معماری و عمرانعلوم مهندسی

موزه هنرهای معاصر ایران

صفحه 1:
Rie Ro موزه هنرهاى معاصر ايران

صفحه 2:
: موضوع ۱ فرم و هندسه موزه تهیه کننده : رامین آسوده

صفحه 3:
درباره معمار موزه کامران دیبا و همکار آقای نادر اردلان متولد سال ۱۳۱۷ تهران فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد وا آثار معمار در ایران : ۶ موزه هنرهای معاصر < فرهنگسرای نیاوران ۶ پارک شفق یا به گفته خود وی پارک یوسف آباد ۶ برخی از بناهای دانشگاه جندی شاپور

صفحه 4:
عناصر موجود در کارهای کامر آن دیسا . آب : نمادی از زندگی و صفا دیوار : یک نوع حجاب و پوشش حياط : ريه و تنفس دروازه : اعلام يك آغاز نحوه به کارگیری این عوامل آتار دیبا را به فرهنگ بومی می سازد. دیبا بیشترین توجهش به ذات انتزاعی و عملکرد رس ] حضور آن را در معماری کوچه و خيابان و ابنیه غیر رسمی ج ۱۳ بیشتر آرایش ساختمان های وی توسط دیوار است و مهدت ال ۱9 ساختمان های او , موزه هنرهای معاصر اير ان است

صفحه 5:
موقعیت و قرارگیری موزه : موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های شهر تهران است. ۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غ در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع ( به جز باغ تندیس ها ) 2 معماری معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت. مدرنیسم و آن دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است. هشتی, از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح ۱ موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم پا 70070509 مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند؛ ار | طراحی شده‌است که انتهای هشتمین و آخرین ۰ نگارخانه اول باز می‌گردد.

صفحه 6:
معماری : معماری منحصر به فرد و مدرن این موزه با استفاده از روستایی و نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویری طرا داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند. دیدگاه مورد بررسی طراحی موزه : ۱ -در محوطه اطراف موزه یعنی بوستان لاله که فضایی ن ۳- مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای

صفحه 7:
ره هنرهاى معاصر تهران

صفحه 8:
شاخص کردن ورودی ای

صفحه 9:
8 5 ۱ 9 تهر ان برسيكتيو موزه هنرهاى معاصر تهران ‎tee‏ هد 1 ‎ ‎jad ‏برش موزه هنرهای معاصر تهران‎ ‎

صفحه 10:
پلان تهران صر ۵ هنرهای معا کف موز قه هم

صفحه 11:
وب واس ريط من دا | ‎idee‏ ‎Sede toh‏ وا سیدبانک باه تیک

صفحه 12:
درباره موزه : ساختمان موزه که یکی از نمونه‌های یا ارزش و کم همتای مه زر است ‏ با الهام از معماری‌سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آز ۱- هشتی ۲- چهارسو ۳- معبر ۴- گذرگاه اینها از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازدید کنندکا ۱7 تأمل در آستانه تاریخ شکوهمند هنر و فرهنگ ایران زمین ۳ همجنين تأثير بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح لس ۱۳ معما فتى ايران و صفا فلسفير ان بنا شده است.

صفحه 13:
مساحت . ۵۰ مترمربع. مساحت کل دیوارهای موزه بالغ بر ۰ ۲۵۰ مت تفکیک این بنا از پارک و خیابان اصل نرده‌هایی به صورتهایی ساده و فرم‌دار که توجه بیننضد (مجسمه) قرار دارد. اين قسمت باغ مجسمه نا دارد. ی احداث بنا (۱۳۵۵) از هنرمندان خارجی خریداری شده و ۱ نصب شده. فقط یک تندیس ساخته هنرمند ایرانی لقنا موجود است.

صفحه 14:
]از موزه فرش

صفحه 15:
در محوطه موزه

صفحه 16:
ورودی موزه هنرهای معاصر ایرآن |

صفحه 17:
نقد و تحلیل موزه هنرهای معاصر از ورودی که رد شویم . هنوز رد نشده که نگاه ما به نما و می‌افتد که به شکل واقعاً زیبایی در کنار هم حل ‎losu‏ ‏ملموس‌تر می‌شود و انسان را وادار می‌کند تا به دور مجمو: که نباید فراموش شود که کلیه دسترسی‌ها همان طور تعریف شده و همگی نشان دهنده و مبین این نکته است > كلك شده است .

صفحه 18:

صفحه 19:
مصالح استخاده شده در بنای موزه ۱- سنگ (لاشه جنسیت آن توف به رنگ سبز آذرین درونی) ۲- بتن (عنصری صاف منظم و انعطافپذیر) ‎GIQILIS 049) ylgac Oy yuo) j1S —Y‏ 494 « 02987 | بر ای بازشوها ۴- شیشه (سکوریت دودی) فلز استفاده شده در بنا

صفحه 20:

صفحه 21:
نضاهای موجود در موزه : ۳- فروشگاه کتاب : فروش نشریات ۰ انتشارات موزه . برو ۲۴- رستوران : رستوران نسبتاً بزرگ که با شیشه دوجداره ا ال ۱۳ با فضای سبز بیرون و باغ مجسه است. ۵- سازمان موزه : شامل امور هنری .امور اداری روابط مراقبین ؛ حراست و ... ۶- باغ مجسمه : مجموعه دانم از تندیس های زیبا ۳0۳ ۴ دوستداران به هنر مجسمه سازی را به خود جلب می کند.

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:
ایجاد یک بافت تا یک ساختمان

صفحه 26:

صفحه 27:
* عبدالعزیز فرمانفرمائیان متولد سال ۱۳۹۹ تهران. ش آموخته رشته معماری از دانشکده هنرهای زیباپاریس (بو ۶ بنیانگذار نخستین دفتر «مهندسین مشاور» در مقیاسی ملی و ب تدریس کوتاه مدت در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ده همکاری معماران و دیگر دفاتر معماری ایرانی و خارجی. * یکی از پل های اصلی ارتباط معماران ایرانی وخارجی. * شهرسازی در کرج. کرمان؛ اصفهان وتهران. تأمین یک نظام توسعه عناصر جدید متناسب با فرهنگ ایرانی. حل / پیش بینی ۵ میلیون نفر جمعیت. . *؟ طراح موزه فرش تهران, کاخ نیاوران. کاخ مادر سعدآیاد. ه ۶ عرضه و معرفی فناوری * اداره همزمان دو دفتر معماری و شهرسازی درایران و ب فعالیت گسترده در زمینه ساختمانهای اداری. مسکونی, بهد فرودگاهی, مذهبی. صنعتی. فرهنگی. تجاری و تاسیسات شهری

صفحه 28:
درباره موزه . موزه فرش ابران از مهم ترین و معتبر ترین موزه های فرش < دستور فرح پهلوی در بهمن ۱۳۵۶ ۱ جالب. شکیل و چشم‌گیری دارد و نمای بیرونی آتن شبیه به دار تاح شد. ساختمان موزه ف نمایش انواع قالی های دست بافت و گلیم است. طبقه: همکف ای دایمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم تن برای برگزاری نما گلیم و قالی در نظر گرفته شده است.

صفحه 29:

صفحه 30:
ee ae mis ‏موزه فرش تهرآن‎ ‏موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله. رویه‌روی فر‎ فاطمی واقع شده است. این موزه به دستور فرح دیبا و در ۲۲بهمن ماه سال ۱۳۵۶ در حضور ایشان, افتتاح شد. نمای خارجی اين موزه بركّرفته از دار قالى بوده و در جهار كك كت كن الت يكنواخت اجرا شده است. سطح نمايشى اين موزه مساحتى برابره ‎6٠‏ متر مريع شامل دو تالار نمايش براى نمايش انواع فرش و قالی می بلس

صفحه 31:
پژو ,هش در سوابق. تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فر گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت نمایشگاه‌های موقت از فرش ‎cyl jul‏ و سایر نقاط جهان, از اهداذ آید. موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت. با توجه به ۳ آنها و با در نظر گرفتن ویژگی‌های قالى ايران از لحاظ رنك ‎RES RES‏ بافت و تنوع مناطق قالی بافی. حفظ و نگمداری می‌شود. کتاب‌خانه موزه حدود ۰ ۳۵۰ جلد کتاب به زبان‌های تاره سس انگلیسی و آلمانی وجود دارد. هم‌چنین بهترین کتاب‌ها اس مربوط به فرش ابران و قالی‌های مشرق زمین 9190و كتابهايى در زمينه مذهب. هنر و ادبیات ایران در کتاب‌خانه موزه موجود ۱ کتاب فروشی موزه نیز مشغول به کار است.

صفحه 32:
قرار گیری کلی موزه ملی فرش اير آن:

صفحه 33:
معرفی سایت مجموعه. وجود آبنماهایی در پیاده روی مجاور سایت. فضای اصلی محوطه. موزه را از فضای خیابان مجزا میکند.

صفحه 34:

صفحه 35:
این نمازخانه بعلت نیاز کارگران هنگام ساخت این مجموعه با دید معمار و مجری بنا ساخته شده است. سادگی این نماز خانه که به شکل ۲ مربع در هم چرخیده است.خلوص نماز خواندن را به ذهن القا میکند. با استفاده از فرم خالص مربع ورودی مشخص و در عین حال نکته قابل توجهی در طرح است.

صفحه 36:

صفحه 37:
3 3 ورودی از محوطه به مجموعه GPP ‏؟‎ ۳۶ ۴

صفحه 38:
بلیط فروشی اداری $e کتابخانه سرویس نمایشگاه وه ‘ وه ‎OOOO‏

صفحه 39:
در ساختمان این موزه به صورت کلی از نور مصنوعی استفاده شده

صفحه 40:
آلودگی صوتی بیش از حد > J لحظه اتمام جلسات می شود.

صفحه 41:
با توجه به گستردگی سطح در قسمت نمایشگاه هیچ فضای نشیمتی برای این قسمت در نظر گرفته نشده است که باعث ناراحتی بازدید کنندگان است. تاسیسات در کنار کتابخانه قرار دارد که با ایجاد مشکل در این بخش همراه است گالیی موقت در طبقه بالا تأمین شده ولی برای روزهای تعطیلی این قسمت موردی پیش بینی نشده است و در روزهای تعطیلی این قسمت انباری وسایل به نظر می رسد که با توجه به دید مستقیم لابی به این قسمت نا متاسب در خود فضای نمایشگاه سیر کولاسیون خاصی در نظر گرفته نشده است. و بازدید کننده دچار سردرگمی اد فضا کاملاً یک تکه است چند فرورفتگی برای نمایش افقی فرشها وجود دارد.

51,000 تومان