کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

مهندسی نرم افزار: بحران نرم افزار

صفحه 1:
ae

صفحه 2:
بحران نرم‌افزار 99 eteraet suoped wi a wor 990 ‏و سم نطو موه دای 2۳۳۵/۰ جا صمب وا و‎ Por © ‏عمج‎ at Witedale suviichtoy oPPice ماو ی 9.0 ‎Orns‏ 990 و موم لمصمي_, :9 سطی) 99 موه مات موه و بعا عرب ‎Oleweutce‏ لصب صاسته مططلت 300 ‎error mxneed ts rockets to Pine cocttchy‏ موه بل و لصو بو لول ره توت جمه) 99 99 8 ‏ةمج‎ bug wos caused by oa error ic the boobup table ‏ما وال‎ ‏مت بر رس‎ 99 Live Key CO-(ROO disupprtated chided vo Christras ‏مات روموت‎ third ‏له تاولص مج روم‎

صفحه 3:
۱-اين بستگی اب سئوال شما را نمی‌دانم! ۲ موضوع بس از روزها تحقيق و بررسى فجميده شد. یعنی: این موضوع را به طور تصادفی فهمیدم! ۳- نحوه عمل دستگاه بسیار جالب است. یعنی: دستگاه کار می‌کند و این برای ما تعجب‌برانگیز ۱ ۴- ما تصحیحاتی روی سیستم انجام دادیم تا آن را ارتقاء دهیم. یعنی: تمام طراحی ما اشتباه بوده و ما از اول شروع کرده‌ایم! ۵- ما پیشگویی می‌کنیم ۰۰ . یعنی: ‎٩۰‏ درصد احتمال خطا می‌رود! علت علاقه من به این موضوع. یج را تا فشار نیاورید نخواهیم داد! 1- أرق یت ها ندازه‌ای صحیح است. یعنی: از نظر من صحبت شما مطلقا غلط است! در لینمورد طبقلستاندارد عمل‌خولهیم کرد. یعنن از جزئیانک ار لصلااطلاع ندارید ‎i‏

صفحه 4:
جوان بودن علم کامپیوتر - مقایسه‌ی وضعیت قدیم با امروز کاربردهای اولیه: کاربردهای فعلی: - برنامه‌های کوچک - برنامه‌های خیلی بزرگ - انجام سریع کل کار توسط یک نفر - انجام کار توسط تیم در زمان طولانی - کاربرد برنامه توسط ایجاد کننده (متخصص)- کاربر غیر از ایجاد کننده (هردوغیر متخصص) - برنامه‌ها برای حل مسائل تکنیکی - کاربردهای متنوع در زندگی روزمره - ورودی‌ها و خروجی‌ها کلاً عددی ‏ - تنوع داده‌های ورودی و خروجی - ورودی روی کارت خروجی روی کاغذ- تنوع وسایل ورودی و خروجی - اجرای و برنامه‌ها - اجرای محاوره‌ای - استفاده از دامپ و کنسول برای خطایابی- روش‌های اتوماتیک خطایابی

صفحه 5:
مشخص شدن وسعت کار ساخت نرم‌افزارهای امروزی - چند نمونه - دو میلیون خط اسمبلی سیستم 00 2 - میلیون خط کد سیستم عامل 0006 - ۴۰۰ میلیون خط کد مقصد شاتل. ۱/۳۰ ساترن- ۵۰۰۰ مرد-سال برای تولید 0690 * توجه ... پیشرفت همچنان ادامه دارد! - عدم آشنایی برنامه نویس با زمینه‌ی کار (استفاده از روش آزمایش و خطا) - افزودن بی‌رویه‌ی نیروی برنامع‌نویس برای پیشبرد پروژه (011۷/1۵0-00046۷) - عدم تحویل به‌موقع نرم‌افزار - عدم بر آورده کردن خواسته‌های کاربر - عدم امکان اصلاح و تطبیق برنامه‌ها با شرایط - خطاهای زیاد بلافاصله پس از تحویل

صفحه 6:
حاصل کار: اعلام اصطلاح بحران نرم‌افزار» برای اين وضعیت دو کنفرانس ناتو در ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ تحت همین عنوان تولد مهندسی نرم‌افزار» با دورنمای زیر ساختن نرم‌افزار طبق اصول مهندسی مانند سایر رشته‌ها: مطالعات تئوریک. تحلیل , طراحی بر مبنای اصول علمی, پیاده سازی * مقایسه با ساختن یک پل یا ساختمان. ساختن یک قطعه‌ی مکانیکی * ساخت نرم‌افزار بدون رعایت اصول مهندسی معادل: شروع پروژه‌ی ساختمان با کندن زمین؛ تراش قطعه بدون طرح دقیق

صفحه 7:
* دلایل سرمایه گذاری در ساخت نرم افزار - استفاده‌ی اجتناب ناپدیر (عابربانک) - جایگزینی تکنولوژی جدید (حروف چینی. ساخت تراشه) - افزايش کیفیت سرویس (کتابخانه) - تقليل هزينهها (كنترل انبار) * بهره‌دهی اقتصادی. مهم‌ترین هدف در غالب موارد * آمار میین درجه‌ی اهمیت صنعت تولید نرم‌افزار - ۱۹۸۰: ۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در آمریکا معادل 7۳ تولید ناخالص ملی - ۱۹۸۵ ۷۰ - ۱۲/۸ افزایش سالانه‌ی تقاضا - ۸۴ رشد سالانه‌ی نیروی متخصص نرم‌افزار - ازدیاد روزافزون فاصله بين عرضه و تقاضا (مثال:۰۰۰)

صفحه 8:
* اهمیت تولید نرم‌افزار کیفی, خطرناک بودن خطاها در نرم افزار - اخطار اشتباهی حمله‌ی شوروی در ۶ و ‎٩‏ ژوئن ۱۹۸۰ در 020 - ضرر ۵۰ میلیون دلاری شر کت هواپیمایی, اعلام اشتباهی پر شدن صندلی‌های ارزان - اعلام اشتباهی بیماری لاعلاج یک زن توسط شر کت بیمه؛ برائت او در قتل دخترش افزایش روز به روز درصد ریسک در استفاده از کامپیوتر در هر زمینه اهمیت فوق‌العاده‌ی مهندسی نرم‌افزار برای تقلیل ریسک نیاز به روش‌ها و تکنیک‌های پیشرفته‌تر در ساخت نرم‌افزار برای: - صرفه‌جویی‌های اقتصادی - افزایش کارآیی روش‌ها - برآورده کردن دقیق‌تر خواسته‌های کاربران - افزایش درجه‌ی اعتماد کاربران به نرم‌افزار و محیط حاوی آن * کیفیت و سودمندی (۴) 8 3)) دو عامل مهم در مهندسی نرم‌افزار

صفحه 9:
* ناتو: تبیین و استفاده از اصول مناسب مهندسی برای تولید نرم‌افزارهای مقرون به صرفه. قابل اعتماد و دارای کارآیی بالا هنگام استفاده روی ماشین‌های واقعی ‎٠‏ 16002 برخورد سيستماتيكبا روند توليد عملكرد. نگهداریو کنار‌گنلشتن نرملفزار ‏* فازى بودن تعاريف... ‏خصوصيات اصلى مهندسى نرمافزار: ‎-١‏ ارتباط با ايجاد برنامههاى خیلی بزرگ ‎Progenowte hrthe- barge lis p> ProgranwtearheThe- Gul ‏برنامه‌ی مثلاً ۰ ۱۰ خطی - برنامه‌ی مثلاً ۵۰۰۰۰ خطی‎ - ‏- یک نفر برنامه نویس, مدت کوتاه - گروه برنامه نویس, مدت طولانی (۶ ماه) ‏- تکنیک‌ها و ابزارهای معمولی - عدم امکان تکنیکها و ابزارهای 6۳۲۳۵ ‏- مطرح بودن فقط برنامه - یک سیستم متشکل از برنامه‌های وابسته به‌هم ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
۳- تسلط یافتن بر پیچیدگی به عنوان تم اصلی - نیاز به تجزیه‌ی مسئله‌ی پیچیده برای ایجاد امکان مدیریت مسائل محدودتر - پیچیدگی نه در ذات مسئله بلکه در اثر تعدد فاکتورهایی که باید درنظر گرفته شود ۳- همکاری منظم بین افراد - بخش عمده از 0۳۲۲۷ - نیاز به ترتیبات لازم برای توزیع کار. روش‌های ارتباط, مسئولیت‌هاء . .. - نیاز به ابزارها و استانداردهای مناسب برای کنترل عملکرد افراد - نظم و انضباط به عنوان کلید موفقیت پروژه‌های نرم‌افزاری ۴- ساخت نرم‌افزار به‌صورت تکامل تدریجی - مدلی از واقعیت. نیاز به تکامل منطبق با جهان واقع برای ادامه‌ی حیات (مثال ۰.۰) - درنظر گرفتن تکامل و هزینه‌های آن در دوران بعد از تحویل - نیاز به درنظر گرفتن تکامل‌های آتی در طول ساخت (مثال ۰.۰)

صفحه 11:
۵- اهمیت حیاتی کارآیی مراحل ساخت نرم‌افزار - بالا بودن هزینه و زمان برای ساخت و نگهداری به نرم‌افزارهای جدید بر منابع انسانی موجود. فاصله‌ی عرضه با تقاضا (مثال ...) - نیاز به ابزارها و روش‌های بهتر برای ساخت نرم‌افزار منطبق با اصول مهندسی ۶ نیاز به پشتیبانی موثر از کاربران پ عملکرد نرم‌افزار با نحوه‌ی کار کاربر (پیشگیری از اعلام سریع خواسته‌های جدید يا مقبله با آن) - نه فقط ساخت درست سیستم بلکه ساخت سیستم درست - اهمیت دریافت درست خواسته‌های عملیاتی - درنظر گرفتن قابلیت استفاده و اعتماد. پاسخ‌دهی و کاربر پسندی (فاکتورهای کیفیت) - عدم احتساب فقط برنامه‌ها به‌عنوان نرم‌افزار, بلکه احتساب مستندات کاربر. آموزش و نگهداری, ایجاد شرایط محیط حاوی نرم‌افزار. آثار جانبی نرم‌افزار

صفحه 12:
* وجود جنبه‌های مختلف در مهندسی نرم‌افزار - برنامه‌نویسی بخش مهمی از آن ولی نه کل آن - جنبه‌های ریاضی برای اثباط صحت نرم‌افزار به‌های مهندسی برای تولید محصول درست و مفید - جنبه‌های روانشناسی برای ارتباط درست انسان و ماشین - جنبه‌های مدیریتی برای کنترل پروژه با توجه به حجم کار * مقایسه‌ی ساخت نرم‌افزار با ساخت پل (فهم بهتر مهندسی نرم‌افزار) - مجموعه خواسته‌های عملیاتی- کاربرد خلاق روش‌های علمی و مهندسی - انجام کار طی فازهای مختلف- نیاز به برنامه‌ریزی دقیق انجام فازها - رسیدگی ممتد به روند انجام کار- پیاده سازی بر مبنای طرح دقیق و حساب شده * امکان فروريختن يل ‎(Littl)‏ ضعف دانش و تخمین دوراز واقعیت * قاعده شدن تخمین‌های مشابه (به جای استثنا) در ساخت نرم‌افزار

صفحه 13:
* دلایل وجود دید متفاوت بین ساخت نرم‌افزار با ساخت محصول فیزیکی - وجود هزینه در مراحل ساخت (مساصط) و نه در مراحل تولید (مصصلسج) - غیر ملموس (غیرفیزیکی)بودن نرم‌افزار - امکان تکثیر نرم‌افزار تقریباً بدون هزینه - استهلاک ملموس محصول فیزیکی - هزینه‌های نرم‌افزار دراثر تغییر خواسته‌ها - حصول قابلیت اعتماد بر مبنای خطاهای یافت شده و نه شکستگی و پارگی * دو خصیصه‌ی مهم منتح به پیچیده شدن زیاد مدیریت نرم‌افزار - قابل رویت نبودن: وجود امکان دیدن روند بالا رفتن ساختمان ولی نه ساخت نرم‌افزار - بیماری ‎7٩۰‏ تکمیل در ساخت نرم‌افزار ‌ رتی در خواسته‌های یک پروژه‌ی فیزیکی منجر يه جزئی در محصول فیزیکی ولی نه در محصول نرم‌افزاری - تاثیر وحشتناک خطاهای جزیی در نتیجه‌ی کار (گم شدن مارینر در زهره) * مهندسی نرم‌افزار و علم کامپیوتر. سایر مهندسی‌ها و علوم پایه

صفحه 14:
* مقایسه با مراحل ساخت یک خانه - وجود مراحل مشابه در ساخت نرم‌افزار شامل: تعریف مسئله. تبیین و تحلیل دقیق خواسته‌ها. طراحی بر مبنای خواسته‌ها. پیاده‌سازی (برنامه‌نویسی). آزمون, نگهداری» .. - نمایش مراحل بهوصورت | مجم كلى در ش ۲-۱ ص ۱۰ - وجود مراحل جزئی‌تر تشکیل دهنده‌ی هر مرحله‌ی کلی - ترتیبی نبودن مراحل, وجود هم‌پوشانی و بر گشت به عقب - عدم وجود مرز دقیق بین مراحل * جزئیات مرحله‌ی تبیین و تحلیل خواسته‌ها (مهندسی خواسته‌ها) - عملکرد مورد نیاز نرم‌افزار - توسعه های آتی - نوع و حجم مستندات مورد نیاز - رمان پاسخ مورد درخواست - امکان سنجی: بررسی وجود راه حل مقرون به صرفه و قابل پیاده‌سازی از نظر فنی - حاصل این مرحله: مشخصه‌ی خواسته‌ها ‎(RO)‏ - شرح اين مرحله در ترم قبل, اهمیت درستی آن برای درستی مراحل بعدی

صفحه 15:
A تعریف مهندسی فرم افزار 9عبارت است از وضع اصول مهندسی به جا و مناسب و استفاده از انها برای بدست آوردن محصول هقرو به صرفد که قابل قبول بوده و روی ماشین‌های واقعی به طرز کا رآمدی عمل ‎US‏

صفحه 16:
A هدف مهندسی فرم افزار 9 بر اساس بودجه تعیین شده بر اساس جدول زمان‌بندی تعیین شده با كيفيت لازم 8متناسب با نیازهای کاربر

صفحه 17:
Wow (Prous (re Osually

صفحه 18:
< EEN ‏ید‎ 4 + tee Ket aS Zan ۳ This is how ‏ی‎ the problem ‏ها وم‎ 7۳ This is how lon a specification Understood —_—the problem it in that ‘was wae de: a aay ‏ز اسه ی‎ ‏سس‎ ae ‏يح‎ ‏سم‎ This ishowthe —_This, in fact, is what That is the program Pan ‏أده‎ the customer after debuggin: ۳ hy wanted ... ‏بست‎ marketing | ae ae Seek,

صفحه 19:
‘ail ‘a

صفحه 20:
How the project was How the Business Consultant | | How the Programmer vrote it described it طوری که برنام‌نویس وشت طوری که مشاور بازرگانی توصیف کرد

صفحه 21:
What operations instatied چیزی که اجرا شد How the customer was bled قیمتی که به مشتری اعلام شد How itwas supported طوری که پشتیانی شد

صفحه 22:
What the customer reatly needed چیزی که مشتری واقعآ نياز داشت

صفحه 23:

صفحه 24:
< Preliminary Investigation - Ioforwaicd problews or weeds ure ideuthied. @Systems Analysis - Presed systew ie sided ia dept: ood Tew requreweuts ore specified. @Systems Design - )© cew or derouive iPorwotod systew iF ‏لجو وجا‎ @Systems Development - ‏جموسثادد له جمس سد(‎ @Systems Implementation - The ww ihorwotod & @Systems Maintenance - The s.xe~ i periodico evoked cod updated us areded.

صفحه 25:
< 1۷ بك نظام ساختاری با رشته‌ای از روابط منظم و عقلایی داراى وظایف و حدود اختیارات مشخص. سازمان. یک سيستم فراكير سلسله مراتبى_است و با عوامل زير مشخص مى شود: چارت سازمانی 9 وظایف و اختیارات 9 آئین‌نامه‌ها ار تباطات

صفحه 26:
A ویژگی‌های عمومی یک سیستم در نظریه عمومی سیستمها * ۱-به هم پیوستگی و وابستگی اجزاء. ویژ گیهاء رخدادها * ۲- کل گرائی ۳- هدف جوئی * ۴- ورودیها و خروجیها. * ۵- تبدیل * ۶- مقابله با بی‌نظمی و کهولت (آنتروپی). * ۷-سلسله مراتب. * ۸-جداسازی. ‎-٩ ۶‏ همپایانی. ‏* نظریه عمومی سیستمها را می‌توان در این نکته خلاصه کرد که "کل " یا "سازمان" چیزی بیش از مجموع عناصر آن است.

صفحه 27:
أ كنترل وبازخور < بازخور. اطلاعاتی در مورد عملکرد واقعی و خروجی سیستم است و کنترل فرآیند سنجش و مقایسه عملکرد واقعی سیستم با عملکرد از پیش تعیین شده(استاندارد) است. فرآیند کنترل و بازخور شامل مراحل ذیل است : تعریف خروجی‌های مقبول و مورد پسند 9مقایسه خروجی‌های سیستم با خروجی‌های مقبول و موردپسند تغییر ورودی‌ها يا فر آیندها برای رسیدن به خروجی مطلوب

صفحه 28:
۰ مثبت: ادامه فعالیتهای سیستم به همان صورت (ابقاء یا تقویت) کنترل و بازخور منفی:تلاش برای نگهداشت عملیات سیستم در محدودةً مشخص و پذیرفته شده عملکرد

صفحه 29:
[ انواع سیستمهای کنترل و بازخور سیستمهای خودکار حفظ کننده هدف: اینگونه سیستمها هیچ انتخ دیگری جز اصلاح انحراف ندارند و حفظ سیستم در یک حالت متعادل و مطلوب مد نظر ف سيستمهاى خودكار تغيير دهنده هدف: اينكونه سيستمها مىتوانتد هدفهاى خود را متناسب با تغيير رفتار سيستم دهند يعنى هدف به منزله بخشى از فرآيند اين سيستمهاء بازخور تلقی می‌شود(دارای حافظه هستند). سيستمهاى هوشمند تغییردهنده هدف: اینگونه می‌توانند نسبت به تصمیم‌گیری گذشته خود واکنش نشان دهند یعنی می‌توانند علاوه بر جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه, از حافظه خود کمک بگیرند و اقدامهای جدیدی را برنامه‌ریزی کنند.

صفحه 30:
آفترویی (ضریب میرائی سیستم ) 9 مثبت : بیانگر افزایش بی نظمی و افول در سیستم است. ‎O‏ صفر : تثبیت و ضعیت سیستم. 9 منفی : سیستم رو به كمال می‌رود و متعادل‌تر می‌شود. (مثل بهینه‌کردن رفتارهای درون سیستمی)

صفحه 31:
أ عناصر یک سیستم اطلاعاتی 9 سخت‌افزار 9 نرم‌افزار انسان روشها و فرآیندها 9داده‌ها

صفحه 32:
(Data)osls < عموماً داده(میب()) بیانگر اطلاعاتی از دنیای واقعی همچون نام‌هاء حساب‌های بانکی و ... می‌باشد. به تعاریف زیر برلی داده توجه کنید: داده‌ها(میم())» حقایق نمایش داده شده به کمک مقادیر می‌باشند(مثل اعداد. رشته‌های الفبا عددی؛ نمادها و ...) #داده به هر گونه اطلاعی گفته می‌شود که در مورد یک چیز ارائه یا بیان می‌شود. #داده هر گونه اطلاع خام یا اولیه‌ای است که باید به سیستم مورد نظر» از طریق ورودی وارد شود و سپس عملیات پردازشی خاصی(بررسی» محاسبه مقایسه و . . . ) بر روی آن انجام شود تا اطلاعات مورد نیاز یا مفید حاصل و از طریق خروجی اعلام شودلو یا ذخیره شود). یک داده» یک مقدار است و زمانی معنا پیدا می‌کند که به یک خصیصه(مف/۵()) نسبت داده شود.

صفحه 33:
أ اطلاعات به داده‌های پردازش شده بسه منظور رسیدن بسه یک هدف خاص اطلاعات(۱:۳۷۵) گویند. بعبارت دیگر ورودی سیستمهای اطلاعاتی را داده و خروجی آتن را اطلاعات گویند. عملیاتی که روی اطلاعات انجام می‌شود عبارت است از: جمع آوری اطلاعات طبقه‌بندی اطلاعات تنظيم و تدوین © محاسبه. مقايسه و بررسى *تجزیه و تحلیل *ذخیره و بایگانی(برای استفاده مجدد)

صفحه 34:
‎yp‏ ذخیره و بازیابی پردازش‌های ‏8 اطلاعات موردنظر ‏برقراری ارتباط و یع اطلاعات ‎

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:
تعر یف صورت مسئله تعیین داده های مسئله تشخیص خواسته‌های مسئله تجزیه و تحلیل عمیق خواسته‌ها تعیین مراحل‌های مختلف برای حل مسئله مقایسه راه حل‌ها و انتخاب بهترین راه حل در شرایط موجود اجراء راه حل انتخاب شده ارزیابی اجرای کار 9رفع نارسائی‌ها و ناساز گاری‌ها در اجرای بعدی

صفحه 38:
| شالوده علم "تجزیه و تحلیل سیستم" در واقع علم مهندسی سیستم و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمهاء به واقع تلفیقی است: * مدیریت (چگونگی هدایت و اداره یک سیستم) * سیستمها (نظریه عمومی سیستمها) © کامپیوتر (چگونگی دریافت و پردازش و مدیریت اطلاعات) * طراحی (چگونگی سازماندهی عناصر در کنار هم برای رسیدن به هدف مطلوب) * روانشناسی (شناسائی و چگونگی برخورد با عوامل انسانی و افراد) * جامعه شناسی (شناسائی و چگونگی برخورد با عوامل اجتماعی) * ساير علوم مرتبط با زمینه سیستم مورد نظر.

صفحه 39:
. . 5 دیدگاهها از علم تجزیه و تحلیل سیستمها ۱ ت ز ‎Cod‏ ‏نکته بسیار مهم ۱ تحلیل سیستم. جزتی از علم علم تجزیه و تحلیل سي یت علم هدایت و اجرا است بت 0 2 یک علم مهند يه و تحليل و طراحى سیستم ی ت اتومبی یت فن راندن و هدایت اتو مد بر د 0 2 اتومبيل. به تحلیل سیستم. فن طراحی و تعمیر تومبيل تجزيه و تحليل سي

صفحه 40:
5 رابطه علم مهندسی فرمافزار و علم تجزیه و تحلیل سیستمها 4 علم مهندسی نرمافزار: یک نظام مهندسی برای طراحی و توسعه سیستمهای نرمافزاری بزرگ مهمترین موارد کاربرد این علم در ایجاد سیستمهای کامپیوتری در سازمانها و ادارات و موسسات تجاری است تحلیل سیستم خواستهها و نیازهای اولیه سیستم نرمافزاری را در اختیار مهندس نرمافزار قرار می‌دهد این دو با هم به طرح نیازها و خواستههای دقیق سیستم پرداخته و سپس مهندس نرمافزار به طراحی و ایجاد سیستم نرمافزاری مبادرت می‌کند فعالیت تحلیلگر سیستم به محدوده سیستم کامپیوتری محدود نمی‌شود و کل سیستم سازمان و بخشهای دستی سیستم را نیز شامل می‌شود انجام وظیفه تحلیلگر سیستم توسط مهندس نرمافزار آشنایی با دانش تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم

صفحه 41:
اهداف عمومی تجزیه و تحلیل سیستم * دستیابی مناسب به اطلاعات افزایش ظرفیت پردازش سازمان. ۴ کاهش زمان انجام فعاليتها. * انجام کارهائی که قبلاً غیر ممکن بوده است. کاهش هزینهها, کاهش هزینههای اجتماع و بهبود وضع اجتماعی. دز,یک جمع بندی: هدف تجزیه و تحلیل سیستم. ایجاد یک "سیستم خوب " است

صفحه 42:
عوامل و شرایط و عناصر آن به نحو مطلوب عمل می‌کنند همه چیز در جای خودش باشد. چرخه بازخورد مثبت " می‌شود. ۳ سیستم بد " وجود دارد. سیستم بد سیستمی است که معیوب است. شما را دچار مشکل می‌کند. کار با آن سخت است. گرفتاری ایجاد می‌کند. یک سیستم خوب منجر به ایجاد " در مقابل یک سیستم خوب. یک اتومبیل کهنه و معیوب هدف تجزیه و تحلیل سیستم آن است که ‎oer‏ سیستم آن است که یک سیستم بد را به یک سیستم خوب اما نتم خ معیارهای یک سیستم خوب چیست؟

صفحه 43:
أ برخی از معیارهای یک سیستم خوب * دارای نظم مستند سازی شده * عدم اتکاء و وابستگی به فرد اتکاء به تخصص * امکان ارزیابی سیستم * کارائی و بهرهوری مبتنی بر استاندارد

صفحه 44:
©اعلام نياز أ طراحى اوليه #قرارداد #شروع سفارش #طراحى و تست بياده سازى عملیاتی کردن پشتیبانی کردن

صفحه 45:
میستمهای اطلاعاتی عبارت است از یک سیستم کامل طراحی شده براى تولید. جم ع آورى: سازماندهی. ذخيره. بازيابى و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه. سازمان يا هر حوزه تعريف شده ديكر از جامعه.

صفحه 46:
(Dreeewiva Provessiny Gpsiews) Vale ‏##سيستم هاى يردازش‎ (Qeegewerdt IePorwciiza Gystews cy ps0 Ole Ub! api (Bxenuive IePoreution Opotew) ol y2! ‏سیستم‌های اطلاعات‎ (Qevtivs Guppont ‏سیستم‌های پشتیبان تصمیم گیری(صطا)‎ ® سیستم‌های پشتیبان اجرایی(سر۵) مک مضفحسط) سیستم‌های خبره(جرط ‎(Expert‏ سيستم هاى اتوماسيون ادارى (دصاصبر©) نكف 09 0/057 ) 6 سیستم‌های دانش‌ورزی(سورظ سل لاس1 )

صفحه 47:
A تعریف فناوری اطلاعات شاخه‌ای ازفتاوری است که با استفاده از سخت‌افزار. نرم‌افزار, شبکه‌افزار و فکر افزار. مطالعه وکاربرد داده وپردازش آن را درزمینه‌های: ذخیره‌سازی. دستکاری, انتقال, مدیریت. جابه‌جایی, مبادله. کنترل. سوییچینگ ودادهآ مایی خود کار امکانپذیر می‌سازد.

صفحه 48:
تا ‎“Dhe process oF breuhtey douwe a systew tate sandler ozcprorcis‏ ‎Ollows the syste ocrdyet to:‏ ‎Oreck 3 systew into sal, wocayeuble:‏ وله ‎ors oo coe ord ot oie‏ جدج و ام وه مت( ‎rou oF were‏ ‎Quid dPPered cowpoarcs of edepeodeat‏ ‎od‏ ‏لس( ‎diuidoy a systes into wodules oP a rebiively vob ara size‏ و و۳ ‎Oorhies sicoplPy syetew desis‏ ‎Souphcry‏ ‎Gubsystews that are depeudedt upod pack oer ore coupled‏ موسا 60 مخ او و وم وله و ات وا ام

صفحه 49:
Phe wuterPall wodet Requirements System’s services, constraints and goals definition 3 System and System architecture, Software Design| | software system functions Implementation Set of programs and Unit Testing or program units لم Integration and] Units and programs are System Testing ۳۰۰۰ and tested Operation and| Maintenance

صفحه 50:
OuterPal Oodel Problews 4aPtexible partiociag of the project into disttact stages wouhes it iP Pinal to respoed to choogiey Gustower requireweruts. DherePore, this wodel is voy appropriate when the requireweds oe welbuadersiond und choages wil be Poidy tevited durtag the design process. (Pew busivess systews have stuble requireweuts. Phe woterPall wodel is wosty used Por large systews ‏وان ورزر روم زوم‎ ou systew is developed ot severct sites.

صفحه 51:
icceptance Testitlg y Pke O wodet ystem Testin 7 Testing mit and Integrati implementatioy equirement:

صفحه 52:
۱ Rather than deliver the system as a single delivery, the development and delivery is broken down into increments with each increment delivering part of the required functionality. User requirements are prioritised and the highest priority requirements are included in early increments. Once the development of an increment is started, the requirements are frozen though requirements for later increments can continue to evolve.

صفحه 53:
acre weutdl develppweut Design system: architectue Integate increment Define outline requirements Final systen ‘System incomplete

صفحه 54:
Incremental development advantages Customer value can be delivered with each increment so system functionality is available earlier. Early increments act as a prototype to help elicit requirements for later increments. Lower risk of overall project failure. The highest priority system services tend to receive the most testing.

صفحه 55:
Unified Software Development Process ٠ A modern process model derived from the work on the UML and associated process. - Inception + is concerned with determining the scope and purpose of the project * establishes the business case for the system - Elaboration + focuses requirements capture and determining the structure/architecture of the system + develops an understanding of the problem domain - Construction: System design, programming and testing - Transition: product installation and rollout

صفحه 56:
Project Workow Phases ws sy | Requirements Analysis Design Implementation Test v Inceptio ۰ ۳ ‏ع را دمم‎ 2 8 8 3 ‏و‎ ‎5 3 a 8 8 Size of Elaboration ‏د‎ ‎4 fa ۱-7 ‏كت‎ "| relative to time spent Construction |” = workflow Transition 0 5 Iterations within each phase

صفحه 57:
چم ۳ 6 > ‏و‎ the @ Pho

صفحه 58:

صفحه 59:
بررسی اولیه (سعس سسسها در اين مرحله سیستم آنالیست ۳ کار انجام می دهد: ‎-١‏ تعريف و تشریح مسئله(سلام »0۳4 ) ۲- پیشنهاد راه حل ها(سهبحه بجسمی ) ۳- نوشتن گزارش بررسی اولیه سب موه بر صاصم ج00 )

صفحه 60:
4ePorwotod Gyustews Proevis Grontay potot ts 0 spstews request 6 Woproved service @ @etter perPorwuwe © Dore tePorwotion @ Grouper coors @ Redwed ost

صفحه 61:
4ePorwotod Gyustews Proevis Gourves oP spstews proevis @ Oser requests ‏یمین و‎ drevives 9 Existing spsiews ‏ورد مشوخ و‎ deported 9 Cxtercd Pastors

صفحه 62:
و 20 0 روا له رون سس ‎Vere‏ ‏ار ۱۵ عا من و ‎eed‏ 1.Organizational growth 2.Merger or acquisition 3.New marketing opportunities 4. Revisions in governmental regulations 5.Availability of new technology 6. Other changes.

صفحه 63:
4ePorwotod Gyustews Proevis Request Pore ond procedure 9 Greucles the provess رحس میب ۵ 9 Oust be cosy to understand und we @ Ost ‏موه لیام‎ tetrutiows

صفحه 64:
۰6 ‏پوس‎ DF key woonpers un were *Gystews review vowwlier *Gteertay power "Cowper resvurves DoW WilEr *Cowputer pulpy 0 °® stage iecividual ‏میور‎ to sxodler powpuies Oust coos wih wers & worners

صفحه 65:
‎oP Gystexs Requests‏ شیر ‎© Euduativd oP projects ‎O Gystews review cowwiter teshs! * Gude requests © (et privrit * 8 05 ‎O Ceusibiliy study uses three wait yardstick! 0 ۱ ‏ایح‎ ‎om, ‏اسح د‎ ‏یه م‎

صفحه 66:
امکان سنچی بررسی مقدماتی و ارزیابی بمنظور تعیین امکان پذیری سیستم 8 آیا اجرای پروژه. امکان پذیر است؟ © آيا انجام پروژه. صلاح است؟ © آيا پروژه پس از اجراء منافع قابل توجهی برای کارفرما خواهد داشت؟ 8 آیا انجام پروژه. منافع لازم و کافی را برای مجری دارد؟ 9 اگر باید فرآیند یک سیستم را تفییر بدهیم. آیا انجام اين تفییرات امکان پذیر و معقولند؟

صفحه 67:
امکان سنچی ارزیابی امکان پذ ان پذیری سیست 9 اقتصا ‎"omen‏ 00 : ۳ ۷ محور بايد انجام گیرد: 8 ۱ کنیک ) 0 , : مانبندی(ع) 3 نونی و قراردادی(ه 2 ۰ سیاسی(:۳) تس منابع( ۳ 0 ضریب اطمینان(؟))

صفحه 68:
امکان سنجی اقتصادي تحلیل هزینه ها و منافع ‎٩‏ تعیین منافع و هزینه ها * محسوس و مرتی * نامحسوس و نامرتی

صفحه 69:
امکان سنجی اقتصادي 9 منافع محسوس و مرئی * براحتی قابل اندازه گیری هستند مثل: * کاهش و جلوگیری هزینه های جاری *کاهش و جلوگیری هزینه های سرمایه ای * کاهش خطاها * افزایش سرعت انجام کار * افزایش انعطاف پذیری * افزایش برنامه ریزی مدیریت و کنترل

صفحه 70:
امکان سنجی اقتصادي 9 منافع نامحسوس و نامرئی **براحتی قابل اندازه گیری نیستند مثل: * افزایش دلگرمی و روحیه کارکنان * میزان تشویق به رقابت و کار رقابتی * افزایش درجه وابستگی اطلاعات به زمان * میزان گسترش یادگیری سازمانی و..

صفحه 71:
امکان سنجی اقتصادى 9 هزینه های محسوس و مرتی * براحتی قابل اندازه گیری هستند مثل هزینه سخت افزار

صفحه 72:
امکان سنجی اقتصادى 9 هزینه های نامحسوس و نامرتی ** پراحتی قابل اندازه گیری نیستند.

صفحه 73:
*Cxavples: *Loss DP ‏سلجم مس‎ *Loss oP ewpbyer word *Oce-Teve Oost *Qssvonted Wik project startup, tikaioa ocd ‏ماس‎ ‎* ‏ولاس‎ ‎OG ystew Oevelopwedt ‏سم یاوه له لها و06‎ 00 ۳ © ‏مجم جز‎ 9 )1( 505 ‏وماس جنومت ججاوبره عن‎ * Remurriery ‏ج00‎ ‎* @ssvonted wik perpen woe oP ‏رود جما‎ “Jockos: ‏لت‎ ‏اا ات‎ © ‏تسوا بممسنطسها أده جسور ب خامب ريب(‎ OCous able supplies

صفحه 74:
9 ۱ ‏رت ره ار‎ )۳60( ° The provess oP cowporiey preseut cosh outlays to Putune expected ‏او‎

صفحه 75:
TANGIBLE BENEFITS WORKSHEET Customer Tracking System Project Year 1 through 5 A. Cost reduction or avoidance $ 4,500 B. Error reduction 2,500 C. Increased exibility 7,500. D. Increased speed of activity 10,500 E. Improvement in management planning or control 25,000 2 0 ———— ‏مجح شح‎ 0 TOTAL tangible benefits $50,000

صفحه 76:
Year 0 $20,000 15,000 5,000 0 2,500 0 0 $42,500 ONE-TIME COSTS WORKSHEET Customer Tracking System Project A. Development costs B. New hardware C. New (purchased) software, if any 1. Packaged applications software 2. Other D. User training E. Site preparation F. Other TOTAL one-time costs

صفحه 77:
RECURRING COSTS WORKSHEET Customer Tracking System Project Year 1 through 5 . Application software maintenance $25,000 . Incremental data storage required: 20 MB x $50. 1,000 (estimated cost / MB = $50) . Incremental communications (lines, messages, . . .) 2,000 . New software or hardware leases 0 . Supplies 500 OO ‏دح(‎ 0 9 6 0 53 مك TOTAL recurring costs

صفحه 78:
Osiqhted Puctor Method oP ۱ ‏كسالك‎ ‎Cstablish Pactors ‏تاه مورا‎ ‏ملمی‌ادر)‎ ‎CEstublisk Deights Por Buck Partor Gore the Cucdidate Optio Quip) the Deights ties the Goores

صفحه 79:
Cost-Oervetit Oudpsis: The Oeuet its * Donible BevePits = Prwer Provessiny Brrors - ‏م۱ لوا‎ - ‏وا م0‎ Pere = Rekoed ‏سس‎ ‎= Recced Cred Losses ۰ dotacgble euch is - ‏اس هن لو‎ = Aeoproved Boopoyer Dorcke —eoproved slob ‏موه‎ ‎= Deter Derisimarahicny

صفحه 80:
Cost-Oervehit Pudpsis: ۱! Costs * Oevelbopwed Ovsts Aster reer ond Dts ‏ماه(‎ ‎= Oorkery, Pest, aed Debut - ‏من له بو‎ ۰ ‏ول موق‎ — Dew Cqupweat - Porkapd OPwor = ‏تلم ملس‎ © Operate Costs — Persone Onsite = Overhead (Power, ‘keurner, Opa) = Ornaby Portes - ‏سوه هه‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان