کسب و کار مدیریت و رهبری

موجودی کالا و انواع آن

Mojoodi_kala_va_anvae_Aan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “موجودی کالا و انواع آن”

موجودی کالا و انواع آن

اسلاید 1:   به نام خدا موجودي كالا و انواع آن

اسلاید 2: موجودي كالا و انواع آن آشنايي با كالا و انواع آن تعريف موجودي: به طور كلي بحث در مورد موجودي كالا از مباحث بسيار مهم است كه هم از نظر تئــوري و هم از نظر عملي نكات و مسايل خاصي را مطرح مي سازد و از سالها پيش مورد بحث و گفتگوي بسياري از صاحبنظران بوده است و هنوز هم در برخي از مسايل مربوط به موجودي ها توافق كامل وجود نداردو هر روزه نظرات تازه تري در اين زمينه ابراز مي شود. ولي بر اساس تعاريف مختلفي كه از موجودي كالا به عمل آمده است، كاملترين تعريفي كه تا كنون از موجودي كالا ارايه شده است از سوي انستيتوي حسابداران رسمي آمريكا(AICPA) مي باشد كه به شرح زير مي باشد: موجودي كالا عبارست از دارايي هاي مشهودي كه الف – به جاي فروش در جريان عادي عمليات واحد تجاري نگهداري مي شود ب – در جريان توليد چنين كالايي مي باشدو ج – در توليد محصولات و خدمات مورد استفاده قرار مي گيرد. با بررسي دقيق تعريف فوق چند نكته مهم مورد توجه قرار مي گيرد: 1.      موجودي كالا از جمله اقلام يك موسسه مي باشد. 2.      اصطلاح موجودي كالا نمي تواند شامل اقلام دارايي غير مشهود مانند حق اختراع ، حق تاليف و نظاير آن بشود.

اسلاید 3: 1.      موجودي كالا شامل كالاهاي آماده براي فروش ، كالاهاي نيمه ساخته و در جريان توليد و كالاها و موارديست كه به طور مستقيم يا غير مستقيم در توليد محصول مورد استفاده قرار مي گيرد. 2.      انواع مختلف موجودي كالا را نمي توان با نام مشخص كرد بلكه ملاك اصلي قرارگرفتن يك دارايي در طبقه موجودي كالا آنست كه دارايي مذكور باقصد و به منظور فروش در جريان عادي فعاليتهاي يك موسسه نگهداري شده باشد. 3.      مالكيت يك موسسه نسبت به كالاي معين شرط لازم براي محاسبه كالاي مذكور در شمار موجودي هاي كالاي آن موسسه مي باشد.به عبارت ديگر در هر موسسه فقط قسمتي از اقلام موجود براي فروش را كه متعلق به آن موسسه است مي توان به عنوان موجودي كالا تلقي كرد. اهميت موجودي: درصد قابل توجهي از دارايي ها را موجودي ها تشكيل مي دهند. لذا مقدار موجودي ، نحوه تهيه، انبارداري و ارزيابي آن از اهميت خاصي برخوردار است، كه خود باعث توجه دقيق مديران و مديريت واحدهاي تجاري و توليدي مي باشد. موجوديها داراي دو ويژگي مهم هستند كه آنها را از دارايي هاي ديگر متمايز مي سازد ويژگي اول:مقدار زيادي از منابع واحدهاي تجاري – توليدي در موجودي ها نهفته است. حدود 15 تا 35 درصد سرمايه شركت را موجودي ها تشكيل مي دهند كه خود بخش

اسلاید 4: قابل توجهي از سرمايه گذاري است. عوامل اصلي تعيين كننده سطح موجودي ها عبارتند از:1)ميزان فروش 2) مدت زمان مصرف شده و نوع تكنولوژي به كار رفته در توليد 3) دوام كالا در مقايسه با فاسد شدني بودن كالا به عنوان مثال موجودي كالا در نانوايي ها كم است چرا كه توليد نهايي فاسد شدني است. ويژگي دوم: گردش موجوديهاست، كه بر خلاف دارايي هاي غير جاري (كه ظرف مدت بيشتـــر از يكسال به پول نقد تبديل مي شوند) به طور مداوم مصرف و مجددا جايگزين مي شوند. لذا يك دارايي فعال و با گردش سريع به حساب مي آيند و به عنوان يكي از اقلام جاري طبقه بندي مي شوند. به چه علت از موجودي ها نگهداري مي كنيم؟ چند دليل عمده از دلايل متفاوت و مختلف نگهداري موجودي ها به شرح زير مي باشد: 1.      نداشتن موجودي مواد به حد كافي، موجب وقفه هاي زيان آور در توليد مي شود و با خريدهاي فوري براي جلوگيري از اين وقفه ها نيز هزينه هاي توليد افزايش مي يابد. 2.      گرفتن تخفيف از فروشنده در مقابل خريدهاي بيشتر باعث نگهداري موجودي بيشتر مي شود. 3.      كالاهاي با دوام و فاسد نشدني خود دليل بر نگهداري موجودي ها مي شود.

اسلاید 5: 1.      متغيـــر بودن تقاضاي مصـرف كنندگان خود دليل ديگر نگهداري موجودي ها مي باشد.   انواع موجودي ها با توجه به تعريف موجودي كالا كه در بالا ذكر شد موجودي كالا شامل موجودي هاي جنسي، مواد خام، محصول نيمه تمام ، كالاي ساخته شده و ملزومات مي باشد.چون موجودي هاي كالا به دليل اهميت بسيار زيادي كه به عنوان دارايي هاي جاري يك موسسه دارد، لذا انباردار مي بايست نسبت به شناسايي و طبقه بندي و در نهايت شماره گذاري آنها در انبار اقدام كند. اهم موجودي هاي كالا كه در اكثر موسسات و سازمان هاي توليدي و تجاري مي تواند وجود داشته باشد عبارتند از: 1.      موجودي جنسي (Merchandise): يا همان مال التجاره يا كالا در معناي اخص كلمه شامل كليه انواع كالاييست كه در فروشگاه ها و عمده فروشي ها و تجارتخانه ها به منظور فروش، خريداري و نگهداري و به مشتريان عرضه مي شود. مواد اوليه يا مواد خام (Raw Materials): مواد اوليه يك كارخانه به آن دسته از مواد و مصالح اطلاق مي شود كه در آن كارخانه هيچ كاري بر روي آنها انجام نگرفته باشد.مانند آرد در توليد نان ماشيني. فرق مواد اوليه با مواد خام در اينست كه مواد خام به آن دسته از موادي اطلاق مي شود كه مستقيما از طبيعت استخراج شده و هيچ گونه تغيير فيزيكي يا شيميايي بر روي آن صورت نگرفته باشد ولي

اسلاید 6: 1.      مواد اوليه برخلاف مواد خام ممكن است خود محصول تكميل شده نهايي كارخانه ديگر باشد. 2.      قطعات كامل شده(آماده براي مونتاژ) : عبارتست از محصول نهايي كه به تنهايي قابليت استفاده ندارند بلكه آماذه مونتاژ جهت ساخت محصول نهايي هستند. مانند استارت يا دينام در كارخانه ساخت خودرو. 3.      قطعات نيمه ساخته(در جريان ساخت)Work In Process : مواد يا قطعاتي كه تمام مراحل توليد را طي نكرده است مانند ورق برش خورده و پرس شده براي ساخت اتومبيل. 4.      محصولات تمام شده (ساخته شده) Finished Goods: به محصولاتي گفته مي شود كه جريان توليد را كاملا طي كرده و در انبار در انتظار فروش به سر مي برند مثل اتومبيل در كارخانه ماشين سازي يا ماكاروني بسته بندي شده در كارخانه ماكاروني. 5.      مواد و لوازم مصرفي: به موادي اطلاق مي شود كه مستقيما در توليد دخالت ندارندو غالبا در اثر مصرف از بين مي روند مانند كاغذ، مداد و وسايل بسته بندي. اجناس خريداري شده جهت فروش: به كالاهايي اطلاق مي شود كه بدون هيچ گونه تغييري در آنها به بازار جهت فروش عرضه مي گردند و به طور موقت در انبار نگهداري مي شوند مانند انبار فروشگاه ها و مؤسسات بازرگاني.

اسلاید 7: 1.      قطعات و لوازم يدكي (Spare Parts): كليه قطعات و لوازمي كه به منظور تعويض و تعمير تجهيزات و ماشين آلات توليدي در خط توليد يا وسايط نقليه و يا تاسيسات، ابنيه و ساختمان ها و به طور كلي دارايي هاي ثابت مورد استفاده قرار مي گيرند. 2.      ملزومات (Supplies): مواد و لوازم مصرفي كه در جريان توليد كالا و خدمات و امور تجاري و اداري و نظاير آن مورد استفاده قرار مي گيرند بدون اينكه قسمت خاصي از محصول توليد شده را شامل شود. عموما ملزومات به سه دسته تقسيم مي شوند: ملزومات توليدي، اداري و ملزومات توليد و فروش. از آنجايي كه اكثر كالاهاي اكثر موسسات تجاري و بازرگاني كه به عنوان موجودي كالاي آنها محسوب ميشود شامل اقلامي است كه صرفا براي فروش آن و يا مصرف خريداري مي گردندبه طوري كه از هنگام خريد كالا تا لحظه فروش هيچ گونه تغييري در آنها داده نمي شود و چون بخش عمده اي از دارايي هاي جاري يك موسسه بازرگاني و تجاري را تشكيل مي دهند، لذا مديريت و صاحبان سرماي از دو ديدگاه با كمبود و يا مازاد موجودي ها مواجه هستند. 1 – كمبود موجودي كالاي مورد نياز در انبار باعث توقف يا وقفه در تـوليد و فــروش مي شود كه در آن صورت مي بايست هزينه هاي راه اندازي مجدد ماشين آلات توليدي،

اسلاید 8: هزينه هاي سفارش، هزينه هاي خسارت ناشي از عدم اجراي دقيق قرارداد يا خسارت ناشي از گران خريدن يا جريمه تاخير در تحويل كالا و نظاير آن را متحمل شد. 2 - در صورتي كه بدوت توجه به ميزان سرمايه گذاري، اقدام به ذخيره سازي موجودي كالا شودو مازاد بر نياز، كالا و مواد خريداري و نگهداري گردد، در اين صورت حجم زيادي از نقدينگي موسسه به موجوديها اختصاص داده خواهد شدكه باعث مي شود به دليل موجودي هاي مازاد، متحمل هزينه هاي نگهداري كه عمدتا ناشي از افزايش ضايعات موجودي هاي انبار ، اشغال فضاي انبار، كمبود انبار و اجاره آن و يا متحمل هزينه فرصت هاي از دست رفته سرمايه و نظاير آن شويم كه اين مساله باعث كاهش بازده سرمايه گذاري خواهد شد. اداره امور مربوط به موجودي كالا: اداره امور مربوط به موجودي كالا شامل مراحل و اقدامات بسياريست كه مي توان اهم آنها را تحت عناوين خريدكالا، انبارداري، فروش كالا ، كنترل موجودي كالا، تعيين مقدار موجودي ها نام برد. خريدكالا اولين مرحله از مراحل مربوط به موجودي كالاست. تقريبا در كليه سازمانهاي بازرگاني، فعاليت هاي اصلي و اساسي با خريد كالا شروع مي شود.در موسسات بزرگ بحث درباره خريد كالا مستلزم توجه بخ مسايلي از قبيل اهميت برنامه ريزي خريد و بودجه خريد كالا،

اسلاید 9: درخواست خريد، سفارش خريد كالا، وصول كالاي خريداري شده ، قيمت تمت شده خريد و نظاير آن مي باشد. برنامه ريزي خريد در يك سيستم صحيح بايد توجه به چگونگي فعاليتهاي فروش موسسه و فصول رونق و كساد كار و حجم فروش كالا قبل از آغاز دوره مالي پيش بيني شود و بر اساس پيش بيني مذكور براي خريد كالا بودجه و برنامه دقيقي تنظيم گردد بطوريكه كالاهاي خريداذي شده به مقدار كافي و به موقع به دست موسسه برسد. درخواست خريد درخواست خريد ممكن است توسط مسوولان قسمتهاي مختلف يك فروشگاه يا شركت و يا توسط متصدي انبار تهيه و براي مامور يا اداره خريد ارسال شود. به هر حال لازمست اولا: كليه درخواستهاي خريد به طور كتبي و در روي فرم خاصي كه به همين منظور تهيه مي شود به عمل آيد. ثانيا: در صورت امكان همه امور خريد در يك اداره متمركز يا زير نظر شخص واحد قرار بگيرد. سفارش خريد كالا مامور صدور اوراق سفارش خذيد كالا بر اساس درخئواست خريد و يادداشت منضم به آن اوراق مذكور را تهيه مي كند. چون معمولا اوراق سفارش خريد كه براي فروشندگان كالا ارسال مي شود در حكم قرارداد معامله مي باشد لازمست كليه جزييات مربوط به

اسلاید 10: انجام معامله در آن تصريح شود. همچنين لازمست در هر سازمان شخص معيني مسوول تعقيب سفارش هاي صادر شده باشد. تحويل كالا در هر سازمان بازرگاني و صنعتي لازمست سخص يا اداره معيني مسووليت مستقيم تحويل كالاهاي خريداري شده را به عهده گيرد. وظيفه اصلي اين شخص يا اداره آنست كه كالاهاي رسيده را به دقت مورد بررسي قراردهد و آنها را تحول گيردو چنانچه تمام يا قسمتي از كالاي رسيده با مشخصات كالاي سفارش داده شده مطابقت نداشته يا معيوب و ناقص باشد ازتحويل گرفتن آن خودداري ورزد و به فروشنده مرجوع دارد. وصول كالا به انبار انباردار با امضاء نسخه اي از گزارش تحويل كالا مسووليت كالاهاي وارد شده به انبار را به عهده مي گيرد. وي بايد قبل از امضاء گزارش مذكور كالاهاي دريافتي را با مندرجات اين گزارش تطبيق كندو سپس آنها را در جاهاي مخصوص قرار دهد. هنگام وصول هر كالا بايد مشخصات آن و كليه مطالب مورد لزوم در كارتها يا اوراق يا دفاتر انبار ثبت شود. اداره امور انبار انبارداري منظم و مرتب مستلزم وجود يك برنامه صحيح و كامل براي اداره امور مربوط به موجودي هاست. شكل كار با توجه به حجم موجودي ها و نوع كالا فرق مي كند.

اسلاید 11: كنترل موجودي كالا علاوه بر كنترلي كه معمولا در پايان دوره از موجودي هاي انبار به عمل مي آيد، لازمست در حين دوره نيز گاهگاه تمام يا قسمتي از موجودي هاي كالا ئر انبار مورد رسيدگي و شمارش و اندازه گيري قرارگيرد و با مندرجات دفتر انبار مقايسه شود.بدين ترتيب مي توان موارد اختلاف را كشف و از مانده هاي مندرج در دفتر انبار اطمينان حاصل كرد.موارد اختلاف ممكن است به علت جابجا شدن كالا در قفسه ها و قسمت هاي مختلف انبار يا به علت سرقت يا اشتباه در صدور آن باشد كه در اين موارد بايد فورا چاره انديشي شود. همچنين ممكنست به علت افت يا سرك برخي از كالاها نيز ميزان آنها با ارقام مندرج در دفتر انبار مغايرت داشته باشد.   مراحل طبقه بندي و شماره گذاري موجودي هاي كالا در انبار شناسايي و صورت برداري موجودي هاي كالا قبل از هرگونه اقدامي براي طبقه بندي و شماره گذاري موجودي هاي كالا، مي بايست مبادرت به شناسايي اقلام موجود در انبار كرد. اين شناسايي با رويت هر پك از اقلام و توجه به مشخصات و خصوصيات و محلمصرف آنها صورت مي گيرد. شناسايي اوليه اقلام موجود در انبار، نياز به اشخاصي متخصص و مجرب دارد تا با استفاده از تجارب آنان بتوان نسبت به شناسايي كامل هر يك از آنها اقدام كرد. لذا در مرحله شناسايي و تعيين نام و مشخصات فني توجه بخ مدارك و مستندات موجود آن نيز

اسلاید 12: ضروري و لازم است. پس از شناسايي كليه اقلام موجود در انبار مي بايست اقدام به صورت برداري از اقلام مزبور كرد كه در واقع صورت اوليه اقلام و اجناس موجود در انبار ناميده ميشود. پس از صورت برداري از كليه اقلام شناسايي شده موجود در انيبار ، مي بايست مبادرت به گروه بندي و يا دسته بندي آنها و تعيين مشخصات كامل( مشخصات شناسنامه اي) كرد. معمولا اين گروه بندي با توجه به هم خانواده بودن موجوديها و نحوه طبقه بندي و شماره گذاري آها كه مورد نظر است صورت مي گيرد. طبقه بندي موجودي هاي كالا طبقه بندي عبارت است از جداسازي و يك كاسه كردن انواع كالاها به گروه هاي همگن با نظمي منطقي. بنابراين براي طبقه بندي موجودي ها شناسايي و شناخت اجناس مزبور ضروري است. در طبقه بندي كالاها بايد به صفات مشترك و هم گروه و هم خانواده بودن آنها نيز توجه شود.بديهي است طبقه بندي كالا در هر سازماني با احتياجات مصرف كنندگان و متقاضيان كالا در آن سازمان ارتباط دارد. زيرا بنا به ضرورت، هر سازماني روش و نظم مطلوبي را با قابليت انعطاف پذيري زياد كه در حين سادگي، قبال فهم براي كليه كاركنان باشد را انتخاب ، پياده و به موقع اجرا مي گذارد. اصولا انتخاب روش منطقي طبقه بندي كالا كه منطبق با شرايط دروني يك سازمان نمي باشد امكانات بسيار

اسلاید 13: زيادي را براي عمليات انبارداري به وجود خواهد آورد. ضمن اينكه عمليات دريافت، نگهداري و توزيع كالا را آسان مي كند. اصول و شرايط طبقه بندي موجودي هاي كالا اصول و شرايط عمومي طبقه بندي كه در هر روش بايد مد نظر قرار گيرد به شرح زير است: 1.      موجودي هايي كه داراي صفات و وجوه مشترك هستند يا كاربرد مشترك دارند در يك گروه طبقه بندي ميگردند . 2.      احتياجات مختلف يك موسسه به همراه شرايط و نيازهاي همان موسسه مد نظر قرار گيرند . 3.      انعطاف پذيري و سادگي طبقه بندي كالا وقابل فهم بودن آن براي كليه كاركنان موسسه در نظر گرفته شود . 4.      نظام جامع و مدوني مي بايست طراحي و پياده و به موقع اجرا گداشته شود كه كليه موجودي هاي فعلي و آتي انبار را در بر گرفته و پوشش دهد . 5.      گروه ها يا دسته هاي مختلف كالا بايد بر اساس واحد هاي شمارش رايج مشخص و هر نوع كالايي با يك شماره نشان داده شود. 6.      موجودي ها بايد به نحوي طبقه بندي گردند كه بتوان شماره كالاها را به همراه شماره گروه كه تعداد ارقام يكسان براي كليه آنها در نظر گرفته مي شود، مشخص گردند. 7.      روش طبقه بندي مي بايست طوري انتخاب و تنظيم گردد كه رد زمان اضافه كردن اقلام جديد طبقات گروه هاي كالا تغيير نكند و قابل جذب در سيستم مزبور باشد.

اسلاید 14: 1.      در طبقه بندي موجودي ها مي بايست به نحوي انجام شود كه در صورت استفاده از برنامه هاي نرم افزاري رايانه اي، قابليت انطباق با آن را داشته باشد. 2.      طبقه بندي موجودي ها مي بايست به نحوي انجام شود تا بتوان از اعداد چند رقمي و با استفاده از اعداد اعشاري ( در صورت لزوم)براي نشان دادن هر گروه كه نماينده وجوه و صفات و كاربرد مشترك كالا هاست، استفاده كرد.   روشهاي مختلف طبقه بندي موجودي هاي كالا موسسات كوچك به دليل حجم پايين فعاليتها و معاملات و تعدتد اقلام و اجناس ، نيازس به طبقه بندي مفصل و پيچيده ندارند. ولي چنانچه موسسه ا در هر وسعت بخواهد نسبت يه طبقه بندي اجناس و كالاي موجود در انبار خود اقدام كند، ناچار است يكي از روشهاي متداول طبقه بندي كالا را متناسب با نياز خود تعيين و اجرا نمايد.       انواع روشها روش استاندارد در روش استاندارد سعي بر آن شده است كه روش جامع و فرگيري براي كليه اقلام در نظر گرفته شودتا از آن بتوان در كليه موسسات و سازمان هاي توليدي و تجاري در

اسلاید 15: يك كشور و حتي در سطح بين المللي استفاده كرد. يكي از روشهاي استاندارد طبقه بندي كالا، روش طبقه بندي تعرفه گمركي كالاست كه كشورهاي مختلف جهان تلاش كرده انداز آن در طبقه بندي انواع كالا و اجناس وارده و صادره خود استفاده كنند. روش ديگر از روشهاي استاندارد ، طبقه بندي كالا در شركتهاي نفتي جهان است كه بر اساس طبقه بندي كالا در كمپاني نفت شل Royal Dutch – Shell Co. عمل مي شود و كليه شركتهايي كه با حفاري، استخراج، تصفيه و پالايش نفت سروكار دارند از آن استفاده مي كنند. طبقه بندي كالا بر اساس مراحل كار در اين نوع طبقه بندي موجودي هاي كالا طبق مراحل انجام كار و جريان عمليات توليد كالا طبقه بندي مي شود. طبقه بندي كالا بر مبناي طرح و پروژه در اين نوع طبقه بندي موجودي هاي كالا بر مبناي طرح ها و پروژه هاي نختلف يك سازمان كه دردست اجرا دارند طبقه بندي مي شوند.

اسلاید 16: طبقه بندي كالا بر اساس ماهيت و مشخصات در اين نوع طبقه بندي ماهيت و مشخصات انواع كالا ها و مبناي طبقه بندي كالاها قرار مي گيرد كه در ابتدا نوع اصلي كالا و سپس زير مجموعه و گروه هاي فرعي و مشخصه هاي كالا تعيين مي شود. با توجه به مطالبي كه تاكنون در خصوص طبقه بندي موجودي هاي كالا در انبار ارايه گرديد، مي بايست ابتدا موجودي هايي را كه در مرحله شناسايي كالا و اجناس از آنها فهرست برداري شده است بر حسب يكي از عوامل فوق طبقه بندي كرد.   چيدن كالا پس از دريافت يا تحويل گرفتن كالا يا اجناس و صدور رسيد انبار نوبت به چيدن كالا در جاي مناسب طبق اصول و روال خاصي مي باشد. اين اصول عبارتند از: الف: تعيين محل قراردادن كالا(انبار، قفسه، طبقه، رديف) يكي از راههاي بالا بردن راندمان و ايجاد نظم و كاهش هزينه ها و ضايعات و به حداقل رساندن زمان، چيدن شحيح كالا مي باشد. به چيدن و نگهداري مالا در يك محل صفافي گفته مي شود. يكي از متداولترين شيوه تنظيم و نگهداري روش كدبندي كردن محل قفسه، راهرو و طبقات است كه در موسسات بزرگ به خود انبار هم كد تعلق مي گيرد.مهمترين عوامل قرارگرفتن كالا در انبار عبارتند از :

اسلاید 17: 1 - ميزان تقاضا يا مصرف كالا منظور از تقاضا مصرف يا ميزان ارسال كالامي باشدكه به طور كلي مي توان به سه دسته پرمصرف، مصرف متوسط و كم مصرف تقسيم نمود كه بهتر است كالاهاي پر مصرف نسبت به دو نوع ديگر در دسترس باشد. 2 – محل و موقعيت و شكل ظاهري و نوع ساختمان هنگام قراردادن كالا در انبار بايد به محل و موقعيت ساختمان انبار، ظرفيت مفيد و قابل استفاده، وجود ستونهاي داخل انبار، محل درب هاي ورودي و خروجي انبار، تهويه و نورگيري و شكل ظاهري انبار ، ارتفاع و ابعاد مختلف انبار و غيره توجه نمود. 3 – وجه تشابه يكي ديگر از عواملوجه تشابه مصرف كالا مي باشد. مثلا اجزاي موتور در يك قسمت و اجزاي روشنايي در قسمت ديگر تشابه مصرف را مي رساند.لذا قراردادن اقلام مشابه و هم مصرف در كنار هم باعث كوتاهي مسافت، كاهش خستگي، تسهيل در دسترسي به موقع و فراهم سازي كالا در پاسخگويي به درخواستها مي گردد. 4 - امكانات و تجهيزات انبار يكي ديگر از عواملي كه در تعيين محل قراردادن كالا موثر است امكانات و تجهيزات موجود در انبار مي باشد. اين تجهيزات شامل وسايل حمل و نقل داخل انبار( از قبيل

اسلاید 18: ليفت تراك، چرخ دستي، جرثقيل) و ساير تجهيزات شامل وسايل توزين، نردبان و وسايل نگهداري مانند پالت و انواع ظروف و غيره مي باشد. 5 - خصوصيات فيزيكي عامل ديگر تعيين محل قراردادن كالا مي باشد. اين خصوصيات شامل وزن(اقلام سبك و سنگين)، نوع بسته بندي مانند(كيسه، كارتن، عدل، جعبه، بشكه، قوطي، صندوق و يا به صورت فله مي باشد. 6 - خصوصيات كيفي كالا اين خصوصيات شامل كالاي فاسد شدني، قابل انفجار، سمي بودن، سريع الاشتعال و گران قيمت مي باشد. براي مثال كالاي گران قيمت نبايد دور از دسترس باشد تا احتياج به سرپرستي بيشتر داشته باشد و يا كالاهاي شيميايي كه امكان تركيب دارند نبايد در كنار هم قراردهيم. ب - چيدن و انبار نمودن كالا براي چيدن بايد به نكات زير توجه نمود: ·       در چيدن كالا در انبار حتي الامكان اجناس را نبايد پخش چيد بلكه بيشتر از اذتفاع به جاي سطح استفاده كرد آن هم به وسيله قفسه بندي يا با استفاده از پالت. حد مجاز استفاده از ارتفاع رعايت حدلقل 6 سانتي متر از سقف مي باشد.

اسلاید 19: ·       طول و عرض قفسه ها بايد متناسب با اندازه اجناس باشد. ·       انبار كردن كالا به صورت عمودي در مواردي است كه جنس باريك ولي مانند ميله ها، تيرها و غيره منظور قفسه هاي كم عرض و با ارتفاع زياد ميباشد. ·       فضاي بين قفسه ها بايد متناسب با وسايل جابه جايي وحمل ونقل درنظر گرفته شود. ·       در خصوص كالاهايي كه بايد پيمانه، وزن يا متر شوند حتي الامكان بايد در نزديك محل اندازه گيري باشند. ·       جابجايي اجناس فصلي جهت استفاده بهتر از فضاي انبار. انواع روشهاي چيدن كالا در انبار به قرار زير مي باشند: روش انباشتن كالا بر روي هم يا فله اي،‌روش چيدن كالا به ترتيب نظم و كد كالا، روش چيدن بر حسب حروف الفبا، روش چيدن بر حسب مراحل انجام كار، روش دو كارتي، روش فاصله توقف، روش قوه ثقل، روش متحرك و روش مساحت دوبل. ج - تهيه كارت شناسايي كالا و نصب آن بر روي كالا پس از اينكه عمليات تعيين محل و چيدن كالاها در انبار مشخص شد و در محل مورد نظر استقرار يافت مي بايست اقدام به تهيه كارت شناسايي كالا كه اطلاعات مربوط به آن كالا را دارد را در طبقه مورد نظر نصب نمود.

اسلاید 20: كارت شناسايي كالا نام و مشخصات كالا كد كالا شماره راهرو شماره قفسه شماره طبقه

اسلاید 21: فهرست منابع وماخذ   انبارداري 1 و 2 تاليف فالمه خليلي ابيانه مديريت انبار و عمليات مرتبط با آن انتشارات سازمان مديريت اصول حسابداري 2 تاليف دكتر عزيز نبوي اصول كارپردازي و انبارداري تاليف منوچهر اميرشاهي پژوهشي عملي و علمي از انبارداري تابيف سيد محمد بهبهاني

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید