کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

مهندسی نرم افزار: متریک های پروژه و فرآیند نرم افزاری

صفحه 1:
3 > شیامه اسلایدهای آموزشی درس مهندسی نرم افزار (۱) ( برگرفته از کستایهرسمن) مدرس : مهندس سهیل افراز دانشگاه پیام نورمرکز اردبیل

صفحه 2:
متریک های پروژه و فرآیند نرم افزارَ

صفحه 3:
متریک و اندازه گیری چیست؟ متریک های فرآیند و محصول نرم افزاری اندازه گیری های کمیتی هستند که به افرادی که با نرم افزارکار می کنند امکان می دهند تا نسبت به کارآمد بودن فرآیند و پروژه .های نرم افزارى بينش بيدا كنند

صفحه 4:
| gil ‏نو ى نرم افزا‎ 2 aq ‏فرليند‎ ۱ پروژه .0 ۲ متري یکهی‌محصول. 0 ۲

صفحه 5:
دلایل اندازه کیری منابع وفرایند های نرم افز ار مشخص‌کردن.) ارزیابی‌کردن. 85 پیش‌بینی‌کردن, 9 پیشرفتکردن.6

صفحه 6:
در زمینه مهندسی نرم افزار/ .یک اندازه یک شاخص کمیتی از مقدار آمیزان /ابعاد/ظرفیت یا اندازه/ یکی ازویژگیهای یک محصول فرآیند را فراهم می آورد ار كردن همان عمل تديين يى اندازه است

صفحه 7:
متریک ها در حوزه پروژه و فرآیند نشانگرهای فرآیندی به یک سازمان مهندسی نرم افزار امکان می دهند تا ارزیابی کنند چه چیزی موثر و چه چیزی غیر موثر است متریک پردازشی در سرتاسر پروژه ها وطی زمان های طولانی جمع آوری میشود .هدف آنها ایجاد علامتهایی است که به بهبود ,طولانی مدت در فرآیند نرم افزاری منجر می شود

صفحه 8:
ویژگیها ی علامتهای پروژه ,خطر لب قوم را پیدا می‌کند .) .حیطه هایمشکلآفرین‌را چارم میکند .8 ,جریان‌کار یبا وظایفوا تنظیم می‌کند .9 .وضعیتی کپ روژه در حاللجرا را ارزیابیمی‌ک ند .6

صفحه 9:
راههای منطقی برای پیشبرد هرگونه فرآیند لندازم گیری‌های‌خاص‌آنفرآیند .) توسعه ی مجموعه لیاز متریکها ی فرآیند .8 لستفادم از لین‌متریکه برلوتسهیه ی علمتهظ و شاخص.6 .هایی‌ک 4 باعتلیجاد یبکولهبرد برلوپیشرفتشوند

صفحه 10:
ثر بودن سازمانی تعیین کیفیت نرم افزار و موثر بودن

صفحه 11:
مث فرآیند در ميان يك دايره شرايط محيطى است كه شامل :محيط توسعه (يعنى شرايط تجارى مثل©025 ) ابزارهای قوانین تجاری و ویژگیهای مشتری (یعنی .تسهيل در ارتباط) میشود

صفحه 12:
0))ف رآیند نرم افزار شخصی یک مجموعه ساخت يافته از توصیف های پردازشی /اندازه گیریها و روشهایی که می توانند به مهندسان در پیشبرد عملکرد شخصی شان کمک نمایند .این مجموعه به آنها نشان میدهد که چگونه فرآیند ها را تعریف کرده و کیبفیت و بهره وری آن ها آن است که همه افرادام را اندازه گیری نمایند.یکی از اصول ل ل و وی که لي عفد اس .شاید برای دیگری مناسب نباشد

صفحه 13:
تحلیل خرابی به چه روشهایی صورت می گیرد؟ همه خطاها و معایبب سته به منش شان‌طبقه بندی 0 .ميشوند 6. ‏يح هر خطاو عبقبتمی‌شود‎ I ALR. تعداد خطا ها و معایب‌در هر طبقه شمردم میشود و نها .9 .به ترتیباز بالابه پایین‌ردم بندی‌می‌شوند .هينه کلی‌خطاها و معایبدر هر طبقه محاسبه میشود .4۶

صفحه 14:
‎Coa,‏ از متریک های شبکه دو جنبه دارد ‏متریکه برلويه حدلقلرساندنزمانبرنامه از طريقلنجام .1) تطبيقهاولاازم برلويرهز از تاخيرها و كم كردن .خطرلتو مشكلاتبالقوم بكار می‌روند ‏متريكهاويروزه به منظور سنجشكيفيتمحصول. © بصورتتستمر و لصلاح رهيافتفنىير ‎DEES a pg asl‏ .صوربتفزوم مورد لستفادم قرار می‌گیرد ‎wae we ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
:هر پروژه باید موارد زیر را اندازه گیری نماید ورودی‌هلندازم منابع. (یعنی‌لفراد ومحیط) لازم برلیلنجام .1) كار خروجی‌طاندازد ‏ بری‌هی دص لاک ار وی قتابل حمل 6 .که طیف رآیند مهندسی‌نرم لفزار تولید میشوند نتایج-ندازم هییکه موثر بودنكالهاوقابلحملو .© .تسحویل را بسیان‌میکنند

صفحه 16:
اندازه گیری در دنیای نرم افزار لندازم گیری‌مسنقیم:شامل‌هرینه وتاش‌به کار رفته می.4 باشد. بساشد.مانند؛خطوط کد تولیدی-سر عتلجرا - لندازم حافظه لنداز م گیری‌غیر مستقیم عبارتند از :عملکود -کیفیت .© پیچیدگی کارآیی قابلیلطمینان‌و نگهداری

صفحه 17:
مجموعه ای از متریک های ساده مبتنی بر اندازه برا می توان برای هر پروژه تکمیل نمود (هزار خط برنامه) خطاها در 0 تعداد عیب‌ظ در هر هرار خط .6 هرینه هر خط برنامه .9 تعداد خطا ه به ازلىه نفرمام .64 تعداد خطوط برنامه به ازلی‌هو نفر مام .© هزینه هر صفحه از مستندات

صفحه 18:
متریک های مبتنی بر کارکرد از یک معیار کار کردی که بوسیله برنامه نرم افزاری بعنوان یک ارزش نرمال سازی تحویل می گردد ۰ استفاده می نمایند . اولین بار توسط آبرشت پیشنهاد شدند . وی یک اندازه را که اندازه های عملکردی نامیده می شد » پیشنهاد کرد.

صفحه 19:
امتیازات عملکردی اتتتفاه "یک رابطه تجربی بر اساس اندازه های قابل شمارش ( مستقیم ) دامنه اطلاعات نرم افزاری و ارزیابی پیچیدگی نرم افزاری بدست می آیند. فاکتورهای وزنی پیچیده ‏ متوسط ساده تعدادٍ . پارامتر های مورد اندازه < 6 © © * __ تعداد ورودى هاى كاربر لى جم و م * ۳( تعداد خروجی های کاربر كا - ه68 كف 9 ‎Os‏ تعداد پرس و جوها لاع هنو 40 م * لا تعداد يروتده ها 0 لك هه م 6 * ن) ‏ اتنا رليطهاى خارجى لا نا تعداد كل

صفحه 20:
تعداد ورودی کاربر : با سوالاتی که جداگانه پرسیده می شوند فرق داشته باشند . تعداد خروجی کاربر : هر خروجی ( به گزارشها » بررسی ها » پیام های خطا و ... اشاره دارد ) که اطلاعات مبتنی بر برنامه کاربردی نرم افزار را فراهم آورد . تعداد در خواستهای کاربر : هر ورودی مرتبط که باعث بوجود آوردن چندین پاسخ نرم افزاری فوری به شکل خروجی مرتبط می شود. تعداد فایلها + هر نوع فايل اصلی منطقی ( گروه بندی منطقی داده هایی که ممکن است یکی از بحثهای یک پایگاه داده های بزرگ یا یک فایل جدا باشند . ) تعداد رابطه های خارجی : هر,رابطه قابل خوانده شدن توسط ماشین.(,فایلهای داده ها بر روی نوار یا دیسک ) که برای انتقال اطلاعات به یک سیستم دیگر بکار می روند .

صفحه 21:
نعیین پیج وقتی داده ها جمع آوری شدند » یک مقدار پیچیدگی با هر شمارش همراه می شود » که تعیین آن تا حدی ذهنی است . برای محاسبه امتیازات عملکردی ( «6<) ) » رابطه ذیل به کار می رود : @@ = (Coin) * [0.8S + 0.00 * ¥ (@) = | 0:0 ‏سجموع همه مدخلهاى‎ = 0. OF

صفحه 22:
سوالهایی برای تنظیم پیچیدگی آیا سیستم به يشتيبان و احيا و بازيابى فايل اطمينان نياز دارد؟ آبا ارتباطات داده ها مورد نياز است ؟ آيا عملكردهاى بردازشى توزيع شده وجود دارند ؟ أيا عملكرد آنها ضرورى و بحرانى است ؟ آیا سیستم در یک محیط عملیاتی کاربردی سنكين موجود اجرا شده است ؟ آبا ورود داده های روی خط به تراکنش ورودی نیاز دارد ؟ آیا فایلهای لصلی بطور متصل و روی خط به هنگام سازی می شوند ؟ آیا فرآیندهای درونی پیچیده است ؟ یا تدلها و نصب چندگانه در سازمانهای مختلف طراحی شده است ؟ آیا کد برنامه طوری طراحی شده که مورد لستفاده مجدد قرار گیرد ؟ آیا سیستم برای نصب چندگانه در سازمانهای مختلف طراحی شده است ۶ ‎UT‏ برنامه نرم افزاری برای تسهیل تغییرات و سهولت استفاده توسط کاربر طراحی شده است ؟ آیا ورودی ها و خروجی ها » فایل ها یا درخوایتها و پرس و جو ها پیچیده هستند ؟ ‎

صفحه 23:
بعد از محاسبه امتیازات عملکردی برای نرمال کردن اندازه ها » جهت کیفیت و بهره وری نرم افزار و دیگر ویژگیها مورد استفاده قرار می گیرند تعدا خطاها به ازاری هر امتیاز کارکردی تعداد عیوب و نواقص به ازای هر امتیاز کارکردی تعداد صفحات مستندات به ازای هر امتباز کارکردی تعدا امتیازات کارکردی به ازای هر نفر ماه

صفحه 24:
متریکهای توسعه یافته امتیاز کارکردی امتیاز عملکردی توسعه يافته ( امتباز ویژگی ): فوق مجموعه ای از امتیازات عملکردی است که می تواند برای سیستم و برنامه های کاربردی نرم افزار مهندسی به کار گرفته شود . محاسبه : ارزشهای دامنه اطلاع رسانی را شمرده » موزون می کنیم . الگوریتم : یک مسئله محاسبه ای محدود مشتمل بر یک رشته کامپیوتر خاص .

صفحه 25:
امتیازات عملکردی سه بعدی : شمارش شده » اندازه گیری شده » تبدیل شده به اندازه ای که معیاری برای قابلیت عملکرد تحویل شده توسط نرم افزار تهیه می کند . (شکل -9) ۳7 بو 1۳ ‎YL‏ بالا

صفحه 26:
بعد داده ها : در بخش متريكهاى مبتنى بر كاركرد توضيح داده شد » تعداد داده هاى باقيمانده و داده هاى بيرونى همراه با اندازه هاى بيجيدكى بكار مى روند . بعد عملياتى : از طريق بررسى تعداد عملياتهاى داخلى كه براى تبديل ورودى به داده هاى خروجى مورد نياز هستند اندازه كيرى مى شود . بعد كنترل : از طريق شمردن تعداد جابجايى هاى بين وضعيتها اندازه كيرى مى شود .

صفحه 27:
وضعيت : نوعی حالت رفتاری بیرونی حالت مشاهده را نشان مى دهد . انتقال : در نتیجه حادثه ای که سبب می شود نرم افزار یا سیستم حالت رفتاری اش را تغییر دهد » بوجود می آید . مثال یک تلفن بی سیم دارای نرم افزاری که از عملکردهای شماره گیری خودکار پشتیبانی می کند : فشردن دکمه شماره گیری خودکار » نمایشگر یک کد را نشان می دهد که بر مخاطب دلالت می کند . نرم افزار بلافاصله انرا به وضعیت شماره گیری تبدیل می کند .

صفحه 28:
در هنكام محاسبه امتیازات عملکردی ‎OD‏ به انتقالها یک مقدار پیچیدگی نمی دهیم و از رابطه زیر برای محاسبه آن استفاده می کنیم : © + 5 + تي + م + و +0 +21 بط كة همكى بأرامئرها مقادير وزن دار بيجيدكى را براى عناصر فوق الذكر نشان مى د 8 كه هر مقدار وزن دار بيجيدكى با استفاده از رابطه زير محاسبه مى شود : ‎powlxty weed ve‏ 2 ‎On On + Ok OK‏ + 1( 00۷ که 0 ها تعداد وقوع عنصر ؛ را برای هر سطح پیچیدگی نشان می دهند و ۵ ها وزن های معادل آن هستند . محاسبه کلی در شکل 0-4 نشان داده شده است .

صفحه 29:
تعداد خطوط ++ تقرییا 4,6 برابر خطوط 0 امتیاز و قابلیت عملکردی را ایجاد می کند . Ose bly Loree 0 60۵060 0 usc «+0 19 9 PN ‏مم‎

صفحه 30:
متریکهای کیفیت نرم افزار کیفیت برنامه کاربردی فقط با مفيد بودن نیازمندیهای توصیف کننده مشکل طراحی مربوط به مدل سازی راه حل مفید بودن کد برنامه قابل اجرا آزمونهایی که خطاها را آشکار می کنند بدست می آیند . مهندس نرم افزار خوب از اندازه گیری برای ارزیابی کیفیت تحلیل مدلهای طراحی كد منبع آزموتهایی که در موقع ساخت نرمافزار برجود آمه ند استفاده می کند .

صفحه 31:
متربکهایی چون تعداد خطاهای محصول کاری به ازای هر امتیاز کارکردی ( نیازمندیها یا طراحی ) خطاهای کشف شده به ازای هر ساعت بازبینی تعداد خطاهای کشف شده به ازای هر ساعت آزمون در خصوص تاثیر و سودمندی فعالیتهایی که متریکهایی برایشان به --- کار رفته » بصیرت و آگاهی به دنبال خواهد داشت .

صفحه 32:
نگاهی اجمالی بر فاکتورهای موثر بر کیفیت راه اندازی محصول بررسی محصول ( تغییر در آن ) انتقال محصول ( از محیطی به محیط دیگر ) بررسی رابطه بین اين عوامل کیفیتی : ارائه چارچوب مکانیسمی برای اولیت بندی کیفیتها توسط مدیر پروژه ارائه ابزارى براى ارزيابى كميتى از نحوه توسعه و بيشرفت نسبت به _ اهداف كلى ارائه یک چارچوب تقابل عمل از پرستل 669 در تلاش برای پیشرفت

صفحه 33:
اندازه گیری کیفیت اندازه های فراوانی از کیفیت نرم افزار وجود دارد ولی قابلیت تصحیح تعمیر و نگهداری پیوستگی قابلیت استفاده معیار های مفیدی را در اختیار تیم پروژه قرار می دهند .

صفحه 34:
صحت : برنامه باید به درستی کار کند ۰ تعداد نقصها ( عدم انطباق با نیازمندیها ) در هر هزار خط برنامه » رایجترین اندازه برای قابلیت اصلاح می_باشد قابلیت نگهداری : تلاش بیشتری می طلبد که همان سهولت تصحیح برنامه در هنگام مواجه شدن با یک خطا است که متوسط زمان تغییر یک متریک ساده مبتنی بر زمان برای اندازه گیری آن می باشد. جامعیت ( تمامیت ) : توانایی یک نرم افزار را برای مقاومت در برابر دستبردها به برنامه ها » داده ها و اسناد » می سنجد . که دو ویژگی بايد بررسى شود : تهدید : بروز یک حمله از نوعی خاص و در محدوده زمانی مشخص امنیت : احتمال دفع نوعی خاص از حمله ] ( امنیت - ) * ( تهدید[ ( 1 22 تمامیت

صفحه 35:
قابلیت استفاده ( سهولت کاربرد ) : اگر برنامه فاقد آن باشد ؛ دچار نقص خواهد شد » حتی در صورتیکه عملکردهای آن ارزشمند باشند . مهارت فیزیکی یا هوشی که برای یادگیری سیستم مورد نیاز است . زمان مورد نیاز برای ماهر شدن در استفاده از سیستم . افزایش خالص بهره وری که موقعی اندازه گیری می شود که سیستم توسط فردی که بطور متوسط کارایی دارد مورد استفاده قرار گیرد . ایک ارزیابی ذهنی و معقول از دیدگاههای کاربران نسبت به سیستم .

صفحه 36:
کارایی رفع نقص ‎ORG‏ یک اندازه از توانایی فیلتر کردن فعالیتهای کنترل و تضمین کیفیت در موقعی بشمار می آید كه در همه فعالیتهای چار چوب فرآیند به کار رفته باشد . به طور ایده آل مساوی | است . ‎ORE =€/(€+O)‏ که 6 تعداد خطاهایی است که قبل از تحویل نرم افزار به کاربر نهایی مشاهده شده و 0 خطاهایی است که بعد از تحویل یافت شده اند و در حالت عادی بزرگتر از 0 است , = ۶ را می‌ت وان رلهییرلیارزیابی‌توالنایی‌تيم در پیدا کردن‌خطاها قبلاز لنتقا له مهندسی‌نرم لفزار یا فعا لت‌چارچوبب عدودانست

صفحه 37:
متریک های انسجام و جامعیت در فرایند مهندسی نرم افزار در اين بخش چندین استدلال برای متریک ها را بررسی کرده ۳ وروشی را برای جایگزین کردن یک برنامه ی جمع اوری .متریک ها در یک سازمان مهندسی نرم افزار ارائه می شود ‎or‏ ميدي فتتري ‎

صفحه 38:
مسائلی که مدیران پروژه نرم افزار به آن می :پردازند توسعه براورد های معنی دار برای پروژه ها ۴ تولید سیستم های کیفیت بالاتر ۳ تولید محصول کاملا به موقع از طریق استفاده از اندازه گیری ۳ برای تعیین مبنای پروژه ميدي فتتري

صفحه 39:
استقرار خط مبنا از طریق تعیین یک مبنای متریک» می توان به فواید بسیاری در سطح فرایند» پروژه و محصول دست یافت مبنای متریک های حاوی اطلاعات جمع آوری شده از پروژه های قبلی توسعه نرم افزار است و می تواند ساده و یامثل یک مبنای جامع که حاوی دهها اندازه گیری پروژه و متریک های .مشتق از آنهاست.باشد

صفحه 40:
ویژگی های خط مبنا ,دادم باید در حد معقول‌صحیح باشند .) بایستیی رلوپروژم هیمتعدد دادم ه را جمع. اوریکنیم. .© لندازم ها باید منطبق‌با هم باشند.یعنیی کب .خط برنامه بایستی‌در همه يروزه ها کاملاتفسیر شود برنامه هوک اربردو ی اید مشابه با کاروب اشند که 6۶۰ .براوردم شده لست eee eo

صفحه 41:
تریک های نرم افزاری فرايند جمع اوری مترٍ م

صفحه 42:
جمع آوری » محاسبه و ارزیابی متریک ها در حالت ایده ال » داده هایی که برای تعیین یک خط مبنا مورد نیاز هستند»بطورمستمر جمع اوری می شوند زمانی که اندازه ها جمع اوری می شوند. استفاده از متریک ها میسر مشود متریک ها می توانند دامنه وسیعی از متریک های اف پی یا لاک و دیگرمتریک های کیفیت و مبتنی بر پروژه را گسترش دهند.در نهایت اینکه متریک ها بايد طى مراحل براورد» کار " تکنیکی» کنترل پروژه و بهبود فراینده مورد ارزیابی قرار گیرند.ارزیابی متریکدلایل پنهان در نتایج حاصله را روشن می کند و مجموعه شاخص هایی را برای راهنمایی پروژه یا ,فرایند بوجود می اورد ‎ee‏ ميدي فتقري ‎

صفحه 43:
«روش‌برتر توسعه متریک/2)01) یک سازمان برای دارا بودن یک برنامه اندازه گیری صحیح باید :دارای اجزا زیر باشد ببکفتراینه کسهب تولندلهدانیورژد لشیر] ایجلا فحید.ق فرلیند که ابرزلهدتوا به دادم ‎aay gee‏ ایک بدیل‌نماید 0۰ که این‌اهدلفوا در قا بلصطلاحات‌فرم لفزار منعکس‌میر می .سازند فرلیندیکه دادم هعپروژه را به منظور درکاهدلف 6 ,تفسیر می‌نماید ‎cy‏ ميدي فتقري ‎

صفحه 44:
لهمیس[)) اهميت ان در اين حقيقت نهفته است که یکی از تلاشهای اولیه ۳ برای توسعه مجموعه ای از اندازه گیریها می باشد که برای نرم افزار قابل استفاده است و به الگوی پیشرفت نرم افزاری مربوط .میشود 3 ميدي فتقري

صفحه 45:
مراحل الگوی نرم افزاری فرایند انجام براورد در مورد یک پروژه و محیط آن» تعبین اهداف برای پروژه و انتخاب ابزارهای مناسب» روشهای مدیریتی و فناوری .هایی برای ان اهداف تا شانس براورده شدن را داشته باشد فرایند اجرای یک پروژه و نظارت بر داده های مربوط به اين اهداف کیفیتی اين کار در رابطه با فرایند عملکرد بر اساس داده ها در موقع .براورده نشدن اهداف کیفیتی توسط مدیر پروژه انجام می شود فرایندی برای تحلیل داده های جمع اوری شده در مرحله دوم بمنظور ارائه پیشنهاد برای پیشرفت بیشتر اين فرایند مستلزم جستجو بدنبال مشکلات در جمع اوری داده ها و مشکلات در بکارگیری راهنمایی های کیفیتی .ومشکل در تفسیر داده ها میباشد ‎eo‏ ميدي فتتري ‎

صفحه 46:
GQ Malaal دح هدف:برای ساختن چیزی که تحلیل شده و برای مقصود به کار ۳ ‎oe‏ ‏جنبه كل 3 محيط 13 eee ee

صفحه 47:
مدیریت تغییر : نمودار کنترل این تکنیک برای معنا داربودن داده های تکنیکی مربوط به تغییرات است اين تکنیک افراد علاقه مند به بهبود فرایند نرم افزاری را قادر می سازد که تعیین کنند که آیا پراکندگی(تغییرات) و مکان(میانگین حرکت) متریک های فرایند پایدار می باشند یا غير يايدار انواع نمودار کنترلی:).نمودار کنترل طیف حرکت» #.نمودار کنترل فردی(مستقل) ‎ee‏ ميدي فتتري ‎

صفحه 48:
رویه ای کلی برای توسعه ی یک نمودار کنترل طیف حرکتی (1۷]۳) طیف:های حزکت را مخاسبه کنید * ميانكين طيف حركت را محاسبه كنيد الا ميانكين را در عدد 0.0060 ضرب نمایید ۷

صفحه 49:
طریقه ساخت نمودار(چارت) کنترل افراد مقادیر متریک های فردی را رسم می کنیم برای مقادیر متریک ها مقدار متوسط را محاسبه می کنیم مقدار میانگین برای مقادیر طیف حرکتی را در عدد 6.060 ضرب میکنیم و مقدار متوسط بدست آمده در مرحله قبل را با .ان جمع میکنیم.اين نتایج حد بالای فرایند خواهند بود مقدار میانگین برای مقادیر طیف حرکتی را در عدد 6.060 ضرب می کنیم و مقدار متوسط را از آن کم می کنیم .اين نتایج حد يايين فرایند طبیعی خواهند بود فرمول انحراف استاندارد 9(/9-,0006))

صفحه 50:
,قواعد زون یکمفدار منفرد متریکظ خارج از را0006) قرار داشتن دو سوم مقادیر متوالی متریک هاءدر فاصله بیش از دو برابر انحراف استاندارد از مقدار متوسط قرار داشتن چهار پنجم مقادیر متوالی متریک هاء در فاصله بیش از یک برابر انحراف استاندارد از0) قرار داشتن هشت مقدار متوالی متریک ها» در یک سوی مقدار متوسط

صفحه 51:
مجموعه اندازه های سازمان نرم افزاری کوچک زمانی که سپری می شودلبه ساعت يا روز) تا یک درخواست .داده شده »کاملا ارزیابی شود نیروعکار مورد نیاز(نفر_ساعه برلعارزیابی‌امرو() زمانی که سپری می شود تا سفارش تغییر یک ارزیابی کامل .شده به پرسنل داده شود ,نیروی مورد نیاز برای اعمال تغییرات .زمان مورد نیاز جهت اعمال تغییرات ,خطاهای یافت شده طی فعالیت اعمال تغییرات عيوب كشف شده يس از آنكه تغييرات اعمال و محصول به مشتری تحویل گردیده

صفحه 52:
برقراری یک برنامه برای متریک های نرم افزاری اهداف تجاری خود را تعریف می کنیم مشخص نمایید که چه چیزهایی را می خواهید بدانید أهذافا فرعى .جود رأ مشخضل كتيد .موجودیتها و صفات خاصه مرتبط با اهداف فرعى را تعريف كنيد .اهداف اندازه گیری خود را رسم نمایید پرسشهای کمی و شاخصهای مرتبط را مشخص کنید عناصر داده ای را مشخص کنید اندازه های مورد استفاده را مشخص کنید اقداماتی که برای پیاده سازی این اندازه گیری ها باید انجام دهید؛مشخص إكنيد یک طرح و برنامه برای پیاده سازى اندازه كيرى ها آماده كنيد

صفحه 53:
اهداف تجاری اولویت بندی شده توسط جاری اولویت بندی و مهندسین نرم افزار و مدیران تجاری رضایت مشتریان را نسبت به محصولاتمان افزایش دهیم استفاده از محصولاتمان را ساده تر سازیم زمان لازم برای ارائه محصول جدید به بازار را کاهش دهیم پشتیبانی محصولاتمان را ساده تر و روان تر انجام دهیم سود کلی را افزایش دهیم

صفحه 54:
مجموعه پرسشهایی که برای هدف چهارم مطرح نمی گردد آیا درخواستهای تغیبری که از سوی مشتری رسیده» حاوی اطلاعات دقیق برای ارزیابی نحوه اعمال و پیاده سازی آن تغییرات و تعبیر زمانی آن می باشد؟ درخواست های تغییرات عقب افتاده چه اندازه است؟ آیا زمان پاسخ دهی ما به رفع و رجوع خطاها همان قدر است که مشتری انتظار دارد؟ آیا ما فرایند کنترل تغییرات دنبال می کنیم؟ آيا تغییراتی که از اولویت بالایی برخوردارند در زمان مناسب پیاده می شوند؟

صفحه 55:
موی ری

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان