کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

مهندسی نرم افزار (مفاهیم و اصول شی گرایی)

صفحه 1:

صفحه 2:
مهندسی نرم افزار موضوع : مفاهیم و اصول شُی ۰ گرایی ارائه دهنده : مهدی شایسته استاد مربوطه :آقای موسوی نیمسال اول ‎۸٩-۹۰:‏ دانشگاه : پیام نورمشکین شهر

صفحه 3:
> مفهوم شی ۰ گرایی شى ء گرایی ما را قادر می سازد تا جهان را به شیوه ای مدلسازی کنیم که بهتر قابل درک و کاوش باشد. سوه فا

صفحه 4:
الكوى شی . كرابى ( © © ) امروزهالگوی شی . گراء دید گاهکاملی از مهندسی نرمافزر اائه می دهد البته باید از ابتدای فرآیند مهندسی نرم افزار از فناوری شی ء گرا استفاده کرد. سوه فا

صفحه 5:
برنامه سازی ‎OO‏ ‏أزنايش_ 00 شى كرا ؛ ‎©O : Object Oriented‏ شکل ۱-۲۰ مدل پردازش شی گرا

صفحه 6:
مفاهیم شی. گرا عملیات , متدها » سرویس ها ورائت و چند ریختی سوه فا

صفحه 7:
عملیات , متدها ,سرویس ها یک شی ء داده ها را والگوریتمهایی که این داده ها را يردازش مى كنند » بسته بندی می کند. این الگوریتمها را عملیات » متدها » سرويس ها مى نامند. سوه فا

صفحه 8:
شی, تمام صفات خاصه و عملیات كلاس رايه ارث مى يرد سوه م0

صفحه 9:
ییا پیام ها > ابزارهای تعامل اشیا ء هستند. 2 باعث برانگیختن رفتاری درشی ‏ گیرنده می شود این رذ مشاهده می شود. یک عمل در داخل شی. فرستنده به شکل زیر است : ( پارامتر ) عمل . مقصد شی . گیرنده ‎Deke shave 6‏ شكل : مبادله بيام ها بين اشيا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
2 مثال :اگر شی . () بخواهد عملیات )از شی . () را اجرا کند پیامی به شکل زیر به (1) ارسال می کند : )00۵ = = ووه لم همهو انا ore ore 6 | | ove ‏لك‎ ors |] 0600 o— ore وس : مقدار با 8 ی مون ‎ore‏ ‎ao‏ سوه فا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
بسته بندی > بسته بندی یعنی ؛ همه ی اطلاعات یک شیء » تحت یک نام بسته بندی می شوند تا بهعنوان یک مشخصه از برنامه مجدداً بکاز برده شوند. ارو 7 بان ‎Set‏ ‎ad‏ سوه فا

صفحه 12:
مزیت بسته بندای 2۳ جزئیات داخلی پیاده سازی رویه ها پنهان می ماند (پنهان سازی اطلاعات ) ” ساختمان داده ها وعملیاتی که داده ها را دستكارى مى کنند تحت یک نام کلاس ادغام می شوند. 2 واسط های میان اشیا ء بسته بندی شده را ساده‌می کند. ‎ae‏ سوه فا

صفحه 13:
ورائت وجچند ریختی > انتقال بعضی صفات وعملیات به همدیگر :ورانت > جند ریختی : مشخصه ای است که اين امکان را فراهم می کند که عملیات های مختلف دارای نام یکسان باشند. ‎aa‏ سوه فا

صفحه 14:
شناسایی عناصر مدل شی ء گرا * شناسایی کلاس ها و اشیاء تعریف عملیات ‎ae‏ سوه فا

صفحه 15:
شناسایی کلاس ها واشیا ء اشیا ‏ خودشان را با یکی از ره هاى زير ابراز مى کنند: ‎be‏ ‏2 ‎as‏ سوه فا

صفحه 16:
ویژگی های یک شی . مناسب برای سیستم ‎OO‏ 2 اطلاعات حفظ شده 2 خدمات لازم > > عملیات مشترک مشخصه های چند گانه مشخصه های مشترک > نیازمندی های ضروری ‎BEI ame Ps‏ انا

صفحه 17:
تعریف عملیات بیان گر رفتاریک شی . بوده و به شکلی مشخصه های یک شی. را تغییر می دهند , کلاس های عملیات. < عملیاتی که به شکلی ‏ داده ها را تغییر می دهند. "7 عملیاتی که محاسبه را انجام می دهند. = عملیاتی که برای رخ دادن یک رویداد کنترلی برشی نظارت می کنند. U| Os sama 0

صفحه 18:
مدیریت پروژه های نرم افزار شی . گرا فعالیت های موجود دراین مدیریت : ایجاد یک چارچوب پردازشی مشترک برای پروژه. > استفاده از متریک های تاریخی ومعین برای بسط تلاش ها وتخمین زمان. > ایجاد محک های قابل ارائه كه پیشروی را قابل ارزیابی می سازند. 06 سوه فا

صفحه 19:
““تعريف نقاط بازرسی برای سازماندهی خطرات ء تضمین کیفی وکنترل . > مدیریت تغییراتی که به طور یکنواخت با پیشروی پروژه رخ می دهند . پی گیری » مشاهده وکنترل پیشرفت . 06 سوه فا

صفحه 20:
چارچوب ‎(COP) 5 25 sold‏ 0 » رهیاف تس ازمانا در مورد طرلحونرم لفزاربیان‌میچارد . وظایف . > شناسایی معیار برای ساخت و نگهداری نرم افزار. 2 بررسی کارها , معیارها وقطعات قابل ارائه . هه سود 0

صفحه 21:
تکرار تحلیل / طراحی اولیه طراحی پالایش و بازینی اقتباس کلاء ‎(ool |» |‏ enue | ‏آزمایش‎ | اقباس کلاسها مم | سس | سل | ‎[wor‏ enue | ‏ا باط | آزمایش‎ Messe ‏مشتری‎ ‎eq‏ سوه م0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
تفاوت مدل موازی / باز گشتی با سایر مدل ها ‎yak”‏ اینکه مدلسازی تحلیل وطراحی برای سیستم های شی گرایی را ‏نمی توان در یک سطح انتزاعی یکنواخت به انجام رساند. ‏2 تحلیل وطراحی را می توان به طور همزمان روی مولفه های مستقل از سیستم آخزآنجرد. ‏5 5357 اثا

صفحه 23:
متریک ها وبرآورد پروژه شی ۰ گرا محموعه متریک هایی برای ارزیابی : تعداد متون سناریو ‎alas”‏ كلاس های کلیدی ‏تعداد کلاس های پشتیبان ‏> میانگین تعداد کلاس های پشتیبان در هر کلاس کلیدی ‏> تعداد سیستم های فرعی ‏68 سوه فا

صفحه 24:
or برآورد پروژه شی ء گرا تخمین ها را با استفاده از تجزیه کارهاء تحلیل امتیاز کارکردی (۳6۳)) و هر روش دیگری که در مورد برنامه های کاربردی متعارف قابل اجراست» بدست آورید. با استفاده از 9)) خلاصه سناریوهایی نوشته و یک شماره راتعیین کنیل با استفاده از 000019) تعداد كلاس هاى اصلى ( كليد ) راتعيين كنيد. سوه فا

صفحه 25:
> نوع رابط را برای برنامه, طبقه بندی نموده و یک ضریب برای کلاس های پشتیبان ایجاد کنید: وی جرا سب > ‎eo‏ 1 0 < ‎Dext-bosed user interPace ees‏ > ‎CO! es‏ > ‎Corplex BOT 9.0‏ > 0 ‏سود‎ es

صفحه 26:
7 تعداد کل کلاس ها ( اصلی + فرعی ) را در میانگین تعداد واحدهای کاری درهر كلاس ضرب كنيد. 2 تخمين مبتنى بر كلاس رابا ضرب تعداد ميانكين واحدهاى كارى در سناريوهاء جك كنيد . و سود 0

صفحه 27:
رد گیری پیشرفت یک پروژه شی . گرا باید معیارهای عمده زیر را برای رد گیری تکمیل شده پنداشت: 0. ٠ نقطه عطف : تحلیل شی ۰ گرا تکمیل شده : 7 تمامی كلاس ها وسلسله مراتب كلاس تعریف شده وبازنگری شده‌اند. > عملیات وصفات خاصه کلاس دررابطه باهر کلاس تعریف وبازنگری شده‌اند. و سوه فا

صفحه 28:
“” روابط کلاس ایجاد وبازنگری شده اند. 2 مدل رفتاری ایجاد وبازنگری شده اند. 2 کلاس های قابل استفاده مجدد مورد توجه قرار گرفته اند. همه سوه فا

صفحه 29:
* نقطه عطف : طراحی شی . گراتکمیل شده: مجموعه سیستم های فرعی تعبین وبازنگری شده اند کلاس ها به سیستم های فرعی تخصیص يافته وبازنگری شده اند. مسئولیت ها وهمکاری ها شناسایی شده اند. "2 صفات خاصه وعملیات طراحی وبازنگری شده اند. مدل پیغام بری ایجاد وبازنگری شده اند. ‎eo‏ سوه فا

صفحه 30:
* نقطه عطف :برنامه نویسی شی . گراتکمیل شده هر کلاس جدید » در برنامه ای که از مدل طراحی گرفته شده پیاده سازی گردیده است . > کلاس بندی های استخراجی (از کتابخانه قابل استفاده مجدد ) پیاده سازی شده اند . مدل نمونه افزایش یا ساخته می شود. 9۵ سوه فا

صفحه 31:
** نقطه عطف : آزمون شى ‎٠‏ كرا تكميل شده درستی وکامل بودن تحلیل شی + كرا ومدل هاى طراحى بازنكرى شده اند. شبكه الى از کلاس - مسئولیت - همکاری ارائه وبازنگری شده اند. » موارد آزمون طراحى وآزمون هايى در سطح كلاس براى هريك اجرا مى شود. 60 سوه فا

صفحه 32:
> موارد آزمون طراحی شده وآزمون گروهی تکمیل می گردد ودر آخر کلاس ها ترکیب می شوند, آزمون های سطح سیستم تکمیل می گردند. هه سوه فا

صفحه 33:
سوالات تستی شكرمقابركه توسطتيلور ارلئه شده بسیانگر للم جنبه از مفهوم ‎qd.‏ ‏شى كرا مسة KE) ‏سورد‎ ب ) ارث بری ج ) چند ریختی د ) تحرید داده ها 289 سوه فا

صفحه 34:
©. با توجه به شکل مقابل ييامى كه شئ (1) به شيئ (1) مى فرستد » با جه فرمتى است ؟ الف ) [(--0)). 000م0.0)] : وت wessae | [(B.OpdO.{Darc}] (o ج) سم 0] : موس wessuye | [D.Returc_v] (2 or سوه فا < سس Opad ۳0 ۶ f-_ Ops

صفحه 35:
۳ عبارت زیر تعریف كام يك از مفاهيم شىء گرایی است ؟ این مشخصه تعدادی از عملیات های مختلف را قادر می سازد تا دارای اسم یکسانی باشند ‏ اين كار به نوبه خود اشیاء را از یکدیگر جدا نموده و هر کدام را مستقل می سازد الف ) بسته بندی ب ) صفات خاصه ج ) ارث بری د ) جند ريختى ‏ سح سوه فا

صفحه 36:
ادبرارد و گرادی‌سوج» چه مدلیسرلیتسولید نرم لفزار شی گرا پسيشنهاد دادند ؟ الف ) مدل حلزونی ب ) مدل مبتنی بر قطعه ج ) مدل تکاملی / افزایشی . سح د ) مدل موازی / بازگشتی 9 سود 0

صفحه 37:
سوالات تشریحی .تفاوت مدل موازی / بازگشتی با مدل های تکاملی يا مارپیچی در چیست؟ .آویژه گی های یک شی . مناسب برای سیستم براساس پيشنهاد د کود ویورودن را نام ببرید؟ .۰ گروه های مختلف کلاس های عملیات را نام ببرید؟ م0 سوه فا

صفحه 38:
و سوه فا

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان