مهندسی فرآیند و سیستم های پشتیبان
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- BPML
- BPR
- BSC
- EFQM
- Flow Objects
- ISO
- اشياء جريان فرآيند
- اکوسيستم های کسب و کار
- الگوی پورتر
- الگوی فرآيند
- پاورپوينت مهندسی فرآيند و سيستم های پشتيبان
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- ترکیب تیم مهندسی مجدد
- خطوط شناوری
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- رويكرد فرآيندگرا
- زبان BPML
- سيستم های پشتيبان
- فرآيند
- فرآيند برنامه نويسی
- فرآيندهای كسب و كار
- فرآيندهای هسته ای
- فرايندهای پشتيبانی
- فرايندهای كسب و كار
- مالک فرآيند
- مديريت فرآيند
- مستندسازی فرايندها
- مهندسی فرآيند
- مهندسی فرايند
- مهندسی مجدد
- مهندسی مجدد فرآيندها
- مهندسی مجدد فرايندها
- نرمافزار Ms.Visio
- نگرش فرايندی
امتیاز
مهندسی فرآیند و سیستم های پشتیبان
اسلاید 1: مهندسي فرايند و سيستمهاي پشتيبانProcess management and Its Support systemsمدرس: عمار جلالي منشعضو هيات علمي
اسلاید 2: تعريف فرايند، نگرش فرايندي و انواع فرايندفرايندهاي كسب و كارالزامات مديريت فرايندها از ديدگاه EFQM و ISO و BSCBPR و مراحل اجراي آنسيستمهاي مديريت فرايند كسب و كارمستندسازي فرايندها با استفاده از زبان BPMLكارگاه مستندسازي فرايند با استفاده از نرمافزار Ms.Visioفهرست عناوين مورد بحث:
اسلاید 3: فرآيند گروهي از وظيفههاي هم پيوند است كه با همديگر نتيجهاي را ايجاد ميكنند.فرآيند مجموعهاي مشخص و مرتب شده از فعاليتهاي كاري در يك محدوده زمـاني و مكاني معين است كـه شروع و خاتمه آن مشخص شده است و با تعريف روشني از وروديها و خروجيها، ساختاري براي عملكرد ارائه ميدهد.
اسلاید 4: مجموعه فعاليتهاي وابسته به هم، كه وروديها را به خروجيها تبديل مينمايند. تأمينكنندهفرآيندمشتريوروديخروجيالزامات و بازخوردالزامات و بازخوردفرآيند
اسلاید 5: فرآيندورودي(شامل منابع ميباشد)محصولخروجيحيطه پايش و اندازهگيريالگوي فرآيند
اسلاید 6: تعريف نگرش فراينديتوجه به پديدههاي اطراف و پيرامون آنها در قالب شناسايي مجموعه فعاليتهايي كه دادهها را به ستاندهها تبديل مينمايد . استفاده از مجموعهاي از فرايندهاي موجود در يك سازمان ، همراه با شناسايي و تعيين تعاملات اين فرايندها و مديريت آنها را ميتوان به عنوان « نگرش فرايندي » مطرح كرد . ( تعريف استاندارد )
اسلاید 7: 1- براي كاركرد موثر يك سازمان ، شناسايي وادارة فعاليتهاي به هم وابسته ضروري است . 2- نگرش فرايندي ، به سازمان امكان ميدهد تا روي ارتباطبيـن تك تك فرايندهاي موجود در مجموعهاي از فرايندها و نيـزتركيب و تعامل آنها ، كنترل مستمر داشته باشد . مزاياي نگرش فرايندي
اسلاید 8: موارد مهم در نگرش فراينديدرك و تامين نيازمنديها شناسايي و تشريح فرايندها در قالب واژههاي ارزش افزودهتعيين نتايج عملكرد فرايند و اثربخشي آنبهبود مستمر فرايندها بر اساس اندازهگيريهاي عيني
اسلاید 9: انواع فرايندهافرايندها به چهار دسته اصلي ذيل تقسيم مي شوند: فرايندهاي هسته اي فرايندهاي اصلي فرايندهاي پشتيباني فرايندهاي مديريتي
اسلاید 10: فرايندهاي هسته اياين دسته از فرايندها هدف اصلي از تشکيل سازمان مي باشند، به عبارت ديگر اين فرايندها مرتبط با محصولات توليدي يا خدمات ارائه شده توسط سازمان هستند.يک سازمان به تعداد محصولات يا خدمات ارائه شده به مشتريانش، فرايند هسته اي دارد.سازمان فرايند هسته اي مشتري
اسلاید 11: فرايندهاي اصلياين دسته از فرايندها باعث تحقق فرايند هسته اي مي شوند به طوريکه اگر اين فرايندها وجود نداشته باشند فرايند هسته اي محقق نمي گردد.سازمانفرايند هسته ايمشتريفرايندهاي اصلي
اسلاید 12: فرايندهاي پشتيبانياين فرايندها باعث اجراي اثربخش فرايندهاي اصلي مي گردند . سازمانفرايند هسته ايمشتريفرايندهاي اصليفرايندهاي پشتيباني
اسلاید 13: فرايندهاي مديريتيمجموعه فرايندهايي را گويند که در حيطه وظايف مديريت ارشد سازمان مي باشد.سازمانفرايند هسته ايمشتريفرايندهاي اصليفرايندهاي پشتيبانيفرايند مديريتي
اسلاید 14: تمركز بر سازمانتمركز بر فرآيندكاركنان منشأ مشكلات هستند،اندازهگيري عملكرد كاركنان،تغيير كاركنان،هميشه ميتوان يك فرد بهتر يافت،افزايش انگيزه كاركنان،كنترل كردن كاركنان،اصلاح كردن خطاها.فرآيند منشأ مشكل است،اندازهگيري عملكرد فرآيند،تغيير فرآيند،هميشه ميتوان فرآيند را بهبود داد،از بين بردن موانع،توسعه افراد،كاهش تغييرپذيري.نگرش فرآيندگرا در مقابل نگرش سازمان گرا
اسلاید 15: هر فرآيند كسب و كار، عبارت از مجموعهاي از مراحل است كه براي توليد يك محصول يا خدمت طراحي شدهاند. برخي از فرآيندها ممكن است تماماً در يك وظيفه سازماني خلاصه شوند؛ مانند فرآيند برنامهنويسيانجام اكثر فرآيندها (مانند دريافت سفارش و توليد محصول) در گرو ارتباط متقابل واحدهاي مختلف سازماني است. فرآيندهاي كسب و كار
اسلاید 16: مالك فرآيند نقش اصلي را در مديريت موفق فرآيند بر عهده دارد.مسئوليت نسبت به دستيابي فرآيند به هدف آن، مديريت كلي فرآيند و بهبود آنمسئوليت گزارشدهي عملكرد فرآيندتأمين آموزشها، ابزار و فنون لازم براي افراد درگير در فرآيندالگوبرداري عملكرد فرآيند نسبت به فرآيندهاي مشابهبرنامهريزي براي بازنگري و مميزيهاي فرآيندمالك فرآيند
اسلاید 17: سازمانها براي انجام فعاليتهاي خود به صورت مؤثر ميبايست مجموعهاي از فرآيندهاي مرتبط و تأثيرگذار بر يكديگر را شناسايي و مديريت نمايند. شناسايي و مديريت سيستماتيك فرآيندهاي به كار گرفته شده در سازمان و به طور خاص، در نظر گرفتن تعامل بين آنها به عنوان رويكردي فرآيندگرا شناخته ميشود. رويكرد فرآيندگرا
اسلاید 18: به كارگيري سيستمي از فرآيندهاي درون سازمان، همراه با شناسايي و تعيين ارتباط متقابل اين فرآيندها و همچنين مديريت آنها ميتواند به عنوان ديدگاه فرآيندگرا ناميده شود. اين ديدگاه تأكيد بر موارد زير دارد:الف- درك و برآوردهسازي الزامات،ب- نياز به درنظرگيري فرآيندها بر حسب ارزش افزوده،ج- حصول نتايج عملكرد و اثربخشي فرآيند،د- بهبود مستمر فرآيندها بر پايه اندازهگيريهاي موضوعي.رويكرد فرآيندگرا
اسلاید 19: شناسايي فرآيندهاتعيين ارتباطات متقابل فرآيندها مديريت فرآيندها كنترل مستمر فرآيندها اطمينان از حصول نتايج و اثر بخشي فرآيندها برآورده ساختن رضايت مشتري رويكرد فرآيندگرا
اسلاید 20: پيش از مستندسازي، بايد ابتدا كلية فرآيندهاي كاري سازمان شناسايي شوند.دو روش براي شناسايي فرآيندها وجود دارد كه مكمل يكديگر هستند:تهيه ليست فرآيندهايي كه به نظر ميرسد سازمان آنها را پوشش ميدهد. مشخص نمودن ليست خدماتي که سازمان ارائه مي نمايد و چگونگي تحقق آن .شناسايي فرآيندها
اسلاید 21: هدف از ترسيم نقشه ارتباطات، پاسخ دادن به سؤالات زير است:مشتريان فرآيند چه كساني هستند و خروجي فرآيند چيست؟تأمينكنندگان فرآيند چه كساني هستند و ورودي فرآيند چيست؟الزامات وروديها و خروجيهاي فرآيند چيست؟جريان داخلي فعاليتهاي فرآيند به چه صورت است؟نقشه ارتباطات
اسلاید 22: ابتدا واحدها، بخشها، و يا افراد مختلفي كه انتظار ميرود در فرآيند نقش داشته و يا بر آن تأثيرگذار باشند، مشخص ميشوند.سپس رابطة بين هر يك از موارد مشخص شده در مرحلة قبل تعيين ميشود و آنهايي كه رابطهاي با سايرين ندارند از نقشه حذف ميشوند. براي نشان دادن انواع روابط، از بردارهاي مختلفي استفاده ميشود. نقشه ارتباطات
اسلاید 23: فرآينـد Aفرآينـد Bفرآينـد Cورودي Bنتـايـج Bورودي Cنتـايـج Cمكانيسـم Bكنترل Cنتايج A، كنترل Bشبکه فرايندها
اسلاید 24: تعريف EFQM از فرايندهافرايند, از يک سلسله فعاليتهاي متوالي تشکيل شده است و با توليد خروجيهاي موردنياز از انواع وروديها, ارزش افزوده به وجود ميآورد.در سادهترين سطح, فرايند را ميتوان به شکل زير نشان داد:فرايند وروديهاخروجيهامنابعکنترل
اسلاید 25: مدل تعالي سازماني EFQMPEOPLE (9%)PARTNERSHIPS AND RESOURCES (9%)PEOPLE RESULTS(9%)POLICY & STRATEGY(8%)CUSTOMER RESULTS(20%)كاركنانشراكتهاو منابع نتايج كاركنان نتايج جامعهرهبــريخط مشي و استراتژيفرآيندها نتايج مشترياننتايج كليدي عملكردتوانمندسازهانتايج يادگيري و نوآوري%10%9%9%8%14%9%6%20%15%50%50فرايندها پلي بين توانمندسازها و نتايج عملكرد سازماني هستند.
اسلاید 26: مشتريالزامات مديريت فرايندها از ديدگاه ISO (7)مشتريمسئوليت مديريتاندازه گيري, تجزيه و تحليل و بهبودتحقق محصولمديريت منابعالزاماترضايتمحصولوروديخروجي
اسلاید 27: الگوي پورتر (Michael E. Porter)
اسلاید 29: معرفي و تاريخچهمديريت فرايندهاي كسب و كار
اسلاید 30: با توجه به روند تغييرات محيط هاي کسب وکار، تمرکز اکوسيستم هاي کسب وکار را مي توان به صورت زير تقسيم نمود:توليد بيشتر (تعداد)، دهه 1960توليد ارزان (هزينه)، دهه 1970توليد بهتر (کيفيت) ، دهه 1980توليد سريعتر (زمان)، دهه 1990تنوع توليد بيشتر (سرويس)، قرن 21تاريخچه اکوسيستم هاي کسب وکار
اسلاید 31: تغيير! ” ... توانايي و قابليت تغيير در كسب وكارهاي مدرن، ارزش و اهميت بيشتري نسبت به اولين و پيشرو بودن، دارد. “Business Process Management — The Third Wave Howard Smith & Peter Fingar بزرگترين چالش كسب و كار؛تغيير
اسلاید 32: روش و سيستمي براي تعريف، مديريت، تحليل و بهينه سازي فعاليت هامديريت فرآيندهاي سازماني در باره اين موضوع بحث ميكند كه كليه فرآيندها و همه راههايي كه به مشتري ختم ميشود تحت كنترل درآيند.BPMپاردايمي است مركب از مفاهيم مديريتي و فناوري اطلاعاتBPMSنوع خاصي از نرم افزار مي باشد كه از تمام چرخه عمر فرآيندهاي كسب وكار پشتيباني مي كند.مديريت فرآيند كسب وكار
اسلاید 33: مديريت فرآيند تجاري (BPM) در دنياي آکادميک دهه هاي 50 و 60 به عنوان اجراي بهبود در رويکرد مديريت کيفيت شناسايي شد. در دهه 80 مولفان، Hammer and Champy مديران تجاري را به مديريت فرآيندها ، فرآيند مهندسي مجدد و مديريت گردش کار معطوف داشتند.امروزه BPM زمينه سازي پيشرفت مستمر است. بسياري از شرکتها به تجربه ياد گرفته اند که BPM يک سرمايه گذاري قوي در رويارويي سريع با نيازهاي تغييرات در نوعي از دنياي پوياي امروزه است. فرآيندهاي موجود در سازمانها داراي اين خصوصيات هستند : پيچيده هستند ، پويا و دائما در حال تغيير هستند ، بصورت نامنظمي گسترش يافته اند و در هر سيستم و نهادي بصورتي متفاوت محلي سازي (customized ) شدهاند. مقدمه اي در خصوص BPM
اسلاید 34: چرخه عمر و اجزاي BPM مدلسازي و طراحيتوسعه و پياده سازياجرا و مديريتتحليل و بهينه سازياجراي فرآيندهاي کسب وکارتوسعه فرآيندهاي جديد ترکيبي با توسعه مولفه هاي موجودپياده سازي فرآيندها در سيستممدلسازي و مستندسازي فرآيندهاي کسب و کارطراحي شماتيک فرم هاي الکترونيکيطراحي شماتيک برنامه هاي کاربردي هماهنگ رديابي بلادرنگ عملکرد فرآيندهاي کسب وکار مديريت شفاف بر روي عملکرد فرآيندهاي کسب وکاربهينه سازي بلادرنگ فرآينديتعامل مستقيم کاربران نهايي با سيستمتعامل با فرآيندهاي هماهنگ شده با سيستم هاي موجودمديريت موثر و اعمال کنترل بر روي فرآيندها
اسلاید 35: مديريت فرآيندهاي کسب وکارتئوريهاي مديريتيتكنولوژيهاي مدرن+=BPM مديريت کيفيت جامعمهندسي کسب وکارتفکر سيستميتوسعه نرم افزارهاي کاربردي يکپارچه سازي سيستم ها معماري سرويس گرامديريت گردش کارمديريت تراکنش هاي اطلاعاتي
اسلاید 36: نتايج BPM : مديريت و اصلاح فرايندها و رضايت مشتريامکان شناسايي و اصلاح فرايندهابهبود فرايندهاي ارتباطيبازخورد سريعشناسايي گلوگاه هابهبود مداومتسهيل تغييرات و هماهنگي با شرايط جديدايجاد مبناي تعريف سياست گذاري هايکپارچه سازي فرايندها و خدماتتهيه ي گزارش ها و تحليل هاي اجرايي و مديريتيافزايش رضايت مشترياولويت دهي مؤثرتسريع تصميم گيري
اسلاید 37: تكنولوژي تا كنون اين توانايي را نداشته است كه خود را كاملا با شرايط واقعي فرآيندهاي سازماني وفق دهد. نياز به نوعي از سيستم ها براي پياده سازي BPM مدتهاست كه وجود دارد.سيستم هاي مناسب براي BPM بايد اين ويژگيها را داشته باشند:رويکرد و ساختار افقي داشته باشند (بجاي رويکرد عمودي – وظيفه اي)قابيلت تغيير و انعطاف بالائي داشته باشند (به دليل تغيير مداوم کسب و کار)در سطح کل سازمان به کار گرفته شوند (چون فرايندها به هم وابسته اند)عينيت بخشيدن به BPM با كمك فناوري اطلاعات ...
اسلاید 38: در پاسخ به اين نياز چهار نسل از سيستم هاي اطلاعاتي تا كنون به وجود امده اند.نسل اول: نرم افزارهاي منفردنسل دوم: سيستم هاي ERPنسل سوم: سيستمهاي مدیریت جریان کار WFMنسل چهارم: سيستمهاي مديريت فرايندهاي كاري (BPMS)تکامل سیستمهای اطلاعاتی
اسلاید 39: نرم افزارهاي تك كاربره و منفرد(single) مدت زمان زيادي جهت پشتيباني از فرآيندهاي سازماني شركتها به كار گرفته شده اند. تا حدود سال 1990 پشتيباني از فرايندهاي كاري بطور معمول توسط اين برنامه هاي كاربردي انجام مي شد – بصورتيكه امروزه از آنها به عنوان نرم افزارهاي سنتي و قديمي ياد مي شودهنوز تعداد زيادي از شركتها جهت انجام امور اساسي خود از جمله كنترل فرآيند فروش كالاها ، حسابداري و سيستم انجام معاملات از اينگونه نرم افزارها استفاده مي كنند. اين نرم افزارها احتياجات جديد مورد نياز را برآورده نمي سازند، احتياجاتي از قبيل قابليت انعطاف ، تغيير سريع و شفافيت. يك سازمان با تعداد زيادي از اين قبيل نرم افزارها به سادگي قابليت تغيير فرآيندهاي سازماني خود را نداردفرآيندها نمي توانند از منطق ثابت برنامه هاي پشتيباني كننده عبور كنند و حتي روالهاي كاري اين فرايندها قابليت اصلاح و انعطاف ندارند، چه برسد به اينكه بخواهند منطبق بر نيازهاي خاص و جديد شوند.نسل اول: نرم افزارهاي سنتي و قديمي
اسلاید 40: بعد از دهه 1990 پكيجهاي ERP مانند SAP ، Peoplesoft ، و Oracle Financials به عنوان نرم افزارهاي در سطح مديريت فروش رفتند و به عنوان نرم افزاري كه ميتوانند تعداد زيادي و يا حتي اكثر احتياجات شركتها را برآورده كنند معرفي شدند.سيستم هاي ERP قرار بود قابل اطمينان و كارا ، با قابليت انعطاف ، سريع و شفاف باشند. در واقع نيز اين سيستم ها نسبت به سيستمهاي قديمي با قابليت انعطاف بيشتر و با قابليت انطباق سريع بودند و در ضمن آنها از عهده پيچيدگي و وابستگي فرآيندهاي سازمانها بر آمده بودند. اما طبق گزارشات و نتايج عملي بدست آمده، تعداد كمي از سازمانها و شركتها انتظاراتي را كه از پروژه هايERP داشته اند را بدست آورده اند، حتي بوجود آورندگان سيستمهاي ERP ايجاد نسل جديد اين گونه سيستمهاي را در دستور كار دارند. در عمل سيستمهاي ERP هيچكدام از قابليتهاي وضوح و قابليت انعطاف سريع را برآورده نكردند. مضاف بر اينكه به دليل هزينه زياد پياده سازي سيستم هاي متفاوت نرم افزاري ERP عملكرد آنها در مواجهه با فرآيندهاي كاري متوقف شد. نسل دوم: سيستم هاي ERP
اسلاید 41: سيستمهاي گردش كاري يكي از راه حلهاي ديگري است كه تاكنون ارائه شده است.اين سيستمها مبتني بر زيستچرخ مستندسازي و عمليات بر اساس فرمهاي اطلاعاتي استبصورت كلي اين سيستمها از فرآيندهاي دفتري، استاتيك و خوش تعريف پشتيباني مي كنند. از آنجايي كه فرآيندها بصورت واضح و آشكار در نرم افزار بيان مي شوند اين نرم افزارها شفافيت و وضوح را برآورده مي سازنداين نرم افزارها قابليت تغيير و بروزرساني سريعي دارند به خاطر اينكه آنها تعاريفي را ايجاد مي كننده كه به راحتي و سرعت قابل تغييرند.محدوديت اصلي كه اينگونه سيستمها دارند عدم يكپارچه سازي است: در ضمينه ارتباط اين نوع سيستمها با يكديگر ضعف وجود دارد. برنامه هاي پياده سازي بر مبناي جريان كار وابسته به كسب و كاري هستند كه براي آن كسب و كار بوجود آمده اند و به راحتي قابل بكارگيري در مورد مشتريان ، تأمين كنندگان و شركاي تجاري ديگر نمي باشند.نسل سوم: سيستمهاي مدیریت جریان کار WFM
اسلاید 42: ظهور BPMS
اسلاید 43: همه راهها در حال منتهي شدن به سيستم مديريت فرآيندهاي سازماني به عنوان هسته سيستم هاي سازماني آينده هستند . نسل جديدي از سيستمها در حال ظهور مي باشند که هدف اصلي آنها هماهنگ کردن فرآيندها با کار ديگران است , شعار اصلي آنها اين است که جزئي از سيستم يا افراد آنها باشيم. اين سيستم ها كه از سال 2005 به بعد در حال فراگير شدن هستند اكثر مبتني بر تكنولوژي و پروتكل هاي معماري سرويس گرا هستند. دليل استفاده اين سيستم ها از معماري سرويس گرا قابليت بالاي انعطاف پذيري و استفاده مجدد اين معماري است که در مباحث مديريت فرايندهاي کاري مورد نياز است. نسل سوم: سيستمهاي مديريت فرايندهاي كسب و كار
اسلاید 44: بحث فناوري و تکنولوژينوع سازمان و بلوغ آنگسترده شدن حوزه و تعداد فرايندهاوابستگي با مفاهيم ديگر مکمل مثل SOA, EAIنظم پذير نبودن سازمانها و فرهنگ مامتدولوژي و فوت و فن کارچالش هاي بکارگيري BPMS
اسلاید 45: تعريف و تاريخچه BPR
اسلاید 46: پيشينهي مهندسي مجدد فرآيندهاي كسب و كار، به قبل از شكلگيري سيستمهاي برنامهريزي منابع سازمان(ERP) برميگردد. نخستين فعاليتهاي مهندسي مجدد در دهه 1980 آغاز شد. در سال 1991، مايكل همر مقالهاي را در مجله هاروارد بيزينس ريويو منتشر كرد كه بر نياز به تغيير بنيادين سازمانها تاكيد داشت و براي اولين بار مهندسي مجدد را مطرح ساخت.تاريخچه BPR
اسلاید 47: مايكل همر با مقاله اتوماسيون كارساز نيست، فرايندهاي زائد را حذف كنيد نظريه مهندسي مجدد را به جهان مديريت معرفي كرد و پس از آن با چاپ كتاب مهندسي مجدد سازمانها توسط مايكل همر و جيمز چمپي در سال 1993، مهندسي مجدد مانند يك كشتي نجات براي سازمانهاي امروزي مطرح گرديد.تاريخچه BPR
اسلاید 48: تفاوت ميان وظيفه و فرايند همانند تفاوت ميان جزء و كل است. وظيفه واحدي از كار است، فعاليتي كه معمولاً يك نفر انجام ميدهد. در مقابل، فرايند گروهي از وظيفههاي به هم پيوسته است كه با همديگر، نتيجهاي بــا ارزش از ديد مشتري را به بار ميآورند.بايد توجه داشت كه هر فرايند، مشتري يا مشتريان خود را دارد كه خروجي مورد انتظار آنان را با وروديهاي لازم فراهم ميسازد. هر فرايند از فعاليتهايي تشكيل شده است كه هريك از اين فعاليتها مي بايست براي مشتري ارزش ايجاد كند و گاه براي كامل شدن يك فرايند چندين واحد سازمان مي بايست درگير شوند. مهندسي مجدد فرايندها
اسلاید 49: مهندسي مجدد با فرايند محوري و با تغييرات اساسي كه در سازمان به وجود ميآورد فعاليتهايي كه در سازمان ارزش افزوده ايجاد نميكنند را با فرايندهاي جديد جايگزين ميكند. در آن صورت، انرژي سازمان روي كارهاي واقعي و ارزش آفرين متمركز ميشود كه ارتقاي بهرهوري را با افزايش سرعت، ارتقاي كيفيت، بهبود خدمات و كاهش قيمت تمام شده به دنبال خواهد داشت.مهندسي مجدد فرايندها
اسلاید 50: براساس تعريف مايكل همر، مهندسي مجدد عبارتست از بازانديشي بنيادين و طراحي مجدد و ريشهاي فرايندها براي دستيابي به بهبودهاي چشمگير در معيارهاي حساس عملكردي مانند هزينه، كيفيت، خدمات و سرعت. مهندسي مجدد شامل تجزيه و تحليل ريشه اي سازمان و طراحي مجدد مواردي همانند ساختار سازماني، شرح وظايف، ساختار پاداش دهي در سازمان، جريانهاي كار، فرايند كنترل و ارزيابي مجدد فرهنگ و فلسفه سازماني است.مهندسي مجدد فرايندها
اسلاید 51: مهندسي مجدد، به واقع طراحي مجدد فرايندها براي ساده كردن و جانشين كردن آنها است. با مهندسي مجدد چندين شغل ممكن است ادغام شوند، تعداد بازرسيها و مراكز كنترل ممكن است كم شده يا حذف گردند و وظيفه ها جاي خود را به فرايندها دهند. مهندسي مجدد نه تنها فرايندهاي كار را به صورت افقي بلكه به صورت عمودي نيز فشرده مي كند.مهندسي مجدد معمولاً نه تنها به نتايجي شگفتانگيز منجر مي شود، بلكه درعين حال به سازمان اين امكان را مي دهد كه از انعطاف، حساسيت و توانايي بيشتري براي بهرهبرداري از فرصتهاي پيش آمده و اجراي استراتژي هاي موردنظر سازمان، برخوردار شود.مهندسي مجدد فرايندها
اسلاید 52: در مهندسي مجدد با تغيير اصولي و درست فرايندها، اشتباهات حذف شده و سيستم با فرايند صحيح و درست فعاليت مي كند. از منابع، سرمايه و نيروي انساني به درستي استفاده مي شود، افراد درمورد كل سيستم، فرايندها و فعاليتها، نگرش و درك سيستمي كاملي به دست مي آورند. سازمان با تامين نياز واقعي مشتريان، سريعتر و راحتتر عكس العمل نشان داده و هزينههاي سربار كاهش مييابد. فعاليتهاي بدون ارزش افزوده حذف ميگردند و تمامي اينها باعث شكوفايي، بهرهوري و هموارشدن مسير نابسازي سازمان خواهدگشت.مهندسي مجدد فرايندها
اسلاید 53: مهندسي مجدد سازمانها يك رويكرد كلنگر است كه طي آن، استراتژي رقابتي سازمان را با فرايندهاي دروني و كاركنان آن مرتبط ميكند. اين ارتباط از طريق بكارگيري جديدترين و روزآمدترين فناوريهای اطلاعاتی و ارتباطاتی برقرار ميشود.در مهندسي مجدد، مديران از فرايندهاي كاري كهنه و اصول زيربنايي سازنده اين فرايندها فاصله مي گيرند و فرايندهاي جديدي را خلق ميكنند. مهندسي مجدد اقتضا ميکند كه فرايندهاي اساسي در كسب و كار، از زاويهاي چندبعدي و چندوظيفهاي مورد بررسي و تجديد نظر قرار گيرند.مهندسي مجدد فرايندها
اسلاید 54: BPR is the fundamental rethinking and radical redesign of business processes to achieve dramatic improvement in critical measures of performance , such as cost ,quality & speed.مهندسي مجدد، بازانديشي بنيادين و طراحي نو و ريشهاي فرايندها براي دستيابي به بهبود و پيشرفتي شگفتانگيز در معيارهاي اصلي عملكرد مانند هزينه، كيفيت و زمان است.چگونه فرايندها را اصلاح كنيم؟
اسلاید 55: مراحل مهندسي مجددتوجيه و آمادهسازينقشه برداري وضع موجودآسيب شناسي و عارضهيابيتعريف و اندازهگيري شاخصهاي اوليهاولويتبندي فعاليتهاي بهبودتشكيل تيمهاي فراينديگزينهيابي و خلق ايدهبازطراحي فرايندهاتعريف شاخصهاي ارزيابي عمكرد فرايندهاتعريف اهداف و چشمانداز فرايندهاتعريف سيستم انگيزش جهت دستيابي به اهداف تعريف شدهبازطراحيفاز شناختاجراآموزش فرايندهاي جديداجراي آزمايشي فرايندهاي جديداستقرار و اجراي كامل فرايندهاي جديدفرهنگ سازينهايي سازيارزيابي عملكرد فرايندها بر اساس شاخصهاي تعريف شدهتحليل ميزان دستيابي به اهداف و انجام اصلاحات لازم در طرح فرايندهامستندسازي نهايي فرايندهامميزي داخلي فرايندهاي استقرار يافته
اسلاید 56: زبان مدلسازی فرایند BPMN
اسلاید 57: BPMNBPMN يا Business process Management Notation ابزار اصلي در تکنولوژي مديريت فرآيندهاي کسب و کار (BPM) مي باشد. در واقع مي توان گفت مزيت اصلي استفاده از تکنولوژي BPM، وجود زبان استانداردي به نام BPMN مي باشد. ويژگي اصلي BPMN، قابليت تبديل آن به زبانهايي است که قابل درک توسط سيستمهاي نرم افزاري خصوصا SharePoint مي باشد. BPMN، نموداري تحت عنوان «BPD» فراهم نموده که به منظور استفاده افراد در طراحي و مديريت فرآيند هاي کسب و کار طرح ريزي شده است.عملاً BPD شبكه اي از اشياء گرافيكي است كه فعاليت ها، كنترلهاي جريان وچگونگي ترتيب اجراي فعاليت ها را نمايش مي دهد.
اسلاید 58: BPMN
اسلاید 59: اجزاء استاندارد BPMNدر حالت کلي، يک BPD، 4 جزء اصلي دارد که به هر يک به طور جداگانه مي پردازيم:Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندConnecting Objects يا اشياء ارتباط دهندهSwim Lanes يا خطوط شناوري (مسير جريان)Artifacts يا مصنوعات
اسلاید 60: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندشامل سه عنصر كليدي و هسته اي مي شود: Event (رخداد)Activity (فعاليت)Gateway (راه ورود و خروج يا دروازه)
اسلاید 61: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندپيشامدي که در طي يک فرآيند کسب و کار روي مي دهد و بر جريان فرآيند تأثير مي گذارد را گويند و معمولا با نتايجي همراه هستند.آنها مي توانند جريان را شروع، متوقف کنند يا موجب تغيير آن شوند. Event (رخداد)بر حسب زمان فرآيند، به سه دسته Start، Intermediate و End تقسيم مي شود.
اسلاید 62: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندتذکرات زير را مدنظر داشته باشيد:براي هر يک از زير فرآيندها، شروع و پايان مجزا داريم.براي فرآيندهاي پيچيده هم بايد نقطه شروع و پايان داشت.وقتي جريان فرآيند به يک زير فرآيند برسد، start را در آن زير فرآيند تحريک ميکند.يک فرآيند ميتواند چندين start داشته باشد اما باعث پيچيدگي فرآيند ميشود.اگر دو عامل براي شروع يک فرآيند نياز باشد هر دوي آنها لحاظ ميشود.( مثل اينکه براي شروع يک فرآيند، ورود 2 نامه نياز باشد.)
اسلاید 63: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندNonemessageTimerLink ) Signal(Rule ) Conditional(Multipleشروع عادي يا شروع يک زير فرايند (بدون حالت خاص)دريافت پياموقتي شروع فرآيند در زمان خاصي (مثلا هر روز ساعت 7 صبح) باشد.وقتي تحرکي از يک فرايند به فرآيند حاضر، اعمال شود.وقتي که شرط خاصي به وقوع بپيوندد.(مثل درخواست وام بالاي 2 ميليون)وقتي چند راه براي شروع فرآيند وجود دارد و تنها يکي از آن موجب شروع فرآيند مي گردد.(با تعريف حالات و شرايط آنها) Start Events نشان دهنده شروع يک فرآيند هستند.
اسلاید 64: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندIntermediate Eventsبعد از شروع فرآيند و قبل از پايان فرآيند اتفاق مي افتد.جايگاه آن،روي مرز Activity ها هنگام خروج جريان فرآيند از آن است.(معمولا سمت چپ و پايين Activity)براي رفع ايرادات ممکن و يا استثناهاي جريان فرآيند استفاده مي شوند.وقتي به مرز يک فعاليت متصل باشد، نشان دهنده يک جريان استثناء است.NonemessagemessageLinkRuleMultipleErrorTimerCancelبراي تغيير حالت در مسير فرآيند طي جريان عادي آن استفاده مي شود.وقتي در فرآيند، منتظر دريافت يک پيام باشيم و در صورت دريافت آن، مسير عادي فرآيند طي شود.وقتي در فرآيند، منتظر دريافت يک پيام باشيم و در صورت دريافت آن، مسير استثتناء فرآيند طي شود.وقتي که شرط خاصي به وقوع بپيوندد.(مثل درخواست وام بالاي 2 ميليون)وقتي که اتفاق از پيش تعريف نشده اي بيفتد.وقتي در فرآيند در زمان خاصي (مثلا هر روز ساعت 7 صبح) اتفاق خاصي بيتفد.فقط در مرز يک زير فرآيند استفاده مي شود و زماني استفاده مي شود که پيام Cancel يا شبيه آن اتفاق بيفتد.
اسلاید 65: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيند
اسلاید 66: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندEnd Eventsرخداد هاي پاياني، نشاندهنده پايان فرآيند مي باشد.وقتي در فرآيندي Start داشته ياشيم، حتما حداقل يک End خواهيم داشت.براي Level هاي مختلف، براي هر فرآيند، Start و End جداگانه داريم.NonemessageLinkCancelMultipleTerminateپايان يک زير فرآيند و بازگشت فرآيند به جريان اصليدر پايان فرايند، پيامي به شخصي فرستاده مي شود.از طريق آن فرآيند به يک فرآيند ديگر يا يک Pool فرستاده مي شود.وقتي که چند فعاليت، موجب پايان يافتن فرآيند مي شود.(مثل ارسال نامه تاييد از چند محل جدا)نشان دهنده پايان تمام فعاليتها در يک فرآيند است.
اسلاید 67: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيند
اسلاید 68: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندActivity (فعاليت)عمل يا کاري است که از طريق فرآيند هاي کسب و کار انجام مي شود. انواع آن، عبارتند از: Sub Process وTask فعاليت منحصر به فردي است که در فرآيند وجود دارد.انواع مختلفي از آن وجود دارند، (مثل ارسال يا دريافت پيام، تاييد و ...)نشانه ها يا آيکن هايي براي شناسايي بهتر نوع Task مي توانند به آن اضافه شوند.(البته اين موضوع نبايد باعث اشتباه شدن آن با اجزاي استانداردهاي ديگر BPMN شود. )TaskSub-Processامکان توسعه سلسله مراتبي فرآيند ها را فراهم مي کند. به طوري مي تواند به اجزاي کوچکتر ( از طريق زير فعاليت ) تقسيم شود. معمولا زير فرآيندهاي يک فرآيند در ترسيم فرآيند، مشخص نيستند و فقط از طريق علامت + مي توان به زير فرآيند بودن آن پي برد اما در برخي از مواقع، زير فرآيند به صورت بازشده نيز نمايش داده مي شود.
اسلاید 69: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندنمونه اي از يک زير فرآيند در شکل زير نمايش داده شده است:
اسلاید 70: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندGateway (راه ورود و خروج يا دروازه) در جريان توالي فرآيند بکار مي رود تا واگرايي و همگرايي جريان فرآيند را از طريق تصميم گيري نشان دهد.به شش گروه مختلف به شرح زير تقسيم شده است:Exclusive Gatewaysمکانهايي در فرآيندهاي کسب و کار هستند که در آن مسير جريان فرآيند، مي تواند به دو يا بيشتر مسير تقسيم شود که تنها اتخاذ يکي از آنها شدني است. در اکثر مواقع يک مسير عادي (Default) وجود دارد که در صورت عدم انتخاب مسير هاي ديگر، انتخاب خواهد شد.دو نوع مکانيزم تصميم گيري وجود دارد:تصميم گيري بر اساس Dataتصميم گيري بر اساس Event
اسلاید 71: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندتصميم گيري بر اساس Dataاغلب از اين مکانيزم تصميم گيري استفاده مي شود و مي تواند به وسيله يک “X” نمايش داده شود. (اما بايد در نقاط مختلف فرآيند، به يک شکل نمايش داده شود.)اين مکانيزم تصميم گيري، يک Data را چک مي کند که آيا صحيح است يا نه و از آن طريق مسير فرآيند ادامه پيدا مي کند.
اسلاید 72: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندتصميم گيري بر اساس Eventبيشتر زماني استفاده مي شود که امکان ايجاد يا اتفاق يک رخداد وجود داشته باشد تا يک شرط يا حالت. باقي ويژگي هاي آن، مثل مکانيزم تصميم گيري بر اساس Data خواهد بود.
اسلاید 73: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندInclusive Gatewaysدر مورد تصميماتي به کار مي روند که امکان بيش از يک خروجي يا نتيجه وجود داشته باشد. و مسيرهاي مستقل را شامل مي شود که حداقل يک مسير آن بايد انتخاب شود.
اسلاید 74: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندComplex Gatewaysزماني که بيش از يک تعريف رفتاري (شرط ادامه فرآيند) مي تواند اتفاق بيفتد که حداقل يکي از آنها بايد انتخاب شود از آن استفاده مي شود.
اسلاید 75: Flow Objects يا اشياء جريان فرآيندParallel Gatewaysزماني استفاده مي شود که دو رويداد با هم و به صورت همزمان انجام مي شود و از علامت + جهت نمايش آن استفاده مي شود.
اسلاید 76: Connecting Objects يا اشياء ارتباط دهندهاشياء ارتباط دهنده براي پيوند دادن Flow Object ها در يک BPD بکار مي روند.تا ساختار شماتيك فرآيند کسب و کار را نمايش دهند.سه نوع شئ پيوند دهنده عبارتند از:Sequence Flow (جريان توالي)جهت نمايش ترتيب و توالي انجام فعاليت ها در يک فرآيند بکار مي رود.Message Flow (جريان پيام)جريان پيام بين دو Pool جدا برقرار مي شود. (مي تواند به مرز يا اشياء درون آن متصل شود.)Association (پيوند)براي پيوند دادن داد ه ها، متن، و ساير Artifactها با Object Flow ها بکار مي رود.
اسلاید 77: Swim Lanes يا خطوط شناوري (مسير جريان)اين نشان گرافيكي براي جداكردن مسئوليت ها يا توانايي هاي كاركردي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. در يک BPD، خطوط شناوري به دو صورت مختلف قابل ارائه هستند: Pool و Lane Pool در شرايطي استفاده مي شود كه دياگرام شامل دو شريك يا موجوديت كسب و كار باشد كه از لحاظ گرافيكي اين دو شريك در نمودار از هم جدا مي باشند. فعاليت هايي كه در درون Poolهاي جداگانه رسم مي شود، فرآيندهاي مستقل محسوب مي شوند. Pool:
اسلاید 78: Swim Lanes يا خطوط شناوري (مسير جريان)
اسلاید 79: Swim Lanes يا خطوط شناوري (مسير جريان)Lane:Lane، براي جداكردن فعاليت هايي كه به يك نقش يا واحد خاص در سازمان مربوط مي شوند، بكار مي رود و معمولا بيانگر نقش هاي سازماني هستند.
اسلاید 80: Swim Lanes يا خطوط شناوري (مسير جريان)
اسلاید 81: Artifacts يا مصنوعاتاز انواع Artifact ها را براي انتقال جزئيات بيشتر در مورد نحوه ي انجام فرآيند (غالباً براي نمايش ورودي و خروجي فعاليت ها) ايجاد كنند؛ با اين وجود ساختار ابتدايي فرآيند در نمودار تغييري نخواهد كرد.Artifact ها به سه دسته زير تقسيم مي شوند:Data Objects (شيئ داده ها) براي نمايش چگونگي درخواست شدن يا توليد شدن داده ها و اطلاعات توسط فعاليت ها بکار مي رود و با Association به فعاليت ها پيوند داده مي شود. در واقع نشان دهنده اين است که چگونه داده ها، اطلاعات و اسناد در فرآيند استفاده مي شود.
اسلاید 82: Artifacts يا مصنوعاتGroup (گروه)يراي مشخص کردن بخش هاي عمده و گروه بندي در يک دياگرام استفاده مي شود بدون اينکه به آن چيزي اضافه کند يا از آن چيزي کم کند.
اسلاید 83: Artifacts يا مصنوعاتAnnotation (حاشيه نويسي)مکانيزمي است که از آن بمنظور تأمين اطلاعات متني اضافي براي خواننده ي دياگرام استفاده مي شود.
اسلاید 84: مثالي از فرآيند هاي مدل شده توسط BPMN
اسلاید 85: کارگاه مدلسازی فرایند VISIO
اسلاید 86: Microsoft Visio 2010
اسلاید 90: نحوه تعامل Visio با Sharepoint
اسلاید 91: How Visio Services worksCreatorDatabaseConsumerCreate Data-linked Diagram just as in Visio 2007Generate proprietary “VDW” file to SharePoint Server 2010Consumer requests updatesThe server returns a PNG or XAML representation of a refreshed Data GraphicsConsumers can navigate, refresh & open the diagram in Visio 2010 SharePoint® Server 2010
اسلاید 92: Fluent UI and other interface changes
اسلاید 93: Announcing Visio Services!
اسلاید 94: با تشكر از وقت و حوصله شما عزيزان
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.