 جداگانه داریم.
0۵ 8 9 | ۵ ۱ 0 0۱
None |messag| Link | Cancel | Multip! | Termin
e e ate
تشان دهنده | وقتي که چند از طریق آن | در پایان | پایان یک زیر
این تمام | فعاليت. فرآيند به يى | فرایند. | فرآیندو
فعاليتها در | موجب بايان فرآیند دیگر | پياميبه | بازگشت
يك فرآيند | يافتن فرآیند me | شخصي | فرآیندبه
است. go] شود(متل ۵۵1 | فرستاده مي | جريان اصلي
ارسال نامه فرستاده مي | شود.
تایید از چند شود.
صفحه 67:
4 ¢ سم
Gh le Flow Objects سلد اف ابه
No Send No
1 و To
۱۳ “)pownstream
- Activites
[| 7 Repeat tor Each Supper 1
۷
.
From J
Upstream و
Activities 5 tivities
2 9 J
SP) Find Optima
pute
Time Limit Exceeded
Figure 10.15 - An Expanded Sub-Process with a Start Event and End Event Attached to Boundary
صفحه 68:
4 ¢ سم
Gh le Flow Objects سلء اف ابه
o o o o
tLe s) Activity
عمل يا كاري است كه از طريق فرآيند هاي كسب و كار انجام مي شود. نواع آن.عبارتند از: ۳۲۵6۵55 Task, Sub
Task Task
*فعالیت منحصر به فردي است که در فرآیند وجود دارد.
*نواع مختلفي از آن وجود دارند.(مثل ارسال با دریافت پیام.تیید و ..)
*نشلنه هیا آیکن هليي براي شناسايي بهتر نوع 1951 مي توانندبه ن اضلفه شوند.البته لین موضوع نبلید باعث
a 2
اشتباه شدن آن با اجزاي استانداردهاي دیگر 5۳۱/۸ شود. )مهب
Sub-Process
*امکان توسعه سلسله مرلتبي فرآیند ها را فراهم مي کند.به طوري عي تولندبه اجزاي کوچکتر ( از طریق زیر
فعالیت ) تقسیم شود.
*معمولا زیر فرآيندهايیک فرآیند در ترسیم . مشخص نیستند و فقط از طریق علامت "+" مي توانبه زیر
فرآیند بودن آن پي برد اما در برخي از مواقع. زیر فرآیند به صورت بازشده نیز نمایش داده مي شود.
sub Process
a
صفحه 69:
on" @ &
سلء اف ابه Gh le Flow Objects
نمونه اي از یک زیر فرآیند در شکل زیر نمایش داده شده است:
Figure 9.7 - Expanded Sub-Process
صفحه 70:
we 4
ted claw Flow Objects 7سلدائ ب يلد
oo 46 4 oo
لاق الا (رله ورود و خروج یا درواه)
در جريان توالي فرآيند بكار مي رود تا واگرايي و همگرايي جریان فرآیند را از طریق تصمیم گيري نشان دهد.
به شش گروه مختلف به شرح زیر تقسیم شده است:
Exclusive Gateways
مكانهليي در فرآيندهاي کسب و کار هستند که در آن مسیر جریان فرآیند. مي تولنسبه دویا بیشتر
مسیر تقسیم شود که تنها اتغاذ يكي از آنها شدني است. در اکثر مواقع یک مسیر عادي
oye (Default دارد که در صورت عدم انتخاب مسیر هاي دیگر انتخاب خواهد شد.
دو نوع مكانيزم تصميم كيري وجود دارد:
تصميم كيري بر اساس 8868
تصميم گيري بر اساس ۴۷69۸
صفحه 71:
& مر
ym] claw Flow Objects تدا سابد
o 3 3 0
تصمیم گيري بر اساس 0313
اغلب از لین مکانیزم تصمیم گيري استفاده مي شود و عي تولندبه وسیلهبیک *2" نملیش داده شود. (لا باید در نقاط
مختلف فرآیند. به یک شکل نمایش داده شود.)
لين مكانيزم تصميم كيري..يك 9288 را جك هي كند كه ليا صحيح است ينه و ازآن طريق مسير فرآيند ادامه بيدا
مي کند.
صفحه 72:
on" @ &
سلء اف ابه Gh le Flow Objects
تصمیم گيري بر اساس ۴۷۵06
بیشتر زملني استفاده مي شود که امکان ایجاد یا اتفاق یک رخداد وجود داشته باشد تابیک شرطیا حالت. باقي
ويژگي هاي آن. مثل مکانیزم تصمیم گيري بر اساس 00388 خواهد بود.
Send
Reminder
صفحه 73:
~ 6 &
أله rb cla 06
ale’, ۳ 43 ‘ow Objects
Inclusive Gateways
در مورد تصميماتيبه کار عي روند که امکان بیش از یک خروجي یا نتیجه وجود داشته باشد. و
مسيرهاي مستقل را شامل مي شود که حداقل یک مسیر آن باید انتخاب شود.
بسا
صفحه 74:
~ 6 &
أله rb cla 06
ale’, ۳ 43 ‘ow Objects
Complex Gateways
زملني که بیش از یک تعریف رفتاري (شرط ادلمه فرآیند) حي تولند اتفاق پیفتد که حداقل يكي از نها بلید انتخاب شود از آن
استفاده مي شود
Report rm
> Secor
صفحه 75:
on" @ &
سلء اف ابه Gh le Flow Objects
Parallel Gateways
زماني استفاده مي شود که دو رویداد با هم و به صورت همزمان انجام مي شود و از علامت "+" جهت نمایش آن
استفاده مي شود.
Post Results|
on Web Site
Prepare
Results
hy an
م يخ
> Resulls of
‘Vote
صفحه 76:
a
۰
phe) heal Connecting Objects ارمبلط د يروم
٠ oo 46
اشیاءارتباط دهنده FIOW Object goto sige gly ها دریک 8380 بکار عي روندتا ساختار شماتيك فرآیند کسب و کار
را نمایش دهند
سه نوع شی پیوند دهنده عبارتند از
Sequence
ae Ut, 44,2) Sequence Flow
جهت نمایش ترتیب و توالي انجام فعالیت ها در یک فرآیند بکار مي رود.
ob») Message Flow
پیام)
جريان بيام بين دو ۳۵۵1 جدا برقرار مي شود. (مي تولند.به مرزيا اشياء درون كن متصل
شود)
Message Flow
Association ۰
(بسیونه)
براي پیوند دادن داد ه هء متن, و سایر 6۴ ۲81۴۵ظهابا a Object Flow بکار مي
رود.
Association
صفحه 77:
رسای
۷ Swim Lanes
این نشان گرافیکی براي جداکردن مسئولیت ها یا توانايي هاي کاركردي مختلف مورد استفاده قرار مي
گیرد. در یک ۰8۳ خطوط شناوري به دو صورت مختلف قابل ارائه هستند: ۴۵۵۱ و Lane
Poo
|
در شولیطیلستفادد ميشود که دياگیلم شام(دو شریكیا موجودینکسو کار بساشد که از Pool
لحاظ كرلفيكيبيرةو شریندر نسمودار از همچدا ميساشند. فعل يتهلييکه در درون 00 ۴هايجد گلنه
Shes a ee eee
صفحه 78:
مج سا Yo ماه " لسن
Patient
Receptionist!
Doctor
صفحه 79:
py that bP cay Swim Lanes 2 ی
:Lane
6 بياوجداكرمزفعليتهلييوكه به يلتنقشيا ولحد خاصدر سازما زمر بوط ميشوند. بسکر
يرود و معمولابسيلنكر قش هاي ازمان هسدة
Pal
135 |
Lanes (within a Poot)
صفحه 80:
جم سوسا قو الور 0 1 هکم Guz,
صفحه 81:
۰
يدماك chew Artifacts
o
از انواع ۸۸۳8۴28 ها را براي انتقال جزئیات بیشتر در مورد نحوه ي انجام فرآیند (غالباًبراي نملیش ورودي و
این وجود ساختار ابندايي فرآیند در تمودار تغييري تخواهد کرد.
خروجي فعاليت ها) ایجاد کنند:
6126 هابه سه مسته وير تقسيم ميشوند
(asl) Data Objects
براي نمايش جكونكي درخواست شدن يا توليد شدن داده ها و اطلاعات توسط فعاليت ها بكار مي رود وبا
90110 هبه فعاليت ها بييند داده مي شود. در ولقع نشان دهنده لين است كه جكونه داده ها. اطلاعات و
اسناد در فرآیند استفاده مي شود. ا
oper | Fut rer
۹
5 <>.
Fojet
Oger
لجسا 2
Ore
۳
صفحه 82:
۰
يدماك chew Artifacts
o
۴ (گروه)
يراي مشخص کردن بخش هاي عمده و گروه بندي در یک دیاگرام استفاده مي شود بدون اینکهبه آن چيزي
اضافه کند یا از آن چيزي کم کند.
صفحه 83:
۰
= a ey Artifacts
o
Annotation (حاشیه
ew
مكانيزمي است که از آن بمنظور تأمین اطلاعات متني اضافي براي خواننده ي دباگرام استفاده مي شود.
۳ ATask —
a سا یتسه
مس
بای
سس و
Asean 1
cine car فا
00
“Decision”
صفحه 84:
ati i ue شر أومط وی
صفحه 85:
کارگاه مدلسازی فرایند
VISIO
صفحه 86:
Microsoft Visio 2010
صفحه 87:
صفحه 88:
[ تسه ]سس Statyénd
صر | ۳ من
ast ose 7 ل )مد خصية لح تممفة
tom] canto 27 مس Onsen)
aed
صفحه 89:
صفحه 90:
۳
۳۳ ی
صفحه 91:
۳۳
0
How Visio Se
6 مهم عأ ورعمع 68
“VDW" file to
SharePoint Server
2010
۳2۹0۴
امهم ره
Pres een ei)
2001
مق كاعد رت
0
ene
ما eerie
0 مواذالا
1
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
با تشکر از وقت و حوصله شما عزیزان