علوم مهندسی معماری و عمران

موزه هنرهای معاصر ایران

پورپوینت مطالعه موردی موزه هنرهای معاصر و موزه فرش

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “موزه هنرهای معاصر ایران”

موزه هنرهای معاصر ایران

اسلاید 1: مطالعات موردی موزه هنرهای معاصر ایرانTehran Museum of Contemporary Art

اسلاید 2: طرح 3 موضوع : فرم و هندسه موزهتهیه کننده : رامین آسوده

اسلاید 3: درباره معمار موزه کامران دیبا و همکار آقای نادر اردلان متولد سال 1317 تهران فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد واشنگتن 1963آثار معمار در ایران : موزه هنرهای معاصرفرهنگسرای نیاورانپارک شفق یا به گفته خود وی پارک یوسف آبادبرخی از بناهای دانشگاه جندی شاپور شهرجدید شوشتر

اسلاید 4: عناصر موجود در کارهای کامران دیبا :آب : نمادی از زندگی و صفا دیوار : یک نوع حجاب و پوششحیاط : ریه و تنفس دروازه : اعلام یک آغاز نحوه به کارگیری این عوامل آثار دیبا را به فرهنگ بومــی نـــزدیــک و مــرتبــط می سازد. دیبا بیشترین توجهش به ذات انتزاعی و عملکرد معماری است که حضور آن را در معماری کوچه و خیابان و ابنیه غیر رسمی جستجو می کند.بیشتر آرایش ساختمان های وی توسط دیوار است و مهمترین و معروف ترین ساختمان های او ، موزه هنرهای معاصر ایران است.

اسلاید 5: موقعیت و قرارگیری موزه : موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های شهر تهران است. این موزه در سال 1356 خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربـی پارک لاله و در زمینی به مساحت 2000 متر مربع ( به جز باغ تندیس ها ) بنا شد.معماری معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شـده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند؛ این مسیر به گونه‌ای طراحی شده‌است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد.

اسلاید 6: معماری :معماری منحصر به فرد و مدرن این موزه با استفاده از طاقهایی مرسوم روستایی و نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویری طراحی و طرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند. دیدگاه مورد بررسی طراحی موزه :1-در محوطه اطراف موزه یعنی بوستان لاله که فضایی نسبتاً بزرگ است2- مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله است

اسلاید 7: خیابان کارگرموزه هنرهای معاصر تهران

اسلاید 8: شاخص کردن ورودیسایت پلان و موقعیت موزه

اسلاید 9: پرسپکتیو موزه هنرهای معاصر تهران برش موزه هنرهای معاصر تهران

اسلاید 10: پلان طبقه هم کف موزه هنرهای معاصر تهران

اسلاید 11: پلان طبقه زیرین

اسلاید 12: درباره موزه :ساختمان موزه که یکی از نمونه‌های با ارزش و کـــم همتـای معماری نوین ایران است ، با الهام از معماری‌سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است .1- هشتی 2- چهارسو 3- معبر 4- گذرگاه اینها از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنند‌گان هنر دوست را به تأمل در آستانه تاریخ شکوهمند هنر و فرهنگ ایران ‌زمیـن وا می‌دارند .همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضـــح است که با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنـا شده است.

اسلاید 13: مساحت : 8500 مترمربع. مساحت كل ديوارهاي موزه بالغ بر 2500 مترمربع.تفكيك اين بنا از پارك و خيابان اصلنرده‌هايي به صورتهايي ساده و فرم‌دار كه توجــــه بيننــــده را جلب مي‌كند بين موزه هنرهاي معاصر و موزه فرش (شمال موزه) فضاي سبز با تعداد كمي درخت از نوع كاج و پوشيده از چمن وجود دارد كه در آن تعدادي تنديس (مجسمه) قرار دارد. اين قسمت بــاغ مجسمــه نــــام دارد. اين مجسمه هنگام احداث بنا (1355) از هنرمندان خارجي خريـــداري شده و در محل باغ مجسمه نصب شده. فقط يك تنديس ساخته هنرمند ايـــراني پرويز تناولي در باغ موجود است.

اسلاید 14: نرده های جدا کننده موزه هنر از موزه فرش

اسلاید 15: یک نمونه از تندیس های موجود در محوطه موزه

اسلاید 16: ورودی موزه هنرهای معاصر ایران

اسلاید 17: نقد و تحلیل موزه هنرهای معاصرکار را از ورودی آن آغاز می‌کنیم ، دیبا برای تعریـــف ورودی از آسمان‌های پست مدرن استفاده کرده که شاید به خوبی توانسته یـک ورودی را القاء کند. از ورودی که رد شویم ، هنوز رد نشده که نگاه ما به نمـا و به تلفیق بتن و سنگ می‌افتد که به شکل واقعاً زیبایی در کنار هم حل شده‌اند و قدرت معمار ملموس‌تر می‌شود و انسان را وادار می‌کند تا به دور مجموعه بچرخد ضمن این که نباید فراموش شود که کلیه دسترسی‌ها همان طـــــور کــه مشخص است تعریف شده و همگی نشان دهنده و مبین این نکته است که قلمی بر کاغذ پیاده‌ شده است .

اسلاید 18: خط آسمان

اسلاید 19: مصالح استفاده شده در بنای موزه1- سنگ (لاشه جنسيت آن توف به رنگ سبز آذرين دروني) 2- بتن (عنصري صاف منظم و انعطاف‌پذير) 3- فلز (مس به عنوان رويه كانالهاي نـور ، تهويه و آلومينيــوم براي بازشوها 4- شيشه (سكوريت دودي)فلز استفاده شده در بنا

اسلاید 20: سنگبتنشیشه

اسلاید 21: فضاهای موجود در موزه :1- نگارخانه : تعداد 9 عدد نگارخانه کوچک و بزرگ وجود دارد.2- کتابخانه : 4000 عنوان کتاب غیر فارسی و 3000 کتاب فارسی 3- فروشگاه کتاب : فروش نشریات ، انتشارات موزه ، بروشورها و ...4- رستوران : رستوران نسبتاً بزرگ که با شیشه دوجــداره از هم جدا و مجاور با فضای سبز بیرون و باغ مجسه است.5- سازمان موزه : شامل امور هنری ،امور اداری ،روابط عمومـی ، سمعی و بصری ، مراقبین ، حراست و ... 6- باغ مجسمه : مجموعه دائم از تندیس های زیبا و کم نظیر که نظر دوستداران به هنر مجسمه سازی را به خود جلب می کند.

اسلاید 22: سیرکلاسیون و مسیر های حرکتی

اسلاید 23: ورودیگالریگالریگالریگالریگالریگالریگالریحوض روغنهندسه پلان ـ کانسپت

اسلاید 24: درون گرایی مجموعه موزه هنرهای معاصر

اسلاید 25: ایجاد یک بافت تا یک ساختمان

اسلاید 26:

اسلاید 27: بیوگرافی معمار مجموعه موزه فرش ایران : •    عبدالعزيز فرمانفرمائيان متولد سال ۱۲۹۹ تهران.  •    دانش آموخته رشته معمارى از دانشكده هنرهاى زيباپاريس (بوزار) •    بنيانگذار نخستين دفتر «مهندسين مشاور» در مقياسى ملى و بين المللى ۱۳۳۳. •    تدريس كوتاه مدت در دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران دهه ۳۰. •    طراحى و اجراى بسيارى از بناهاى معروف و ماندگار معمارى معاصر به تنهايى يا با همكارى معماران و ديگر دفاتر معمارى ايرانى و خارجى.  •    يكى از پل هاى اصلى ارتباط معماران ايرانى وخارجى. •    شهرسازى در كرج، كرمان، اصفهان وتهران. •    تهيه نقشه طرح جامع شهر تهران با همكارى «ويكتور گروئن» آمريكايى با نظر به تأمين يك نظام توسعه عناصر جديد متناسب با فرهنگ ايرانى، حل مشكلات موجود با پیش بینی ۵ میلیون نفر جمعیت.  •    طراح موزه فرش تهران، كاخ نياوران، كاخ مادر سعدآباد، مسجد دانشگاه تهران و ... •    عرضه و معرفى فناورى پيشرفته در بلندمرتبه سازى با روش هاى ضد زلزله •    اداره همزمان دو دفتر معمارى و شهرسازى درايران و يونان (تهران و آتن) •    فعاليت گسترده در زمينه ساختمانهاى ادارى، مسكونى، بهداشتى و درمانى، فرودگاهى، مذهبى، صنعتى، فرهنگى، تجارى و تأسيسات شهرى.

اسلاید 28: درباره موزه :موزه فرش ایران از مهم ترین و معتبر ترین موزه های فرش جهـان است که به دستور فرح پهلوی در بهمن 1356 افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران معماری جالب، شكیل و چشم‌گیری دارد و نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع است كه شامل دو تالار بزرگ جهت نمایش انواع قالی‌ های دست بافت و گلیم است. طبقهء همکف این موزه برای نمایش دایمی 150 قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت و فصلی گلیم و قالی در نظر گرفته شده‌ است.

اسلاید 29:

اسلاید 30: موزه فرش تهرانموزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی فروشگاه سپه، خیابان فاطمی واقع شده است.‌ ایـن موزه به دستور فرح دیبا ساخته و در ۲۲بهمن ماه سال۱۳۵۶ در حضور ایشان، افتتاح شد.نمای خارجی این موزه برگرفته از دار قالی بوده و در چهــــار ضلع بنا به صورت یکنواخت اجرا شده است. سطح نمایشی این موزه مساحتی برابر3400 متر مربع را در بر میگیرد که شامل دو تالار نمایش برای نمایش انواع فرش و قالی می باشد.

اسلاید 31: پژوهش در سوابق‌، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش‌، خاصه در ایران‌، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان‌، از اهداف موزه به شمار می آید. در موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آنها و با در نظر گرفتن ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی بافی، حفظ و نگه‌داری می‌شود.در کتاب‌خانه موزه حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی وجود دارد. هم‌چنین بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به طورکلی و کتاب‌هایی در زمینه مذهب، هنر و ادبیات ایران در کتاب‌خانه موزه موجود است‌. در کنار کتاب‌خانه، کتاب فروشی موزه نیز مشغول به کار است‌.

اسلاید 32: قرار گیری کلی موزه ملی فرش ایران: خیابان دکتر فاطمیخیابان کارگر شمالیموزه هنرهای معاصرورودی اصلی محوطهء موزهمجتمع تجاری لاله- پارکینگ لالهفروشگاه سپهپارک لاله

اسلاید 33: معرفی سایت مجموعه:وجود آبنماهایی در پیاده روی مجاور سایت، فضای اصلی محوطهء موزه را از فضای خیابان مجزا میکند.تصویری از ورودی اصلی مجموعه،از درون سایت.

اسلاید 34: محوطه سازی مجموعه:اصلی ترین و پررنگ ترین عنصر سایت این مجموعه نماز خانهء نجیب و چشم گیری است که در سمت راست مسیر ورودی اصلی قرار دارد.

اسلاید 35: این نمازخانه بعلت نیاز کارگران هنگام ساخت این مجموعه با دید معمار و مجری بنا ساخته شده است.سادگی این نماز خانه که به شکل 2 مربع در هم چرخیده است،خلوص نماز خواندن را به ذهن القا میکند. با استفاده از فرم خالص مربع ورودی مشخص و در عین حال نکته قابل توجهی در طرح است.

اسلاید 36: تصاویری از سایت مجموعه:

اسلاید 37: راهروی ورودی مجموعهکیوسک بلیط و اطلاعاتواحد اداری مجموعهسرویس بهداشتیکتابخانه تخصصیراهروی کتابخانه- راه پله طبقه دوملابی و فضای انتظارچایخانهمحوطه نمایشگاه دائمیورودی از محوطه به مجموعهدیاگرام ارتباط فضایی طبقه همکف:آمفی تئاتر

اسلاید 38: ماتریس ارتباط فضایی فضاهای داخلی موزه:ورودیلابیسرویسنمایشگاهکتابخانهاداریبلیط فروشیورودیلابیسرویسنمایشگاهکتابخانهاداریبلیط فروشیر

اسلاید 39: در ساختمان این موزه به صورت کلی از نورگیری مصنوعی استفاده شدهولیدر بعضی از قسمت های مجموعه مثل لابی و نمایشگاه موقت از نور گیری سقفی استفاده شده است.نور گیری طبیعی- سقفینورگیری مصنوعی

اسلاید 40: برای رسیدن به مجموعه باید ساختمان را دور زد اما درجبهه ورودی مجموعه اتفاق خاصی رخ نمی دهد در حالی که بازدید کننده انتظار دیگری دارد در واقع به نظر میرسد هیچ دلیلی برای این گردش وجود ندارد و تنها مسیــری طی شده است. ورودی مجموعه تا زمانی که در مقابل آن نایستیم قابل تشخیص نیست. ورودی آمفی تئاتر تنها از داخل موزه تأمین می شود که باعث افزایش تراکم و آلودگی صوتی بیش از حد در لحظه اتمام جلسات می شود.معایب

اسلاید 41: با توجه به گستردگی سطح در قسمت نمایشگاه هیچ فضای نشیمنی برای این قسمت در نظر گرفته نشده است که باعث ناراحتی بازدید کنندگان است. تإسیسات در کنار کتابخانه قرار دارد که با ایجاد مشکل در این بخش همراه است گالری موقت در طبقه بالا تأمین شده ولی برای روزهای تعطیلی این قسمت موردی پیش بینی نشده است و در روزهای تعطیلی این قسمت انباری وسایل به نظر می رسد که با توجه به دید مستقیم لابی به این قسمت نا مناسب است. در خود فضای نمایشگاه سیر کولاسیون خاصی در نظر گرفته نشده است. و بازدید کننده دچار سردرگمی میشود فضا کاملاً یک تکه است و تنها چند فرورفتگی برای نمایش افقی فرشها وجود دارد.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید