مهندسی نرم افزار ۲
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- استاندارد
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پاورپوینت مهندسی نرم افزار
- پاورپوینت مهندسی نرم افزار 2
- تولید نرم افزار
- چرخه عمر نرم افزار
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- ساختمان داده
- ساختمان داده ها
- فرايند نرم افزار
- کیفیت نرم افزار
- متریک پروژه
- مدل های نرم افزار
- مدیریت دانش
- مدیریت ریسک
- مهندسی نرم افزار 2
- نرم افزار
- نرم افزار خوب
- واسط کاربر
امتیاز
مهندسی نرم افزار ۲
اسلاید 1: نام درس: مهندسي نرمافزار 2بسم الله الرحمن الرحيمبر گرفته از كتاب : 1- به سوي توليد بهتر نرم افزار دكتر محسن صديقي مشكناني 2- سايت آقاي امين صفايي ml.blogfa.com 3- جزوه درسي آقاي فسنقري
اسلاید 2: نرم افزار چیست ؟ نرم افزار شامل برنامه های کامپیوتری همراه است با مستندات و داده های پیکربندی است که برای درست کارکردن برنامه ضروری است . دو نوع محصول نرم افزاری : 1- محصولات کلی 2- محصولات سفارشی
اسلاید 3: مهندسي نرم افزار Software Enginering تعيين استاندارد براي نرم افزارهاي مختلف و تعيين ساختار دقيق و اجزاء يك نرم افزار بطوري كه در مواقع تغيير يا مشكل از آن استفاده شود0ایجاد و استفاده از اصول ساده مهندسی به منظور رسیدن به یک نرم افزار مقرون به صرفه که قابل اطمینان بوده و روی دستگاههای واقعی کارآمد باشد یک نظام مهندسی است که با جنبه های نرم افزاری محصول ، از مراحل اولیه تعیین مشخصات سیستم تا نگهداری سیستم ، سروکار دارد .ديدگاه نظامند به توليد ، كاركرد ، نگهداري و بازنشستگي نرم افزار) IEEE)
اسلاید 4: افراد و مسئوليت هايشان در قبال نرم افزار كار فرمايان Sponserكاربران Userمتصديان Operatorتوليدكنندگان Developerنگهداران Maintainerتوزيع كنندگان و فروشندگان Vendor
اسلاید 5: نرم افزار خوب از نظر كاربرنيازهاي مورد نظرش را انجام دهديادگيري آن آسان باشدبه خاطر سپاري نخواهدكاركردن با آن آسان باشدموجب افزايش بهره وري او گرددقابليت اطمينان Reliableباشد سامانه اي قابل اطمينان است كه درست كاركند و مطابق تعهداتي كه براي آن تعريف شده است ، در دسترس باشداگر نرم افزاري تنها تحت شرايط بسيار نادري درست كار نميكند ، قابل اطمينان نيست و در واقع يك زنجير به اندازه ضعيف ترين حلقه اش قابل اطمينان استقابليت دسترسي Availability درصدي از زمان است كه محصول براي مخاطبانش قابل استفاده بوده است 0 براي مثال سامانه اي كه از 8 ساعت 2 ساعت خراب است ،75% در دسترس است و قابليت استفاده ي آن 75% خواهد بود
اسلاید 6: سامانه اي قابل اطمينان است كه درست كاركند و مطابق تعهداتي كه براي آن تعريف شده است ، در دسترس باشداگر نرم افزاري تنها تحت شرايط بسيار نادري درست كار نميكند ، قابل اطمينان نيست و در واقع يك زنجير به اندازه ضعيف ترين حلقه اش قابل اطمينان استقابليت دسترسي Availability درصدي از زمان است كه محصول براي مخاطبانش قابل استفاده بوده است 0 براي مثال سامانه اي كه از 8 ساعت 2 ساعت خراب است ،75% در دسترس است و قابليت استفاده ي آن 75% خواهد بود
اسلاید 7: نرم افزار خوب از نظر كارفرمابه كارگيري آن موجب افزايش توان انجام كار نيروي انساني و در مجموع موجب ارتقاي بهره وري موسسه اش گرددبراي خريد و آموزش و نگهداري آن كمتر هزينه كند و اقتصادي باشدمحصول به موقع تحويل و بموقع عملياتي گردد انتقال از وضعيت قبل از به كارگيري اين محصول به آرامي و با كمترين سربار و قطع سرويس دهي انجام پذيردقابل اطمينان باشد (مشابه نظر كاربران)انعطاف پذير باشد
اسلاید 8: نرم افزار خوب از نظر نگهدارندهطراحي خوبكمترين خطا و مشكلات كمتررفع اشكال و توسعه ساده و راحت باشدمدارك و مستندات قابل قبول داشته باشدكد برنامه خوانا و قابل فهم باشدقابليت اطمينان باشد
اسلاید 9: نرم افزار خوب از نظر توزيع كننده و فروشندهمشتري زيادي داشته باشد قيمت محصول مناسب باشدبموقع بودن زمان ارائه محصولناراضي نبودن خريدار سهم مادي مناسب دارا بودن آموزش و خدمات و پشتيباني مناسب پس از فروشقابليت اطمينان
اسلاید 10: نرم افزار خوب از نظر توليد كننده رضايت تمام مخاطبين بموقع بودن زمان تحويل محصولاز جهت تخصصي بهترين ويژگي را دارا باشدمطابق با فناوري روزقابليت استفاده مجدد بخش هاي مختلف در ديگر سيستم ها و حتي فروش مستقل آنهاارتقاي دانش فني او و كاركنان را بدنبال داشته باشد
اسلاید 11: اثرات متقابل ويژگي هاي نرم افزارنارضايتي يك گروه از افراد مرتبط با نرم افزار ، در نهايت موجب نارضايتي ديگر گروهها خواهد شديعني به عنوان مثال اگر كاربر نتواند كار با اين سامانه نرم افزاري را ياد بگيرد و يا كار با آن دشوار باشد ، توان كاري او كاهش پيدا خواهد كرد و اين موجب نارضايتي كارفرما ميگردد و اين قطعا“ در فروش بعدي اين محصول ايجاد مشكل خواهد كرد
اسلاید 12: چرخه عمر نرم افزار Software Life Cycleاز زماني كه ايده ي يك نرم افزار براي يك توليدكننده شكل ميگيرد ، تا زماني كه حمايت از محصول توليده شده كنار گذاشته ميشود ، چرخه عمر نرم افزار ناميده ميتواند و هم ارز فرايند نرم افزار تلقي ميگرددفرايند نرم افزار : مجموعه فعاليت هاي است كه با هدف توليد و تكامل نرم افزار انجام انجام ميشود و اين چرخه را ميتوان به مراحل زير تقسيم كرد :تدوين مشخصات : كارهايي كه محصول بايد انجام دهد و رعايت محدوديتها كه در روند توليد يا عملكرد محصول بايد رعايت شود ، تدوين ميگرددتوليد Development كه شامل : تحليل – طراحي – پياده سازي – آزمايش يعني توليد مطابق خواسته ها و شرايط تدوين شده استقرار Deployment : نصب در محيط مخاطبان و زير بار واقعي و تست واقعيتكامل : ارتقاء و بهبود محصول همزمان با بكارگيري در محيط عملياتي و توليد نسخه هاي جديد محصولبازنشستگي Retirement : زماني كه به دلايلي ،توليد كننده ، دست از حمايت محصول بردارد
اسلاید 14: مدلهاي نرم افزار SoftWare Modeling تجسم و تجريدي از كل فرايند توليد نرم افزار كه شامل : معرفي مراحل مختلف فرايند توليد نرم افزار و چهارچوبهاي فعاليتهاي هر مرحله معرفي محصولات هر مرحلهمعرفي معيارهاي گذر از يك مرحله به مرحله ديگرمعرفي نظام علامت گذاري و معناي آنمثال : مدل آبشاري – مدل چرخشي – مدل توليد سريع – مدل RUP
اسلاید 15: دو وجه اساسي توليد نرم افزاروجه مديريتيمديريت و اداره كردن تخصصي فعاليت ها و تامين منابع مالي وجه تخصصي مفاهيم و روش هاي نرم افزار ، واسط كاربر ، تست البته موضوعات مديريتي و تخصصي بشدت در هم آميخته هستندو بعضي مواقع تمايز بين آن دو مشكل ميشود و همچنين اثرات متقابل بين آنها بايد مد نظر قرار گيرد
اسلاید 16: وجه مديريتي توليد نرم افزارجنبه هاي اداري ،اجرائي و روش هاي است كه شرايط توليد نرم افزار را ميسر و ضابطه مند ميسازد :انتخاب موضوع بررسي توان فني ، هزينه ، زمان ، بصرفه بودن انتخاب كارفرماانتخاب همكارانتخاب ابزاربرنامه ريزي و زمانبنديكنترل و هدايت پروژهمديريت نيروي انسانيقيمت گذاريبازار و بازاريابيامور حقوقي
اسلاید 17: وجه مديريتي توليد نرم افزارجنبه هاي فني و روش هايي كه توليد نرم افزار خوب را ميسر و ضابطه مند ميسازد :انتخاب مدل توليد بررسي مدل و سابق و نيروي متخصص انتخاب استانداردتحليل نيازها كاربر پسنديطراحي انتخاب ابزارخطرات و روش هاي كنترل ايمنيانتخاب مدل آزمونقابليت استفاده مجدد
اسلاید 18: مشكلات توليد نرم افزارعلاوه بر مشكلات توليد در ديگر صنايع مثل سرمايه گذاري ، بازار و برگشت سرمايه ، منابع و محدوديت ها ، ابزار و زمان مشكلات جداگانه زير را دارد:تغييرات سريع در فناوري سخت افزار و نرم افزارانتظار در تغيير سريع و انعظاف پذيري نرم افزارهزينه هاي نامحسوسقابل رويت نبودن فرايند نرم افزارنبود قوانين كافي و دشواري نظارتشكل گيري انتظارات جديد در حين توليد پيگيري ايده هاي جديد كه براي انجام آن تعهدي نداريم ، بهتر است به نسخه هاي بعدي موكول گردد تا موجب تاخير در ديگر تعهدات نگردد.
اسلاید 19: مشكلات توليد نرم افزار درايرانورود نيروهاي غير متخصص از جمله ورود اين اشخاص در اجراي پروژه تكفا نيروهاي منجمدفارغ التحصيلان قديم و بروز نشدن آنها با پيشرفت و تغيير تكنولوژي نيروهاي ناپايدارمهاجرت نيروهاي خوب به ديگر كشور ، شركت هاي نرم افزاري را دچار مشكل كرده استباور نداشتن هزينه هاي نرم افزار و توليد كنندگان (CopyRight)عدم اطلاع و عدم رعايت اصول مهندسي نرم افزارآشفتگي در حمايت دولت عدم وجود يا عدم پايبندي به استانداردهانبود تحقيقات مناسب در زمينه نرم افزار
اسلاید 20: جنبه هاي مديريتيهر توليدي علاوه بر جنبه هاي تخصصي ، بشدت به جنبه هاي مديريتي نيز وابسته است البته با باور عملي به آن
اسلاید 21: انتخابسياست هاي دراز مدتانتخاب پروژه ها روي زمينه تخصصي خاص يا خير ؟انتخاب پروژه ها بر اساس اجراء در سخت افزار ، سيستم عامل يا محيط تخصصي خاص است يا خير؟مهم بودن مبلغ قرارداد ؟مدنظر بودن حمايت درازمدت از محصولانتخاب همكارمعيار انتخاب موضوع همكاري و شرايط و ويژگي آنويژگي هاي مثبت اخلاقي ، پايبندي به تعهدات و قرارهاتوان تخصصي و تجربه و سابقه لازمقدرت كار گروهيتوان ارتباط با ديگران و روابط عمومي خوبداشتن وقت كافي ( وابستگي و انتظار براي يك متخصص كم فرصت ، افراد ديگر را كم اثر ميكند)نظم ، تلاش داشتن سرمايه و يا ارتباطات اجتماعي قويعدم دخالت افراد صرفا“ بابت رفاقت تناسب فرد با وظيفهتقسيم منافع به نسبت فعاليت
اسلاید 22: انتخاب پروژه : با انتخاب يك پروژه نامناسب موفقيت بسيار دشوار است.وجود مخاطب مشخص يا وجود بازار مناسب : ممكن است موسسه با تلاش بسيار محصولي با كيفيت فني بالايي توليد كند ولي كسي حاضر به خريد آن نباشد در اين صورت مخاطب پروژه فقط توليدكننده آن خواهد بود! و اين يعني هدر رفتن منابعكار مشخص : بايد توانايي هاي محصول (خواسته هاي عملكردي) مشخص باشدشرايط مشخص : شرايط تاثير گذار مثل زمان ، سيستم عاملقابليت انجام : حسب بودجه و تلاش و زمان پيش بيني شده قابل انجام باشدارزش : ارزش انجام ، حسب بودجه و تلاش و زمان را داشته باشددر امتداد اهداف دراز مدت توافق رسمي : ويژگي هاي پروژه رسما“ مورد توافق توليد كننده و كارفرما باشدعوامل دشوار كننده ي امور تخصصي پروژهحجم بسيار زياد داده ها : مثلا“ كار بروي داده هاي سيستم ثبت احوال كشوري يا امور بانكي كشور با يك سيستم دانش آموزي يك مدرسه متفاوت است.تعداد كاربران همزمان : به جهت مشكلات همزماني در كار با منابع مشترك كاربران راه دور : مشكل مخابراتي (ارتباطي) ،امنيت ، بن بست ، پشتيباني پروتكل هاحساسيت زمان پاسخ و عمل در زمان واقعياهميت ويژه ي قابليت اطمينان و قابليت دسترسي بالااهميت ويژه ايمنينرم افزار هاي سيستميمحيط هاي فيزيكي خاصتجهيزات خاص غير متداول كار نو و جديد
اسلاید 23: عوامل دشوار كننده ي مديريت پروژه عدم همكاري كاربران نهاييتزلزل مديريتي كارفرمايانعدم تجانس توليدكنندگان با محيط عملياتيهمكاران غير خودكارهمكاران منجمدانتخاب كارفرماكارفرمايان دولتيكارفرمايان خصوصي كارفرمايان بي اطلاعكارفرمايان مطلعكارفرمايان قابل اطمينان و سازگارارزيابي انتخابدر صورتي كه معيار براي انتخاب داشته باشيم ،ميتوانيم در طي زمان آنرا ارزيابي كنيم و بكمك مقايسه با كارهاي مشابه يا مشورت با متخصصي مربوطه مسيرهاي اشتباه را متوجه و در اولين فرصت آنرا تصحيح كنيم
اسلاید 24: مديريت نيروي انساني و مديريت دانشنيروي انساني مهم ترين و گران ترين عامل در روند توليد نرم افزار است زيرا بزرگترين سرمايه يك موسسه توليد نرم افزار ، ”آگاهي ها“ يا نيروي انساني متخصص آن استكار گروهي : براي كار جدي توليد نرم افزار ، دير يا زود ناچار به كار گروهي هستيم و در اين راستا با توجه به ويژگي هاي پروژه وجود تخصص هاي مختلفي در در تيم كاري ضروريست : معمار نرم افزار تحليل گرطراحبرنامه سازواسطه سازمتخصص كاربردهاي وبمتخصص بانك هاي اطلاعاتيمتخصص هوش مصنوعيمتخصص ميان افزارمتخصص ايمنيمتخصص استانداردبايگان (مسئول نگهداري مستندات)ذكر تخصص هاي فوق به اين معني نيست به ازاي هر تخصص يك يا چندفرد باهمين مسئوليت در موسسه بكارگيري ميشود بلكه ممكن است چند كار را يك نفر بعهده بگيردمسئول تيم : لازم است در هر كاري ، فردي مسئول تقسيم كار و هماهنگي فعاليتهاي اعضاي تيم باشد و انتخاب فردي شايسته و مورد قبول افراد تيم باشد
اسلاید 25: محيط فيزيكي كار : محيط نامناسب توان كاري را بشدت كاهش ميدهد و محيط فيزيكي كار بايد داراي شرايط زير باشد :درجه حرارت صندلي و ميزكار راحت و مسلطقفسه بندي مناسبنور مناسببخش بندي مناسبوسايل و خدمات پذيرايينظم محيطنظافت و زيبايي محيطمحيط ذهنياطمينان از رعايت حقوق مادي شخصيروشن و مدون بودن حقوق ماديكافي بودن حقوق مادي براي نيازهاي به حق و معقول شخصروشن و مدون بودن وظايف و اختياراتصداقت و صميميت و خلوص متقابلكار از راه دورتوليد نرم افزار از كارهايي است كه به خوبي از راه دور و ازمنزل هر يك از نيروهاي همكار قابل انجام است
اسلاید 26: آموزش نيروها : اگر نيرويي بالقوه داراي توانايي هاي لازم و اماده همكاري است ، با ارائه يآموزش هاي مورد نياز ميتوان براي استفاده كارآمدتر از توان او اقدام كرد0آموزش هاي محيطي ، شامل مجموعه آگاهي هاي لازم از محيط يا ماوريت جديد شخص براي اطلاع از اهداف و روش ها و مقررات براي كار بهتر در محيط كار است.جلسات هم فكري و تصميم گيري : جلسات تنها با حضور افراد ذيربط صورت ميگيرد و كارهاي انجام شده مورد بحث و بررسي و ارزيابي قرارگرفته و براي اقدامات بعدي تصميم گيري ميشود
اسلاید 27: متریک های پروژه و فرآیند نرم افزارََ
اسلاید 28: متریک و اندازه گیری چیست؟متریک های فرآیند و محصول نرم افزاری اندازه گیری های کمیتی هستند که به افرادی که با نرم افزارکار می کنند امکان می دهند تا نسبت به کارآمد بودن فرآیند و پروژه های نرم افزاری بینش پیدا کنند.انواع متریک های نرم افزار1. فرآیند2. پروژه 3. متریک های محصول
اسلاید 29: دلایل اندازه گیری منابع وفرآیند های نرم افزاری1. مشخص کردن 2. ارزیابی کردن3. پیش بینی کردن 4. پیشرفت کردنمتریک ها در حوزه پروژه و فرآیندنشانگرهای فرآیندی به یک سازمان مهندسی نرم افزار امکان می دهند تا ارزیابی کنند چه چیزی موثر و چه چیزی غیر موثر استمتریک پردازشی در سرتاسر پروژه ها وطی زمان های طولانی جمع آوری میشود .هدف آنها ایجاد علامتهایی است که به بهبود طولانی مدت در فرآیند نرم افزاری منجر می شود.
اسلاید 30: ویژگیها ی علامتهای پروژه1. خطرات بالقوه را پیدا می کند.2. حیطه های مشکل آفرین را چاره میکند.3. جریان کار یا وظایف را تنظیم می کند.4. وضعیت یک پروژه در حال اجرا را ارزیابی می کند.تحلیل خرابی به چه روشهایی صورت می گیرد؟1. همه خطاها و معایب بسته به منشء شان طبقه بندی میشوند.2. هزینه تصحیح هر خطا و عیب ثبت می شود.3. تعداد خطا ها و معایب در هر طبقه شمرده میشود و آنها به ترتیب از بالا به پایین رده بندی می شوند.4. هزینه کلی خطاها و معایب در هر طبقه محاسبه میشود.
اسلاید 31: هدف از متریک های شبکه دو جنبه دارد:1. متریک ها برای به حداقل رساندن زمان برنامه از طریق انجام تطبیق های لازم برای پرهیز از تاخیرها و کم کردن خطرات و مشکلات بالقوه بکار می روند.2. متریکهای پروژه به منظور سنجش کیفیت محصول بصورت مستمر و اصلاح رهیافت فنی برای بهبود کیفیت در صورت لزوم مورد استفاده قرار می گیرد.هر پروژه باید موارد زیر را اندازه گیری نماید:1. ورودی ها-اندازه منابع (یعنی افراد ومحیط) لازم برای انجام کار 2.خروجی ها-اندازه گیری های محصولات کاری یا قابل حمل که طی فرآیند مهندسی نرم افزار تولید میشوند.3. نتایج-اندازه هایی که موثر بودن کالاهای قابل حمل و تحویل را بیان میکنند.
اسلاید 32: اندازه گیری در دنیای نرم افزار 1. اندازه گیری مستقیم:شامل هزینه وتلاش به کار رفته می باشد. باشد.مانند:خطوط کد تولیدی –سرعت اجرا – اندازه حافظه 2. اندازه گیری غیر مستقیم عبارتند از :عملکرد –کیفیت – پیچیدگی- کارآیی- قابلیت اطمینان و نگهداریمجموعه ای از متریک های ساده مبتنی بر اندازه را می توان برای هر پروژه تکمیل نمود:1. خطاها در kloc(هزار خط برنامه)2. تعداد عیب ها در هر هزار خط 3. هزینه هر خط برنامه4. تعداد خطا ها به ازای هر نفر-ماه5. تعداد خطوط برنامه به ازای هر نفر –ماه هزینه هر صفحه از مستندات
اسلاید 33: امتیازات عملکردی با استفاده از یک رابطه تجربی بر اساس اندازه های قابل شمارش ( مستقیم ) دامنه اطلاعات نرم افزاری و ارزیابی پیچیدگی نرم افزاری بدست می آیند. فاکتورهای وزنی پیچیده متوسط ساده تعداد پارامتر های مورد اندازه = 6 4 3 * تعداد ورودی های کاربر = 7 5 4 * تعداد خروجی های کاربر = 6 4 3 * تعداد پرس و جوها= 15 10 7 * تعداد پرونده ها = 10 7 5 * تعداد رابطهای خارجی تعداد کل
اسلاید 34: تعداد ورودی کاربر : هر ورودی که داده های محوری و مورد نیاز برنامه را فراهم آورد.داده های ورودی باید با سوالاتی که جداگانه پرسیده می شوند فرق داشته باشند .تعداد خروجی کاربر :هر خروجی ( به گزارشها ، بررسی ها ، پیام های خطا و ... اشاره دارد ) که اطلاعات مبتنی بر برنامه کاربردی نرم افزار را فراهم آورد . تعداد در خواستهای کاربر :هر ورودی مرتبط که باعث بوجود آوردن چندین پاسخ نرم افزاری فوری به شکل خروجی مرتبط می شود. تعداد فایلها :هر نوع فایل اصلی منطقی ( گروه بندی منطقی داده هایی که ممکن است یکی از بحثهای یک پایگاه داده های بزرگ یا یک فایل جدا باشند . )تعداد رابطه های خارجی :هر رابطه قابل خوانده شدن توسط ماشین ( فایلهای داده ها بر روی نوار یا دیسک ) که برای انتقال اطلاعات به یک سیستم دیگر بکار می روند .
اسلاید 35: تعیین پیچیدگی وقتی داده ها جمع آوری شدند ، یک مقدار پیچیدگی با هر شمارش همراه می شود ، که تعیین آن تا حدی ذهنی است .برای محاسبه امتیازات عملکردی ( FP ) ، رابطه ذیل به کار می رود :FP = (Count total) * [ 0.65 + 0.01 * ∑ ( Fі ) ]14 .. 1 = , іمجموع همه مدخلهای FP
اسلاید 36: سوالهایی برای تنظیم پیچیدگی آیا سیستم به پشتیبان و احیا و بازیابی فایل اطمینان نیاز دارد؟آبا ارتباطات داده ها مورد نیاز است ؟آیا عملگردهای پردازشی توزیع شده وجود دارند ؟آّیا عملکرد آنها ضروری و بحرانی است ؟آیا سیستم در یک محیط عملیاتی کاربردی سنگین موجود اجرا شده است ؟آبا ورود داده های روی خط به تراکنش ورودی نیاز دارد ؟آیا فایلهای اصلی بطور متصل و روی خط به هنگام سازی می شوند ؟ آیا فرآیندهای درونی پیچیده است ؟آیا تبدیلها و نصب چندگانه در سازمانهای مختلف طراحی شده است ؟آیا کد برنامه طوری طراحی شده که مورد استفاده مجدد قرار گیرد ؟آیا سیستم برای نصب چندگانه در سازمانهای مختلف طراحی شده است ؟آیا برنامه نرم افزاری برای تسهیل تغییرات و سهولت استفاده توسط کاربر طراحی شده است ؟آیا ورودی ها و خروجی ها ، فایل ها یا درخواستها و پرس و جو ها پیچیده هستند ؟
اسلاید 37: بعد از محاسبه امتیازات عملکردی برای نرمال کردن اندازه ها ، جهت کیفیت و بهره وری نرم افزار و دیگر ویژگیها مورد استفاده قرار می گیرند تعدا خطاها به ازاری هر امتیاز کارکردی تعداد عیوب و نواقص به ازای هر امتیاز کارکردی تعداد صفحات مستندات به ازای هر امتیاز کارکردی تعدا امتیازات کارکردی به ازای هر نفر ماه
اسلاید 38: تطبیق رهیافتهای مختلف متریک تعداد خطوط C++ تقریبا 1.6 برابر خطوط FORTRAN ، امتیاز و قابلیت عملکردی را ایجاد می کند .
اسلاید 39: متریکهای کیفیت نرم افزارکیفیت برنامه کاربردی فقط با مفید بودن نیازمندیهای توصیف کننده مشکل طراحی مربوط به مدل سازی راه حل مفید بودن کد برنامه قابل اجرا آزمونهایی که خطاها را آشکار می کنند بدست می آیند . مهندس نرم افزار خوب از اندازه گیری برای ارزیابی کیفیت تحلیل مدلهای طراحی کد منبع آزمونهایی که در موقع ساخت نرم افزار بوجود آمده اند استفاده می کند .
اسلاید 40: متریکهایی چون تعداد خطاهای محصول کاری به ازای هر امتیاز کارکردی ( نیازمندیها یا طراحی )خطاهای کشف شده به ازای هر ساعت بازبینی تعداد خطاهای کشف شده به ازای هر ساعت آزمون در خصوص تاثیر و سودمندی فعالیتهایی که متریکهایی برایشان به کار رفته ، بصیرت و آگاهی به دنبال خواهد داشت .
اسلاید 41: نگاهی اجمالی بر فاکتورهای موثر بر کیفیت راه اندازی محصول بررسی محصول ( تغییر در آن ) انتقال محصول ( از محیطی به محیط دیگر ) بررسی رابطه بین این عوامل کیفیتی :ارائه چارچوب مکانیسمی برای اولیت بندی کیفیتها توسط مدیر پروژه ارائه ابزاری برای ارزیابی کمیتی از نحوه توسعه و پیشرفت نسبت به اهداف کلی ارائه یک چارچوب تقابل عمل از پرسنل QA در تلاش برای پیشرفت
اسلاید 42: اندازه گیری کیفیت اندازه های فراوانی از کیفیت نرم افزار وجود دارد ولی قابلیتتصحیح تعمیر و نگهداری پیوستگی قابلیت استفاده معیار های مفیدی را در اختیار تیم پروژه قرار می دهند .
اسلاید 43: صحت : برنامه باید به درستی کار کند ، تعداد نقصها ( عدم انطباق با نیازمندیها ) در هر هزار خط برنامه ، رایجترین اندازه برای قابلیت اصلاح می باشد .قابلیت نگهداری : تلاش بیشتری می طلبد که همان سهولت تصحیح برنامه در هنگام مواجه شدن با یک خطا است که متوسط زمان تغییر یک متریک ساده مبتنی بر زمان برای اندازه گیری آن می باشد.جامعیت ( تمامیت ) : توانایی یک نرم افزار را برای مقاومت در برابر دستبردها به برنامه ها ، داده ها و اسناد ، می سنجد . که دو ویژگی باید بررسی شود : تهدید : بروز یک حمله از نوعی خاص و در محدوده زمانی مشخص امنیت : احتمال دفع نوعی خاص از حمله ] ( امنیت -1 ) * ( تهدید[ ( 1- ∑= تمامیت
اسلاید 44: قابلیت استفاده ( سهولت کاربرد ) : اگر برنامه فاقد آن باشد ، دچار نقص خواهد شد ، حتی در صورتیکه عملکردهای آن ارزشمند باشند .مهارت فیزیکی یا هوشی که برای یادگیری سیستم مورد نیاز است .زمان مورد نیاز برای ماهر شدن در استفاده از سیستم .افزایش خالص بهره وری که موقعی اندازه گیری می شود که سیستم توسط فردی که بطور متوسط کارایی دارد مورد استفاده قرار گیرد .یک ارزیابی ذهنی و معقول از دیدگاههای کاربران نسبت به سیستم .
اسلاید 45: کارایی رفع نقص DREیک اندازه از توانایی فیلتر کردن فعالیتهای کنترل و تضمین کیفیت در موقعی بشمار می آید که در همه فعالیتهای چار چوب فرآیند به کار رفته باشد .به طور ایده آل مساوی 1 است . DRE = E / ( E + D ) که E تعداد خطاهایی است که قبل از تحویل نرم افزار به کاربر نهایی مشاهده شده و D خطاهایی است که بعد از تحویل یافت شده اند و در حالت عادی بزرگتر از 0 است .DRE را می توان راهی برای ارزیابی توانایی تیم در پیدا کردن خطاها قبل از انتقال به مهندسی نرم افزار یا فعالیت چارچوب بعدی دانست .
اسلاید 46: فرایند جمع اوری متریک های نرم افزاری
اسلاید 47: تحلیل و مدیریت مخاطرات (ريسك) چیست؟ تحلیل ریسک (مخاطره) و مدیریت عبارت است از یک سری از اقدامات که یک تیم نرم افزاری کمک می کند تا عدم قطعیت را دریافته و آنرا مدیریت نمایند.آگاهی از اینکه چه اشكالاتی ممکن است پیش آید.اولین گام : شناسایی ریسکدومین گام : باید هر ریسکی تحلیل گردد تا احتمال وقوع آن و میزان خسارتی را که در صورت وقوع به بار می آورد تعیین شود. به محض اینکه این اطلاعات سبک شدند، خطرات بر اساس احتمال وقوع و تاثیر طبقه بندی می شوند. سومین گام : طرحی پیاده می شود تا خطراتی که احتمال وقوع آنها زیاد است وتاثیر آنها بیشتر است مدیریت نماید.
اسلاید 48: ریسک های نرم افزار عدم قطعیت: رویدادی که مشخص می کند آیا ریسکی به وقوع خواهد پیوست یا خیر: یعنی هیچ ریسکی که احتمال وقوع آن 100% باشد وجود ندارد.خسارت : اگر ریسک یک واقعیت باشد، پیامد ها و یا خسارات ناخواسته ای بوقوع خواهد پیوست. یک روش کاربردی برای شناسایی ریسک ها عبارت است از تهیه یک چک لیست حاوی موارد ریسک از چک لیست می توان برای شناسایی ریسک و نقطه عطف مربوط به مسائل فرعی شناخته شده و قابل پیش بینی ریسک استفاده کرد.
اسلاید 49: ساخت و توسعه یک جدول ریسک:یک تیم پروژه با فهرست بندی تمام ریسک ها (صرفنظر از فاصله زمانی وقوع آن) در اولین ستون جدول آغاز می گردد.هر ریسک در ستون دوم طبقه بندی شده است.احتمال وقوع هر ریسک در ستون بعدی جدول آمده است.میزان احتمال هر ریسک را اعضای تیم می توانند تخمین بزنند.میانگین مقوله های هر چهار جزء ریسک – عملکرد، پشتیبانی ، هزینه و برنامه زمانی – برای تعیین ارزش کلی تاثیر برآورده می گردد.
اسلاید 50: مثالی از مخاطرات پیش از مرتب سازی م.ن.ت مدیریت – نظارت – تخفیف (RMMM) CU مشتری و PS سایز پروژه TE کارکنان BU تجاری DE محیط توسعه . مقادیر تاثیر : 1- فاجعه 2- مرزی 3- بحرانی 4- قابل اغماض
اسلاید 51: مدیر پروژه جدول مرتب شده حاصل را مورد بررسی قرار داده و یک خط فرضی (برشی) تعریف می کند «خط فرضی» بیانگر این است که فقط به ریسک هایی که در بالای خط قرار گرفته اند توجه بیشتری می شود. ریسک هایی که در پایین خط قرار می گیرند مجدداً مورد بررسی قرار می گیرند تا اولویت بندی مرحله دوم انجام پذیرد.
اسلاید 52: تمام ریسک هایی که در بالای خط فرضی قرار می گیرند باید کنترل گردند. ستونی که تحت عنوان م.ن.ت ریسک نام گرفته دارای نشانگری است به طرف تخفیف و تعدیل ، کنترل و نظارت و مدیریت ریسک و یا بعبارت دیگر مجموعه ای از چند صفحه اطلاعات در خصوص ریسک که برای کلیه ریسک های که در بالای خط فرضی قرار گرفته اند در نظر گرفته شده اند .
اسلاید 53: ارزیابی میزان اثر:ماهیت : ماهیت ریسک بیانگر مشکلاتی است که در صورت وقوع ریسک بروز خواهند نمود.حوزه : سختی آن را با پراکندگی و توزیع کلی آن تلفیق می نماید.زمان: بیانگر این است که چه وقت و برای چه مدتی تاثیر آن محسوس خواهد بود. در بیشتر موارد یک مدیر پروژه خواهان این است که «خبر های ناخوشایند » هرچه زودتر برسد . اما در برخی مواقع ترجیح می دهند که این خبرها دیرتر برسند.در معرض ریسک قرار گرفتن کلی را RE نامیده می شود و می توان با استفاده از رابطه زیر تعیین کرد.RE= P* C بيانگر هزينه وارده به پروژه در صورت وقوع ريسک بيانگر احتمال وقوع يک ريسک
اسلاید 54: چند رهيافت براي مديريت خطردر زمان هر انتخاب بايد به خطرات احتمالي اين تصميم توجه داشتدقت در انتخاب افراد (چه مخاطب و چه همكار)رضايت مجموعه نيروهاي داخليجلوگيري از ايجاد محصول نامطلوب و بي كيفيت
اسلاید 55: مستند سازي : كار ثبت ، توليد سند و در واقع ماندگار كردن اطلاعات ، قرارها ، خواسته ، طرح ها ، روش ها ، فرايندها ، وقايع و ثبت همه موضوعات مرتبط با پروژه كاربردهاي مستندسازي : ايجاد زبان مشترككاهش بدفهمي و تبعات آنافزايش قابليت رويتهدايت و كنترل توليدمقابله با مشكل تغييرمقابله با مشكل تغيير ديدگاهها و فراموشيكمك به استفاده مجددمبناي اسنتاد در دعوا هاي حقوقيابزار پيش گيري از خطا و اشكال زدائي و نگهداريابزار كاهش خطركمك به مديريت بهتررهيافت ها براي مستندسازي موثراستفاده از ابزارهاي مناسب رايانه ايداشتن الگوهاي مشخصاستفاده از الگوهاي آمادهداشتن نظام بايگاني مناسبداشتن مسئول مشخصتوليد به موقعارائه رسمي و به موقع سندگزارش عدم توفيقمديريت نسخه هاي مختلف سندجمع آوري زباله ها (اسناد غير مفيد)
اسلاید 57: استاندارد و كيفيتاستاندارد چيست ؟مجموعه اي از تعاريف يا قرارها كه از مشخصات فني يك مقوله و توسط صاحب نظران آن مقوله ، بر اساس مباني مشخص ، تعريف و تدوين شده باشد.بهترين راه دسترسي به استانداردها ، از طريق موسسات مولد استاندارد مثل IEEE و W3G و OMG و موسسات مسئول استاندارد مثل ANSI و ISO است 0موسساتي مثل مثل ANSI و ISO معمولا“ دسترسي به استانداردهاي مختلف از موسسات مرتبط در كشورهاي مختلف را حمايت كرده و امكان جستجو را فراهم ميكنند و در واقع آنها استانداردها را به عنوان محصول ميفروشند و موسسات غير انتفاعي مثل OMG و همچنين موسسات تجاري مثل HP دريافت محدود مجاني استاندارد هاي خود را اجازه ميدهند0
اسلاید 59: قيمت گذاري و بازارهزينه ها ي توليد نيروي انساني محيط كار تجهيزات اداري سخت افزار نرم افزار هاي مورد استفاده ابزار هاي توليد نرم افزار هزينه هاي آزمايش و كنترل توليد هزينه هاي تغيير هزينه هاي آموزشتبليغات و بازاريابيمسافرتهاخدمات رفاهي براي كاركنان
اسلاید 60: شانس تعداد نسخه هاي فروشبرنامه ريزي نوع فروش ( سفارش محدود – توليد انبوه)
اسلاید 62: طراحي واسط كاربربخشي از يك سامانه كه به نوعي با مخاطبان اين سامانه ارتباط برقرار ميكند0واسط كاربر همان است كه كاربران نهايي از فرايند توليد نرم افزار در انتها ببينيم0اجزاء واسط كاربر :آنچه روي صفحه نمايش ظاهر ميشودانواع فهرستهاانواع پيام هافرمانهايي كه در اختيار كاربر قرار ميگيرندانواع فرمها
اسلاید 63: آزمايشتمام تلاش هاي كشف و رفع خطا عملا“ در مقوله ي آزمايش قرار ميگيرد و يكي از آزمايشات مهم آزمايش كد نرم افزار مورد توجه است0آزمايش جعبه سياهدر اين آزمايش مولفه به صورت يك جعبه ي سياه كه عملكرد داخلي آنرا نميدانيم ، تلقي ميشود0 پس در اين آزمايش عملكرد بيروني و نتيجه اجراي اين مولفه مورد توجه خواهد بود0 ميخواهيم اجراي اين مولفه در مقابل ورودي هاي مختلف ، به خروجي هايي كه انتظار داريم منجر شود 0 بايد توجه داشته باشيم كه :اگر مولفه اي براي n مجموعه از ورودي ها درست عمل كند هيچ ضمانتي وجود ندارد كه براي n+1 امين مجموعه از ورودي ها درست كار خواهد كرد0به اين ترتيب به جز مولفه هاي بسيار كوچك و بديهي ، آزمايش كامل مولفه ، براي تمام ورودي هاي ممكن عملي نيست 0 به عنوان مثال براي تابع ساده اي مثل int add(int a , int b) بايد تمام مقادير ممكن براي پارامترهاي a و b و نتيجه add را در نظر گرفت0عملكرد درست يك مولفه در مقابل وروديهاي غلط هم مهم است 0 تهيه مولفه اي كه وظيفه آن توليد داده هاي آزمايشي براي مولفه اصلي مورد آزمايش است0در انتخاب مجموعه مقادير حتما“ مقادير لبه مرز مورد آزمايش قرار گيرند
اسلاید 64: آزمايش جعبه سفيددر اين آزمايش عملكرد داخلي مولفه مورد توجه است 0 ميخواهيم مسيرهاي مختلف اجراي دستورات اين مولفه را دنبال كنيم 0 به گونه اي كه مطمئن شويم تمام مسيرهاي ممكن پوشش داده شده و همه به درستي كار ميكند0در اين جا هم بايد توجه داشته باشيم كه :پوشش تمام مسيرها به جزء مولفه هاي بسيار ساده عملي نيست 0 چرا كه اگر روند اجراي حلقه ، تعداد مسيرها ميتواند نامحدود باشد0 پس اين جا هم با تعداد زياد حالت ها روبرو هستيم0اينجا هم راه حل اصلي براي برخورد با تعداد زياد ، گروه بندي مسيرها و سعي در انتخاب داده هاي آزمايش به گونه اي است كه از تمام مسيرها مثال هايي آزمايش شود، با اين اميد كه اين مولفه در قبال تمام مسيرهاي مشابه درست عمل ميكند0دستورات متوالي را ميتوان به عنوان يك بلوك در نظر گرفت ، با اين تعبير كه اگر يكي اجراء شود عملا“ بقيه هم اجراء ميشوند و به اين ترتيب كا راحت ميشود0 در اين آزمايش جعبه سفيد بايد تمام انواع ارتباط بين بلوك ها پوشش داده شوندپوشش شرط (if) : تمام شاخه هاي ممكن در عبارات شرطي پوشش داده شوند و ملاحظه ميشود كه چقدر جملات ظرطي تودرتو دردسر سازند0پوشش حلقه (Loop) : تمام حلقه ها بايد پوشش داده شوند0كشف و حذف كدهايي كه هيچ وقت اجراء نميشوند 0حلقه هايي كه شرط ورود به آن يا خروج از آن ، به اشتباه هيچ گاه برقرار نميشود0هر دو آزمايش جعبه سفيد و سياه ضروريست و انجام يكي ، ضرورت آزمايش ديگر را نفي نميكند0
اسلاید 65: آزمايش ساختمان داده ها ( بررسي اقلام داده ها و مقادير مورد نظر )آزمايش كاراييآزمايش مجددآزمايش بحران ( وضعيت نرم افزار در بدترين شرايط مورد ارزيابي قرار گيرد)آزمايش آلفا ( آزمايش محصول در محيط كاري توليد كننده نه محيط واقعي)آزمايش بتا ( آزمايش محصول در محيط فيزيكي همكاران يا كاربران آزمايش ، يعني توسط افرادي غير از توليد كننده و غير مشتري)آزمايش قبول (Acceptance test) : آزمايش درستي محصول نهايي و در محيط و شرايط واقعي و نهايي كار
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.