علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

مواد و فرآیندهای تولید

mavad_va_raveshha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مواد و فرآیندهای تولید”

مواد و فرآیندهای تولید

اسلاید 1: فهرست عنواین حسن بدخشان satrap021@gmail.com1-منابع و مأخذ2-سؤالات تحقیق3-ضرورت و اهمیت روش تحقیق4-تعاریف ارائه شده از روش تحقیق5-نسبت روش و روش شناسی6-روش علمی7-تفاوت روشهای تحقیق طبیعی وعلوم انسانی8- چالش های علوم انسانی 9-پژوهش کیفی10- محاسن و معایب روش تحقیق کمی 11- محاسن و معایب روش تحقیق کیفی

اسلاید 2: منابع و مأخذ1- ساروخانی،باقر(1388)روشهای تحقیق در علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی2- خاکی غلامرضا(1379)روش تحقیق در مدیریت:انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی3- دلاور علی(1384)مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی :انتشارات رشد4-بلیکی نورمن(1391)پارادیم های تحقیق در علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ترجمه حمیدرضاحسنی5- محمدپور احمد(1389)روش در روش انتشارات جامعه انسانی6-بلیکی نورمن(1387)طراحی پژوهش های اجتماعی:نشر نی ترجمه حسن چاوشیان7- لاورنس ویلیام(1390)روش های پژوهش اجتماعی ترمه ترجمه ابوالحسن فقیهی8-فرشاد گهر ناصر(1385) روش تحقیق و مأخذ شناسی در علوم اجتماعی دانشکده امور اقتصادی9-ایران نژاد مهدی(1390) روشهای تحقیق در علوم اجتماعی نشر مدیران10-سرمد زهره وهمکاران(1390) روشهای تحقیق در علوم رفتاری ترمه11- دانایی فر حسن وهمکاران(1391)روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت صفار12-خلیلی سیاوش(1389) روشهای تحقیق در علوم انسانی یادواره13-دانایی فر حسن وهمکاران(1388) روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت صفار14-حسن زاده رمضان(1391) روشهای تحقیق در علوم رفتاری ساوالان15- سایر آندرو(1388) روش در علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی ترجمه عماد افروغ16- سکاران اوما(1388) روشهای تحقیق در مدیریت آموزش و پژوهش ترجمه محمد صائبی

اسلاید 3: سؤالات تحقیقسؤال اصلیآشنایی نظری با برنامه های پژوهش کاربردی نظام مند و علمی چه تأثیری بر مطالعات و پژوهش های علمی دارد؟سؤالات فرعی1-منظور از روش تحقیق چیست؟2-نسبت بین روش و روش شناسی چگونه است؟3-منظور از روش علمی چیست؟4-آیا می توان روش های تحقیق طبیعی را در علوم انسانی بکار برد؟5-چه تفاوتی بین پژوهش های کمی و کیفی وجود دارد؟

اسلاید 4: ضرورت و اهمیت روش تحقیقآنچه یک نظریه علمی را از سایر روش های کسب دانش متمایز می کند به کاربردن روش های تحقیق علمی در دستیابی به دانش است. 1- روش تحقیق به عنوان دستورالعمل برای ارتباطات یعنی ایجاد زمان مشترک تسهیل ارتباطاتروش تحقیق حداقل کار دانشمندان علوم اجتماعی رااز دو نقطه نظر تسهیل می کند 2- روش تحقیق به عنوان قانونی برای درک روابط علت و معلول(رعایت منطق)

اسلاید 5: تعاریف ارائه شده از روش تحقیق1-روش تحقیق فرآیندی نظام مند برای یافتن پاسخ به پرسش ها یا ارائه راه حل برای مسائل.2-روش تحقیق مجموعه ای از قواعد ابزارها و راههای قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها،کشف مجهولات و یافتن روابط برای دستیابی به راه حلی جهت حل مشکلات.3-روش تحقیق به معنی رویکرد هستی شناسی.4-روش تحقیق به معنای مکاتب فکری وروشهای تحلیل طبیعت وجامعه.5-روش تحقیق یعنی چگونگی گردآوری اطلاعات وپردازش آنها به منظور انجام کاری نو برروی متن یا موضوعی کارنشده یا حل مسأله ای حل نشده.6-روش تحقیق منطق تحقیق دانسته شده یعنی قواعدی را برای درست تحقیق کردن عرضه می کند.

اسلاید 6: 7-روش تحقیق روش صحیح فکر کردن به طور عملی وتطبیقی یعنی متناسب با هریک از علوم.9-تحقیق عبارت است از آفریند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین بنابراین تحقیق فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت ونسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد.10-روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار می گیرد یا رد می شود.11-روش تحقیق مناسب براساس گزاره های تحقیق انتخاب می شود.12-روش تحقیق به عنوان دستورالعملی برای ارتباطات.13-روش تحقیق به عنوان قانونی برای درک روابط علت ومعلولی.14-(( روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار می گیرد یا رد می شود. ))روشهای تحقیق در علوم رفتاری ص22 سرمد-بازرگان-مجازی

اسلاید 7: نسبت روش و روش شناسیرابطه بین روش و روش شناسی رابطه ای تلازمی است.- روش در روش شناسی عبارت است از هرگونه راه که ما را به رسیدن به مقصود شناخت ومعرفت می دهد.- بین دو مفهوم روش و روش شناسی باید فرق قائل شویم.روش: روش به مجموعه ای از تکینیک ها یا رویه های واقعی که برای گرد آوری و تحلیل داده ها از آنها استفاده می شود که این روش های در علوم اجتماعی عبارت اند از:مصاحبه،پرسشنامه،مشاهده و بررسی اسناد ودیگر روش های ثبت فعالیت های انسانی است.روش شناسی: روش شناسی تجزیه وتحلیل چگونگی انجام تحقیق است.روش شناسی در این مورد بحث می کند که چگونگی نظریه های ایجاد ومورد آزمون قرار می گیرند.چه نوع منطقی بکار گرفته می شود.این نظریه ها از چه معیارهایی باید برخوردار باشند.نظریه ها شبیه چه شکل وقالبی داشته وچگونه دیدگاه های نظری معین می تواند با مسائل تحقیق معین ارتباط یابند.

اسلاید 8: روش تحقیق حرکت می کندروش شناسی حرکت را شناسایی میکندروش ها باید با روش شناسی از پیش تعیین شده منطبق باشندمعادل روش تحقیق متدولوژیمعادل روش شناسی APProachMeTodoLogyروش تحقیق مجموعه ای از فنون ومهارت ها برای پژوهش در خصوص پدیده ها وموضوعات در حوزه های مختلف.نسبت روش شناسی وروش به مثابه دیدگاه و ابزار است.به عنوان مثال روش تاریخی در علوم سیاسی یعنی مراجعه به متون و اسناد تاریخی و تجزیه و تحلیل رفتارها و روابط ومواضع برای شناخت واقعیت سیاسی در آن دوره وتأثیر آن بر تحولات بعدی است.درحالیکه در رهیافت تاریخی بحث دیگری مطرح است ومنظور شناخت اندیشه ها در شرایط زمانی ومکانی خاص خودش است ونه مطالعه مفاهیم در طول تاریخ.روش شناسی در واقعیت شعبه ای از معرفت شناسی است.

اسلاید 9: روش علمی((روش علمی یا روش تحقیق فرآیند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین))(روش های تحقیق در علوم رفتاری-بازرگان ص22 سال1376)تحقیق علمی که همان کاربرد روش علمی است در جستجوی شرایطی است که تحت آن شرایط پدیده ای رخ می دهد ومشخص کردن شرایطی که پدیده رخ نمی دهد.قضیه اصلی روش علمی آن است که تحت چه شرایطی پدیده خاصی رخ می دهد. بنابراین چنانچه آن شرایط را ایجاد کنیم آن پدیده رخ خواهد داد البته برخی مواقع ممکن است شرایطی خاصی بوجود آید اما پدیده مورد نظر رخ ندهد که بر این گونه حالت ها موارد استثنایی گفته می شود. از این رو هدف تحقیق آن است که شرایط استثنایی را جدا کرد.وبه حالت های کلی بپردازد.

اسلاید 10:

اسلاید 11: 1- اصل واقعیت نگری دو اصل یک تحقیق 2- پرهیز از پیش داوری 1- اعتبار دورنی(ممانعت از تأثیر عوامل مزاحم)اعتبار یک تحقیق علمی 2- اعتبار بیرونی(قابلیت تعمیم) 1-جهان شمولیهنجارهای یک جامعه علمی 2- تردید روشمند 3- بی غرضی 4- عمومی کردن 5- صداقت

اسلاید 12: تفاوت روشهای تحقیق طبیعی وعلوم انسانیآیا می توان روش های علوم طبیعی را در علوم اجتماعی به کاربرددر پاسخ به این سؤال 4دیدگاه اصلی و متفاوت وجود دارد: 1- دیدگاه طبیعت گرایی:روش های علوم طبیعی و علوم اجتماعی را یکی می داند.دیدگاه ها 2-دیدگاه منفی گرایی:بر جدایی این دو تأکید می کند. 3- دیدگاه تاریخی:برخی از روش های علوم طبیعی را برای علوم اجتماعی را مناسب و برخی دیگر را نامناسب می داند. 4- دیدگاه پست مندرنیسم:این دیدگاه اصول کلاسیک را به طور کامل رد می کند.

اسلاید 13:  1-تفاوت در نظام تئوریک: در علوم طبیعی نوع ایده آلی از روابط میان اشیاء و رویدادها وجود دارد که جنبه ی پایدار دارد اما در حوزه علوم انسانی این نوع ایده آل از روابط میان رویدادهای اجتماعی جنبه موقتی و تاریخی-فرهنگی دارد.2-آزمون پذیری:در علوم طبیعی اغلب فرضیه های مطرح را می توان به آزمون تجربی گذاشت ودرصورت تأیید پس آزمونهای تجربی معرفت علمی می شوند.در حوزه علوم اجتماعی آزمون پذیری تجربی تئوریها بسیار مشکل وبعضاً غیرممکن است. 3-تفسیر به جای تببین:در علوم طبیعی بر رویکردهی تبینی تأکید می شود یعنی جستجو وکشف مکانیسم های علی در دستورکار قرار دارد اما در علوم اجتماعی حداقل دربرخی گرایشها مثل مردم شناسی به دنبال تفسیرهایی از رفتار های معنی دار انسانها می باشند.4-تلقی پیشبینی و پسینی: در علوم طبیعی تلقی پسینی از اشیاء وجهان طبیعی وجود دارد محقق هیچ نوع برداشتی در ذهن نمی پرورد وتنها پس از برخورد ولمس، اشیاء را درک کرده واز آنها شناخت بدست می آورد.درنظریه پردازی اجتماعی محقق با داشتن پیش فرضهایی درباره انسانها به درون زندگی اجتماعی وارد می شود واعمال ورفتار آدمیان را مورد بررسی قرار می دهد.تفاوت علوم طبیعی و علوم اجتماعی

اسلاید 14: چالش های علوم انسانی علوم انسانی به لحاظ ماهیت پیچیده اش،از دو جهت مورد انتقاد قرار گرفته است.از یک سو جاهلان و عوام فریبانی که به ارائه نظرات بی اساس وآزمون ناپذیر دست می زنند.درمقابل گروهی از دانشمندان هستند که علوم انسانی را به مثابه علوم طبیعی فرض کرده اند.به این جهت روش شناسی ونظریه پردازی در این دوحوزه مختلف علمی را یکسان فرض می کنند.انسان به عنوان موجودی ذی شعور وصاحب اراده چون می تواند نسبت به محرکهای محیطی از خود عکس العمل متفاوتی نشان دهد.این ویژگی انسان را از دیگر موجودات طبیعی متمایز می سازد. انسان تحت تأثیر محرک های محیطی با تأثیرپذیری از جهان طبیعی خود سعی دارد قدرت انطباق ومقاومت خود را افزایش دهد.

اسلاید 15: فهم مسائل درعلوم انسانی در درجه ای وفهم مسائل درعلوم طبیعی یک درجه ای است.

اسلاید 16: پژوهش کیفیبرای درک وتبین پدیده های اجتماعی از داده های کیفی نظیر داده های حاصله از مصاحبه ها مستندات،مشاهده ی مشارکتی،پرسشنامه و... استفاده می کند.پژوهشگران کیفی در بسیاری از رشته ها وحوزه ها فعالیت دارند وبا استفاده از انواع رویکردها استراژی ها شیوه ها وفنون به انجام پژوهش کیفی پژوهش کمی از ابتدامی پردازند در علوم طبیعی برای برسی پدیده های طبیعی شکل گرفت اما بتدریج نمونه هایی از شیوه های کمی در علوم اجتماعی نیز مورد قبول قرار گرفت.باتوجه به مسائل خاص پژوهش های کمی استراژی ها وشیوه های پژوهش کیفی در علوم اجتماعی مطرح ومورد استفاده قرار گرفت تا پژوهشگران را به مطالعه ی پدیده های اجتماعی وفرهنگی قادر سازد نمونه هایی از استراژی های پژوهش کیفی مانند قوم نگاری اقدام پژوهشی،پژوهش موردی در پژوهش های کیفی است.منابع گردآوری داده های کیفی عبارت اند از:مشاهده ی مشارکتی(کارمیدانی،مصاحبه ها وپرسشنامه ها مستندات ومتون و واکنش های آزمونی ها است.

اسلاید 17: روشهای کمی نقاط ضعف و قوتی دارند که باعث می شود مقبول و یا مطرود شود. در زیر به برخی نقاط ضعف و قوت آن اشاره می شود :نقاط قوت :1. دقت : به دلیل سنجه های قابل اطمینان و سنجشگر2. کنترل : به علت نمونه گیری و طراحی3. توانایی ارائه روابط علی : به سبب استفاده از آزمونهای کنترل شده4. تکنیک های آماری که توان تحلیل های پیچیده را به محقق می دهد.5. تکرارپذیر (برگرفته از 2006Hughes )نقاط ضعف :1. به علت پیچیدگی تجربیات انسانی مشکل است بتوان متغیرها را کنترل یا محدود کرد.2. به دلیل پویایی انسان، مردم نمی توانند به همان شیوه مواد ثابت در علوم طبیعی عکس العمل نشان دهند.3. روش مکانیستی آن مانع ظهور تفکر خلاق و آزاد، انتخاب و اخلاق مسئولیت می شود.4. کمیت سازی ممکن است تبدیل به غایت شود. (برگرفته از2006Hughes )محاسن و معایب روش تحقیق کمی :

اسلاید 18: نقاط قوت :1. به علت تداخل و حضور مستقيم محقق، وي به نگرش يك فرد خودي در مورد مسئله دست مي يابد و اين به محقق اين امكان را مي دهد كه مسائل گمشده را راحت تر بيابد.2. توصيفات كيفي مي توانند نقش مهمي را در امكان پيش بيني روابط، علت ها، تأثيرات و فرايندهاي پويا ايفا كنند.3. محقق كيفي گوشت و خونش را درگير تحليل اجتماعي مي كند .(2006 Hughes) نقاط ضعف :1. ميدان، جايگاه ها، رخدادها، شرايط و تعاملات نمي توانند همواره تكرار شوند و نه مي توانند با همان اطمينان يك پژوهش در سطح گسترده تر عموميت يابند.2. گردآوري، تحليل و تفسير داده ها بيش از اندازه زمان بر است.3. مسئله گمنامي و جلب اعتماد هنگام گزينش يافته ها مسائلي را بوجود مي آورد.4. حضور محقق تأثير عميقي بر موضوعات مورد مطالعه مي گذارد (برگرفته از 2006 Hughes)محاسن و معایب روش تحقیق کیفی :

اسلاید 19: مقایسه رویکرد کمی و کیفی

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید